Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR698009
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR698009/1
Instellingbesluit Strategisch Informatieoverleg Regio Gooi en Vechtstreek 2023
Geldend van 30-06-2023 t/m heden
Intitulé
Instellingbesluit Strategisch Informatieoverleg Regio Gooi en Vechtstreek 2023Het Dagelijks Bestuur van de Regio Gooi en Vechtstreek,
- •
gelet op de artikelen 3 en 3a van het Archiefbesluit 1995;
- •
gelet op artikel 4 van de Beheerregeling informatiebeheer Regio Gooi en Vechtstreek 2023 - 22.0005615
Besluit:
vast te stellen het Instellingsbesluit Strategisch Informatieoverleg Regio Gooi en Vechtstreek 2023.
Artikel 1 Begripsbepalingen
In dit instellingsbesluit wordt verstaan onder:
- a.
SIO: het Strategisch Informatieoverleg waar dit besluit betrekking op heeft;
- b.
Archiefbescheiden: bescheiden, ongeacht hun vorm, welke zijn ontvangen of opgemaakt door de organisatie, en naar hun aard bestemd zijn daaronder te berusten.
Artikel 2 Organisatie
-
1. Er is een Strategisch Informatieoverleg Regio Gooi en Vechtstreek (verder genaamd: SIO).
-
2. De taak van het SIO wordt als volgt omschreven: het uitbrengen van advies aan het Dagelijks Bestuur inzake vraagstukken over het functioneren en de kwaliteit van de informatie-huishouding.
Artikel 3 Bevoegdheden
-
1. Het SIO is bevoegd gevraagd en ongevraagd advies uit te brengen aan het Dagelijks Bestuur inzake vraagstukken over het functioneren en de kwaliteit van de informatiehuishouding.
-
2. Aan het SIO worden ter verplichte advisering voorgelegd:
- a.
situaties van vervreemding van archiefbescheiden;
- b.
situaties van uitzonderingen op de bewaartermijn die zijn voorgeschreven in de geldende Selectielijst gemeentelijke en intergemeentelijke archiefbescheiden als bedoeld in artikel 5, eerste lid, onder e. van het Archiefbesluit en overige waarderingsvraagstukken.
- a.
-
3. Het SIO kan inhoudelijk deskundigen van alle gemeentelijke werkgebieden en het Streekarchief Gooi en Vechtstreek uitnodigen bij het overleg.
Artikel 4 Samenstelling SIO
-
1. In het SIO hebben zitting:
- a.
de RVE manager Bedrijfsvoering
- b.
de informatiemanager I&A
- c.
de Archivaris (of archiefinspecteur) van de de gemeente Hilversum
- d.
de Adviseur Informatie
- e.
een medewerker DIV
- f.
de Functionaris Gegevensbescherming
- a.
-
2. Op verzoek van één of meer van de in het eerste lid genoemde personen, kan aanvullend een andere inhoudelijk deskundige worden uitgenodigd om deel te nemen aan een overleg, afhankelijk van het onderwerp.
Artikel 5 Inwerkingtreding en citeertitel
-
1. Dit instellingsbesluit treedt in werking op de eerste dag na de datum van bekendmaking.
-
2. Deze regeling wordt aangehaald als: Instellingsbesluit Strategisch Informatieoverleg Regio Gooi en Vechtstreek 2023.
Vastgesteld in de vergadering van het dagelijks bestuur van de Regio Gooi en Vechtstreek op d.d. 13 april 2023.
Ondertekening
M. Van der Linden
secretaris
G. Van den Top
voorzitter
Toelichting
Dit betreft het instellen van een Strategisch informatieoverleg (SIO). Het begrip SIO is geïntroduceerd in de toelichting op het in 2012 gewijzigde Archiefbesluit 1995 (hierna: Archiefbesluit).
Met het SIO wordt in elk overheidsorgaan een structureel overleg gecreëerd. In dit overleg worden vraagstukken belegd over het functioneren en de kwaliteit van de informatiehuishouding. In het SIO vindt de ketengerichte belangenafweging in de informatiehuishouding plaats. Hierdoor wordt in samenhang het beheer van informatie georganiseerd. Daarnaast heeft een SIO bij besluiten omtrent vervreemding en selectielijsten een wettelijk verplichte functie.
In artikel 2, eerste lid, van het Archiefbesluit wordt voorgeschreven dat de belangen van het bestuur en de burger alsmede historische en culturele belangen bij vervanging, selectielijsten en vervreemding moeten worden afgewogen. De verantwoordelijke voor de informatiehuishouding vertegenwoordigt het belang van het bestuur; de archivaris historie en cultuur.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl