Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR697722
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR697722/1
Beleidsregels Uitvoeringsregeling Evenementen gemeente Texel 2023
Geldend van 21-06-2023 t/m heden
Intitulé
Beleidsregels Uitvoeringsregeling Evenementen gemeente Texel 2023De burgemeester, respectievelijk het college, ieder voor zover het betreft de eigen bevoegdheden;
Gelet op artikel 1:3 lid 4 en titel 4.3 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb);
Overwegende dat het gewenst is beleidsregels vast te stellen ten behoeve van uitvoering van de uitvoering van evenementenbeleid;
Besluit:
- 1.
De Uitvoeringsregeling Evenementen 2023 vast te stellen.
- 2.
De hierna genoemde beleidsregels in te trekken, aangezien deze samengevoegd zijn in deze nieuwe Uitvoeringsregeling:
- a.
Beleidsregels nieuwe evenementen Texel, Echt Texels en Texels eigen (2016);
- b.
Uitvoeringsregeling evenementen Texel (2017);
- c.
Beleidsregel concurrerende vergunningaanvragen en schaarse vergunningen (2022);
- d.
Beleidsregel Maximum aantal circussen (2022).
- a.
Hoofdstuk 1 Inleiding en doelen
a. Inleiding
Evenementen horen bij Texel. Er is op Texel veel te doen. Zij dragen bij in het aanbod van activiteiten voor bewoners en bezoekers. Met de diversiteit aan evenementen, passend bij de Texelse identiteit, onderscheidt Texel zich ten opzichte van andere bestemmingen. Het blijft belangrijk de balans aan te geven wat qua evenementen wel of niet wenselijk en mogelijk is.
Een evenement is elke voor publiek toegankelijke verrichting van vermaak (artikel 2:24 Algemene Plaatselijke Verordening Texel 2016 (APV)). De uitvoeringsregels voor evenementen worden in deze Uitvoeringsregeling omschreven: we geven aan welke uitzonderingen en vereisten gelden.
Voordat een evenement gehouden kan worden, moeten diverse zaken worden geregeld. En er kunnen meerdere vergunningen nodig zijn *1.
De gemeente kan het aantal landelijke regels niet verminderen. Wel kunnen we via deze Uitvoeringsregeling en de inrichting van de gemeentelijke website aanvragen vergemakkelijken en duidelijkheid scheppen. Het proces van het vergemakkelijken van de aanvragen is overigens al enige jaren geleden gestart en heeft continue onze aandacht *2.
*1) Evenementenvergunning, vergunningen in kader van Alcoholwet, Natuurbeschermingswet, Bouwbesluit, ruimtelijke ordening / bestemmingsplannen etc. Zie ook bijlage 7 voor overzicht van mogelijke andere vergunningen die u ook moet aanvragen.
*2) Via Evenementen organiseren - Texel kunnen aanvragen vrij gemakkelijk worden gedaan. Bij herhaling van een aanvraag kan gebruik worden gemaakt van eerdere ingevulde planvorming indien die informatie nog actueel is.
b. Situatie 2023
Er is een Uitvoeringsregeling voor:
- a.
nieuwe evenementen: ‘beleidsregels nieuwe evenementen Texel, Echt Texels en Texels eigen’ uit 2016 en
- b.
bestaande evenementen: ‘Uitvoeringsregeling evenementen Texel’ uit 2017 en
- c.
beleidsregel ‘Concurrerende vergunningaanvragen en schaarse vergunningen’ 2022 en
- d.
beleidsregel ‘maximum aantal circussen’ 2022.
De documenten a en b zijn afzonderlijk en gezamenlijk niet altijd voldoende helder voor de toetsing van aanvragen.
In het coalitieakkoord ‘Bouwen aan vertrouwen, voor een sociaal en duurzaam Texel, 2022-2025’ staat in Programma 6 vermeld: ‘We evalueren het proces van vergunningaanvragen voor evenementen. Waar mogelijk kiezen we voor vereenvoudiging en we bieden initiatiefnemers ondersteuning bij het indienen van de vergunningsaanvraag.’ Bedoeld wordt dat de vergunningaanvraag zo laagdrempelig mogelijk moet zijn.
De evaluatie van het proces is de start geweest van de actualisatie van deze Uitvoeringsregeling. De vereenvoudiging heeft betrekking op het al in gang gezette proces van een klantvriendelijke website voor aanvragen. En ook de verduidelijking in deze Uitvoeringsregeling van de criteria in de APV. Om mee te denken bij de formele aanvragen, kunnen de medewerkers APV en Bijzondere Wetten behulpzaam zijn.
c. Uitleg doel Uitvoeringsregeling:
• met de Uitvoeringsregeling geven we aan wat wel of niet mag en
• de regeling is aangepast aan recente wetgeving, zoals de Dienstenrichtlijn en
• diverse toetsingsgronden zijn extra toegelicht en
• we voegen de bestaande beleidsnotities en -regels samen.
d. Wat voor Evenementengemeente zijn we?
We zijn een gemeente waar veel te doen is. Er is een grote diversiteit aan activiteiten, waaronder evenementen. De soort en het aantal evenementen zijn in evenwicht met de Texelse kernwaarden en principes. Daarom zijn de evenementen verspreid over de seizoenen. Ze zijn een belangrijk onderdeel van het toeristisch recreatief product. Maar de (geluids)overlast voor inwoners moet acceptabel zijn. Een ieder kan blijven genieten van rust, ruimte en natuur.
Veiligheid en openbare orde zijn belangrijk. Als deze in het geding komen, moet de burgemeester ingrijpen.
e. Voor wie is de Uitvoeringsregeling bedoeld (doelgroep)
Deze uitvoeringsregeling is zo opgesteld dat de organisator van een evenement weet waaraan de aanvraag moet voldoen. Omwonenden kunnen nagaan welke bescherming zij hebben. De toetsers en toezichthouders en handhavers hebben handvatten om aanvragen te beoordelen en te controleren.
f. Leeswijzer
In hoofdstuk 2 geven we uitleg over het verplichte kader bij evenementen. We beschrijven de doelen en regels van de Algemene Plaatselijke Verordening Texel 2016 (APV), de ruimtelijke ordening en het Activiteitenbesluit milieubeheer.
Hier beschrijven we ook wat de richting van het toelaatbare aan evenementen is.
De actualisatie van deze Uitvoeringsregeling is om enerzijds aan het beleid van de Europese Dienstenrichtlijn te voldoen en anderzijds voor alle betrokkenen aan te geven wat acceptabel wordt geacht. We geven een toelichting op de aspecten Openbare Orde, Veiligheid, Volksgezondheid, Bescherming van het milieu en de Texelse Kernwaarden, zoals die in de APV zijn opgesomd.
Een aantal locaties met specifieke eisen worden in dit hoofdstuk toegelicht.
In hoofdstuk 3 staat de categorie-indeling van evenementen centraal. We hanteren namelijk de volgende indeling:
A1. Reguliere evenementen met een meldingsplicht.
A2. Reguliere evenementen met een doorlopende vergunning.
A3. Reguliere evenementen met een vergunningplicht.
B. Aandachtevenementen met een vergunningplicht.
C. Risico-evenementen met een vergunningplicht
Per categorie geldt een aantal kenmerken dat in dit hoofdstuk worden beschreven.
In hoofdstuk 4 worden alle van toepassing zijnde voorschriften en eventuele uitzonderingen daarop overzichtelijk weergegeven. Aanvragen worden hieraan getoetst. Vooraf weten alle betrokkenen waar een evenement aan moet voldoen.
Hoofdstuk 5 beschrijft de eisen van de Alcoholwet voor evenementen.
In hoofdstuk 6 worden de juridische kaders van de Evenementenkalender, indieningsvereisten, beslissing en handhaving-toezicht-schouw beschreven. Tevens is opgenomen welke criteria beleidsregels en welke nadere regels zijn. Dit is voor de juridische toets noodzakelijk om op te nemen.
Ook dit hoofdstuk is erop gericht aanvragers en andere betrokkenen vooraf duidelijkheid te verschaffen over behandeling van aanvragen en uitvoering van evenementen.
Hoofdstuk 2 Kaders en Visie *3 en Categorie Evenementen
In dit hoofdstuk geven we uitleg over het verplichte kader bij evenementen. We zoomen daarbij in op de regels van de Algemene Plaatselijke Verordening, de ruimtelijke ordening / bestemmingsplannen en het Activiteitenbesluit milieubeheer.
Tevens beschrijven we de richting van het toelaatbare wat we ‘visie van de gemeentelijke Uitvoeringsregeling’, passend bij de identiteit van Texel, noemen. Door de visie van het beleid te beschrijven, geven we aan wat voor soort Evenementengemeente we zijn. De visie fungeert als een onderbouwing bij de uitleg van de beleidsregels van hoofdstuk 4.
De soorten evenementen zijn in categorieën te rangschikken. Welke rangschikking er is en welke eisen daarbij gelden wordt aan het eind van dit hoofdstuk beschreven.
*3) Met ‘Visie’ bedoelen we de richting wat we toelaatbaar vinden in het kader van 'passend bij Texel'.
2.1. Kaders: de diverse sporen uitgelicht *4
De Uitvoeringsregeling heeft haar basis in diverse sporen. Zo is er een aantal wetten van toepassing, geldt er de Algemene Plaatselijke Verordening en zijn evenementen in diverse bestemmingsplannen (ruimtelijke ordening) expliciet benoemd.
*4 Zie bijlage 7 voor uitleg andere relevante wetten.
Hieronder volgt een samenvatting van deze diverse sporen en wordt uitgelegd wat in welk spoor wordt geregeld.
De basis van wet- en regelgeving betreft:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2.1.1. Gemeentewet
De burgemeester is bevoegd op aanvragen voor evenementenvergunningen te beslissen. Hij heeft in die hoedanigheid deze Uitvoeringsregeling vastgesteld. Deze kan aldus worden aangemerkt als beleidsregel als bedoeld in artikel 1:3, lid 4 van de Algemene wet bestuursrecht is aan te merken. In de APV is een aantal uitzonderingen van evenementen opgenomen.
Daar waar deze uitvoeringsregeling regels bevat die betrekking hebben op een collegebevoegdheid wordt deze uitvoeringsregeling geacht door het college te zijn vastgesteld. Bovendien is in het kader van integraal bestuur, de Uitvoeringsregeling (vooraf aan de besluitvorming door de burgemeester) aan het college van Burgemeester en Wethouders voorgelegd.
De gemeenteraad is via een Raadsinformatiebrief geïnformeerd.
2.1.2. Activiteitenbesluit milieubeheer
Ter bescherming van het milieu en de leefomgeving geldt een aantal voorwaarden om hinder te voorkomen of minimaal acceptabel te laten zijn (duldbare hinder).
In deze Uitvoeringsregeling zijn regels voor alle geluidversterkte evenementen neergelegd. Een goede balans tussen het beperken van geluidsoverlast voor omwonenden en goed georganiseerde en aantrekkelijke evenementen is noodzakelijk. Hiermee wordt een eenduidige en heldere manier geboden hoe gemeten en gerekend wordt met evenementengeluid, met de nadruk op muziekgeluid *5.
Het fenomeen geluidsoverlast is complex. Geluid wordt door mensen verschillend beleefd, zoals duur van de blootstelling, soort muziek, aantal keer per jaar, eindtijd etc.
Deze Uitvoeringsregeling bevat beleidsregels voor geluidversterkte evenementen. Er is onderscheid tussen generieke regels die voor heel Texel gelden en locatiegebonden maatwerk voor een aantal aangewezen locaties (hoofdstuk 4).
In de generieke regels is nog onderscheid gemaakt in de maximale geluidsbelasting op het evenemententerrein als het evenement primair gericht is op leeftijdsgroepen (met name kinderen). Als het evenement gericht is op gemengd publiek, gaan we uit van de regels voor de volwassenen. Iedere bezoeker heeft ook een eigen verantwoordelijkheid waar het gaat om het voor hem of haar maximaal acceptabele geluidsniveau.
Het uitgangspunt bij elk evenement is dat de geluidbelasting op omliggende woningen en andere geluidgevoelige gebouwen zo laag mogelijk is. Hier ligt een verplichting voor de organisator van het evenementen door:
• niet meer geluid te produceren dan nodig is en
• geluidreducerende / - sturende maatregelen te treffen en
• zich te conformeren aan het Convenant Preventie Gehoorschade Muzieksector *6.
Voor vijf locaties wordt een uitzondering gemaakt op de maximale geluidsbelasting door geluidsversterking op de gevel van de dichtstbijzijnde woning (of ander geluidsgevoelig gebouw). Op deze locaties zijn de afgelopen jaren diverse evenementen met geluidsversterking geweest. Als vastgehouden wordt aan de algemene eis, kunnen op deze locaties geen evenementen met geluidsversterking worden gehouden. Terwijl enerzijds de gehouden evenementen in een behoefte voorzagen en de locaties zeer geschikt zijn voor evenementen en anderzijds klachten over geluidsoverlast vanwege overschrijding van de algemene eis van gevelbelasting niet zijn gehoord. De geluidsbelasting op het evenemententerrein wordt overigens in deze uitzonderingssituaties gelijk gesteld aan alle andere evenementen met versterkt geluid. Dus daarop is de uitzondering niet van toepassing. Het gaat om de werkhaven van Oudeschild, Langwaal in De Waal, Park Wezentuin, Groeneplaats en IJsbaan (laatste drie allen in Den Burg).
*5) De basis is de Handleiding meten en rekenen industrielawaai 1999 (HMRI).
*6) derde-convenant-preventie-gehoorschade-versterkte-muziek.pdf (overheid.nl). Hierin staan richtlijnen die weliswaar gericht zijn op de volksgezondheid, maar daardoor betekenis geven aan geluidsmaxima.
2.1.3. Zondagswet
Er zijn openbare vermakelijkheden, waarvan redelijkerwijze geen beletselen voor de viering van de Zondag en geen verstoring van de openbare rust op de Zondag worden verwacht. Bij algemene maatregel van bestuur is bepaald, dat deze evenementen niet als openbare vermakelijkheden in de zin van deze wet zullen worden beschouwd. Dit geldt bijvoorbeeld voor wandel- of sportevenementen die geen verstoring opleveren.
2.1.4. Algemene Plaatselijke Verordening Texel 2016 (artikel 2:24 en verder APV)
De APV geeft aan wat evenementen zijn en welke gronden er voor aanvragen gelden. Dit geldt voor alle hier genoemde evenementen, ongeacht of ze binnen of buiten worden georganiseerd. De APV vormt de basis voor de beoordeling van aanvragen. Het is verboden zonder vergunning een evenement te organiseren (artikel 2:25 APV).
Een evenement is elke voor publiek toegankelijke verrichting van vermaak |
Waaronder mede wordt verstaan:
|
Uitzonderingen
|
De burgemeester heeft met vaststelling van het beleid een aantal regels en uitzonderingen opgesteld. Dit is een besluit als bedoeld in artikel 2:25, lid 2 APV.
Vergunning- en meldingsplichtvrije evenementen *7 (aanwijzingsbesluit burgemeester)
Ter bescherming van belangen op basis van de APV kan de burgemeester: a. Alsnog een vergunning of melding eisen. b. Voorschriften en beperkingen opleggen. c. Evenementen verbieden. |
Uit de APV volgen de afwijzingsgronden voor aanvragen. Een vergunning of ontheffing kan in ieder geval worden geweigerd in het belang van:
a. de openbare orde;
b. de openbare veiligheid;
c. de volksgezondheid;
d. de bescherming van het milieu;
e. de bescherming van de kernwaarden van Texel *11.
*7) Activiteiten die een evenement (kunnen) zijn, maar niet als zodanig worden beoordeeld.
*8) Uitgaande van de geldende omgevingsvergunning voor brandveilig gebruik of een geldige melding op grond van artikel 1.19 van het Bouwbesluit 2012.
*9) Rommel-, snuffel- en soortgelijke markten in gebouwen zijn ook van toepassing verklaard op deze categorie (zie hoofdstuk 6).
*10) Uitgaande van de geldende omgevingsvergunning voor brandveilig gebruik of een geldige melding op grond van artikel 1.19 van het Bouwbesluit 2012.
*11) In de Structuurvisie Texel op Koers zijn de volgende Texelse Kernwaarden opgenomen: rust en ruimte, rijkdom aan natuur en cultuurlandschappen, Texelse identiteit, specifieke eilandkarakter, nachtelijke duisternis, grote afwisseling in landschappen en landgebruiksvormen (in deze Uitvoeringsregeling relevant als ‘open landschap' ) en de maritieme monumenten (komt in deze Uitvoeringsregeling niet voor).
2.1.5. Ruimtelijke ordening – bestemmingsplannen
In de bestemmingsplannen wordt de norm gelegd van een goed woon-en leefklimaat. Evenementen passen daarbij. In de diverse bestemmingen in de Texelse bestemmingsplannen is opgenomen of daarbinnen een evenement wordt toegestaan. Als een activiteit niet is omschreven of nadrukkelijk is verboden, is die activiteit niet toegestaan.
Ondanks dat een evenement op basis van het bestemmingsplan is toegestaan, moet een evenementenvergunning of -melding worden aangevraagd, als dat volgens de APV is vereist. Beide hebben namelijk andere doelen met de daarbij horende regels. Toestemming op basis van het een, is niet automatisch toestemming op basis van de andere regelgeving. Strijdigheid met het bestemmingsplan kan wel opgelost worden met het verlenen van een omgevingsvergunning en/of het voeren van een planologische procedure, indien het evenement wenselijk is.
NB. Het is mogelijk bij het maken van bestemmingsplannen onderzoek te doen naar geluid, stikstof, natuur, maximale verkeersbewegingen, maximale aantal bezoekers en dergelijke voortvloeiende uit potentiële evenementen. En de resultaten van de onderzoeken als maximum norm in die bestemmingsplannen op te nemen. Dan zou per evenement geen onderzoek nodig zijn. De verwachting is echter dat door de cumulatie in de onderzoeksresultaten het moeilijker is evenementen toe te staan. En bij veranderende omstandigheden moeten de bestemmingsplannen worden herzien. Dit is een langdurige procedure, terwijl aanpassing van de Uitvoeringsregeling sneller kan gaan. Om deze redenen zijn in de bestemmingsplannen alleen de bestemmingsfuncties van soorten evenementen binnen bestemmingen zoals verkeer, groen, sport- en spelvoorzieningen en recreatieterreinen opgenomen. Normen voor geluid en parkeren beschrijven we in deze Uitvoeringsregeling. Onderzoek naar stikstof, geluid, natuur, maximum aantal bezoekers e.d. zullen organisatoren zelf moeten doen en moeten indienen bij de aanvraag om een evenement.
2.1.6. Andere wetgeving
Aanvragers zijn zelf verantwoordelijk voor het aanvragen van vergunningen of ontheffingen bij andere instanties als die nodig zijn om een evenement te kunnen houden. In bijlage 7 is andere relevante wetgeving omschreven.
2.2. Visie *12 welk soort evenementen vinden we toelaatbaar
*12) Een deel van onderstaande uitleg komt voort uit Identity Matching (2011 en 2022) en Planet Texel (2013).
2.2.1. Uitleg visie = toelichting op de beleidsregels
De samenhang van de opsomming van onderstaande punten verduidelijkt welke asepecten we belangrijk vinden om evenementen toe te staan. Het is niet mogelijk sluitende definities te maken. De tekst geldt als onderbouwing voor de uitleg van de regels die genoemd zijn in hoofdstuk 4. In de uitleg van de opsomming is soms sprake van een overlap. De organisator van een evenement kan deze opsomming gebruiken om de aanvraag te onderbouwen.
Hieronder blijkt ook welke onderzoeken aanvrager van het evenement moet verrichten.
Beleidsregels:
|
Evenementen leiden niet tot een verstoring *13 van de Openbare Orde. Voldoende capaciteit aan hulpverleningsdiensten, toezichthouders en handhavers is vereist. Als er onvoldoende capaciteit beschikbaar is, kan dit een weigeringsgrond zijn. De organisator kan ook zelf gekwalificeerde beveiligers of hulpverleners (eventueel verplicht) inzetten; al dan niet als aanvulling. |
|
De veiligheid voor bezoekers, omwonenden, organisaties en de omgeving wordt niet aangetast, maar gewaarborgd. De organisator draagt zorg voor de veiligheid van de bezoekers, (vrijwillige) medewerkers en deelnemers op het evenement *14. Eventueel worden door de organisator extra maatregelen getroffen als de veiligheid in het geding is of dreigt. Dit geldt sowieso voor verhardingen, bereikbaarheid en voorzieningen die voor het evenement noodzakelijk zijn, constructieveiligheid. In een veiligheids- en calamiteitenplan worden deze maatregelen omschreven. En ook voor de inzet van een mobiele zendmast door de organisatie om capaciteitsproblemen vanwege het evenement op te vangen. De handreiking Evenementenveiligheid (HEV) 2018 is een hulpmiddel bij de vergunningverlening, de voorbereiding en de organisatie van veilige evenementen *15. Indien nodig wordt een pre COPI ingezet (Commando Plaats Incident voor het kunnen coördinerenvan hulpverleningsdiensten bij calamiteiten). |
|
Het evenement mag niet een bedreiging vormen voor de gezondheid van omwonenden, bezoekers en organisatie. De organisator draagt zorg voor de gezondheid van de omwonenden, bezoekers, (vrijwillige) medewerkers en deelnemers op het evenement *16. De aanvraag moet – indien aangegeven bij de indieningsvereisten – voorzien zijn van een veiligheids- en calamiteitenplan. Daarin is aangegeven hoe de veiligheid van deelnemers, publiek en omgeving is gewaarborgd. Deze omschrijving heeft overlap met ad 2 ‘Veiligheid’. |
|
Het milieu mag door het evenement niet op onaanvaardbare wijze worden aangetast. Daarom worden voorwaarden gesteld aan faciliteiten bij het evenement zoals milieu en volksgezondheid (bijv. toiletvoorzieningen, afvalbakken). Ook op of bij de locatie van het evenement mag het milieu niet worden aangetast. Er moet rekening worden gehouden met natuurwaarden, zoals het broedseizoen. De eisen van maximale geluidsniveaus moeten in acht worden genomen. Als voorbeeld zijn voorwaarden gesteld aan evenementen op het strand en in het Nationaal Park Duinen van Texel (zie paragraaf 2.5.). Volksgezondheid en milieu kunnen een relatie met elkaar hebben. |
|
De Texelse kernwaarden mogen niet worden aangetast. In paragraaf 2.2.2. komen de relevante kernwaarden aan bod. |
|
Het evenement past bij de identiteit van Texel. Uitwerking van het toch wel vage begrip ‘identiteit’ is opgenomen in de tabel kernwaarden (zie paragraaf 2.2.2.). In de toelichting op de kernwaarden wordt beschreven welke soort evenementen niet passend worden bevonden (conform de systematiek van de APV-weigeringsgronden). |
Aandachtspunten ten behoeve van evenementen:
|
Kleinschaligheid als Texelse maat wordt goed bewaakt. Het is belangrijk een evenwichtige balans te hebben tussen a. leefbaarheid voor bewoners, b. natuur en c. behoefte van evenementenbezoekers. Ook de balans tussen Toerisme en Economie X Ecologie en Landschap is belangrijk. Op Texel draait alles om de balans van deze som. Zonder evenwicht tussen onze uitersten is ons eiland kwetsbaar. Een (permanente) verstoring van de ecologie en het landschap moet worden voorkomen. |
|
We houden rekening met de seizoenen. Texel kent een voor-, hoog- en naseizoen *17. Drukte en rust is verspreid. De verschillende dorpen (postcodegebieden) houden elkaar goed in balans. De evenementen moeten bij het seizoen passen. Als voorbeeld: een dansfestival op het strand past wel in het hoogseizoen, niet in voor- en naseizoen. In het voorseizoen houden we rekening met het broedseizoen. Geluidsoverlast wordt afgewogen voor de locatie, want een dansfestival in dorpscentra of op een recreatieterrein zou in het naseizoen wel kunnen. Ook is het belangrijk dat de evenementen verspreid over het eiland plaatshebben, zodat niet op één plek alle evenementen plaatsvinden. |
|
Een belangrijk kenmerk (identiteit) van Texel is de grote verscheidenheid qua aanbod: diversiteit aan activiteiten, landschappen en dorpen. Aanbod voor verschillende doelgroepen. Kortom, diversiteit van veilige evenementen is wenselijk. Evenementen hebben een maatschappelijke, culturele en economische functie. |
|
Texel is een bijzonder eiland. We hebben inwoners en bezoekers veel te bieden. Ten opzichte van andere gemeenten, is het wenselijk onderscheidend te zijn (passend bij onze identiteit). Ook is het wenselijk dat evenementen onderscheidend van elkaar zijn. Het is prima dat er jaarlijks terugkerende evenementen zijn. En de zomermarkten in elk dorp zijn goed. Wel ligt er een uitdaging om die zomermarkten ten opzichte van elkaar onderscheidend te laten zijn. Dat kan door ze aan te laten sluiten bij de cultuur en sfeer van het dorp. Bij andere evenementen kan aangesloten worden bij de authenticiteit van Texel. Of natuur en cultuur worden met elkaar verbonden. Organisatoren worden uitgedaagd om onderscheidend en passend bij Texel te zijn. |
|
Passend bij Texel is ook om evenementen duurzaam en bij voorkeur circulair te laten zijn. Er wordt gebruik gemaakt van duurzame en circulaire grondstoffen. Verbruik van elektriciteit en gas wordt tot een minimum gebracht. |
*13) Concluderend komt de Hoge Raad (30 januari 2007 LJN:AZ2104) tot de conclusie dat de openbare orde is aangetast als sprake is van ‘een verstoring van enige betekenis van de normale gang van zaken in of aan de desbetreffende openbare ruimte’.
*14) Website veiligheidsregio Noord-Holland: Veilig evenement | Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (vrnhn.nl)).
*15) 20180604-IFV-Factsheet-HEV-2018-procesmodel-evenementenveiligheid.pdf (nipv.nl).
*16) Website veiligheidsregio Noord-Holland: Veilig evenement | Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (vrnhn.nl).
*17) Voor: januari-mei; Hoog: juni-september; Na: oktober-december.
2.2.2. Uitleg Texelse kernwaarden – Texelse Identiteit
In de structuurvisie zijn diverse Texelse kernwaarden omschreven. Een daarvan is de Identiteit, later ook wel omschreven als “Texels Eigene’.
Identiteit is vaak een moeilijk te vatten begrip. Om ‘identiteit’ in de context van dit Uitvoeringsregeling te begrijpen, is in A tot en met D omschreven waar Identiteit in grote mate door wordt bepaald.
Texelaars zijn trots op hun eiland en hun eigen identiteit.
De Texelse identiteit wordt in grote mate bepaald door:
A. De landschappen en landschapselementen en dorpen.
B. De verbondenheid van Texelaars met elkaar.
C. De kleinschaligheid en diversiteit van bedrijven, activiteiten en dienstverlening.
D. Veiligheid.
Hierna omschrijven we de relevante Texelse kernwaarden voor deze Uitvoeringsregeling. Tevens definiëren we de weigeringsgrond voor een aanvraag. Dit zijn beleidsregels.
Open Landschap |
Betreft het weidse deel op Texel. Er zijn meerdere landschappen te onderscheiden, maar dit open landschap is van belang voor de Uitvoeringsregeling Evenementen Het evenement en haar tijdelijke bebouwing / tenten mogen het Open Landschap niet gedurende lange periode verstoren. |
Rust en Ruimte |
Dit is de drager van het landschap. Rust is hiervan een afgeleide, want hoe meer ruimte hoe meer rust.
|
Nachtelijke Duisternis |
Dit betreft de waarde van een donkere heldere sterrenhemel met de daarbij behorende stilte in de nacht
|
Rijkdom aan natuur en cultuur(landschappen) |
Deze kernwaarde geldt als aantrekkingskracht voor bezoekers en inwoners. De evenementen moeten lokaal bewust zijn door zo veel mogelijk gebruik te maken van wat Texel te bieden heeft. Er vindt een diversiteit aan evenementen plaats: sportief, actief, cultuur, natuur, culinair, muziek of combinaties hiervan. |
2.3. Categorie Evenementen (uitleg in Hoofdstuk 3)
Er wordt onderscheid gemaakt in evenementen:
- •
Zonder een meldingsplicht of vergunningplicht (zie de opsomming in paragraaf 2.1.3. over de APV).
- •
Met een meldingsplicht.
-
Om processen te vereenvoudigen en te versnellen is de categorie ‘meldingsplicht’ opgenomen. Een vergunningaanvraag is niet nodig. Wel moet het evenement binnen een bepaalde termijn via een formulier met bijlagen worden gemeld.
- •
Met een vergunningplicht.
-
Het gaat over evenementen waar een bepaalde mate van risico aanwezig kan zijn. Het gaat dan om risico’s voor de openbare orde, veiligheid, volksgezondheid, milieu, Texelse kernwaarden, bereikbaarheid of mobiliteit (of combinaties). De te treffen maatregelen, voorschriften en inzet hulpdiensten zijn gericht op het reduceren van deze risico’s.
De burgemeester bepaalt mede aan de hand van het model Risicoscan van de Veiligheidsregio Noord-Holland-Noord (zie een voorbeeld in bijlage 6 anno 2020) onder welke categorie het evenement valt. Dit wordt gedaan op basis van het publieksprofiel, ruimtelijk profiel en activiteitenprofiel. Er wordt bij deze scan gekeken naar:
a. De aard van het evenement.
b. De locatie (plein, straat, binnen of buiten bebouwde kom, strand).
c. De begin- en eindtijd en tijdsduur van het evenementen.
d. Het bezoekersaantal.
e. Het risico voor de openbare orde en veiligheid en andere aspecten.
Nadat een evenement is aangemeld voor plaatsing op de evenementenkalender (zie paragraaf 6.1), voert de burgemeester de risicoscan uit en wordt het evenement voorlopig ingedeeld in een categorie. Na ontvangst van de formele evenementen-aanvraag vindt de definitieve indeling plaats in één van de volgende categorieën:
A1. Reguliere evenementen met een meldingsplicht.
A2. Reguliere evenementen met een doorlopende vergunning.
A3. Reguliere evenementen met een vergunningplicht.
B. Aandachtevenementen met een vergunningplicht.
C. Risico-evenementen met een vergunningplicht
Zie hoofdstuk 3 voor nadere uitleg.
2.4. Onderscheid tussen bestaande en nieuwe evenementen
Voor een aantal locaties (2.5.) en bij concurrerende vergunningaanvragen (2.6) is dit onderscheid relevant.
Bestaande evenementen |
Evenementen die een jaar eerder of in een regelmatige cyclus vergund zijn. |
Nieuwe evenementen |
|
2.5. Locaties voor evenementen
In beginsel zijn evenementen op de meeste locaties toegestaan, maar niet altijd overal. Expliciet gaan we in op een aantal locaties. Deze opsomming laat onverlet het vereiste van een vergunning of besluit op de melding voor evenementen.
Nationaal Park Duinen van Texel (NP) |
Evenementen die hier al jaren plaatsvinden en in het Beheer- en Inrichtingenplan NP (zie bijlage 2) zijn beschreven, kunnen in principe doorgaan. Altijd moet rekening gehouden worden met de bijzondere natuurwaarden. Alle nieuwe aanvragen worden voor advies voorgelegd aan het bestuur van de stichting NP. Voor nieuwe evenementen gelden tevens de volgende voorwaarden:
|
Noorderhaaks (Razende Bol) |
Vanwege de bijzondere natuurwaarden, verleent de burgemeester geen vergunning. De plaat is waterstaatkundig ongerept, wat voor Nederlandse begrippen zeer uitzonderlijk is. Het is een vluchtplaats bij hoogwater voor met name zeehonden en zeevogels. Bovendien kan vanwege de slechte bereikbaarheid een evenement niet veilig worden georganiseerd. |
Strand |
Evenementen die tot en met 2019 *19 frequent plaatsvonden en passen binnen de omschrijving van 2.4., worden aangemerkt als ‘bestaande evenementen’ die toegestaan zijn. Daarnaast zijn nieuwe evenementen, die een duidelijke relatie met het strand hebben, onder de volgende voorwaarden toegestaan:
|
Bestemde locaties |
In diverse bestemmingen is het gebruik van gronden voor evenementen toegestaan. Voor elke aanvraag wordt op adres het bestemmingsplan geraadpleegd. In hoofdlijnen geldt het volgende:
Als een evenement niet mogelijk is op grond van het bestemmingsplan en: - dit evenement heeft een terugkerend karakter, of - de locatie wordt vaker voor evenementen gebruikt, dan is het nodig dit ook planologisch te regelen. Dit kan met een omgevingsvergunning (activiteit: handelen in strijd met regels ruimtelijke ordening) of met een wijziging van het bestemmingsplan. |
Gemeente-eigendom |
Als een evenement op gemeentegrond plaatsvindt, heeft de gemeente ook een privaatrechtelijke positie als grondeigenaar met de daarbij behorende rechten en plichten. De gemeente kan eisen stellen ten aanzien van afstanden tot beplanting, straatmeubilair, kabels en leidingen. Ook kan de gemeente eisen stellen aan het in gebruik geven van gronden. De gemeente kan verlangen dat er een overeenkomst wordt gesloten en er kan een vergoeding worden gevraagd. Het is belangrijk voorafgaand aan het organiseren van het evenement in overleg te treden met de gemeente als deze eigenaar van de grond is. Toestemming voor gebruik van de gronden is vereist. |
Privaat-eigendom |
Hetgeen hiervoor staat, kan ook gelden als de organisator gebruik maakt van gronden van een ander. Toestemming voor gebruik van de gronden is vereist. |
*19) In 2019 is de Strandnota vastgesteld, waarin deze regel is opgenomen.
2.6 Concurrerende vergunningaanvragen en schaarse vergunningen
Een goede balans van aard en aantal evenementen is van belang voor de identiteit van Texel. Dit geldt voor alle betrokken partijen zoals organisatoren van evenementen, bezoekers, bewoners en bedrijven. Het unieke karakter van Texel moet bewaard blijven. Daarom is beschreven waar en wanneer welke evenementen al dan niet met geluidsbelasting of andere voorwaarden zijn toegestaan. Hiermee sluiten we mogelijk evenementen uit. Desondanks voldoen we hierdoor aan de omschrijving van de Europese Dienstenrichtlijn, zoals Het Europese Hof van Justitie dat in het arrest ‘Appingedam versus Visser Vastgoed’ *20 in het Retailbeleid heeft bedoeld: namelijk om je structuur goed te omschrijven. Analoog daaraan is deze Uitvoeringsregeling opgesteld: evenementen passen bij Texel. We hebben gebieden benoemd waar evenementen wel of niet zijn toegestaan: daarbij is gekeken naar de balans tussen het aanbod van een evenement in relatie tot acceptabele overlast voor bewoners en omgeving zoals bijvoorbeeld ook in de Texelse Kernwaarden is omgeschreven. In vijf situaties is een uitzondering qua geluidsbelasting opgenomen, omdat de locaties bij uitstek geschikt blijken voor evenementen. Op deze locaties hebben de afgelopen jaren meerdere evenementen plaatsgehad. Deze evenementen voldeden aan een behoefte van deelnemers, met een acceptabele overlast voor omwonenden.
Ondanks alle genoemde voorwaarden in deze Uitvoeringsregeling is het niet altijd mogelijk voor eenzelfde dag, tijd en locatie meerdere evenementenvergunningen te verlenen. Daarom hebben we beleidsregels opgesteld voor Concurrerende en Schaarse vergunningen. Daarnaast geldt voor sommige locaties dat het aantal te houden evenementen beperkt is door natuurlijke oorzaken en beleidsmatige keuzes.
Er moet altijd voldoende capaciteit aan hulpverleningsdiensten, passend binnen hun reguliere (regionale) bezetting, zijn.
De beleidsregel is opgenomen in de bijlage 3.
Concurrerende vergunningaanvragen |
Aanvragen die betrekking hebben op eenzelfde dag, tijd en locatie. |
Schaarse vergunningen |
Soms is het aantal te verlenen vergunningen beperkt op grond van natuurlijke oorzaken, wettelijk voorschrift of beleidsregel. |
*20) Gemeente Appingedam moet brancheringsregels in bestemmingsplan beter onderbouwen - Raad van State, ECLI:NL:RVS:2019:2569
2.7 Maximum aantal circussen
Een circus of daarmee vergelijkbaar evenement legt een groot beslag op de beschikbare (publieke) ruimte. Onder een circus wordt verstaan een reizend gezelschap dat optreedt in een tent of daarmee vergelijkbaar tijdelijk bouwwerk en waar een of meer artiesten en/of dieren van allerlei aard hun kunsten en behendigheden vertonen aan publiek.
Het houden van een circus heeft gevolgen voor andere betrokken belangen. Uit het oogpunt van de weigeringsgronden van artikel 1:8 APV is het wenselijk beperkingen te stellen aan het aantal te verlenen vergunningen.
De beleidsregel is opgenomen in de bijlage 4.
Gemeente Appingedam moet brancheringsregels in bestemmingsplan beter onderbouwen - Raad van State, ECLI:NL:RVS:2019:2569
Hoofdstuk 3 Categorie-indeling
De diverse categorieën evenementen worden hieronder uitgelegd. Aan de hand van de Risicoscan van de Veiligheidsregio Noord-Holland vindt de indeling plaats. De Risicoscan is in bijlage 6 opgenomen.
Daar waar een opsomming van criteria staat, moet het evenementen aan alle criteria voldoen.
3.1. Categorie A1: Reguliere evenementen met een meldingsplicht
Het gaat om evenementen die niet of nauwelijks overlast veroorzaken. En ze leiden niet tot verstoring van de openbare orde of de openbare veiligheid.
Een vergunning is niet nodig. Wel moet een melding worden ingediend.
De volgende criteria gelden:
- 1.
de risicoscan geeft als uitkomst ‘regulier evenement’
- 2.
maximum aantal gelijktijdige deelnemers/bezoekers is 250
- 3.
maximaal 1 dag (tot 24.00 uur) exclusief op- en afbouwtijd
- 4.
geen gebruik van geluidsapparatuur zoals versterkte of mechanische muziek
- 5.
geen gebruik van een tent waarin meer dan 50 personen gelijktijdig aanwezig zijn
- 6.
geen bedrijfsmatige verstrekking van alcoholhoudende dranken
- 7.
als het evenement binnen plaatsvindt, moet het bouwwerk voldoen aan de eisen van het Bouwbesluit 2012
- 8.
de evenementenlocatie en omgeving worden onmiddellijk na afloop van het evenement schoongemaakt
- 9.
het evenement geeft niet of nauwelijks overlast voor de omgeving.
Uitzonderingen en afwijkingen:
- 1.
De burgemeester kan voorschriften en beperkingen opleggen waaraan meldingsplichtige evenementen moeten voldoen wanneer dat nodig is ter bescherming van de belangen die als grond voor weigering van de vergunning in de APV zijn opgenomen.
- 2.
Op grond van de APV kan de burgemeester een meldingsplichtig evenement ook verbieden.
3.2. Categorie A2: Reguliere evenementen met een doorlopende vergunning
Voor een jaarlijks terugkerend evenement kan een doorlopende vergunning voor maximaal vijf jaren worden verleend. Er wordt eenmalig een vergunning aangevraagd. Vervolgens wordt jaarlijks gemeld wanneer het evenement plaatsvindt. Voor het evenement geldt:
- 1.
risicoscan heeft als uitkomst ‘regulier evenement’
- 2.
als gebruik wordt gemaakt van versterkte of mechanische muziek of geluidsapparaten is het geluidsvolume dat wordt geproduceerd er hoogte van de geluidsbron maximaal:
- •
65 dB(A) tussen 07.00 – 19.00 uur
- •
60 dB(A) tussen 19.00 – 23.00 uur
- •
50 dB(A) tussen 23.00 – 07.00 uur
- 3.
risico voor de openbare orde en openbare veiligheid en volksgezondheid is laag
- 4.
extra criteria voor zomer- en themamarkten:
- •
Vindt 1 maal per week of jaar plaats op dezelfde locatie
- •
het betreft geen warenmarkt zoals bedoeld in de marktverordening
- •
alcoholhoudende dranken worden niet verstrekt of verkocht.
Voorwaarden waaronder een doorlopende vergunning wordt verleend:
- 1.
Er moet eerst minimaal éénmaal een reguliere vergunning zijn verleend. In de vergunning geeft de burgemeester aan of de vergunning als een doorlopende vergunning wordt beschouwd en welke voorschriften hieraan worden verbonden. Vervolgens moet jaarlijks het evenement via de gemeentelijke website worden gemeld.
- 2.
De burgemeester kan de doorlopende vergunning intrekken wanneer dat nodig is ter bescherming van de belangen die als grond voor weigering van de vergunning in de APV zijn opgenomen.
- 3.
De geldigheidsduur van een doorlopende vergunning is maximaal 5 jaar. Na afloop van deze termijn moet, wanneer het evenement wordt voortgezet, een nieuwe vergunning worden aangevraagd. Deze nieuwe vergunning kan dan direct als nieuwe doorlopende vergunning worden verleend, mits aan de daarvoor geldende criteria wordt voldaan met een verplichte jaarlijkse melding.
3.3. Categorie A3: Reguliere evenementen met een vergunningplicht
Alle evenementen die niet vergunningsvrij of niet meldingsplichtvrij zijn en niet onder de andere categorieën vallen, hebben een vergunning nodig.
3.4. Categorie B: Aandachtevenementen met een vergunningplicht
Dit betreft reguliere evenementen met een verhoogd risico. Voor evenementen gelden de volgende criteria:
- 1.
risicoscan heeft als uitkomst ‘aandachtevenement’
- 2.
volgens de burgemeester is er sprake van een verhoogd risico op aantasting van belangen op basis van de APV
- 3.
het evenement vereist extra inzet van de politie
- 4.
het evenement geeft naar verwachting overlast voor de omgeving.
3.5. Categorie C: Risico-evenementen met een vergunningplicht
Dit betreft evenementen met een hoog risico. Voor evenementen gelden de volgende criteria:
- 1.
risicoscan heeft als uitkomst ‘risico-evenement’
- 2.
volgens de burgemeester is er sprake van een hoog risico op aantasting van belangen op basis van de APV
- 3.
het evenement vereist extra inzet van diverse disciplines in de hulpverleningsketen (zoals politie, GHOR, brandweer)
- 4.
het evenement geeft naar verwachting overlast voor de omgeving.
3.6. Afwijken categorie-indeling
De burgemeester kan een evenement in een andere categorie plaatsen dan waarin het volgens de toets aan de criteria (waaronder de risicoscan) zou moeten vallen. Plaatsing van een evenement in een andere categorie kan slechts in een categorie die één hoger of lager ligt.
Plaatsing in een lagere categorie vindt slechts plaats als uit de feiten en omstandigheden blijkt dat handhaving van het evenement in de categorie waarin het volgens de toets aan de criteria zou moeten vallen, als onnodig en/of onredelijk moet worden aangemerkt. Plaatsing in een hogere categorie vindt slechts plaats als uit de feiten en omstandigheden van voorgaande edities van het evenement plaatsing in een hogere categorie is vereist. In alle gevallen wordt de plaatsing in een andere categorie gemotiveerd.
3.7 Onvoorziene evenementen (de uitzondering op de regel)
Niet elk evenement is te voorzien. Het beleid zou te gesloten zijn als er geen ruimte is voor onverwachte en niet geplande evenementen. Alleen incidenteel en vanwege bijzondere omstandigheden kan de burgemeester van het beleid afwijken. Een voorbeeld van een dergelijk onvoorzien evenement is een kampioensfeest of huldiging.
Hoofdstuk 4 Algemene voorschriften voor evenementen
4.1. Algemene geluidseisen bij versterkt geluid
De algemene eisen voor het produceren van versterkt (muziek)geluid bij evenementen zijn:
- 1.
de geluidbbelasting op de gevel van het dichtsbijzijnde geluidgevoelige gebouw bedraagt maximaal 85 dB(C) of 75 dB(A),
- 2.
de grenswaarde van de geluidsproductie (bronvermogen) bedraagt maximaal
- a.
110 dB(C) of 100 dB(A) bij de mengtafel of 103 dB(Z) bij de speakers, gemeten over 15 minuten, bij evenementen primair gericht op personen van 16 jaar en ouder;
- b.
96 dB(A) bij de speakers, gemeten over 15 minuten, bij evenementen primair gericht op kinderen van 14 tot 15 jaar;
- c.
91 dB (A), bij de speakers, gemeten over 15 minuten, bij evenementen primair gericht op kinderen tot en met 13 jaar.
-
Hierbij gaan we ervan uit dat de mengtafel 25 meter vanaf het podium staat. De geluidsbelasting bij de mengtafel in het Front of House gebied wordt continu door de organisatie gemonitord. Het meetverslag wordt binnen vier weken na het evenement bij de gemeente ingediend.
- 3.
Bij de bepaling van de grenswaarde van de maximale geluidsbelasting bij de Front of House worden de volgende stappen doorlopen:
- a.
eerst wordt het maximale bronvermogen bepaald op basis van de grenswaarde van de maximale geluidsbelasting op de gevel van het dichtstbijzijnde geluidgevoelige gebouw. Hierbij kan het voorkomen dat het maximale bronvermogen onder de in lid twee genoemde waarden komt te liggen;
- b.
op basis van het maximale bronvermogen en de afstand van de Front of House tot de speakers wordt een maximale geluidsbelasting op de mengtafel bij de Front of House op 2 meter hoogte bepaald.
- a.
- 4.
muziekgeluid is toegestaan vanaf 11.00 tot uiterlijk 23.00 uur. In het weekend *21) en op een nationale feestdag is de uiterlijke eindtijd 24.00 uur; dit wordt per aanvraag beoordeeld, waarbij het belang van het woon- en leefmilieu zwaar wordt meegewogen (aard en duur van de belasting spelen een grote rol),
- 5.
bij meerdaagse evenementen op dezelfde locatie moet er tussen de eindtijd van de ene dag en begintijd van de andere dag minimaal 12 uren zitten,
- 6.
Soundchecks vinden bij voorkeur op de dag zelf plaats en duren maximaal 30 minuten. Soundchecks op de dag voor het evenement mogen alleen tussen 10.00 uur en 22.00 uur plaatsvinden. De grenswaarden (maximale geluidsniveaus) van de vergunning gelden ook voor de soundchecks.
- 7.
De organisatie dient haar bezoekers te adviseren gehoorbescherming te gebruiken en dient deze gehoorbescherming ook te koop aan te bieden op het evenemententerrein.
*21) Weekend volgens het woordenboek Van Dale: vanaf vrijdagavond tot maandagmorgen
4.2. Uitzondering op algemene geluidseisen bij versterkt geluid
- 1.
Voor onderstaande locaties (exact weergegeven in bijlage 5) wordt een uitzondering gemaakt in die zin dat de maximaal toegetane geluidsbelasting op de gevel van de dichtstbijzijnde woning van een evenement met versterkt geluid overschreden mag worden. Want met een geluidbelasting tot 85 dB(C) of 75 dB(A) op de gevel van de dichtstbijzijnde woning is er geen of weinig beschikbare geluidruimte. De locaties lenen zich echter wel voor het houden van 1 of meer evenementen. Op deze locaties hebben de afgelopen jaren meerdere evenementen plaatsgehad. Deze evenementen voldeden aan een behoefte van deelnemers, met een acceptabele overlast voor omwonenden. Regels omtrent geluidsbelasting waren toen nog niet opgenomen.
-
In alle adviezen omtrent geluidsbelasting is aangegeven dat deelnemers aan een evenement zelf verantwoordelijk zijn voor eventuele schade door geluid. Indien iemand bewust (continu) bij de boxen wil staan, neemt de deelnemer daarmee zelf het risico voor eventuele gehoorschade.
-
Wel is het belangrijk als overheid enige criteria op te nemen: de toegestane geluidbelasting bij de mengtafel in het Front of House gebied gemeten over 15 minuten, ervan uitgaande dat de mengtafel 25 meter vanaf het podium is geplaatst, blijft maximaal 110 dB(C) of 100 dB(A) of 103 dB(Z) bij de speakers. Het gaat om de locaties:
- a.
Werkhaven Oudeschild.
- b.
Langwaal te De Waal: In het bestemmingsplan is 1 evenement per jaar toegestaan.
- c.
Park Wezentuin Den Burg.
- d.
Groeneplaats Den Burg.
- e.
IJsbaan Den Burg.
- a.
-
Verder blijven de eisen van 4.1. gelden. De enige uitzondering is dat een hogere geluidsbelasting op de gevel van het dichtstbijzijnde geluidsgevoelig gebouw wordt toegestaan.
- 2.
Indien de geluidsnormen genoemd in 4.1 Algemene Geluidseisen het onmogelijk maken om een evenement te houden, kan het college besluiten een aparte ontheffing op grond van artikel 4.6 van de Algemene Plaatselijk Verordening Texel 2016 te verlenen om hogere geluidsnormen mogelijk te maken, waarbij het belang van het woon- en leefmilieu zwaar wordt meegewogen. Een aanvraag voor een dergelijke ontheffing wordt ter advies uitgezet bij de Omgevingsdienst Noord-Holland Noord en GGD Hollands Noorden / GHOR NHN.
4.3. Eisen tijdelijke constructies bouwwerken
- 1.
Voor tenten/overkappingen voor meer dan 50 personen of meer dan 50 m² is een tentboek vereist met constructieberekening, constructietekening, ballastplan en beheersmaatregelen. Dit geldt ook voor kleine tenten die constructief zo met elkaar zijn verbonden dat ze de 50 m² overschrijden.
- 2.
Voor overdekte podia, geluidtorens, videoschermen en tribunes is een bouwboek vereist met constructieberekening, constructietekening, ballastplan en beheersmaatregelen.
- 3.
Uit de constructieberekening blijkt tot welke windsnelheden (uitgaande van het kustgebied) de constructie veilig kan worden gebruikt.
- 4.
De gemeente hanteert bij de beoordeling van tijdelijke constructies de meest recente versie van de ‘Richtlijn voor Constructieve Toetsingscriteria bij een aanvraag voor een Evenementenvergunning’ van het Centraal overleg Bouwconstructies. Voor tenten en overkappingen wordt gebruik gemaakt van de NEN-EN 13782 (Tijdelijke constructies – Tenten – Veiligheid) en de NEN-EN 1991-1-4+A1+C2/NB (Deel 1-4: Algemene belastingen – Windbelasting). Voor podia en geluidtorens wordt momenteel gebruik gemaakt van de NPR 8020-50 en NPR 8020-51, in de toekomst zal hiervoor de NEN-EN 17879 gelden. Voor tijdelijke tribunes wordt gebruik gemaakt van de NEN-EN 13200-6. Tot slot zijn de algemene Nederlandse constructienormen van toepassing.
4.4. Op- en afbouw
De op- en afbouw is zo kort mogelijk en mag alleen tussen 7.00 uur en 23.00 uur plaatsvinden. De termijn mag bij evenementen tot 1.500 mensen maximaal 3 dagen en bij evenementen van meer dan 1.500 mensen maximaal 7 dagen duren. Deze termijnen zijn inclusief op- en afbouw. Eventueel kan bij de vergunning hiervan worden afgeweken.
4.5. Eindtijden:
- 1.
In de openlucht en in gebouwen die geen openbare inrichtingen (horecabedrijven) zijn: 23.00 uur in woonkernen en 24.00 uur in andere situaties. Voor evenementen met versterkt geluid, gelden de eisen van 4.1.
- 2.
In openbare inrichtingen (horecabedrijven): conform reguliere sluittingstijd voor horecabedrijven.
- 3.
Burgemeester kan in het kader van het bevorderen van de openbare orde en veiligheid of andere bijzondere redenen tot een vroegere of latere eindtijd besluiten. Bijvoorbeeld om een gespreid vertrek van bezoekers te bevorderen.
- 4.
Ontheffingsmogelijkheid van de sluitingstijd in openbare inrichtingen (horecabedrijven): bij een muziekfestival in meerdere horecabedrijven en uiterlijk tot 04.00 uur.
4.6. Reclameborden
- 1.
Mogen alleen met vergunning zijn geplaatst:
- 2.
Mogen geen gevaar opleveren voor de verkeersveiligheid. Niet bij kruisingen. Ze zijn niet gemakkelijk te verwijderen.
- 3.
Maximaal vanaf 10 dagen voor het evenement.
- 4.
Per straat maximaal 1 bord.
- 5.
De dag na het evenement worden ze weer verwijderd.
4.7. Toiletvoorzieningen.
- 1.
Verplicht bij evenementen waar bezoekers gemiddeld langer dan 1 uur verblijven en geen gebruik kunnen maken van aanwezige toiletvoorzieningen.
- 2.
Eigen opvangbak of aangesloten op vuilwaterriool. Lozing op het oppervlaktewater of in de bodem is niet toegestaan.
- 3.
Mogelijkheid van handen wassen. Een tijdelijke (drink)watervoorziening moet voldoen aan NEN norm 106.
- 4.
Geregeld reinigen.
- 5.
Minimaal 1 toilet op elke 150 aanwezigen, met een minimum van 2 toiletten. De helft van de herentoiletten mag urinoir zijn. Bij evenementen met veel alcohol is de richtlijn 1 toilet op elke 75 aanwezigen.
Opruimen van afval.
- 1.
Vuilcontainers: van moeilijk brandbaar materiaal en veilig opgesteld.
- 2.
Voldoende afvalbakken verspreid over het evenemententerrein.
- 3.
Bij kramen en standplaatsen voor verkoop/aanbod van eten en drinken, voldoende afvalbakken die tijdig door de vergunninghouder worden geleegd.
- 4.
Vergunninghouder zorgt voor opruimen, verwijderen en afvoeren van afval en (zwerf)vuil op het evenemententerrein en de omgeving daarvan.
- 5.
Afval direct na afloop van het evenement afvoeren (conform Afvalstoffenverordening).
- 6.
Terrein en omgeving na afloop van het evenement weer schoon en opgeruimd achterlaten.
- 7.
Afvalwater mag uitsluitend op vuilwaterriool worden geloosd.
- 8.
Kosten van opruim- en herstelwerkzaamheden zijn voor rekening van vergunninghouder. Indien de gemeente ingezet wordt voor deze werkzaamheden, zullen de kosten in rekening worden gebracht.
4.9 Vuurwerk:
Qua vuurwerk is het beleid hiermee terughoudend te zijn aangezien het niet bij de Texelse Kernwaarden past. De provincie is bevoegd orgaan voor wat de ‘ontstekingsvergunning’ betreft.
4.10 Kamperen.
Op basis van artikel 4:18 van de APV kan het college ontheffing verlenen van het verbod op kamperen buiten daarvoor bestemde kampeerterreinen. Voorwaarden zijn:
- 1.
Het kamperen is een onlosmakelijk onderdeel van het evenement of voor de deelnemers aan het evenement en/of het publiek zijn geen passende overnachtingsmogelijkheden beschikbaar op Texel *22.
- 2.
Het kamperen vindt plaats op of in de directe nabijheid van het evenemententerrein.
- 3.
Het college kan nadere voorschriften verbinden aan de ontheffing. Bijvoorbeeld over de duur, toezicht en maximum aantal personen en/of kampeermiddelen.
*22) Wanneer er wel passende overnachtingsmogelijkheden zijn, maar deze zijn volgeboekt, is dat geen reden voor het verlenen van een ontheffing.
4.11 Verkeersregelaars (gecertificeerd = instructie per e-learning)
Verplicht kan worden dat deze aanwezig zijn bij activiteiten op de openbare weg (overleg burgemeester en politie – Regeling verkeersregelaars 2009).
4.12 Parkeren en verkeersveiligheid:
- 1.
Voldoende (fiets) parkeergelegenheid afgestemd op het aantal bezoekers..
- 2.
Zo nodig en zo mogelijk wordt er door de organisatie extra parkeergelegenheid gecreëerd.
- 3.
Belangrijke bestemmingen blijven bereikbaar.
- 4.
Vergunningvoorschriften kunnen worden opgelegd voor:
- •
Afzetting van wegen; organisatie plaatst borden en omleidingsborden.
- •
Tijdelijke verkeersbesluiten (bevoegdheid college): zorg dat de aanvraag hiervoor tijdig wordt ingediend.
- •
Voorzien in en toezicht op parkeergelegenheid.
- •
Bereikbaarheid hulpdiensten.
- •
Voorlichting met betrekking tot verkeersomleidingen.
- •
Verkeerscirculatieplan en/of parkeerplan zo nodig bijvoegen bij de aanvraag.
- •
Afstemming burgemeester-brandweer-politie en/of GHOR (geneeskundige hulpverleningsorganisatie regio).
- •
Medewerkers organisatie zijn aanwezig voor het voorkomen parkeeroverlast.
- •
Inzet van verkeersregelaars bij wegafzettingen en oversteekplaatsen.
- •
4.13 Beveiliging:
Verantwoordelijkheid organisatie:
- 1.
Bij aandacht- en risicovolle evenementen als categorieën B respectievelijk C: gecertificeerde beveiliging: per 250 bezoekers 1 beveiliger.
- 2.
Overige evenementen eventueel toezichthouder uit eigen geledingen.
4.14 Geneeskundige aspecten:
Burgemeester kan voorschriften over gezondheid- of hygiënische maatregelen opnemen.
4.15 Veiligheidsplan & Calamiteitenplan:
Hierin staat welke maatregelen de organisator neemt om de veiligheid van deelnemers en publiek te waarborgen (beveiliging, geneeskundige hulpverlening, communicatie) en hoe mensen van de organisatie moeten handelen tijdens een calamiteit.
4.16 Standplaatsen:
- 1.
Het innemen van een standplaats op het evenemententerrein, valt onder de evenementenvergunning of -melding en moet bij de aanvraag worden opgegeven.
- 2.
Een evenementenvergunning gaat voor op een standplaatsvergunning. De standplaatshouder moet daarom rekening houden met een evenement.
4.17 De organisatie
- 1.
Uit de aanvraag moet duidelijk blijken wie de aanvrager is en wie het evenement organiseert.
- 2.
Desgevraagd moet de aanvrager aantonen dat de organisator in staat is het evenement te organiseren, door voorbeelden van eerder georganiseerde evenementen te overhandigen.
- 3.
De organisatie is verantwoordelijk voor alle aspecten van voorbereiding, uitvoering en evaluatie van het evenement.
- 4.
De organisatie draagt er zorg voor dat het terrein schoon wordt opgeleverd na afloop van het evenement.
- 5.
Na afloop van het evenement wordt - desgewenst door de gemeente - door de organisator een evaluatieverslag gemaakt en gedeeld met de gemeente. Dit verslag is input voor een volgende aanvraag.
Hoofdstuk 5 Alcoholwet
Inleiding
Het is zonder vergunning van de burgemeester verboden om bedrijfsmatig of op een andere wijze tegen een vergoeding alcoholhoudende dranken te verstrekken voor gebruik ter plaatse. De burgemeester kan op grond van de Alcoholwet ontheffing verlenen van het verbod. Hierbij gaat het om het verstrekken van zwak alcoholische drank (zoals bier en wijn) voor gebruik ter plaatse tijdens bijzondere gelegenheden van zeer tijdelijke aard. Het gaat hier dus om incidentele gevallen als feesten en evenementen
Bij een aanvraag om ontheffing dienen de voorwaarden uit de Alcoholwet te worden afgewogen. Deze voorwaarden betreffen de sociale hygiëne, de sociaaleconomische belangen en de openbare orde, veiligheid en zedelijkheid.
Alcoholplan
Om een verantwoorde verstrekking van alcoholhoudende dranken te waarborgen stelt de aanvrager een Alcoholplan op waarin alle zaken zijn vastgelegd omtrent de afspraken, instructies, werkwijze en toezicht op de verstrekking van alcoholhoudende drank tijdens de tijdelijke gelegenheid, alsmede welke rol de organisatie en de cateraar hierin hebben. Een ontheffing Alcoholwet wordt alleen verleend als het Alcoholplan is goedgekeurd.
In het Alcoholplan worden in ieder geval de volgende onderwerpen uitgewerkt:
- •
Toegangsleeftijd
- •
Werkwijze leeftijdscontrole
- •
Omgang met jongeren onder de 18 die in het bezit zijn van alcoholhoudende drank
- •
Omgang met personen op het evenemententerrein die duidelijk onder invloed zijn
- •
Huisregels en hoe deze bekend worden gemaakt
- •
Toezicht op het evenemententerrein
- •
Instructie aan barmedewerkers
- •
Instructie aan eigen toezichthouders of sfeer medewerkers
- •
Aantal verstrekpunten alcohol
- •
Samenwerking organisatie – cateraar
Sociaal Hygiënische belangen
In het kader van het alcoholmatigingsbeleid weigert de burgemeester de ontheffing als naar verwachting 25% of meer van degenen die aanwezig zullen zijn bij de bijzondere gelegenheid, jonger is dan 18 jaar. Bij de beoordeling van de aanvraag om een ontheffing kijkt de burgemeester ook naar de aard van de locatie waar de aanvrager de drank verstrekt. De burgemeester kan de aanvraag afwijzen indien de locatie van de verkoopplaats, gezien in verband met het geheel (aantal bezoekers, duur van de bijzondere gelegenheid) te wensen overlaat. Hiervan is onder andere sprake bij een gebrek aan overzichtelijkheid en te weinig lichtinval.
Bij iedere plek waar alcohol wordt verkocht, is minimaal één leidinggevende aanwezig. De namen van deze leidinggevenden zijn vermeld op de ontheffing Alcoholwet. Deze leidinggevenden zijn minimaal 21 jaar, in het bezit van het diploma Sociale Hygiëne en van goed levensgedrag.
Sociaaleconomische belangen
Voor wat betreft de sociaaleconomische aspecten is van belang dat uit de aanvraag moet blijken dat de verstrekking van alcoholhoudende drank in een ondersteunende en ondergeschikte relatie staat tot de bijzondere gelegenheid. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om een muziekfestival.
Sportevenementen of –wedstrijden kan de burgemeester beschouwen als een bijzondere gelegenheid waarvoor hij een ontheffing verleent. De organisator moet hierbij expliciet het bijzondere karakter aangegeven. Als er sprake is van een bijzonder karakter kan de burgemeester een ontheffing afgeven ten behoeve van uitsluitend het publiek. Ten tijde van de prijsuitreiking kan deze ontheffing worden afgegeven ten behoeve van zowel het publiek als de deelnemers.
De burgemeester verleent ook geen ontheffing voor markten omdat deze primair zijn gericht op de verkoop van producten. De Alcoholwet verbiedt de verkoop van andere artikelen en aanbieden van diensten in een lokaliteit waar alcoholhoudende drank wordt verstrekt (artikel 15 Alcoholwet). Als we deze lijn doortrekken, is het ook niet gewenst op markten een ontheffing af te geven voor het verstrekken van alcoholhoudende drank. Op een terras van een regulier horecabedrijf dat grenst aan een marktterrein, mag alcoholhoudende drank worden verstrekt voor gebruik ter plaatse. Het is verboden op een terras alcoholhoudende drank te verstrekken voor gebruik elders dan ter plaatse (artikel 13 Alcoholwet).
Voor één en dezelfde inrichting kan de burgemeester maximaal 2 keer per kalenderjaar een ontheffing verlenen voor maximaal 12 aaneengesloten dagen. Indien de eigenaar/exploitant van de inrichting daar vaker dan twee keer per jaar alcoholhoudende drank wil verkopen, dan moet hij/zij een reguliere vergunning Alcoholwet aanvragen.
Openbare orde, veiligheid en zedelijkheid
De burgemeester maakt een afweging van wat inzake de openbare orde, veiligheid en zedelijkheid toelaatbaar is en moet hiermee waarborgen dat de verkoop van alcoholhoudende drank op verantwoorde wijze plaatsvindt. De Alcoholwet verbiedt het verstrekken van alcoholhoudende drank als de burgemeester redelijkerwijs vermoedt dat dit tot verstoring van de openbare orde, veiligheid of zedelijkheid zal leiden. Gegronde vrees voor gevaar is volgens de Alcoholwet een grond voor intrekking van een reguliere horecavergunning. Deze intrekkingsgrond is ingevolge de wet ook van toepassing op de ontheffing. Vrees voor verstoring van de openbare orde, veiligheid of zedelijkheid vormt dan eveneens aanleiding om een ontheffing te weigeren. Ervaringen uit het verleden en aanwijzingen uit het heden spelen hierbij een rol.
Beperkingen/voorschriften aan ontheffing
In het licht van het alcoholmatigingsbeleid en het voorkomen van overlast is een begrenzing van de geldigheidsduur van de ontheffing gewenst. Alcoholgebruik vóór 12.00 uur tijdens een evenement beschouwt de burgemeester als maatschappelijk ongewenst. Het verstrekken van alcoholvrije consumpties (koffie, thee, frisdranken en andere alcoholvrije dranken) is zonder ontheffing toegestaan. De aanvangstijd van een ontheffing is daarom niet vroeger dan 12.00 uur. De tijdstippen waarbinnen de organisator van de ontheffing gebruik mag maken, staan expliciet vermeld in de ontheffing. De eindtijd van de ontheffing is gelijk aan de eindtijd van het evenement waaraan de ontheffing is gekoppeld. De burgemeester kan hiervan afwijken en in het kader van de openbare orde en veiligheid en een geleidelijke en rustige afvloeiing van het publiek een andere eindtijd van de ontheffing vaststellen.
Ter voorkoming van overmatig alcoholgebruik en in het belang van de openbare orde, veiligheid en zedelijkheid verbindt de burgemeester aan de ontheffing in ieder geval de volgende voorschriften:
- •
Mobiele tappunten zijn verboden. Een mobiel tappunt is ook de zogenoemde “rugzaktap” en de navulslang, waarbij met een lange slang vanaf het tappunt het personeel de klanten op enige afstand vanaf het vaste tappunt kan bedienen.
- •
Gedurende de tijd dat de organisator van de ontheffing gebruik mag maken, moet voor het publiek bij ieder verstrekpunt ook steeds alcoholvrije drank verkrijgbaar zijn.
- •
Personen beneden de leeftijd van 18 jaar mogen ter zake van het verstrekken van zwakalcoholische drank geen dienst doen achter een bar of tappunt, gedurende de tijd dat de organisator van deze ontheffing gebruik maakt.
- •
Het personeel mag aan personen die de aan hen verstrekte drank doorgeven aan personen die de leeftijd van 18 jaar nog niet hebben bereikt, geen alcoholhoudende drank meer verstrekken.
- •
De organisator moet personen die in kennelijke staat van dronkenschap verkeren, of die door hun gedrag aanstoot geven, weren of verwijderen.
Naast deze voorschriften moet de organisator de bepalingen uit de Alcoholwet naleven. Afhankelijk van de omstandigheden kan de burgemeester nog andere beperkingen/voorschriften aan de ontheffing verbinden. De naleving is de verantwoordelijkheid van degene aan wie de ontheffing is verleend.
De wet bepaalt dat geen zwakalcoholhoudende drank mag worden verstrekt aan personen die niet onmiskenbaar 18 jaar of ouder zijn en niet met een geldig legitimatiebewijs hebben aangetoond 18 jaar of ouder te zijn. Ook moet de verstrekker erop toezien dat iemand geen alcohol doorgeeft aan iemand die nog geen 18 jaar is. Bij bepaalde evenementen is het lastig hierop toezicht te houden door de drukte. Om het toezicht hierop te vereenvoudigen is het een optie om met niet verwisselbare gekleurde armbandjes te werken die worden verstrekt na een ID-scan. Vaak worden deze armbandjes door de organisator bij de toegangscontrole omgedaan. De werkwijze rond de leeftijdscontrole bij toegang en op het evenemententerrein wordt door de organisator en de cateraar uitgewerkt in een gezamenlijk Alcoholplan.
Tenslotte geldt dat de burgemeester een ontheffing uitsluitend afgeeft voor het terrein of een gedeelte van het terrein waar het evenement wordt gehouden. De organisator ziet er op toe dat bezoekers van het evenement geen alcoholhoudende drank meenemen naar elders.
Hoofdstuk 6 Juridisch kader
6.1 Evenementenkalender:
Om een overzicht te hebben van het aantal en de omvang van potentiële evenementen wordt een lokale evenementenkalender gebruikt. De kalender is ook nodig voor regionale afstemming.
Op de evenementenkalender komen alle gemelde evenementen die na een globale quick scan waarschijnlijk georganiseerd kunnen worden. In de praktijk wordt niet alles gehonoreerd.
De volgende aspecten zijn relevant:
- •
Een evenement moet voor 15 oktober van het voorliggende jaar bij de gemeente zijn aangemeld.
- •
De meldingen worden op volgorde van binnenkomst behandeld.
- •
Op basis van een risicoscan wordt het evenement voorlopig ingedeeld in een categorie:
- •
A1. Reguliere evenementen met een meldingsplicht.
- •
A2. Reguliere evenementen met een doorlopende vergunning.
- •
A3. Reguliere evenementen met een vergunningplicht.
- •
B. Aandachtevenementen met een vergunningplicht.
- •
C. Risico-evenementen met een vergunningplicht
- •
De uitkomst van plaatsing op de lokale evenementenkalender wordt voor 1 januari van het betreffende jaar aan de melders van evenementen gemeld. Daarin is opgenomen wat de deadline is voor het indienen van de formele aanvraag en welke bijlagen ingediend moeten worden. Dit is geen besluit waartegen bezwaar of beroep openstaat. Alleen tegen een besluit op de vergunningaanvraag kan bezwaar of beroep worden ingediend.
Regionale evenementenkalender:
In verband met de regionale planning worden alle lokaal gemelde evenementen direct toegevoegd aan de regionale evenementenkalender van de Veiligheidsregio Noord-Holland-Noord.
Na 1 november maakt de Veiligheidsregio een advies per gemeld evenement, gelet op capaciteit hulpverleningsdiensten en gelijktijdigheid van uitoefening evenementen (samenloop). Mede op basis van dit advies stelt de burgemeester voor 1 januari de lokale evenementenkalender vast.
6.2 Aanvraag vergunning en meldingen
Nadat het evenement voor de evenementenkalender is gemeld, ontvangt de melder een brief over de plaatsing op de evenementenkalender. De evenementen die vervolgens een vergunning nodig hebben, moeten hierna een vergunningaanvraag indienen. Voor meldingsplichtige evenementen moet een melding worden ingediend. Ook die wordt aan deze Uitvoeringsregeling getoetst.
Gebruik moet worden gemaakt van het vastgestelde (digitale) aanvraagformulier. Deze is opgenomen op de website www.texel.nl op de pagina ‘direct regelen voor evenementenaanvragen’(Evenementen organiseren - Texel). Hier staan ook de voorbeelden van bijlagen, die meegestuurd moeten worden.
Ontvankelijkheid: de aanvraag is op tijd en volledig ingediend.
De uiterlijke termijnen voor het indienen van formele aanvraag / melding volgens het digitaal toetsingsformulier zijn:
Meldingsplichtig evenement, categorie A1 |
2 weken voor aanvang |
Regulier evenement met doorlopende vergunning, categorie A2 |
12 weken voor aanvang |
Regulier evenement, categorie A3 |
12 weken voor aanvang |
Aandachtevenement, categorie B |
18 weken voor aanvang |
Risico-evenement, categorie C |
25 weken voor aanvang |
Verplichte bijlagen *23:
- •
Gedetailleerde plattegrond van de evenementenlocatie.
- •
Draaiboek op- en afbouw
- •
Voorlopige programma
- •
Veiligheidsplan- en calamiteitenplan.
- •
Communicatieschema en telefoonlijst
*23) Evenementen organiseren - Texel. In de brief over vaststelling evenementenkalender is omschreven welke bijlagen verplicht of vrijwillig zijn.
Extra bijlagen, afhankelijk van het evenement
- •
Overzichtstekening terrein met aanrijdroutes hulpverlening
- •
Plattegrond met parcours
- •
Uitgeschreven route met locaties verkeersregelaars
- •
Bewakingsschema
- •
Overzicht in te zetten verkeersregelaars
- •
Overzicht in te zetten beveiligers
- •
Inrichtingstekening van een binnenlocatie (gebouw of tent)
- •
Opstelling- of stoelenplan
- •
Mobiliteits- en vervoersplan
- •
Constructieberekening, certificaten tent, podia of tribunes, ballastberekening en beheersmaatregelen
- •
Brandveiligheidscertificaten tijdelijke bouwwerken
- •
Huisregels
Als een aanvraag onvolledig is, krijgt de aanvrager de gelegenheid de aanvraag aan te vullen. De termijn om op de aanvraag te beslissen, wordt gedurende die periode opgeschort. Als de aanvrager geen gebruik maakt van de mogelijkheid de aanvraag desgevraagd tijdig aan te vullen en daardoor een behoorlijke behandeling van de aanvraag niet mogelijk is, kan de aanvraag buiten behandeling worden gesteld.
6.3 Toetsing & Advies:
De aanvraag wordt na ontvangst bekendgemaakt op de voor de gemeente gebruikelijke wijze. Dan kunnen gedurende twee weken zienswijzen worden ingediend.
Getoetst wordt of het evenement aan de toetsingscriteria (waaronder de ontvankelijkheid) van deze Uitvoeringsregeling voldoet.
In het zogenoemde evenementenoverleg vindt overleg plaats over de aanvraag met medewerkers gemeente en indien nodig met vertegenwoordigers van politie, brandweer, GHOR.
6.4 De beslissing
De beslissing wordt genomen door de burgemeester.
Wanneer de vergunning wordt verleend wordt een evenementenbesluit opgesteld waarin staat:
- •
de activiteit, datum, tijd (inclusief vermelding op- en afbouwtijd), locatie waarvoor de evenementenvergunning wordt verleend;
- •
de voorschriften die hieraan verbonden worden;
- •
eventuele andere vergunningen en ontheffingen die op grond van de APV worden verleend;
- •
de bezwaarmogelijkheden;
Verleende evenementenvergunningen worden bekendgemaakt en belanghebbenden kunnen daarna gedurende zes weken op basis van de Awb bezwaar maken.
Wanneer wordt besloten de evenementenvergunning niet te verlenen, wordt een weigeringsbesluit gestuurd. In dat besluit wordt vermeld waarom de vergunning niet wordt verleend. Ook staat daarin welke bezwaarmogelijkheden er zijn.
Het streven is om minimaal 6 weken voor het evenement plaats gaat vinden het besluit te nemen en daarna zo snel mogelijk bekend te maken. Mede om deze reden is het noodzakelijk dat de aanvraag tijdig wordt ingediend (paragraaf 6.2).
6.5 Handhaving, toezicht en schouw
Een belangrijk onderdeel van het evenementenbeleid is handhaving. Door preventieve maatregelen probeert de burgemeester de veiligheid en openbare orde rondom het evenement te waarborgen. Dit gebeurt door het stellen van voorschriften, vooroverleg bij grotere evenementen, en indien gewenst, het geven van advies.
Het opstellen van de evenementenkalender en de in deze regeling voorgestelde uitgangspunten bij de
vergunningverlening dragen bij aan een groter draagvlak voor het beleid en dus tot betere naleving en
handhaafbaarheid van voorschriften. De burgemeester doet hier vooral een beroep op de eigen
verantwoordelijkheid van organisatoren. Waar nodig treden politie, de burgemeester en/of gemeentelijke
toezichthouders actief op.
Toezicht en handhaving richten zich op het naleven van de voorschriften uit de evenementenvergunning en andere relevante wet- en regelgeving. Het richt zich ook op het tegengaan van evenementen die zonder vergunning zijn georganiseerd, en waarvoor wel een vergunning had moeten worden aangevraagd.
Evenementen vinden met name in de avonduren en in de weekenden plaats. Dit vraagt dan ook juist in deze perioden om het nodige toezicht. Bij ordeverstoringen, overlast en calamiteiten kan de politie worden gebeld.
De formele afhandeling van melding overlast openbare orde vindt volgens de website plaats *24.
Voorafgaande aan het evenement kan toezicht nodig zijn, bijvoorbeeld bij de plaatsing van tenten, podia of bak- en kookvoorzieningen.
Toezicht tijdens het evenement richt zich vooral op de eindtijden, geluid en de openbare orde.
Het constateren van overtreding van vergunningsvoorschriften heeft verschillende gevolgen. Afhankelijk van de aard en ernst van de overtreding besluit de burgemeester over de te nemen maatregelen.
Dit kan zijn:
- •
De burgemeester kan besluiten de evenementenvergunning met onmiddellijke ingang geheel of gedeeltelijk in te trekken indien de omstandigheden in het kader van de openbare orde en veiligheid daartoe aanleiding geven.
- •
Ook kan het evenement geheel of gedeeltelijk worden verboden en kunnen beperkingen worden opgelegd. Hiervan kan sprake zijn als de organisator de voorschriften en/of de bepalingen niet of niet behoorlijk naleeft en er ook niet de verwachting is dat dit op korte termijn wel gaat gebeuren of als onjuiste en/of onvolledige gegevens zijn verstrekt.
- •
Er kan een proces-verbaal worden opgemaakt.
- •
Daarnaast kan een overtreding gevolgen hebben voor de toekomst. Deze gevolgen kunnen zijn:
- •
Het opleggen van een preventieve dwangsom.
- •
Strengere voorwaarden verbinden aan een vergunning voor een volgend evenement.
- •
Het evenement niet meer toestaan.
*24) https://www.texel.nl/direct-regelen/melding-klacht-of-bezwaar/melding/iets-melden
6.6 Beleidsregels en nadere regels
Beleidsregels
De hierna volgende bepalingen uit deze regeling betreffen beleidsregels in de zin van artikel 4:81 Algemene
wet bestuursrecht:
Hoofdstuk 2
- •
Paragraaf 2.1.4.
- •
Paragraaf 2.2.1. nummers 1 tot en met 6
- •
Paragrafen 2.2.2 tot en met 2.7.
Hoofdstuk 3, met uitzondering van paragraaf 3.1.
Hoofdstuk 4, met uitzondering van 4.3 onderdelen 1, 2, 3 en 4
Hoofdstuk 5
Hoofdstuk 6 met uitzondering van paragraaf 6.1 en 6.4.
Nadere regels
De hierna volgende bepalingen uit deze regeling betreffen nadere regels:
- •
Paragraaf 2.1.4. voor wat betreft activiteiten/evenementen die vergunningvrij zijn;
- •
Paragraaf 3.1. voor wat betreft het aanwijzen van meldingsplichtige evenementen;
- •
Paragraaf 4.1. met betrekking tot verplicht aanvraagformulier
- •
Paragraaf 6.1. voor wat betreft de termijnen voor het indienen van aanvragen
Gelijkschakeling snuffelmarkten
Op grond van de APV geldt voor het organiseren van een snuffelmarkt een aparte regeling (zie artikelen 5:22 en 5:23 van de APV). Deze regeling is van overeenkomstige toepassing op snuffelmarkten, voor zover deze regeling niet in strijd komt met het bepaalde in de APV.
6.7Afwijkingsbepaling
Als deze regeling verwijst naar wetgeving, verordening en/of andere beleidsstukken en hiervan afwijkt, is de tekst uit die wet, verordening en/of beleidsstuk leidend.
6.8 Citeertitel
Deze beleidsregel kan worden aangehaald als ‘Uitvoeringsregeling Evenementen gemeente Texel 2023’.
Uitleg juridisch kader:
Deze beleidsregels betreffen een actualisatie van bestaande beleidsregels, nu samengevoegd in één document.
De praktijk van de afgelopen periode gaf aan dat sommige afwegingsgronden een toelichting behoeven. Denk bijvoorbeeld aan de toetsing van de Texelse Kernwaarden zoals opgenomen in de Algemene plaatselijke verordening.
De opbouw is logisch: vanuit visie, naar categorie-indeling, naar het juridisch kader.
Door de wens om de informatie zo logisch mogelijk te koppelen, komen beleidsregels, nadere regels en toelichting door elkaar in de tekst voor. Voor de juridische status op grond van de Awb, hebben we in paragraaf 6.6. aangegeven wat de beleidsregels zijn en wat de nadere regels. In de beleidsregels geven we aan hoe belangen tegen elkaar worden afgewogen. Bij het besluit gebruiken we de motivatie vanuit de beleidsregels. Nadere regels zijn een uitwerking van een wet of een verordening.
De vaststelling van de beleidsregels en nadere regels van deze ‘Uitvoeringsregeling Evenementen gemeente Texel 2023’ is een bevoegdheid van de burgemeester. De burgemeester is vanuit de wet het bevoegd orgaan voor het nemen van besluiten op aanvragen voor evenementen. Twee onderdelen in deze Uitvoeringsregeling betreffen een bevoegdheid van het college: reclameborden (paragraaf 4.6) en kamperen bij evenementen (paragraaf 4.10) . Vandaar dat deze regeling zowel door het college als de burgemeester afzonderlijk wordt vastgesteld.
Samenvatting
Evenementen horen bij Texel. Er is op Texel veel te doen. Zij dragen bij in het aanbod van activiteiten voor bewoners en bezoekers. Met de diversiteit aan evenementen, passend bij de Texelse identiteit, onderscheidt Texel zich ten opzichte van andere bestemmingen. Het blijft belangrijk de balans aan te geven wat qua evenementen wel of niet mogelijk is.
Deze ‘Uitvoeringsregeling Evenementen gemeente Texel 2023’ (hierna Uitvoeringsregeling) voor evenementen geeft de criteria voor bestaande en nieuwe evenementen zodat de balans gewaarborgd is. Er wordt geen nieuw beleid gemaakt. Bestaande criteria zijn nadrukkelijker omschreven. Dit geeft duidelijkheid bij organisatoren, omwonenden en gemeente over wat wel of niet is toegestaan.
Met de Uitvoeringsregeling Evenementen geven we aan wat wel of niet mag. De regeling is aangepast aan recente wetgeving, zoals de Dienstenrichtlijn. Diverse toetsingsgronden zijn extra toegelicht. Hiermee worden de documenten ‘beleidsregels nieuwe evenementen Texel, Echt Texels en Texels eigen‘ uit 2016 en ‘uitvoeringsregeling evenementen Texel’ uit 2017 vervangen. De beleidsregels voor ‘concurrerende vergunningen en schaarse vergunningen’ en ‘maximum aantal circussen’ uit 2022 zijn in deze Uitvoeringsregeling geïntegreerd.
De kaders van de Uitvoeringsregeling worden bepaald door relevante wetgeving en beleidsregels. De eisen qua ruimtelijke ordening, het Activiteitenbesluit milieubeheer en de Algemene Plaatselijke Verordening Texel 2023 (APV) zijn uitgebreid beschreven. Ook zijn uitzonderingen op deze regels benoemd, zodat gewenste evenementen op gewenste locaties mogelijk blijven.
Door uitleg te geven van de definities uit de APV en het beschrijven van de Texelse Kernwaarden wordt duidelijk gemaakt wat wel en niet mogelijk is.
Het komt voor dat er gelijktijdig evenementen voor dezelfde locatie en hetzelfde tijdstip worden aangevraagd. Qua openbare orde en veiligheid is niet alles tegelijkertijd mogelijk. Daarom zijn in de Uitvoeringsregeling regels opgenomen over concurrerende en schaarse vergunningaanvragen.
Evenals in de vervangen regels is een opsomming opgenomen wanneer een evenement in welke categorie valt. Ook dit maakt het aanvragen gemakkelijker. De gemeentelijke website is met het oog op het vergemakkelijken van aanvragen ingericht.
Elk jaar worden organisatoren uitgenodigd het evenement voor 15 oktober van het jaar voorafgaand aan het evenement, aan te melden voor de Evenementenkalender. De gemeente kan dan samen met de Veiligheidsregio Noord-Holland en andere betrokken partijen inschatten of de druk van evenementen haalbaar en verantwoord is in het kader van de gewenste balans alsmede voldoende beschikbare hulpdiensten.
Ondertekening
Vastgesteld door de burgemeester en het college van Burgemeester en Wethouders van Texel,
De burgemeester,
Ir. MC. Uitdehaag
Het college van Burgemeester en Wethouders,
De burgemeester, De gemeentesecretaris,
23 mei 2023
Bijlage 1: Checklist aanvraag en toetsing
Eisen |
Vindplaats |
Toets aanvraag |
||
1 |
Evenementenkalender |
Was de aanvraag aangemeld voor de evenementenkalender |
6.1. |
|
Heeft de gemeente een bevestiging van de melding verzonden |
6.1. |
|||
2 |
Aanvraag |
Tijdig aangevraagd? |
6.2. |
|
Organisatie bekend |
4.17 |
|||
Verplichte bijlagen ingediend? |
6.2. |
|||
Facultatieve bijlagen ingediend? |
6.2. |
|||
Categorie evenement bepalen |
2.3 en 3 |
|||
Publicatie aanvraag voor zienswijzen |
6.3. |
|||
3 |
Toetsing: voldoet aan gestelde eisen van |
Openbare Orde |
2.2.1. |
|
Veiligheid |
2.2.1. |
|||
Volksgezondheid |
2.2.1. |
|||
Bescherming van het milieu |
2.2.1. |
|||
Texelse Kernwaarden |
2.2.1. en 2.2.2. |
|||
Identiteit van Texel |
2.2.1. |
|||
Balans |
2.2.1. |
|||
Spreiding |
2.2.1. |
|||
Diversiteit |
2.2.1. |
|||
Onderscheidend |
2.2.1. |
|||
Duurzaam |
2.2.1. |
|||
Bestaand evenement |
2.4. |
|||
Nieuw evenement |
2.4. |
|||
Nationaal Park Duinen van Texel |
2.5. |
|||
Strand |
2.5. |
|||
Bestemmingsplan of Omgevingsvergunning |
2.5. |
|||
Concurrerende en Schaarse Vergunning |
2.6 |
|||
Maximum aantal circussen |
2.7. |
|||
Onvoorzien |
Uitzondering op de regel |
3.7. |
||
Algemene voorschriften |
Geluid |
4.1. |
||
Uitzondering geluid |
4.2. |
|||
Tijdelijke constructies bouwwerken |
4.3. |
|||
Op- en afbouw |
4.4. |
|||
Eindtijden |
4.5. |
|||
Reclameborden |
4.6. |
|||
Toiletvoorzieningen |
4.7. |
|||
Afval |
4.8. |
|||
Vuurwerk |
4.9. |
|||
Kamperen |
4.10. |
|||
Verkeersregelaars |
4.11. |
|||
Parkeren en verkeersveiligheid |
4.12. |
|||
Beveiliging |
4.13. |
|||
Geneeskundige aspecten |
4.14. |
|||
Veiligheidsplan |
4.15. |
|||
Standplaatsen |
4.16. |
|||
De organisatie |
4.17 |
Bijlage 2: Bestaande Gebruik Evenementen uit Beheer- en Inrichtingsplan NP
Duinen van Texel
Bijlage 3: Beleidsregel burgemeester over de behandeling van cocurrerende vergunningaanvragen en schaarse vergunningen bij evenementen
De burgemeester van Texel;
overwegende dat:
- •
het niet altijd mogelijk is voor eenzelfde dag, tijd en locatie meerdere evenementenvergunningen te verlenen;
- •
voor sommige locaties geldt dat het aantal te houden evenementen beperkt is door natuurlijke oorzaken of beleidsmatige keuzes;
- •
er in die zin sprake kan zijn van concurrerende en schaarse aanvragen voor evenementenvergunningen;
- •
het gewenst is hiervoor nieuwe regels te stellen, aanvullend op de bestaande regels over de samenloop van evenementen als bedoeld in onderdeel 2.5 van de Uitvoeringsregeling evenementen Texel;
gelet op het bepaalde in artikel 2:24 e.v. van de Algemene Plaatselijke Verordening Texel (APV) en titel 4.3 van de Algemene wet bestuursrecht;
Besluit:
vast te stellen de Verdelingsregels voor concurrerende vergunningaanvragen en schaarse vergunningen bij evenementen:
Artikel 1 – begripsomschrijvingen
- a.
onder concurrerende vergunningaanvragen wordt verstaan: aanvragen voor evenementenvergunningen die betrekking hebben op eenzelfde dag, tijd en locatie;
- b.
onder schaarse vergunningen wordt verstaan: vergunningen voor evenementen waarvan het aantal is beperkt op grond van natuurlijke oorzaken, een wettelijk voorschrift of beleidsregels (en waarvoor meerdere gegadigden zijn);
Artikel 2 - Procedureregels aanvraag evenementenvergunning
- a.
Volgorde van binnenkomst: “wie het eerst komt wie het eerst maalt”
- b.
Aanvragen voor een evenementenvergunning die worden ingediend voor het lopende kalenderjaar worden in beginsel op volgorde van binnenkomst behandeld. Wanneer voor een bepaalde dag en locatie een vergunning is verleend of een vergunningaanvraag in behandeling is, worden nieuwe aanvragen voor diezelfde dag en locatie “in de wacht gezet” (opgeschort). Mocht niet tot vergunningverlening worden overgegaan aan de eerste aanvrager, dan wordt de eerstvolgende aanvraag in behandeling genomen.
- c.
Uitzondering: aanvragen die voorafgaand zijn gemeld voor plaatsing op de evenementenkalender
- d.
Van het bepaalde in lid 1 wordt afgeweken als één of meerdere aanvragen voor het houden van een evenement op de evenementenkalender als bedoeld in onderdeel 5.1 van de Uitvoeringsregeling evenementen Texel is of zijn geplaatst en als concurrerende of schaarse vergunningaanvragen kunnen worden beschouwd. Artikel 3 van deze regeling is dan van toepassing. Wanneer bij vaststelling van de evenementenkalender blijkt dat er sprake is van concurrerende of schaarse vergunningaanvragen dan worden de betrokken organisatoren gewezen op de proceduregels die in artikel 3 gelden.
- e.
Samenloop aanvragen die wel en niet zijn gemeld voor plaatsing op de evenementenkalender
- f.
Wanneer er sprake is van concurrerende of schaarse vergunningaanvragen dan worden de aanvragen die niet vooraf zijn gegaan door een melding voor plaatsing op de evenementenkalender als bedoeld in onderdeel 5.1 van de Uitvoeringsregeling evenementen Texel “in de wacht gezet” (opgeschort). Mocht niet tot vergunningverlening worden overgegaan aan een aanvrager die wel een melding heeft gedaan, dan worden de aanvragen van niet gemelde evenementen in behandeling genomen.
Artikel 3 - Stappenplan concurrerende vergunningaanvragen en aanvragen schaarse vergunningen
Bij concurrerende vergunningaanvragen en aanvragen voor schaarse vergunningen worden onderstaande stappen a tot en met f cumulatief doorlopen indien na toepassing van artikel 2 geen aanvrager is afgevallen. Na elke stap kan een aanvrager afvallen. De aanvrager die overblijft krijgt voorrang. Indien blijkt dat meerdere aanvragers op hetzelfde punt uitkomen, zal er uiteindelijk een loting plaatsvinden (onderdeel f)
- a.
Beschikking over de locatie
-
Een aanvrager die niet de beschikking heeft of kan verkrijgen over de locatie waarop het evenement plaatsvindt kan niet als belanghebbende worden beschouwd. Zijn aanvraag zal dan buiten behandeling worden gelaten. Aan aanvragers kan worden gevraagd door middel van een schriftelijke toestemming of overeenkomst aan te tonen dat zij over de evenementenlocatie kunnen beschikken.
- b.
Samenwerken
-
Aanvragers worden met elkaar in contact gebracht om na te gaan of er samengewerkt, geschoven of anderszins een oplossing gevonden kan worden. Zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 4 weken nadat de aanvragers met elkaar in contact zijn gebracht, dient door de betrokken aanvragers schriftelijk of via de elektronische weg aangegeven te worden of samenwerken mogelijk is en op welke wijze. Indien samenwerken niet mogelijk blijkt te zijn, wordt verder gegaan met onderstaande stappen.
- c.
Historie
-
Voorrang krijgt de aanvrager die in de voorafgaande twee jaren een vergunning heeft verkregen en gebruikt voor eenzelfde evenement op de gewenste locatie.
-
Als gevolg van beperkingen door wettelijke maatregelen in het kader van de bestrijding van Covid 19 (Coronamaatregelen) hebben evenementen niet of beperkt doorgang kunnen vinden in 2020 en 2021. In dat geval geldt dat voorrang wordt gegeven aan de aanvrager die:
- 1.
in 2019 een vergunning heeft verkregen en gebruikt voor eenzelfde evenement op de gewenste locatie;
- 2.
heeft aangegeven ook in 2020 en 2021 het evenement te hebben willen organiseren en de daarvoor vereiste meldingen voor de evenementenkalender en zo mogelijk aanvragen voor een vergunning heeft ingediend.
- d.
Algemene beoordeling
-
Aan de hand van een aantal aspecten worden de aanvragen vergeleken. Hierbij wordt gekeken naar:
- 1.
een algemene beoordeling van de kwaliteit van de aanvraag en de vereiste bijlagen, alsmede het nakomen van de termijnen die worden gesteld voor het indienen, aanvullen en aanpassen van een aanvraag;
- 2.
het oordeel van ketenpartners zoals politie, Veiligheidsregio en GHOR;
- 3.
de wijze waarop aanvrager rekening houdt met de directe omgeving van het evenement, zoals het creëren van draagvlak en het voorkomen/tegengaan van hinder/overlast;
- 4.
negatieve ervaringen van aanvrager bij de aanvraag en uitvoering van eerdere door hem aangevraagde en/of uitgevoerde evenementen in de afgelopen vijf jaren, zoals het niet naleven of anders uitvoeren van een vergunning of de daaraan verbonden voorschriften, het intrekken van een verleende vergunning of het niet opvolgen van aanwijzingen van politieambtenaren of toezichthouders.
-
Het evenementenoverleg, bestaande uit medewerkers van de gemeente en vertegenwoordigers van de politie, Veiligheidsregio en GHOR, verstrekt de burgemeester een gemotiveerd advies over welke aanvrager(s) voorrang moet(en) krijgen op basis van de algemene beoordeling.
- e.
Ervaring
-
Voorrang krijgt de aanvrager die aan kan tonen (eventueel met referenties) dat hij ervaring heeft met de organisatie van evenementen met een vergelijkbare omvang en complexiteit als voor het evenement waarvoor aanvraag wordt gedaan.
- f.
Loting
-
Indien het doorlopen van voorstaande stappen niet leidt tot een oplossing dan wordt er geloot. Een loting wordt verricht door een onafhankelijk persoon die niet betrokken is bij het proces van de vergunningverlening. De in aanmerking komende aanvragers worden uitgenodigd bij de loting aanwezig te zijn.
Artikel 4 - Inwerkingtreding
Dit besluit treedt in werking op de eerste dag na die van de bekendmaking. Vastgesteld op 2 december 2022,
Bijlage 4: Beleidsregel burgemeester over maximum aantal vergunningen voor circussen en daarmee vergelijkbare evenementen
De burgemeester van Texel;
overwegende dat:
- •
het gelet op het beslag dat een circus of een daarmee vergelijkbaar evenement legt op de beschikbare (publieke) ruimte en de gevolgen die dat heeft voor andere betrokken belangen;
- •
het uit oogpunt van de in artikel 1:8 van de Algemene Plaatselijke Verordening Texel (APV) opgenomen weigeringsgronden wenselijk is beperkingen te stellen aan het aantal vergunning dat kan worden verleend;
gelet op het bepaalde in artikel 2:24 e.v. van de APV en titel 4.3 van de Algemene wet bestuursrecht;
Besluit:
vast te stellen de Beleidsregel circussen 2022:
Artikel 1 – Definitie
In deze beleidsregel wordt onder een circus verstaan een reizend gezelschap dat optreedt in een tent of daarmee vergelijkbaar tijdelijk bouwwerk en waar één of meer artiesten en/of dieren van allerlei aard hun kunsten en behendigheden vertonen aan het publiek.
Artikel 2 – Maximering vergunningen en locatie
- a.
Per jaar wordt maximaal één evenementenvergunning verleend aan een circus op Texel voor de duur van maximaal tien aaneengesloten speeldagen.
- b.
Een circus kan alleen worden georganiseerd op een locatie met voldoende voorzieningen voor de tijdelijke huisvesting van een circus en het ontvangen van publiek. De aanvrager van de vergunning overlegt tijdig met de belanghebbenden bij de locatie. Bij de aanvraag dient daarom een verslag te worden toegevoegd van het overleg met de belanghebbenden, waarin in ieder geval wordt beschreven welke bedenkingen en zienswijzen de belanghebbenden hebben gegeven en de reactie van aanvrager daarop. Onder belanghebbenden wordt in dit geval verstaan de eigenaren, gebruikers en/of bewoners van de gronden die in de directe omgeving van de locatie zijn gelegen.
- c.
Onderdeel a geldt niet voor een circus op een terrein dat in het geldende bestemmingsplan is aangewezen voor verblijfsrecreatie. Voor die terreinen kan een onbeperkt aantal evenementenvergunningen worden verleend wanneer de eigenaar en/of exploitant daarmee instemt en er geen weigeringsgronden als bedoeld in artikel 1:8 van de APV aan de orde zijn.
Artikel 3 – Verdelingsregel bij meerdere aanvragen
Wanneer er twee of meer gegadigden voor de evenementenvergunning als bedoeld in artikel 2, onderdeel a, zijn, dan wordt toepassing gegeven aan de beleidsregels waarin de procedure voor concurrerende en schaarse vergunningaanvragen bij evenementen is opgenomen.
Artikel 4 – Indieningstermijn aanvraag
De burgemeester stelt jaarlijks bij vaststelling van de evenementenkalender de uiterste indieningstermijn van een aanvraag voor een circus vast, gelet op de verdelingsregel als bedoeld in artikel 3. Deze termijn is in ieder geval niet langer is dan de termijn genoemd in artikel 1:8, derde lid, van de APV.
Artikel 5 - Inwerkingtreding
Dit besluit vervangt de Beleidsregel circussen van 2-12-2021 (Gemeenteblad 2021 nr. 470482) en treedt in werking op de eerste dag na die van de bekendmaking.
Vastgesteld op 30 november 2021
de burgemeester van Texel,
Bijlage 5: Locaties uitzondering voor maximaal geluidsniveau 100 Db(A) op de mengtafel in het Front of House gebied gemeten over 15 minuten, ervan uitgaande dat de mengtafel 25 meter vanaf het podium is geplaatst
Haven Oudeschild
Langwaal De Waal
Park Wezentuin Den Burg
Groeneplaats Den Burg
IJsbaan Den Burg
Bijlage 6 Risicoscan evenementenveiligheid Veiligheidsregio Noord-Holland Noord anno 2020 (voorbeeld)
Naam evenement |
||
Datum evenement |
||
Behandelaar |
||
Publieksprofiel |
Punten |
|
Leeftijd |
Alle leeftijden |
2 |
Gebruik van alcohol/drugs |
Geen |
0 |
Aanwezigheid publiek (gelijktijdig aanwezig) |
Als toeschouwer |
2 |
Aantal bezoekers/deelnemers |
<100 |
0 |
Aanwezigheid specifieke groeperingen |
Geen |
0 |
Ervaringen m.b.t. publieksprofiel |
Positief |
-2 |
Subtotaal |
2 |
|
Ruimtelijk profiel |
Punten |
|
Publiekstroom tussen evenementlocaties |
1 locatie |
1 |
Locatie evenement |
Binnen locatie |
2 |
Toegankelijkheid aan- en afvoerwegen |
Goed (3 of meer beschikbare wegen) |
0 |
Gevoeligheid weersomstandigheden |
Geen |
0 |
Ondergrond waarop evenement wordt gehouden |
Harde ondergrond: Steen, asfalt ed. |
1 |
Locatie geschikt (gemaakt) voor evenement |
Goed |
0 |
Ervaringen m.b.t. ruimtelijk profiel |
Positief |
-2 |
Subtotaal |
2 |
|
Activiteitenprofiel |
Punten |
|
Weekdag evenement |
Maandag t/m donderdag |
1 |
Duur evenement |
Ochtend (06.00-12.00 uur) |
0 |
Meerdere (risico) dagen aaneengesloten |
1 dag |
1 |
Soort activiteit |
Markt/braderie |
1 |
Gebruik vuurwerk |
Nee |
0 |
Ervaringen m.b.t. activiteiten profiel |
Positief |
-2 |
Subtotaal |
1 |
|
Vragen t.a.v. infectieziekten en technische Hygiënezorg |
||
Betreft het een meerdaags evenement waarbij gebruik wordt gemaakt van tijdelijke overnachtingsmogelijkheden? |
Nee |
|
Betreft het een evenement waarbij gebruik wordt gemaakt van niet-reguliere horecavoorzieningen of reguliere horecavoorzieningen die tijdelijk zijn uitgebreid (marktkramen, lunchpakketten, barbecue etc)? |
Nee |
|
Is er sprake van een tijdelijke (drink) watervoorziening? |
Nee |
|
Wordt er gebruik gemaakt van waterverneveling (douches, fonteinen, waterslang etc)? |
Nee |
|
Wordt er gebruik gemaakt van niet-officiële zwemlocaties (grachten, havens, meren, poldersloten etc.)? |
Nee |
|
Zijn bij het evenement (huis)dieren betrokken? |
Nee |
|
Worden er voor het evenement tijdelijke sanitaire voorzieningen (toiletten; handenwasgelegenheden e.d.) of andere watervoorzieningen (zwembaden, douches, bubbelbaden etc.) op het evenemententerrein geplaatst? |
Nee |
|
Worden er voor het evenement tijdelijke koeltorens (t.b.v. airconditioning, klimaatbeheersing) op het evenemententerrein geplaatst? |
Nee |
|
Vindt het evenement plaats op grasland waar normaal gesproken vee rond loopt? |
Nee |
|
Wordt er getatoeëerd (ook permanente make-up) of gepiercet op het evenement? |
Nee |
|
Subtotaal |
0 |
|
Ervaringen met het totale evenement |
Positief |
-2 |
Totaal |
3 |
|
Advies na Risicoscan: |
||
Melding / klein evenement |
||
Advies Techniche Hygiënezorg |
||
Geen advies Technische Hygiënezorg nodig |
Bijlage 7 Andere relevante wetgeving, waar aanvragers rekening mee moeten houden
Besluit Attractie- en speeltoestellen: bepaalt onder meer dat Attractie- en speeltoestellen zodanig ontworpen en vervaardigd zijn, en zodanige eigenschappen hebben en van zodanige opschriften zijn voorzien, dat zij bij redelijkerwijs te verwachten gebruik geen gevaar opleveren voor de veiligheid of de gezondheid van de mens.
Gemeentewet: regelt de opbouw van de gemeentelijke organisatie en kent bevoegdheden toe aan de verschillende bestuursorganen van de gemeente: gemeenteraad, college van burgemeester en wethouders en de burgemeester.
Gezondheids- en welzijnswet voor dieren: algemene regels over hoe u dieren moet houden en verzorgen.
Omgevingswet: over bouwen, milieu, water, ruimtelijke ordening en natuur. De Omgevingswet staat voor een goed evenwicht tussen het benutten en beschermen van de leefomgeving.
Warenwet: stelt eisen waaraan voedingsmiddelen en andere producten moeten voldoen.
Wegenverkeerswet 1994: regelt de veiligheid en de doorstroming op de weg, en het voorkomen van schade en overlast door het verkeer aan anderen.
Wet en Besluit ruimtelijke ordening / Wabo: regelt hoe ruimtelijke plannen tot stand komen en welke bestuurslaag voor deze plannen verantwoordelijk is. Daarnaast regelt de Wro de verhoudingen in het ruimtelijk domein tussen de verschillende overheden en bestuursorganen in Nederland. Het Besluit en de Wabo zijn de procedureregels voor het gebruik van en het bouwen in de ruimte.
Wet op kansspelen: De overheid wil mensen die gokken in casino's, bij sportweddenschappen en loterijen of online, beschermen tegen verslaving en fraude. Maar ook witwassen door illegaal gokken voorkomen. Daarom hebben aanbieders van kansspelen een vergunning nodig.
Wet op de naburige rechten 1993/Buma Stemra: stelt regels over gebruik van materialen vervaardigd door een ander dan de organisator. Het beschermt het zogenoemde auteursrecht.
Wet Natuurbescherming: bevat regels voor de bescherming van in het wild levende dier- en plantensoorten en de belangrijkste natuurgebieden in Nederland. Daarnaast bevat de wet onder meer bepalingen over de jacht en over houtopstanden.
Nb. de provincie heeft diverse verordeningen voor verschillende onderwerpen. De Provinciale Omgevingsverordening bijvoorbeeld bevat alle provinciale regels voor de fysieke leefomgeving.
Bijlage 8 Duurzaam
Organisatoren worden uitgedaagd om het evenement zo duurzaam mogelijk te organiseren waarbij de
volgende onderwerpen van belang kunnen zijn:
- •
Hoe is het afvalbeleid georganiseerd.
- •
Recycle beleid (gebruik van bio plastics).
- •
Vindt de inhuur lokaal plaats (verminderen aantal vervoersbewegingen);
- •
Vervoer & logistiek (van leverancier en publiek).
- •
Gebruik groene stroom voor je evenement.
- •
Verkoop alleen biologisch voedsel.
- •
Verkoop alleen veiligheidsglazen (of gebruik bio plastics) en dwing klanten hun restafval weer in te leveren (bijvoorbeeld met gebruik van statiegeld).
- •
Gebruik alleen recyclebaar materiaal op je evenement.
- •
Zorg ervoor dat je klanten het evenement makkelijk met de fiets kunnen bereiken of beschrijf hoe ze je evenement met het openbaar vervoer kunnen bereiken.
- •
Voor het geval de klanten toch met de auto naar het evenement gaan, raad ze dan aan om te carpoolen. Toogether is de perfecte App voor festivalbezoekers die willen carpoolen.
- •
Maak direct na het evenement het terrein schoon en laat geen afval achter.
Op Texel streven we ernaar dat evenementen zo duurzaam mogelijk georganiseerd worden. Bovenstaande
punten vormen onderwerp van gesprek met organisatoren van evenementen.
Bijlage 9 Identiteiten per dorp volgens de Retailvisie
Den Hoorn – Cultuur
Oosterend – Pittoresk en authentiek
De Koog – Duindorp en Badplaats
De Cocksdorp – Waterrijk
Oudeschild – mooiste haven van de Wadden
De Waal – Kleinste dorp van Texel (grootst in organisatie van evenementen)
Den Burg – Hoofddorp van Texel (waar van alles is)
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl