Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR697720
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR697720/1
Besluit van Gedeputeerde Staten van de provincie Noord-Brabant van 13 juni houdende Oproep voor het indienen van Lokale ontwikkelingsstrategieën in het kader van LEADER GLB-NSP
Geldend van 23-06-2023 t/m heden
Intitulé
Besluit van Gedeputeerde Staten van de provincie Noord-Brabant van 13 juni houdende Oproep voor het indienen van Lokale ontwikkelingsstrategieën in het kader van LEADER GLB-NSPGedeputeerde Staten van Noord-Brabant,
Gelet op Verordening (EU) 2021/2115 van het Europees Parlement en de Raad van 2 december 2021 tot vaststelling van voorschriften inzake steun voor de strategische plannen die de lidstaten in het kader van het gemeenschappelijk landbouwbeleid opstellen (strategische GLB-plannen) en die uit het Europees Landbouwgarantiefonds (ELGF) en het Europees Landbouwfonds voor plattelandsontwikkeling (Elfpo) worden gefinancierd, en tot intrekking van Verordeningen (EU) nr. 1305/2013 en (EU) nr. 1307/2013 (PbEU 2021, L 435);
Gelet op Verordening (EU) 2021/2116 van het Europees Parlement en de Raad van 2 december 2021 inzake de financiering, het beheer en de monitoring van het gemeenschappelijk landbouwbeleid en tot intrekking van Verordening (EU) nr. 1306/2013 (PbEU 2021, L 435);
Gelet op artikel 32 van Verordening (EU) 2021/1060 van het Europees Parlement en de Raad van 24 juni 2021 houdende gemeenschappelijke bepalingen inzake het Europees Fonds voor regionale ontwikkeling, het Europees Sociaal Fonds Plus, het Cohesiefonds, het Fonds voor een rechtvaardige transitie en het Europees Fonds voor maritieme zaken, visserij en aquacultuur en de financiële regels voor die fondsen en voor het Fonds voor asiel, migratie en integratie, het Fonds voor interne veiligheid en het Instrument voor financiële steun voor grensbeheer en visumbeleid (EU) nr. 2021/1060 PbEU2021, L231;
Gelet op artikel 3 van de Regeling van de Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit van 19 december 2022, nr. WJZ/ 21206194, tot uitvoering van verordening (EU) 2021/2115 en verordening (EU) 2021/2116 inzake het Gemeenschappelijk landbouwbeleid (Regeling uitvoering NSP GLB 2023–2027);
Overwegende dat het wenselijk is dat er Lokale ontwikkelingsstrategieën worden ingediend in het kader van LEADER ten behoeve van het tegengaan van klimaatverandering, efficiënt beheer van natuurlijke hulpbronnen, bescherming van biodiversiteit en de sociaal-economische ontwikkeling van plattelandsgebieden in de provincie Noord-Brabant;
Besluiten kennis te geven van de volgende oproep:
Oproep voor het indienen van Lokale ontwikkelingsstrategieën in het kader van LEADER GLB-NSP
Artikel 1 Begripsbepalingen
In dit besluit wordt verstaan onder:
LEADER (Liaison Entre Actions de Développement de l’Économie Rurale): een vanuit de gemeenschap aangestuurde lokale ontwikkeling bedoeld in artikel 31 van Verordening (EU) 2021/1060 in het kader van NSP;
Lokale actiegroep (LAG): vertegenwoordigers van de publieke en private lokale sociaaleconomische belangengroepen, zoals beschreven in artikel 31, lid 2, sub b, en artikel 33 van Vo. (EU) 2021/1060, waarbij noch de overheden, gedefinieerd conform de nationale regels, noch één belangengroep meer dan 49 % van de stemrechten voor de besluitvorming hebben;
Lokale ontwikkelingsstrategie (LOS), of strategie voor vanuit de gemeenschap geleide lokale ontwikkeling: een strategie zoals beschreven in artikel 31, lid 2, sub c, van Vo. (EU) 2021/1060, juncto artikel 32 lid 1 van diezelfde verordening, met op de plaatselijke doelstellingen en behoeften afgestemde concrete acties, die bijdraagt tot de verwezenlijking van de strategie van de Europese Unie voor slimme, duurzame en inclusieve groei en wordt ontworpen en uitgevoerd door een lokale actiegroep.
Nationaal Strategisch Plan (NSP): de Nederlandse invulling van het nieuwe Europese Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB) in de periode 2023 tot en met 2027;
Selectiecomité: comité zoals bedoeld in artikel 32, tweede lid, van verordening 2021/1060.
Artikel 2 Doelstelling
-
1. LEADER draagt bij aan de doelen uit het NSP:
- a.
Doel D (SO4) Klimaatverandering en duurzame energie: Bijdragen tot matiging van en aanpassing aan klimaatverandering, onder meer door de uitstoot van broeikasgassen terug te dringen en meer koolstof vast te leggen, duurzame energie te bevorderen en de ontwikkeling van weerbare teeltsystemen.
- b.
Doel E (SO5) Efficiënt beheer van natuurlijke hulpbronnen: Bevordering van de duurzame ontwikkeling en het efficiënte beheer van natuurlijke hulpbronnen zoals water, bodem en lucht, onder meer door de afhankelijkheid van chemische middelen te verkleinen.
- c.
Doel F (SO6) Bescherming van de biodiversiteit: Bijdragen tot het tot staan brengen en ombuigen van biodiversiteitsverlies, tot versterking van ecosysteemdiensten en tot de instandhouding van habitats en landschappen.
- d.
Doel H (SO8) Ontwikkeling in plattelandsgebieden: Bevorderen van de werkgelegenheid, groei, gendergelijkheid, sociale inclusie en lokale ontwikkeling in plattelandsgebieden, met inbegrip van bio-economie en duurzame bosbouw
- a.
-
2. Iedere LOS draagt in voldoende mate bij aan elk van de vier doelen zoals genoemd in het eerste lid;
-
3. Ter uitvoering van artikel 32 van verordening (EU) nr. 2021/1060 en artikelen 44 en 45 van verordening (EU) nr. 2021/2116 selecteert Gedeputeerde Staten maximaal drie lokale ontwikkelingsstrategieën.
Artikel 3 Indiening
-
1. De LOS zoals bedoeld in artikel 2, derde lid, wordt ingediend in het aanvraagtijdvak van 10 juli 2023 tot en met 1 september 2023.
-
2. De LOS omvat ten minste de elementen genoemd in artikel 32 eerste lid van Verordening (EU) nr. 2021/1060 en wordt opgesteld volgens het format in bijlage 1.
-
3. De LOS kan uitsluitend worden ingediend door lokale actiegroepen of door een rechtspersoon namens de lokale actiegroep of de lokale actiegroep in oprichting.
Artikel 4 Beoordeling
-
1. Een ingediende LOS die niet voldoet aan de in artikel 3 gestelde criteria wordt niet in behandeling genomen.
-
2. Een selectiecomité beoordeelt de LOS aan de hand van de in bijlage 2 opgenomen selectiecriteria.
-
3. Per criterium wordt een score toegekend van 0 (zeer slecht/niet aanwezig) tot 5 (uitmuntend) en wordt een weging toegepast.
-
4. Een LOS dient ten minste de per criterium opgegeven minimale score te behalen én in totaal ten minste 66 punten te behalen om voor een positief advies in aanmerking te komen;
-
5. Het selectiecomité kan een indiener na een eerste beoordeling adviseren verbeteringen aan te brengen;
-
6. Het selectiecomité beoordeelt, indien van toepassing, de verbeteringen en stelt de definitieve score vast;
-
7. De ingediende lokale ontwikkelingsstrategieën wordt gerangschikt op basis van de definitieve score.
-
8. De drie lokale ontwikkelingsstrategieën met de hoogste score komen in aanmerking voor een positief advies.
-
9. Indien voor één gebied meerdere lokale ontwikkelingsstrategieën worden ingediend, wordt voor dat gebied de LOS met de hoogste score voorgedragen voor goedkeuring;
-
10. Het selectiecomité brengt vervolgens een selectieadvies uit aan Gedeputeerde Staten voor verdere besluitvorming;
-
11. Gedeputeerde Staten besluiten uiterlijk 22 weken na sluitingsdatum op de aanvragen zoals bedoeld in artikel 3, eerste lid, van deze oproep.
Artikel 5 Citeertitel
Dit besluit wordt aangehaald als: oproep tot het indienen van Lokale ontwikkelingsstrategieën in het kader van LEADER GLB-NSP.
Artikel II Inwerkingtreding
Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Provinciaal Blad waarin zij wordt geplaatst.
Ondertekening
’s-Hertogenbosch, 13 juni 2023
Gedeputeerde Staten voornoemd,
de voorzitter
mr. I.R. Adema
de secretaris
drs. P.J. Buijtels
Bijlage 1 behorende bij artikel 3 van de Oproep LEADER-NSP (zie ook toelichting bij bijlage I)
Format lokale ontwikkelingsstrategie
Deel I Beschrijving van de LOS (maximaal 25 pagina’s)
- 1.
Totstandkoming en status Ontwikkelingsstrategie
- •
Beschrijving van het proces om de gemeenschap bij de ontwikkeling en uitwerking van de strategie te betrekken
- •
Beschrijving van de belangengroepen die zijn betrokken bij het eerder beschreven proces
- •
- 2.
Gebied
- 2.1
Begrenzing
- •
Beschrijving/kaart van het geografische gebied
- •
Beschrijving van de bevolking waarop de LOS betrekking heeft
- •
- 2.2
Gebiedsanalyse
- •
Analyse van de ontwikkelingsbehoeften en de mogelijkheden van het gebied (SWOT, krachtenveldanalyse)
- •
Aansluiting bij de behoeften (“Needs”) zoals opgenomen in NSP
- •
- 2.1
- 3.
Strategie
- 3.1
Strategie, NSP-doelen en algemene doelstellingen, inclusief visie daarop en hoe deze aansluit bij de onder 2.2 genoemde behoeften
- 3.2
Afrekenbare doelstellingen en meetbare resultaten (inclusief aansluiting bij Resultaatindicatoren zoals opgenomen in NSP)
- 3.1
- 4.
Activiteitenplan
- 4.1
Uitvoering van projecten, met aandacht voor
- •
De doelen waaraan LEADER bij moet dragen zoals beschreven in artikel 2 van deze oproep
- •
Gemotiveerde beschrijving van gewenste/verwachte omvang van projecten en de wijze van subsidiëring
- •
Gemotiveerde beschrijving van subsidiepercentages per type activiteit, zoals beschikbaar binnen de kaders van EU VO 2021/2115
- •
Gemotiveerde beschrijving van de mogelijkheid voor aanvragers om een voorschot aan te vragen (maximaal 50% van verleende subsidie)
- •
Beschrijving van de voorwaarden waaronder geen steun zal worden verstrekt
- •
- 4.2
Samenwerking
- 4.3
Aanjaagactiviteiten in het gebied
- 4.4
Deskundigheidsbevordering
- 4.5
Communicatie
- 4.6
Administratie
- 4.1
- 5.
Organisatie
- 5.1
Positie, taken en bevoegdheden LAG
- 5.2
Profiel en samenstelling LAG
- 5.3
Organisatie van de uitvoering
- •
Beschrijving van de werkwijze voor het openstellen van LEADER-subsidie, inclusief het bepalen van het plafond
- •
de regelingen voor het beheer, de monitoring en de evaluatie waarmee kan worden aangetoond dat de plaatselijke actiegroep de capaciteit heeft om de strategie uit te voeren
- •
- 5.1
- 6.
Financiering
- 6.1
Begroting
- 6.2
Dekkingsplan
- •
Een financieel plan, met daarin begrepen de geplande toewijzing uit elk betrokken fonds, en tevens, indien van toepassing, de geplande toewijzing uit het Elfpo, en elk betrokken programma.
- •
- 6.1
Deel II Reglement (maximaal 10 pagina’s)
- 7.
Beheer- en toezichtregeling/ beschrijving van de openstellings- en selectieprocedure
- 7.1
LAG werkwijze
- 7.2
7Wijze van openstellen en plafond bepalen
- 7.3
Selectiecriteria en selectieprocedure steunaanvragen
- 7.4
Monitoring
- 7.5
Effectmeting en evaluatie
- 7.1
Eventuele bijlagen (maximaal 5 pagina’s)
Bijlage 2 behorende bij artikel 4 van de Oproep LEADER-NSP
Selectiecriteria
Kenmerk |
Criteria zoals opgenomen in de maatregelfiche |
Criteria voor scoring |
Weging |
Minimale score |
Gebied |
Een definitie van het gebied. Een beschrijving van de populatie waarop de strategie betrekking heeft. De kernen met meer dan 30.000 inwoners zijn uitgesloten van het LEADER-gebied; |
Motivatie voor de keuze van het gebied (het gaat hierbij om de samenhang, aanwezige kritische massa bij de bevolking en de gemeenschappelijke problematiek dat gedragen wordt). |
1 |
3 |
Probleem-analyse |
Een analyse van de ontwikkelingsbehoeften en mogelijkheden met een analyse van de sterke en zwakke punten, kansen en bedreigingen (een SWOT-analyse). |
De doelen zijn passend bij de doelstellingen van het NSP |
3 |
9 |
Strategie |
Een beschrijving van de strategie en de doelstellingen ervan, een beschrijving van de samenhangende en innovatieve kenmerken van de strategie en een hiërarchie van doelstellingen met meetbare streefdoelen voor outputs of resultaten. De strategie moet aansluiten bij het NSP en, in voorkomend geval, de programma’s van de betreffende ESI-fondsen. De strategie moet aansluiten op de lokale SWOT-analyse en de SWOT-analyse voor het NSP. Uit de strategie moet blijken of er voldoende focus is in de themakeuze door die te beperken tot rond de drie. |
De strategie sluit aan bij de actuele ontwikkelingen en beleid van overheden. Dit geldt met name voor de GGA en BPLG-programma’s van de provincie en de provinciale programma’s voor Landbouw & Voedsel, Water & Bodem en Natuur, |
4 |
12 |
Bottom-up gebiedsproces |
Een beschrijving van het proces waaruit blijkt dat de lokale gemeenschap betrokken is bij de ontwikkeling van de strategie. Een beschrijving waaruit blijkt hoe het bottom-up proces is geborgd tijdens de uitvoering van de LOS. |
In het proces is afstemming met andere relevante programma’s die uitvoering geven aan de doelen van het NSP voldoende geborgd |
4 |
12 |
Activiteiten-plan |
Uit het activiteitenplan moet blijken hoe de doelstellingen van de ontwikkelingsstrategie in acties worden omgezet. |
In het activiteitenplan zijn (inter)nationale samenwerkingsactiviteiten opgenomen |
2 |
6 |
Beheer- en toezicht-regelingen |
Er moet een beschrijving van de beheer- en toezichtregelingen van de strategie zijn waaruit blijkt dat de LAG in staat is de strategie uit te voeren tot en met 2027. Daarin is omschreven hoe monitoring en evaluatie tijdens de uitvoeringsperiode van de ontwikkelingsstrategie tot en met 2027 gaat plaats vinden. Middels een uitgewerkt reglement waarin de taken en verantwoordelijkheden van de LAG zijn omschreven i.v.m. de selectie van projecten moet blijken dat de LAG een transparante werkwijze beoogt bij de selectie en toekenning van steun en in staat is belangenverstrengeling te voorkomen. De LAG zal inclusief zijn waarmee wordt bedoeld: een vertegenwoordiging van lokale publieke en private sociaal- economische belangengroepen. |
Er is sprake van een evenredige vertegenwoordiging van mannen en vrouwen in de LAG, evenals van andere specifieke kansengroepen |
3 |
9 |
Financiering en begroting |
De lokale ontwikkelingsstrategie moet een financieel plan omvatten met een geplande toewijzing uit elk van de betrokken financiële bronnen (Europa, provincie, gemeenten, waterschappen, privaat). De begroting moet zijn uitgesplitst en aansluiten op de strategie en het activiteitenplan. Uit het financieringsplan blijkt dat er sprake is van een breed financieel draagvlak en voldoende inbreng van private middelen. |
De begroting voor de gehele GLB-periode 2023 – 2027 bevat naast de private inbreng een omvang van in totaal circa 2,5 mln. aan publieke middelen vanuit het LEADER-kader. |
3 |
9 |
Bestuurs-kracht |
De mate waarin de deskundigheid van de leden van de LAG aansluit bij de gekozen thema’s. De mate waarin de LAG in staat is om het programma financieel en administratief te besturen en in stand te houden tot en met 2027. De mate waarin de LAG in staat wordt geacht om samenwerking te zoeken met andere partnerschappen en/of LAG’s met het oog op synergie. |
|
2 |
6 |
|
|
|
|
|
Toelichting
I. Algemeen
De uitvoering van het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB) voor de periode 2023-2027 is vastgelegd in het Nationaal Strategisch Plan (NSP). Daarin is LEADER als verplichte interventie opgenomen van het Europees Landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling (ELFPO). LEADER valt onder artikel 77 van EU VO 2021/2115. Nadere bepalingen voor de uitvoering van LEADER zijn uitgewerkt in EU VO 2021/1060. LEADER is een vanuit de gemeenschap geleide lokale ontwikkeling en het beoogt bij te dragen aan de lokale ontwikkeling van plattelandsgebieden. Innovatie, samenwerking en integrale projecten zijn sleutelwoorden voor LEADER. Provincies zijn verantwoordelijk voor de uitvoering van LEADER. Dit is vastgelegd in de ministeriële regeling, nr. WJZ/ 21206194
De Europese Commissie schrijft voor dat er een “Call for proposal” moet worden uitgeschreven, ofwel een oproep voor het indienen van aanvragen voor aanwijzing LEADER-gebieden. Sub regionale gebieden kunnen daarop hun Lokale Ontwikkelingsstrategie (LOS) indienen.
Ten behoeve van de duidelijkheid en uniformiteit van de lokale ontwikkelingsstrategieën, is een format opgesteld (bijlage 1 en toelichting bijlage 1).
LEADER wordt tijdens het NSP ingezet voor de doelen op het gebied van klimaat, milieu, biodiversiteit en sociaal economische ontwikkeling (D, E, F en H volgens het NSP). Over de inzet op deze doelen is besloten dat LEADER-gebieden in voldoende mate (met als richtlijn ten minste 15%) moeten bijdragen aan elk van deze vier doelen. Dit betekent dat ieder gebied zich moet inzetten voor al deze doelen.
De LOS omvat onder meer een gebiedsstrategie, waarin op basis van een gebiedsproces (bijvoorbeeld een SWOT-analyse) de ambitie voor het gebied is beschreven voor de programmaperiode 2023-2027. Uit dit gebiedsproces moet blijken dat er een breed draagvlak is onder alle belangengroepen in het gebied. Ook bevat de LOS een beschrijving van de Lokale Actiegroep (LAG), die verantwoordelijk is voor de uitvoering van de LOS. Alleen een LAG (in oprichting) of een rechtspersoon in naam van de LAG (in oprichting) kan een LOS indienen. De samenstelling van de LAG dient een goede weerspiegeling te zijn van de samenstelling van het gebied, met extra aandacht voor kwetsbare groepen. De Europese verordening vereist dat lokale besturen deelnemen aan de LAG, samen met vertegenwoordigers van private belangen, waarbij niet één van de belangengroepen de besluitvorming domineert.
Er is budget voor drie LEADER-gebieden in Noord-Brabant met de intentie dat elk gebied een LOS heeft met een omvang van circa 2,5 mln. aan benodigde publieke middelen (subsidie) om alle LEADER-activiteiten in het betreffende gebied voor de periode 2023 – 2027 te kunnen steunen.
De ingediende LOS-en worden beoordeeld door een selectiecomité. Deze geeft de LOS punten op basis van de beschreven selectiecriteria (bijlage 2).
Toelichting Bijlage 1 (Format inhoudsopgave Ontwikkelingsstrategie LEADER 2023-2027)
Op basis van de artikelen over LEADER in EU-VO 2021/1060 (artikelen 31-34) en het over LEADER bepaalde in het NSP programma, is een indeling voor de Lokale Ontwikkelingsstrategie voor LEADER-NSP bepaald. In onderstaande tabel worden de onderdelen met hulpvragen en aandachtspunten toegelicht. De inhoudsopgave in bijlage 2 (selectiecriteria) is verplicht. De onderstaande toelichting in tabelvorm is geen invultabel!
De LOS mag maximaal 40 pagina’s (inclusief bijlagen) omvatten, waarbij deel I uit 25 pagina’s bestaat, deel II uit 10 pagina’ en de bijlagen uit maximaal 5 pagina’s. Op basis hiervan zal een selectiecomité de LOS beoordelen op basis van de criteria en weging in bijlage 2 van deze Oproep. Gedeputeerde Staten van de provincies keuren uiteindelijk de LOS goed of niet.
Hoofdstuk, paragraaf |
Toelichting en hulpvragen |
|
Deel I Beschrijving van de Lokale Ontwikkelingsstrategie |
||
1 |
Totstandkoming en status Ontwikkelingsstrategie |
CHECK: Is hiermee voldoende aangetoond dat er een breed draagvlak voor deze LOS onder de bevolking in het gebied is? |
2.1 |
Gebiedsbegrenzing |
TIPS:
|
2.2 |
Gebiedsanalyse |
|
3.1 |
Strategie, ’NSP-doelen en algemene doelstelling |
Doelstelling:
LEADER NSP-doelen: Is het NSP is opgenomen dat LEADER in Nederland wordt ingezet voor de doelen:
Daarnaast heeft ieder gebied de keuze om aan elk van de andere doelen van het NSP bij te dragen:
Advies is om niet aan alle doelen van het NSP bij te willen dragen. Dan verliest de strategie focus en daarmee mogelijk uitvoerbaarheid. Mate van integraliteit en vernieuwing:
Aansluiting bij (beleid)context:
met deze andere partijen in het gebied aansluiting plaatsvindt tijdens de uitvoering. OPTIE: Afhankelijk van keuze van de LAG: Beschrijf in hoeverre de strategie bijdraagt aan de thematische doelstelling van andere fondsen (EFRO, ESF, EFMV) en horizontale doelstellingen op overkoepelende thema’s innovatie, milieu en klimaatverandering. TIPS:
CHECK:
|
3.2 |
Meetbare doelstellingen |
INFO: Resultaatindicatoren Bij rapportage aan de Europese Commissie dient vooral aandacht te worden besteedt aan de behaalde resultaten. Dit gebeurd aan de hand van vooraf bepaalde Resultaatindicatoren (R). Voor LEADER zijn de R’s die van toepassing zijn opgenomen in het NSP. Dit zijn:
In de LOS dient onderbouwd te zijn opgenomen welke resultaten verwacht worden op ieder van deze indicatoren. De voortgang in het behalen van deze resultaten zal gedurende de uitvoering van de LOS onderdeel zijn van de evaluatie die de LAG uitvoert. Output-doelstellingen zijn doelstellingen op het gebied van de prestaties die je als LAG wilt leveren. Zij hebben daarmee een directe relatie met de inspanningen die je als LAG levert. Met andere woorden: de prestaties zijn door de LAG direct stuurbaar. Het voordeel van dergelijke doelstellingen is dat de LAG zichzelf duidelijke normen kan opleggen en daarop afgerekend kan worden. Outcome-doelstellingen zijn doelstellingen op het gebied van de maatschappelijke effecten die je als LAG wil bereiken. Het voordeel hiervan is dat je gaat meten of je beleid het gewenste effect heeft gehad. Deze mogen zowel gekwantificeerd worden als in kwalitatieve termen uitgedrukt worden. CHECK: Zijn de doelstellingen SMART geformuleerd zodat monitoring en evaluatie in de uitvoering en verantwoording ook eenvoudig en transparant kan plaats vinden? TIP: Voor de overzichtelijkheid kan gebruik worden gemaakt van een doelenboom of een DIN (doelen- inspanningennetwerk). |
4 |
Activiteitenplan |
Activiteitenplan
Meerjaren planning Maak hiervoor een grove (meer-jaren)planning. INFO: De wijze waarop de LAG het activiteitenplan beschrijft is niet voorgeschreven. Indien in het kader van een project onder de LOS (mede) investering(en) worden gedaan, dan worden het subsidiepercentage en de \ subsidievoorwaarden conform de interventietypes voor Investeringen toegepast (Artikel 68(4b) SPR) zoals voor investeringen (art 73):
Het percentage wordt door de LAG bepaald in de LOS waarbij voor enige uniformiteit gekozen kan worden voor 40, 60, 80 of 100%; Subsidiëring kan plaatsvinden op basis van vergoeding van gemaakte kosten of vereenvoudigde kostenopties, te weten: vaste (vooraf bepaalde) bedragen of vaste (vooraf vastgelegde) percentages. Indien opgenomen in de LOS kan ook worden gewerkt met subsidieverlening op basis van begrotingssubsidies, dat wil zeggen: Op basis van begroting van de aanvrager wordt de prestatie en lumpsum vastgesteld (prestatieverantwoording); Afhankelijk van de hoogte van het subsidiebedrag en de doelgroep-risico-analyse zal worden aangegeven welke stukken nodig zijn ter onderbouwing. Indien opgenomen in de LOS zijn voorschotten mogelijk tot maximaal 50%; TIP: De LAG kan bijvoorbeeld de volgende basisactiviteiten onderscheiden:
Ad. 1 Dit zijn de projecten die de LAG in het gebied wil (laten) uitvoeren. Het kunnen projecten zijn die de LAG zelf initieert maar ook projecten die door andere partijen worden uitgevoerd. Ad. 2 Dit betreft activiteiten die zijn gericht op voorbereiding (haalbaarheidsstudies, technische uitwerking, administratie en uitvoering) en uitvoering van samenwerkingsactiviteiten met andere gebieden. Voorwaarde is dat de LAG kan aantonen van plan te zijn een concreet project uit te voeren. Ad. 3 Hierbij kan het gaan om specifieke ‘’aanjaagactiviteiten’’ en ‘’capaciteitsopbouw’’: bijvoorbeeld bijeenkomsten organiseren, trainingen aanbieden voor deskundigheidsbevordering en ter ondersteuning van aanvragers om kwalitatief goede projecten te kunnen ontwikkelen, uitvoeren en verantwoorden, en ervaringen over te kunnen dragen. Ad. 4 Bestuur en organisatie van de LAG: de vergaderingen, projectbeoordelingen, verslaglegging bijeenkomsten, openbare bijeenkomsten, deelname aan andermans activiteiten (congressen, trainingen), projectmonitoring en effectbeschrijving (link met M&E) etcetera Ad. 5 Communicatieactiviteiten: Beschrijf op hoofdlijnen welke doelgroepen en communicatiemiddelen de LAG wil ontwikkelen ter ondersteuning van het behalen van de doelen. Ad. 6 Administratie: financiële administratie, beheer dossiers, handhaving reglement etc TIP: Voor eenvoud in de uitvoering en tussen aanvragers in het gebied, kan de LAG ervoor kiezen voor alle projecten hetzelfde subsidiepercentage te hanteren. Rekening houdend met alle wettelijke voorwaarden (zoals staatssteun en de-minimis) kan de LAG daarvoor een subsidiepercentage kiezen tussen 40% en 65%. Daar kan in de LOS al een keuze voor beschreven worden, maar deze kan ook worden uitgesteld tot de fase van openstelling. Beschrijf de geprefereerde werkwijze in de LOS. |
5.1 |
Positie, taken en bevoegdheden LAG |
INFO:
|
5.2 |
Profiel en samenstelling LAG |
INFO: Met Inclusiviteit wordt bedoeld dat de LAG een goede weerspiegeling moet zijn van de bevolking in het gebied, waarbij extra aandacht is voor kwetsbare groepen. CHECK: Voor de toetsingscriteria op ‘’Bestuurskracht’’ moet de LAG kunnen aantonen:
TIPS:
|
5.3 |
Organisatie van de uitvoering |
Hier geef je op hoofdlijnen aan hoe je e.e.a. organiseert. De precieze uitwerking volgt in deel II het reglement.
CHECK: Leg een link met het activiteitenplan en de communicatie. |
6.1 |
Begroting |
De LOS moet een financieel plan omvatten met een geplande toewijzing uit elk van de betrokken Europese Structuur- en Investeringsfondsen (ELFPO voor LEADER in Nederland). De begroting moet zijn uitgesplitst en aansluiten op de strategie en het activiteitenplan. Stel de begroting zo op dat het inzicht geeft in eventuele submaatregelen die de LAG onderscheid, zoals bijvoorbeeld:
|
6.2 |
Dekkingsplan |
|
Hoofdstuk/paragraaf |
Toelichting |
|
Deel II Beheer- en toezichtregeling (reglement LAG) Hier moet een beschrijving van de beheer- en toezichtregelingen van de strategie zijn waaruit blijkt dat de LAG in staat is de strategie uit te voeren tot en met 2022. Geef een controleerbare en verifieerbare omschrijving van wat de LAG gaat doen om toezicht op de uitvoering te houden. |
||
7.1 |
LAG Werkwijze en verantwoording |
Werkwijze:
Verantwoording
En wat de LAG nog meer wil regelen voor een transparante, niet-discriminatoire en aanjagende werkwijze en professionele organisatie. |
7.2 |
Wijze van openstellen en plafond bepalen |
|
7.3 |
Selectiecriteria en -procedure voor steunaanvragen bij de LAG |
Laat zien hoe je komt tot beoordeling van ‘’de beste’’ (innovatieve) projecten! Selectiecriteria en bepaling hoogte bijdrage:
Aanvraag en besluitvormingsprocedure:
CHECK:
De selectiecriteria moeten eerlijk en logisch zijn, de selectie moet zijn gebaseerd op consistente en relevante criteria CHECK: Projecten moeten bijdragen aan:
|
7.4 |
Monitoring |
|
7.5 |
Effectmeting en evaluatie |
Tip: Zoek andere LAG’s op om hierover kennis te delen. In de vorige LEADER-periode hebben enkele LAG’S enkele korte onderzoeken gedaan naar de effecten van hun programma’s. Zie site www.netwerkplatteland.nl |
Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant,
de voorzitter
mr. I.R. Adema
de secretaris
drs. P.J. Buijtels
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl