Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR697612
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR697612/1
Raadsbesluit Archiefverordening Veldhoven 2023
Geldend van 21-06-2023 t/m heden
Intitulé
Raadsbesluit Archiefverordening Veldhoven 2023volgnummer : 23.032
datum raad : 9 mei 2023
agendapunt : 07.03
onderwerp : vaststellen Archiefverordening Veldhoven 2023
De raad van de gemeente Veldhoven;
gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 18 april 2023;
overwegende dat de Archiefwet 1995 voorschrijft een voorziening te hebben betreffende de zorg voor het beheer van de archiefbescheiden;
gelet op de artikelen 30, eerste lid en 32, tweede lid van de archiefwet 1995 en artikel 149 van de Gemeentewet;
b e s l u i t :
vast te stellen de Archiefverordening Veldhoven 2023
Artikel 1. Zorgplicht burgemeester en wethouders
- 1.
Burgemeester en wethouders dragen zorg voor het ontwikkelen en uitvoeren van het beleid ter zake van de wettelijke taken en verantwoordelijkheden op grond van de Archiefwet 1995 en de interne regels ten behoeve van het beheer van archiefbescheiden van de gemeentelijke organen.
- 2.
Burgemeester en wethouders dragen hierbij zorg voor de onderlinge samenhang met andere onderdelen van het gemeentelijk informatiebeleid en treffen daartoe de nodige maatregelen.
Artikel 2. Taken gemeentearchivaris
- 1.
De gemeentearchivaris brengt tweejaarlijks aan burgemeester en wethouders verslag uit over het beheer van de archiefbewaarplaats en de archiefbescheiden die hiernaartoe zijn overgebracht en over het toezicht op het beheer van de archiefbescheiden van de gemeentelijke organen die niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats.
- 2.
De gemeentearchivaris kan daarnaast op verzoek of op eigen initiatief advies uitbrengen aan burgemeester en wethouders over het beheer van de archiefbewaarplaats en de archiefbescheiden van de gemeentelijke organen die niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats.
Artikel 3. Verantwoording door burgemeester en wethouders
Burgemeester en wethouders informeren de gemeenteraad jaarlijks over de uitoefening van de aan hen opgedragen zorg voor de archiefbescheiden van de gemeentelijke organen. Zij voegen daarbij in ieder geval voor zover beschikbaar:
- a.
het verslag van de gemeentearchivaris, bedoeld in artikel 2, eerste lid;
- b.
voor zover van toepassing, de gedurende de betreffende periode door de gemeentearchivaris aan hen uitgebrachte adviezen, bedoeld in artikel 2, tweede lid, en
- c.
een voorstel voor de in het kader van de zorgplicht voor de archiefbescheiden te treffen maatregelen, zo nodig voorzien van een kostenraming.
Artikel 4. Opnamen in het archief van bescheiden van particulieren
De gemeentesecretaris kan met instemming van rechthebbende bescheiden van instellingen of personen, ongeacht hun vorm, in het archief opnemen als deze naar zijn oordeel van historische waarde zijn.
Artikel 5. Intrekking oude verordening
De Archiefverordening Veldhoven 2016 wordt ingetrokken.
Artikel 6. Inwerkingtreding en citeertitel
- 1.
Deze verordening treedt in werking op de dag na bekendmaking.
- 2.
Deze verordening wordt aangehaald als: Archiefverordening Veldhoven 2023.
Ondertekening
Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Veldhoven in zijn openbare vergadering van 6 juni 2023.
N.A. Hoogerbrug-van de Ven M.J.A. Delhez
griffier voorzitter
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl