Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR697517
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR697517/1
Verordening gemeentelijke Rekenkamer Teylingen 2023
Geldend van 22-06-2023 t/m heden
Intitulé
Verordening gemeentelijke Rekenkamer Teylingen 2023Besluit van de raad van de gemeente Teylingen tot vaststelling van de Verordening gemeentelijke Rekenkamer Teylingen 2023 (Verordening gemeentelijke Rekenkamer gemeente Teylingen 2023)
De raad van de gemeente Teylingen
gelet op de artikelen 81k en 149 van de Gemeentewet;
gezien het advies van de Rekenkamer’;
besluit vast te stellen de volgende verordening:
Verordening gemeentelijke Rekenkamer gemeente Teylingen 2023:
Artikel 1. Definities
In deze verordening wordt verstaan onder:
- A.
wet: de Gemeentewet;
- B.
voorzitter: de voorzitter van de Rekenkamer;
- C.
leden: de door de raad benoemde leden van de Rekenkamer;
- D.
college: het college van burgemeester en wethouders.
Artikel 2. Rekenkamer
-
1. Er is een Rekenkamer.
-
2. De Rekenkamer bestaat uit ten minste twee leden, hoogstens drie leden [waaronder een voorzitter].
-
3. De Rekenkamer kan de raad gevraagd en ongevraagd adviseren.
Artikel 3. Benoeming leden
-
1. De gemeenteraad benoemt de leden en de voorzitter van de Rekenkamer.
-
2. De Rekenkamer doet de aanbeveling vergezeld gaan van een verklaring van elke kandidaat bevattende:
- a.
de mededeling dat de persoon een benoeming als lid zal aanvaarden, en
- b.
een overzicht van de openbare betrekkingen die de persoon bekleedt.
- a.
-
3. De leden dienen geen binding te hebben met de Teylingse politiek of groeperingen in de Teylingse samenleving, noch hebben zij andere functies die een onafhankelijke oordeelsvorming in de weg staan.
-
4. Direct na benoeming worden de andere functies van de leden van de Rekenkamer bekendgemaakt via de website van de gemeenteraad.
Artikel 4. Herbenoeming
De leden van de Rekenkamer, waaronder de voorzitter, kunnen maximaal één keer voor een periode van zes jaar worden herbenoemd.
Artikel 5. Ambtelijke ondersteuning
-
1. De Rekenkamer wordt bijgestaan door een ambtelijk secretaris/onderzoeker. De functie van ambtelijk secretaris/onderzoeker van de Rekenkamer valt functioneel onder de Rekenkamer en is organisatorisch ondergebracht bij de griffie. De kosten voor de ambtelijk secretaris/onderzoeker komen ten laste van het budget van de griffie.
-
2. De Rekenkamer overlegt met de griffier over de ondersteunende taken van de secretaris.
-
3. De secretaris is ter zake van de werkzaamheden voor de Rekenkamer uitsluitend verantwoording verschuldigd aan de Rekenkamer. Voor het overige is de secretaris verantwoording verschuldigd aan de griffier.
Artikel 6. Budget
-
1. De Rekenkamer is bevoegd binnen een aan haar bij de begroting beschikbaar gesteld budget uitgaven te doen ten behoeve van de uitvoering van haar taken.
-
2. Ten laste van het in het voorgaande lid bedoelde budget worden de kosten gebracht van:
- a.
de vergoedingen aan de leden;
- b.
externe deskundigen die eventueel door de Rekenkamer zijn ingeschakeld;
- c.
eventuele overige uitgaven die de Rekenkamer nodig acht voor de uitoefening van haar taak.
- a.
-
3. De Rekenkamer verantwoordt de besteding van het budget uitsluitend aan de gemeenteraad.
-
4. De secretaris beheert het budget onder verantwoordelijkheid van de voorzitter.
Artikel 7. Vergoeding
-
1. Het lid van de Rekenkamer ontvangt voor zijn werkzaamheden een vaste maandelijkse vergoeding. De vergoeding bedraagt voor de voorzitter €450,58 per maand en voor gewone leden €360,46 per maand exclusief reiskosten. De vergoeding wordt jaarlijks geïndexeerd met dezelfde indexering die geldt voor de vergoeding voor raadsleden.
- a.
De vergoeding voor zelfstandig en kwalitatief onderzoek door de leden is 70 euro per uur. In het jaarverslag legt de Rekenkamer verantwoording af over de inzet van de leden inclusief urenverantwoording en motivering.
- a.
-
2. De vergoeding genoemd in het eerste lid komt ten laste van het budget van de Rekenkamer.
-
3. De raadsleden die in de klankbordgroep plaatsnemen hebben geen recht op de toelage zoals genoemd in het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers
Artikel 8.
Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening Rekenkamer gemeente Teylingen 2023.
Artikel 9. Slotbepalingen
-
1. De Verordening op de gemeentelijke Rekenkamercommissie Teylingen 2019 wordt ingetrokken.
-
2. Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na de bekendmaking.
-
3. Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening gemeentelijke Rekenkamer Teylingen 2023
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de openbare raadvergadering van 1 juni 2023.
De voorzitter,
De griffier
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl