Mandaatbesluit gemeente Oldenzaal 2023

Geldend van 01-07-2023 t/m heden

Intitulé

Mandaatbesluit gemeente Oldenzaal 2023

Inleiding

In dit nieuwe mandaatbesluit lees je welke bevoegdheden het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester aan de organisatie heeft gegeven. Wil je bijvoorbeeld weten wie een brief mag tekenen, een opdracht mag geven aan een bedrijf of een handtekening onder een contract mag zetten? Dat lees je in dit mandaatbesluit.

Dit betekent ‘mandaat’…

… De bevoegdheid om in naam van een ander te handelen zonder de daarbij horende verantwoor-delijkheid. Bij mandateren worden dus geen bevoegdheden overgedragen. De mandaatgever blijft zelf bevoegd. Alle gemandateerde bevoegdheden worden dus namens het college of de burgemeester uitgevoerd.

Jij mag beslissen, tenzij het in de bijlagen van dit mandaatbesluit staat

Zo maken we het zo makkelijk mogelijk. Het college wil de bevoegdheden zo laag mogelijk in de orga-nisatie leggen. In principe heb jij als medewerker binnen jouw werkterrein daardoor overal mandaat voor. Tenzij het college het heeft opgenomen in een van de bijlagen in dit besluit. Je kunt het vergelijken met een fontein.

afbeelding binnen de regeling

Het college en de burgemeester mandateren alle bevoegdheden aan de directeur. Behalve de besluiten uit bijlage 1.

De directeur mandateert alles wat hij gekregen heeft aan de domeinmanagers. Behalve de besluiten uit bijlage 2

De domeinmanagers mandateren alles wat ze gekregen hebben aan de teamleiders. Met uitzondering van bijlage 3.

De teamleiders mandateren alles wat ze gekregen hebben aan de medewerkers.

Met uitzondering van bijlage 4.

De enige uitzondering betreft bijlage 5. Daarin staan de mandaten vanuit ons inkoop- en aanbeste-dingsbeleid. Dat blijft namelijk ongewijzigd.

Kortom: staat het niet in een bijlage? Dan mag jij namens het college of de burgemeester het besluit nemen. Dat geldt voor:

  • publiekrechtelijke bevoegdheden;

  • privaatrechtelijke bevoegdheden;

  • feitelijke handelingen.

En weet… je mag gebruik maken van een mandaat, maar het hoeft niet

Is een besluit politiek gevoelig of druist het tegen je ambtelijk advies in? Weet dan dat het niet verplicht is, om namens het college te besluiten. Je mag het ook teruggeven aan iemand boven je in de fontein.

Het college van burgemeester en wethouders, respectievelijk de burgemeester van de gemeente Oldenzaal, ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft;

gelet op het bepaalde in de Gemeentewet en Afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht;

b e s l u i t e n :

vast te stellen het ‘Mandaatbesluit gemeente Oldenzaal 2023’ bestaande uit het mandaatbesluit aan de algemeen directeur, het ondermandaatbesluit aan de domeinmanagers/teamleders en het ondermandaatbesluit aan de medewerkers.

Hoofdstuk 1 Algemeen

Artikel 1 Begripsbepalingen

  • 1. Het college van burgemeester en wethouders: burgemeester en wethouders van de gemeente Oldenzaal.

  • 2. De burgemeester: de burgemeester van de gemeente Oldenzaal.

  • 3. Algemeen directeur: de gemeentesecretaris/algemeen directeur van de gemeente Oldenzaal.

  • 4. Mandaat: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan een besluit te nemen in de zin van artikel 1:3 Algemene wet bestuursrecht (Awb).

  • 5. Ondermandaat: de bevoegdheid van een gemandateerde om aan hem gemandateerde bevoegdheid – al dan niet onder voorwaarden – door te mandateren aan een andere functionaris.

  • 6. Mandaatgever: degene die het mandaat verleent.

  • 7. Gemandateerde: degene die het mandaat ontvangt.

  • 8. Volmacht: de bevoegdheid om in naam van de gemeente privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten.

  • 9. Machtiging: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan feitelijke handelingen te verrichten.

Artikel 2 Algemene uitgangspunten

Door gemandateerde vindt in ieder geval vooraf terugkoppeling plaats of het besluit wordt aan het oorspronkelijk bevoegde bestuursorgaan ter beslissing voorgelegd als:

  • 1.

    Een besluit voor de gemeente naar verwachting ingrijpende bestuurlijke, beleidsmatige, financiële, organisatorische en/of publicitaire consequenties krijgt of vermoedelijk kan krijgen.

  • 2.

    Een besluit betrekking heeft op nieuw beleid dan wel sterk afwijkt van het tot dan toe gevoerde beleid.

  • 3.

    De burgemeester, het college of de hiërarchisch hogere functionaris dit kenbaar heeft gemaakt.

Hoofdstuk 2 De algemeen directeur

Artikel 3 Gemandateerde bevoegdheden algemeen directeur

  • 1. Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester, ieder voor zover zie daartoe bevoegd zijn, verlenen aan de algemeen directeur mandaat tot:

    • a.

      het namens en onder verantwoordelijkheid van het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester nemen van besluiten ter uitvoering van de bestuurs- en beheersbevoegdheden;

    • b.

      volmacht en machtiging tot het uitoefenen van de daarmee verbonden procedurele bevoegdheden.

  • 2. De uitoefening van de gemandateerde bevoegdheden, verleende volmachten of machtigingen gebeurt binnen de grenzen van de vastgestelde taken en met inachtneming van het daarvoor geldende recht en de geldende beleids- en uitvoeringsregels.

  • 3. Voor de toepassing van hetgeen in het eerste lid staat opgenomen, geldt de vervangingsregeling algemeen directeur zoals deze is opgenomen in bijlage 6.

Artikel 4 Van mandaat uitgesloten bevoegdheden algemeen directeur

Aangelegenheden als vermeld in bijlage 1.

Artikel 5 Beperking volmacht algemeen directeur

De volmacht, zoals bedoeld in artikel 4, strekt niet tot het aangaan van verplichtingen voor zover daarvoor geen krediet beschikbaar is.

Hoofdstuk 3 Ondermandaat domeinmanagers

Artikel 6 Ondergemandateerde bevoegdheden domeinmanagers

  • 2.

    De algemeen directeur verleent aan de domeinmanagers ondermandaat tot

    • a.

      het namens en onder verantwoordelijkheid van het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester nemen van besluiten ter uitvoering van de bestuurs- en beheersbevoegdheden;

    • b.

      volmacht en machtiging tot het uitoefenen van de daarmee verbonden procedurele bevoegdheden.

  • 3.

    De uitoefening van de gemandateerde bevoegdheden, verleende volmachten of machtigingen gebeurt:

    • a.

      binnen de grenzen van het aan de algemeen directeur verleende mandaat;

    • b.

      de vastgestelde taken en met inachtneming van het daarvoor geldende recht;

    • c.

      de geldende beleids- en uitvoeringsregels.

Artikel 7 Van mandaat uitgesloten bevoegdheden Domeinmanagers

  • 1. Hetgeen in artikel 4 van deze regeling staat opgenomen is van overeenkomstige toepassing ten aanzien van de domeinmanagers.

  • 2. Aangelegenheden als vermeld in bijlage 2.

Artikel 8 Beperkingen volmacht Domeinmanagers

De volmacht, zoals bedoeld in artikel 7, strekt niet tot het aangaan van verplichtingen voor zover daarvoor geen krediet beschikbaar is.

Hoofdstuk 4 Ondermandaat teamleiders

Artikel 9 Ondergemandateerde bevoegdheden teamleiders

  • 1. De algemeen directeur en de domeinmanagers verlenen de teamleiders ondermandaat tot het namens en onder verantwoordelijkheid van het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester nemen van besluiten ter uitvoering van

    • a.

      de bestuurs- en beheersbevoegdheden;

    • b.

      volmacht en machtiging tot het uitoefenen van de daarmee verbonden procedurele bevoegdheden voor zover het tot de doelstellingen en hoofdtaken van de Domeinen behoort.

  • 2. De uitoefening van de gemandateerde bevoegdheden, verleende volmachten of machtigingen gebeurt binnen de grenzen van:

    • a.

      het aan de algemeen directeur verleende mandaat;

    • b.

      de vastgestelde taken en met inachtneming van het daarvoor geldende recht;

    • c.

      de geldende beleids- en uitvoeringsregels.

Artikel 10 Van mandaat uitgesloten bevoegdheden teamleiders

  • 1. Hetgeen in artikel 7 van deze regeling staat opgenomen is van overeenkomstige toepassing ten aanzien van de teamleiders.

  • 2. Aangelegenheden als vermeld in bijlage 3.

Artikel 11 Beperkingen volmacht teamleiders

De volmacht, zoals bedoeld in artikel 10, strekt niet tot het aangaan van verplichtingen voor zover daarvoor geen krediet beschikbaar is.

Hoofdstuk 5 Ondermandaat medewerkers

Artikel 12 Ondergemandateerde bevoegdheden medewerkers

  • 1. De algemeen directeur, domeinmanagers en de teamleiders verlenen aan de medewerkers ondermandaat tot het namens en onder verantwoordelijkheid van het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester nemen van besluiten:ter uitvoering van:

    • a.

      bestuurs- en beheersbevoegdheden;

    • b.

      volmacht en machtiging tot het uitoefenen van de daarmee verbonden procedurele bevoegdheden, voor zover het tot de doelstellingen en hoofdtaken van de Domeinen behoort.

  • 2. De uitoefening van de gemandateerde bevoegdheden, verleende volmachten of machtigingen gebeurt binnen de grenzen van:

    • a.

      het aan de algemeen directeur, domeinmanagers en teamleiders verleende (onder)mandaat;

    • b.

      de vastgestelde taken en met inachtneming van het daarvoor geldende recht;

    • c.

      de geldende beleids- en uitvoeringsregels.

  • 3. Het mandaat heeft, onverminderd artikel 10:3 van de Algemene wet bestuursrecht, geen betrekking op besluiten die leiden tot vaststelling of wijziging van het gemeentelijk beleid.

Artikel 13 Van mandaat uitgesloten bevoegdheden medewerkers

  • 1. Hetgeen in artikel 10 van deze regeling staat opgenomen is van overeenkomstige toepassing ten aanzien van de medewerkers.

  • 2. Aangelegenheden als vermeld in bijlage 4.

Artikel 14 Beperkingen volmacht medewerkers

De volmacht, zoals opgenomen in artikel 13, sterkt niet tot het aangaan van verplichtingen voor zover daarvoor geen krediet beschikbaar is.

Hoofdstuk 5 Plaatsvervanging

Artikel 15 Plaatsvervanging

In geval van afwezigheid van de gemandateerde, treedt de hierna aangewezen vervanger in de plaats:

  • 1.

    De gemeentesecretaris vervangt de algemeen directeur

  • 2.

    De domeinmanager vervangt de algemeen directeur conform bijlage 6.

  • 3.

    Een domeinmanager vervangt een andere domeinmanager.

  • 4.

    Een teamleider vervangt onderling een andere teamleider.

  • 5.

    De medewerker vervangt een individuele medewerker uit zijn of haar team.

Hoofdstuk 6 Slotbepalingen

Artikel 16 Redactie en ondertekening

In de krachtens mandaat genomen besluiten staat dat zij namens de burgemeester c.q. het college van burgemeester en wethouders zijn genomen.

De ondertekening vindt plaats als volgt:

namens burgemeester en wethouders,

(persoonlijke ondertekening)

, functie van de mandataris.

Respectievelijk als volgt:

namens de burgemeester,

(persoonlijke ondertekening)

, functie van de mandataris.

Artikel 17 Inlichtingen

  • 1. De gemandateerde stellen de burgemeester, dan wel het college van burgemeester en wethouders in kennis van een krachtens mandaat genomen besluit waarvan zij redelijkerwijs kunnen aannemen dat kennisneming door de burgemeester of het college van burgemeester en wethouders van belang is.

  • 2. De burgemeester en het college van burgemeester en wethouders kunnen zich door de gemandateerden laten informeren over krachtens mandaat genomen besluiten.

Artikel 18 Citeertitel en inwerkingtreding

  • 1. Dit besluit wordt aangehaald als: Mandaatbesluit gemeente Oldenzaal 2023

  • 2. Dit besluit is van toepassing op alle (al) verleende (onder)mandaten, (onder)volmachten en (onder)machtigingen.

  • 3. Dit besluit treedt in werking op 1 juli 2023.

  • 4. Het Mandaatbesluit ‘’Besluit mandaat, volmacht en machtiging Oldenzaal 2017’’ en het ‘’Besluit ondermandaat, ondervolmacht en ondermachtiging Oldenzaal 2017’’ wordt op de datum als omschreven in het derde lid ingetrokken.

Ondertekening

Vastgesteld op 12 juni 2023.

Het college van burgemeester en wethouders

de secretaris

de burgemeester

P.G. Welman

burgemeester

Bijlage 1

Aangelegenheden welke ingevolge artikel 4 van het mandaatbesluit Oldenzaal 2023 blijven voorbehouden aan het college respectievelijk de burgemeester

afbeelding binnen de regeling

Bestuurlijk-Juridische aangelegenheden

Publiekrecht

  • 1.

    Het doen van voorstellen aan de raad.

  • 2.

    Het vaststellen van regels omtrent de ambtelijke organisatie, uitgezonderd de griffie.

  • 3.

    Het vaststellen van algemeen verbindende voorschriften en beleidsregels, voor zover deze niet door de raad worden vastgesteld.

  • 4.

    Het voeren van het dagelijks bestuur, voor zover de raad of burgemeester hiermee niet is belast.

  • 5.

    Beslissingen van de raad voorbereiden en uitvoeren.

  • 6.

    Het nemen van besluiten die vaststelling of wijziging van gemeentelijk beleid tot gevolg hebben.

  • 7.

    Het nemen van besluiten die een bestuurlijke sanctie inhouden.

  • 8.

    Het nemen van alle besluiten op grond van bepalingen uit hoofdstuk 10 Algemene wet bestuursrecht.

  • 9.

    Beslissen tot het geheel en gedeeltelijk oninbaar van schulden.

  • 10.

    Het aanwijzen van toezichthouders op grond van de Alcoholverordening.

  • 11.

    Het nemen van besluiten voor individuele gevallen, die niet onder een algemeen verbindend voorschrift of een beleidsregel vallen, waaronder begrepen het toepassing geven aan hardheidsclausules in algemeen verbindende voorschriften die door de raad zijn vastgesteld.

  • 12.

    Het nemen van besluiten op verzoeken om informatie op grond van de Wet open overheid, die betrekking hebben op een ramp als bedoeld in de Wet veiligheidsregio’s.

  • 13.

    Het vaststellen van een subsidieplafond en de wijze van verdeling ervan.

  • 14.

    Het nemen van een crisismaatregel al bedoeld in artikel 7:1 lid 1 Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg.

  • 15.

    Hulp inroepen van ambtenaren van politie bij de tenuitvoerlegging of uitvoering van de crisismaatregel, de machtiging tot voortzetting van de crisismaatregel onderscheidenlijk de zorgmachtiging als bedoeld in artikel 8:1 lid 4 Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg.

  • 16.

    Het nemen van een beschikking tot inbewaringstelling als bedoeld in artikel 29 Wet zorg en dwang psychogeriatrische en verstandelijk gehandicapte cliënten.

  • 17.

    Het nemen van alle besluiten omtrent en uitvoering geven aan het opleggen van een huisverbod.

  • 18.

    Het besluit tot het aanwijzen van een gemeentelijk monument.

  • 19.

    Beslissing op bezwaar waarbij het advies van de commissie bezwaarschriften niet wordt gevolgd met uitzondering van bezwaarschriften van de bezwaarschriftencommissie kamer SZMO. Deze wordt genomen door de portefeuillehouder.

  • 20.

    Beslissing op bezwaar waarbij het advies van de commissie bezwaarschriften wel wordt gevolgd wordt genomen door de portefeuillehouder.

Privaatrecht

Aanbestedingen

  • 1.

    Het afwijken van het inkoop- en aanbestedingsbeleid.

  • 2.

    Het besluit tot aangaan van een overeenkomst waarop een Nationale en of Europese aanbe-stedingsprocedure van toepassing is.

Contracten

  • 1.

    Het besluit tot aangaan van convenanten, intentieverklaringen, bestuursovereenkomsten etc.

  • 2.

    Het besluit tot aangaan van overeenkomsten indien:

    • a.

      Op grond van de Gemeentewet het college de raad vooraf over de overeenkomst moet informeren, omdat de raad daarom heeft verzocht.

    • b.

      Op grond van de Gemeentewet de raad vooraf in de gelegenheid moet worden gesteld zijn wensen en bedenkingen ten aanzien van de overeenkomst ter kennis van het college te brengen omdat deze ingrijpende gevolgen kan hebben voor de gemeente Oldenzaal.

  • 3.

    De raad ter zake om informatie heeft gevraagd.

  • 4.

    Het aanstellen of ontslaan van de algemeen-directeur/gemeentesecretaris.

Civiele en strafrechtelijke procedures

  • 1.

    Het besluit tot aangaan van civiele- en strafrechtelijke procedures.

  • 2.

    Het besluit hoger beroep of cassatie aan te tekenen namens de gemeente of het gemeentebe-stuur in civiele- en strafrechtelijke procedures.

  • 3.

    Het treffen van een schikking in een civiele of strafrechtelijke procedure, indien hiervoor geen financiële middelen op de vigerende begroting beschikbaar zijn.

  • 4.

    Het nemen van besluiten ten aanzien van alternatieve geschillenbeslechting, arbitrage of het voorleggen van geschillen aan scheidslieden voor zover afspraken daarover vooraf schriftelijk zijn vastgelegd.

Overige privaatrechtelijke rechtshandelingen

  • 1.

    Het besluiten tot de oprichting van of de deelneming in rechtspersonen.

  • 2.

    Het kwijtschelden en buiten invordering stellen van vorderingen in het kader van belastingheffing of een schikking in een civiele of strafrechtelijke procedure

  • 3.

    Het besluit tot aanvaarding of afwijzing van erfstellingen en legaten.

  • 4.

    Het besluit tot aanvaarding of afwijzing van schenkingen van voorwerpen en van geldbedragen.

  • 5.

    Het besluit tot het doen van een schenking.

  • 6.

    Het besluit tot aankoop en verkoop van (gemeentelijk) vastgoed.

  • 7.

    Het aanvragen van surseance van betaling en faillissement.

  • 8.

    Het afgeven van borgstellingen, met dien verstande dat de raad met betrekking tot borgstellingen voor meer dan € 900.000 vooraf in de gelegenheid wordt gesteld zijn wensen en bedenkingen ter kennis van het college te brengen.

  • 9.

    Het nemen van besluiten over het doen van beleggingen op de kapitaalmarkt.

Machtiging

  • 1.

    Het ondertekenen van overeenkomsten met een ander bestuursorgaan, waarbij de wederpartij wordt vertegenwoordigd door een bestuurder, met dien verstande dat in geval de burgemeester een machtiging kan verlenen aan een wethouder.

  • 2.

    Het verlenen van een machtiging tot het vertegenwoordigen van de gemeente in een publiek-rechtelijke procedures.

Personeelsaangelegenheden

Niet van toepassing

Overige aangelegenheden

  • 1.

    Het benoemen van personen als vertegenwoordiger van de gemeente Oldenzaal in bestuurs- en toezichthoudende organen van publiekrechtelijke en privaatrechtelijke rechtspersonen.

  • 2.

    Het aanwijzen van een ambtenaar van de burgerlijke stand en buitengewoonambtenaar van de burgerlijke stand.

  • 3.

    Het aanwijzen van een gemeenteambtenaar, als bedoeld in artikel 231, tweede lid, onderdeel b van de Gemeentewet.

  • 4.

    Het aanwijzen van een gemeenteambtenaar, als bedoeld in artikel 231, tweede lid, onderdeel c van de Gemeentewet.

Bijlage 2

Aangelegenheden welke ingevolge artikel 7 van het mandaatbesluit Oldenzaal 2023 blijven voorbehouden aan algemeen-directeur

afbeelding binnen de regeling

Bestuurlijk-Juridische aangelegenheden

Publiekrecht

  • 1.

    Het nemen van alle beslissingen omtrent de klachtenregeling volgens hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht.

  • 2.

    Het als werkgever aanvraag indienen tot het verlenen van akte van opsporingsbevoegdheid (BOA).

  • 3.

    Het zorgdragen voor toezicht en houden op de archiefbescheiden van de gemeentelijke organen.

  • 4.

    Het aanwijzen van ambtenaren als toezichthouder (BOA).

  • 5.

    Het aanwijzen van ambtenaren als preventiemedewerker conform de Arbeidsomstandighedenwet.

Privaatrecht

Niet van toepassing

Aanbestedingen

  • 1.

    Het aanwijzen van een ander bestuursorgaan om een bepaalde aanbesteding als aanbestedende dienst uit te voeren.

Contracten

Niet van toepassing

Civiele en strafrechtelijke procedures

Niet van toepassing

Overige privaatrechtelijke rechtshandelingen

Niet van toepassing

Personeelsaangelegenheden

  • 1.

    Het vaststellen en/of wijzigen van de Personeelsregeling Oldenzaal.

  • 2.

    Het inzetten van ambtenaren in geval van een calamiteit.

  • 3.

    Het opzeggen van een arbeidsovereenkomst vanwege reorganisatie.

  • 4.

    Het overeenkomen van een vaststellingovereenkomst, waarbij een ontslagvergoeding wordt toegekend, die meer bedraagt dan € 25.000.

  • 5.

    Het beëindigen van een arbeidsovereenkomst als bedoeld in artikel 7:669 van het Burgerlijk Wetboek.

  • 6.

    Het nemen van alle besluiten omtrent een bovenwettelijke werkloosheidsuitkering.

  • 7.

    Het nemen van alle besluiten omtrent van werk-naar-werk aanpak en voorzieningen bij werkloosheid.

  • 8.

    Het nemen van alle besluiten omtrent disciplinaire straffen.

  • 9.

    Het nemen van besluiten omtrent een oneervol ontslag.

  • 10.

    Het nemen van besluiten in verband met langdurige arbeidsongeschiktheid wegens ziekte of gebreken.

  • 11.

    Het nemen van een besluit omtrent het verlenen van een transitievergoeding.

  • 12.

    Het nemen van alle besluiten omtrent het aangaan van een vaststellingsovereenkomst.

  • 13.

    Het nemen van alle besluiten omtrent hypothecaire geldleningen.

  • 14.

    Het nemen van alle besluiten omtrent BHV en de EHBO-voorzieningen.

  • 15.

    Het nemen van alle besluiten omtrent de klokkenluidersregeling.

Bijlage 3

Aangelegenheden welke ingevolge artikel 10 van het mandaatbesluit Oldenzaal 2023 blijven voorbehouden aan de domeinmanager

afbeelding binnen de regeling

Bestuurlijk-Juridische aangelegenheden

Publiekrecht

Niet van toepassing

Privaatrecht

Niet van toepassing

Aanbestedingen

Niet van toepassing

Civiele en strafrechtelijke procedures

Niet van toepassing

Overige privaatrechtelijke rechtshandelingen

  • 1.

    Voor het aantrekken en uitzetten van middelen die betrekking hebben op een periode van één jaar of langer.

  • 2.

    Middelen uit hoofde van de publieke taak: domeinmanager van het betreffende taakveld is de bevoegde functionaris (autorisatie) voor garanties tot € 100.000.

Personeelsaangelegenheden

  • 1.

    Het nemen van alle besluiten omtrent salaris, vergoedingen, toelagen en uitkeringen die afwijken van de vastgestelde regelingen.

Bijlage 4

Aangelegenheden welke ingevolge artikel 13 van het mandaatbesluit Oldenzaal 2023 blijven voorbehouden aan de teamleider

afbeelding binnen de regeling

Bestuurlijk-Juridische aangelegenheden.

Publiekrecht

  • 1.

    Het aanmelden van een geautomatiseerd verwerking van persoonsgegevens op grond van artikel 27 AVG.

  • 2.

    Het registreren van verwerkingen van persoonsgegevens die zijn vrijgesteld van de meldingsplicht op grond van artikel 27 en 29 AVG.

  • 3.

    Het besluiten op een verzoek als bedoeld in artikel 35 AVG inclusief alle voorbereidende handelingen.

  • 4.

    Het aangaan van een verwerkingsovereenkomst op grond van de AVG.

  • 5.

    Het nemen van besluiten tot het verlenen, weigeren en vaststellen, wijzigen en intrekken van incidentele subsidies welke niet zijn opgenomen in de subsidieregeling.

  • 6.

    Het nemen van alle besluiten omtrent verstrekken gegevens in genoemde gevallen, op grond van de Wet Bibob.

  • 7.

    Het nemen van besluiten die zien op de beleidsregel ‘Noodfonds Oldenzaal’.

  • 8.

    Besluiten omtrent aanwijzen van eenmalige ‘’trouwlocaties’’ (artikel 160 Gemeentewet/artikel 1 Besluit Burgerlijke Stand 1994) en reglement burgerlijke stand.

  • 9.

    Besluiten omtrent het eenmalig benoemen van een Buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (Babs).

  • 10.

    Het besluit om een verzoek tot een ondertoezichtstelling (OTS) te doen.

  • 11.

    Het nemen van alle bestuursrechtelijke handelingen die zien op de bestuursrechtelijke sancties.

Privaatrecht

  • 1.

    Het ondertekenen van privaatrechtelijke overeenkomsten namens de gemeente die betrekking hebben op de uitgifte en (her) ontwikkeling van onroerende zaken.

Aanbestedingen

  • 1.

    Het nemen van alle besluiten omtrent aanbestedingen, zover in overeenstemming met het inkoopbeleid.

Contracten

Niet van toepassing

Civiele en strafrechtelijke procedures

  • 1.

    Het doen van aangifte in geval van fraude en agressie.

Overige privaatrechtelijke rechtshandelingen

  • 1.

    Het verlenen van een volmacht aan een medewerker van een notariskantoor om namens de gemeente aanwezig te zijn bij het verlijden van akten.

  • 2.

    Het namens de gemeente uitbrengen van een offerte voor een door de gemeente te verrichten levering of dienst.

Machtiging

  • 1.

    Het ondertekenen van notariële akte.

Personeelsaangelegenheden

  • 1.

    Het nemen van alle besluiten omtrent het aannemen van personeel.

  • 2.

    Het nemen van alle besluiten omtrent het aangaan van stage- en detacheringen overeenkomsten.

  • 3.

    Het nemen van alle besluiten omtrent salaris, vergoedingen, toelagen en uitkeringen zover binnen de vastgestelde regelingen.

  • 4.

    Het nemen van alle besluiten omtrent arbeidsduur en werktijden.

  • 5.

    Het nemen van alle besluiten i.v.m. kortdurende arbeidsongeschiktheid wegens ziekte of gebreken.

  • 6.

    Het beëindigen van een arbeidsovereenkomst als bedoeld in artikel 7:667 van het Burgerlijk Wetboek.

  • 7.

    Het nemen van alle besluiten omtrent het ontslag op eigen verzoek.

  • 8.

    Het nemen van alle besluiten omtrent een eervol ontslag.

  • 9.

    Het nemen van alle besluiten omtrent opleiding en ontwikkeling.

  • 10.

    Het nemen van een besluit omtrent een aanvraag voor inconvenientenvergoeding.

  • 11.

    Het nemen van een besluit over het verlenen van een vergoeding wacht- en storingsdiensten indien de regeling hierin niet voorziet.

  • 12.

    Het nemen van een besluit over uniform- en werkkleding indien de regeling hierin niet voorziet.

Overige privaatrechtelijke rechtshandelingen

  • 1.

    Het melden van een arbeidsongeval.

Bijlage 5

Aangelegenheden met betrekking tot aanbestedingen en het aangaan van overeenkomsten

De gemeentesecretaris, domeinmanagers, teamleiders en medewerkers zijn namens het college bevoegd tot:

  • 1.

    het opvragen van offertes;

  • 2.

    het nemen van alle besluiten tijdens een aanbestedingsprocedure;

  • 3.

    het aangaan van overeenkomsten.

Voor de hierboven genoemde bevoegdheden geldt dat deze moeten passen binnen de kaders van de

productramingen tot een maximale hoogte van en/of geldende inkoopprocedure:

 

Bedrag

Inkoopprocedure

Budgetverantwoordelijke medewerkers

Tot € 5.000

n.v.t.

Teamleiders

n.v.t.

Enkelvoudig onderhandse aanbestedingen

Domeinmanagers

n.v.t.

Meervoudig onderhandse aanbestedingen en raamovereenkomsten

Via het college

n.v.t.

Nationale en Europese aanbestedingen

De drempelbedragen behorende bij de verschillende inkoopprocedures staan vermeld in het geldende

inkoopbeleid.

Bijlage 6

Vervangingsregeling gemeentesecretaris/algemeen directeur

Verticale vervanging van directeur en secretaris.

De gemeentesecretaris is tevens directeur. De vervanging geschiedt niet gecombineerd maar voor elk (functie)onderdeel. Om te voorzien in een adequate vervanging worden de volgende plaatsvervangers benoemd.

Ten aanzien van de plaatsvervanging van de directeur worden de volgende domeinmanagers aangewezen als 1e 2e, 3e en 4e plaatsvervangend directeur.

Vervanging directeur

1e vervangerDomeinmanager

2e vervangerDomeinmanager

3e vervangerDomeinmanager

4e vervangerDomeinmanager

2023

Maatschappij

Ruimte

Dienstverlening

Bedrijfsvoering

2024

Ruimte

Dienstverlening

Bedrijfsvoering

Maatschappij

2025

Dienstverlening

Bedrijfsvoering

Maatschappij

Ruimte

2026

Bedrijfsvoering

Maatschappij

Ruimte

Dienstverlening

2027

Maatschappij

Ruimte

Dienstverlening

Bedrijfsvoering

2028

Ruimte

Dienstverlening

Bedrijfsvoering

Maatschappij

Ten aanzien van de vervanging van de secretaris heeft het college op 6 februari 2018, Sander de Bruin en Albert Lageweg als locosecretaris aangewezen.

Vervanging secretaris

Sander de Bruin

Albert Lageweg