Wegsleepverordening Zeewolde 2023

Geldend van 20-06-2023 t/m heden

Intitulé

Wegsleepverordening Zeewolde 2023

De raad van de gemeente Zeewolde,

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 2 mei 2023;

gehoord de commissie Bestuur, Ruimte en Samenleving d.d. 16 mei 2023;

gelet op het bepaalde in artikel 149 van de Gemeentewet, artikel 173, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 en het Besluit wegslepen van voertuigen;

overwegende dat het wenselijk is om in voorkomende gevallen op de weg staande voertuigen te kunnen verwijderen, over te brengen en in bewaring te stellen;

gehoord de commissie Ruimte en Wonen d.d. 8 september 2008;

Besluit

vast te stellen de volgende Wegsleepverordening Zeewolde 2023.

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    RVV 1990: het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

  • b.

    wet: de Wegenverkeerswet 1994;

  • c.

    besluit: het Besluit wegslepen van voertuigen op grond van artikel 173 van de wet;

  • d.

    voertuig: wat hieronder wordt verstaan in artikel 1, onder a1 RVV 1990;

  • e.

    motorrijtuig: wat hieronder wordt verstaan in artikel 1, eerste lid, onder c van de Wegenverkeerswet 1994;

  • f.

    hetcollege: het college van burgemeester en wethouders.

  • g.

    sleepbedrijf: het bedrijf dat belast is met de uitvoering van de wegsleepregeling, Delta Berging en Transport B.V. te Ermelo.

Artikel 2. Aanwijzing van wegen en weggedeelten waar voertuigen kunnen worden verwijderd, overgebracht en in bewaring gesteld in het belang van het vrijhouden van wegen en weggedeelten

Als weggedeelten en wegen, bedoeld in artikel 170, eerste lid, onder c, van de wet worden alle wegen en weggedeelten binnen de gemeente Zeewolde aangewezen voor zover ze behoren tot een van de in artikel 2 van het besluit bedoelde soorten van weggedeelten en wegen.

Artikel 3. Plaats bewaring voertuigen en openingstijden

  • 1. Als plaats van bewaring van voertuigen wordt aangewezen het terrein van ''Delta Berging en Transport B.V.'' aan de Fokko Kortlanglaan 192 te Ermelo.

  • 2. De openingstijden van de in het eerste lid bedoelde bewaarplaats worden in overleg met het sleepbedrijf door het college vastgesteld.

  • 3. Het college kan in bepaalde gevallen een andere plaats van bewaring aanwijzen.

Artikel 4: Kosten overbrengen en bewaren voertuigen en loze ritten

  • 1. De kosten van het overbrengen en bewaren van een voertuig bedragen:

a.

Voor verwijdering van personen­auto's:

 
 
 
  • -

    wanneer een aanvang met de verwijdering van het voertuig is gemaakt

85,00

 
  • -

    wanneer het voertuig daadwerkelijk is verwijderd

178,00

b.

Voor het in bewaring hebben van de in het eerste lid genoemde voertuig, wordt het tarief verhoogd met:

 
 
 
  • -

    wanneer het voertuig niet is opgehaald vóór 12.00 uur op de eerstvolgende zaterdag na de inname

69,00

 
  • -

    en vervolgens voor elke 24 uur of gedeelte daarvan

18,50

c.

Voor verwijdering van bestelauto’s tot 3.500 kg:

 
 
 
  • -

    wanneer een aanvang met de verwijdering van het voertuig is gemaakt

114,00

 
  • -

    wanneer het voertuig daadwerkelijk is verwijderd

246,00

d.

Voor het in bewaring hebben van het in het derde lid genoemde voertuig wordt het tarief verhoogd met:

 
 
 
  • -

    wanneer het voertuig niet is opgehaald vóór 12.00 uur op de eerstvolgende zaterdag na de inname

94,00

 
  • -

    en vervolgens voor elke 24 uur of gedeelte daarvan

26,00

Artikel 5. Overbrengen en in bewaring stellen van motorrijtuigen in het geval van gebleken onvoldoende rijgeschiktheid of rijvaardigheid dan wel het ontbreken van een behoorlijk zichtbare kentekenplaat

Wanneer gebruik wordt gemaakt van de bevoegdheid, bedoeld in artikel 130, vierde lid, 164, zevende lid, en 174, eerste lid van de wet, zijn artikel 1, 3 en 4 van deze verordening van overeenkomstige toepassing.

Artikel 6. Werkinstructie

Het college stelt een uitvoeringsregeling, ''Uitvoering wegsleepverordening Zeewolde 2023'', vast waarin de uit te voeren taken en de daarbij behorende verantwoordelijkheden nader worden geregeld.

Artikel 7. Inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening treedt in werking op de dag na bekendmaking.

  • 2. Bij de inwerkingtreding van deze verordening vervalt de Wegsleepverordening 2008, zoals is vastgesteld door de raad in zijn openbare vergadering van 25 september 2008.

Artikel 8. Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als Wegsleepverordening Zeewolde 2023.

Ondertekening

Aldus besloten door de raad van de gemeente Zeewolde in zijn openbare vergadering van 1 juni 2023.

de griffier,

B. de Winter

de voorzitter,

G.J. Gorter

Toelichting op Wegsleepverordening Zeewolde 2023

Verordening

In artikel 170 e.v. Wegenverkeerswet 1994 (hierna te noemen: wet) is het kader aangegeven waarbinnen het college van burgemeester en wethouders gebruik kan maken van zijn bevoegdheid tot het wegslepen van voertuigen. Hoewel de bevoegdheid tot het wegslepen van voertuigen in de wet is neergelegd, kan het college pas goed van deze bevoegdheid gebruikmaken wanneer de gemeenteraad in een verordening nadere regels heeft gesteld over de toepassing van deze bevoegdheid, zoals in artikel 173, tweede lid, van de wet wordt voorgeschreven. In deze verordening dienen in elk geval regels te worden gesteld over:

  • 1.

    de aanwijzing van de plaats(en) waar de weggesleepte voertuigen worden bewaard;

  • 2.

    de berekening van de kosten die verbonden zijn aan de uitvoering van het wegslepen en bewaren van voertuigen;

  • 3.

    de eventuele aanwijzing van wegen en weggedeelten waar op grond van artikel 170, eerste lid, onder c, WVW 1994 voertuigen mogen worden weggesleept.

Aangezien in artikel 173, tweede lid, van de wet wordt aangegeven dat de nadere regels bij gemeentelijke verordening moeten worden gesteld, kunnen de hiervoor genoemde onderwerpen niet worden gedelegeerd aan het college van burgemeester en wethouders. De uitwerking van de nadere regels van de verordening kan wel door het college van burgemeester en wethouders geschieden (bijvoorbeeld door middel van beleidsregels).

Algemeen

Het wegslepen van een voertuig moet worden gezien als een bijzondere vorm van bestuursdwang. In de Algemene wet bestuursrecht (Awb) zijn algemene regels gesteld over de toepassing van bestuursdwang. Deze regels zijn voor een groot deel ook van toepassing op het wegslepen van voertuigen. In de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994) wordt een aantal bepalingen uit de Awb niet van toepassing verklaard. Tegen besluiten tot het wegslepen van voertuigen staat op grond van de Awb bezwaar en vervolgens beroep open.

Voorheen mochten op de weg staande voertuigen alleen worden weggesleept in het belang van de veiligheid op de weg, de vrijheid van het verkeer of het vrijhouden van invalideparkeerplaatsen. Sinds 2002 mag een voertuig ook weggesleept worden als fout parkeren als zeer hinderlijk wordt ervaren zonder dat de veiligheid op de weg of de vrijheid van het verkeer in het geding is.

Direct optreden tegen dergelijke fout geparkeerde voertuigen kan in bepaalde gevallen zeer wenselijk zijn. Hierbij kan worden gedacht aan het onbevoegd parkeren op laad- en loshavens, taxistandplaatsen, marktterreinen, voetgangersgebieden en dergelijke.

Een voertuig kan niet zonder meer kan worden weggesleept wanneer aan een van de genoemde criteria wordt voldaan. Degene die met de uitvoering van de wegsleepregeling is belast, dient per geval na te gaan of in dat specifieke geval het wegslepen van het desbetreffende voertuig absoluut noodzakelijk is. Het wegslepen van een voertuig dat om 4.00 uur 's nachts in strijd met een van de genoemde criteria is geparkeerd, zal doorgaans als niet of minder urgent moeten worden beschouwd. In zo'n geval kan het opmaken van een proces-verbaal door een opsporingsambtenaar doorgaans volstaan.

Van de bevoegdheid tot het overbrengen en in bewaring stellen wordt geen gebruik gemaakt als de rechthebbende het voertuig verwijdert voordat met de overbrenging een aanvang wordt gemaakt (artikel 170, zesde lid, van de WVW 1994). In de wet wordt niet expliciet aangegeven wanneer met de overbrenging wordt begonnen. In de dagelijkse praktijk wordt ervan uitgegaan, dat pas met de overbrenging wordt begonnen wanneer het voertuig zich in de takels van het wegsleepvoertuig bevindt. Indien de rechthebbende zich eerder bij zijn voertuig meldt, mag het voertuig niet meer worden weggesleept. De kosten van de voorbereiding zijn overigens wel verschuldigd (artikel 170, zesde lid, tweede en laatste volzin van de WVW 1994).

Verhouding Wet-Mulder en bestuursdwang

Wanneer een voertuig fout geparkeerd staat en wegsleepwaardig is, zijn er in principe twee naast elkaar bestaande manieren om hiertegen op te treden:

  • a.

    door politie en justitie op grond van de Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften (Wet Mulder) via het opmaken van een proces-verbaal, en;

  • b.

    door het uitvoeren van bestuursdwang (lees: het laten wegslepen en bewaren van dat voertuig) door het college van burgemeester en wethouders.

Tot 2002 bestond er een onlosmakelijk verband tussen beide vormen van optreden. Voordat tot het wegslepen van een voertuig kon worden overgegaan, moest altijd eerst een proces-verbaal op grond van de Wet-Mulder worden opgemaakt.

Indien het desbetreffende proces-verbaal werd geseponeerd, of wanneer vrijspraak of ontslag van rechtsvervolging door de rechter volgde, dienden ook de kosten van het wegslepen en bewaren van het voertuig te worden terugbetaald. Het opmaken van een proces-verbaal op grond van de Wet Mulder, voordat tot het wegslepen van een voertuig kan worden overgegaan, is niet meer vereist, maar kan nog steeds wel samengaan.

Voor eventuele latere bezwaar- en beroepsprocedures op grond van de Awb is het verstandig de geconstateerde parkeerovertreding zo goed mogelijk vast te leggen in een schriftelijk document met foto's die de feitelijke situatie weergeven. Een eventueel sepot, vrijspraak of ontslag van rechtsvervolging door justitie, respectievelijk de rechter naar aanleiding van een proces-verbaal is niet zonder meer een reden om ook de kosten van de bestuursdwang terug te betalen. Het college van burgemeester en wethouders maakt in een eventuele bezwaarprocedure een zelfstandige afweging.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    RVV 1990: het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

  • b.

    wet: de Wegenverkeerswet 1994;

  • c.

    besluit: het Besluit wegslepen van voertuigen;

  • d.

    voertuig: wat hieronder wordt verstaan in artikel 1, onder a1 RVV 1990;

  • e.

    motorrijtuig: wat hieronder wordt verstaan in artikel 1, eerste lid, onder c van de wet;

  • f.

    het college: het college van burgemeester en wethouders;

  • g.

    sleepbedrijf: het bedrijf dat belast is met de uitvoering van de wegsleepregeling, Delta Berging en Transport B.V. te Ermelo.

Toelichting

In deze bepaling is een aantal begrippen omschreven dat diverse malen in deze verordening terugkomt. De omschrijving van deze begrippen spreekt voor zich. Veelal wordt verwezen naar definities uit bestaande wetgeving.

Ad d. Voertuig

Het begrip 'voertuig', zoals in artikel 1, onder al RVV 1990 is omschreven, is ruim. Hieronder vallen niet alleen motorvoertuigen, maar ook fietsen en bromfietsen, invalidenvoertuigen, trams en wagens. Al deze voertuigen vallen derhalve onder de werking van deze wegsleepverordening. Ook in de APV is een bepaling opgenomen over de verwijdering van fietsen en bromfietsen van de openbare weg (zie artikel 5:12). Deze bepaling is aanvullend op wat de wegenverkeerswetgeving beoogt te regelen. In artikel 5:12 van de APV spelen namelijk andere belangen een rol, zoals de openbare orde en veiligheid, het uiterlijk aanzien en de openbare gezondheid.

Ad e. Motorrijtuig

Het begrip 'motorrijtuig' is apart omschreven, omdat artikel 5 van de model-wegsleepverordening alleen betrekking heeft op dit soort voertuigen.

Artikel 2 Aanwijzing van wegen en weggedeelten waar voertuigen kunnen worden verwijderd, overgebracht en in bewaring gesteld in het belang van het vrijhouden van wegen en weggedeelten

Als wegen en weggedeelten, bedoeld in artikel 170, eerste lid, onder c, van de wet worden alle wegen en weggedeelten binnen de gemeente aangewezen voor zover ze behoren tot een van de in artikel 2 van het besluit bedoelde soorten van wegen en weggedeelten.

Toelichting

De bevoegdheid tot het wegslepen van voertuigen is in de wet zelf geregeld. Voor het wegslepen van voertuigen in het belang van de veiligheid op de weg of de vrijheid van het verkeer hoeven geen wegen en weggedeelten te worden aangewezen. Van deze bevoegdheid kan op alle wegen en weggedeelten binnen de gemeente gebruik worden gemaakt. Voor het wegslepen van voertuigen in het belang van het vrijhouden van wegen en weggedeelten kunnen op grond van artikel 170, eerste lid, aanhef en onder c, en artikel 173, tweede lid, aanhef en onder c, WvW 1994 bij gemeentelijke verordening wegen en weggedeelten worden aangewezen. In artikel 2 van het Besluit wegslepen van voertuigen is nader aangegeven om welke soorten van wegen en weggedeelten het kan gaan, zoals onder andere gehandicaptenparkeerplaatsen, taxistandplaatsen, laad- en loshavens, parkeerplaatsen voor vergunninghouders, voetgangersgebieden en dergelijke. Het is aan de gemeenteraad om in deze wegsleepverordening de wegen en weggedeelten aan te wijzen waar het college van burgemeester en wethouders van deze bevoegdheid gebruik kan maken. In de tekst van de verordening is de ruimste variant opgenomen: alle wegen en weggedeelten binnen de gemeente zijn aangewezen. Er is van afgezien om slechts in bepaalde delen van de gemeente voertuigen weg te slepen die op taxistandplaatsen, gehandicaptenparkeerplaatsen en dergelijke staan. Kortom, een voertuig kan in het belang van het vrijhouden van wegen en weggedeelten slechts worden weggesleept wanneer deze wegen en weggedeelten én behoren tot de soorten van wegen en weggedeelten, zoals bedoeld in artikel 2 van het Besluit wegslepen van voertuigen, én zijn aangewezen in de wegsleepverordening.

Voor de volledigheid wordt nog eens opgemerkt dat een parkeerovertreding, zoals in deze bepaling bedoeld, op zich niet zonder meer voldoende is om over te gaan tot het wegslepen en in bewaring stellen van een voertuig. Per geval zal tevens moeten worden beoordeeld of de specifieke parkeerovertreding het wegslepen en in bewaring stellen van het desbetreffende voertuig ook rechtvaardigt. Indien bijvoorbeeld een voertuig midden in de nacht op een laad- en loshaven wordt geparkeerd terwijl alle winkels en bedrijven dicht zijn, zal het normaal gesproken niet weggesleept mogen worden. Het voertuig zal doorgaans pas mogen worden weggesleept wanneer de winkels en bedrijven weer opengaan of enige tijd daarvoor.

Artikel 3 Plaats bewaring voertuigen en openingstijden

  • 1.

    Als plaats van bewaring van voertuigen wordt aangewezen: het terrein van ''Delta Berging en Transport B.V.'' aan de Fokko Kortlanglaan 192 te Ermelo.

  • 2.

    De openingstijden van de in het eerste lid bedoelde bewaarplaats worden nader door het college vastgesteld.

  • 3.

    Het college kan in bepaalde gevallen een andere plaats van bewaring aanwijzen.

Toelichting

De inhoud van de bepaling spreekt voor zich. Vanwege de redactie van artikel 173, tweede lid, WVW 1994 moet de plaats van bewaring van voertuigen door de gemeenteraad worden aangewezen. Delegatie aan het college van burgemeester en wethouders is niet mogelijk.

In onvoorziene omstandigheden is het denkbaar dat de burgemeester op grond van zijn bijzondere bevoegdheden ter handhaving van de openbare orde tijdelijk ook andere terreinen aanwijst als plaats van bewaring van voertuigen. De openingstijden kunnen wel nader door het college van burgemeester en wethouders worden vastgesteld, omdat ze niet expliciet genoemd zijn in artikel 173 WvW 1994. Eventueel kunnen ze ook in de verordening zelf worden opgenomen, maar dan zullen ze doorgaans minder flexibel te wijzigen zijn. Het is raadzaam om de locatie van de bewaarplaats zodanig te kiezen dat die ook goed bereikbaar is, bijvoorbeeld met het openbaar vervoer, voor de mensen die hiermee te maken krijgen. Ook de openingstijden dienen redelijk ruim te worden gekozen. Openstelling van de bewaarplaats alleen gedurende werkdagen lijkt niet voldoende, omdat iemand hierdoor onevenredige schade kan lijden, die mogelijk op de gemeente wordt verhaald.

Artikel 4 Kosten overbrengen en bewaren voertuigen

  • 1.

    De kosten van het overbrengen en bewaren van een voertuig bedragen:

a.

Voor verwijdering van personen­auto's:

 
 
 
  • -

    wanneer een aanvang met de verwijdering van het voertuig is gemaakt

85,00

 
  • -

    wanneer het voertuig daadwerkelijk is verwijderd

178,00

b.

Voor het in bewaring hebben van de in het eerste lid genoemde voertuig, wordt het tarief verhoogd met:

 
 
 
  • -

    wanneer het voertuig niet is opgehaald vóór 12.00 uur op de eerstvolgende zaterdag na de inname

69,00

 
  • -

    en vervolgens voor elke 24 uur of gedeelte daarvan

18,50

c.

Voor verwijdering van bestelauto’s tot 3.500 kg:

 
 
 
  • -

    wanneer een aanvang met de verwijdering van het voertuig is gemaakt

114,00

 
  • -

    wanneer het voertuig daadwerkelijk is verwijderd

246,00

d.

Voor het in bewaring hebben van het in het derde lid genoemde voertuig wordt het tarief verhoogd met:

 
 
 
  • -

    wanneer het voertuig niet is opgehaald vóór 12.00 uur op de eerstvolgende zaterdag na de inname

94,00

 
  • -

    en vervolgens voor elke 24 uur of gedeelte daarvan

26,00

Toelichting

In artikel 13 tot en met 15 van het Besluit wegslepen van voertuigen is geregeld welke soorten van kosten, die verbonden zijn aan het wegslepen en in bewaring stellen van voertuigen, in rekening kunnen worden gebracht. Het gaat hierbij niet alleen om personele en materiële kosten die direct verband houden met het wegslepen en in bewaring stellen van voertuigen, maar ook om de kosten die verbonden zijn aan bekendmaking van beschikkingen, verkoop, eigendomsoverdracht om niet of vernietiging van voertuigen, inclusief de taxatie van deze voertuigen, renteverlies, WA-verzekering en dergelijke.

In de wegsleepverordening hoeven deze kostencomponenten niet allemaal inzichtelijk te worden gemaakt.

Volstaan kan worden met een uitsplitsing van de kosten die verbonden zijn aan het wegslepen van voertuigen enerzijds en de bewaring van deze voertuigen anderzijds. Uiteraard dienen de opgenomen kosten wel in overeenstemming te zijn met de genoemde kostencomponenten. De gemeente dient uiteraard wel voor zichzelf en eventueel derden inzicht te hebben in de wijze waarop de genoemde kosten zijn berekend. Deze berekening zal ook in eventuele bezwaar- en beroepsprocedures de gerechtelijke toets moeten kunnen doorstaan.

Artikel 5 Overbrengen en in bewaring stellen van motorrijtuigen in het geval van gebleken onvoldoende rijgeschiktheid of rijvaardigheid dan wel het ontbreken van een behoorlijk zichtbare kentekenplaat

Wanneer gebruik wordt gemaakt van de bevoegdheid, zoals bedoeld in artikel 130, vierde lid, 164, zevende lid, en 174, eerste lid, van de wet, zijn artikel 1, 3 en 4 van deze verordening van overeenkomstige toepassing.

Toelichting

Naast de in artikel 170, eerste lid, WVW 1994 bedoelde gevallen zijn in deze wet nog twee gevallen genoemd, waarin het noodzakelijk kan zijn om een voertuig te laten wegslepen en in bewaring te laten stellen. Achtereenvolgens wordt hier gedoeld op:

  • a.

    het niet afgeven van zijn rijbewijs, wanneer dit is ingevorderd, omdat iemand zijn motorrijtuig heeft bestuurd terwijl hij onder invloed was van drogerende stoffen of alcohol en dergelijke (zie artikel 130 en 164 WVW 1995)

  • b.

    de situatie dat een motorrijtuig niet beschikt over een behoorlijk zichtbare kentekenplaat, terwijl de eigenaar of houder van dat motorrijtuig niet direct te achterhalen is. Hierbij kan bijvoorbeeld worden gedacht aan voertuigwrakken die geen kenteken meer hebben of aan situaties dat er sprake kan zijn van het 'knoeien' met kentekens in geval van autodiefstal.

Wanneer in dit soort gevallen een voertuig moet worden weggesleept en in bewaring genomen, is er geen sprake van uitoefening van bestuursdwang. Artikel 170, eerste lid, WVW 1994, waarin de bestuursdwangbevoegdheid is geregeld, is dan ook niet van toepassing verklaard in de genoemde gevallen. In feite gaat het om een vorm van inbeslagname van goederen die ook in het strafrecht voorkomt.

Wel heeft de wetgever voor deze gevallen diverse bepalingen uit hoofdstuk X Bestuurlijke handhaving van de WVW 1994 (artikel 170 e.v.) van overeenkomstige toepassing verklaard. Daarom zijn in de wegsleepverordening de artikelen over de bewaarplaats van voertuigen en openingstijden (artikel 3) en de kosten van overbrengen en bewaren van voertuigen (artikel 4) voor deze gevallen ook van overeenkomstige toepassing te verklaren.

Artikel 6: Werkinstructie

Het college stelt een uitvoeringsregeling, ''Uitvoering wegsleepverordening Zeewolde 2023'', vast waarin de uit te voeren taken en de daarbij behorende verantwoordelijkheden nader worden geregeld.

Toelichting

In de uitvoeringsregeling worden de praktische zaken belicht die relevant zijn bij de uitvoering van de Wegsleepverordening Zeewolde 2023. De uitvoeringsregeling dient als handleiding voor medewerkers van de gemeente, maar ook voor medewerkers van derden (zoals het sleepbedrijf) die betrokken zijn bij het wegslepen en in bewaring stellen van voertuigen en het formaliseren hiervan.

Artikel 7: Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op de dag na bekendmaking.

Bij de inwerkingtreding van deze verordening vervalt de Wegsleepverordening 2008, zoals is vastgesteld door de raad in zijn openbare vergadering van 25 september 2008.

Toelichting

Bij het vaststellen van een geactualiseerde verordening is het noodzakelijk om de oude verordening in te trekken.

Artikel 8: Citeer titel

Deze verordening wordt aangehaald als: Wegsleepverordening Zeewolde 2023.

Toelichting

Deze bepaling spreekt voor zich.