Regeling vervallen per 08-10-2024

Verordening commissies en klankbordgroepen raad Tytsjerksteradiel

Geldend van 16-06-2023 t/m 07-10-2024

Intitulé

Verordening commissies en klankbordgroepen raad Tytsjerksteradiel

De raad van de gemeente Tytsjerksteradiel;

gelezen het voorstel van het Presidium d.d. 4 november 2022, punt nummer: 9;

Beslút:

  • 1.

    De volgende leden gedurende de zittingsperiode van de raad 2022-2026 conform de Verordening commissies en klankbordgroepen raad Tytsjerksteradiel (bijlage 1) te benoemen in:

    Accountantscommissie:

    • o

      Dhr. M.R. Klont (PvdA/GL)

  • Agendacommissie:

    • o

      Dhr. J. Looijenga (BVNL)

    • o

      Dhr. S. Hoekstra (VVD)

  • Klankbordgroep Omgevingswet:

    • o

      Dhr. M.R. Klont (PvdA/GL)

    • o

      Dhr. D.T. Hooijenga (CU)

  • 2.

    In te trekken de benoeming van de volgende leden in:

    Agendacommissie:

    • o

      Mevr. W.J. Koopmans-van der Veen (BVNL)

    • o

      Dhr. M.R. Klont (PvdA/GL)

    • o

      Mevr. D. Wagenaar (VVD)

  • Klankbordgroep Omgevingswet:

    • o

      Mevr. A.B. Agema (PvdA/GL)

  • 3.

    De benoeming van mevr. H.H.B. Bruinsma (CU) als burgerlid in te trekken.

Accountantscommissie

Wettelijk kader

Een commissie ex artikel 84 Gemeentewet op onderwerpen waar de raad zelfstandig haar rol wil uitoefenen en hiertoe het initiatief neemt. In het reglement van orde is vastgelegd dat burgerleden zitting in de accountantscommissie kunnen nemen.

Taken

De Accountantscommissie voert ten behoeve van de gemeenteraad de volgende taken uit:

  • Overleg met de accountant op basis van de accountantsverklaring en het verslag van bevindingen bij de jaarrekening.

  • Voorbereiden van de raadsbehandeling voor zover het betreft de accountantsverklaring en het verslag van bevindingen.

  • Aanvullende werkzaamheden die voortvloeien uit de accountantscontrole.

  • Aanbestedingsprocedure nieuw accountantscontract.

De agenda en onderliggende stukken zijn via het digitale systeem beschikbaar voor alle raadsleden en de burgerleden.

De accountantscommissie is alleen toegankelijk voor de benoemde raads- en burgerleden dan wel de door de fractie aan te wijzen vervanger.

De commissie benoemt uit zijn midden een voorzitter.

Samenstelling commissie

  • Door de raad benoemde raadsleden

Adviseurs:

  • Portefeuillehouder financiën

  • Gemeentesecretaris/algemeen directeur

  • Senior financieel adviseur

Secretaris:

  • Raadsgriffier

Agendacommissie

Wettelijk kader

Een commissie ex artikel 84 Gemeentewet ter voorbereiding van de agendering van raad en werkvormen. In het reglement van orde van de raad is vastgelegd dat burgerleden geen zitting in de agendacommissie kunnen nemen.

Taken:

  • Vaststellen voorlopige agenda's voor de raad:

    • o

      Agenda voor de raadsvergadering;

    • o

      Kwartaal-/termijnagenda;

    • o

      Jaar-/lange termijnagenda;

    • o

      Agenda voor de werkvormen en technische voorlichtingen;

  • Aangeven van de status van de raadsvoorstellen: informerend, opiniërend of besluitvormend;

  • Voorbereiden van raadsvergaderingen, technische voorlichtingen en werkvormen en het plannen van werkbezoeken;

Een lid van de raad is voorzitter van de agendacommissie.

De agendacommissie is alleen toegankelijk voor de benoemde raadsleden dan wel hun vaste vervangers.

De commissie benoemt uit zijn midden een voorzitter.

De agenda en onderliggende stukken zijn via het digitale systeem beschikbaar voor alle raadsleden en burgerleden.

Samenstelling commissie

  • Door de raad benoemde raadsleden

Adviseur:

  • Gemeentesecretaris/algemeen directeur

Secretaris:

  • Raadsgriffier

Presidium

Het Wettelijk kader:

Afstemmingsoverleg ex artikel 84 Gemeentewet van fractievoorzitters of hun vervangers waarbij afgestemd wordt over procesaspecten dan wel te volgen procedures. In het reglement van orde van de raad is vastgelegd dat burgerleden geen zitting in het presidium kunnen nemen.

Het presidium heeft de volgende taken:

  • a)

    Aanbevelingen doen aan de raad inzake de organisatie van de werkzaamheden van zijn commissies;

  • b)

    Het coördineren van algemene organisatorische en procedurele raadswerkzaamheden zover niet toebedeeld aan een specifieke commissie of klankbordgroep;

  • c)

    Zicht houden op de activiteiten van de (overige) raadscommissies;

  • d)

    Dualisering / bestuurlijke vernieuwing: zorg dragen voor het verder invullen en versterken van de drie raadsfuncties (volksvertegenwoordiging, kaderstelling en controle) en veranderen / verbeteren van de bestuurscultuur);

  • e)

    Evalueren van het functioneren van de voorzitter van de raad.

Het presidium komt bijeen op voorstel van de adviseur, de griffier of op voorstel van één van de leden.

Het presidium overlegt in principe één keer per twee maanden;

De voorzitter van het presidium wordt door de raad gekozen.

Het presidium kan anderen uitnodigen deel te nemen aan zijn vergaderingen.

Het presidium is alleen toegankelijk voor de benoemde raadsleden dan wel hun vaste vervangers.

De agenda en onderliggende stukken zijn via het digitale systeem beschikbaar voor de raadsleden en burgerleden.

Samenstelling van het Presidium

In het Presidium zijn alle fractievoorzitters vertegenwoordigd. In de commissie heeft elk lid één stem. Plaatsvervanging wordt binnen de desbetreffende fractie zelf geregeld.

Adviseur:

  • Raadsvoorzitter/burgemeester

Secretaris:

  • Raadsgriffier

Werkgeverscommissie

Het Wettelijk kader:

Een commissie ex artikel 83 Gemeentewet op onderwerpen waar de raad zelfstandig haar rol wil uitoefenen en hiertoe het initiatief neemt. In het reglement van orde van de raad is vastgelegd dat burgerleden geen zitting in de werkgeverscommissie kunnen nemen.

Taken

In mandaat namens de gemeenteraad voert de commissie de volgende taken uit:

  • Het vaststellen van instructies en dienstopdrachten ten aanzien van de griffier en de medewerkers van de griffie.

  • Besluiten met betrekking tot de ontwikkeling, beoordeling en beloning van de griffier en de medewerkers van de griffie.

  • Vertegenwoordigen van de raad in bezwaar- en beroepszaken met betrekking tot personeelsaangelegenheden griffiemedewerkers.

Ter voorbereiding ten behoeve van de raad:

  • Het nemen van besluiten met betrekking tot de aanstelling, overplaatsing, schorsing of het ontslag van de griffier en de medewerkers van de griffie.

  • Het nemen van disciplinaire maatregelen ten aanzien van de griffier en de medewerkers van de griffie.

De Werkgeverscommissie rapporteert aan het Presidium.

De werkgeverscommissie is alleen toegankelijk voor de benoemde raadsleden van de werkgeverscommissie. De agenda en onderliggende stukken worden via het digitale systeem niet beschikbaar gesteld voor alle raadsleden.

De commissie benoemt uit zijn midden een voorzitter.

Samenstelling van de commissie

  • Door de raad benoemde raadsleden

Commissie Communicatie

Wettelijk kader

Een commissie ex artikel 84 Gemeentewet op onderwerpen waar de raad zelfstandig haar rol wil uitoefenen en hiertoe het initiatief neemt. In het reglement van orde is vastgelegd dat burgerleden zitting in de commissie communicatie kunnen nemen.

Taken

In mandaat namens de gemeenteraad voert de commissie de volgende taken uit:

  • Voorbereiden en organiseren van interactieve processen: nieuwe democratie, burgerparticipatie, bepalen van de taak/rol van de raad. De commissie bereidt deze onderwerpen voor het presidium voor.

  • Algehele interne en externe presentatie van de raad, hiervoor zal een communicatieplan worden opgesteld.

De commissie communicatie is alleen toegankelijk voor de benoemde raads- en burgerleden dan wel de door de fractie aan te wijzen vervanger.

De commissie benoemt uit zijn midden een voorzitter.

De agenda en onderliggende stukken zijn via het digitale systeem beschikbaar voor alle raadsleden en burgerleden.

Samenstelling van de commissie

  • Door de raad benoemde raads- en/of burgerleden

Secretaris

  • Raadsgriffier

Klankbordgroep Omgevingswet

Het Wettelijk kader:

Een commissie ex artikel 84 Gemeentewet op onderwerpen waarbij het college het initiatief neemt om met de raad te willen klankborden. In het reglement van orde is vastgelegd dat burgerleden zitting in de klankbordgroep omgevingswet kunnen nemen.

Aanleiding en taak

Op 18 februari 2016 besloot de gemeenteraad tot het instellen van deze klankbordgroep. Aanleiding is de invoering van de Omgevingswet in 2018. Onder die wet krijgen gemeenten meer beleidsvrijheid en is er meer mogelijk. Er moeten daarom veel keuzes worden gemaakt. Met de voorbereidingen is in 2016 begonnen. Er is een programma gestart en een programmagroep ingesteld. Wetende wat de wet aan mogelijkheden biedt, wordt gewerkt aan een zodanig invulling dat recht wordt gedaan aan wat er in onze gemeente speelt. Ook om recht te doen aan de waarde van “beginspraak” Met andere woorden: als vertegenwoordiging van onze inwoners en samen met die inwoners, bepaalt het politiek bestuur welke koers wordt gevolgd. Ongeacht de uitkomst van die koers, wordt vanaf het begin aan ons politiek bestuur gevraagd mee te denken en koers te kiezen.

De taak is om de invoering van de Omgevingswet te begeleiden door:

  • 1.

    Van uit de functie van de raad meedenken over het proces rond de invoering van de Omgevingswet;

  • 2.

    Monitoring van het proces;

  • 3.

    Organiseren informatiebijeenkomsten voor de raad.

De klankbordgroep Omgevingswet is alleen toegankelijk voor de benoemde raadsleden en burgerleden dan wel de door de fractie aan te wijzen vervanger. Leden van de klankbordgroep kunnen bij verhindering een collega raadslid of burgerlid afvaardigen om aan de vergaderingen deel te nemen.

De klankbordgroep benoemt uit zijn midden een voorzitter.

De agenda en onderliggende stukken zijn via het digitale systeem beschikbaar voor alle raadsleden en burgerleden.

Samenstelling

  • Door de raad benoemde raadsleden

Secretaris

  • Raadsgriffier

Radenwerkgroep samenwerking Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel

Aanleiding en taken

Op 23 februari 2012 is de raadswerkgroep samenwerking raden Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel ingesteld om de kaderstellende en controlerende rol van de beide raden in het samenwerkingsproces beter vorm te geven en daarbij tot de nodige onderlinge afstemming te komen.

De raad heeft het doel en de taken van de werkgroep recent nog als volgt gedefinieerd:

  • De nadruk bij de gezamenlijke radenwerkgroep ligt op het contact tussen de raden: kennismaking en binding.

  • De taken en bevoegdheden van de radenwerkgroep zijn:

    • a.

      Het voorbereiden van gezamenlijke raadsbijeenkomsten en andere activiteiten ter versterking van de beeldvorming van de raden over de vormgeving van gemeentelijke samenwerking en/of ten behoeve van de onderlinge binding.

    • b.

      Het op verzoek van één of beide raden bewaken van de kaderstellende en controlerende rol van de raden in het proces van de verdere samenwerking.

    • c.

      De werkgroep adviseert aan de beide gemeenteraden. De raden kunnen de werkgroep aanwijzingen geven.

Leden van de werkgroep kunnen bij verhindering een collega raadslid uit de fractie of een burgerlid afvaardigen om aan de vergaderingen deel te nemen.

De radenwerkgroep benoemt uit zijn midden twee voorzitters; één namens de raad van Tytsjerksteradiel en één namens de raad van Achtkarspelen.

De agenda en onderliggende stukken zijn via het digitale systeem beschikbaar voor alle raads- en burgerleden.

Samenstelling

Door de raad benoemde raadsleden: 3 van Tytsjerksteradiel, 3 van Achtkarspelen

Secretarissen

  • De beide raadsgriffiers

Klankbordgroep raadsprogramma

Aanleiding en taken

Op 12 juli 2022 is de klankbordgroep Raadsprogramma ingesteld als een commissie ex artikel 84 Gemeentewet bestaande uit vier raadsleden (2 van de coalitiepartijen en 2 van de niet-coalitiepartijen) met ondersteuning door de griffier (secretaris en adviseur) waarbij een lid van het college van B&W en/of iemand van de ambtelijke organisatie aansluit als adviseur.

De klankbordgroep Raadsprogramma heeft als taak om de uitvoering van het raadsprogramma 2022-2026 te begeleiden door:

  • Vanuit de functie van de raad mee te denken en te adviseren over het proces van de mogelijke vraagstukken die voortvloeien uit het raadsprogramma. Hierbij gaat het nadrukkelijk niet over de inhoud, dat is voorbehouden aan de raad;

  • Adviseren aan de agendacommissie over het proces van de evaluatie van het raadsprogramma.

Samenstelling:

  • Door de raad benoemde raadsleden: 2 van de coalitiepartijen en 2 van de niet-coalitiepartijen.

Secretaris:

  • Raadsgriffier

Inwerkingtreding

De gewijzigde verordening treedt in werking op de dag na bekendmaking.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Tytsjerksteradiel van 24 november 2022.

De griffier,

Mevr. mr. A. Dam

De voorzitter,

Dhr. drs. L.J. Gebben

Overzicht leden raadscommissies en klankbordgroepen raadsperiode 2022-2026, per 24 november 2022

Accountantscommissie:

  • o

    Dhr. A. Nijboer (FNP)

  • o

    Dhr. S. Hoekstra (VVD)

  • o

    Dhr. D.T. Hooijenga (CU)

  • o

    Dhr. G.E. van der Meijden (CDA)

  • o

    Dhr. J. Looijenga (BVNL)

  • o

    Dhr. M.R. Klont (PvdA/GL)

Agendacommissie:

  • o

    Mevr. T.R. Krijgsman-Sikkema (FNP)

  • o

    Mevr. A.B. Agema (PvdA)

  • o

    Mevr. M.C. van der Meer (CU)

  • o

    Dhr. S. Hoekstra (VVD)

  • o

    Mevr. R.R. Snijder-Wassenaar (CDA)

  • o

    Dhr. J. Looijenga (BVNL)

  • o

    Dhr. E. Duursma (D66)

Presidium (de fractievoorzitters):

  • o

    Dhr. F. de Haan (FNP), voorzitter

  • o

    Dhr. A. Kramer (CDA)

  • o

    Mevr. W.J. Koopmans-van der Veen (BVNL)

  • o

    Dhr. P.J.A. van de Hoef (PvdA/GL)

  • o

    Dhr. D.T. Hooijenga (CU)

  • o

    Mevr. D. Wagenaar (VVD)

  • o

    Dhr. E.F.H. Duursma (D66)

Werkgeverscommissie:

  • o

    Dhr. A. Nijboer (FNP)

  • o

    Dhr. P.J.A. van de Hoef (PvdA)

  • o

    Mevr. M.C. van der Meer (CU)

  • o

    Dhr. S. Hoekstra (VVD)

  • o

    Dhr. G.E. van der Meijden (CDA)

  • o

    Dhr. C. Zuidema (BVNL)

Commissie communicatie:

  • o

    Mevr. N.H. Rintjema (burgerlid FNP)

  • o

    Mevr. M.C. van der Meer (CU)

  • o

    Dhr. P.F.W. van der Werf (burgerlid VVD)

  • o

    Mevr. C.Y. van der Linden (PvdA/GL)

  • o

    Mevr. M. Wieringa (CDA)

  • o

    Mevr. J. Giesing (burgerlid BVNL)

  • o

    Dhr. E. Duursma (D66)

Klankbordgroep Omgevingswet:

  • o

    Dhr. J.P. van der Velde (FNP)

  • o

    Dhr. M.R. Klont (PvdA/GL)

  • o

    Mevr. D. Wagenaar (VVD)

  • o

    Dhr. G.E. van der Meijden (CDA)

  • o

    Dhr. B. de Vries (burgerlid BVNL)

  • o

    Mevr. A. Hekkema (burgerlid D66)

  • o

    Dhr. D.T. Hooijenga (CU)

Radenwerkgroep samenwerking 8KTD:

  • o

    Mevr. W.E. Soepboer (FNP)

  • o

    Mevr. S. Kleinhuis-Krol (PvdA/GL)

  • o

    Dhr. B. de Vries (burgerlid BVNL)

Klankbordgroep raadsprogramma

  • o

    Dhr. E.F.H. Duursma

  • o

    Mevr. M.C. van der Meer

  • o

    Mevr. T.R. Krijgsman-Sikkema

  • o

    Mevr. M. Wieringa