Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR697295
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR697295/1
Mandaatbesluit Servicegemeente Dordrecht
Geldend van 15-06-2023 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2022
Intitulé
Mandaatbesluit Servicegemeente DordrechtHet DAGELIJKS BESTUUR van de Gemeenschappelijke Regeling Sociaal en de VOORZITTER van de gemeenschappelijke regeling Sociaal, ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft;
gelet op de Gemeentewet, de Wet gemeenschappelijke regelingen en op de Algemene wet bestuursrecht;
overwegende,
dat met ingang van 1 januari 2022 de taken en werkzaamheden op de middelenfuncties, aan en binnen de gemeenschappelijke regeling Sociaal worden verzorgd door en vanuit de gemeente Dordrecht als servicegemeente;
dat, om die taken en werkzaamheden goed, rechtmatig en efficiënt te laten verlopen, de in dit besluit neergelegde bevoegdheden zijn gemandateerd en volmacht en machtiging is verleend aan het college van Dordrecht, met de mogelijkheid om daarvan ondermandaat te verlenen;
b e s l u i t e n :
vast te stellen het navolgende
Besluit mandaat, volmacht en machtiging Servicegemeente Dordrecht
Artikel 1 Definities
In dit besluit wordt verstaan onder:
- a.
het dagelijks bestuur: het dagelijks bestuur van het openbaar lichaam Sociaal;
- b.
de voorzitter: de voorzitter van het openbaar lichaam Sociaal als vertegenwoordiger van het openbaar lichaam in en buiten rechte, zoals bedoeld in artikel 33d van de Wet gemeenschappelijke regelingen;
- c.
het openbaar lichaam: het openbaar lichaam als publiekrechtelijk lichaam alsmede het openbaar lichaam als privaatrechtelijke rechtspersoon;
- d.
burgemeester en wethouders: burgemeester en wethouders van Dordrecht;
- e.
mandaat: de bevoegdheid om namens het dagelijks bestuur besluiten te nemen.
- f.
ondertekeningsmandaat: de bevoegdheid om door het dagelijks bestuur genomen besluiten namens hen te ondertekenen en bekend te maken;
- g.
volmacht: de bevoegdheid om namens het dagelijks bestuur of de voorzitter privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten;
- h.
machtiging: de bevoegdheid om namens het dagelijks bestuur of de voorzitter handelingen te verrichten die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn.
Artikel 2 Mandaat
- 1.
Aan burgemeester en wethouders wordt mandaat verleend ten aanzien van de in de bijlagen genoemde bevoegdheden.
- 2.
Burgemeester en wethouders zijn bevoegd om van de bevoegdheden die bij dit besluit aan hen zijn toegekend, ondermandaat te verlenen.
- 3.
Plaatsvervangend leidinggevenden oefenen de bevoegdheden uit van de leidinggevende die zij bij diens afwezigheid vervangen.
- 4.
Het Algemeen mandaatbesluit Dordrecht is de uitwerking van het ondermandaat als bedoeld in het tweede lid, tenzij voor een specifieke bevoegdheid een op zichzelf staand ondermandaatbesluit is vastgesteld.
Artikel 3 Algemene uitzonderingen van mandaat
- 1.
Aan het dagelijks bestuur en de voorzitter blijft voorbehouden de bevoegdheid tot het nemen van beslissingen die zijn neergelegd in een document, gericht tot:
- a.
Het algemeen bestuur van het openbaar lichaam Sociaal;
- b.
de Koning en andere leden van het Koninklijk Huis;
- c.
de raad van ministers van het Koninkrijk, de ministerraad of een daaruit gevormde onderraad of commissie, ministers en staatssecretarissen;
- d.
de voorzitter van de Eerste of Tweede Kamer der Staten-Generaal of van een uit die Kamer gevormde commissie;
- e.
de vice-president van de Raad van State;
- f.
de president van de Algemene Rekenkamer;
- g.
enig bestuursorgaan van een provincie voor zover geen sprake is van een aanvraag voor een subsidie, vergunning, ontheffing of vrijstelling ten behoeve van het openbaar lichaam;
- h.
enig bestuursorgaan van een waterschap of een hoogheemraadschap;
- i.
de Nationale Ombudsman, voor zover het klachten tegen medewerkers van het openbaar lichaam zelf betreft.
- a.
- 2.
Onverminderd het gestelde in het eerste lid is het mandaat niet van toepassing:
- a.
indien het een aangelegenheid betreft waarover door het algemeen bestuur van het openbaar lichaam in een eerder stadium vragen aan het dagelijks bestuur of de voorzitter zijn gesteld;
- b.
indien de verantwoordelijke portefeuillehouder beslist dat de aangelegenheid door het dagelijks bestuur moet worden afgedaan en indien de voorzitter beslist dat de aangelegenheid door hem moet worden afgedaan. De portefeuillehouder wordt tijdig geïnformeerd over gevoelige kwesties;
- c.
indien de aangelegenheid tot kritische berichtgeving in de media heeft geleid dan wel in verband met de aard van de aangelegenheid redelijkerwijs moet worden aangenomen dat dit zal gebeuren;
- d.
indien de aangelegenheid ingrijpende gevolgen kan hebben voor een groot aantal inwoners of instellingen e.d. in het werkgebied van het openbaar lichaam Sociaal;
- a.
Artikel 4 Voorwaarden
Het dagelijks bestuur respectievelijk de voorzitter kan voorwaarden stellen met betrekking tot de verlening van het (onder)mandaat.
Artikel 5 Ondertekening
- 1.
Dit besluit heeft betrekking op de volgende besluiten en documenten:
- a.
Publiekrechtelijke besluiten en documenten waarin deze worden vastgelegd;
- b.
Privaatrechtelijke rechtshandelingen en andere handelingen en documenten waarin deze worden vastgelegd;
- c.
Officiële standpunten van of namens het gemeentebestuur en documenten waarin deze worden vastgelegd.
- a.
- 2.
Documenten, bedoeld in het eerste lid, worden opgemaakt op briefpapier en in de huisstijl van het openbaar lichaam Sociaal en worden als volgt ondertekend:
“Het dagelijks bestuur”,
namens deze,
<functienaam ondertekenaar>,
<naam ondertekenaar>”
- 3.
Documenten, anders dan in het eerste lid bedoeld, zoals stukken ter voorbereiding van vergaderingen e.d., kunnen desgewenst door medewerkers worden ondertekend.
- 4.
Ingeval van ondertekeningsmandaat, worden de documenten opgemaakt op briefpapier en in de huisstijl van het openbaar lichaam Sociaal en als volgt ondertekend:
“Overeenkomstig het door <naam bestuurorgaan, naam deelnemer en datum besluit> genomen besluit”,
<functienaam ondertekenaar>
<naam ondertekenaar>
Artikel 6 Volmacht en machtiging
Voor de toepassing van deze regeling en de daarop berustende bepalingen worden met mandaat gelijkgesteld de verlening van:
a. Volmacht;
b. Machtiging.
Artikel 7 Inwerkingtreding
Dit besluit treedt in werking op de dag na de bekendmaking en werkt terug tot en met 1 januari 2022.
Artikel 8 Citeertitel
Dit besluit wordt aangehaald als "Mandaatbesluit Servicegemeente Dordrecht".
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de vergadering van 6 februari 2023.
Het dagelijks bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling Sociaal,
de secretaris, de voorzitter,
D.J. van Maanen P.J. Heijkoop
Bijlage 1 Bevoegdheden van algemene aard
Bevoegdheid |
Voorwaarden |
Aangaan en opzeggen van contracten, voor zover het aangelegenheden betreft waartoe het openbaar lichaam expliciet budget beschikbaar heeft gesteld, of waartoe de gemeente opdracht heeft gegeven. Dit mandaat geldt niet ter uitbreiding of beperking van de specifieke mandaten als genoemd in bijlage 2 tot en met 9. |
Bijlage 2 Bevoegdheden op het gebied van juridische zaken
Bevoegdheid |
Voorwaarden |
Het voeren van de correspondentie en het verrichten van alle (rechts)handelingen in het kader van bezwaarprocedures, met uitzondering van het nemen van de beslissing op bezwaar. |
Niet van toepassing voor het openbaar lichaam Sociaal |
Het bekendmaken van besluiten op bezwaar |
Niet van toepassing voor het openbaar lichaam Sociaal |
Het in behandeling nemen, behandelen en nemen van besluiten over aansprakelijkstellingen door derden |
Erkenning van aansprakelijkheid na overleg. |
Het aansprakelijk stellen van derden voor door hen veroorzaakte schades aan eigendommen van het openbaar lichaam |
|
Het voeren van de correspondentie en het verrichten van (rechts)handelingen in het kader van de coördinatie van de nazorg van schade bij calamiteiten |
|
Het voeren van schriftelijk en mondeling verweer, het verschaffen van nadere inlichtingen en het vertegenwoordigen van de voorzitter, het dagelijks bestuur en het algemeen bestuur ter rechtszitting in verband met de ingediende bezwaarschriften, zienswijzen en bedenkingen, ingesteld (hoger) beroep en/of verzoeken om voorlopige voorziening en verzetprocedures bij de commissie bezwaarschriften, de gerechten, het college van Gedeputeerde Staten, de CRvB en de (voorzitter van de) Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. |
|
Het inschakelen van juridische bijstand ten behoeve van rechtsgedingen. |
Na overleg. |
Het melden van datalekken bij de Autoriteit Persoonsgegevens |
Niet van toepassing voor het openbaar lichaam Sociaal |
Het afdoen van verzoeken om informatie of inzage op grond van de Wet open overheid en van de Algemene Verordening Gegevensbescherming |
Niet van toepassing voor het openbaar lichaam Sociaal |
Het bekendmaken van besluiten en andere daarvoor in aanmerking komende mededelingen in het elektronisch Gemeenteblad, respectievelijk in de Staatscourant respectievelijk in het elektronisch GR-blad. |
Bijlage 3 Bevoegdheden op het gebied van documentaire informatievoorziening
Bevoegdheid |
Voorwaarden |
Het verzenden van bevestigingen van ontvangst van aanvragen en stukken, gericht aan het openbaar lichaam |
|
Het uitvoeren van de bevoegdheden die voortvloeien uit de Archiefwet, voor zover het de taken van het team Documentaire Informatievoorziening betreft |
|
Het verwerken van kadastrale mutaties in de administratie ter uitvoering van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen |
Niet van toepassing voor het openbaar lichaam Sociaal |
Het behandelen van herstelverzoeken en doorvoeren van correcties in het kader van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen |
Niet van toepassing voor het openbaar lichaam Sociaal |
Het voor afschrift tekenen van kopieën van brondocumenten in het kader van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen |
Niet van toepassing voor het openbaar lichaam Sociaal |
Het op verzoek verstrekken van gewaarmerkte afschriften van opgenomen beperkingenbesluiten, een afschrift of uittreksel van de in de registratie opgenomen gegevens in het kader van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen |
Niet van toepassing voor het openbaar lichaam Sociaal |
Het op verzoek afgeven van een schriftelijke verklaring dat er blijkens de gemeentelijke beperkingenregistratie op een aangegeven onroerende zaak geen beperking van kracht is in het kader van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen. |
Niet van toepassing voor het openbaar lichaam Sociaal |
Bijlage 4 Bevoegdheden op personeelsgebied
Bevoegdheid |
Voorwaarden |
Het uitvoeren van het wervings- en selectiebeleid, waaronder het voeren van sollicitatieprocedures en het ondertekenen van de relevante correspondentie zoals ontvangstbevestiging, uitnodiging etc. |
Ondertekeningsmandaat |
Het behandelen en bekendmaken van besluiten, genomen door het openbaar lichaam, op grond van de desbetreffende rechtspositieregeling en eigen lokale regelingen, |
Ondertekeningsmandaat en met uitzondering van de bevoegdheden die in de lokale mandaatbesluiten zijn voorbehouden aan functionarissen van het openbaar lichaam |
Het behandelen en bekendmaken van besluiten, genomen door het openbaar lichaam, op grond van regelingen betreffende de arbeidsvoorwaarden, waaronder de Attentieregeling, de Bezoldigingsregeling, de Garantieregeling gratificatie ambtsjubileum, de Klokkenluidersregeling en de Werktijdenregeling. |
Ondertekeningsmandaat en met uitzondering van de bevoegdheden die in de lokale mandaatbesluiten zijn voorbehouden aan functionarissen van het openbaar lichaam |
Het behandelen en bekendmaken van besluiten, genomen door het openbaar lichaam, in het kader van de functiebeschrijving en functiewaardering |
Ondertekeningsmandaat en met uitzondering van de bevoegdheden die in de lokale mandaatbesluiten zijn voorbehouden aan functionarissen van het openbaar lichaam |
Het verstrekken van informatie aan UWV/ABP/Loyalis/IZA/Arbo Unie en/of overige uitvoeringsinstanties in het kader van sociale zekerheidswetgeving, de bovenwettelijke WW en suppletieregelingen. |
|
Het uitvoeren van (gelegd) loonbeslag |
|
Het afgeven van werkgeversverklaringen |
|
Het uitvoeren van werkzaamheden op het gebied van de salaris- en personeelsadministratie |
Bijlage 5 Bevoegdheden op financieel gebied
Bevoegdheid |
Voorwaarden |
Het verlenen van uitstel van betalingen en het in dat verband treffen van betalingsregelingen. |
Na overleg. |
Het bij de rechtbank aanhangig maken van een vordering kleiner dan € 25.000 |
|
Het ondertekenen van de verklaring derdenbeslag, wanneer derdenbeslag onder de deelnemer is gelegd |
|
Het doen van aangifte BTW voor het totaal van het openbaar lichaam en aangiften van het BTW-compensatiefonds en het indienen van suppleties en bezwaarschriften omzetbelasting en BTW compensatiefonds. |
|
Het doen van verklaring van de vorderingen en zaken die door beslag zijn getroffen. |
|
Het verrichten van betalingen en spoedbetalingen t.b.v. door of namens het openbaar lichaam aangegane verplichtingen |
|
Het doen van aangifte van Informatie Voor Derden (IV3), EMU-saldo en van andere aangiftes waartoe een openbaar lichaam als werkgever of als rechtspersoon is gehouden |
Bijlage 6 Bevoegdheden op communicatiegebied
Bevoegdheid |
Voorwaarden |
Het verzorgen van publicaties |
Na accordering van redactie, tenzij gebruik wordt gemaakt van voorgeschreven formats. |
Bijlage 7 Bevoegdheden op het gebied van inkoop en aanbesteding
Bevoegdheid |
Voorwaarden |
Het verrichten van rechts- en feitelijke handelingen in het kader van aanbestedingsprocedures voor werken, leveringen en diensten, niet zijnde het gunningsbesluit en het besluit tot het aangaan van een overeenkomst, tenzij daar bij de start van de aanbesteding specifiek en aantoonbaar mandaat voor is gegeven |
Bijlage 8 Bevoegdheden op het gebied van Treasury
Bevoegdheid |
Voorwaarden |
Het voeren van onderhandelingen inzake bancaire dienstverlening met dien verstande dat geen mandaat wordt verleend voor het aangaan van een overeenkomst met een nieuwe bank |
Verantwoording achteraf. |
Het aangaan van overeenkomsten |
Na voorafgaande toestemming. |
Het openen en sluiten van bankrekeningen |
Verantwoording achteraf. |
Het verrichten van overboekingen ten behoeve van saldoregulatie |
|
Het opnemen of uitzetten van middelen met een looptijd van minder dan 1 jaar |
Verantwoording achteraf. |
Het aangaan van rente-instrumenten |
Na voorafgaande toestemming. |
Het opnemen van middelen met een looptijd van 1 jaar of langer alsmede het voeren van onderhandelingen daarover |
Na voorafgaande toestemming. |
Het uitzetten van middelen met een looptijd van 1 jaar of langer bij 's Rijks Schatkist of uit hoofde van treasury met een maximum van € 2 miljoen bij één tegenpartij alsmede het voeren van onderhandelingen daarover |
Na voorafgaande toestemming. |
Het beheer van de portefeuille van opgenomen en uitgezette langlopende middelen |
Bijlage 9 Bevoegdheden op het gebied van facilitaire dienstverlening
Bevoegdheid |
Voorwaarden |
Het plaatsen van opdrachten en bestellingen bij leveranciers ter uitvoering van contracten die door het openbaar lichaam zijn aangegaan, voor zover het openbaar lichaam daartoe opdracht heeft gegeven |
|
Het nemen van besluiten ten aanzien van het ontzeggen van de toegang tot gebouwen die in eigendom of gebruik zijn bij het openbaar lichaam, voor zover de ontzegging geldt voor een langere periode dan 24 uur. |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl