Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR697144
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR697144/1
Besluit aanwijzing Functionaris Gegevensbescherming
Geldend van 12-06-2023 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 15-03-2023
Intitulé
Besluit aanwijzing Functionaris GegevensbeschermingHet college van burgemeester en wethouders, de burgemeester en de raad van de gemeente Beuningen, ieder voor zich;
gelet op de artikelen 37-39 van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), artikel 36 van de Wet Politiegegevens (Wpg) en artikel 26f van de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens (Wjsg) en titel 5.2 van de Algemene Wet Bestuursrecht (Awb);
BESLUIT:
aan te wijzen
Mevrouw I. Elferink, werkzaam bij L2P, als Functionaris Gegevensbescherming als bedoeld in de Algemene Verordening Gegevensbescherming en de aanwijzing te melden bij de Autoriteit Persoonsgegevens, onder gelijktijdige intrekking van de aanwijzing van mevrouw L.M. Smeets als Functionaris Gegevensbescherming.
Ondertekening
Artikel 1: Definitie
Onder "Functionaris Gegevensbescherming" wordt in dit besluit verstaan: de medewerker die binnen de organisatie toezicht houdt op de toepassing en naleving van de Algemene Verordening Gegevens-bescherming (AVG).
Artikel 2: Taken
De bestuursorganen zijn verantwoordelijk voor de bescherming van persoonsgegevens binnen de gemeente en de Functionaris Gegevensbescherming ziet hier op toe, adviseert en stuurt. De AVG geeft aan welke taken de FG (minimaal) heeft:
- het informeren en adviseren van de gemeente en de verwerkers die namens de gemeente persoonsgegevens verwerken over hun verplichtingen uit hoofde van de AVG en andere EU weten regelgeving en nationale bepalingen omtrent gegevensbescherming;
- het toezien op naleving van AVG, en andere EU wet- en regelgeving en nationale bepalingen omtrent gegevensbescherming;
- het toezien op naleving van het gemeentelijke beleid of de verwerker met betrekking tot de bescherming van persoonsgegevens;
- het toezien op toewijzing van verantwoordelijkheden, bewustmaking en opleiding van het bij de verwerking betrokken personeel en de betreffende audits;
- het geven van advies met betrekking tot de Data Protection Impact Assessment (DPIA) en het toezien of de uitvoering daarvan in overeenstemming is met de AVG;
- het samenwerken met de Autoriteit Persoonsgegevens (AP);
- het optreden als contactpunt voor de AP.
Artikel 3: Bevoegdheden
De Functionaris Gegevensbescherming heeft ter vervulling van de taken, de aan toezichthouders toekomende bevoegdheden overeenkomstig titel 5.2 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb), voor zover die benodigd zijn voor de uitoefening van het toezicht.
Artikel 4: Onafhankelijkheid
Vanuit een onafhankelijke positie houdt de Functionaris Gegevensbescherming intern toezicht op de manier waarop door de gemeente wordt omgegaan met persoonsgegevens en ontvangt daarbij geen instructies vanuit de gemeente en verwerkers. De Functionaris Gegevensbescherming rapporteert zelfstandig en onafhankelijk aan de verantwoordelijke en ondervindt geen nadeel van de uitoefening van zijn/haar taak. Er worden de Functionaris Gegevensbescherming voldoende middelen ter beschikking gesteld om de taken goed te vervullen.
Artikel 5: Belangenconflicten
Bij combinatie van de functie van Functionaris Gegevensbescherming met andere taken worden belangenconflicten vermeden.
Artikel 6: Inwerkingtreding
1. Dit besluit treedt in werking op de eerste dag na de bekendmaking ervan.
2. Dit besluit werkt terug tot en met 15 maart 2023.
Ondertekening
Aldus besloten door de gemeenteraad in zijn openbare vergadering van 23 mei 2023 met kenmerk bb23.00156,
de voorzitter,
D.A. Bergman
de griffier,
E. Jonkman
Aldus besloten in de openbare collegevergadering 4 april 2023 met kenmerk bb23.00152,
secretaris,
D. Kocken
burgemeester,
D.A. Bergman
Aldus besloten door de burgemeester op 23 mei 2023 met kenmerk bb23.00157,
burgemeester,
D.A. Bergman
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl