Regeling vervallen per 01-07-2023

Plaatsingsplan Bioboxen

Geldend van 02-06-2023 t/m 30-06-2023

Intitulé

Plaatsingsplan Bioboxen

Besluit

Het college besluit:

  • 1.

    De nota van Antwoorden Plaatsingsplan Bioboxen vaststellen

  • 2.

    Het definitieve plaatsingsplan Bioboxen vast te stellen.

Toelichting

Vanaf eind 2023 zijn gemeenten vanuit de Europese Kaderrichtlijn afvalstoffen (Wijzigingsrichtlijn 2018/851/EU) verplicht om ook bij hoogbouw bioafval gescheiden in te zamelen. Met de biobox worden ook huishoudens in hoogbouw in de gelegenheid gesteld om etensresten gescheiden aan te kunnen bieden. Tot op heden bestaat die mogelijkheid alleen bij de voedselfiets. Voor laagbouw geldt dat bewoners de GFT container dienen te gebruiken voor etensresten.

De biobox bestaat uit een metalen behuizing met daarin een minicontainer van 240 liter. Aan de bovenkant is een inwerptrommel geplaatst met een inhoud van 10 liter. Huishoudens kunnen zo regelmatig kleine hoeveelheden etensresten wegbrengen. De box is net als de ondergrondse restafvalcontainers voorzien van een toegangssysteem.

Ondertekening

Bijlage 1: Kaart definitief Plaatsingsplan BioBoxen

afbeelding binnen de regeling

Bijlage 2: Nota van Antwoorden

Nota van antwoord plaatsingsplan biobox

1. Inleiding

Vanaf juli 2023 staat de biobox in Hengelo. De biobox is een verzamelcontainer waar alle hoogbouwbewoners hun etensresten gescheiden kunnen inleveren. Over heel Hengelo moeten zo’n 200 bioboxen komen, vooral bij appartementencomplexen en in de meeste gevallen naast de restafvalcontainer. De locaties voor de bioboxen zijn vastgelegd in het ontwerp plaatsingsplan. Dat is door het college van B&W op 24 januari 2023 vastgesteld in zaak 3541817. Hierna heeft het ontwerp plaatsingsplan gedurende zes weken voor iedereen ter inzage gelegen van 1 februari tot en met 14 maart 2023.

Bij de gemeente zijn 96 zienswijzen binnengekomen over uiteenlopende onderwerpen.

In hoofdstuk 2 wordt eerst de criteria voor de plaatsing van de biobox benoemd. Daarnaast is een korte beschrijving opgenomen van de hoofdonderwerpen die door de belanghebbenden naar voren zijn gebracht. Bij elk hoofdonderwerp wordt eveneens op het algemene deel van de zienswijzen gereageerd.

In hoofdstuk 3 zijn alle ingediende zienswijzen terug te vinden, alsmede de reactie op de zienswijzen vanuit de gemeente. Er is een tabel opgenomen met daarin de geanonimiseerde zienswijzen van de belanghebbenden. Elke zienswijze is kort samengevat, waar mogelijk middels een verwijzing naar de rubrieken uit hoofdstuk twee van deze nota. Daar waar door belanghebbenden alternatieve locaties zijn aangedragen wordt aangegeven of deze realiseerbaar zijn en of deze een verbetering zijn ten opzichte van het ontwerp plaatsingsplan of niet.

In de laatste kolom is af te lezen of de zienswijze heeft geleid tot een wijziging van het plaatsingsplan. Dit gebeurt als de alternatieve locatie te realiseren is en er sprake is van een verbetering ten opzichte van het ontwerp plaatsingsplan.

De reactie op de zienswijzen is gebaseerd op de volledig ingediende zienswijzen met eventuele ingestuurde foto’s en andere voor de indiener relevante bijlagen. De volledige ingediende zienswijzen kunnen worden opgevraagd bij de gemeente Hengelo.

Na vaststelling van deze Nota van antwoord, alsmede het definitieve plaatsingsplan, ontvangen alle indieners namens het college een schriftelijke reactie op hun zienswijzen.

2. Criteria, samenvatting zienswijzen en algemene reactie

De locaties zijn getoetst aan de volgende criteria:

  • -

    De biobox wordt gerealiseerd nabij hoogbouw locaties

  • -

    Het uitgangspunt is plaatsing naast een bestaande verzamelcontainer voor restafval

  • -

    Gemiddeld 50 huishoudens op een biobox

  • -

    In verband met verkeersveiligheid locaties waar mogelijk op doorgaande routes

  • -

    Rekening houden met kabels/leidingen en de hoofdgroenstructuur

  • -

    Bij voorkeur op gemeentegrond, op redelijke afstand van woningen.

De redelijke afstand van woningen is bij de restafvalcontainers gedefinieerd als 1,5 meter tussen de gevel en de container. Dit wordt ook bij de biobox aangehouden. De binnengekomen zienswijzen worden aan bovenstaande criteria getoetst.

De binnengekomen zienswijzen hebben betrekking op de volgende zaken:

  • a.

    Afstand tot de gevel

Samenvatting: Belanghebbenden geven aan dat de biobox te dicht op de gevel van hun woning wordt geplaatst.

Algemene reactie:

Bij het plaatsen van de ondergrondse restafvalcontainers hebben de gemeente en Twente Milieu rekening gehouden met een minimale afstand van 1,5 meter tussen de gevel en de container. Dit houdt in dat rolstoelgebruikers en kinderwagens er ook langs kunnen. Bij voorkeur zijn de ondergrondse containers zover mogelijk van de gevel geplaatst. De bioboxen komen naast de restafvalcontainers. Zo kunt u meerdere soorten afval in een keer wegbrengen. Dus voor de bioboxen geldt ook een minimale afstand van 1,5 meter tussen gevel en verzamelcontainer. Bij het bepalen van de locatie hebben we ook rekening gehouden met het uitgangspunt dat de biobox dicht bij de hoogbouwwoning komt te staan, het liefste bij de ingang. Hierdoor komt het voor dat de afstand tot balkons, ramen en tuinen niet op elke locatie gelijk is.

  • b.

    Maximale loopafstand tot de biobox

Samenvatting: Belanghebbenden zijn van mening dat de brengafstand naar de dichtstbijzijnde biobox te groot is. En/of belanghebbenden zijn van mening dat er teveel of te weinig bioboxen zijn in de omgeving.

Algemene reactie:

We hebben in Hengelo geen regels voor een maximale loopafstand tot een biobox. Wel houden we er rekening mee dat we de locatie dichtbij de woning plaatsen én dichtbij een restafvalcontainer. U kunt dan in één keer meerdere soorten afval wegbrengen. Verder gaan de gemeente en Twente Milieu uit van gemiddeld 50 huishoudens per biobox. De biobox is alleen bedoeld voor inwoners van de hoogbouw. Om deze reden is niet bij elke restafvalcontainer een biobox gepland.

We hebben de hoeveelheid bioboxen gebaseerd op de hoeveelheid hoogbouwwoningen. Om iedere hoogbouwbewoner de gelegenheid te geven om etensresten weg te gooien, moeten we op sommige locaties meerdere bioboxen plaatsen. Hierbij gaan we uit van gemiddeld 50 huishoudens per biobox.

  • c.

    Stankoverlast en plaagdieren

Samenvatting: Belanghebbenden geven aan de biobox niet op de voorgestelde locatie te willen in verband met mogelijke stankoverlast en plaagdieren.

Algemene reactie:

De gemeente en Twente Milieu ontvangen nu nauwelijks klachten over stankoverlast bij de bestaande restafvalcontainers. Veel hoogbouwbewoners gebruiken de ondergrondse restafval container nu voor hun etensresten. Deze restafvalcontainers worden echter pas geledigd als deze bijna vol zitten. De biobox daarentegen wordt wekelijks geledigd. Hierdoor wordt stankoverlast juist tegengegaan.

Een extra maatregel die daarnaast gebruikt wordt, is het gebruik van de biobak in de Biobox. Dit is een speciale gfe minicontainer met gaatjes erin om de luchtcirculatie te bevorderen. Er zit tevens een dubbele bodem in om de sappen op te vangen. Ook bij andere gemeenten in de regio waar de bioboxen (of gfe-containers) staan, zijn geen aanwijzingen dat stankoverlast toeneemt door de containers.

Twente Milieu onderhoudt de Biobak. Mochten bewoners overlast ervaren met betrekking tot stank of ongedierte, dan kunnen zij dit melden via de Mijn Gemeente app. Afhankelijk van de aard en hoeveelheid meldingen kunnen we de bioboxen vaker laten onderhouden en legen.

De gemeente kan niet garanderen dat de locatie rondom de biobox altijd schoon is. Wel leegt Twente Milieu de container minimaal 1 keer per week. Mochten bewoners afval rondom de container zien staan, dan kunnen zij dit melden via de Mijn Gemeente App.

  • d.

    Uitzicht en waardevermindering

Samenvatting: Belanghebbenden geven aan de biobox niet op de voorgestelde locatie te willen hebben in verband met een verslechtering van het straatbeeld, slechter uitzicht, vermindering van het woongenot en/of daling van de waarde van de woning.

Algemene reactie:

Het is onmogelijk om de bioboxen helemaal buiten het zicht te plaatsen. In veel gemeenten, waaronder in de gemeente Hengelo, zijn afvalcontainers een onderdeel van de huisvuilinzameling en het straatbeeld. Deze zijn nodig om aan de gemeentelijke wettelijke taak te voldoen.

  • e.

    Verkeersveiligheid

Samenvatting: Belanghebbenden geven aan de biobox niet op de voorgestelde locatie te willen hebben in verband met de verkeersveiligheid.

Algemene reactie:

Alle locaties uit het ontwerp plaatsingsplan verzamelcontainers zijn ter toetsing voorgelegd aan verkeerskundigen van de gemeente en deze zijn, met betrekking tot verkeersoverlast en verkeersveiligheid, positief beoordeeld.

  • f.

    Beleidsuitgangspunten

Samenvatting: belanghebbenden hebben aangegeven het niet eens te zijn met (onderdelen van) het gemeentelijke afvalbeleid.

Algemene reactie:

De Europese Unie heeft vastgesteld dat inwoners vanaf 1 januari 2024 in de gelegenheid moeten zijn om bioafval gescheiden te kunnen aanbieden. Daarnaast is het streven van het Nederlandse nationale beleid, en het Twentse beleid, om de hoeveelheid restafval te reduceren.

Voor een beperkte groep hoogbouwbewoners was er tijdens de pilot ‘de Voedselfiets’ een mogelijkheid beschikbaar om etensresten aan te bieden. De raad heeft gekozen om de Biobox in te voeren, zodat alle hoogbouwbewoners in de gelegenheid zijn etensresten gescheiden aan te kunnen bieden.

In het Hengelose beleid is de keuze gemaakt om de collectieve inzamelvoorzieningen voor de gratis stromen (verpakkingen, papier) in de openbare ruimte te scheiden van de betaalde stromen (diftar: fijn restafval en gfe).

3. Wijzigingen ten opzichte van het ontwerp plaatsingsplan

Er zijn 5 locaties die ten onrechte niet waren opgenomen in het ontwerpplan, maar wel voldoen aan de ontwerpcriteria. Deze zijn alsnog toegevoegd. Dit gaat om de Valeriusstraat (2201B), deze is opgenomen als een wijziging in de locatie. Daarnaast zijn de andere 4 locaties als een nieuwe locatie opgenomen. Het gaat om de Egbertsstraat (5105B), Jan van der Heydenstraat (6205B), Elisabethstraat- Annastraat (6411B) en de Hiebendaal (7207B).

Nader onderzoek

Verder is er op de locaties nader onderzoek uitgevoerd. In het ontwerp zijn 21 locaties vervallen. Deze bleken bij nader onderzoek niet te voldoen aan de gestelde criteria.

3.1 Locaties die vervallen (V)

Op basis van bovenstaande punten zijn de volgende locaties uit het ontwerp plaatsingsplan vervallen.

 

Locatie

Reden

1

Wetstraat (0003B)

Vanwege een herinrichting op deze locatie wordt deze container niet geplaatst.

2

Marskant (0101B)

Vanwege een herinrichting op deze locatie wordt deze container niet geplaatst.

3

Prinses Beatrixstraat (0107B)

Op basis van de zienswijze van de VVE is besloten deze niet te plaatsen. De VVE geeft als eigenaar van de grond geen toestemming voor het plaatsen van een Biobox.

4

Colensostraat (0202B)

Op basis van een zienswijze is besloten deze niet te plaatsen. Deze locatie bleek te dicht bij de gevel te staan.

5

Bataafse Kamp (0204B)

Vanwege een herinrichting op deze locatie wordt deze container niet geplaatst.

6

Jan van Galenstraat (1110B)

Op basis van een zienswijze van de VVE is besloten deze niet te plaatsen.

7

Piet Heinstraat (1115B)

Op basis van het aantal locaties in de buurt is deze locatie niet noodzakelijk.

8

Achterhoekse Molenweg (1201B)

Na nader onderzoek bleek deze niet aan de criteria te voldoen op basis van de hoeveelheid hoogbouw. Hiermee bleek dit geen noodzakelijke locatie te zijn.

9

Achterhoekse Molenweg – Van Ostadestraat (1203B)

Na nader onderzoek bleek deze niet aan de criteria te voldoen op basis van de hoeveelheid hoogbouw. Hiermee bleek dit geen noodzakelijke locatie te zijn.

10

Dr. Luther Kingstraat (2002B)

Na nader onderzoek bleek deze niet aan de criteria te voldoen op basis van de hoeveelheid hoogbouw. Hiermee bleek dit geen noodzakelijke locatie te zijn.

11

Oude Postweg/ Leeuwerikstraat (2202B)

Na nader onderzoek bleek deze niet aan de criteria te voldoen op basis van de hoeveelheid hoogbouw. Hiermee bleek dit geen noodzakelijke locatie te zijn.

12

Schumannstraat (2309B)

Op verzoek van de buurt vervalt de restafvalcontainer, deze zal worden opgenomen in het plaatsingsplan. Om deze reden vervalt ook de locatie van de biobox.

13

Goudenregenstraat (5506B)

Op basis van een zienswijze is besloten deze niet te plaatsen, gezien deze niet aan de criteria van voldoende hoogbouw bleek te voldoen, is besloten deze locatie te laten vervallen.

14

Industriestraat (6105B)

Na nader onderzoek bleek deze niet aan de criteria te voldoen op basis van de hoeveelheid hoogbouw. Hiermee bleek dit geen noodzakelijke locatie te zijn.

15

Resedastraat/ Narcisstraat (7107B)

Vanwege een herinrichting op deze locatie wordt deze container niet geplaatst.

16

Deldenerstraat (7111B)

Op basis van een zienswijze is besloten deze niet te plaatsen. Het bleek niet te voldoen aan de criteria te voldoen op basis van de hoeveelheid hoogbouw. Hiermee bleek dit geen noodzakelijke locatie te zijn.

17

Curiestraat (7205B)

Op basis van het de eigendomssituatie van de grond is besloten deze locatie niet te plaatsen.

18

Coldstream (7322B)

Op basis van een zienswijze is besloten deze niet te plaatsen (verkeersveiligheid).

19

Belgradostraat (8001B)

Na nader onderzoek bleek deze niet aan de criteria te voldoen. Inwoners kunnen al gebruik maken van de gft containers voor hun gezamenlijke tuin.

Hiermee bleek dit geen noodzakelijke locatie te zijn.

20

Bevrijderslaantje (geen nummer)

Vanuit praktische overwegingen vervalt deze locatie. Twente Milieu blijkt hier niet te kunnen ledigen door de plaatsing van een hek.

21

Apolloplein (geen nummer)

Dit bleek geen noodzakelijke locatie te zijn, gezien deze niet voldoet aan de gestelde criteria.

3.2 Alternatieve locaties (A)

Op basis van bovenstaande punten zijn de volgende locaties verplaatst ten opzichte van de locaties in het ontwerp plaatsingsplan.

 

Locatie

Nieuwe locatie

1

Fazantstraat (2105)

Naar aanleiding van een zienswijze, in overleg met de VVE van het gebouw verplaatst naar het grasveldje naast het gebouw.

2

Valeriusstraat (2201)

Deze bleek verkeerd gelokaliseerd in het ontwerp plaatsingsplan te zijn opgenomen. Nu staat hij op de juiste locatie.

3

Hulststraat (5505)

Vanuit praktische overwegingen verplaatst naar de overkant van de straat. Op de oorspronkelijke locatie is onvoldoende ruimte aanwezig.

4

Wessex (7310)

Naar aanleiding van een zienswijze, in overleg met de VVE van het gebouw verplaatst naar de andere kant van de inrit.

5

Haaksbergsestraat (Beckum) (9003)

Verplaatst naar de kant van het milieupleintje, ter vervanging van een van de containers.

3.3 Nieuwe locaties (N)

Op basis van bovenstaande punten zijn de volgende locaties toegevoegd ten opzichte van de locaties in het ontwerp plaatsingsplan. Deze voldoen aan de ontwerpcriteria.

 

Locatie

Reden

1

Noordelijke Esweg/ Rob de Vriesstraat (3801)

Naar aanleiding van een zienswijze wordt hier een extra biobox geplaatst.

2

Anton van Duinkerkstraat (4201)

Naar aanleiding van een zienswijze wordt hier een extra biobox geplaatst.

3

Sportlaan Driene (4320)

Naar aanleiding van een herinrichting wordt deze biobox toegevoegd.

4

Egbertsstraat (5105)

Deze was niet opgenomen in het beoogde ontwerp plaatsingsplan.

5

Jan van der Heydenstraat 7 (6205)

Deze was niet opgenomen in het beoogde ontwerp plaatsingsplan.

6

Elisabethstraat- Annastraat (6411)

Deze was niet opgenomen in het beoogde ontwerp plaatsingsplan.

7

Hiebendaal (7207)

Deze was niet opgenomen in het beoogde ontwerp plaatsingsplan.

8

Antillenstraat (7309)

Naar aanleiding van een zienswijze wordt hier een extra biobox geplaatst.