Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR696646
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR696646/1
Regeling vervallen per 01-01-2024
Subsidieregeling Tegemoetkoming energiekosten kleine ondernemers gemeente Duiven
Geldend van 01-06-2023 t/m 31-12-2023
Intitulé
Subsidieregeling Tegemoetkoming energiekosten kleine ondernemers gemeente DuivenHET COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN DUIVEN;
- •
Overwegende dat de energiekosten voor ondernemers met name in 2022 sterk zijn gestegen en dit voor ondernemers tot grote lastenverhoging heeft geleid;
- •
Overwegende dat het college het van belang acht extra ondersteuning te bieden aan deze geraakte ondernemers.
Gelet op artikel 4:23 Algemene wet bestuursrecht en artikel 3 van de Algemene subsidieverordening Duiven 2018
BESLUIT:
vast te stellen de Subsidieregeling Tegemoetkoming energiekosten kleine ondernemers gemeente Duiven
Artikel 1 Begripsomschrijving
Voor de toepassing van deze nadere regel wordt verstaan onder:
- a.
Ondernemer: een natuurlijk of rechtspersoon die een economische activiteit verricht die staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en die een of meer ondernemingen heeft waarin totaal per onderneming twee tot twintig personen - inclusief eigena(a)r(en) - werkzaam zijn;
- b.
Kleine ondernemer: onderneming van twee tot twintig personen, inclusief eigena(a)r(en);
- c.
Algemene subsidieverordening: Algemene subsidieverordening Duiven 2018;
- d.
Energiekosten: kosten voor elektriciteit, gas en stadsverwarming;
- e.
Nota: de maandelijkse nota die de ondernemer van de energieleverancier(s) ontvangt. Dit kan zijn een voorschotnota, verrekening, rapportage of factuur, waaruit helder wordt wat de energiekosten zijn over een bepaalde periode inclusief vermelding van BTW.
Artikel 2 Doel
Deze regeling dient om de gestegen energiekosten, door toedoen van gestegen tarieven, éénmalig te compenseren voor ondernemers die in acute problemen zitten.
Artikel 3 Eisen aan de subsidieaanvrager
De subsidie kan worden aangevraagd door een ondernemer die:
- 1.
Een onderneming heeft waarin minimaal twee personen en maximaal twintig personen – inclusief eigena(a)r(en) - werkzaam zijn, én;
- 2.
Eén of meer panden in de gemeente Duiven huurt of in eigendom heeft waarin hij zijn onderneming uitoefent;
- 3.
Een in principe levensvatbare onderneming heeft, maar in de problemen komt door verhoging van de energieprijs; zonder hulp zal het bedrijf niet overleven;
- 4.
De toevoeging in lid 3 van dit artikel dat zonder hulp het bedrijf niet zal overleven, is niet van toepassing wanneer de ondernemer een zwembad in de gemeente Duiven exploiteert.
Artikel 4 Eisen aan de subsidieaanvraag
-
1. De subsidieaanvraag moet voldoen aan de voorschriften en voorwaarden van de geldende Algemene subsidieverordening Duiven 2018;
-
2. De subsidieaanvraag wordt ingediend via bcb@duiven.nl;
-
3. De subsidieaanvraag gaat over één pand van de subsidieaanvrager waarin hij zijn onderneming uitoefent. Als de subsidieaanvrager meerdere panden huurt of in eigendom heeft waarin hij zijn onderneming uitoefent dient hij voor ieder pand een separate subsidieaanvraag in;
-
4. Een kopie van de inschrijving bij de Kamer van Koophandel, met daarop het aantal werkzame personen herkenbaar opgenomen en waaruit blijkt dat het bedrijfspand gelegen is binnen de gemeente Duiven;
-
5. De subsidieaanvraag bevat:
- a.
een duidelijk leesbare kopie van de nota van de maand met de laagste energiekosten van 2022 én;
- b.
een duidelijk leesbare kopie van de nota van de maand met de hoogste energiekosten van 2022;
- a.
-
Indien subsidieaanvrager een leverancier voor gas of stadsverwarming heeft en een andere leverancier voor elektra heeft, overlegt subsidieaanvrager van beide leveranciers de gevraagde nota’s. In geval van twee leveranciers worden de bedragen bij elkaar opgeteld;
-
6. De subsidieaanvrager overlegt een naar waarheid ingevulde de-minimisverklaring, zoals in bijlage 1 bij deze regeling gevoegd.
Artikel 5 Subsidiabele kosten
-
1. Uitsluitend de gestegen energiekosten, door toedoen van gestegen tarieven, berekend op de wijze zoals benoemd in artikel 6 komen voor subsidie in aanmerking;
-
2. Een ondernemer kan voor maximaal 3 panden subsidie aanvragen;
-
3. In aanvulling op artikel 9 van de Algemene subsidieverordening verstrekt het college in ieder geval geen subsidie voor energiekosten voor panden waarin de onderneming niet wordt uitgeoefend. Hieronder vallen in ieder geval het staken van de onderneming in het pand en het (langdurig) gesloten houden van de onderneming.
Artikel 6 Hoogte subsidie
De volgende activiteit komt voor subsidie in aanmerking:
Eénmalige subsidie voor gestegen energiekosten, berekend over een periode van zes maanden. Het subsidiebedrag wordt als volgt berekend:
het verschil tussen de nota van de maand met de laagste energiekosten (exclusief BTW) van 2022 en de nota van de maand met de hoogste energiekosten (exclusief BTW) van 2022 wordt berekend. Dit verschil wordt doorberekend voor een periode van zes maanden. Van dit bedrag wordt 50 % gesubsidieerd.
Artikel 7 Minimaal en maximaal subsidiebedrag per aanvraag
Per aanvraag wordt het volgende maximale subsidiebedrag verleend:
- 1.
Voor kleinverbruikers met een gasverbruik onder de 15.000 m3 en stroomverbruik lager dan 50.000 kWh geldt een minimum van € 1.000,- en een maximum van € 5.000,- per aanvraag. Voor 15.000 m3 gas kan ook 475 GJ worden gelezen;
- 2.
Voor grootverbruikers met een gasverbruik van minimaal 15.000 m3 of een stroomverbruik van minimaal 50.000 kWh geldt een minimum van € 1.000,- en een maximum van € 10.000,- per aanvraag. Voor 15.000 m3 gas kan ook 475 GJ worden gelezen;
- 3.
Voor zwembaden met een gasverbruik van minimaal 15.000 m3 of een stroomverbruik van minimaal 50.000 kWh geldt een minimum van € 1.000,- en een maximum van € 20.000,- per aanvraag. Voor 15.000 m3 gas kan ook worden gelezen 475 GJ.
Artikel 8 Indieningstermijn subsidieaanvraag
De aanvragen kunnen vanaf 1 juni 2023 tot en met 31 december 2023 worden ingediend via bcb@duiven.nl.
Artikel 9 Beoordeling subsidieaanvraag
-
1. De aanvragen worden in behandeling genomen op volgorde van binnenkomst van de volledige aanvraag;
-
2. Aanvragen worden getoetst aan de criteria zoals omschreven in de Algemene wet bestuursrecht, de Algemene subsidieverordening en deze regeling.
Artikel 10 Wijze van verdeling
-
1. Verstrekking van subsidie vindt plaats op volgorde van ontvangst van complete aanvragen die voor subsidie in aanmerking komen;
-
2. De regeling kent een subsidieplafond van € 170.000;
-
3. Als de aanvrager op grond van artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, geldt met betrekking tot de verdeling als datum van ontvangst van de aanvraag de datum waarop de aangevulde aanvraag is ontvangen.
Artikel 11 Besluitvorming
Bij de besluitvorming geldt de volgende procedure:
- 1.
De aanvragen worden in behandeling genomen op basis van de in artikel 10 geformuleerde regels en uiterlijk binnen 8 weken na binnenkomst van de aanvraag wordt de beslissing op de aanvraag genomen;
- 2.
Wanneer aanvragen voldoen aan de eisen uit de Algemene wet bestuursrecht, de Algemene subsidieverordening en deze regeling wordt de subsidie direct vastgesteld. Dit wil zeggen dat er geen verantwoording achteraf plaatsvindt.
Artikel 12 Afwijkingsmogelijkheid
Het college kan in bijzondere gevallen ten gunste van een aanvrager afwijken van een of meerdere bepalingen van deze regeling.
Artikel 13 Inwerkingtreding en Citeertitel
-
1. Deze regeling treedt in werking op 1 juni 2023 en komt op 1 januari 2024 te vervallen.
-
2. Deze regeling wordt aangehaald als Subsidieregeling Tegemoetkoming energiekosten kleine ondernemers gemeente Duiven.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de collegevergadering van 23 mei 2023.
Het college van burgemeester en wethouder gemeente Duiven,
de secretaris,
mr. drs. R.J. (Rutger) de Haan
secretaris
de burgemeester,
mr. H.B. (Huub) Hieltjes
burgemeester
BIJLAGE 1 De-minimisverklaring
De subsidie voor hoge energiekosten MKB wordt aangemerkt als staatssteun, waarbij de gemeente een beroep doet op de de-minimisverordening. Onder de de-minimisverordening mag een onderneming per drie kalenderjaren maximaal 200.000 euro steun ontvangen van publieke instellingen in Nederland.
Ik verklaar dat ik ervan op de hoogte ben dat, wanneer ik een aanvraag voor een subsidie doe en dit wordt toegekend, mijn onderneming staatssteun ontvangt. Tevens verklaar ik met ondertekening van deze de-minimisverklaring de verklaring naar waarheid te hebben ingevuld.
- o
Ja, dat verklaar ik. Ik heb over de jaren 2020, 2021 en 2022 geen de-mimimis staatssteun ontvangen.
- o
Ja, dat verklaar ik, ik heb de volgende bedragen aan steun heb ontvangen:
2019
2020
2021
2022
€
€
€
€
- o
Nee, dat verklaar ik niet. Indien u dit aangekruist hebt, dan komt u niet in aanmerking voor een subsidie voor hoge energiekosten MKB.
Naam: __________________________
Datum: __________________________
Plaats: __________________________
Handtekening: ___________________________
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl