Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR696272
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR696272/1
Klachtenregeling ongewenst gedrag gemeente Dronten 2023
Geldend van 25-05-2023 t/m 17-05-2024
Intitulé
Klachtenregeling ongewenst gedrag gemeente Dronten 2023Het College
Overwegende dat:
- •
De gemeente is aangesloten bij de door het College voor Arbeidszaken van de Vereniging Nederlandse Gemeenten ingestelde Landelijke Klachtencommissie Ongewenst Gedrag (verder: LKOG);
- •
De aansluiting bij de LKOG vereist dat de Klachtenregeling ongewenst gedrag van toepassing wordt verklaard;
- •
de gemeente in het kader van objectiviteit en onafhankelijkheid elke klacht ter advisering voor wil leggen aan het LKOG.
Gelet op:
- •
Artikel 3 van de Arbeidsomstandighedenwet
- •
Artikel 1 van de Wet gelijke behandeling
- •
Artikel 9:1 van de Algemene wet bestuursrecht
Gelet op de instemming van de Ondernemingsraad d.d. 19 april 2023;
B E S L U I T:
De volgende Klachtenregeling ongewenst gedrag gemeente Dronten 2023 vast te stellen:
Artikel 1.
- 1.
De gemeente is aangesloten bij het LKOG.
- 2.
De LKOG heeft tot taak namens het bevoegd gezag klachten van medewerkers over ongewenst gedrag te onderzoeken en daarover een oordeel te geven.
- 3.
De LKOG brengt advies uit aan het bevoegd gezag.
Artikel 2.
- 1.
Een medewerker kan een klacht indienen bij de vertrouwenspersoon, een teammanager of de gemeentesecretaris. Ook kan een klacht rechtstreeks schriftelijk bij het LKOG ingediend worden.
- 2.
Indien een schriftelijke klacht bij de gemeente wordt ingediend zendt de gemeente deze klacht in alle gevallen door naar de LKOG.
- 3.
De Klachtenregeling ongewenst gedrag (inclusief toelichting) is van toepassing op de behandeling van de in het eerste lid bedoelde klachten.
- 4.
De geldende versie van de Klachtenregeling ongewenst gedrag als ook van de toelichting op de regeling is de versie zoals die op het moment van ontvangst van de klacht is vermeld op de website van de VNG ( Link regeling en Link toelichting ).
Artikel 3.
De gemeente ziet er op toe dat de medewerker niet wordt benadeeld in zijn (rechts)positie door het indienen van een klacht.
Artikel 4.
- 1.
De Klachtenregeling ongewenst gedrag gemeente Dronten 2020 van 4 november 2019 wordt ingetrokken.
- 2.
Dit besluit treedt in werking op de dag na bekendmaking.
- 3.
Dit besluit kan worden aangehaald als: Klachtenregeling ongewenst gedrag gemeente Dronten 2023.
Ondertekening
Dronten 2023. Dronten, 11 mei 2023.
J.D. Pruim
secretaris
drs. J.P. Gebben
burgemeester
Toelichting Klachtenregeling ongewenst gedrag gemeente Dronten 2023
Algemeen
De gemeente is aangesloten bij de door het College voor Arbeidszaken van de Vereniging Nederlandse Gemeenten ingestelde LKOG. Deze regeling voorziet in de aanwijzing van het LKOG als de instantie die, in alle gevallen dat binnen de gemeente sprake is van een klacht over ongewenst gedrag, het onderzoek naar die klacht zal verrichten.
Voor een uniforme behandeling van meldingen van ongewenst gedrag heeft het College voor Arbeidszaken de Klachtenregeling ongewenst gedrag vastgesteld. De LKOG neemt alleen zaken in behandeling van organisaties die zich hebben aangesloten én die deze regeling van toepassing hebben verklaard.
Wettelijke grondslag
Arbeidsomstandighedenwet
Uitgangspunt bij de regelgeving over ongewenst gedrag is de verantwoordelijkheid van de
werkgever voor een veilige werkomgeving en de plicht werknemers te beschermen tegen
discriminatie, seksuele intimidatie, agressie, geweld en pesten. Dit is neergelegd in de Arbeidsomstandighedenwet.
Gelijke behandelingswetgeving
Het wettelijk kader met betrekking tot (seksuele) intimidatie wordt daarnaast gevormd door de Algemene wet gelijke behandeling en de Wet gelijke behandeling mannen en vrouwen. In het kader van de gelijke behandelingswetgeving wordt (seksuele) intimidatie beschouwd als het maken van onderscheid, hetgeen verboden is.
Algemene wet bestuursrecht
De verantwoordelijkheid van de werkgever komt ook tot uitdrukking in de Algemene wet
bestuursrecht (Awb) waarin bepaald is dat een gedraging van een persoon werkzaam onder de verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan wordt aangemerkt als een gedraging van dat bestuursorgaan (artikel 9:1, lid 2).
De Awb bevat minimumeisen voor behoorlijke klachtafhandeling. Op grond van de Awb is het bevoegd gezag verantwoordelijk voor de afdoening van de klacht. Het kan daarbij gebruikmaken van een klachtenadviesinstantie, zoals de Landelijke Klachtencommissie Ongewenst Gedrag. Deze commissie geeft een advies op basis waarvan een bestuursorgaan de klacht afhandelt.
Artikelsgewijze toelichting
Artikel 1
In dit artikel wordt de LKOG aangewezen als klachtenadviesinstantie.
Voor de definitie van ongewenst gedrag wordt verwezen naar de Klachtenregeling ongewenst gedrag van de LKOG (zie de link in artikel 2, vierde lid).
Artikel 2
Eerste lid: er dient voor de medewerker duidelijkheid te bestaan waar een klacht betreffende ongewenst gedrag ingediend kan worden.
Dat kan intern bij de vertrouwenspersoon, een teammanager of gemeentesecretaris. Een klacht kan ook bij een andere dan de eigen teammanager ingediend worden.
De medewerker kan een klacht ook schriftelijk rechtstreeks (dus extern) bij de LKOG indienen. In dat geval dient deze, bij voorkeur digitaal, gestuurd te worden naar:
Email: klachtencommissie.ongewenstgedrag@vng.nl
Landelijke Klachtencommissie Ongewenst Gedrag
Postbus 30435
2500 GK Den Haag
Voor alle duidelijkheid: deze regeling voorziet in de behandeling van klachten over ongewenst gedrag ingediend door een medewerker. Daar onder begrepen ook stagiaires, en ingehuurd personeel.
Voor arbeidsrechtelijke geschillen kan een medewerker zich richten tot de Geschillencommissie, en voor meldingen over bijvoorbeeld belangenverstrengeling of fraude is de Regeling melden vermoeden misstand van toepassing.
Tweede lid: hier wordt expliciet geregeld dat elke schriftelijk klacht over ongewenst gedrag voor advies wordt voorgelegd aan de LKOG. Ongeacht van welke medewerker de klacht afkomstig is en ongeacht tegen welke medewerker de klacht gericht is. Hier is voor gekozen om een onafhankelijk objectieve behandeling van de klacht te garanderen.
In lijn met Dronten Op Koers is het altijd mogelijk een klacht (eerst) mondeling te bespreken met de in dit lid genoemde functionarissen of een coördinator. Wellicht kan de klacht mondeling afgehandeld worden.
Het (eerst) mondeling bespreken van de klacht is géén verplichte stap in de klachtenprocedure en dus geen voorwaarde voor het in behandeling nemen van een klacht door de LKOG.
De gemeentesecretaris is als hoofd van de ambtelijke organisatie verantwoordelijk voor de doorzending van de klacht naar de LKOG. In het geval de klacht betrekking heeft op gedrag van de gemeentesecretaris draagt de burgemeester zorg voor de doorzending van de klacht.
Derde lid: De Klachtenregeling ongewenst gedrag (inclusief toelichting) wordt van toepassing verklaard op de afhandeling van klachten ingediend bij de gemeente.
Vierde lid: Indien van toepassing wordt geregeld welke versie van de klachtenregeling ongewenst gedrag van toepassing is en waar deze versie van de regeling (en de toelichting op deze regeling) gevonden kan worden.
Artikel 3
Het is belangrijk dat een medewerker die ongewenst gedrag ervaart zich te allen tijde vrij én veilig voelt daarover een klacht in te dienen.
Artikel 4
Dit artikel spreekt voor zich.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl