Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR696108
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR696108/1
Besluit van gedeputeerde staten van de provincie Zeeland tot vaststelling van de Beleidsregel Zeeuwse prioriteiten VTH 2023-2024
Geldend van 25-05-2023 t/m heden
Intitulé
Besluit van gedeputeerde staten van de provincie Zeeland tot vaststelling van de Beleidsregel Zeeuwse prioriteiten VTH 2023-2024Besluit van gedeputeerde staten van 16 mei 2023, kenmerk 309014 tot vaststelling van de Nota ‘Zeeuwse prioriteiten VTH 2023-2024’.
Gedeputeerde staten van Zeeland,
- •
maken bekend dat zij op 16 mei 2023 de nota ‘Zeeuwse prioriteiten VTH 2023-2024’ hebben vastgesteld. De nota is een uitwerking van het VTH-beleid Zeeland en de gezamenlijke VTH-strategie Zeeland die voor alle Zeeuwse overheden geldt en is vastgelegd in het VTH-programma 2021;
- •
Nota is opgesteld door de werkgroep “Zeeuwse prioriteiten: risico en probleemanalyse” in opdracht van het Regieteam Zeeuws VTH Beleid: november 2022;
- •
De navolgende nota is in te zien op de website van de Provincie Zeeland en treedt in werking op de dag na de bekendmaking.
Zeeuwse prioriteiten VTH 2023-2024
Inleiding
Het Bestuurlijk Overleg Omgevingsrecht heeft het Regieteam VTH Zeeland gevraagd een Zeeuwse probleem- en risico-inventarisatie uit te werken. Aanvankelijk zouden twee werkgroepen hiermee aan de slag gaan: één voor Zeeuwse prioriteiten en probleemanalyse en één voor de risicoanalyse. Al snel bleek dat het lastig is dit precies te knippen en is vanuit de werkgroep voorgesteld de opdrachten samen te voegen tot één opdracht. Hiertoe is een projectplan vastgesteld (zie bijlage 1).
Doel
We leveren een herijkte probleemanalyse en een integrale risicoanalyse (met wegingsfactoren) op die gedeeld is met en getoetst is door alle bevoegd gezagen in Zeeland op het totale VTH gebied. De uitkomst is Omgevingswetproof of wel is de relatie met de Omgevingswet omschreven. Het eindproduct omvat een document inclusief een top 5 van onderwerpen waaraan wij willen samenwerken in Zeeland.
Resultaat
Via deze rapportage leveren wij de Top 5 op voor de Zeeuwse probleemanalyse en een achttal samenwerkingsonderwerpen voor 2023 en 2024.
De probleem- en risicoanalyses van RUD Zeeland, VRZ en Natuurmonumenten zijn leidend voor de eigen bedrijfsvoering en passen in de Top 5.
Dit document is opgesteld in de geest van de Omgevingswet (en Wet kwaliteitsborging), maar is nog niet Omgevingswet-proof te noemen. Dit kan ook niet, omdat we nog niet kunnen toetsen aan de verschillende Omgevingsplannen. Deze zijn er nog niet. Daarom stelt de werkgroep voor dit document te gebruiken bij het opstellen / vervolmaken van de Omgevingsplannen.
Een integrale risicoanalyse met wegingsfactoren bleek echter nog te vroeg en werken wij graag uit in een meerjarenprogramma vanaf 2024 en verder. Hiertoe verkennen wij in het tweede kwartaal 2022 de mogelijkheden voor samenwerking met het project Robuuste milieutaken Zeeland. Eén van de onderwerpen binnen dat project is namelijk Zeeuwse probleem- en risicoanalyse en meerjarenprogramma. De probleemanalyse ligt nu voor en wordt hierna toegelicht.
Top 5
De probleemanalyse is opgehaald bij bovengenoemde bevoegd gezagen. Tussentijds heeft een bestuurlijke toetsing plaatsgevonden naar aanleiding het Bestuurlijk Overleg Omgevingsrecht van 2 december 2021.
De probleemanalyse omvat 2023 en 2024 en vatten we samen in een top 5 per kleurthema. De (bekende) kleursporen duiden op verschillende taakgebieden en bijbehorende juridische basis die in verschillende wet- en regelgeving is terug te vinden. Het betreft de volgende kleursporen:
Kleurspoor 1 |
Paars |
Leefbaarheid (inclusief openbare orde en veiligheid) |
Kleurspoor 2 |
Grijs |
Milieu (inclusief bedrijven) |
Kleurspoor 3 |
Rood |
Bouwen (inclusief erfgoed, ruimtelijke ordening, wonen) |
Kleurspoor 4 |
Blauw |
Water |
Kleurspoor 5 |
Groen |
Natuur |
Samenwerkingsonderwerpen |
Geel |
Over alle kleursporen heen |
Samenvatting Zeeuwse prioriteiten en samenwerkingsonderwerpen
Onderstaand overzicht is tot stand gekomen na inbreng van en consultering met Zeeuwse gemeenten, Provincie Zeeland, Veiligheidsregio Zeeland (VRZ), Regionale Uitvoeringsdienst (RUD) Zeeland, Waterschap Scheldestromen, Dienst Centraal Milieubeheer Rijnmond (DCMR), Politie, Staatsbosbeheer, Het Zeeuwse Landschap, Natuurmonumenten, Regionaal Informatie- en Expertise Centrum Zeeland West Brabant (RIEC), Rijkswaterstaat (RWS).
Prioriteiten per kleurspoor
Top 1 Leefbaarheid |
Evenementen |
Toelichting |
In Zeeland worden jaarlijks veel evenementen georganiseerd, waaronder enkele grote, zoals de Kustmarathon, Concert at Sea . Daarnaast vinden er veel middelgrote en kleinere evenementen plaats. Denk hierbij aan havendagen, visserijdagen en braderieën. Al deze evenementen trekken veel bezoekers. Het is van belang dat dat deze evenementen veilig plaatsvinden en volgens de vergunde regels verlopen om de veiligheid te waarborgen en hinder zo veel als mogelijk te voorkomen. |
Kanttekening |
Bij de prioritering van het toezicht op de evenementen maken we gebruik van de indeling in A, B of C evenementen. Daarnaast maken we een afweging waar met de inzet van toezicht de grootste winst behaald wordt qua naleving en effect op leefomgeving. Ook terreinbeheerders ontvangen veel aanvragen voor evenementen. Bij het in gebruik geven van deze gebieden is een privaatrechtelijk toestemming noodzakelijk en dienen de huisregels gerespecteerd te worden. |
Betrokkenen |
Gemeenten, Politie, VRZ, RUD Zeeland, Provincie en terreinbeheerders. |
Uitwerking |
Dit wordt meegenomen in de uitwerking van de volgende fase. |
Top 2 Leefbaarheid |
Illegale recreatie |
Toelichting |
Veel toeristen bezoeken Zeeland en overnachten hier ook. Voor overnachtingen kent Zeeland veel faciliteiten, zoals hotels, pensions, bed en breakfast, campings, bungalowparken. Helaas kiest een deel van de bezoekers er voor om geen gebruik te maken van deze faciliteiten en te overnachten op plaatsen waar dit niet is toegestaan, zoals in natuurgebieden en op parkeerterreinen. Dit is een onwenselijke situatie omdat dit gepaard kan gaan met overlast en bovendien ook nadelig is voor recreatieondernemers. De gemeenten derven inkomsten door het niet kunnen innen van toeristenbelasting. En tenslotte kan illegaal kamperen significante gevolgen hebben voor de Zeeuwse natuurdoelen dan wel de instandhoudingsdoelen uit Natura 2000 beheerplannen. |
Kanttekening |
Er is een samenloop met dezelfde prioriteit bij samenwerking. We kunnen overwegen om beide samen te voegen en onder te brengen onder het onderwerp samenwerking. |
Betrokkenen |
Gemeenten, Politie, RUD Zeeland (namens Provincie Zeeland), Waterschap, Staatsbosbeheer / Het Zeeuwse Landschap en Natuurmonumenten. |
Uitwerking |
Dit wordt meegenomen in de uitwerking van de volgende fase. |
Top 3 Leefbaarheid |
Gescheiden afvalinzameling particulieren |
Toelichting |
Het is belangrijk dat particulieren afvalstromen goed scheiden en het gescheiden afval vervolgens juist aanbieden. Er is steeds meer sprake van een circulaire economie waarbij afvalstoffen optimaal ingezet en hergebruikt worden als grondstoffen in verschillende schakels van de productieketen. Ook de toenemende schaarste van grondstoffen en klimaatafspraken geven noodzaak om wijs om te gaan met afvalstoffen en grondstoffen. Tevens heeft onjuist aanbieden consequenties voor de afvalstoffenheffingen. |
Kanttekening |
- |
Betrokkenen |
Gemeenten. |
Uitwerking |
Voorlichting, faciliteren, handhaving. |
Top 4 Leefbaarheid |
Geluidhinder |
Toelichting |
Met dit onderwerp wordt geluidhinder bedoeld welk niet wordt veroorzaakt door bedrijven. Dit valt namelijk onder de milieuregelgeving. Hiermee wordt onder meer geluidhinder bedoeld in en vanuit de openbare ruimte. Bijvoorbeeld door horecabezoekers, jeugdoverlast, straatraces, knalapparaten, carbidschieten vuurwerk. Ook evenementen kunnen geluidoverlast veroorzaken. Het voorkomen van geluidoverlast is een belangrijk aandachtspunt voor zowel vergunningverlening als toezicht en handhaving. In Zeeland zijn ook tal van stilte gebieden aangewezen zoals de Grevelingen. Deze wetgeving is opgenomen in de provinciale milieuverordening. Stilte is in deze gebieden wettelijk vastgesteld. |
Kanttekening |
- |
Betrokkenen |
Gemeenten, Politie, RUD Zeeland, |
Uitwerking |
Dit wordt meegenomen in de uitwerking van de volgende fase. |
Top 5 Leefbaarheid |
Huisvesting arbeidsmigranten en seizoenswerknemers (welzijn / overlast) |
Toelichting |
De huisvesting van arbeidsmigranten en seizoenswerknemers is een belangrijk aandachtspunt voor vrijwel alle gemeenten in de Provincie Zeeland. Hierbij spelen verschillende aspecten, zoals veiligheid, welzijn, acceptatie en regelgeving. De aanpak van het onderwerp huisvesting arbeidsmigranten en seizoenswerknemers is een taak binnen de taakvelden planologie, vergunningverlening en handhaving en toezicht. Naast het welzijn en menswaardige huisvesting van arbeidsmigranten en seizoenswerknemers is ook maatschappelijke onrust en ervaren overlast een item. |
Kanttekening |
Met seizoen werknemers worden bedoeld de werknemers die alleen tijdens een seizoen (bijvoorbeeld het recreatieseizoen, plukseizoen of andere campagnes) in de provincie aanwezig zijn en van elders uit het land komen. Dit onderwerp is ook separaat opgenomen bij het kleurspoor rood voor wat betreft de veiligheid van de huisvesting en de ruimtelijke regels. |
Betrokkenen |
Gemeenten, VRZ. |
Uitwerking |
Dit wordt meegenomen in de uitwerking van de volgende fase. |
Top 1 Milieu |
Uitvoering Zeeuws kwaliteitsniveau / risicoanalyse PxQ inrichtingen Bij RUD Zeeland ingebrachte (basis)taken |
Toelichting |
Uitvoering van vergunningverlening en toezicht en handhaving van milieuwetgeving is een wettelijke verplichting voor zowel gemeenten als provincie Zeeland. Door in te zetten op adequate milieuvergunningverlening en milieutoezicht en -handhaving werken we aan een schoon en veilig Zeeland. Voor de Zeeuwse gemeenten en provincie Zeeland is een Zeeuws brede risicoanalyse uitgewerkt met als prioritaire thema’s: lucht, bodem en veiligheid. Deze risicoanalyse leidt tot een prioriteitenstelling op brancheniveau. Onder meer op deze wijze wordt invulling gegeven aan een risicogericht benadering van toezicht op milieuwet- en regelgeving bij bedrijven. |
Kanttekening |
- |
Betrokkenen |
RUD Zeeland (namens gemeenten en provincie Zeeland) DCMR en VRZ (namens provincie voor Brzo- en RIE4-bedrijven). |
Uitwerking |
Jaarlijks worden op basis van dienstverleningsovereenkomsten en jaarplannen werkprogramma’s gemaakt met de risicoanalyse en het inrichtingenbestand als uitgangspunt. |
Top 2 Milieu |
Asbesttoezicht (bedrijfsmatige asbestsaneringen) |
Toelichting |
Er is een Zeeuws brede risicoanalyse vastgesteld voor de uitvoering van toezicht op bedrijfsmatige asbestsaneringen. Hierbij wordt rekening gehouden met diverse parameters, zoals risicoklasse van asbestsanering, locatie van sanering, afwijkingen etc. |
Kanttekening |
- |
Betrokkenen |
RUD Zeeland (namens gemeenten en provincie Zeeland) en DCMR. |
Uitwerking |
Jaarlijks worden op basis van dienstverleningsovereenkomsten en jaarplannen werkprogramma’s gemaakt met de risicoanalyse. |
Top 3 Milieu |
Afvalstoffen – grondstoffen |
Toelichting |
Hierbij valt te denken aan:
Er is steeds meer sprake van een circulaire economie waarbij afvalstoffen optimaal ingezet en hergebruikt worden als grondstoffen in verschillende schakels van de productieketen. Ook de toenemende schaarste van grondstoffen en klimaatafspraken noodzaken om wijs om te gaan met afvalstoffen en grondstoffen. Controle hierop is noodzakelijk wegens de financiële prikkel om niet toelaatbare afvalstoffen als grondstoffen te gebruiken/in te zetten. Daarentegen worden regelmatig ook dumpingen van afval, waaronder drugsafval, aangetroffen. Hiermee betreft dit een breed inzetbaar aandachtspunt binnen de provincie Zeeland. Ketentoezicht is een basistaak voor omgevingsdiensten, zoals RUD Zeeland. |
Kanttekening |
- |
Betrokkenen |
|
Uitwerking |
|
Top 4 Milieu |
Energie / duurzaamheid Bij RUD Zeeland ingebrachte (basis)taken/inrichtingen |
Toelichting |
Uitvoering van vergunningverlening en toezicht en handhaving van milieuwetgeving is een wettelijke verplichting voor zowel gemeenten als provincie Zeeland. Hieronder valt ook vergunningverlening en toezicht op het gebied van energie(besparing). De klimaatdoelstellingen en -afspraken geven noodzaak om actief in te zetten op energiebesparingen. Er wordt hiertoe ondersteuning geleverd via het Rijk middels verstrekking van subsidiegelden. |
Kanttekening |
Zie voor het aspect veiligheid rondom voorzieningen die bijdrage aan de energietransitie, onder samenwerkingsonderwerp Veilige energietransitie |
Betrokkenen |
RUD Zeeland (namens gemeenten en Provincie Zeeland) en DCMR. |
Uitwerking |
In overleg en afstemming met bevoegd gezag vindt aanspraak en inzet van de subsidiegelden plaats en zorgt RUD Zeeland, samen met een ingehuurd adviesbureau, voor de uitvoering van advisering, vergunningverlening en toezicht op het gebied van energiebesparing en -maatregelen. |
Top 5 Milieu |
Vuurwerkinrichtingen |
Toelichting |
Vanaf de oprichting van RUD Zeeland worden vuurwerkcontroles qua frequentie ook ten minste conform de risicoanalyse uitgevoerd (bij veel vuurwerklocaties is in onderling overleg met het bevoegd gezag de frequentie verhoogd naar jaarlijks enkele controles voorafgaand, tijdens én na de verkoopperiode). Enkele gemeenten verzoeken de inzet bij vuurwerkbedrijven op te hogen naar hun voormalige niveau van controlefrequentie. In 2018 heeft een PDC wijziging plaatsgevonden. Daarbij is onder andere het product TH01.12 controle vuurwerkopslag toegevoegd aan de PDC catalogus. Dit maakt het registeren van vuurwerkcontroles inzichtelijker. Met ingang van de DVO/Jaarplannen 2019 is de uitvoering van controles bij vuurwerkverkooppunten en -opslaglocaties apart benoemd in de jaarplannen. |
Kanttekening |
In de toelichting van het basistakenpakket staat expliciet dat vuurwerk als aparte taak wordt gezien. Maar als het bedrijf voor haar reguliere activiteiten niet onder het basistakenpakket valt en deze taken niet bij de RUD zijn ondergebracht, is de gemeente verantwoordelijk voor de overige VTH-taken van dat bedrijf. |
Betrokkenen |
RUD Zeeland, VRZ, Politie, Gemeenten. |
Uitwerking |
In het PxQ rapport is de branche vuurwerk apart benoemd. In Zeeland is binnen de risicoanalyse er voor gekozen om deze branche te prioriteren als medium risico met een controlefrequentie van 2-jaarlijks. Zie onder meer pag. 60 van het PxQ rapport. Deze branche is daarmee reeds vertegenwoordigd via het punt onder top 1. |
Top 1 Bouwen |
Bouwtoezicht |
Toelichting |
Bouwtoezicht is een belangrijke en een wettelijk verplichte taak voor elke gemeente. Bouwtoezicht omvat zowel vergunningverlening als toezicht en handhaving. Een adequaat bouwtoezicht zorgt er voor dat er gebouwd wordt volgens de regels die gelden voor veiligheid, gezondheid en duurzaamheid Onderwerpen aangaande bouwtoezicht:
|
Kanttekening |
Voor wat betreft sloop waarbij asbest een onderdeel is, heeft RUD Zeeland tevens een rol bij bedrijfsmatige asbestsaneringen. De bevoegde gezagen kunnen aan de hand van een risico-/probleemanalyse zelf prioriteiten bepalen betreffende de sub onderwerpen van bouwtoezicht. Aandacht voor het Verdrag van Malta (1992): dit verdrag regelt de bescherming van het archeologisch erfgoed. Bij inwerkingtreding van de Wet kwaliteitsborging verandert de focus van bovenstaande bouwtoezichttaken bij bouwwerken die vallen onder gevolgklasse 1 (oa grondgebonden woningen, lage bedrijfsgebouwen en eenvoudige infrastructurele werken). De focus verschuift van toezicht naar handhaving. Bouwveiligheid blijft wel een onderwerp voor toezicht. Voor bouwwerken die vallen onder gevolgklasse 2 (oa hoogbouw) blijven de taken vooralsnog behouden. |
Betrokkenen |
Gemeenten, VRZ, RUD Zeeland, DCMR. |
Uitwerking |
|
Top 2 Bouwen |
Brandveilig gebruik / Meerjarenprogramma Veiligheidsregio Zeeland |
Toelichting |
Het onderwerp brandveilig gebruik van gebouwen en recreatieobjecten is een prioriteit bij de VRZ en ook als zodanig vastgelegd in het meerjarenprogramma. Denk hierbij onder andere ook aan de veiligheid van installaties ten behoeve van energietransitie. |
Kanttekening |
De nadrukkelijke wens van de VRZ is om tot Zeeuws breed uniform beleid te komen met betrekking tot dit onderwerp. |
Betrokkenen |
Gemeenten, VRZ, RUD-Zeeland, DCMR. |
Uitwerking |
Dit wordt meegenomen in de uitwerking van de volgende fase, waarbij aandacht wordt gevraagd voor de problematiek rondom voldoende bluswatervoorzieningen |
Top 3 Bouwen |
Strijdig gebruik ruimtelijke ordening |
Toelichting |
Strijdig gebruik ruimtelijke ordening omvat meerdere in onze provincie voorkomende onderwerpen, zoals:
De aanpak van strijdig gebruik is een taak van zowel de taakvelden planologie, vergunningverlening en handhaving en toezicht. |
Kanttekening |
De bevoegde gezagen kunnen aan de hand van een risico-/probleemanalyse zelf prioriteiten bepalen betreffende de sub onderwerpen betreffende ruimtelijke ordening. |
Betrokkenen |
Gemeenten. |
Uitwerking |
Dit wordt meegenomen in de uitwerking van de volgende fase. |
Top 4 Bouwen |
Huisvesting arbeidsmigranten en seizoenswerknemers |
Toelichting |
De huisvesting van arbeidsmigranten en seizoenswerknemers is een belangrijk aandachtspunt in de Provincie Zeeland. Vrijwel in elke gemeente is het een aandachtspunt. Hierbij spelen verschillende aspecten, zoals veiligheid, welzijn, acceptatie en regelgeving. De aanpak van het onderwerp huisvesting arbeidsmigranten en seizoenswerknemers is een taak van zowel de taakvelden planologie, vergunningverlening en handhaving en toezicht. |
Kanttekening |
Met seizoen werknemers worden bedoeld de werknemers die alleen tijdens een seizoen (bijvoorbeeld het recreatieseizoen, plukseizoen of andere campagnes) in de provincie aanwezig zijn en van elders uit het land komen. Dit onderwerp is ook separaat opgenomen bij het kleurspoor paars voor wat betreft de maatschappelijke impact en welzijn. |
Betrokkenen |
Gemeenten, VRZ, RUD Zeeland (oog- en oorfunctie). |
Uitwerking |
Dit wordt meegenomen in de uitwerking van de volgende fase. |
Top 1 Water |
Waterkwaliteit |
Toelichting |
Schoon water is van belang voor mens en milieu. Soms lozen bedrijven vanuit het bedrijf en de bijbehorende productieprocessen indirect op het oppervlaktewater. Dit houdt in dat de betreffende afvalwaterstromen via riolering naar de afvalzuivering gaan. Hiervoor zijn lozingsnormeringen afgesproken. Voor de uitvoering van toezicht op indirecte lozingen vanuit bedrijven is een Zeeuws brede risicoanalyse opgesteld. RUD Zeeland en DCMR draagt zorg voor de uitvoering hiervan. |
Kanttekening |
|
Betrokkenen |
Waterschap, Rijkswaterstaat, RUD Zeeland (namens gemeenten, waterschap en Provincie Zeeland) en DCMR. |
Uitwerking |
Jaarlijks worden op basis van dienstverleningsovereenkomsten en jaarplannen werkprogramma’s gemaakt met de risicoanalyse en het inrichtingenbestand als uitgangspunt. Ook waterkwaliteit wordt meegenomen in het Handhavingsuitvoeringsprogramma van het waterschap. Provincie Zeeland hanteert bij de opdracht verlening naar de RUD en DCMR een meetprogramma voor indirecte lozingen. |
Top 2 Water |
Waterkwantiteit |
Toelichting |
Oppervlaktewater is er om de watersystemen in stand te houden en wordt ingezet in drogere periodes door agrariërs bij de beregening van percelen. Zoetwater is in Zeeland een schaars goed aan het worden, met name in droge periodes. De primaire taak ligt bij Rijkswaterstaat en het waterschap hierin. Maar omdat Zeeland omringd is door zout of brak water, zijn we voor de kwantiteit met name afhankelijk van regenwater en een aantal ‘zoetwaterreservoirs’ als Volkerak-Zoommeer. |
Kanttekening |
In geval van droogte kan de Minister de verdringingsreeks in werking te laten treden. Deze verdringingsreeks normeert het optreden van de waterbeheerders in tijden van zoetwatertekorten. |
Betrokkenen |
Rijkswaterstaat, Waterschap. |
Uitwerking |
Het waterschap neemt het toezicht en de handhaving mee in het jaarlijks vast te stellen Handhavingsuitvoeringsprogramma. Daarnaast beschikt het waterschap en RWS over een zogenaamd “Droogte Team” waarin alle (interne) disciplines vertegenwoordigd zijn om zo snel mogelijk actie te kunnen ondernemen bij dreigende droogte of schaarste, waarbij dan zo veel als mogelijk wordt gehandeld om extreme problemen te beperken. RWS is deelnemer in het Regionaal Droogte Overleg (RDO) Zuidwest met de drie omliggende waterschappen. |
Top 3 Water |
Grondwateronttrekking |
Toelichting |
Voor bepaalde activiteiten is het nodig om grondwater te onttrekken of water te infiltreren. Denk bijvoorbeeld aan een productieproces, bodemenergiesysteem, droog houden van bouwputten (bronbemaling) of beregening. Regulering vindt plaats via de Waterwet of de Keur watersystemen van het waterschap. Het bevoegd gezag is afhankelijk van het type onttrekking en de hoeveelheid grondwater. Door klimaatadaptatie en de energietransitie neemt het aantal grondwateronttrekkingen voor onder de toepassing van bodemenergie (warmtepompen) toe. Om die reden is dit onderwerp aangemerkt als aandachtspunt. |
Kanttekening |
- |
Betrokkenen |
Waterschap Scheldestromen, gemeenten zelf tenzij op verzoek neergelegd bij RUD Zeeland, RUD Zeeland (namens Provincie Zeeland). |
Uitwerking |
Dit wordt meegenomen in de uitwerking van de volgende fase. |
Top 1 Groen |
Hinderlijk verblijf en het illegaal betreden (al dan niet per voertuig) van en/of recreatie in afgesloten kwetsbare natuurgebieden en zeeweringen |
Toelichting |
Veel mensen bezoeken natuurgebieden voor rust, ruimte en natuurschoon. Ruimte voor recreatie betekent het laten samengaan van recreatie en natuur. Tijdens de coronapandemie hebben we ervaren dat veel inwoners graag buiten zijn en de natuurgebieden opnieuw hebben ontdekt. De Zeeuwse natuurgebieden zijn belangrijke natuurgebieden waar onder voorwaarden gerecreëerd mag worden. Het trekt zowel individuele recreanten aan als mensen die gebruik maken van groepsactiviteiten. We kunnen stellen dat buiten zijn hot is! Illegale betreding heeft significante gevolgen voor de natuurdoelen dan wel de rust van de dieren. Met goed toezicht en handhaving willen we meer inzetten op naleving van de toegangsregels en van de groene wetten. |
Kanttekening |
- |
Betrokkenen |
Gemeenten, Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten, Het Zeeuwse Landschap, RUD Zeeland (namens Provincie Zeeland), Politie, Rijkswaterstaat. |
Uitwerking |
In het handhavingsuitvoeringsprogramma toezichtskringen natuurhandhaving 2022 wordt dit punt opgenomen. |
Top 2 Groen |
Natuurbrandrisico |
Toelichting |
Met name in de kustgemeenten is natuurbrand een reëel risico, dat ingrijpende gevolgen kan hebben, voor zowel veiligheid van personen als schade aan de natuur dan wel de eigendommen van de terreineigenaar. |
Kanttekening |
Dit onderwerp kan ook onder het kleurspoor paars ondergebracht worden. |
Betrokkenen |
VRZ, gemeenten, SBB, Het Zeeuwse Landschap en Natuurmonumenten. |
Uitwerking |
Dit onderwerp behoeft ook aandacht bij vergunningverlening in het kader van ruimtelijke plannen. |
Top 3 Groen |
Gebiedsbescherming / behoud natuurwaarden |
Toelichting |
Met de toenemende recreatiedruk in de natuurgebieden is het instandhouden van planten en diersoorten een belangrijke opgave in de Zeeuwse natuur- en buitengebied, in het bijzonder de Natura 2000 gebieden. We zetten verschillende instrumenten in om de natuurdoelen te bereiken en in stand te houden, namelijk: vergunningverlening, privaatrechtelijke toestemmingen en adequate toezicht en handhaving. Ook gaat de aandacht uit naar het voorkomen van lichthinder. |
Kanttekening |
- |
Betrokkenen |
Staatsbosbeheer, RUD Zeeland (namens Provincie Zeeland, toezicht en handhaving) en Provincie Zeeland (vergunningverlening), gemeenten (ruimtelijke plannen en vergunningen), Natuurmonumenten, Het Zeeuwse Landschap. |
Uitwerking |
In het handhavingsuitvoeringsprogramma toezichtskringen natuurhandhaving 2022 wordt dit punt nader uitgewerkt. |
Top 4 Groen |
Soortenbescherming |
Toelichting |
Met de toenemende recreatiedruk in de natuurgebieden is het in standhoud van planten- en diersoorten een belangrijke opgave in de Zeeuwse natuur- en buitengebied. Mede met behulp van vergunningverlening en toezicht en handhaving kunnen we de planten- en diersoorten beter beschermen. Hierbij hoort ook het voorkomen van en toezicht houden op de verschillende vormen van stroperij (van eenvoudige stroperij als sprokkelen van hout om te stoken tot de zwaardere delicten zoals het afschieten van grof wild). |
Kanttekening |
- |
Betrokkenen |
Staatsbosbeheer, RUD Zeeland (namens Provincie Zeeland, toezicht en handhaving) en Provincie Zeeland (vergunningverlening), gemeenten (ruimtelijke plannen en vergunningen) Natuurmonumenten, Het Zeeuwse Landschap. |
Uitwerking |
In het handhavingsuitvoeringsprogramma toezichtskringen natuurhandhaving 2022 wordt dit punt opgenomen. |
Samenwerkingsonderwerpen
Onderwerp 1 |
Ondermijning |
Toelichting |
Het tegengaan van ondermijning betreft een overkoepelend thema met aangrijpingspunten voor diverse partijen. Te meer omdat ondermijning niet per definitie plaatsgebonden is. Hiermee is het een onderwerp wat bij uitstek in aanmerking komt om bij de aanpak daarvan intensief samen te werken. Zeker in het buitengebied zien we een stijging van ondermijnende activiteiten. Evenals het aanleggen van hennepvelden in de bepaalde natuurgebieden. |
Kanttekening |
Terreinbeherende organisaties kunnen met specifieke gebiedskennis goed optreden als adviseur. |
Betrokkenen |
Politie, gemeenten, terreinbeheerders, RUD Zeeland, DCMR, Provincie Zeeland. |
Uitwerking |
Dit wordt meegenomen in de uitwerking van de volgende fase. |
Onderwerp 2 |
Beleidsafstemming |
Toelichting |
Op uniforme beleidsafstemming en -ontwikkeling is meerwaarde te vinden, doordat verschillende partijen daarin samen kunnen optrekken. |
Kanttekening |
Met het opstellen van een Zeeuws breed VTH-beleid is hiertoe een 1e aanzet gegeven en de vervolgopdrachten zorgen voor Zeeuws brede nadere uitwerking. |
Betrokkenen |
Provincie Zeeland, gemeenten, Veiligheidsregio Zeeland, RUD Zeeland, DCMR waterschap Scheldestromen, terreinbeheerders. |
Uitwerking |
Dit wordt meegenomen in de uitwerking van de volgende fase. |
Onderwerp 3 |
Ketentoezicht |
Toelichting |
Ketentoezicht is primair een taak voor de RUD Zeeland en DCMR. De overige partners kunnen hier een belangrijke oog- en oor functie in vervullen. |
Kanttekening |
- |
Betrokkenen |
RUD Zeeland, DCMR, Politie, oog- en oorfunctie: gemeenten, RWS, Waterschap Scheldestromen, terreinbeheerders etc. |
Uitwerking |
Dit wordt meegenomen in de uitwerking van de volgende fase. |
Onderwerp 4 |
Uitwisseling expertise |
Toelichting |
Daar de regelgeving steeds complexer wordt en de rijksoverheid steeds strengere kwaliteitscriteria oplegt aan de individuele bevoegde gezagen is samenwerking op het gebied van uitwisseling van expertise onontkoombaar en ook wenselijk. Voor de meeste kleinere en middelgrote gemeenten is het ondoenlijk om alle verplichte en gewenste expertise zelf in huis te hebben. |
Kanttekening |
- |
Betrokkenen |
Alle betrokken partijen. |
Uitwerking |
Voorbeelden waaraan gedacht kan worden zijn een boa-pool, samenwerkingsafspraken op bouwkwaliteit. |
Onderwerp 5 |
Illegale recreatie |
Toelichting |
De aanpak van illegale recreatie leent zich bij uitstek voor samenwerking. Hierbij valt bijvoorbeeld te denken aan gelijktijdige handhavingsacties, waarbij alle betrokken partners ook deelnemen. Ook kan hierbij gedacht worden aan gezamenlijke communicatie over dit onderwerp en de aanpak hiervan. |
Kanttekening |
Er is een samenloop met dezelfde prioriteit bij openbare orde en veiligheid. We kunnen overwegen om beide samen te voegen en onder te brengen onder het onderwerp samenwerking. |
Betrokkenen |
Gemeenten, Waterschap Scheldestromen, RUD-Zeeland, terreinbeheerders. |
Uitwerking |
Zie ook de uitwerking onder paars. |
Onderwerp 6 |
Dumping afval synthetische drugs |
Toelichting |
Het dumpen in het buitengebied van afval voortkomende uit de illegale productie van synthetische drugs komt steeds vaker voor. Dit kan gevaar opleveren en ernstige milieuschade veroorzaken. Tevens zijn de opruimkosten torenhoog. Samenwerking op het gebied van preventie en opsporing. |
Kanttekening |
- |
Betrokkenen |
Staasbosbeheer, Natuurmonumenten, Het Zeeuwse Landschap, Waterschap, Rijkswaterstaat, Politie, VRZ en gemeenten. |
Uitwerking |
Er worden afspraken gemaakt (met AOV-ers en Brandweer) om de omgevingsschade te beperken bij brandstichting of een ontploffing in het geval van een synthetische drugs dumping (zoals het geval bij de dumping in Oude Tongen op 9 op 10 juni 2021). Het gebruik van (veel) bluswater kan gevolgen hebben op het verspreiding van de chemicaliën over een grotere oppervlakte waardoor de kans op (meer) omgevingsschade toeneemt en opruimkosten stijgen. |
Onderwerp 7 |
Risicorelevante bedrijven |
Toelichting |
Het uitvoeren van een verkenning van alle risicorelevante bedrijven binnen Zeeland, om zicht te krijgen op de risico’s van deze bedrijven, risicobeheersing bij deze bedrijven te kunnen realiseren en hierdoor de veiligheid, leefbaarheid en gezondheid binnen de regio te bevorderen. Dit vanuit een risicogerichte insteek en in brede zin (veiligheid, gezondheid, leefomgeving, milieu). |
Kanttekening |
Hiervoor zal een collectief risicobeeld (heel Zeeland) van risicorelevante bedrijven worden opgeleverd evenals een individueel beeld van de risicorelevante bedrijven (per gemeente en per bedrijf). |
Betrokkenen |
VRZ, RUD Zeeland, DCMR, GGD, gemeenten, Waterschap Scheldestromen, RWS, Provincie. |
Uitwerking |
Dit wordt meegenomen in de uitwerking van de volgende fase. |
Onderwerp 8 |
Veilige energietransitie |
Toelichting |
Vanuit de VRZ is nadrukkelijk aandacht gevraagd voor samenwerking op het gebied van toezicht op de implementatie van voorzieningen die bijdragen aan de energietransitie. Ondanks de noodzaak van aanpassing van technische voorzieningen ten behoeve van energietransitie blijft veiligheid hierbij een belangrijk aspect. |
Kanttekening |
Bij veiligheid wordt onder meer gedoeld op (brand)veiligheid van zonnepanelen, het gebruik van waterstof als brandstof, het parkeren van elektrische auto’s in parkeergarages. |
Betrokkenen |
VRZ, RUD Zeeland, DCMR, gemeenten, Provincie. |
Uitwerking |
Dit wordt meegenomen in de uitwerking van de volgende fase. |
Ondertekening
Aldus vastgesteld door gedeputeerde staten van de provincie Zeeland in de vergadering van 16 mei 2023.
Drs. J.M.M. Polman, voorzitter
Drs. L.M.L.M. Prevaes, secretaris
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl