Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR695990
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR695990/1
Mandaatbesluit van de heffings- en invorderingsambtenaar gemeente Harlingen
Geldend van 18-05-2023 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-02-2023
Intitulé
Mandaatbesluit van de heffings- en invorderingsambtenaar gemeente HarlingenDe heffings- en invorderingsambtenaar van de gemeente Harlingen;
Overwegende dat in verband met de doelmatigheid het wenselijk is om zijn bevoegdheden te mandateren;
De uitoefening van de bevoegdheden, zoals bedoeld in de in Bijlagen 1 en 2 bij dit besluit behorende tabellen, op te dragen aan de daarbij aangegeven functionarissen;
Gelet op het Aanwijzingsbesluit heffings- en invorderingsambtenaar gemeente Harlingen van 31 januari 2023, de Gemeentewet, de Algemene wet bestuursrecht, de Algemene wet inzake rijksbelastingen, de Kostenwet invordering rijksbelastingen, de Invorderingswet 1990 en de Wet waardering onroerende zaken (WOZ);
Besluit vast te stellen:
“Mandaatbesluit van de heffings- en invorderingsambtenaar gemeente Harlingen”.
Artikel 1 Definitie mandaat
Onder ‘mandaat’ wordt in dit besluit verstaan: de bevoegdheid om in naam en onder verantwoordelijkheid van de heffings-/invorderingsambtenaar besluiten te nemen, zulks met inbegrip van de ondertekeningsbevoegdheid.
Artikel 2 Algemene bepalingen
-
1. De heffings- en invorderingsambtenaar verleent aan de functionaris het mandaat tot heffing en inning ten aanzien van de gemeentelijke belastingen, zoals bedoeld in de in Bijlagen 1 en 2 bij dit besluit behorende tabellen.
-
2. Onverminderd het bepaalde in het eerste lid geschiedt de uitoefening van de bevoegdheden binnen de grenzen van het recht, waarop deze bevoegdheden steunen en de ter zake geldende uitvoeringsregels.
-
3. Voor zover de uitoefening van de bevoegdheden financiële consequenties voor de gemeente met zich brengt, geschiedt zulks met inachtneming van de ter zake gestelde budgettaire kaders.
-
4. De gemandateerde is bevoegd om krachtens mandaat besluiten te nemen, zulks met inbegrip van de ondertekeningsbevoegdheid. Deze bevoegdheid omvat tevens alle voorbereidings- en uitvoeringshandelingen.
Artikel 3 Ondertekening
De ondertekening van uitgaande stukken, waarop de besluitbevoegdheid betrekking heeft, geschiedt als volgt:
“Namens de heffingsambtenaar,
“Namens de invorderingsambtenaar,
Gevolgd door de functie-aanduiding van de gemandateerde, diens handtekening en naam.
Artikel 4 Ondermandaat
De gemandateerde is niet bevoegd om ondermandaat te verstrekken ten aanzien van enige bij dit besluit aan hem verleende bevoegdheid, tenzij en voor zover de heffings-/invorderingsambtenaar daarvoor toestemming heeft verleend.
Artikel 5 Toezicht en rapportage
-
1. De mandaatgever draagt zorg voor het toezicht op de rechtmatige uitoefening van de gemandateerde bevoegdheden.
-
2. De gemandateerde draagt desgevraagd zorg voor periodieke rapportages aan de mandaatgever over de uitoefening van zijn gemandateerde bevoegdheden.
Artikel 6 Bekendmaking
Dit besluit wordt bekendgemaakt op de wijze, zoals voorgeschreven in artikel 3:42 van de Algemene wet bestuursrecht.
Artikel 7 Inwerkingtreding en citeertitel
-
1. Dit besluit treedt met terugwerkende kracht in werking op 1 februari 2023. Op deze datum vervallen de mandaatbesluiten van heffings- en invorderingsambtenaren, die zijn genomen vóór 1 februari 2023.
-
2. Dit besluit wordt aangehaald als “Mandaatbesluit van de heffings- en invorderings-ambtenaar gemeente Harlingen”.
Ondertekening
Dit besluit is vastgesteld door de heffings- en invorderingsambtenaar van de gemeente Harlingen op 9 mei 2023,
teamleider Bedrijfsvoering
Bijlage 1 Mandatering van bevoegdheden heffingsambtenaar
Gemeentelijke belasting |
Gemandateerde |
Onroerendezaakbelasting (WOZ) |
Beleidsmedewerker WOZ/belastingen & verzekeringen Medewerker Belastingen |
Rioolheffing |
Beleidsmedewerker WOZ/belastingen & verzekeringen Medewerker Belastingen |
Precariobelasting |
Beleidsmedewerker WOZ/belastingen & verzekeringen Medewerker Belastingen |
Lijkbezorgingsrechten |
Medewerker Burgerzaken |
Afvalstoffenheffing en reinigingsheffing |
Beleidsmedewerker WOZ/belastingen & verzekeringen Medewerker Belastingen |
Schoolzwemmen/zwemaccommodaties |
Beleidsmedewerker WOZ/belastingen & verzekeringen Medewerker Belastingen |
Toeristenbelasting |
Beleidsmedewerker belastingen & verzekeringen Medewerker Belastingen |
Watertoeristenbelasting |
Beleidsmedewerker WOZ/belastingen & verzekeringen Medewerker Belastingen |
Parkeerbelastingen (vergunningen en naheffingsaanslagen) |
Medewerker Burgerzaken (vergunningen) Medewerker Belastingen (naheffingsaanslagen) |
Leges; Algemene dienstverlening |
Medewerker Burgerzaken Senior medewerker DIV Teamleider Veiligheid, Vergunningen en Handhaving (VVH) Teamleider Dienstverlening Teamleider Buitendienst Coördinator Reiniging, Tractie en Onderhoud Beleidsmedewerker Verkeer en Parkeren Adviseur vastgoed en grondzaken |
Leges; Dienstverlening vallend onder de fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning |
Teamleider Omgeving Beleidsmedewerker Ruimtelijke Ordening Milieuregisseur Beleidsmedewerker Wonen/Volkshuisvesting Functioneel- en BAG beheerder Vergunningverlener WABO Vergunningverlener WABO & kwaliteitsmedewerker VVH Adviseur vastgoed en grondzaken Adviseur Erfgoed & monumentenzorg |
Leges; Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn |
Medewerker beleidsondersteuning BIBOB Concernjurist |
Bijlage 2 Mandatering van bevoegdheden invorderingsambtenaar
Gemeentelijke belasting |
Gemandateerde |
Onroerendezaakbelasting (WOZ) |
Medewerker financiële administratie & applicatiebeheer Medewerker financiële administratie |
Rioolheffing |
Medewerker financiële administratie & applicatiebeheer Medewerker financiële administratie |
Precariobelasting |
Medewerker financiële administratie & applicatiebeheer Medewerker financiële administratie |
Lijkbezorgingsrechten |
Medewerker financiële administratie & applicatiebeheer Medewerker financiële administratie |
Afvalstoffenheffing en reinigingsheffing |
Medewerker financiële administratie & applicatiebeheer Medewerker financiële administratie |
Schoolzwemmen/zwemaccommodaties |
Medewerker financiële administratie & applicatiebeheer Medewerker financiële administratie |
Toeristenbelasting |
Medewerker financiële administratie & applicatiebeheer Medewerker financiële administratie |
Watertoeristenbelasting |
Medewerker financiële administratie & applicatiebeheer Medewerker financiële administratie |
Parkeerbelastingen (vergunningen en naheffingsaanslagen) |
Medewerker financiële administratie & applicatiebeheer Medewerker financiële administratie |
Leges; Algemene dienstverlening |
Medewerker financiële administratie & applicatiebeheer Medewerker financiële administratie |
Leges; Dienstverlening vallend onder de fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning |
Medewerker financiële administratie & applicatiebeheer Medewerker financiële administratie |
Leges; Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn |
Medewerker financiële administratie & applicatiebeheer Medewerker financiële administratie |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl