Besluit tot ontheffing geheimhoudingsplicht

Geldend van 08-06-2023 t/m heden

Intitulé

Besluit tot ontheffing geheimhoudingsplicht

Het dagelijks bestuur van GBLT,

Op verzoek van de gezamenlijke gemeentelijke deelnemers van GBLT van 27 maart 2023,

Gelet op artikel 67, lid 3 Algemene wet inzake rijksbelastingen en artikel 20, lid 10 Gemeenschappelijke Regeling GBLT

Besluit;

Artikel 1.

Er wordt ontheffing verleend van de geheimhoudingsplicht voor gegevens die noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de Lokale aanpak isoleren 750.000 koopwoningen samen met gemeenten in het Nationaal Isolatie Programma.

Artikel 2.

Voor het in artikel 1 vermelde doeleinde verstrekt GBLT in kalenderjaar 2023 aan de betreffende gemeentelijke deelnemer een overzicht van alle in die gemeente gelegen woningen die de in dit artikel vermelde WOZ-waarde niet te boven gaan. De bovengrens van de WOZ-waarde bedraagt voor:

  • Gemeente Bunschoten : € 402.000

  • Gemeente Leusden : € 437.000

  • Gemeente Nijkerk : € 433.000

  • Gemeente Zwolle : € 374.000

  • Gemeente Dronten : € 284.000

  • Gemeente Dalfsen : € 356.000

Artikel 3.

Dit besluit treedt vier weken na de datum van bekendmaking van dit besluit in werking.

Ondertekening

Aldus besloten door het dagelijks bestuur op 5 mei 2023

R.A.C. de Haan

Directeur GBLT

B.J. van Vreeswijk

Voorzitter dagelijks bestuur GBLT

Toelichting

Inleiding

De gemeentelijke deelnemers van GBLT hebben verzocht om een overzicht met adressen van alle woningen tot de gemiddelde WOZ-waarde van de betreffende gemeente. Deze gegevens zijn noodzakelijk voor het uitvoeren van de Lokale aanpak isoleren 750.000 koopwoningen samen met gemeenten in het Nationaal Isolatie Programma. 

Wettelijke kader

Voor het heffen van de onroerende-zaakbelastingen en de watersysteemheffing gebouwd beschikt de ambtenaar belast met de heffing over de WOZ-waarde van alle in de gemeente gelegen heffingsobjecten.

Uit artikel 67 Algemene wet inzake rijksbelastingen volgt dat het een ieder verboden is om hetgeen hem over de persoon of zaken wordt meegedeeld, verder bekend te maken dan noodzakelijk is voor de uitvoering van de belastingwet of de invordering daarvan.

Er is geen wettelijk voorschrift dat tot bekendmaking van deze gegevens voor deze publiekrechtelijke taak verplicht (artikel 67, lid 2, onderdeel a. Algemene wet inzake rijksbelastingen). Bij het Besluit gegevensverstrekking GBLT (regeling als bedoeld in artikel 67, lid 2, onderdeel b. Algemene wet inzake rijksbelastingen) is niet bepaald dat bekendmaking noodzakelijk is voor de goede vervulling van deze publiekrechtelijke taak van de gemeente. Dit betekent dat bekendmaking uitsluitend mogelijk is na wijziging van het Besluit gegevensverstrekking GBLT of via een ontheffing als bedoeld in artikel 67, lid 3 Algemene wet inzake rijksbelastingen.

In de toelichting van het Besluit gegevensverstrekking GBLT is opgenomen dat in gevallen waarin gegevensverstrekking niet van structurele aard is om een ontheffing verzocht kan worden. Dat is hier aan de orde.

Noodzakelijk voor een publieke taak

De noodzaak voor het verlenen van de ontheffing van de geheimhoudingsplicht blijkt uit het verzoek dat de gemeente Leusden deed. Dit verzoek geldt ook voor de overige gemeentelijke deelnemers van GBLT.

De gemeente Leusden motiveerde het verzoek als volgt:

“De Rijksoverheid en ook de gemeente Leusden moeten voldoen aan de Klimaatwet. Deze wet stelt dat in 2030 49% minder broeikasgassen mogen worden uitgestoten.

Om dat te bereiken dient de uitstoot van CO2 door de gebouwde omgeving sterk te worden verminderd. Daarom heeft het Rijk het Nationaal Isolatie Programma (NIP) vastgesteld.

Gemeenten krijgen in het kader van het NIP Lokale Aanpak geld van het Rijk om woningeigenaren subsidie te geven om de eigen woning te isoleren. Meer en betere isolatie betekent minder CO2-uitstoot.

Een voorwaarde die het Rijk stelt aan subsidieverschaffing door de gemeente in het kader van de lokale aanpak binnen het NIP is, dat met name woningeigenaren met goedkopere woningen geholpen worden. Ook moet de gemeente aangeven in het kader van het NIP aangeven hoe met de subsidie ‘energiearmoede’ wordt bestreden.

Om te vermijden dat inkomensgegevens nodig zijn om de subsidie toe te kennen, heeft het Rijk in het NIP bepaald dat de WOZ-waarde het criterium is voor subsidiering. Daarnaast geldt dat gemeente Leusden nu voor maximaal 172 woningen subsidie kan toekennen. Daarom zoeken wij naar een afgebakende doelgroep van woningeigenaren die we kunnen aanschrijven voor deelname aan het NIP.

Die te benaderen doelgroep moet niet te groot zijn, omdat dan heel veel mensen teleurgesteld zullen worden omdat ze niet mee kunnen doen. Immers geldt: op = op, het budget is beperkt.

Voor de aan te schrijven doelgroep denken we aan ongeveer 500 adressen, uitgaande van een redelijk hoge non-respons. De selectie van deze 500 adressen willen we baseren op de WOZ-waarde, het criterium dat ook het Rijk hanteert. Wanneer wij 500 adressen ontvangen met de laagste WOZ-waarde, treedt het probleem op dat het grootste deel daarvan huurwoningen zijn, en die kunnen geen gebruik maken van de regeling. We zouden wel bijvoorbeeld 1500 adressen met de laagste WOZ-waarden kunnen gebruiken, maar ook dan weten we niet precies hoe groot het aandeel woningeigenaren is. Deze kunnen we er vervolgens wel zelf uitfilteren, zodat dit niet gedaan hoeft te worden door het GBLT.

Idealiter ontvangen we een lijst adressen met alle woningen tot de gemiddelde WOZ-waarde in Leusden, namelijk € 437.000. Het liefst met de individuele WOZ-waarde bij de adressen. We dragen de volgende argumenten aan om deze gegevens te mogen ontvangen.

  • 1)

    Met een dergelijke lijst hebben we meteen een overzicht van alle woningen onder de gemiddelde WOZ-waarde in Leusden, waardoor we los van de energielabels meteen weten welke woningen in aanmerking komen voor de Lokale Aanpak binnen het Nationaal Isolatieprogramma.

  • 2)

    Binnen deze groep kunnen we zelf een selectie maken in de goedkopere en duurdere woningen in de groep tot € 437.000, zodat er een eerlijke aanpak komt waarbij eerst de goedkoopste woningen in aanmerking komen, en daarna de woningen in een iets hoger segment, zeg vanaf € 390.000. Inzicht in de waarde helpt bij het kiezen van doelgroepen binnen de eisen van het Rijk.

  • 3)

    Wanneer we alle adressen hebben, kunnen per wijk, buurt, of straat eigenaar-bewoners worden geselecteerd om aan te schrijven. Dit voorkomt dat bij een selectie van 1500 woningen de inwoner van nummer 1501, in de ene straat niet wordt uitgenodigd voor gratis isolatie, en zijn of haar buren op nummer 1499 wel.

  • 4)

    In één keer alle adressen tot € 437.000 voorkomt dat we voor een volgende keer wederom bij u moeten aankloppen voor een nieuwe selectie van bijvoorbeeld 1500, of 2500 adressen tot een bepaalde waarde.

  • 5)

    Een lijst met woningen tot maximaal de WOZ-waarde € 437.000 helpt bij het voorkomen dat we woningeigenaren gaan aanschrijven met een aanbod voor mogelijk gratis isolatiemaatregelen, maar enkel als hun woning een lagere WOZ-waarde heeft.

Indien het qua privacywetgeving niet mogelijk is om adressen met bijbehorende WOZ-waarde te delen, ontvangen we graag een lijst met de adressen tot € 437.000, waarbij indien mogelijk een onderscheid wordt gemaakt in twee groepen. Eén lijst met de groep 1500 goedkoopste woningen, en één lijst met de overige groep woningen, tot aan het maximum van € 437.000.”

Gegevensbescherming

De WOZ-waarde wordt gezien als een persoonsgegevens. Dit betekent dat bij dit besluit ook rekening gehouden moet worden met de AVG. Het verstrekken van de WOZ-waarden wordt op basis van het volgende als verenigbaar met de AVG geacht.

De AVG sluit verdere verwerking van persoonsgegevens niet uit, mits dit niet onverenigbaar is met de oorspronkelijke verwerkingsdoeleinden.

Uit artikel 67 Algemene wet inzake rijksbelastingen volgt dat het dagelijks bestuur van GBLT bevoegd is om te bepalen dat de geheimhoudingsplicht niet geldt als bekendmaking noodzakelijk is voor de goede vervulling van een publiekrechtelijke taak. Dit veronderstelt dat het verstrekken van fiscale gegevens voor een andere publiekrechtelijke taak verenigbaar kan zijn, mits noodzakelijk. Dat heeft de gemeente Leusden met haar verzoek gemotiveerd.

De WOZ-waarde van woningen is een openbaar gegeven dat door eenieder is te raadplegen via het WOZ-waardeloket. De inbreuk op de privacy is vanwege het openbare karakter van dit gegeven minimaal. Daar komt bij dat de WOZ-waarde door de gemeente gebruikt wordt ten behoeve van het algemeen belang en een mogelijk eigen belang van de eigenaar van de woning.

Zowel het bepalen van de WOZ-waarde door GBLT, in opdracht van de gemeente, als het uitvoeren van de Lokale aanpak isoleren 750.000 koopwoningen samen met gemeenten in het Nationaal Isolatie Programma door de gemeente zijn wettelijke taken van dezelfde gemeente. In de beleving van de burger zal het hier vermoedelijk veelal gaan om dezelfde overheid. Het ligt daarom ook in de rede dat de WOZ-waarde, als dit noodzakelijk is voor een wettelijke taak van diezelfde gemeente, onttrokken wordt aan de ‘eigen’ administratie.

Vanwege de gebruiksvoorwaarden van het WOZ-waardeloket kan de gemeente deze gegevens niet massaal of geautomatiseerd onttrekken aan het WOZ-waardeloket. Ook hierom ligt het onttrekken van WOZ-waarden aan de belastingadministratie in de rede.

De betrokkenen worden over deze verwerking geïnformeerd door bekendmaking van dit besluit in het Blad gemeenschappelijke regeling van GBLT. Vanwege het recht van beperking en bezwaar (artikelen 18 en 21 AVG) treedt dit besluit vier weken na de dag van bekendmaking in werking.

Verder hebben de betrokkene het recht om te verzoeken om inzage van en rectificatie of wissing van de persoonsgegevens. Ook heeft de betrokkene het recht om een klacht in te dienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens.

Verstrekte gegevens aan de gemeenten

Aan de betreffende gemeenten worden de volgende gegevens verstrekt tot en met de WOZ-waarden genoemd in artikel 2 van dit besluit:

  • -

    Straat

  • -

    Huisnummer met eventueel huisnummertoevoegingen

  • -

    Postcode

  • -

    Plaats

  • -

    WOZ-waarde

Belang van de geheimhoudingsplicht

Een van de belangen die de geheimhoudingplicht dient is dat de belastingplichtige/eigenaar niet weerhouden wordt om gegevens en inlichtingen te verstrekken uit vrees dat zijn informatie bij derden terecht kan komen. Dit belang dient daarom altijd in ogenschouw genomen te worden.

Het ligt niet in de rede dat dit besluit gevolgen heeft voor de uitvoering van de wettelijke taken door de ambtenaar belast met de heffing.