Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR695614
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR695614/2
Nota reserves en voorzieningen gemeente IJsselstein 2023
Geldend van 12-04-2024 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2024
Intitulé
Nota reserves en voorzieningen gemeente IJsselstein 20231. Algemeen
1.1. Inleiding
Voor u ligt de Nota reserves en voorzieningen gemeente IJsselstein 2023. De nota legt de kaders vast voor het reserves- en voorzieningenbeleid . Deze nota vervangt de eerder vastgestelde ‘Nota reserves en voorzieningen” (2007).
1.2. Doel van de nota
Doel van deze nota is het beleid van reserves en voorzieningen transparant vast te leggen. Met deze geactualiseerde nota stelt de raad kaders voor dit onderwerp. In de bijlage wordt de raad inzicht gegeven in welke reserves de gemeente tot haar beschikking heeft. De uitwerking van deze nota is onder andere zichtbaar in de begroting en de jaarrekening.
1.3. Wettelijk kader
De Verordening financieel beheer, beleid en organisatie (vastgesteld op basis van artikel 212 van de Gemeentewet) bepaalt dat het college een Nota reserves en voorzieningen voor vaststelling aan de raad aanbiedt.
1.4. Leeswijzer
In hoofdstuk twee worden de kenmerken en de kaders beschreven, daarna volgen in hoofdstuk drie en vier de uitgangspunten van de reserves en voorzieningen en in hoofdstuk vijf de slotbepaling . In de bijlage is een overzicht van de reserves en voorzieningen met de bijbehorende informatie opgenomen.
2. Beleidskader
In dit hoofdstuk worden de kenmerken en de kaders beschreven die betrekking hebben op de reserves en voorzieningen van de gemeente.
2.1. Kenmerken en bevoegdheden rondom reserves en voorzieningen
Het instellen en opheffen van reserves is de bevoegdheid van de raad. Dit ligt in de lijn met het budgetrecht van de raad. Toevoegingen en onttrekkingen aan reserves worden via de begroting geautoriseerd door de raad of gedurende het jaar via een raadsvoorstel dat vervolgens in een begrotingswijziging wordt verwerkt.
Het instellen en opheffen van voorzieningen is ook de bevoegdheid van de raad. Het instellen van een voorziening is geen keuze en hangt samen met een risico waarvoor volgens het Besluit begroting en verantwoording (BBV) verplicht een voorziening moet worden gevormd. Toevoegingen vinden plaats via het betreffende programma door een besluit van de raad (via de begroting of wijziging daarop). Het college is bevoegd tot het doen van onttrekkingen (uitgaven).
De technische verschillen tussen reserves en voorzieningen zijn in onderstaand overzicht uiteengezet.
Kenmerken |
Reserve |
Voorziening |
Vermogen |
Eigen vermogen |
Vreemd vermogen |
Bevoegdheid |
De raad is bevoegd |
Verplicht karakter |
Bestemming |
Vrije bestemming: de raad bepaalt de bestemming en eventuele wijziging van bestemming. |
Bestemming is gebonden: de voorziening is alleen voor het betreffende doel aanwendbaar. |
Instellen en opheffen |
Via raadsbesluit |
Via raadsbesluit |
Wijzigen van bestemming |
Toegestaan via raadsbesluit |
Niet toegestaan |
Storting |
Storten mag tot maximaal het begrote bedrag tenzij door de raad anders is besloten (zie ook 3.4) |
Storting wordt bepaald bij de begroting of via een apart raadsvoorstel. |
Onttrekking |
Onttrekken mag tot maximaal het begrote bedrag tenzij door de raad anders besloten (zie ook 3.4). |
Onttrekken gaat rechtstreeks ten laste van de voorziening als de uitgave voldoet aan het specifieke doel waarvoor de voorziening is ingesteld. |
Financiële onderbouwing |
Niet wettelijk verplicht, maar wel wenselijk |
Onderbouwing is wettelijk (BBV) verplicht. Voorzieningen mogen niet groter of kleiner zijn dan de verplichtingen of risico’s waarvoor ze zijn gevormd. |
Toetsing |
Door accountant in kader van controle op de jaarrekening |
Door accountant in kader van controle op de jaarrekening |
2.2 Uitgangspunten
De uitgangspunten die betrekking hebben op de reserves en voorzieningen zijn:
- •
De vermogenspositie van de gemeente wordt voor een belangrijk deel gevormd door de reserves en voorzieningen. Daarbij worden middelen toegewezen en vastgelegd voor een bepaald beleidsdoel, waaraan een goed onderbouwde motivering ten grondslag ligt omtrent nut en noodzaak.
- •
Om de keuzemogelijkheden ten aanzien van de financiële positie van de gemeente niet te beperken wordt het aantal reserves alsmede de omvang daarvan zoveel mogelijk beperkt en worden voorzieningen alleen gevormd als daartoe een wettelijke verplichting bestaat.
- •
Bij de reserves is het van belang te weten of het bestedingsdoel en de omvang nog actueel zijn. Bij voorzieningen gaat het om de vraag of het risico respectievelijk de verplichting nog aanwezig is en de omvang van de voorziening nog toereikend is. Op basis hiervan wordt beoordeeld welke reserves en voorzieningen gehandhaafd moeten worden en welke kunnen komen te vervallen.
- •
Wanneer middelen zijn vastgelegd in een reserve mogen deze niet voor een ander doel of bestemming worden ingezet tenzij de raad (ingeval van een bestemmingsreserve), de bestemming wijzigt. Bij een voorziening mag het doel of bestemming niet worden gewijzigd vanwege het verplichtende karakter. Indien deze verplichting niet meer bestaat of verandert, dan wordt de voorziening opgeheven bij de jaarrekening en verwerkt in de volgende begroting.
- •
Voor specifieke doeleinden waaraan een bestedingsplan ten grondslag ligt, kan het nuttig en/of noodzakelijk zijn een bestemmingsreserve aan te houden.
- •
Voor het afdekken van de gevolgen van gespreide uitvoering van beheerplannen wordt een voorziening gevormd. Het is noodzakelijk dat er over actuele vastgestelde (meerjarige) beheer- en/of onderhoudsplannen wordt beschikt.
- •
Structurele lasten worden gedekt uit structurele baten, reserves kunnen hiervoor niet worden benut. Uitzondering hierop zijn de kapitaaldekkingsreserves. De kapitaaldekkingsreserve dient voor het dekken van de jaarlijkse kapitaallasten voor het afschrijvingsdeel van, de vooraf door de raad aangewezen, gerealiseerde investeringen.
3. Reserves
3.1. Functies
Reserves kunnen de volgende betekenis (functie) hebben :
De dekking- of bestedingsfunctie
Bij de bestedingsfunctie gaat het om middelen die worden gebruikt om de realisatie van een bepaalde activiteit mogelijk te maken. Daarbij kan gedacht worden aan een reservering (spaarbedrag) dat wordt gebruikt voor het dekken van de jaarlijkse last bij investeringen, de zogenoemde kapitaallasten. Wanneer het een verplichte besteding betreft is het een voorziening.
De financieringsfunctie
Bij de financieringsfunctie staat de Wet financiering decentrale overheden (Wet fido) centraal. Deze wet streeft een degelijke financieringswijze van de gemeente te bevorderen en schommelingen van rentelasten zoveel mogelijk te beperken. De financiering van kapitaalgoederen kan door het gebruiken van de reserves (interne financiering) of door het aantrekken van een vaste geldlening (externe financiering).
De bufferfunctie
Een belangrijke functie van het eigen vermogen. Met name de algemene reserve dient als bufferfunctie voor het opvangen van onverwachte en onvoorziene tegenvallers. Daarbij kan gedacht worden aan financiële risico’s waarvoor geen bestemmingsreserve of voorzieningen zijn gevormd of het opvangen van eventuele exploitatietekorten. Deze bufferfunctie heeft een relatie met de weerstandscapaciteit.
De egalisatiefunctie
Bij de egalisatiefunctie worden de baten en lasten over jaren heen gelijkmatig verdeeld en worden pieken en dalen in de begroting voorkomen. Ongewenste schommelingen in de tarieven die aan derden worden doorbelast worden zo opgevangen.
De inkomensfunctie
Door reserves als financieringsmiddel te gebruiken wordt rente bespaard, die bij externe financiering wel betaald zou moeten worden. Deze niet betaalde rente is een besparing voor de gemeente.
3.2. Algemene reserve
De algemene reserve vormt het vrij besteedbare eigen vermogen van de gemeente en kent geen specifieke bestemming. De reserve heeft als belangrijkste functie het vormen van een buffer voor financiële tegenvallers. Tekorten en overschotten in de jaarrekening komen ten laste respectievelijk ten gunste van de algemene reserve, tenzij de raad anders besluit.
3.3. Bestemmingsreserve
Een bestemmingsreserve maakt onderdeel uit van het eigen vermogen, waaraan de raad een specifieke bestemming heeft gegeven en waaraan een bestedingsplan ten grondslag ligt. Een bestemmingsreserve is een vastgelegde toekomstige aanwending, maar geen financiële verplichting. De raad kan tot het moment van werkelijke besteding de bestemming aanpassen of wijzigen. De gemeente hanteert de volgende soorten bestemmingsreserves:
- •
kapitaaldekkingsreserves;
- •
risicoreserves;
- •
egalisatiereserves;
- •
(overige) bestemmingsreserves.
Kapitaaldekkingsreserves
De reserve wordt gebruikt voor het dekken van de jaarlijkse kapitaallasten voor het afschrijvingsdeel van hiervoor aangewezen gerealiseerde investeringen. Voor het activeren van deze investeringen wordt overeenkomstig het BBV de bruto-methode gehanteerd. Dit betekent dat het aanwenden van reserves niet in mindering (mag) worden gebracht op het investeringsbedrag voor de berekening van de kapitaallasten. De kapitaallasten worden berekend over de bruto investering waarbij de reserve gedurende de gehele afschrijvingstermijn wordt aangewend om de kapitaallasten (geheel of gedeeltelijk) af te dekken.
Risicoreserves
De risicoreserves gelden als buffer voor het afdekken van kosten die voortvloeien uit redelijkerwijs niet in te schatten (omvangrijke) financiële risico’s.
Egalisatiereserves
De egalisatiereserve zorgt voor de gelijkmatige verdeling van de baten en lasten over de jaren heen en ongewenste schommelingen zo op te vangen.
(Overige) bestemmingsreserves
De (overige) bestemmingsreserves worden door de raad voor een specifieke doel of activiteit toegekend, waarbij deze zijn gesteld ter dekking van kosten.
3.4 Instellen, mutaties en opheffen van reserves
Instellen reserve
De bevoegdheid voor het instellen van een reserve ligt bij de raad. Bij het instellen van een reserve wordt aan de raad expliciet inzicht verstrekt in de nut en noodzaak en de daarbij gemaakte afspraken. In ieder geval wordt aan de raad inzicht gegeven in:
- •
Doel en looptijd van de reserve;
- •
Minimale en maximale omvang van de bestemmingsreserve;
- •
Omvang en wijze van stortingen inclusief de dekking daarvan;
- •
Omvang en wijze van onttrekkingen aan de dekkingsreserves inclusief verloop en onderbouwing.
Mutaties reserve
Voor het aanwenden van reserves is een besluit van de raad vereist. Deze vindt in het kader van de resultaatbestemming overeenkomstig het BBV plaats. Goedkeuring wordt op de volgende wijze verkregen:
- •
Vaststellen van de begroting (vooraf);
- •
Resultaatbestemming bij de jaarstukken (achteraf);
- •
Separaat raadsvoorstel met bijbehorende begrotingswijziging.
Mutaties in reserves mogen plaatsvinden tot maximaal het bedrag dat in de begroting is opgenomen, tenzij de raad anders heeft besloten. Bij een aantal reserves worden de werkelijk gemaakte lasten aan de reserve onttrokken of het werkelijke overschot in de exploitatie aan de reserve gedoteerd. In de bijlage bij deze notitie is vermeld op welke reserves dit van toepassing is.
Opheffen reserve
De raad bepaalt wat er met het saldo van vrijgevallen reserves gebeurt. De raad is bevoegd reserves op te heffen. In principe vallen de (restant) reserves vrij ten gunste van de exploitatie. Het is ook mogelijk met de vrijvallende middelen nieuwe reserves in te stellen of deze middelen aan reeds bestaande reserves toe te voegen. Dit wordt bij de begroting, jaarrekening of separaat voorgesteld en besloten.
3.5. Rentebeleid reserves
Voor reserves geldt dat rentetoevoeging wel is toegestaan, maar door de commissie BBV wordt afgeraden om rente over het eigen vermogen te berekenen uit het oogpunt van transparantie. In IJsselstein wordt geen rente aan de reserves toegevoegd.
4. Voorzieningen
4.1. Voorzieningen
Voorzieningen zijn, in tegenstelling tot reserves, onderdeel van het vreemd vermogen en gelden in een voorziening zijn niet vrij beschikbaar. Voorzieningen worden gevormd voor lasten die in de toekomst worden verwacht en waarvan de omvang nog niet bekend is, maar wel redelijkerwijs is in te schatten. Voorzieningen vloeien voort uit het voorzichtigheidsprincipe en worden voor een bepaald doel gevormd.
De gemeente kent de volgende soorten voorzieningen:
- •
voorziening voor verplichtingen, verliezen en risico’s;
- •
voorziening ter egalisatie van kosten;
- •
voorziening van derden verkregen middelen met specifieke besteding.
Voorzieningen voor verplichtingen, verliezen en risico’s
De voorziening is indien de gemeente nog verplichtingen en verliezen of risico’s heeft waarvan de omvang op de balansdatum onzeker is, maar waarvan redelijkerwijs wel is in te schatten.
Voorziening ter egalisatie van kosten
Een dergelijke voorziening wordt ingesteld met als doel om lasten gelijkmatig over de jaren heen te verdelen. De voorzieningen en beheers- en/of onderhoudsplannen die daaraan ten grondslag liggen worden door de raad bij besluit ingesteld voor eventuele keuzes in onderhouds- en kwaliteitsniveaus.
Voorzieningen van derden verkregen middelen met specifieke besteding
De voorziening is om jaarlijkse schommelingen op te vangen in bepaalde onderdelen van de exploitatie waar een heffing tegenover staat (riool en/of afval). De heffingen die de inwoners betalen mogen alleen daarvoor ingezet worden. Dit voorkomt schommelingen als in het ene jaar hogere uitgaven zijn dan in het andere jaar. Het voor- of nadeel in de exploitatie wordt verrekend met de voorziening.
4.2. Instellen, mutaties en opheffen van voorzieningen
Instellen voorziening
De bevoegdheid van het instellen van voorzieningen ligt bij de raad. Voor het vormen van een nieuwe voorziening is een raadsbesluit vereist. Hierbij wordt expliciet vastgelegd:
- •
Doel ten behoeve waarvan de voorziening wordt gevormd (nut en noodzaak);
- •
De minimale en maximale omvang, onderbouwd met een (meerjarig) beheerplan of specifieke berekening;
- •
De omvang en wijze van de jaarlijkse stortingen, dekking en onttrekkingen, onderbouwd met een (meerjarig) beheerplan of specifieke berekening.
Mutaties voorziening
Bij het vormen van een voorziening worden de toekomstige financiële ontwikkelingen vastgelegd. Als gevolg hiervan is er voor het doen van uitgaven uit voorzieningen geen raadsbesluit vereist. Het college is bevoegd om de uitgaven rechtstreeks van de voorziening af te boeken. Bij de jaarstukken legt het college verantwoording af over het verloop van de voorzieningen en gedane uitgaven.
De toevoegingen aan voorzieningen vinden plaats via de exploitatie. De autorisatie door de raad voor toekomstige uitgaven vinden plaats bij de begroting. Voor de toevoegingen aan bestaande voorzieningen die binnen de budgettaire ruimte van een programma gerealiseerd kunnen worden is geen afzonderlijk raadsbesluit nodig. Om zicht te houden op de uitvoering wordt de stand (financiële positie) van de voorziening in de begroting en jaarrekening uiteengezet.
Opheffen voorziening
Een voorziening kan alleen worden opgeheven indien het doel van de betreffende voorziening is opgehouden te bestaan. Hierbij valt het eventuele restant van de voorziening vrij ten gunste van de exploitatie.
4.3. Rentebeleid voorzieningen
In IJsselstein wordt conform het wettelijk kader geen rente toegerekend aan de voorziening (artikel 45 BBV).
5. Slotbepaling
5.1 Intrekken oude beleidsregel en overgangsrecht
De Nota reserves en voorzieningen 2007 wordt ingetrokken, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de jaarrekening en het jaarverslag en bijbehorende stukken van het begrotingsjaar voorafgaand aan het jaar waarin dit beleid in werking treedt en op de begroting, jaarrekening en jaarverslag en bijbehorende stukken van het begrotingsjaar dat samenvalt met het jaar waarin dit beleid in werking treedt.
5.2 Inwerkingtreding
Deze nota wordt aangehaald als de “Nota reserves en voorzieningen gemeente IJsselstein 2023” en treedt in werking op de dag na de bekendmaking daarvan en werkt terug tot 1 januari 2023.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente IJsselstein, gehouden op 13 april 2023.
De griffier,
A.J.O. van Kooij CMC
De voorzitter,
mr. P.J.M. van Domburg
Bijlage
Behorende bij de Nota reserves en voorzieningen gemeente IJsselstein 2023
Reserves
Algemene reserve |
|
Type |
Algemene reserve |
Doel |
De algemene reserve maakt deel uit van het weerstandsvermogen en heeft als doel om niet-structurele risico’s op te vangen. |
Looptijd |
Onbeperkt |
Voeding |
Door toevoeging van positieve exploitatieresultaten vanuit de jaarrekening |
Bestedingswijze |
Als er sprake is van een jaarrekeningtekort in enig jaar zal dit worden onttrokken |
Minimale omvang |
€ 0 |
Maximale omvang |
N.v.t. |
Opschorting prestaties |
|
Type |
Bestemmingsreserve |
Doel |
Incidentele prestaties die gepland stonden in begrotingsjaar en nog niet zijn uitgevoerd, maar uitgevoerd worden in het volgende jaar. |
Looptijd |
Onbeperkt |
Voeding |
Door afzonderlijk raadsvoorstel of opname in een document uit de planning en controlcyclus |
Bestedingswijze |
Onttrekkingen worden uiterlijk het volgende jaar onttrokken ten behoeve van de uitvoering van de opgeschoven project/werkzaamheden. |
Minimale omvang |
€ 0 |
Maximale omvang |
N.v.t. |
Project IJsselveld Oost |
|
Type |
Bestemmingsreserve |
Doel |
De beschikbare projectgelden te kunnen besteden over de jaren heen. |
Looptijd |
Onbeperkt |
Voeding |
Door afzonderlijk raadsvoorstel |
Bestedingswijze |
Onttrekkingen vinden plaats op werkelijke kosten lopende het jaar en worden achteraf geaccordeerd bij de jaarrekening. |
Minimale omvang |
€ 0 |
Maximale omvang |
N.v.t. |
Decentralisaties |
|
Type |
Bestemmingsreserve |
Doel |
Ter dekking van kosten en risico’s van de decentralisaties van het Rijk en incidentele activiteiten te bekostigen die structureel ten goede komen aan de doelstellingen op dit gebied. |
Looptijd |
Onbeperkt |
Voeding |
Door afzonderlijk raadsvoorstel, of op basis van het exploitatieresultaat van programma 5. |
Bestedingswijze |
Onttrekkingen zijn opgenomen in meerjarenbegroting en worden verwerkt in de jaarrekening, of worden gedaan op basis van het exploitatieresultaat van programma 5. |
Minimale omvang |
€ 0 |
Maximale omvang |
1,5 keer het bedrag van de berekend bedrag aan risico’s met betrekking tot het sociaal domein of een bedrag van € 2,0 miljoen als dat laatste hoger is. |
Dekking kapitaallasten |
|
Type |
Kapitaaldekkingsreserve |
Doel |
Ter dekking van de afschrijvingslasten van een aantal investeringen |
Looptijd |
2042 |
Voeding |
Door afzonderlijke raadsvoorstellen |
Bestedingswijze |
Ter dekking van het afschrijvingsdeel van gerealiseerde investeringen |
Minimale omvang |
€ 0 |
Maximale omvang |
N.v.t. |
A. Spainkstraat 36 |
|
Type |
Bestemmingsreserve |
Doel |
Voor onvoorziene toekomstige lasten die betrekking hebben op het gebouw en de toekomstige verkoop |
Looptijd |
Tot verkoop |
Voeding |
Door afzonderlijke raadsvoorstellen |
Bestedingswijze |
Onttrekkingen/stortingen vinden plaats op werkelijk gemaakt kosten/inkomsten. |
Minimale omvang |
€ 0 |
Maximale omvang |
N.v.t. |
Groot onderhoud gebouwen |
|
Type |
Bestemmingsreserve |
Doel |
Bestemd voor bijdragen aan het beheer van het groot onderhoud gebouwen |
Looptijd |
Onbeperkt |
Voeding |
Door afzonderlijk raadvoorstel |
Bestedingswijze |
Onttrekkingen/stortingen vinden plaats op werkelijk gemaakt kosten/inkomsten. |
Minimale omvang |
€ 0 |
Maximale omvang |
N.v.t. |
Groot onderhoud civieltechnische kunstwerken |
|
Type |
Bestemmingsreserve |
Doel |
Bestemd voor bijdragen aan het beheer van het groot onderhoud civiel technische kunstwerken (bruggen). |
Looptijd |
Onbeperkt |
Voeding |
Door afzonderlijk raadvoorstel |
Bestedingswijze |
Onttrekkingen/stortingen vinden plaats op werkelijk gemaakt kosten/inkomsten. |
Minimale omvang |
€ 0 |
Maximale omvang |
N.v.t. |
Egalisatiereserve IHP |
|
Type |
Bestemmingsreserve |
Doel |
Om de voordelen inzake vervanging van onderwijshuisvesting conform het integrale huisvestingsplan onderwijs toe te kunnen voegen om incidentele lasten en baten in latere jaren op te vangen. |
Looptijd |
Onbeperkt |
Voeding |
Door afzonderlijk raadvoorstel |
Bestedingswijze |
Onttrekkingen/stortingen vinden plaats op werkelijk gemaakt kosten/inkomsten. |
Minimale omvang |
€ 0 |
Maximale omvang |
N.v.t. |
Baggeren |
|
Type |
Bestemmingsreserve |
Doel |
Bestemd voor bijdragen aan het baggeren van de watergangen. |
Looptijd |
Onbeperkt |
Voeding |
Door afzonderlijk raadvoorstel |
Bestedingswijze |
Onttrekkingen/stortingen vinden plaats op werkelijk gemaakt kosten/inkomsten. |
Minimale omvang |
€ 0 |
Maximale omvang |
N.v.t. |
Planschade |
|
Type |
Bestemmingsreserve |
Doel |
Reservering in verband met mogelijke planschade vanaf 2020 |
Looptijd |
5 jaar |
Voeding |
Door afzonderlijk raadvoorstel |
Bestedingswijze |
Door afzonderlijk raadvoorstel |
Minimale omvang |
€ 0 |
Maximale omvang |
N.v.t. |
Woningbouwopgave |
|
Type |
Bestemmingsreserve |
Doel |
Het kunnen realiseren van woningbouw in de breedste zin van het woord. |
Looptijd |
Onbeperkt |
Voeding |
Door afzonderlijk raadvoorstel |
Bestedingswijze |
Door afzonderlijk raadvoorstel |
Minimale omvang |
€ 0 |
Maximale omvang |
N.v.t. |
Transformatie Fulcotheater |
|
Type |
Bestemmingsreserve |
Doel |
Reservering ten behoeve van de transformatie van het Fulcotheater |
Looptijd |
2023 |
Voeding |
Door afzonderlijk raadvoorstel |
Bestedingswijze |
Onttrekkingen/stortingen vinden plaats op werkelijk gemaakt kosten/inkomsten. |
Minimale omvang |
€ 0 |
Maximale omvang |
N.v.t. |
Afvalstoffenheffing |
|
Type |
Egalisatiereserve |
Doel |
Het opvangen van ongewenste schommelingen in de tarieven voor de afvalstoffenheffing. |
Looptijd |
Onbeperkt |
Voeding |
Overdekking kostendekkendheid bij de jaarrekening |
Bestedingswijze |
Onttrekkingen zijn opgenomen in meerjarenbegroting en worden verwerkt in de jaarrekening. |
Minimale omvang |
€ 0 |
Maximale omvang |
N.v.t. |
Riolering |
|
Type |
Egalisatiereserve |
Doel |
Het opvangen van ongewenste schommelingen in de tarieven voor de rioolheffing. |
Looptijd |
Onbeperkt |
Voeding |
Overdekking kostendekkendheid bij de jaarrekening |
Bestedingswijze |
Onttrekkingen zijn opgenomen in meerjarenbegroting en worden verwerkt in de jaarrekening. |
Minimale omvang |
€ 0 |
Maximale omvang |
N.v.t. |
Projecten |
|
Type |
Bestemmingsreserve |
Doel |
Het meerjarig beschikbaar houden van middelen voor projecten en het dekken van projectkosten. |
Looptijd |
Onbeperkt |
Voeding |
Door afzonderlijk raadsvoorstel of opname in een document uit de planning en controlcyclus. |
Bestedingswijze |
Onttrekkingen/stortingen vinden plaats op werkelijk gemaakt kosten/inkomsten. |
Minimale omvang |
€ 0 |
Maximale omvang |
N.v.t. |
Mobiliteit |
|
Type |
Bestemmingsreserve |
Doel |
(Mee) bekostigen van infrastructurele werken bij de woningopgave |
Looptijd |
Onbeperkt |
Voeding |
Door middelen die beschikbaar komen uit grondverkopen en uit exploitatiebijdragen via kostenverhaal en anterieure overeenkomsten |
Bestedingswijze |
Onttrekkingen/stortingen vinden plaats op werkelijk gemaakt kosten/inkomsten. |
Minimale omvang |
€ 0 |
Maximale omvang |
N.v.t. |
Leefbaarheid |
|
Type |
Bestemmingsreserve |
Doel |
(Mee)bekostigen van natuur, recreatie, cultuurhistorie en cultuur bij de woningopgave |
Looptijd |
Onbeperkt |
Voeding |
Door middelen die beschikbaar komen uit grondverkopen en uit exploitatiebijdragen via kostenverhaal en anterieure overeenkomsten |
Bestedingswijze |
Onttrekkingen/stortingen vinden plaats op werkelijk gemaakt kosten/inkomsten. |
Minimale omvang |
€ 0 |
Maximale omvang |
N.v.t. |
Duurzaamheid |
|
Type |
Bestemmingsreserve |
Doel |
De beschikbaar gestelde klimaat-/ duurzaamheidsmiddelen vanuit het rijk te reserveren om in de komende jaren te besteden aan (ondersteunende) maatregelen om de klimaatdoelen te behalen. |
Looptijd |
5 jaar |
Voeding |
Door afzonderlijk raadsvoorstel of opname in een document uit de planning en controlcyclus. |
Bestedingswijze |
Onttrekkingen vinden plaats op werkelijke kosten lopende het jaar en worden achteraf geaccordeerd bij de jaarrekening. |
Minimale omvang |
€ 0 |
Maximale omvang |
€ 1.000.000 |
Voorzieningen
Pensioenen wethouders |
|
Soort |
Voorziening voor verplichtingen, verliezen en risico’s |
Doel |
Zowel bestaande als toekomstige verplichtingen ten aanzien van de wethouders pensioenen te waarborgen. |
Looptijd |
Onbeperkt |
Voeding |
Jaarlijks wordt een dotatie gedaan in de begroting ten laste van de exploitatie; de werkelijke dotatie wordt bepaald op basis van een actuele berekening om te bepalen of het saldo van de voorziening voldoende is om de pensioenverplichtingen te kunnen blijven uitbetalen. |
Programma |
Voeding gaat t.l.v. programma 1. Bestuur |
Bestedingswijze |
De pensioenen worden rechtstreeks ten laste van de voorziening gebracht. |
Verlofsparen |
|
Soort |
Voorziening voor verplichtingen, verliezen en risico’s |
Doel |
Voorziening voor meerjarige gespaarde verlofuren |
Looptijd |
Onbeperkt |
Voeding |
Jaarlijks door toetsing |
Programma |
Voeding gaat t.l.v. programma 6. Overhead |
Bestedingswijze |
Jaarlijks door onttrekking of storting na toetsing |
Asfalt wegen/bestratingen |
|
Soort |
Egalisatievoorziening |
Doel |
De kosten voor de vervangingen van asfaltwegen en bestratingen meerjarig op te kunnen vangen. |
Looptijd |
Duur beheerplan |
Voeding |
Jaarlijks bij de begroting een dotatie gedaan ten laste van de exploitatie overeenkomstig het beheerplan Wegen. |
Programma |
Voeding gaat t.l.v. programma 3. Ruimte |
Bestedingswijze |
Facturen worden rechtstreeks ten laste van de voorziening gebracht overeenkomstig het beheerplan Wegen |
Achterstallig onderhoud wegen |
|
Soort |
Egalisatievoorziening |
Doel |
Achterstallig onderhoud wegen in 3 jaar in te halen. |
Looptijd |
Tot en met 2023 |
Voeding |
Eenmalige storting in 2020 ten laste van de exploitatie overeenkomstig de actualisatie van het beheerplan wegen 2020. |
Programma |
Voeding gaat t.l.v. programma 3. Ruimte |
Bestedingswijze |
Facturen worden rechtstreeks ten laste van de voorziening gebracht overeenkomstig het geactualiseerde beheerplan wegen 2020. |
Achterstallig onderhoud wortelopdruk |
|
Soort |
Egalisatievoorziening |
Doel |
Achterstallig onderhoud wortelopdruk in 4 jaar in te halen. |
Looptijd |
Tot en met 2024 |
Voeding |
Eenmalige storting in 2020 ten laste van de exploitatie overeenkomstig de actualisatie van het beheerplan wortelopdruk 2020. |
Programma |
Voeding gaat t.l.v. programma 3. Ruimte |
Bestedingswijze |
Facturen worden rechtstreeks ten laste van de voorziening gebracht overeenkomstig het geactualiseerde beheerplan wortelopdruk 2020. |
Achterstallig onderhoud gebouwen |
|
Soort |
Egalisatievoorziening |
Doel |
Achterstallig onderhoud gebouwen herstellen |
Looptijd |
Tot en met 2025 |
Voeding |
Eenmalige storting in 2022 ten laste van de exploitatie |
Programma |
Voeding gaat t.l.v. programma 3. Ruimte |
Bestedingswijze |
Facturen worden rechtstreeks ten laste van de voorziening gebracht |
Achterstallig onderhoud groen |
|
Soort |
Egalisatievoorziening |
Doel |
Achterstallig onderhoud groen |
Looptijd |
Tot en met 2025 |
Voeding |
Eenmalige storting in 2022 ten laste van de exploitatie |
Programma |
Voeding gaat t.l.v. programma 3. Ruimte |
Bestedingswijze |
Facturen worden rechtstreeks ten laste van de voorziening gebracht. |
Verkeersregelinstallaties |
|
Soort |
Egalisatievoorziening |
Doel |
De kosten van de vervangingen van de verkeersregelinstallaties overeenkomstig het beheerplan verkeersregelinstallaties meerjarig te kunnen opvangen. |
Looptijd |
Duur beheerplan |
Voeding |
Jaarlijks wordt een dotatie gedaan in de begroting ten laste van de exploitatie overeenkomstig het beheerplan verkeersregelinstallaties. |
Programma |
Voeding gaat t.l.v. programma 3. Ruimte |
Bestedingswijze |
Facturen worden rechtstreeks ten laste van de voorziening gebracht overeenkomstig het beheerplan verkeersregelinstallaties. |
Onderhoud parkeergarages |
|
Soort |
Egalisatievoorziening |
Doel |
De kosten van onderhoud van de parkeergarages overeenkomstig de beheerplannen parkeergarages Overtoom en Eiteren meerjarig te kunnen opvangen. |
Looptijd |
Duur beheerplan |
Voeding |
Jaarlijks wordt een dotatie gedaan in de begroting ten laste van de exploitatie overeenkomstig de beheerplannen Parkeergarages Overtoom en Eiteren. |
Programma |
Voeding gaat t.l.v. programma 3. Ruimte |
Bestedingswijze |
Facturen worden rechtstreeks ten laste van de voorziening gebracht overeenkomstig de beheerplannen Parkeergarages Overtoom en Eiteren. |
Riolering |
|
Soort |
Voorziening van derden verkregen middelen met specifieke besteding |
Doel |
Voor de kosten van de vervangingen van de rioleringen is gebaseerd op het Gemeentelijk Rioleringsplan IJsselstein (GRP) 2019-2023. |
Looptijd |
2019-2023 |
Voeding |
Jaarlijks wordt een dotatie gedaan in de begroting ten laste van de exploitatie overeenkomstig het GRP. |
Programma |
Voeding gaat t.l.v. programma 3. Ruimte |
Bestedingswijze |
Facturen worden rechtstreeks ten laste van de voorziening gebracht overeenkomstig het verbreed gemeentelijk rioleringsplan. |
Uitgestelde prestaties riolering |
|
Soort |
Voorziening van derden verkregen middelen met specifieke besteding |
Doel |
Voor niet uitgevoerde werkzaamheden riolering om deze alsnog op te pakken. |
Looptijd |
Onbeperkt |
Voeding |
Jaarlijks wordt bij de jaarrekening beoordeeld of geplande werkzaamheden uit het GRP nog niet zijn uitgevoerd. Het budget voor de niet uitgevoerde werkzaamheden wordt gestort in de voorziening. |
Programma |
Voeding gaat t.l.v. programma 3. Ruimte |
Bestedingswijze |
Facturen die te maken hebben met een uitgestelde prestatie riolering worden rechtstreeks ten laste van de voorziening gebracht. |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl