Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR695604
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR695604/1
Terrassenplan Reguliersdwarsstraat West
Geldend van 05-05-2023 t/m heden
Intitulé
Terrassenplan Reguliersdwarsstraat WestDe waarnemend voorzitter van het dagelijks bestuur van stadsdeel Centrum van de gemeente Amsterdam,
Gelet op:
- -
Artikel 3.17 en 3.18 van de APV; mede gelet op de Verordening stadsdelen en stadgebied Amsterdam 2022 en het daarbij behorende Bevoegdhedenregister onder Z.19;
- -
Overwegende dat dit besluit zes weken ter inzage is gelegd en reacties zijn verwerkt in een nota van beantwoording,
besluit vast te stellen:
Het Terrassenplan Reguliersdwarsstraat West, zodat in afwijking van het Terrassenbeleid 2011 in de Reguliersdwarsstraat West terrassen zijn toegestaan zoals beschreven in het plan.
Dit besluit treedt met ingang van de dag na bekendmaking.
1 Inleiding
1.1 Aanleiding
In januari en februari 2023 wordt in de Reguliersdwarsstraat West groot onderhoud gepleegd. Het voetgangersgedeelte tussen de Geelvincksteeg en het Koningsplein wordt ingericht op a-niveau. Dit houdt in dat er geen hoogteverschil in straatniveau is, maar dat het er onderscheid in bestratingspatroon wordt aangebracht tussen het gedeelte “rijbaan tijdens venstertijden” en het “overige deel van het voetgangersgebied”. Hiermee is de wens en ambitie uit 2017 om de straat een flaneergebied te laten zijn, volledig gerealiseerd. De gemeente heeft in samenwerking met de BIZ Secret Village ingezet op vergroening en verduurzaming in de straat. De afgelopen jaren is de Reguliersdwarsstraat uitgegroeid tot één van de groenste straten. De huidige terrassen zijn veelal vergund in een tijd dat het geen voetgangersgebied was, maar een rijbaan. Hierdoor zijn de terraslijnen nu verschillend en deze verspringen. Het gedeelte Reguliersdwarsstraat tussen het Koningsplein en nummer 19 is geen voetgangersgebied. Het enige verkeer (buiten de venstertijden) betreft het in- en uitgaande verkeer van één bedrijfsgarage. Dit is zeer beperkt. Hierdoor functioneert dit gedeelte van de straat feitelijk als een “shared space”, waarbij voetgangers gebruik maken van de rijbaan.
Goed beheerde terrassen zorgen voor levendigheid en een hoge verblijfskwaliteit. Daarnaast is voor een prettig verblijfsgebied het noodzakelijk dat er genoeg ruimte is voor voetgangers. Om die ruimte te creëren is regulering van de terrassen noodzakelijk. Het terrassenplan Reguliersdwarsstraat West is ten behoeve van voldoende obstakelvrije ruimte voor de voetgangers en met inachtneming van een uniform straatbeeld en de wettelijke eisen met betrekking tot voldoende doorrijbreedte voor de nood- en hulpdiensten opgesteld.
1.2 Beleidsachtergrond
In 2017 is de pilot Secret Village (samenwerking ondernemers, bewoners, gemeente) gestart met een breed pakket aan maatregelen gericht op het verbeteren van de veiligheid, de leefbaarheid en verminderen van overlast in de Reguliersdwarsstraat. Onderdeel hiervan was het instellen van een voetgangersgebied gedurende het hele jaar, het vergroenen van de straat, een lichtexperiment en de terrassen tot aan de stoeprand. Inmiddels is het verblijfsklimaat in de straat verbeterd en is het een veiliger, groen, flaneergebied geworden.
Vanaf 2017 is door de BIZ Secret Village in samenwerking met de gemeente de straat sterk vergroend, naast klimplanten aan de gevel zijn er ook grote plantenbakken geplaatst. De plantenbakken staan in de openbare ruimte en soms ook op terrassen. In 2019 is een prijs gewonnen voor groene gevel. Verdere vergroening vindt de komende jaren plaats.
Met het vergroenen van de straat is een aangenaam verblijfsklimaat ontstaan. Het groen wordt door de BIZ onderhouden.
Op 7 april 2019 is een verkeersbesluit gepubliceerd (CE19-04994) waarbij in het straatgedeelte tussen de adressen Reguliersdwarsstraat 19/21 en 46 een permanente voetgangerszone is ingesteld met venstertijden voor laden en lossen. Het gedeelte Reguliersdwarsstraat tussen het Koningsplein en ter hoogte van nummer 19 is geen voetgangersgebied, echter hier is het verkeer zeer beperkt.
Een veilig, groen, flaneergebied is uitgangspunt bij het groot onderhoud in de Reguliersdwarsstraat. De rijbaan in de huidige vorm wordt door middel van het groot onderhoud aangepast naar a-niveau, waardoor er geen hoogteverschil in straatniveau meer is. Hierbij geldt een breedte van 3,10, omdat er tijdens venstertijden verkeer mogelijk is voor straatreiniging, leveranties en het ophalen van afval. Er is gekozen voor een obstakelvrije doorloopruimte van 3,50 meter ten behoeve van een voldoende ruimte voor de voetgangers en met inachtneming van een uniform straatbeeld en de wettelijke eisen met betrekking tot voldoende vereiste doorrijbreedte voor de nood- en hulpdiensten. Hierbij geldt dat de terrassen geplaatst mogen worden tot de trottoirband. Dit leidt tot variërende dieptematen voor de terrassen. Als gevolg van dit terrassenplan kunnen de meeste ondernemers na de herinrichting meer terrasoppervlak krijgen.
1.3 Terrassenbeleid 2011
In het Terrassenbeleid 2011 (laatstelijk gewijzigd 14 oktober 2015) van stadsdeel Centrum is de mogelijkheid opgenomen om af te wijken van de reguliere regels voor terrassen. In individuele gevallen kan dit als er sprake is van maatwerk. Wanneer meerdere terrassen in een straat of op een plein met elkaar in samenhang zijn, kan een terrassenplan worden opgesteld. Een terrassenplan voor een straat kan bijvoorbeeld worden toegepast om meer eenheid en samenhang van de terrassen te creëren of de doorloopruimte voor voetgangers te waarborgen.
Binnen het vigerend terrassenbeleid (2011) komt de vrijgekomen trottoirruimte na de herinrichting deels ten goede aan extra ruimte voor terrassen. Gelet op de ambitie om de Reguliersdwarsstraat een veilig en groen flaneergebied te laten zijn, is het de bedoeling om voldoende voetgangersruimte te behouden. Ten behoeve van voldoende voetgangersruimte en met inachtneming van een uniform straatbeeld en voldoende ruimte voor de nood- en hulpdiensten is dit terrassenplan opgesteld. Dit plan gaat direct na het besluit in.
1.4 Doel van terrassenplan
Het doel van dit terrassenplan is om heldere, eenduidige kaders te stellen voor terrassen in de Reguliersdwarsstraat west (tussen de Vijzelstraat en het Koningsplein). Door middel van deze kaders kan de effectieve doorloopruimte worden gewaarborgd, proportioneel blijven en wordt handhaving op terrassen eenvoudiger, omdat de terrassen meer eenduidige afmetingen hebben.
1.5 Proces terrassenplan
Het vaststellen van een terrassenplan is de bevoegdheid van de burgemeester, die in mandaat door voorzitter van het dagelijks bestuur van Stadsdeel Centrum, wordt uitgeoefend. Voorafgaand aan definitieve vaststelling vindt gedurende 6 weken inspraak plaats. De betreffende horecazaken krijgen vooraf schriftelijk bericht. De horecazaken waarbij het terras aangepast moet worden, worden uitgenodigd voor een informatiebijeenkomst over het terrassenplan. Tevens wordt ook de buurt per brief geïnformeerd zodra het terrassenplan ter inspraak ligt. Als er zienswijzen binnenkomen, wordt een Nota van Beantwoording opgesteld. In deze Nota geeft de gemeente een onderbouwd antwoord op de ingediende zienswijzen. De voorzitter van het dagelijks bestuur van stadsdeel Centrum stelt het definitieve terrassenplan Reguliersdwarsstraat west vast inclusief de Nota van Beantwoording.
2 Uitgangspunten
De uitgangspunten van het terrassenplan Reguliersdwarsstraat west zijn als volgt gedefinieerd:
- 1)
Een veilig, groen, flaneergebied is uitgangspunt bij het groot onderhoud in de Reguliersdwarsstraat. In de nieuwe situatie wordt de rijbaan verhoogd naar dezelfde hoogte als de stoep. Hierbij wordt een rijbaanbreedte van 3,10 meter toegepast, zodat er tijdens venstertijden verkeer mogelijk blijft voor het reinigen van de straten, het ophalen van afval en het laden en lossen van goederen. Dit gedeelte wordt gemarkeerd door een aangepast bestratingspatroon en wordt in dit terrassenplan “rijbaan tijdens venstertijden” genoemd. De stoep in de huidige vorm (i.e., “het overige deel van het voetgangersgebied”) krijgt ook een gewijzigd bestratingspatroon en heeft een variërende dieptemaat. Er is gekozen voor een obstakelvrije doorloopruimte van 3,50 meter ten behoeve van een voldoende ruimte voor de voetgangers en met inachtneming van een uniform straatbeeld en de wettelijke eisen met betrekking tot voldoende doorrijbreedte voor de nood- en hulpdiensten. Hierbij geldt dat de terrassen geplaatst mogen worden tot de trottoirband. Dit leidt tot variërende dieptematen voor de terrassen. In dit terrassenplan is enkel gekeken naar de potentiele extra diepte bij terrasuitbreiding. De terrasbreedte is conform de huidige afmetingen van de terrasvergunningen, mits deze voldoen aan de uitgangspunten benoemd in dit terrassenplan.
Figuur 1: Voorbeeldkaart vrije doorloopruimte
Huisnummer 29 is momenteel in bezit van een horecavergunning Coffeeshop. Daarom vindt hier geen (mogelijke) terrasuitbreiding plaats tot de trottoirband in verband met het Amsterdamse coffeeshopbeleid 2008 dat stelt dat coffeeshops geen toestemming hebben voor terrasuitbreiding. Als het type horecavergunning in de toekomst wijzigt is uitbreiding van het terras tot de trottoirband mogelijk.
- 2)
Voor de terrassen in de Sint Jorisstraat en de Geelvincksteeg geldt dat een minimale obstakelvrije doorloopruimte van 2 meter in lijn met het concept Stedelijk beleidskader horeca en terrassen.
- 3)
In het gedeelte Reguliersdwarsstraat (tussen het Koningsplein en nummer 19) is geen voetgangerszone ingesteld. Door de voetgangerszone verderop in de straat, is dit deel geen doorgaande straat. Het enige verkeer (buiten de venstertijden) betreft het in- en uitgaande verkeer van een parkeergarage van een kantoor. Dit is zeer beperkt en wordt gezien veilige situatie voor voetgangers. De straat functioneert feitelijk als “shared space”. Voor dit gedeelte geldt ook dat terrassen mogen uitbreiden tot de trottoirband.
- 4)
Terrassen mogen tijdens de vigerende venstertijden laden/lossen niet uitgezet worden en het terrasmeubilair dient dan tegen de gevel te worden geplaatst.
- •
Hierbij moet de minimale obstakelvrije doorloopruimte 2 meter zijn in lijn met het concept Stedelijk beleidskader horeca en terrassen.
- •
De venstertijden zijn vastgelegd in een verkeersbesluit. Tijdens deze venstertijden vinden de leveranties aan de bedrijven plaats en wordt het afval opgehaald en de straat gereinigd. Tijdens de venstertijden is de loopruimte beperkt doordat het voetgangersgedeelte wordt ingenomen door vrachtauto’s. Tijdens de venstertijden fungeert “het overige deel van het voetgangersgebied” als loopruimte.
- •
- 5)
In het Terrassenbeleid 2011 is opgenomen dat in de winterperiode het terrasmeubilair na sluiting terras tegen de gevel opgestapeld moet worden en na sluiting van de horecazaak naar binnen gehaald moet worden. Hierop wordt voor de Reguliersdwarsstraat een uitzondering gemaakt. Het meubilair mag opgeslagen worden conform de regeling voor zomerterrassen.
- 6)
De terrastijden conform de vergunning of geldend beleid zijn leidend.
- 7)
Plantenbakken op de terrassen zijn toegestaan. Deze mogen het zicht van politiecamera’s niet belemmeren.
- 8)
Tegen bestaande serres of andersoortige uitbouwen is geen terras mogelijk.
- 9)
Tegen pothuizen, toegangstrappen, serres en souterrains die aan de gevel aanwezig zijn, kunnen geen terrassen worden geplaatst (met uitzondering van bestaande terrassen). Naast een pothuis, toegangstrap of souterrain is een terras wel mogelijk, mits deze de toegang tot deze of een andere voorziening niet belemmert.
- 10)
Vluchtroutes, nooduitgangen, openslaande deuren en toegangen tot woningen en bedrijven moeten vrij blijven.
- 11)
Een uitbreiding van een bestaand terras of een nieuw terras bij een bestaand horecabedrijf dan wel bij een nieuw te vestigen horecabedrijf voldoet indien de diepte van de uitbreiding ten hoogste tot de binnenkant van de trottoirband loopt.
- 12)
De terrassen worden in de openbare ruimte gemarkeerd door middel van pinnen.
- 13)
Aandachtspunten voorschriften terrasvergunning:
- •
Op het terras mogen uitsluitend stoelen, tafels, banken, parasols en zijschotten staan. De hoogte van zijschotten is maximaal 1,5 meter. Zijschotten mogen echter niet leiden tot privatisering van de openbare ruimte. Ze mogen daarom alleen haaks op de gevel geplaatst worden.
- •
Terrasschotten bij terrasdelen die niet aan de gevel grenzen zijn derhalve niet toegestaan.
- •
Het is verboden om zonder vergunning (kleine WIOR-vergunning) parasols en terrasschotten in de grond te verankeren.
- •
Parasols/ zonnewering zijn toegestaan. De parasols/ zonnewering mogen niet uitstrekken over een deel van de openbare ruimte dat niet als terras is vergund.
- •
Voor het winterterras geldt dat nieuw te bouwen elementen zoals afdaken en luifels (onderdelen van het gebouw) en objecten zoals terrasschotten en parasols zijn niet toegestaan.
- •
Muziekinstallaties, luidsprekers, beeldschermen en boxen zijn niet toegestaan op een terras.
- •
Om vervuiling van de omgeving tegen te gaan, gelden voor alle terrassen de volgende voorwaarden:
- o
De exploitant is verantwoordelijk voor het bedienen, voor het afruimen van tafels en het schoonhouden van het terras. Peuken, glaswerk en dergelijke dienen te worden opgeveegd na sluitingstijd.
- o
Het gebruik van wegwerpartikelen (o.a. wegwerpservies, bestek, glazen) op een terras is niet toegestaan.
- o
- •
Er mogen geen geen scherpe voorwerpen zoals puntige messen op lege, gedekte tafels voorkomen.
- •
De gemeente Amsterdam houdt toezicht op horecabedrijven. Voor de handhaving van de regels voor horecagelegenheden wordt een onderscheid gemaakt tussen drie categorieën overtredingen. Hoe ernstiger de overtreding, hoe zwaarder de maatregel. Als een horecagelegenheid zich niet houdt aan de regels voor horecabedrijven (een voorschrift uit uw exploitatievergunning of de regels uit de APV en/of aan landelijke wetgeving), kan dit uiteindelijk leiden tot verlies van de vergunning voor onbepaalde tijd.
- •
- 14)
Indien de vergunninghouder zich niet houdt aan het vrijhouden van loopruimte tijdens de venstertijden en de eerdergenoemde aandachtspunten kan de door dit terrassenplan extra mogelijk gemaakte terrasruimte worden ingetrokken (bonus/malus).
- 15)
Met in achtneming van bovenstaande uitgangspunten, is verder het vigerend Terrassenbeleid 2011 van toepassing waaronder bijvoorbeeld de voorwaarde dat de horecaondernemer direct toezicht heeft op het terras.
3 Voorstel Terrassen
3.1 Huidige situatie
In de huidige situatie zijn er in de Reguliersdwarsstraat West (tussen het Koningsplein en de Geelvincksteeg) 29 horecagelegenheden die beschikken over een terrasvergunning. De terrasvergunning is onderdeel van de exploitatievergunning, bij wijziging van de vergunninghouder blijft de maatvoering genoemd in dit terrassenplan van toepassing.
Nb. De informatie uit de terrastekeningen is in onderstaande tabel verwerkt. Informatie uit de afgegeven terrasvergunningen is maatgevend.
Tabel 1: huidige afmetingen van terrassen in de Reguliersdwarsstraat west (tussen het Koningsplein en de Geelvincksteeg)
Vergunninghouder |
Adres |
Diepte (m) |
Breedte (m)* |
Totale oppervlakte (m2) |
Rossini |
Reguliersdwarsstraat 3-5 |
Deel A: 1,86 Deel B: 2,02 |
Deel A: 4,00 Deel B: 2,10 |
11,68 |
Verona |
Reguliersdwarsstraat 7 |
1,68 |
2,39 |
4,01 |
Thai Phutakun |
Reguliersdwarsstraat 11 |
1,74 |
2,57 |
4,47 |
Il Primo |
Reguliersdwarsstraat 13-15 |
1,81 |
Deel A: 2,82 Deel B: 2,98 |
10,70 |
Big Apple |
Reguliersdwarsstraat 17-19 |
1,95 |
Deel A: 2,45 Deel B: 0,90 Deel C: 4,20 |
14,73 |
Middl Eat |
Reguliersdwarsstraat 21 |
1,70 |
1,50 |
2,55 |
Burger Joint |
Reguliersdwarsstraat 23 |
1,20 |
2,80 |
3,36 |
Garlic Queen |
Reguliersdwarsstraat 27 |
2,10/2,30 |
2,93 |
6,44 |
Easy Times |
Reguliersdwarsstraat 29 |
2,00 |
Deel A: 1,47 Deel B: 1,53 |
6,00 |
Lunchroom Easy Times |
Reguliersdwarsstraat 31 |
Deel A: 2,00 Deel B: 2,00 Deel C: 3,00 |
Deel A: 2,45 Deel B: 2,5 Deel C: 7,00 |
30,90 |
Sichuan Food |
Reguliersdwarsstraat 35 |
1,80 |
3,00 |
5,40 |
Duke of Tokyo |
Reguliersdwarsstraat 37 |
3,00 |
3,50 |
10,50 |
Bar Blend |
Reguliersdwarsstraat 41 |
3,52 |
3,11 |
10,95 |
Taboo Kantine |
Reguliersdwarsstraat 43 |
2,72 |
Deel A: 0,35 Deel B: 3,00 Deel C: 0,35 |
8,41 |
Taboo Bar |
Reguliersdwarsstraat 45 |
1,50 |
Deel A: 1,30 Deel B: 1,30 |
3,92 |
Je t’aime |
Reguliersdwarsstraat 47-49 |
2,60 |
Deel A: 3,30 Deel B: 4,50 |
20,28 |
Pizza Heart |
Reguliersdwarsstraat 51 |
2,19 |
Deel A: 0,86 Deel B: 1,70 |
5,60 |
Snackbar Noona |
Reguliersdwarsstraat 53 |
2,25 |
1,73 |
3,89 |
Vegan Junk Food Bar |
Reguliersdwarsstraat 57 |
Deel A: 2,20 Deel B: 7,00 |
Deel A: 5,00 Deel B: 7,00 |
60,00 |
Bariloche |
Reguliersdwarsstraat 8 |
1,60 |
Deel A: 1,0 Deel B: 2,74 Deel C: 2,88 Deel D: 1,48 |
12,96 |
Seoul Sista |
Reguliersdwarsstraat 18-20 |
1,60 |
5,8 |
9,28 |
Genki |
Reguliersdwarsstraat 26 |
2,58/2,54 |
7,9 |
19,86 |
Lion Noir |
Reguliersdwarsstraat 28 |
2,39 |
Deel A: 5,76 Deel B: 2,24 |
19,11 |
Dynasty |
Reguliersdwarsstraat 30 |
2,28 |
Deel A: 9,4 Deel B: 3,5 |
29,41 |
Black and Blue |
Reguliersdwarsstraat 32-34 |
2,00 |
Deel A: 3,1 Deel B: 5,9 |
18,00 |
Soho |
Reguliersdwarsstraat 36 |
2,00 |
Deel A: 0,22 Deel B: 0,8 Deel C: 0,75 Deel D: 0,8 Deel E: 0,23 |
5,60 |
Secret Garden |
Reguliersdwarsstraat 38-40 |
2,00 |
Deel A: 1,0 Deel B: 4,5 Deel C: 1,5 Deel D: 2,0 |
18,00 |
Exit Café / Club NYX |
Reguliersdwarsstraat 42 |
2,00 |
Deel A: 6,35 Deel B: 6,30 |
25,30 |
Blend XL |
Reguliersdwarsstraat 44 |
1,80 |
Deel A: 0,64 Deel B: 0,54 Deel C: 0,54 |
3,09 |
Fat Phill’s |
Geelvincksteeg 2 |
7,50 |
3,50 |
26,25 |
La Fucina Bloemenmarkt |
Geelvincksteeg 4 |
5,00 |
3,30 |
16,50 |
Baibua Thais eethuis |
Geelvincksteeg 6 |
5,00 |
4,40 |
22,00 |
* Deel A, B, C, D en E in deze tabel zijn gebaseerd op de verschillende terrasdelen op de terrasvergunningen. Hierbij geldt dat deel A altijd het meest linksgelegen terrasgedeelte is.
3.2 Gevolgen terrasvergunningen
In deze paragraaf worden per bouwblok de voorstellen voor de terrassen geformuleerd en wordt inzichtelijk gemaakt wat voor gevolg dit heeft voor de vergunning. De dieptes van de terrassen die worden genoemd zijn maxima.
3.2.1 Rossini – Reguliersdwarsstraat 3-5
Figuur 2: bestaande situatie Rossini
Voor het terras van Rossini aan de Reguliersdwarsstraat 3-5 geldt:
- •
Terrasdelen A en B worden groter door transformatie van de rijbaan naar voetgangersgebied waardoor meer diepte voor terras is vrijgekomen.
Figuur 3: Voorstel Rossini
3.2.2 Verona – Reguliersdwarsstraat 7
Figuur 4: Bestaande situatie Verona
Voor het terras van Verona aan de Reguliersdwarsstraat 7 geldt:
- •
Het terras wordt groter door transformatie van de rijbaan naar voetgangersgebied waardoor meer diepte voor het terras is vrijgekomen.
Figuur 5: Voorstel situatie Verona
3.2.3 Thai Phutakun – Reguliersdwarsstraat 11
Figuur 6: Bestaande situatie Thai Phutakun
- •
Voor het terras van Thai Phutakun aan de Reguliersdwarsstraat geldt dat het groter wordt door transformatie van de rijbaan naar voetgangersgebied waardoor meer diepte voor het terras is vrijgekomen.
Figuur 7: Voorstel situatie Thai Phutakun
3.2.4 Il Primo – Reguliersdwarsstraat 13-15
Figuur 8: Bestaande situatie Il Primo
- •
Voor het terras van Il Primo geldt dat het terrasgedeelte ter hoogte van nummer 13 groter wordt door transformatie van de rijbaan naar voetgangersgebied waardoor meer diepte voor het terras is vrijgekomen.
- •
Naar aanleiding van de zienswijze komt er een maatwerkoplossing met betrekking tot de extra verkregen terrasruimte ter hoogte van nummer 15. In de maatwerk situatie is de paars gekleurde uitbreiding alleen mogelijk op werkdagen na 18:30 in verband met de in- en uitrit van de parkeergarage aan de overkant.
Figuur 9: Voorstel Il Primo
3.2.5 Big Apple – Reguliersdwarsstraat 17-19
Figuur 10: Bestaande situatie Big Apple
- •
Voor het terras van Big Apple geldt dat twee terrasdelen groter worden door transformatie van de rijbaan naar voetgangersgebied waardoor meer diepte voor het terras is vrijgekomen.
- •
Naar aanleiding van de zienswijze komt er een maatwerkoplossing met betrekking tot de extra verkregen terrasruimte ter hoogte van nummer 17 (het linker gedeelte). In de maatwerk situatie is de paars gekleurde uitbreiding alleen mogelijk op werkdagen na 18:30 in verband met de in- en uitrit van de parkeergarage aan de overkant.
Figuur 11: Voorstel situatie Big Apple
3.2.6 MiddlEat – Reguliersdwarsstraat 21
Figuur 12: Bestaande situatie Middl Eat
- •
Voor het terras van Middl Eat geldt dat dit groter wordt door transformatie van de rijbaan naar voetgangersgebied waardoor meer diepte voor het terras is vrijgekomen.
Figuur 13: Voorstel situatie Middl Eat
3.2.7 Burger Joint – Reguliersdwarsstraat 23
Figuur 14: Bestaande situatie Burger Joint
- •
Voor het terras van Burger Joint geldt dat deze groter wordt door transformatie van de rijbaan naar voetgangersgebied waardoor meer diepte voor het terras is vrijgekomen.
Figuur 15: Voorstel situatie Burger Joint
3.2.8 Garlic Queen – Reguliersdwarsstraat 27
Figuur 16: Bestaande situatie Garlic Queen
- •
Voor het terras van Garlic Queen aan Reguliersdwarsstraat 27 geldt dat deze groter wordt door transformatie van de rijbaan naar voetgangersgebied waardoor meer diepte voor het terras is vrijgekomen.
Figuur 17: Voorstel situatie Garlic Queen
3.2.9 Easy Times – Reguliersdwarsstraat 29
Figuur 18: Bestaande situatie Easy Times
- •
Voor het terras van Easy Times geldt dat deze terrasgedeelten niet groter worden volgens Amsterdamse Coffeeshopbeleid 2008.
Figuur 19: Voorstel situatie Easy Times (onveranderd)
3.2.10 Lunchroom Easy Times – Reguliersdwarsstraat 31
Figuur 20: Bestaande situatie Easy Times
- •
Voor het terras van Lunchroom Easy Times geldt dat de terrasgedeelten aan de Reguliersdwarszijde groter worden door transformatie van de rijbaan naar voetgangersgebied waardoor meer diepte voor het terras is vrijgekomen. Om voldoende obstakelvrije doorloopruimte van 2 meter in de Sint Jorisstraat te realiseren wordt het terrasgedeelte gelegen in de Sint Jorisstraat smaller.
- •
Naar aanleiding van de zienswijze is de situatie herzien. Het terras in de Sint Jorisstraat wordt minder diep in deze straat en krijgt extra ruimte in de Reguliersdwarsstraat. Dit levert 2,69 m2 extra terrasruimte op ten opzichte van de huidige terrasvergunning.
Figuur 21: Voorstel situatie Lunchroom Easy Times
3.2.11 Sichuan Food – Reguliersdwarsstraat 35
Figuur 22: Bestaande situatie Sichuan Food
- •
Voor het terras van Sichuan Food geldt dat deze groter wordt door transformatie van de rijbaan naar voetgangersgebied waardoor meer diepte voor het terras is vrijgekomen.
Figuur 23: Voorstel situatie Sichuan Food
3.2.12 Duke of Tokyo – Reguliersdwarsstraat 37
Figuur 24: Bestaande situatie Duke of Tokyo
- •
Voor het terras van Duke of Tokyo geldt dat deze groter wordt door transformatie van de rijbaan naar voetgangersgebied waardoor meer diepte voor het terras is vrijgekomen.
Figuur 25: Nieuwe situatie Duke of Tokyo
3.2.13 Bar Blend – Reguliersdwarsstraat 41
Figuur 26: Bestaande situatie Bar Blend
- •
Voor het terras van Bar Blend geldt dat deze groter wordt door transformatie van de rijbaan naar voetgangersgebied waardoor meer diepte voor het terras is vrijgekomen.
Figuur 27: Voorstel situatie Bar Blend
3.2.14 Taboo Kantine – Reguliersdwarsstraat 43
Figuur 28: Bestaande situatie Taboo Kantine
- •
Voor het terras van Taboo Kantine geldt dat deze groter wordt door transformatie van de rijbaan naar voetgangersgebied waardoor meer diepte voor het terras is vrijgekomen.
- •
Naar aanleiding van de zienswijze komt er extra terrasruimte bij. Het voorstel in de zienswijze voldoet aan de uitgangspunten en de huidige gebruiksmelding.
Figuur 29: Voorstel situatie Taboo Kantine
3.2.15 Taboo Bar – Reguliersdwarsstraat 45
Figuur 30: Bestaande situatie Taboo
- •
Voor het terras van Taboo Bar geldt dat deze groter wordt door transformatie van de rijbaan naar voetgangersgebied waardoor meer diepte voor het terras is vrijgekomen.
- •
Naar aanleiding van de zienswijze komt er extra terrasruimte bij. Het voorstel in de zienswijze voldoet aan de uitgangspunten en de huidige gebruiksmelding.
Figuur 31: Voorstel situatie Taboo Bar
3.2.16 Je t’aime – Reguliersdwarsstraat 47-49
Figuur 32: Bestaande situatie Je t’aime
- •
Voor het terras van je t’aime geldt dat deze groter wordt door transformatie van de rijbaan naar voetgangersgebied waardoor meer diepte voor het terras is vrijgekomen.
Figuur 33: Voorstel situatie Je t’aime
3.2.17 Pizza Heart – Reguliersdwarsstraat 51
Figuur 34: Bestaande situatie Pizza Heart
- •
Voor het terras van Pizza Heart geldt dat deze groter wordt door transformatie van de rijbaan naar voetgangersgebied waardoor meer diepte voor het terras is vrijgekomen.
Figuur 35: Voorstel situatie Pizza Heart
3.2.18 Snackbar Noona – Reguliersdwarsstraat 53
Figuur 36: Bestaande situatie Snackbar Noona
- •
Voor het terras van Snackbar Noona geldt dat deze groter wordt door transformatie van de rijbaan naar voetgangersgebied waardoor meer diepte voor het terras is vrijgekomen.
Figuur 37: Voorstel situatie Snackbar Noona
3.2.19 Vegan Junk Food Bar– Reguliersdwarsstraat 57
Figuur 38: Bestaande situatie Vegan Junk Food Bar
- •
Voor het terras van Vegan Junk Food Bar geldt dat het gedeelte aan de Reguliersdwarsstraat groter wordt. Door de transformatie van rijbaan naar voetgangersgebied ontstaat voor dit gedeelte meer diepte.
Figuur 39: Voorstel situatie Vegan Junk Food Bar
3.2.20 Bariloche – Reguliersdwarsstraat 8
Figuur 40: Bestaande situatie Bariloche
- •
Voor het terras van Bariloche geldt dat het terras gelijk blijft ten opzichte van de huidige situatie. Door de transformatie van rijbaan naar voetgangersgebied en met inachtneming van de uitgangspunten ontstaat niet meer ruimte om het terras uit te breiden.
Figuur 41: Voorstel situatie Bariloche
3.2.21 Seoul Sista – Reguliersdwarsstraat 18-20
Figuur 42: Bestaande situatie Seoul Sista
- •
Voor het terras van Seoul Sista geldt dat het terras gelijk blijft ten opzichte van de huidige situatie. Door de transformatie van rijbaan naar voetgangersgebied en met inachtneming van de uitgangspunten ontstaat niet meer ruimte om het terras uit te breiden.
Figuur 43: Voorstel situatie Seoul Sista (onveranderd)
3.2.22 Genki – Reguliersdwarsstraat 26
Figuur 44: Bestaande situatie Genki
- •
Voor het terras van Genki geldt dat deze groter wordt door transformatie van de rijbaan naar voetgangersgebied waardoor meer diepte voor het terras is vrijgekomen.
Figuur 45: Voorstel situatie Genki
3.2.23 LionNoir – Reguliersdwarsstraat 28
Figuur 46: Bestaande situatie Lion Noir
- •
Voor het terras van Lion Noir geldt dat deze groter wordt door transformatie van de rijbaan naar voetgangersgebied waardoor meer diepte voor het terras is vrijgekomen.
Figuur 47: Voorstel situatie Lion Noir
3.2.24 Dynasty – Reguliersdwarsstraat 30
Figuur 48: Bestaande situatie Dynasty
- •
Voor het terras van Dynasty geldt dat deze groter wordt door transformatie van de rijbaan naar voetgangersgebied waardoor meer diepte voor het terras is vrijgekomen.
Figuur 49: Voorstel situatie Dynasty
3.2.25 Black and Blue – Reguliersdwarsstraat 32-34
Figuur 50: Bestaande situatie Black and Blue
- •
Voor het terras van Black and Blue geldt dat deze groter wordt door transformatie van de rijbaan naar voetgangersgebied waardoor meer diepte voor het terras is vrijgekomen.
Figuur 51: Voorstel situatie Black and Blue
3.2.26 Soho – Reguliersdwarsstraat 36
Figuur 52: Bestaande situatie Soho
- •
Voor het terras van Soho geldt dat deze groter wordt door transformatie van de rijbaan naar voetgangersgebied waardoor meer diepte voor het terras is vrijgekomen.
Figuur 53: Voorstel situatie Soho
3.2.27 Secret Garden – Reguliersdwarsstraat 38-40
Figuur 54: Bestaande situatie Secret Garden
- •
Voor het terras van Secret Garden geldt dat deze groter wordt door transformatie van de rijbaan naar voetgangersgebied waardoor meer diepte voor het terras is vrijgekomen.
Figuur 55: Voorstel situatie Secret Garden
3.2.28 Exit Café/ Club NYX– Reguliersdwarsstraat 42
Figuur 56: Bestaande situatie Exit Café/ Club NYX
- •
Voor het terras van Exit Café/ Club NYX geldt dat deze groter wordt door transformatie van de rijbaan naar voetgangersgebied waardoor meer diepte voor het terras is vrijgekomen.
- •
Naar aanleiding van de zienswijze is een maatwerkvergunning voorgesteld. Hierbij gelden er twee situaties: 1) als club NYX geopend is en 2) als club NYX gesloten is.
Figuur 57: Voorstel situatie Exit Café/ Club NYX
3.2.29 Blend XL – Reguliersdwarsstraat 44
Figuur 58: bestaande situatie Blend XL
- •
Voor het terras van Blend XL geldt dat deze groter wordt door transformatie van de rijbaan naar voetgangersgebied waardoor meer diepte voor het terras is vrijgekomen.
Figuur 59: Voorstel situatie Blend XL
3.2.30 Fat Phill’s – Geelvincksteeg 2
Figuur 60: bestaande situatie Fat Phill’s
- •
Voor het terras van Fat Phill’s geldt dat er geen aanpassingen zijn.
Figuur 61: Voorstel situatie Fat Phill’s
3.2.31 La Fucina Bloemenmarkt– Geelvincksteeg 4
Figuur 62: bestaande situatie La Fucina Bloemenmarkt
- •
Voor het terras van La Fucina Bloemenmarkt geldt dat er geen aanpassingen zijn.
Figuur 63: Voorstel situatie La Fucina Bloemenmarkt
3.2.32 Baibua Thais Eethuis – Geelvincksteeg 6
Figuur 64: bestaande situatie Baibua Thais eethuis
- •
Voor het terras van Baibua Thais eethuis geldt dat er geen aanpassingen zijn.
Figuur 65: Voorstel situatie Baibua Thais eethuis
4 Samenvatting
In onderstaande tabel wordt een samenvatting gegeven van de voorstellen met betrekking tot de terrassen van de horecaondernemingen. Het terrasoppervlak dat bij de horecagelegenheden toeneemt, is een potentieel. Horeca uitbaters zijn niet verplicht uitbreiding te vragen binnen de huidige terrasvergunning.
Tabel 2: voorstellen voor terrassen na herinrichting Reguliersdwarsstraat west (tussen het Koningsplein en de Geelvincksteeg)
Vergunninghouder |
Adres |
Totaal potentieel oppervlakte bij gelijkblijvende breedte (m2) |
Verschil (m2) ten opzichte van huidige vergunning |
Rossini |
Reguliersdwarsstraat 3-5 |
15,69 |
+ 4,01 |
Verona |
Reguliersdwarsstraat 7 |
7,73 |
+ 3,72 |
Thai Phutakun |
Reguliersdwarsstraat 11 |
7,01 |
+ 2,54 |
Il Primo |
Reguliersdwarsstraat 13-15 |
13,17 |
+ 2,47 |
Big Apple |
Reguliersdwarsstraat 17-19 |
19,60 |
+ 4,87 |
Middl Eat |
Reguliersdwarsstraat 21 |
4,63 |
+ 2,08 |
Burger Joint |
Reguliersdwarsstraat 23 |
8.40 |
+ 5,04 |
Garlic Queen |
Reguliersdwarsstraat 27 |
10.80 |
+ 4,36 |
Easy Times |
Reguliersdwarsstraat 29 |
6,00 |
0,00 |
Lunchroom Easy Times |
Reguliersdwarsstraat 31 |
33,59 |
+ 2,69 |
Sichuan Food |
Reguliersdwarsstraat 35 |
11,32 |
+ 5,92 |
Duke of Tokyo |
Reguliersdwarsstraat 37 |
13,22 |
+ 2,72 |
Bar Blend |
Reguliersdwarsstraat 41 |
11,75 |
+ 0,80 |
Taboo Kantine |
Reguliersdwarsstraat 43 |
18,19 |
+ 9,78 |
Taboo Bar |
Reguliersdwarsstraat 45 |
18,50 |
+ 14,58 |
Je t’aime |
Reguliersdwarsstraat 47-49 |
30,66 |
+ 10,38 |
Pizza Heart |
Reguliersdwarsstraat 51 |
10,12 |
+ 4,52 |
Snackbar Noona |
Reguliersdwarsstraat 53 |
6,94 |
+ 3,05 |
Vegan Junk Food Bar |
Reguliersdwarsstraat 57 |
68,90 |
+ 8,90 |
Bariloche |
Reguliersdwarsstraat 8 |
12,96 |
0,00 |
Seoul Sista |
Reguliersdwarsstraat 18-20 |
9,28 |
0,00 |
Genki |
Reguliersdwarsstraat 26 |
31,66 |
+ 11,80 |
Lion Noir |
Reguliersdwarsstraat 28 |
31,36 |
+ 12,25 |
Dynasty |
Reguliersdwarsstraat 30 |
53,21 |
+ 23,80 |
Black and Blue |
Reguliersdwarsstraat 32-34 |
33,91 |
+ 15,91 |
Soho |
Reguliersdwarsstraat 36 |
10,27 |
+ 4,67 |
Secret Garden |
Reguliersdwarsstraat 38-40 |
32,09 |
+ 14,09 |
Café Exit / Club NYX |
Reguliersdwarsstraat 42 |
41,571 |
+ 16,27 |
Blend XL |
Reguliersdwarsstraat 44 |
5,93 |
+ 2,84 |
Fat Phill’s |
Geelvincksteeg 2 |
26,25 |
0,00 |
La Fucina Bloemenmarkt |
Geelvincksteeg 4 |
16,50 |
0,00 |
Baibua Thais eethuis |
Geelvincksteeg 6 |
22,00 |
0,00 |
Ondertekening
Aldus vastgesteld op: 19 april 2023
De waarnemend voorzitter van het dagelijks bestuur,
Micha Mos
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl