Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR695597
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR695597/1
Uitvoeringsprogramma voor 2023 van Nota Lokaal Gezondheidsbeleid 2023-2026
Geldend van 05-05-2023 t/m heden
Intitulé
Uitvoeringsprogramma voor 2023 van Nota Lokaal Gezondheidsbeleid 2023-2026Inleiding
Voor u ligt het ‘Uitvoeringsprogramma voor 2023 van de Nota Lokaal Gezondheidsbeleid 2023-2026'. Met dit uitvoeringsprogramma willen we inwoners zo goed mogelijk ondersteunen zodat meer inwoners gezonde keuzes maken in 2026. Met de uitvoering van Publieke gezondheid in Bronckhorst beogen we het voorkomen van verlies van gezondheid en het bevorderen van gezondheid voor alle inwoners. We hanteren daarbij een brede blik op gezondheid, vanuit de benadering van Positieve Gezondheid.
Deze brede kijk op gezondheid maakt het mogelijk om de dwarsverbanden te zien tussen allerlei activiteiten en initiatieven die de gemeente uitvoert of laat uitvoeren. Het is daardoor nodig dat we voor een integrale aanpak kiezen. Door te investeren in de brede gezondheid van onze inwoners, voorkomen we dat problemen bij de diverse pijlers ontstaan of verergeren. We gaan op die manier preventief te werk.
De integrale, preventieve uitwerking van het gezondheidsbeleid leidt ertoe dat de Nota Lokaal Gezondheidsbeleid een veelomvattende Nota is met daarin vanuit de brede blik op gezondheid de kaders en doelen om hieraan te werken. Het Uitvoeringsprogramma voor 2023 geeft houvast om het algemeen (meerjarig) doel op het gebied van preventie en gezondheid te bereiken, én de meerjarige doelen per pijler.
Een belangrijke factor op de invulling van dit Uitvoeringsprogramma zijn het Integraal Zorgakkoord (IZA) en Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA). In Het IZA worden afspraken vastgelegd door VWS met een groot aantal zorgpartijen. Het doel hiervan is toegankelijke, kwalitatief goede zorg en betaalbare zorg. Bij het GALA maken VWS, gemeenten, zorgverzekeraars, Sport en Welzijn een GGD’s, afspraken over te bereiken gezondheidsdoelen voor de komende jaren, via een samenhangende aanpak. De integrale visie op gezondheidsbeleid die we in de Nota beschrijven en de doelstelling van GALA om tot een samenhangende aanpak op gezondheidsdoelen te komen, versterken elkaar. We hanteren onze Nota als uitgangspunt en zoeken in de van ons gevraagde uitwerking van het IZA en GALA naar de parallellen tussen onze Uitvoeringsagenda en de akkoorden. Dit kan ertoe leiden dat de doelen zoals opgenomen in deze Uitvoeringsagenda gedurende het jaar 2023 aangepast worden om in lijn te komen met het IZA/GALA.
Leeswijzer
In de tabel ‘Beleidsonderwerpen - Pijlers beleidskader Sociaal domein Bronckhorst en Programma’s GALA’ staan horizontaal de 5 pijlers uit het beleidskader Sociaal Domein, welke ook in de Nota Lokaal Gezondheidsbeleid gehanteerd zijn. Verticaal staan de programma’s van het GALA. De beleidsonderwerpen waaraan gewerkt wordt in 2023 zijn geplaatst in deze matrix, zodat duidelijk is aan welk lokaal beleidsdoel én aan welk programma van het GALA ze bijdragen.
De Nota Lokaal Gezondheidsbeleid bevat een aantal belangrijke onderwerpen die nader worden uitgewerkt in aparte/verdiepende Nota’s of Agenda’s. Voor een deel betreft dit nieuwe Nota’s die in 2023 (en 2024) ter vaststelling aan de raad voorgelegd. Vanuit die Nota’s volgen aparte uitvoeringsprogramma’s met de focus op het onderwerp van die betreffende Nota. Voor een klein deel betreft dit ook lopende Nota’s of uitvoeringsprogramma’s waaraan reeds uitvoering gegeven wordt. Deze doelen vindt u om die reden niet terug in het jaarlijkse Uitvoeringsprogramma van de Nota Lokaal Gezondheidsbeleid. Het gaat om:
Doelstelling in Nota Lokaal Gezondheidsbeleid 2023-2026 |
Bijbehorende Nota/Agenda/ Uitvoeringsprogramma of projectplan |
Het bevorderen van mentale, fysieke en sociale gezondheid van kinderen en jongeren. |
Lokale Educatieve Agenda |
Realiseren van een dementievriendelijke gemeente. |
Uitvoeringsplan Dementievriendelijke gemeente |
Participatie WSW-doelgroep. |
Uitvoeringsprogramma WSW vanaf 2020 |
(Digitale) dienstverlening voor alle inwoners beschikbaar en toegankelijk. |
Onze Dienstverlening ons visitekaartje, Blik vooruit naar 2024. |
Uitwerking inclusieve gemeente, uitvoering VN-verdrag. Aandacht besteden aan de LHBTIQ+ers door uitvoering te geven aan Bronckhorst Regenbooggemeente. Realiseren van een voorziening voor anidiscriminatie volgens de wettelijke taak. |
Inclusieagenda Bronckhorst + projectplan inclusie |
Ondersteuning van mantelzorg met psychische problematiek. |
Nota Mantelzorgbeleid |
Het bevorderen van kansengelijkheid. |
Nota Armoedebeleid |
Daarnaast hangt de te ontwikkelen Nota vrijwilligersbeleid nauw samen met een aantal doelstellingen uit het Lokaal Gezondheidsbeleid, onder andere de doelen onder Pijler 4, Samenredzaamheid. We maken voor 2023 de keuze om deze doelen uit te werken in het Uitvoeringsprogramma van het Lokaal Gezondheidsbeleid. Bij de ontwikkeling van de Nota Vrijwilligersbeleid en het bijbehorende uitvoeringsprogramma zullen we opnieuw de afweging maken waar uitwerking van deze doelstellingen het meest passend is.
‘Beleidsonderwerpen - Pijlers beleidskader Sociaal Domein en Programma’s GALA’
PIJLERS BELEIDSKADER SOCIAAL DOMEIN BRONCKHORST |
1. Gezonde en weerbare jeugd |
2. VitAle Inwoners |
3. Bronckhorst inclusief |
4. SAMENREDZAAMHEID IN DE KERNEN |
5. IEDEREEN EEN STEVIGE BASIS |
PROGRAMMA’S GALA |
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ondersteuning van mantelzorg met psychische problematiek. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Op de verdere pagina’s van deze Uitvoeringsagenda zijn de beleidsonderwerpen uitgewerkt in een beknopt plan per doel.
1. Gezonde en Weerbare Jeugd
1.1 Kansrijke start
Meerjarig doel Het vergroten van de kansengelijkheid in de eerste levensfase van een kind en daarvoor. SMART-doel 2023 Eind 2023 is onderzocht welke lokale coalities er al zijn en hoe we deze kunnen verstevigen en/of uitbreiden. |
|
Toelichting Bij een kansrijke start zijn de eerste 1000 dagen cruciaal. Bij de noodzaak om zoveel mogelijk kinderen in Nederland zo’n start te geven, past een gezamenlijke aanpak die ingebed is in het bredere preventieve gezondheidsbeleid van elke gemeente. Als gemeenten en zorgprofessionals samen optrekken, versterken zij elkaar. In zo’n lokale coalitie werken bijvoorbeeld gemeenten, zorgverzekeraars en zorgaanbieders die rond de geboorte een rol spelen, zoals jeugdverpleegkundigen, jeugdartsen, Jeugdzorg, welzijnswerk, volwassen-ggz huisartsen, verloskundigen, gynaecologen, kraamzorg- en wijkteammedewerkers samen. De coalitieleden maken afspraken om kwetsbare gezinnen effectief te ondersteunen, zodat meer kinderen een kansrijke start krijgen. De verantwoordelijkheid om een lokale coalitie te beginnen, ligt bij de gemeenten. |
Wat gaan we doen We nemen de verantwoordelijkheid om een lokale coalitie te beginnen. We maken daarbij gebruik van de 5 basisprincipes lokale coalitie kansrijke start van het Ministerie VWS. |
Resultaat Een lokale coalitie Kansrijke Start of eerste 1000 dagen heeft als doel te zorgen voor een gezamenlijke aanpak rondom de eerste 1000 dagen van kinderen, met speciale aandacht voor kwetsbare gezinnen. Wij willen zorgen voor een goede verbinding tussen het landelijk programma Kansrijke start en de (voor een belangrijk deel nog te vormen) lokale coalities eerste 1000 dagen. |
Wanneer In 2023 zetten we de eerste stappen om te onderzoeken welke coalities er al zijn en hoe we deze kunnen verstevigen/uitbreiden. In 2023 is het beeld van de bestaande coalities compleet. |
Wie Samenwerkingspartners die betrokken (kunnen) zijn bij de eerste 1000 dagen van een kind. Zie ook toelichting. |
Communicatie Waar nodig communiceren we als gemeente over de gevormde coalitie. Veranderingen in werkwijzen communiceren de organisaties zelf met hun cliënten/ klanten. |
Kosten/baten/dekking Eventuele kosten: zijn nu nog niet bekend. De baten: Een meer preventieve aanpak die zorg en ondersteuning op korte en lange termijn kan voorkomen. Dekking: financieren we uit de SPUK-regeling voor het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA). SPUK staat voor specifieke uitkering. |
Monitoring De gevormde coalitie is het gremium waar de monitoring plaats vindt. We maken hierbij gebruik van zowel data als kwalitatieve gegevens. |
1.2 Echtscheidingsproblematiek
Meerjarig doel Meer aandacht voor echtscheidingsproblematiek en een passende aanpak hierbij. Door o.a. meer bekendheid over de ondersteuningsmogelijkheden te geven. SMART-doel 2023 Eind 2023 staat een stevig netwerk tussen scholen en sociaal team met een focus op vroegtijdige ondersteuning voor gezinnen die met echtscheiding te maken krijgen. |
|
Toelichting We zien een stijging in het aantal vechtscheidingen, met de daarbij behorende problematiek in de gezinnen. |
Wat gaan we doen Door te investeren in het netwerk rond gezinnen willen we in een vroeger stadium in contact komen. Vanuit dit contact werken we met het gezin aan een stabielere situatie rond en na de scheiding. We bouwen de huidige contacten en ondersteuning uit zodat er meer toegespitste ondersteuning geboden kan worden. |
Resultaat Een daling van het aantal kinderen dat in de jeugdhulp belandt door een onveilige thuissituatie rond en na een scheiding. Een stijging in het aantal gezinnen dat op een veilige en rustige manier een scheiding verwerkt. |
Wanneer Start 1e kwartaal 2023 met het versterken van de inzet op en rond scholen, met name primair onderwijs. Ontwikkeling gedurende de hele beleidsperiode. |
Wie Sociaal team vanuit de gemeente Scholen, verenigingen, huisartsen, welzijn als netwerk in de gemeente. |
Communicatie Vooral persoonlijke communicatie via de eigen kanalen en contacten met intermediairs, professionals en gezinnen. |
Kosten/baten/dekking De kosten bestaan uit inzet personeel. Baten: Daling van het aantal kinderen dat in jeugdhulp terecht komt. Dekking: Binnen de post preventie jeugd is er ruimte om dit uit te werken. Uitvoering zit binnen de formatie van het sociaal team. |
Monitoring Jaarlijks monitoren we de complexe casussen met echtscheiding als belangrijkste factor. |
1.3 Vergroten weerbaarheid
Meerjarig doel Veegroten van de weerbaarheid bij kinderen door bijvoorbeeld trainingen aan te bieden. SMART-doel 2023 In 2023 gaan we na of het huidige aanbod aansluit bij de behoefte en of uitbreiding nodig is. Waar nodig wordt het aanbod van trainingen aangepast. |
|
Toelichting We bieden via de consulenten van het sociaal team al langere tijd trainingen op scholen en dichtbij kinderen die bijdragen aan de weerbaarheid van jeugdigen. Dit gaat zowel om het opgewassen zijn tegen pestgedrag, als lastiger situaties in de thuissituatie. We gaan deze inzet toetsen op de behoefte bij scholen. |
Wat gaan we doen We zetten de trainingen die we al bieden voort. We gaan in gesprek met scholen om in beeld te krijgen of we een passend en in voldoende mate aanbod hebben. Daar waar wijzigingen wenselijk zijn om de resultaten te verbeteren, passen we de trainingen aan. |
Resultaat Jeugdigen die steviger in het leven staan en goed om kunnen gaan met tegenslagen. |
Wanneer Doorlopend beleid. |
Wie Trainingen aan jeugdigen in het primair onderwijs worden gegeven door consulenten van het sociaal team. Aan jeugdigen op het VO worden trainingen worden gegeven door de GGD. Zorgcoördinatoren van scholen bepalen of en hoe we het aanbod kunnen verbeteren. |
Communicatie Via scholen worden gezinnen geïnformeerd over de mogelijkheden. Leraren dragen actief jeugdigen aan voor de training. |
Kosten/baten/dekking Kosten: nog niet bekend. Baten: Zie resultaat. Dekking: Deze trainingen worden betaald uit het budget preventie jeugd en de uren sociaal team. |
Monitoring We monitoren de aantallen deelnemers. |
1.4 Gezonde leefstijl jeugd
Meerjarig doel Stimuleren dat kinderen in een gezonde leefomgeving opgroeien met aandacht voor gezonde voeding, voldoende beweging, ontspanning en slaap. SMART-Doel 2023 In 2023 is een lokaal netwerk JOGG- opgericht om samen de leefomgeving van kinderen gezonder te maken. |
|
Toelichting Als JOGG-Gemeente wil je de gemeente zo gezond maken dat welvaartsziekten als overgewicht en obesitas geen kans meer maken. Met deze lokale integrale aanpak maken we samen de omgeving waarin kinderen en jongeren opgroeien, structureel gezonder. |
Wat gaan we doen
|
Resultaat
|
Wanneer Q1, 2022 verkenning Q3, 2023 |
Wie
|
Communicatie Gemeentelijke communicatiekanalen |
Kosten/baten/dekking Kosten: Richtlijn 22.000-25.000 Euro per jaar voor JOGG-regisseur. Baten: Gezondere leefomgeving voor kinderen. Dekking: SPUK voor GALA/ Sportakkoord. Eventueel NPO gelden. Werk-/activiteitenbudget: Ongeveer 2.500 Euro. |
Monitoring Met behulp van de GGD Gezondheidsmonitors |
1.5 Ondersteuning van jeugdigen
Meerjarig doel Ondersteuning van de jeugdigen, zo dicht mogelijk bij de gewone gezinssituatie en zo mogelijk zonder indicaties. SMART-doel 2023 Vanaf het tweede kwartaal werken we met een pilot die jeugdigen tussen 12 en 18 jaar integraal en drempelloos ondersteunt. |
|
Toelichting We willen in een vroeger stadium vanuit een laagdrempelig profiel jeugdigen een steuntje in de rug geven als hun gedrag laat zien dat er behoefte is aan aandacht en ondersteuning. Daar waar nodig wordt intensievere begeleiding geboden tot en met zorg, zonder dat jeugdigen zich moeten voegen naar het zorgsysteem zoals dat nu standaard is. Ze krijgen hiermee geen etiket, maar blijven dicht bij het dagelijks doen en laten en kunnen hulp zo makkelijker accepteren en internaliseren. |
Wat gaan we doen We starten een pilot waarbij de mogelijkheid van informeel jongerenwerk t/m begeleiding via vertrouwde en vaste personen wordt geboden. Hierbij is geen indicatie vereist. De zorgverlener registreert wat er nodig is en welke doorloop er is. |
Resultaat We zien minder jeugdigen die in een (langdurig) zorgtraject zitten of overlast veroorzaken. Ze hebben meer grip op hun leven en weten wanneer ze een steuntje nodig hebben en kunnen verwachten. |
Wanneer De pilot start eind 1e kwartaal 2023 voor in eerste instantie een periode van een jaar, met verlenging van nog twee jaar als de eerste resultaten een (voorzichtig) positief beeld geven. |
Wie Jongeren tussen 12 en 18 jaar die in beeld komen via intermediairs. |
Communicatie Communicatie richt zich op intermediairs, de jongeren en hun gezin. |
Kosten/baten/dekking De kosten zijn nog niet bekend. Baten: Op termijn zou dit tot lagere zorgkosten moeten leiden. Dekkking: We zetten budget in dat anders voor individuele zorgtrajecten ingezet wordt. |
Monitoring We monitoren de aantallen, duur en intensiteit van de begeleiding. Voor het eerste jaar is het werkend krijgen van de pilot het doel, daarna monitoren we de aantallen jeugdigen die hiermee geholpen zijn en of zij hiermee buiten het reguliere zorgsysteem kunnen blijven. |
1.6 Voorliggende voorzieningen
Meerjarig doel Het aanbod van voorliggende voorzieningen voor jongeren sluit aan bij hun behoefte en ze weten de weg ernaartoe te vinden. SMART-doel 2023 Een duidelijk beeld van de behoefte aan ontmoetingsplekken voor jeugdigen. |
|
Toelichting We ontvangen signalen dat er behoefte is aan meer ontmoetingsmogelijkheden voor jeugdigen, met name tussen de 12 en 20 jaar. |
Wat gaan we doen We gaan in gesprek met jeugdigen en verenigingen/maatschappelijke organisaties om te verkennen of en hoe we dit mogelijk kunnen maken. Hierbij vinden we het belangrijk dat er wel eigen verantwoordelijkheid gevoeld wordt bij het in stand houden en organiseren van momenten. |
Resultaat Op basis van de behoefte passende mogelijkheden voor jeugdigen om elkaar te ontmoeten. |
Wanneer In het tweede kwartaal van 2023 gaan we actief uitvragen waar en hoe er behoefte is en hoe we dit (mede) vorm kunnen geven. De gemeente stelt zich faciliterend op. Waar mogelijk starten we met de realisatie. |
Wie Cluster Zorgen en Leren Jeugdigen tussen 12 en 20 jaar. Welzijnsorganisaties, dorpshuizen en verenigingen. |
Communicatie We gaan in de kernen het gesprek aan om te peilen wat er speelt en waar mogelijkheden gezien worden. |
Kosten/baten/dekking Kosten: Dat volgt uit de uitvraag. Baten: Zie resultaat. Dekking: Dat volgt afhankelijk van het resultaat. |
Monitoring We inventariseren wat de behoefte is, welke opties er zijn en of en hoe hier invulling aan gegeven kan worden. |
2. Vitaal ouder worden
2.1 Rookvrij
Meerjarig doel (Pijler 1 en 2) Achterhoek Rookvrij richt zich op het stoppen van roken, het voorkomen van roken bij jongeren en het stimuleren van een rookvrije omgeving. De gemeente Bronckhorst voert dit beleid uit met als doel dat meer inwoners gezonde keuzes maken. SMART-doel 2023
|
|
Toelichting In 2022 hebben we 86 rookvrije speelplekken gecreëerd. Ook zijn buurthuizen en een aantal zwembaden en sportverenigingen (deels) rookvrij. Uiteindelijk willen we dat er door meer inwoners gezonde keuzes worden gemaakt ten aanzien van roken. |
Wat gaan we doen Stimuleren van het stoppen met roken door aandacht te besteden aan de campagne ‘Stoptober’ bij inwoners en medewerkers en aan de campagne ‘Puur Rookvrij’ voor inwoners. Het voorkomen van roken door jongeren door de bewustwording te vergroten bij kinderen in groep 8 van de basisschool en bij hun ouders over diverse gezondheidsthema’s. Stimuleren van een rookvrije omgeving bij sportverenigingen, zwembaden, buurthuizen, etc. waar nog geen rookvrije omgeving is gecreëerd door dit onder de aandacht te brengen (mondeling/nieuwsbrief). |
Resultaat Door de gemeente is aandacht besteed aan de campagne ‘Stoptober’ en ‘Puur rookvrij’. Door de gemeente is een brief met materialen naar ouders van kinderen in groep 8 van de basisschool gestuurd over diverse gezondheidsthema’s waaronder roken. In 2023 wordt een rookvrije omgeving gestimuleerd door het onder de aandacht brengen van de mogelijkheid om borden/stoeptegels Rookvrij te plaatsen in een nieuwsbrief/mondeling contact. |
WanneerOp diverse momenten in 2023 worden de campagnes ondersteund door de GGD NOG en de gemeente. Het voorkomen van roken bij jongeren door het versturen van een brief en materialen naar ouders van kinderen in groep 8 van de basisschool in januari. Rookvrije omgeving stimuleren: heel 2023. |
Wie Cluster Zorgen en Leren, GGD NOG, Cluster Buiten, Combinatiefunctionarissen. |
Communicatie De GGD ondersteund bij het voorbereiden van de communicatie. Bij de gemeente worden de reguliere communicatiekanalen gebruikt. |
Kosten/baten De kosten: De kosten van borden en stoeptegels Rookvrij, zijn afhankelijk van het gewenste aantal. Er zijn ook nog enkele borden en stoeptegels Rookvrij over. -Er zijn geen kosten verbonden aan het onder de aandacht brengen van de campagnes behalve portokosten. De baten: niet roken kan ziekten voorkomen zoals kanker, hart- en vaatziekten en luchtwegziekten. Ook voorkomt het dat mensen ernstig ziek worden door meeroken en zelfs doodgaan, tot wel duizenden per jaar. Dekking: Hiervoor kan het budget Preventieakkoord 2023 ingezet worden. |
Monitoring De nieuwe GGD- monitors die elke vier jaar worden afgenomen door de GGD. |
2.2 Suïcidepreventie
Meerjarig doel De gemeente Bronckhorst heeft aandacht besteed aan suïcidepreventie. SMART-doel 2023
|
|
Toelichting Eind 2022 is aandacht besteed aan suïcidepreventie door de gemeente Bronkhorst door aan te sluiten bij de landelijke campagne van 113. Op bankjes in de vijf kernen zijn plaquette bevestigd met de tekst “Een goed gesprek begint met iemand echt zien”. “1KZ1EJ3”. Ook is hier aandacht voor geweest in de lokale media. Met deze plaquettes is blijvend aandacht voor zelfmoordpreventie in Bronckhorst. Op de plaquettes staat namelijk een QR-code waarmee inwoners een gratis online training kunnen volgen hoe ze in gesprek kunnen gaan over dit thema. |
Wat gaan we doen Sociaal consulenten volgen de gatekeepertraining van 113 gericht op suïcidepreventie. |
Resultaat Een deel van de sociaal consulenten van cluster Participatie, heeft de gatekeerpertraining van 113 gevolgd. Na deze training kunnen sociaal consulenten:
|
Wanneer Q2 |
Wie Cluster Zorgen en Leren, Cluster Buiten, Communicatie,Team Participatie |
Communicatie Geen specifieke communicatie intern of extern. |
Kosten/baten/dekking Kosten: Afhankelijk van het aantal deelnemers zijn de kosten: Incompany tot 8 deelnemers: €1080,- of Incompany training van 9-14 deelnemers: €1850,-. Baten: Signalen van suïcidaliteit of een vermoeden daarvan worden tijdig herkent, bespreekbaar gemaakt en waar nodig worden inwoners doorverwezen. Dekking: Bijdrage leveren aan suïcidepreventie, zie resultaat. Extra middelen van Preventieakkoord 2022 gericht op mentale gezondheid. Er is een melding gedaan dat deze middelen meegenomen worden naar 2023. Dit is goedgekeurd. |
Monitoring 113 zal na afloop van de training een evaluatie uitvoeren. |
2.3 Gezonde leefstijl en preventie overgewicht
Meerjarig doel Bevorderen van een gezonde leefstijl en de preventie van overgewicht. SMART-Doel 2023 In 2023 heeft de gemeente diverse activiteiten georganiseerd om een gezonde leefstijl te bevorderen en om overgewicht te voorkomen. |
|
Toelichting We willen in Bronckhorst dat:
|
Wat gaan we doen (Activiteiten)
|
Resultaat
|
Wanneer
|
Wie Team combinatiefunctionarissen |
Communicatie Gemeentelijke communicatie |
Kosten/baten/dekking Kosten: Inzet personeel. Baten: Zie resultaat. Dekking: SPUK Akkoord voor GALA, Preventieakkoord 2023 |
Monitoring GGD Gezondheidsmonitors |
2.4 Ketenaanpak valpreventie
Meerjarig doel Afstemmen met eerstelijns hulpverleners om te komen tot een integraal aanbod voor inwoners op het gebied van valpreventie. SMART-doel 2023 Eind 2023 is een ketenaanpak valpreventie opgezet om te komen tot een integraal aanbod voor inwoners met een verhoogd valrisico. |
|
Toelichting Bij een structurele aanpak van valpreventie is het essentieel dat er sterke samenwerkingsverbanden tot stand komen tussen de curatieve zorg en de gemeente. Er moeten duidelijke afspraken worden gemaakt over de opsporing, signalering, screening, doorverwijzing en inzet van interventies rondom inwoners met een verhoogd valrisico. Om dit te realiseren wordt een ketenaanpak valpreventie opgezet. Hierin ligt vast welke lokale professional op welk moment actie onderneemt. |
Wat gaan we doen
|
Resultaat
|
Wanneer We zijn gestart met deze activiteiten Q4, 2022. |
Wie
|
Communicatie In Q2, 2023 een communicatieadviseur betrekken bij dit project. |
Kosten/baten/dekking Kosten: Nog niet duidelijk. Baten: Valincidenten voorkomen, kwaliteit van leven, zelfredzaamheid. Dekking: Preventieakkoord 2023 inzetten voor de kosten van preventieve interventies. -SPUK voor GALA gebruiken voor de coördinatie van de ketenaanpak en wellicht IZA voor regionale ondersteuning. -Afspraken maken met de zorgverzekeraar Menzis. |
Monitoring
|
2.5 Alcoholmatiging
Meerjarig doel (Pijler 1 en 2) In de gemeente Bronckhorst bevorderen we een gezonde leefstijl. Meer inwoners maken gezonde keuzes in 2026, dan dat ze in 2022 doen. SMART-doel 2023
|
|
Toelichting
|
Wat gaan we doen
|
Resultaat
|
Wanneer Q1 Q4 Heel 2023 2023 2023 Heel 2023 2023 |
Wie Cluster Zorgen en Leren, Cluster Participatie, Cluster Handhaving. |
Communicatie Reguliere communicatiekanalen en middelen worden hierbij ingezet. |
Kosten/baten/dekking De kosten: Aanbieden van de cursus IVA in vijf kernen bedraagt ongeveer Euro 4000,-. De kosten voor handhaving vallen onder reguliere taken. Baten: Meer inwoners maken gezonde keuzes t.a.v. een gezonde leefstijl en gericht op alcoholmatiging. Dekking: De kosten voor IVA worden betaald van het Preventieakkoord 2023. Extra budget van 10.000,- reserveren vanuit Preventieakkoord/ Lokaal gezondheidsbeleid voor extra activiteiten zie activiteit 6. |
Monitoring De nieuwe GGD Monitors die elke vier jaar worden afgenomen door de GGD. |
2.6 Technologie als steunsysteem
Meerjarig doel Stimuleren van het inzetten van technologische hulpmiddelen om de veiligheid en zelfredzaamheid van inwoners te vergroten. SMART-doel 2023
|
|
Toelichting De inzet van zorgtechnologie kan ervoor zorgen dat mensen met een beperking langer zelfstandig in hun vertrouwde omgeving kunnen blijven wonen. De ontwikkeling van zorgtechnologie gaat erg snel. Het is voor ons van belang om op de hoogte te zijn en te blijven van de actuele ontwikkelingen in deze markt en daar ook onze inbreng in te kunnen hebben. De TZA Achterhoek (Technologische Zorg Academie) is het innovatieve leerwerk-, test- en oefencentrum op het gebied van zorgtechnologie en toepassingen. Door een lidmaatschap aan te gaan met de TZA blijven we op de hoogte van actuele ontwikkelingen en kunnen kennis halen, brengen en delen. Dit sluit aan bij het speerpunt ‘Samen leven, werken en ontmoeten in een gezonde leefomgeving’ uit het coalitieakkoord 2022-2026 Bouwen aan een dienstbaar, leefbaar en sociaal Bronckhorst. |
Wat gaan we doen Samen met de TZA Achterhoek organiseren we een startbijeenkomst voor sociaal consulenten om ze te informeren over het aanbod van TZA. Met een afvaardiging van de gemeente Bronckhorst brengen we in kaart (cliënt, inwoners, professionals) waar de behoefte ligt en hoe we de samenwerking daarin kunnen versterken. Op basis van de cliëntprofielen wordt een match gemaakt met producten uit de Probeer Service die vervolgens getest en/of ingezet kunnen worden. We maken gebruik van de infostand en de producten box om inwoners om de mogelijkheden van zorgtechnologie bij onze inwoners onder de aandacht te brengen. |
Resultaat Door het aangaan van het lidmaatschap verbinden we onze organisatie met de TZA Achterhoek en helpen we onze organisatie aan actuele en praktische kennis en kunde op het gebied van zorgtechnologie. We tonen onze maatschappelijke betrokkenheid voor de regio Achterhoek en kunnen zo de implementatie van zorgtechnologie versnellen. Zorgtechnologie kan een belangrijke bijdrage leveren aan het langer zelfstandig thuis blijven wonen. |
Wanneer Op 31 januari 2023 besluit het college over het lidmaatschap aan de TZA Achterhoek gedurende de huidige collegeperiode. |
Wie Cluster Participatie, sociaal consulenten, Cluster Communicatie, partners van de TZA Achterhoek, (gemeenten, zorginstellingen en onderwijs), cluster Zorg & Leren. |
Communicatie Via huis aan huis bladen, social media, mond op mond, informatiemarkten etc. |
Kosten/baten Kosten: De TZA vraagt een jaarlijkse bijdrage per organisatie. Voor gemeenten wordt een staffel gehanteerd met als uitgangspunt het aantal inwoners dat woonachtig is in de betreffende gemeente. Op basis van deze staffel bedragen de kosten voor Bronckhorst € 5.750 per jaar. Baten: Zie resultaat. Dekking: Bestaande budgetten voor Toegang en eerstelijnsvoorzieningen. |
Monitoring De resultaten en opbrengsten van het lidmaatschap zijn opgenomen in de monitor. |
2.7 Reablement
Meerjarig doel Inwoners waarbij een verlies aan zelfstandigheid ontstaat, zo onafhankelijk mogelijk maken van de zorg door de oorzaak aan te pakken (reablement). SMART-doel 2023
|
|
Toelichting Reablement (herstelgerichte ondersteuning - en zorg) wordt ingezet om de zelfred-zaamheid te bevorderen bij verlies aan functies en daarmee een ondersteunings- en/of zorgvraag te verminderen. Daarnaast draagt het bij aan preventie door het voor-komen van een zorgvraag. Waar nu nog vaak veel uit de handen van ouderen wordt genomen als zij in zorg komen, gaan ondersteuning en zorg meer aansluiten bij wat mensen (en hun omgeving) willen en kunnen. We willen reablement inzetten vanuit positieve gezondheid. Het gedachtengoed van positieve gezondheid leidt tot zingeving, geluk, kwaliteit van leven, en het vergroten van de autonomie. Door het overnemen van taken wordt de zelfstandigheid van mensen in gevaar gebracht en daarmee de achteruitgang van spierkracht waardoor ze meer afhankelijk worden van anderen. Reablement komt ook het welbevinden te goede doordat ze langer thuis kunnen blijven wonen en zoveel mogelijk onafhankelijk van zorg. Waar nodig vindt fysieke versterking plaats. |
Wat gaan we doen
|
Resultaat
|
Wanneer
|
Wie
|
Communicatie We stemmen de inhoud van de communicatie en de te gebruiken communicatiekanalen af met de afdeling communicatie. We kiezen voor een positieve benadering, gericht op de belangen van de inwoners. De informatie dient begrijpelijk te zijn voor inwoners. |
Kosten/baten Kosten: Nog niet bekend. Baten: Zelfredzaamheid van inwoners bevorderen, voorkomen van zorgvraag, zingeving, eigen regie, geluk. Dekking: Eventuele kosten kunnen betaald worden via brede SPUK voor GALA |
Monitoring We monitoren of het subdoel, de activiteiten en de resultaten zijn behaald via de Monitor, ieder kwartaal. |
2.8 Welzijn op recept
Meerjarig doel Borging van de interventie ‘Welzijn op recept’ voor inwoners in Bronckhorst die bij de huisarts komen met psychosociale problemen en/of gevoelens van eenzaamheid. SMART-doel 2023 Eind 2023 geven samenwerkingspartners van ‘Welzijn op recept’ in Bronckhorst aan dat de samenwerking hierbij is versterkt. |
|
Toelichting De inwoners met psychosociale klachten en/of gevoelens van eenzaamheid die bij de huisarts komen kunnen ‘Welzijn op recept’ aangeboden krijgen. |
Wat gaan we doen Hand-out voor huisartsenpraktijken ontwikkelen. In maart 2023 wordt een bijeenkomst georganiseerd door de gemeente ism Proscoop met samenwerkingspartners van ‘Welzijn op recept’ Waar dit wenselijk is, wordt per kern een afspraak gemaakt om nadere afspraken te maken over ‘Welzijn op recept’. |
Resultaat Een hand-out voor huisartsenpraktijken wordt ontwikkeld. Er is een bijeenkomst georganiseerd over ‘Welzijn op recept’ voor samenwerkingspartners. Waar wenselijk is per kern een afspraak gemaakt om nadere afspraken te maken over ‘Welzijn op recept’. |
Wanneer Hand-out ontwikkelen: Q1 Bijeenkomst in Q1 Eventuele vervolgafspraak per kern: Q2 |
Wie Proscoop, Cluster Welzijn en leren, team Participatie, Huisartsenpraktijken in Bronckhorst met praktijkmanagers, huisartsen en poh-ers. |
Communicatie Proscoop pakt de communicatie op via haar communicatiekanalen. |
Kosten/baten/dekking Kosten: Geen. Baten: Goede toeleiding van doelgroep met psychosociale klachten van huisarts naar welzijn. Dekking: De kosten voor de inzet van Proscoop worden meegenomen door Menzis. |
Monitoring De monitoring van Welzijn op recept wordt vervolgd via de bestaande methodes. |
3. Inclusieve samenleving
3.1 Eenzaamheid/betekenisvol sociaal contact
Meerjarig doel Bijdragen aan de inclusieve samenleving door aandacht te geven aan het thema eenzaamheid/betekenisvol sociaal contact. SMART-doel 2023 Eind 2023 is er een overzicht van alle lokale netwerken op het gebied van eenzaamheid en zijn netwerken, waar nodig, versterkt. |
|
Toelichting Het uiteindelijke doel richt zich op eenzaamheid in Bronckhorst te verminderen. Zodat meer mensen meedoen en het gevoel hebben dat ze ertoe doen. De drie actielijnen van het Actieprogramma Een tegen eenzaamheid 2022-2025 zijn:
Impliciet besteden we aandacht aan het verminderen van eenzaamheid in alles wat we doen. |
Wat gaan we doen We besteden aandacht aan de drie actielijnen uit het landelijk actieprogramma ‘Een tegen eenzaamheid’ door:
|
Resultaat
|
Wanneer Q3 Q4 Q4 2023 |
Wie Cluster Zorgen en Leren i.s.m. diverse netwerken. |
Communicatie
|
Kosten/baten/dekking Kosten: Nog niet bekend. Baten: Verminderen van eenzaamheid in Bronckhorst. Dekking: Brede SPUK voor GALA. |
Monitoring Diverse GGD Monitoren; Registratie per Dorpskamer Jaarverslag Rapport bezoekdiensten |
4. Samenredzaamheid
4.1 Gevarieerd aanbod aan interventies
Meerjarig doel Afstemming over verschillende activiteiten in de kernen met als resultaat dat een gevarieerd aanbod aan interventies ontstaat, waarbij rekening gehouden wordt met het buitengebied. SMART-doel 2023 Eind 2023 heeft elke kern een passend aanbod aan activiteiten ten behoeve van de samenredzaamheid van inwoners. |
|
Toelichting Vanuit diverse maatschappelijke organisaties, inwoners en verenigingen worden activiteiten opgezet die bijdragen aan een gezellig, actief en ondernemend Bronckhorst. We zien daarnaast maatschappelijke problemen die vragen om een specifiek aanbod, of benadering. Dit sluit niet altijd op elkaar aan. |
Wat gaan we doen In samenspraak met het netwerk in de kernen inventariseren we wat er aan aanbod is, welke behoefte er is, zowel vanuit inwoners als vanuit problematiek die speelt. Samen met het maatschappelijk veld kijken we hoe we hier concreet aanbod op aan kunnen laten sluiten. |
Resultaat Een meer passend aanbod per gebied, waarbij het aanbod aansluit op de behoefte. |
Wanneer Dit loopt al meerdere jaren, waarbij het platform Zelhem een voorloper was, en nu vanuit Vorden en Steenderen stappen gezet worden. Hierna volgen Hengelo en Hummelo/Keppel. |
Wie Maatschappelijke organisaties, inwoners, verenigingen en gemeente. |
Communicatie Via de contacten met organisaties. |
Kosten/baten/dekking Kosten: Dit hangt af van de behoefte binnen een gebied. Baten: Een passend aanbod van activiteiten t.b.v. de zelfredzaamheid van inwoners. Dekking: In principe gaan we uit van een budgetneutrale ondersteuning. |
Monitoring We volgen de stappen in de verschillende gebieden en rapporteren hierover in de P&C documenten. |
4.2 Fijnmazige bereikbaarheid
Meerjarig doel Zorgdragen voor fijnmazige bereikbaarheid zodat onze inwoners kunnen participeren. SMART-doel 2023
|
|
Toelichting Ons vervoerbeleid raakt meerdere thema’s. Niet enkel verkeer en vervoer maar ook thema’s binnen het Sociaal Domein. Het gaat om bereikbaarheid, het vergroten van zelfstandigheid, het voorkomen en tegengaan van eenzaamheid, het kunnen onderhouden van contacten en mee kunnen doen. Naast participatie in de samenleving dienen we rekening te houden met de verkeersveiligheid en het betaalbaar houden van het vervoer. De gemeente Bronckhorst is een uitgestrekte plattelandsgemeente met 44 kernen. Onze oudere inwoners blijven steeds langer zelfstandig thuis wonen. Met het klimmen van de jaren neemt ook de mobiliteitsvraag toe. Fijnmazige bereikbaarheid is van essentieel belang. Het zorgt ervoor dat onze inwoners zo lang mogelijk mee kunnen blijven doen en afstanden kunnen blijven overbruggen. Bereikbaarheid draagt bij aan de leefbaarheid in vele opzichten. |
Wat gaan we doen We dragen zorg voor de uitvoering van een maatregelpakket welke door de gemeente is vastgesteld op 9 november 2022, teneinde met deze ingevoerde aanpassingen een eventueel financieel tekort te kunnen beperken en tegelijkertijd de kwaliteit van het vervoer te borgen. We adviseren naar een nieuw concept van het vraagafhankelijke vervoer. Aan de hand van een brede evaluatie met als belangrijke pijler het creëren van een inclusieve samenleving. We monitoren ons vervoersbeleid aan de hand van een continu klanttevredenheidsonderzoek. We komen tot innovatieve oplossingen met betrekking tot de effectiviteit en continuïteit van het vervoer. Denk aan planning, borging kwaliteit versus kostenbeheersing, analyseren van vervoersbewegingen etc. |
Resultaat Onze inwoners kunnen zich zelfstandig tegen een redelijk tarief verplaatsten binnen de gemeente. |
Wanneer Continu proces, gemeentelijke taak vanuit de Wmo. |
Wie Verkeerskundige, Beleid Zorg & Leren, Cluster participatie, financiën. |
Communicatie ZOOV Magazine, huis aan huis bladen, social media, Stuurgroep met afgevaardigden wethouders uit de regio en werkgroep met afgevaardigde beleidsmedewerkers uit de regio. |
Kosten/baten/dekking Kosten: Zie financieel overzicht WMO. Baten: Zie resultaat. Dekking: Wmo budget vervoer. |
Monitoring Continu proces via de monitor. Aparte gegevens vanuit datalab en gebruik VEP. |
4.3 Dorpskamers
Meerjarig doel Creëren van laagdrempelige en toegankelijke activiteiten om te voorkomen dat zwaardere zorg ingezet dient te worden. We organiseren dit door ontmoetingscentra zoals dorpskamers op te zetten. We werken hierbij samen met Stadskamer Doetinchem. SMART-doel 2023 Eind 2023 hebben de vijf grotere kernen een passende vorm van een dorpskamer. |
|
Toelichting In elke grotere kern zetten we een dorpskamer op. In Vorden en Steenderen zijn de dorpskamers al van start gegaan. Elke dorpskamer is elke week 4 dagdelen open. De dorpskamer is bij voorkeur gevestigd in een pand waar ook het sociaal team huisvesting vindt. |
Wat gaan we doen We hebben de stadskamer Doetinchem de opdracht gegeven deze dorpskamers voor ons professioneel te begeleiden. Zij organiseren diverse activiteiten voor de inwoners. De welzijnsstichting en de combinatiefunctionarissen worden hierbij betrokken. Met de stadskamer hebben we een subsidierelatie. |
Resultaat De dorpskamer zien we als een voorliggende voorziening, hierdoor hoeft minder professionele zorg ingezet te worden. |
Wanneer Q1 Vorden en Steenderen Q2 en Q3 de overige kernen |
Wie Voor alle inwoners en specifiek voor inwoners die door de sociaal-consulenten worden verwezen. |
Communicatie Via de reguliere communicatiekanalen, de sociaal-consulenten en via de welzijnsstichtingen. |
Kosten/baten De kosten: De kosten van de dorpskamer betreffen met name, personele lasten. Baten: Zie resultaat. De opbrengst van de dorpskamers is moeilijk te meten. Dekking: We stellen hiervoor een subsidie beschikbaar aan de stadskamer. Deze subsidie is daarnaast ook bedoeld voor ondersteuning van de welzijnsstichting. Deze subsidie is beschikbaar gesteld uit de middelen die zijn ontvangen voor beschermd wonen van de centrumgemeente. |
Monitoring Monitoring vindt plaats door regelmatige gesprekken met de stadskamer over de voortgang. Daarnaast monitoren we de verwijzingen via de sociale teams. |
Ondertekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl