Verordening op het presidium van de raad van de gemeente Nederweert 2023

Geldend van 29-04-2023 t/m heden

Intitulé

Verordening op het presidium van de raad van de gemeente Nederweert 2023

De raad van de gemeente Nederweert;

Gelezen het voorstel van het presidium van 27 maart 2023;

Gelet op de artikelen 84, 107a, 108, eerste lid en 147, eerste en tweede lid van de Gemeentewet;

Besluit:

De verordening op het presidium van de raad van de gemeente Nederweert 2023 vast te stellen.

Artikel 1. Begripsbepalingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    raad: de raad van de gemeente Nederweert;

  • b.

    college: het college van burgemeester en wethouders van Nederweert;

  • c.

    presidium: een commissie, zoals bedoeld in artikel 84 Gemeentewet;

  • d.

    griffie: de griffie van de raad;

  • e.

    voorzitter: voorzitter van de raad;

Artikel 2. Taken presidium

  • 1. Het presidium:

    • a.

      bereidt de concept-agenda van de raad voor;

    • b.

      is belast met de regierol voor het functioneren van de raad en kan voorstellen doen voor verbetering;

    • c.

      ziet toe op een goed verloop van de procedure van de raadsvoorstellen en termijnagenda;

    • d.

      draagt zorg voor de jaarplanning en het inplannen van bijeenkomsten voor de raad (w.o. hoorzittingen, werkbezoeken, excursies, opleidingen/trainingen, workshops e.d.);

    • e.

      maakt afspraken over de procedure met betrekking tot behandeling van de begroting en de kadernota.

  • 2. Wanneer het presidium besluit een voorstel van het college niet op de agenda van de raad te plaatsen, dan wordt het college daarvan in kennis gesteld.

  • 3.

    • a.

      Bij de behandeling van de concept-agenda beoordeelt het presidium of de raadsvergadering in 1 avond (d.w.z. uiterlijk om 23:00 uur) af te handelen is. Indien het presidium van oordeel is dat een tweede avond nodig is, dan wordt hiervan de dag na de presidiumvergadering melding gemaakt aan de raadsleden. Ook wordt dit gecommuniceerd middels het plaatselijke weekblad en de website.

    • b.

      Als tijdens de raadsvergadering blijkt dat de agenda niet in ééñ avond afgewerkt kan worden, overlegt het presidium om 22.30u of de raadsvergadering dezelfde avond afgemaakt wordt of dat deze voortgezet wordt op een 2e avond. Het besluit om de raadsvergadering op dezelfde avond af te handelen of op een 2e avond, wordt genomen door de raad.

    • c.

      In beginsel vindt de tweede avond plaats op de avond van de dag direct volgend op de betreffende raadsvergadering.

Artikel 3. Samenstelling

  • 1. Het presidium bestaat uit de fractievoorzitters;

  • 2. Elk lid van het presidium heeft één stem in het presidium;

  • 3. Elk lid van het presidium wijst een raadslid aan dat hem bij zijn afwezigheid in het presidium vervangt.

  • 4. De voorzitter van de raad neemt deel aan de vergaderingen van het presidium als voorzitter en adviseur, maar is geen lid van het presidium.

Artikel 4. Stemming

Alle besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen. Op de stemmingen zijn voor zover mogelijk de artikelen 28 tot en met 32 van de Gemeentewet van overeenkomstige toepassing.

Artikel 5. Besluitvorming

Het Presidium kan ook buiten de vergadering besluiten nemen, mits alle leden in de gelegenheid zijn gesteld schriftelijk of per e-mail hun mening te uiten.

Artikel 6. De taken van de voorzitter en de griffier

  • 1. De voorzitter vervult de rol van technisch voorzitter en is belast met:

    • a.

      het leiden van de vergadering;

    • b.

      het handhaven van de orde;

    • c.

      het doen naleven van deze verordening;

    • d.

      hetgeen deze verordening of de Gemeentewet hem in zijn hoedanigheid als voorzitter van de raad verder opdraagt.

  • 2. De griffier stelt in overleg met de voorzitter de voorlopige agenda op voor de vergadering van het presidium, verzorgt de uitnodigingen voor de vergadering, maakt de agenda van het presidium presidium bekend door publicatie ervan in het raadsinformatiesysteem en draagt zorg voor de verslaglegging van de vergadering.

  • 3. De griffier staat ook voor het overige het presidium bij de uitoefening van zijn taken terzijde.

Artikel 7. Vergaderfrequentie en openbaarheid

  • 1. In de regel vinden de vergaderingen van het presidium drie weken voorafgaand aan de raadsvergadering plaats.

  • 2. Het presidium vergadert voorts indien de voorzitter of één van de leden het nodig acht.

  • 3. De voorzitter kan in bijzondere gevallen een andere dag of aanvangsuur bepalen of een andere vergaderplaats aanwijzen. Hij voert hierover overleg met de griffier.

  • 4. De vergaderingen van het presidium zijn in beginsel openbaar.

  • 5. Het verslag van de openbare vergadering is openbaar en wordt na vaststelling door het presidium openbaar gemaakt middels plaatsing op de website.

  • 6. Het verslag van een besloten vergadering is niet openbaar, maar kan op de gebruikelijke wijze ter inzage worden gelegd voor raadsleden.

Artikel 8. Quorum

  • 1. Het presidium mag alleen beraadslagen als tenminste de helft van de leden (of diens vervanger(s)) aanwezig zijn.

  • 2. De adviezen/afspraken (meerderheids- en minderheidsstandpunten) van het presidium worden vastgelegd in een verslag, dat door de griffier wordt opgesteld.

Artikel 9. Uitleg verordening

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet beslist de voorzitter.

Artikel 10. Intrekking oude reglement

Het huishoudelijk reglement voor het presidium gemeente Nederweert 2011, vastgesteld op 20 december 2011, wordt ingetrokken bij inwerkingtreding van de ‘Verordening op het presidium van de raad van de gemeente Nederweert 2023’.

Artikel 11. Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op de eerste dag na de bekendmaking.

Artikel 12. Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als ‘Verordening op het presidium van de raad van de gemeente Nederweert 2023’.

Ondertekening

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 18 april 2023.

De griffier,

T. Deckers

De voorzitter,

B. op de Laak