Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR695158
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR695158/1
Regeling vervallen per 13-07-2023
Beleidsregels voor subsidieverlening Gemeente Hilvarenbeek 2024
Geldend van 25-04-2023 t/m 12-07-2023
Intitulé
Beleidsregels voor subsidieverlening Gemeente Hilvarenbeek 2024Inleiding
In de tekst hierna wordt kort uitgelegd hoe het proces van subsidieverlening 2024 eruit ziet in de gemeente Hilvarenbeek.
Beleidsregels voor subsidieverlening 2024
Om te kunnen bepalen waarvoor de gemeente subsidie geeft, worden sinds 2015 beleidsregels voor subsidieverstrekking opgesteld. Alle beleidsregels zijn opgesteld aan de hand van doelstellingen en gewenste resultaten van het gemeentebeleid. Per beleidsregel zijn indicatoren en criteria vastgesteld in overleg met de organisaties die het betreft. In de beleidsregels staan verder de subsidieplafonds voor 2024 genoemd. Deze zijn nog niet vastgesteld. Dit gebeurt pas bij de besluitvorming van de gemeenteraad van Hilvarenbeek in juli 2023 over de gemeentebegroting 2024.
Vanaf 1 april zijn de meeste beleidsregels voor subsidieverlening 2024 te vinden op de website van de gemeente Hilvarenbeek, www.hilvarenbeek.nl.
Veranderingen in de beleidsregels
De beleidsregels 2024 zijn aangepast aan de laatste stand van zaken en ontwikkelingen.
Aanvraagformulieren subsidievaststelling en subsidieverlening
Elke organisatie die een jaarlijkse subsidie van meer dan € 5.000,- heeft ontvangen in 2022 moet een aanvraag tot vaststelling indienen. Op onze website vindt u daarvoor een digitaal aanvraagformulier, deze moet voor 1 mei ingevuld zijn.
Om voor een jaarlijkse subsidie 2024 in aanmerking te kunnen komen, moet er een aanvraag ingevuld worden met het digitale aanvraagformulier op de website voor 1 augustus 2023.
Subsidieprogramma 2024
Na vaststelling van de gemeentebegroting 2024 door de gemeenteraad, wordt het Subsidieprogramma 2024 vastgesteld door het college voor 1 januari 2024. In het subsidieprogramma worden alle besluiten over de subsidieaanvragen aan de hand van de beleidsregels vastgelegd. Ook worden de subsidies 2022 dan vastgesteld. Daarna ontvangen alle aanvragers een beschikking met daarin het besluit over hun aanvraag.
Belangrijke ontwikkelingen en wijziging subsidiebeleidsregels gedurende 2023-2024
Momenteel is het Rijk in debat over de Hervormingsagenda Jeugd. Hierover is nog geen akkoord bereikt. Hoofdlijnen zijn gecommuniceerd. Indien hierover landelijk een akkoord komt dan heeft dit grote inhoudelijke/financiële gevolgen voor de Regio Hart van Brabant en dus ook voor de gemeente Hilvarenbeek. Daarnaast is de Regio Hart van Brabant bezig met de nieuwe inkoop WMO en Jeugd. Deze ontwikkelingen kunnen invloed hebben op de subsidiemogelijkheden binnen het voorliggend veld en de vastgestelde subsidiebeleidsregels gedurende 2023 en 2024. Concreet betekent dit dat een vastgestelde subsidiebeleidsregel tussentijds kan wijzigen of er een accentverschuiving kan plaatsvinden binnen de subsidiebeleidsregels.
Beleidsregels subsidieverlening 2024
1. Positief Jeugd Beleid
A Opvoedmilieu 1: gezin en zorg
A 1.1 Stichting Leergeld
Subsidieplafond |
€ 17.500,- |
Doel |
Op een duurzame manier investeren in de participatie en ontwikkeling van kinderen die opgroeien in gezinnen met een laag inkomen en die zonder extra ondersteuning aan de zijlijn van de samenleving dreigen te komen. |
Resultaat |
Kansen bieden aan 90 kinderen in de leeftijd van 4 tot 18 jaar om te kunnen deelnemen aan binnen- en buitenschoolse activiteiten en hiermee sociale uitsluiting van kinderen uit gezinnen met minimale financiële middelen voorkomen. |
Indicatoren resultaatbereik |
|
Soort subsidie |
Jaarlijkse subsidie |
Activiteiten |
Intermediairs verrichten huisbezoeken en doen aanvragen voor kinderen uit gezinnen met een inkomen tot 130% van het wettelijk sociaal minimum. De aanvragen zijn gericht op participatie op verschillende gebieden: onderwijs, sport, cultuur en welzijn. |
Organisaties |
Stichtingen |
Verdeelsleutel |
€ 17.500,- voor Stichting Leergeld |
Bijzondere criteria uitvoering |
Er wordt samengewerkt met partners in het maatschappelijk veld. |
Subsidievoorwaarden |
|
Beleidsdocumenten |
Minimabeleid |
Contactpersoon |
Jort van Hoogstraaten (j.v.hoogstraaten@hilvarenbeek.nl) |
A 1.2 Praktijkondersteuner huisartsen GGZ Jeugd
Subsidieplafond |
€ 21.965 (geïndexeerd) |
Doel |
De kwaliteit van jeugdhulp verbetert doordat deze sneller en dichterbij beschikbaar is, er geen onnodige doorverwijzingen zijn en daardoor kosten kunnen worden gereduceerd. |
Resultaat |
Door het toevoegen van specifieke kennis en aandacht voor Jeugd (GGZ) aan huisartsenpraktijken en deze te positioneren als schakelpunt tussen de huisartsenpraktijk en de gemeente/Samenzorgteam realiseren we de volgende resultaten:
|
Indicatoren resultaatbereik |
|
Soort subsidie |
Jaarlijkse subsidie |
Activiteiten |
|
Organisaties |
PRO-RCH |
Verdeelsleutel |
Het door de gemeente beschikbaar gestelde subsidiebedrag dient ter dekking van 50% van de totale kosten van de inzet van de POH-GGZ jeugd (uitvoeren van taken in het kader van de jeugdwet). De overige 50% wordt betaald door de zorgverzekeraar (uitvoeren taken in het kader van de zorgverzekeringswet). |
Tariefvoorschriften |
Bij het berekenen van de kostprijs wordt uitgegaan van een normpraktijk (zie programma van eisen). Dat wil zeggen 2.350 patiënten waarvan er 529 jeugdigen zijn (22,5%). Het aantal uur inzet POH GGZ jeugd dat nodig is per normpraktijk varieert en is afhankelijk van het aantal jeugdigen met GGZ problematiek per normpraktijk. Dit varieert meestal tussen de 5% en 10 %. De gemeente betaalt 50% van de kosten van de benodigde inzet. |
Bijzondere criteria uitvoering |
|
Subsidievoorwaarden |
|
Beleidsdocumenten |
|
Contactpersoon |
Anneke Tooten (a.tooten@hilvarenbeek.nl) |
A 1.3 Zorgoppas
Subsidieplafond |
€ 5.974,- |
Doel |
Ouders van zorgbehoevende kinderen ervaren meer ontspanning in hun vrije tijd. |
Resultaat |
Mantelzorgondersteuning voor overbelaste ouders van zorgbehoevende kinderen. |
Indicatoren resultaatbereik |
Aantal matches, aantal uren, beoordeling van ouders. (2023: 1 lopend gezin en 4 nieuwe gezinnen). |
Soort subsidie |
jaarlijkse |
Activiteiten |
Onderzoek naar vindplaatsen en verbinding met welzijnsorganisaties Werving en selectie van oppaskandidaten Intake gezinnen: na aanmelding wordt de oppasbehoefte van de ouder(s) en de zorgbehoefte van het kind geïnventariseerd Screening van oppaskandidaten: voor elk gezin interviewen we drie tot vijf oppaskandidaten om ervaring, vaardigheden en motivatie te toetsen Matching Zorgoppas matcht ouders met meerdere geschikte kandidaten, de ouders beslissen zelf met wie ze de beste klik hebben VOG aanvraag, archivering en vergoeding Inrichting en bijhouden van de administratie tussen ouders, gemeente en oppaskandidaten Vraagbaak voor ouder, gemeente en oppaskandidaat, via Whatsapp en telefonisch Rapportage van de resultaten en effecten naar de gemeente |
Organisaties |
Zorgoppas |
Tariefvoorschriften |
550 euro per match en 17 euro per uur. Zie pagina 10 van de aanvraag voor toelichting. |
Verdeelsleutel |
Hier leest u of en hoe de subsidie voor deze beleidsregel verdeeld wordt onder de aanvragers. |
Subsidievoorwaarden |
Eén keer per jaar levert de subsidieontvanger een verantwoordingsrapportage aan over de resultaten (Zie: monitoring). Als tussentijds blijkt dat de inzet van de Zorgoppas, de afgesproken resultaten of prestaties significant gaan afwijken neemt de subsidieontvanger contact op met de gemeente. Het niet behalen van de afgesproken resultaten kan er toe leiden dat een lager subsidiebedrag wordt vastgesteld. Aanvragen voor subsidie voor het volgend jaar dienen voor 1 augustus van het lopend jaar te worden ingediend. Verantwoording en aanvraag tot vaststelling (inhoudelijk en financieel verslag) worden aangeleverd voor 1 mei van het jaar na het jaar waarvoor de subsidie is toegekend. Voor aanvraag en verantwoording subsidie dient een formulier gebruikt te worden via de website van de gemeente (www.hilvarenbeek.nl/subsidie). De beroepskrachten die werken in de gemeente Hilvarenbeek zijn geschoold in de Wet verplichte meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling. U bevordert actief het gebruik en de kennis over de meldcode. Eén keer per jaar levert de subsidieontvanger een verantwoordingsrapportage aan over de resultaten (Zie: monitoring). Als tussentijds blijkt dat de inzet van de Zorgoppas, de afgesproken resultaten of prestaties significant gaan afwijken neemt de subsidieontvanger contact op met de gemeente. Het niet behalen van de afgesproken resultaten kan er toe leiden dat een lager subsidiebedrag wordt vastgesteld. Aanvragen voor subsidie voor het volgend jaar dienen voor 1 augustus van het lopend jaar te worden ingediend. Verantwoording en aanvraag tot vaststelling (inhoudelijk en financieel verslag) worden aangeleverd voor 1 mei van het jaar na het jaar waarvoor de subsidie is toegekend. Voor aanvraag en verantwoording subsidie dient een formulier gebruikt te worden via de website van de gemeente (www.hilvarenbeek.nl/subsidie). De beroepskrachten die werken in de gemeente Hilvarenbeek zijn geschoold in de Wet verplichte meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling. U bevordert actief het gebruik en de kennis over de meldcode. |
Bijzondere criteria uitvoering |
Achteraf afgerekend op resultaat. Eventueel restant komt retour. |
Beleidsdocumenten |
Koersdocument Samenleving Koers voor de Jeugd Hart van Brabant |
Contactpersoon |
Anneke Tooten (a.tooten@hilvarenbeek.nl) |
B Opvoedmilieu 2: opvang, onderwijs en werk
B 1.1 Peuteropvang
Subsidieplafond |
€134.000,- (totaalbudget gemeentelijke middelen peuteropvang en voorschoolse educatie (subsidieregeling B.1.2)) |
Doel |
|
Resultaat |
|
Indicatoren resultaatbereik |
|
Soort subsidie |
Jaarlijkse subsidie |
Activiteiten |
Een aanbod educatieve voorschoolse opvang, gericht op ontwikkelingsstimulering en voorbereiding op de basisschool |
Aanvrager subsidie |
In de gemeente Hilvarenbeek gevestigde kinderopvangorganisaties met peuteropvang die staan ingeschreven in het Landelijk Register Kinderopvang. |
Verdeelsleutel / Tariefvoorschriften |
|
Subsidievoorwaarden |
|
Subsidieaanvraag/verlening/ bevoorschotting en verantwoording |
|
Beleidsdocumenten |
|
Contactpersoon |
Beleidsmedewerker onderwijs |
B 1.2 Voorschoolse educatie (VVE)
Subsidieplafond |
€ 134.000,-,- (totaalbudget peuteropvang (subsidieregeling B.1.1) en voorschoolse educatie (VE). |
Doel |
|
Resultaat |
|
Indicatoren resultaatbereik |
|
Soort subsidie |
Jaarlijkse subsidie |
Activiteiten |
|
Aanvrager subsidie |
Kinderopvangorganisaties met een voorschools aanbod in Hilvarenbeek met een VE-registratie in het Landelijk Register Kinderopvang. |
Verdeelsleutel / Tariefvoorschriften |
|
Subsidievoorwaarden |
|
Subsidieaanvraag/verlening/ bevoorschotting en verantwoording |
|
Beleidsdocumenten |
|
Contactpersoon |
Ton Kivits (t.kivits@hilvarenbeek.nl) |
B 1.3 Boekstartcoach
Subsidieplafond |
€ 10.000,- |
Doel |
|
Resultaat |
|
Indicatoren resultaatbereik |
|
Soort subsidie |
Jaarlijkse subsidie |
Activiteiten |
|
Aanvrager subsidie |
In Hilvarenbeek gevestigde bibliotheek. |
Verdeelsleutel |
Voor de Boekstartcoach staat een vast subsidiebedrag. Dat bedrag is inclusief, materialen, uren, coördinatie, reistijd, collectie e.d. Tenminste 80% van het subsidiebudget wordt ingezet voor uren van de Boekstartcoach. |
Subsidievoorwaarden |
|
Subsidieaanvraag/verlening/ bevoorschotting en verantwoording |
Aanvraag:
Verlening/bevoorschotting:
Verantwoording:
|
Beleidsdocumenten |
|
Contactpersoon |
Beleidsmedewerker onderwijs |
C Opvoedmilieu 3: vrije tijd
C 1.1 Jongerenwerk, HEBE | R-Newt |
Uitgesteld tot 1 juli 2023 |
C 1.2 Sport- en cultuurcoach beleidsregel later vaststellen. |
Uitgesteld tot 1 juli 2023 |
C 1.3 Vrijetijdsbesteding kinderen 4-18 jaar
Subsidieplafond |
€ 57.959,- |
Doel |
Stimuleren van de ontwikkeling van kinderen in de leeftijd van 4-18 jaar op het gebied van kunst, cultuur, sport en recreatie. |
Resultaat |
|
Indicatoren resultaatbereik |
|
Soort subsidie |
Jaarlijkse subsidie |
Activiteiten |
|
Organisaties |
Aanbieders kunst- cultuurparticipatie (via de Cultuurschool Hilvarenbeek |
Verdeelsleutel |
|
Tariefvoorschriften |
Subsidie wordt jaarlijks geïndexeerd volgens consumenten prijsindexcijfer. |
Bijzondere criteria uitvoering |
|
Subsidievoorwaarden |
|
Beleidsdocumenten |
|
Contactpersoon |
Pepijn van Aken (p.v.aken@hilvarenbeek.nl) |
2. Sport en cultuur
2.1 Bibliotheekwerk
Subsidieplafond |
€ 317.523,- |
Doel |
Sport en cultuur dragen bij aan participatie. |
Resultaat |
Alle inwoners hebben toegang tot kennis, informatie en verhalen en zijn in staat gesteld deze tot zich te nemen. |
Indicatoren resultaatbereik |
|
Soort subsidie |
Jaarlijkse subsidie |
Activiteiten |
|
Organisaties |
Bibliotheken |
Verdeelsleutel |
Bibliotheek Midden-Brabant |
Tariefvoorschriften |
|
Bijzondere criteria uitvoering |
|
Subsidievoorwaarden |
|
Beleidsdocumenten |
|
Contactpersoon |
|
2.2 Activiteiten comités en harmonieën
Subsidieplafond |
€ 16.818,- |
Doel |
De activiteiten van uw organisatie dragen bij aan:
|
Resultaat |
De deelnemers aan uw activiteiten zijn tevreden over de kwaliteit en kwantiteit van uw aanbod. |
Indicatoren resultaatbereik |
Tevredenheid kan aan de deelnemers gevraagd worden en de kwantiteit kan blijken uit het aantal deelnemers, leden of activiteiten. |
Soort subsidie |
Jaarlijkse subsidie |
Activiteiten |
De activiteiten die u organiseert zijn gericht op het bereiken van de doelstelling. Meer specifiek:
|
Organisaties |
|
Verdeelsleutel |
|
Tariefvoorschriften |
Voor de harmonieën geldt een eigen bijdrage voor leden. |
Bijzondere criteria uitvoering |
|
Beleidsdocumenten |
Toekomstvisie HLVRNBK 2030 en toekomstagenda |
Contactpersoon |
Pepijn van Aken (p.v.aken@hilvarenbeek.nl) |
2.3 Belangenbehartiging verenigingen |
Uitgesteld tot 1 juli 2023 |
2.4 Hilvarenbeek infopunt, Ondernemend Hilvarenbeek & ondernemershuis en cultuurhistorie
Subsidieplafond |
€ 52.558,- |
Doel |
Hilvarenbeek Infopunt: (Potentiële) bezoekers kunnen via verschillende fysieke en digitale kanalen actuele en relevante informatie vinden over de vrijetijdssector van Hilvarenbeek waardoor zij geënthousiasmeerd worden om een bezoek te brengen. Ondernemend Hilvarenbeek en het ondernemershuis: Een sterk en samenwerkend bedrijfsleven. Cultuurhistorie: Inwoners en bezoekers hebben toegang tot informatie over de cultuurhistorie en geschiedenis van Hilvarenbeek. Cultuurhistorische (monumentale) bezienswaardigheden en gebouwen worden behouden. |
Resultaat |
Hilvarenbeek Infopunt:
Ondernemend Hilvarenbeek:
Ondernemershuis:
Cultuurhistorie:
|
Indicatoren resultaatbereik |
Hilvarenbeek Infopunt: De hoeveelheid bezoekers van het fysieke informatiepunt en de website en de mate waarin zij het bezoek daaraan waarderen, hebben gevonden wat ze zochten en de mate waarin zij zijn geënthousiasmeerd. Ondernemend Hilvarenbeek: Het aantal leden, de mate waarin de leden uit verschillende sectoren komen, de mate waarin zij zich vertegenwoordigd voelen en de mate waarin de leden de activiteiten waarderen. Ondernemershuis: De inkomsten uit de verhuur. Cultuurhistorie:
|
Soort subsidie |
Jaarlijkse subsidie |
Activiteiten |
Hilvarenbeek Infopunt: Activiteiten gericht op het behalen van bovengenoemde doelen en resultaten, zoals het openstellen van het informatiepunt, het aansturen van vrijwilligers en het actueel houden van de website. Ondernemend Hilvarenbeek: Activiteiten die het bestuur van Ondernemend Hilvarenbeek en haar achterban nodig achten om bovengenoemde doelen en resultaten te behalen, zoals het ondersteunen en adviseren van ondernemers, het organiseren van ondernemersbijeenkomsten, het delen van informatie via verschillende kanalen en het deelnemen aan bijeenkomsten van de gemeente (bijvoorbeeld gericht op beleidsvorming). Ondernemershuis: Activiteiten gericht op het behalen van bovengenoemde doelen en resultaten, zoals het fungeren als contactpersoon voor (potentiële) huurders, inventariseren van behoeften van (potentiële) huurders en daarin (waar mogelijk) voorzien en zorgen voor de administratieve afhandeling van de verhuur van werkplekken. Heemkundige Kring: Activiteiten gericht op het ontsluiten en overdragen van de geschiedenis en verhalen van Hilvarenbeek en Diessen, zoals uitgaven van boeken, lezingen en excursies, het beheer van archief en (foto)collectie en de heemtuin, namencommissie en deelname aan werkgroepen. Molen de Doornboom: Activiteiten gericht op het openstellen voor bezoek, het verschaffen van informatie en het in bedrijf stellen van de molen door (vrijwillige) molenaars, waaronder het opleiden van leerling-molenaars en het groenonderhoud rondom de molen conform de bruikleenovereenkomst. Museum de Dorpsdokter en Museumbrouwerij de Roos: Het instant houden en openstellen van de musea voor recreanten en toeristen. Beekse Beiaard: Het verzorgen van beiaardconcerten en –activiteiten, inzet van carillon ten behoeve van activiteiten van belang voor onze samenleving, het regelmatig bespelen van het instrument door beiaardier door het hele jaar heen en het signaleren van noodzakelijk onderhoud aan het instrument |
Organisaties |
Ondernemend Hilvarenbeek Heemkundige Kring Hilvarenbeek en Diessen Stichting Molen de Doornboom Museum de Dorpsdokter Museumbrouwerij de Roos Stichting Beekse Beiaard |
Verdeelsleutel |
€ 24.750 voor Hilvarenbeek Infopunt en Ondernemend Hilvarenbeek € 13.397 voor huur van Vrijthof 11 t.b.v. de huisvesting van Hilvarenbeek Infopunt en het ondernemershuis € 611 voor de Heemkundige Kring € 4.625 voor Stichting Molen de Doornboom € 5.635 voor Museum de Dorpsdokter € 409 voor Museumbrouwerij de Roos € 3.131 voor Stichting Beekse Beiaard Totaal: € 52.558 |
Tariefvoorschriften |
Specificatie Stichting Molen de Doornboom: Totaal subsidie € 4.625,-. Hiervan komt € 3.625,- ten behoeve van alle activiteiten, behalve het groenonderhoud. € 1.000,- komt ten behoeve van het groenonderhoud rondom de molen. |
Bijzondere criteria uitvoering |
Speciale aandacht voor:
|
Subsidievoorwaarden |
Ondernemend Hilvarenbeek en Hilvarenbeek Infopunt: Er vindt twee keer per jaar een voortgangsgesprek plaats. |
Beleidsdocumenten |
|
Contactpersoon |
Jeske van Dommelen (j.v.dommelen@hilvarenbeek.nl) |
2.5 Vrijetijdseconomie Hilvarenbeek en marketing incidentele projectsubsidies
Subsidieplafond |
€ 66.750 |
Doel |
Een toekomstbestendige vrijetijdssector, die zorgt voor leefbaarheid en werkgelegenheid in Hilvarenbeek. |
Resultaat |
Toegenomen bestedingen in de vrijetijdssector door:
|
Indicatoren resultaatbereik |
|
Soort subsidie |
Eénmalige projectsubsidie |
Activiteiten |
|
Organisaties |
Organisaties die activiteiten ontplooien op het gebied van toerisme, recreatie, vrijetijd en toeristische promotie en marketing. Subsidie kan worden aangevraagd door alle formele en informele organisaties uit Hilvarenbeek. |
Verdeelsleutel |
|
Subsidievoorwaarden |
|
Beleidsdocumenten |
|
Contactpersoon |
Jeske van Dommelen (j.v.dommelen@hilvarenbeek.nl) |
2.6 Exploitatie gemeentelijke binnensportaccommodaties
|
€ 102.182 |
Doel |
|
Resultaat |
Iedereen kan bewegen, sporten en ontmoeten in de eigen buurt. |
Indicatoren resultaatbereik |
Tevredenheid van de gebruikers van de sporthal en gymzaal. Bezettingsgraad |
Soort subsidie |
Jaarlijkse subsidie |
Activiteiten |
|
Organisaties |
Hercules en Coöperatie Biest-Houtakker |
Verdeelsleutel |
|
Tariefvoorschriften |
|
Bijzondere criteria uitvoering |
|
Beleidsdocumenten |
|
Contactpersoon |
Christine Scheerders (c.scheerders@hilvarenbeek.nl) |
2.7 Huisvesting maatschappelijke partijen, diensten en activiteiten
Subsidieplafond |
€ 169.216,- (exclusief indexatie) |
Doel |
Maatschappelijke partijen, diensten en activiteiten vinden huisvesting in elkaars fysieke nabijheid waardoor onderlinge kruisbestuiving en synergie ontstaat. |
Resultaat |
De huisvesting van maatschappelijke partijen in het CC Elckerlyc |
Indicatoren resultaatbereik |
|
Soort subsidie |
Jaarlijkse subsidie |
Activiteiten |
|
Organisaties |
Stichting Elckerlyc |
Verdeelsleutel |
€ 169.216,- voor Stichting Elckerlyc |
Tariefvoorschriften |
|
Bijzondere criteria uitvoering |
|
Beleidsdocumenten |
Toekomstvisie HLVRNBK 2030 en toekomstagenda |
Contactpersoon |
Amela Mesic (a.mesic@hilvarenbeek.nl) |
2.8 Uitvoering aanbevelingen Sportvisie Uitgesteld tot 1 juli 2023 |
3. Zorg en Ondersteuning
3.1 Integrale Schuldhulpverlening
Subsidieplafond |
€ 33.467 |
Doel |
Hulp en ondersteuning bieden aan kwetsbare inwoners |
Resultaat |
Minder inwoners ontwikkelen problematische schulden. Inwoners met problematische schulden worden tijdig geholpen, waardoor schulden hanteerbaar worden. |
Indicatoren resultaatbereik |
|
Soort subsidie |
Jaarlijkse subsidie |
Activiteiten |
|
Organisaties |
Maatschappelijk werk |
Verdeelsleutel |
€ 33.467 voor Kredietbank |
Bijzondere criteria uitvoering |
o.a. inzicht in regievoering, het aantal gerealiseerde trajecten en producten en de financiële consequenties daarvan, het wachtlijstbeheer, uitvalcijfers, de resultaten/effecten van het traject, de effecten van nazorg, doorlooptijden. |
Beleidsdocumenten |
|
Contactpersoon |
Jort van Hoogstraaten (j.v.hoogstraaten@hilvarenbeek.nl) |
3.2 Voorkomen en verhelpen hart- en vaatziekten m.b.v. AED-netwerk en vrijwilligersnetwerk
Subsidieplafond |
€ 9.090,- |
Doel |
Hulp en ondersteuning bieden aan kwetsbare inwoners/ Faciliteren van een sterke lokale samenleving |
Resultaat |
Het identificeren en bestrijden van acute hart- en vaatziekten binnen de gemeente Hilvarenbeek door inzet van geoefende vrijwilligers en AED's om slachtoffers van fatale hartritmestoornissen te (kunnen) reanimeren. Voorwaarde scheppend stelt de stichting een AED-netwerk beschikbaar en houdt die in stand. Binnen de bebouwde kommen is binnen 500 meter een AED beschikbaar. De stichting werft, stimuleert en onderhoudt een geoefend vrijwilligersnetwerk, die door derden geschoold en aangestuurd worden. |
Indicatoren resultaatbereik |
|
Soort subsidie |
Jaarlijkse subsidie |
Activiteiten |
|
Organisaties |
Stichting Heartsafe Hilvarenbeek en Diessen |
Verdeelsleutel |
€ 9.090,- voor Stichting Heartsafe Hilvarenbeek en Diessen |
Bijzondere criteria uitvoering |
|
Subsidievoorwaarden |
Uitvoeren van een jaarlijkse meting (aantal meldingen en betrokken vrijwilligers in het netwerk) |
Beleidsdocumenten |
Toekomstvisie HLVRNBK 2030 en toekomstagenda |
Contactpersoon |
Amela Mesic (a.mesic@hilvarenbeek.nl) |
3.3 Slachtofferhulp
Subsidieplafond |
€ 5.322 (gebaseerd op inwonersaantal) |
Doel |
Hulp en ondersteuning bieden aan kwetsbare inwoners |
Resultaat |
Slachtoffers van een misdrijf, verkeersongeluk, calamiteit of vermissing ontvangen juridische, praktische en/of emotionele hulp. |
Indicatoren resultaatbereik |
|
Soort subsidie |
Jaarlijkse subsidie |
Activiteiten |
Activiteiten ter gelegenheid van:
|
Organisaties |
Slachtofferhulp Nederland Regio Zuidwest |
Verdeelsleutel |
€ 5.322 voor Slachtofferhulp Nederland Regio Zuidwest |
Tariefvoorschriften |
De hulp aan inwoners is gratis. |
Bijzondere criteria uitvoering |
|
Beleidsdocumenten |
|
Contactpersoon |
Angela van Hooft a.vanhooft@hilvarenbeek.nl |
3.4 Inclusief beleid (Participatieraad)
Subsidieplafond |
€ 9.318,- |
Doel |
Wegnemen van barrières voor participatie |
Resultaat |
Beleid sluit aan bij behoeften van en trends op het vlak van de Wmo, Participatiewet en Jeugdwet en inclusieve samenleving. |
Indicatoren resultaatbereik |
|
Soort subsidie |
Jaarlijkse subsidie |
Activiteiten |
|
Organisaties |
Vertegenwoordiging van lokaal voor onze samenleving sociaal maatschappelijke belangenorganisaties of onafhankelijke burgerparticipanten t.b.v.. inwoners die te maken hebben of kunnen krijgen met een zorg- of ondersteuningsbehoefte (volwassenen en jeugdigen). |
Verdeelsleutel |
n.v.t. |
Bijzondere criteria uitvoering |
|
Beleidsdocumenten |
|
Contactpersoon |
Noortje Smulders (n.smulders@hilvarenbeek.nl) |
3.5 Antidiscriminatievoorziening
Subsidieplafond |
€ 7.350,- (gebaseerd op inwonersaantal) |
Doel |
Wegnemen van barrières voor participatie |
Resultaat |
Resultaatgebied Sociaal netwerk Inwoners weten waar zij terecht kunnen met klachten over discriminatie en worden bijgestaan met raad en daad. |
Indicatoren resultaatbereik |
|
Soort subsidie |
Jaarlijkse subsidie |
Activiteiten |
|
Organisaties |
Antidiscriminatievoorzieningen |
Verdeelsleutel |
€ 7.350,- voor Radar |
Bijzondere criteria uitvoering |
Met de activiteiten moet worden voldaan aan de basiseisen uit de Wet gemeentelijke antidiscriminatievoorzieningen. |
Subsidievoorwaarden |
Jaarlijks wordt aan de gemeente gerapporteerd hoeveel klachten uit de gemeente Hilvarenbeek zijn geregistreerd en wat Radar met deze klacht heeft gedaan in het licht van bijstand en advisering. |
Beleidsdocumenten |
Toekomstvisie HLVRNBK 2030 en toekomstagenda |
Contactpersoon |
Angela van Hooft a.vanhooft@hilvarenbeek.nl |
3.6 Mantelzorgers
Subsidieplafond |
€ 4.040,- |
Doel |
|
Resultaat |
|
Indicatoren resultaatbereik |
|
Soort subsidie |
Jaarlijkse subsidie |
Activiteiten |
|
Organisaties |
Stichting ‘De Vergeten Tuin’ |
Verdeelsleutel |
€ 4.040,- voor Stichting ‘De Vergeten Tuin’ |
Bijzondere criteria uitvoering |
Samenwerking met andere lokale maatschappelijke organisaties |
Beleidsdocumenten |
|
Contactpersoon |
Anja van de Westelaken (a.v.d.westelaken@hilvarenbeek.nl) |
3.7 Vrijwilligersfonds
Subsidieplafond |
De reserve Vrijwilligersfonds wordt gevoed door een positief overschot op het jaarlijkse subsidieprogramma. |
Doel |
Faciliteren van een sterke lokale gemeenschap |
Resultaat |
Ondersteunen van vrijwilligersinitiatieven in alle kernen |
Indicatoren resultaatbereik |
Benoemen per individuele beschikking |
Soort subsidie |
Eenmalige subsidies |
Activiteiten |
Voorrang krijgen incidentele activiteiten die bijdragen aan de volgende doelstellingen;
Uitgezonderd van subsidiëring is: financiering jubilea en andere voorzienbare activiteiten en/ of aanschaf materialen waarvoor organisatie zelf en tijdig een reservering kan maken. |
Organisaties |
Alle inwonersinitiatieven, organisaties, verenigingen uit de gemeente Hilvarenbeek. Aanvragers hoeven geen rechtspersoon te zijn. |
Verdeelsleutel |
|
Normbedragen |
Waar mogelijk eigen bijdrage vragen aan deelnemers. |
Tariefvoorschriften |
|
Bijzondere criteria uitvoering |
|
Beleidsdocumenten |
|
Contactpersoon |
Amela Mesic (a.mesic@hilvarenbeek.nl) |
3.8 Vergoeding OZB lasten
Subsidieplafond |
€ 12.000,- |
Doel |
Faciliteren van een sterke lokale gemeenschap |
Resultaat |
Ondersteunen van vrijwilligersinitiatieven in alle kernen door middel van een vergoeding voor de Onroerende Zaak Belasting |
Soort subsidie |
Jaarlijkse subsidie voor Onroerende Zaak Belasting |
Activiteiten |
Vrijwilligersorganisaties die jaarlijks Onroerende Zaak Belasting als eigenaar of als huurder moeten betalen, kunnen in aanmerking komen voor een subsidiebedrag ter compensatie van deze belasting. |
Organisaties |
Vrijwilligersorganisaties uit de gemeente Hilvarenbeek |
Verdeelsleutel |
Het subsidiebedrag 2023 voor Onroerende Zaak Belasting is gebaseerd op de aanslag van de Onroerende Zaak Belasting over 2022. De informatie uit de gemeentelijke administratie over de betaalde Onroerend Zaak Belasting voor het opgegeven adres van de vrijwilligersorganisatie, van het jaar voorafgaand aan het jaar waarvoor subsidie wordt aangevraagd is daarbij bepalend voor het subsidiebedrag. Het betaalde belastingbedrag over het voorgaande jaar wordt vastgesteld als subsidiebedrag. Indien het totale subsidieplafond middels de te verlenen subsidieaanvragen wordt overschreden, wordt het subsidieplafond naar rato onder de geldende subsidieaanvragen verdeeld. |
Bijzondere criteria uitvoering |
Bij de digitale subsidieaanvraag moet een kopie van de OZB aanslag van het voorgaande jaar gevoegd (geüpload) worden. |
Beleidsdocumenten |
|
Contactpersoon |
Amela Mesic (a.mesic@hilvarenbeek.nl) |
3.9 Dorpsondersteuning
Subsidieplafond |
€ 99.450.- |
Doel |
|
Resultaat |
|
Indicatoren resultaatbereik |
|
Soort subsidie |
Jaarlijkse subsidie |
Activiteiten |
(Vroeg) Signalering van vragen van inwoners
|
Organisaties |
Dorpscoöperatie Esbeek, Dorpscoöperatie Biest-Houtakker, Wij-Wel Diessen, dorpscoöperatie Haghorst, comité Baarschot |
Verdeelsleutel |
Per dorpskern wordt een bedrag beschikbaar gesteld mede afhankelijk van het aantal inwoners. |
Tariefvoorschriften |
Activiteitkosten worden apart van de uren dorpsondersteuning inzichtelijk gemaakt. |
Bijzondere criteria uitvoering |
Dienstverlening aan inwoners vindt plaats op basis van en/of in lijn met gemeentelijke beleidslijnen en samenwerkingsafspraken (met gemeente, professionals en Samenzorgteam):
|
Subsidievoorwaarden |
Medewerkers van subsidieontvanger dienen op het moment van indiensttreding te beschikken over een Verklaring omtrent Gedrag, welke niet ouder is dan 3 maanden. |
Beleidsdocumenten |
|
Contactpersoon |
Anja van de Westelaken (a.v.d.westelaken@hilvarenbeek.nl) |
3.2.1 Participatie en ontmoeting in het CC Elckerlyc
Subsidieplafond |
€ 122.781- (exclusief indexatie) |
Doel |
Faciliteren van een sterke lokale gemeenschap |
Resultaat |
Ondersteunen van vrijwilligersinitiatieven |
Indicatoren resultaatbereik |
|
Soort subsidie |
Jaarlijkse subsidies |
Activiteiten |
|
Organisaties |
Stichting Elckerlyc |
Verdeelsleutel |
€ 122.781,- voor Stichting Elckerlyc |
Tariefvoorschriften |
|
Bijzondere criteria uitvoering |
|
Beleidsdocumenten |
Toekomstvisie HLVRNBK 2030 en toekomstagenda |
Contactpersoon |
Amela Mesic (a.mesic@hilvarenbeek.nl) |
3.2.2 Activiteiten inclusieve samenleving
Subsidieplafond |
€ 65.898,- |
Doel |
|
Resultaat |
Er zijn activiteiten in de verschillende kernen op het gebied van bewegen, recreatie, cultuur en ontmoeten voor diverse doelgroepen, zoals senioren en mensen met een beperking. |
Indicatoren resultaatbereik |
|
Soort subsidie |
Jaarlijkse subsidie Eenmalige subsidie |
Activiteiten |
|
Organisaties |
Zorg-, welzijns-, belangen en/of activiteitenorganisaties |
Verdeelsleutel |
|
Tariefvoorschriften |
Eigen bijdrage aan activiteiten gedifferentieerd naar o.a. aard van de activiteit, doelgroep en werkelijke kosten. Organisatie bepaalt de eigen bijdrage. |
Bijzondere criteria uitvoering |
|
Beleidsdocumenten |
|
Contactpersoon |
Anja van de Westelaken (a.v.d.westelaken@hilvarenbeek.nl) |
3.2.3 Mobiliteit senioren
Subsidieplafond |
€ 2.525,- |
Doel |
Voorzien in goede openbaar vervoer verbindingen tussen de kernen, waar geen regulier (provinciaal) openbaar vervoer rijdt. |
Resultaat |
Alle kernen zijn (m.u.v. Haghorst), tenminste op werkdagen, met openbaar vervoer bereikbaar. |
Indicatoren resultaatbereik |
|
Soort subsidie |
Jaarlijkse subsidie |
Organisaties |
Buurtbusverenigingen |
Verdeelsleutel |
€ 2.525,- Buurtbusvereniging Hilvarenbeek |
Normbedragen |
Er is sprake van cofinanciering. De regionale vervoerder zet tenminste € 20.000,- in als cofinanciering. Daarnaast faciliteert de regionale vervoerder door de inzet van materieel, brandstof, onderhoud aan het materieel en het verzorgen van opleidingen. |
Tariefvoorschriften |
Eigen bijdrage van gebruikers. De provincie Noord-Brabant stelt de eigen bijdrage (reistarieven) vast. |
Bijzondere criteria uitvoering |
Alle buurtbuschauffeurs hebben tenminste de basisopleiding buurtbuschauffeur van de buurtbusvereniging. |
Subsidievoorwaarden |
|
Beleidsdocumenten |
|
Contactpersoon |
Mark van Roij (m.v.roij@hilvarenbeek.nl) |
3.2.4 Versterken bestaanszekerheid
Subsidieplafond |
€ 52.000,- |
Doel |
Het versterken van participatie en bestaanszekerheid van onze inwoners. Dit doen we door op een duurzame manier samen met ondernemers, betrokken inwoners en maatschappelijke organisaties investeren in de participatie en ontwikkeling van inwoners met een laag inkomen, of door ondersteuning in levensbehoeften. |
Resultaat |
Inwoners kunnen blijven participeren en voorzien in hun levensonderhoud, ondanks een laag of ontoereikend inkomen. Bewustwording creëren rondom het thema armoede en inwoners met een laag inkomen laten participeren door gratis diensten aan te bieden namens sponsoren. |
Indicatoren resultaatbereik |
|
Soort subsidie |
Jaarlijkse subsidie |
Activiteiten |
|
Organisaties |
Stichtingen |
Verdeelsleutel |
€ 45.000 Stichting Hilvarenbeekse Uitdaging
|
Tariefvoorschriften |
|
Bijzondere criteria uitvoering |
Er wordt samengewerkt met partners in het maatschappelijk veld. |
Subsidievoorwaarden |
De activiteiten moeten naar het oordeel van het college bijdragen aan de doelstellingen zoals geformuleerd in de kadernota Minimabeleid 2017-2021. |
Beleidsdocumenten |
Nota Minimabeleid 2017-2021 |
Contactpersoon |
Jort van Hoogstraaten (j.v.hoogstraaten@hilvarenbeek.nl) |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl