Regeling vervallen per 06-12-2024

Verordening op de rekenkamer gemeente Noordoostpolder 2023

Geldend van 25-04-2023 t/m 05-12-2024

Intitulé

Verordening op de rekenkamer gemeente Noordoostpolder 2023

De raad van de gemeente Noordoostpolder,

gelet op artikel 81 van de Gemeentewet,

besluit vast te stellen de

Verordening op de rekenkamergemeenteNoordoostpolder 2023

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

wet

de Gemeentewet;

raad

de gemeenteraad van Noordoostpolder;

college

het college van burgemeester en wethouders van Noordoostpolder;

voorzitter

de voorzitter van de rekenkamer, tevens lid van de rekenkamer;

griffier

de griffier of diens plaatsvervanger

Artikel 2 Rekenkamer

  • 1. Er is een rekenkamer.

  • 2. De rekenkamer heeft drie leden.

Artikel 3 Benoeming leden

  • 1. De rekenkamer stelt voorafgaand aan de opstelling van een vacature een functieprofiel op van de voorzitter en de leden en bespreekt dit met de klankbordgroep.

  • 2. De rekenkamer verzorgt, samen met twee leden uit de klankbordgroep, de werving en selectie bij een vacature en draagt de kandidaat voor aan het fractievoorzittersoverleg.

  • 3. De raadsvoorzitter, tevens voorzitter van het fractievoorzittersoverleg, draagt de kandidaat voor benoeming voor aan de raad.

  • 4. De voordracht gaat vergezeld van een door de kandidaat te verstrekken:

    • a.

      een verklaring omtrent het gedrag en

    • b.

      een overzicht van de openbare betrekkingen die de kandidaat bekleedt.

Artikel 4 Ontslag en non-activiteit

  • 1. De rekenkamer bericht de raad als één van de ontslaggronden zich voordoet, bedoeld in artikel 81c, zesde of zevende lid, van de wet.

  • 2. De rekenkamer bericht de raad als één van de gronden voor non-actiefstelling zich voordoet bedoeld in artikel 81d, eerste of tweede lid, van de wet.

Artikel 5 Taken en bevoegdheden van de rekenkamer

  • 1. De rekenkamer heeft de taken en bevoegdheden zoals geregeld in de wet.

  • 2. De voorzitter:

    • a.

      draagt zorg voor het tijdig bijeenroepen van de vergadering van de rekenkamer;

    • b.

      bevordert de voortgang van de activiteiten zoals opgenomen in het jaarplan van de rekenkamer;

    • c.

      is budgetverantwoordelijke;

    • d.

      investeert in de relatie van de rekenkamer met de raad en met andere actoren binnen en buiten de gemeente Noordoostpolder.

Artikel 6 Ondersteuning door de griffie

  • 1. De griffier adviseert de rekenkamer en staat deze bij bij de uitvoering van haar taken.

  • 2. De griffier organiseert, in samenspraak met de secretaris van de rekenkamer, aanvullend enige ondersteuning voor de rekenkamer.

Artikel 7 Overleg met de raad

  • 1. De rekenkamer overlegt minstens twee maal per jaar met een afvaardiging van de raad (klankbordgroep) over de werkzaamheden van de rekenkamer.

  • 2. Voor deze klankbordgroep wijzen alle fracties een vertegenwoordiger aan.

  • 3. De griffier is secretaris van de klankbordgroep.

  • 4. De klankbordgroep komt minstens tweemaal per jaar bijeen.

  • 5. De klankbordgroep kan, in overleg met of op verzoek van de rekenkamer, worden aangevuld met externe expertise.

  • 6. De klankbordgroep heeft als doel een goede relatie tussen raad en rekenkamer te bevorderen en de besprekingen hebben een informatief karakter.

  • 7. Tot de taken van de klankbordgroep behoren in elk geval:

    • a.

      het namens de raad aandragen van suggesties met betrekking tot het onderzoeksprogramma van de rekenkamer;

    • b.

      het fungeren als klankbord bij het door de rekenkamer opstellen van een onderzoeksopzet;

    • c.

      de klankbordgroep brengt, op voorstel van de griffie, één keer per jaar aan de raad verslag uit van de voortgang van de uitvoering van door de raad aangenomen aanbevelingen die aan de raad zelf gericht zijn.

    • d.

      het voeren van overleg met de rekenkamer over processen en procedures, waaronder het evalueren van uitgevoerde onderzoeken, de formulering van conclusies, bruikbaarheid van aanbevelingen en de uitvoering van de taken, zoals beschreven in het reglement van orde van de rekenkamer en het onderzoeksprotocol.

    • e.

      De deelnemers aan vergaderingen van de klankbordgroep gaan vertrouwelijk om met alle inhoudelijke informatie over voorgenomen onderzoeken en lopende onderzoeken die vooraf, tijdens of naar aanleiding van de vergadering mondeling dan wel schriftelijk tussen rekenkamer en klankbordgroep wordt uitgewisseld.

  • 8. De auditcommissie nodigt eens per jaar een vertegenwoordiger van de rekenkamer uit voor:

    • a.

      een toelichting op het onderzoeksplan van de rekenkamer;

    • b.

      de afstemming met andere onderzoeken binnen de gemeente;

    • c.

      het bespreken van de voortgang en opvolging van de door de raad vastgestelde aanbevelingen die aan het college zijn gericht.

Artikel 8 Reglement van orde

  • 1. De rekenkamer stelt ingevolge artikel 81i van de wet haar werkwijze vast in een reglement van orde en zendt dit ter kennisneming aan de raad.

  • 2. De rekenkamer dient, met het oog op de afstemming met de Auditcommissie, elk jaar vóór 1 februari de onderzoeksonderwerpen voor dat jaar in.

  • 3. Daarnaast stelt zij een jaarplan vast en brengt dit ter kennisneming aan de raad. De rekenkamer neemt daarbij als uitgangspunt dat de zij ieder jaar minstens één groot onderzoek uitvoert dat uitmondt in een rapport, of minstens twee kleinere onderzoeken die eventueel in een andere, compactere vorm, zoals een rekenkamerbrief, aan de raad worden aangeboden.

  • 4. Bij het inventariseren van mogelijke onderwerpen voor onderzoek betrekt de rekenkamer suggesties die door organisaties, inwoners en raadsleden (via de klankbordgroep) van de gemeente Noordoostpolder onder de aandacht van de rekenkamer zijn gebracht. Alvorens een onderwerp te kiezen, gaat de rekenkamer na of het college niet al op basis van artikel 213a van de wet onderzoek uitvoert of gaat uitvoeren naar het betreffende onderwerp. De rekenkamer besluit vervolgens onafhankelijk over de keuze van de onderwerpen.

  • 5. De rekenkamer stelt een onderzoeksopzet vast voor het door de rekenkamer gekozen onderwerp. De rekenkamer informeert de raad en het college over de onderzoeksopzet.

  • 6. De raad legt zijn verzoek om een specifiek onderzoek door de rekenkamer ingevolge artikel 182, tweede lid, van de wet, inclusief het benodigde budget, vast in een besluit.

  • 7. Over een verzoek als bedoeld in het zesde lid vindt overleg plaats met de klankbordgroep. De rekenkamer bericht vervolgens de raad zo snel mogelijk of en op welke wijze aan dat verzoek wordt voldaan. Indien de rekenkamer niet aan het verzoek van de raad voldoet, motiveert zij haar besluit.

Artikel 9 Onderzoeksprotocol

  • 1. De rekenkamer stelt een protocol voor de uitvoering van haar onderzoek vast.

  • 2. De rekenkamer regelt daarin onder andere dat aan onderzochte partijen gelegenheid tot ambtelijk en bestuurlijk wederhoor wordt geboden.

  • 3. De rekenkamer zendt het onderzoeksprotocol naar de raad en naar het college ter informatie.

  • 4. De rekenkamer informeert zich over de ontwikkelingen op het gebied van rekenkameronderzoek en kiest, daar waar dat past, voor vernieuwende onderzoeksmethoden en/of betrokkenheid van organisaties en/of inwoners in de gemeente Noordoostpolder.

Artikel 10 Rapportage rekenkamer

  • 1. Voordat de rekenkamer tot vaststelling en openbaarmaking van een rapportage overgaat, stelt zij de onderzochte partijen schriftelijk op de hoogte van het concept.

  • 2. De rekenkamer geeft een toelichting aan de raad over het onderzoek.

Artikel 11 Vergoeding

  • 1. De leden ontvangen een vaste maandelijkse vergoeding als tegemoetkoming voor de werkzaamheden en alle kosten, exclusief de reiskosten.

  • 2. De maandelijkse vergoeding bedraagt voor de voorzitter € 450,- en voor de overige leden € 350,- (prijspeil 2023). Deze bedragen worden jaarlijks geïndexeerd.

  • 3. Indien de rekenkamer besluit één of meer van zijn leden onderzoekswerkzaamheden uit te laten voeren, dienen zij, net als externe bureaus, hiervoor een prijsopgaaf en planning te overleggen.

Artikel 12 Budget

  • 1. De rekenkamer is bevoegd, binnen een aan haar door de raad beschikbaar gesteld budget, uitgaven te doen ten behoeve van de uitvoering van haar taken.

  • 2. Ten laste van het in het voorgaande lid bedoelde budget worden de kosten gebracht van:

    • a.

      De vergoedingen aan de leden;

    • b.

      Externe deskundigen die door de rekenkamer worden ingeschakeld;

    • c.

      Ondersteuning door de secretaris;

    • d.

      Eventuele andere uitgaven die de rekenkamer nodig acht voor de uitoefening van haar taak.

  • 3. De rekenkamer verantwoordt de baten en lasten van het vorig begrotingsjaar in het jaarverslag aan de raad, als bedoeld in artikel 185, derde lid, van de wet.

Artikel 13 Intrekkingsbepaling

De verordening gemeentelijke rekenkamercommissie 2015, vastgesteld op 26 januari 2015, wordt ingetrokken per 1 april 2023.

Artikel 14 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op per 1 april 2023.

Artikel 15 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als ‘Verordening op de rekenkamer Noordoostpolder 2023’.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 3 april 2023.

De griffier,

de voorzitter