Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR694987
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR694987/1
Regeling vervallen per 08-02-2024
Uitvoeringsprogramma VTH Breda 2023
Geldend van 21-04-2023 t/m 07-02-2024
Intitulé
Uitvoeringsprogramma VTH Breda 2023INLEIDING
Een mooie, veilige en leefbare omgeving is fijn om te wonen, werken, studeren en opgroeien.
Afdeling Veiligheid en Leefomgeving (VenL) van Gemeente Breda levert met haar taken ‘Vergunningsverlening, Toezicht en Handhaving (VTH)’ een belangrijke bijdrage hieraan. Door continu verbeteren van onze diensten, samenwerking en onszelf maken we deze bijdrage steeds waardevoller. In het Beleidskader VTH 2023 - 2026 staan onze doelen voor VTH in de fysieke leefomgeving.
Dit Uitvoeringsprogramma VTH 2023 is een vertaling van het beleidskader naar de dagelijkse praktijk. In het beleidskader staat het ‘waarom’ & ‘hoe’ van VTH voor vier jaar.
Dit uitvoeringsprogramma beschrijft het ‘wat’ in 2023: wat gaan we doen, met welke prioriteit en welke middelen en capaciteit zetten we daarvoor in? Dit geeft focus en helderheid in de dagelijkse uitvoering van het VTH-werk. Tegelijkertijd behouden we flexibiliteit omdat dit uitvoeringsprogramma tussentijds aangepast kan worden als onvoorziene urgentie, maatschappelijke belangen of ontwikkelingen daar aanleiding toe geven.
BIG-8 als kapstok
Dit uitvoeringsprogramma is inhoudelijk uitgewerkt volgens paragraaf 7.2 Besluit omgevingsrecht, Bor (straks paragraaf 18.3 Omgevingswet). Daarin staat dat gemeenten en provincies een uitvoeringsprogramma opstellen voor de uitvoerings- en handhavingstaken, op basis van een strategisch en operationeel beleidskader (Beleidskader VTH 2023-2026). Om continu te verbeteren en kwaliteit te borgen, is het beleidskader opgebouwd volgens de BIG-8. Het uitvoerings- programma is het snijpunt tussen de 4-jaarlijkse strategische cyclus en de jaarlijkse uitvoerende cyclus. Zie figuur hiernaast waarin de 8 stappen kort staan.
Stap 1 en 2 staan uitgebreid beschreven in het Beleidskader VTH 2023-2026. Dit uitvoeringsprogramma vormt in stap 3 de schakel met de dagelijkse uitvoering van het werk. In dit uitvoeringsprogramma staat de inhoud dit hoort bij stap 4, 5 en 6 en aan welke doelen het bijdraagt.
Per kwartaal rapporteert Afdeling VenL over uitvoering van dit programma met een jaarrapportage aan het eind van het jaar (stap 7). In stap 8 leggen we de rapportages naast het beleidskader en kunnen we zien in hoeverre de uitgevoerde werkzaamheden hebben bijgedragen aan de gestelde doelen. De uitkomsten van deze evaluatie kunnen leiden tot bijstelling van de beleidskaders en/of de uitvoering.
Leeswijzer
Eerst leest u over enkele ontwikkelingen die van invloed zijn op de VTH-taken. Daarna zoomen we concreet in op de VTH-taken zelf. Welke activiteiten voeren we uit om de doelen uit het Beleidskader VTH 2023-2026 te bereiken?
Per hoofdstuk staat hoe de activiteiten in 2023 bijdragen aan de doelen 2023-2026. De afbeelding hiernaast geeft weer waar welke doelen terugkomen. Een VTH-activiteit kan aan verschillende doelen bijdragen.
We verbeteren continu onze diensten, samenwerking en onszelf om steeds beter bij te dragen aan mooie, veilige en leefbare wijken en dorpen. Samen met collega’s, met partners, organisaties en inwoners. |
Strategisch beleidskader |
Missie |
We verbeteren continu onze diensten, samenwerking en onszelf om steeds beterbij te dragenaan mooie, veiligeen leefbare wijken en dorpen. Samen met collega’s, partners, organisaties en inwoners. |
|||
Doelen |
Bijdragen aan strategische doelenBreda |
Implementatie BIG-8 |
Werken binnen termijnen Omgevingswet en Wkb |
Goede kwaliteit dienstverlening |
Operationeel beleidskader |
Subdoelen |
Data leveren voor monitoring Omgevingsvisie-doelen Vergunningenverlenen die passen binnen Omgevingsvisie 2040 Upgrade uitvoerings- programma 2024 met beleidsmedewerkers |
Borgen indicatoren in systemen en processen Goede vertaling BIG-8 in Beleids-kader, Uitvoeringsprogramma en Jaarverslag VTH Vertaling BIG-8in dagelijkse praktijk |
Tijdige verlening van omgevings- vergunningen en conform regelgeving Afhandeling van meldingen binnen de wettelijke termijn Tijdig beslissen op ingediende initiatieven (omgevingstafel) |
Instandhouding omgevings- vergunningen en handhavingsbesluiten Borgen van bouwen volgens verleende vergunning/melding Toezicht en handhaving bouw/ gebruik van gebouwen cf. regelgeving. Het tijdigbeantwoorden van klantvragen |
Samenwerken met partners
Een mooie, veilige en leefbare omgeving is fijn om te wonen, werken, studeren en opgroeien; daar heeft iedereen een rol in. Daarom werken we continu samen met belanghebbenden in diezelfde omgeving: inwoners, bedrijven, organisaties en initiatiefnemers.
Hierbij is een goede samenwerking met onze ketenpartners ook belangrijk. Ter voorbereiding op de Omgevingswet, zijn we nauw opgetrokken met elkaar. De inzichten uit deze samen- werking zijn verwerkt in het beleidskader en uitvoerings- programma. We werken samen met de volgende keten- partners:
- •
OMWB
- •
Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant
- •
GHOR Brabant Midden-West-Noord
- •
GGD West-Brabant, GGD Hart voor Brabant en GGD Gezondheid, Milieu en Veiligheid
- •
Waterschap Brabantse Delta
- •
Provincie Noord-Brabant
- •
Rijkswaterstaat
- •
ProRail
- •
Brabant Water, Enexis en andere nutsvoorzieningen
- •
Agrarische Adviescommissie Bouwaanvragen (AAB)
- •
Politie
Ontwikkelingen met impact op VTH-taken
Hieronder staan ontwikkelingen die de uitvoering van VTH-taken beïnvloeden en hoe we daar in 2023 mee omgaan in het werk.
Omgevingswet
De Omgevingswet treedt op 1 juli 2023 in werking. Deze wet vraagt een andere manier van werken. Binnen de Gemeente Breda heeft het Omgevingswetteam (bestaande uit mede- werkers van diverse (beleids)afdelingen gewerkt aan verschillende sporen die onder de Omgevingswet vallen:
- •
Omgevingsvisie
- •
Omgevingsplan
- •
Initiatieven en Vergunningen
- •
Toezicht en Handhaving;
- •
DSO (Digitaal Stelsel Omgevingswet)
Binnen het spoor Initiatieven en Vergunningen werken we met een intaketafel en een omgevingstafel. Zo kunnen alle partijen aan de voorkant van een initiatief betrokken raken en mee- denken. Ook gaan we een snelserviceformule gebruiken voor de topactiviteiten, zoals het plaatsen van dakkapellen. De aanvraag kan dan snel (streven is 10 werkdagen) afgehandeld worden.
De dienstverlening aan de voorkant, waaronder onze website wordt aangepast aan de Omgevingswet en de veranderende processen. Afhankelijk van de vragen die binnen komen, zal de website, maar ook de processen en werkafspraken bijgesteld moeten worden, zodat een goede dienstverlening gewaar- borgd blijft. Met de ketenpartners is afgesproken om de processen, zoals met de omgevingstafel, na drie maanden te evalueren en waar nodig aan te passen. Dit jaar vinden opleidingen plaats, zodat de medewerkers zowel procesmatig als inhoudelijk klaar zijn voor de Omgevingswet.
Wet kwaliteitsborging voor het bouwen
Gelijktijdig met de Omgevingswet treedt op 1 juli 2023 de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) gefaseerd in werking. Daarmee gaan nieuwe regels gelden voor bouwwerken die vallen onder gevolgklasse 1. In fase 1 wordt gestart met nieuwbouw onder deze categorie en een half jaar later volgt in fase 2 de verbouw onder gevolgklasse 1. De gemeente blijft het bevoegd gezag; de toetsing aan en het toezicht op het Bouwbesluit gaan naar onafhankelijke kwaliteitsborgers. In het Beleidskader VTH is opgenomen hoe de Gemeente Breda omgaat met deze nieuwe rol en met de mogelijkheden (vergunningsstrategie).
Hoog dienstverleningsniveau bij Gemeente Breda
Dienstverlening staat hoog op de agenda binnen de Gemeente Breda. We willen voorkomen dat klantvragen 'blijven zweven' in de organisatie en daarom willen we betere afstemming over de wijze van afhandeling van klantvragen. We gaan het beantwoorden structureel inrichten, eenduidig (transparant) maken, en ook sneller en persoonlijker. Klanten worden eerder ingelicht als een plan niet realiseerbaar is. Bij plannen die wel haalbaar zijn, wordt duidelijk toegelicht wat de vervolgprocedure is en wat de kosten zijn. Vragen worden door vaste personen in team Ruimte en cluster Omgevingswet opgepakt, hierdoor vergroten we de uniformiteit.
Processen Handhaving Omgevingswet
- •
De processen van handhaving zijn in 2022 geïnventariseerd. In 2023 worden de processen Handhaving Omgevingswet en de processen van initiatieven en vergunningen op elkaar afgestemd, zodat er een uniforme werkwijze ontstaat binnen VTH.
- •
Specifiek voor het proces herplantplicht geldt: de prioriteit van herplantplicht is verhoogd naar gemiddelde prioriteit (groen). Dit sluit beter aan bij de doelstellingen in de Omgevingsvisie 2040. In 2023 werken we dit proces voor toezicht en handhaving van de herplantplicht nader uit; hoe pakken we dit aan? Hierbij spelen we ook direct in op de aankomende Omgevingswet en de bijkomende veranderingen in het kader van toezicht en handhaving. Het streven is ook hier om meer preventief te kunnen werken.
Record management
Door het cluster Omgevingswet wordt exclusief gebruik gemaakt van het zaaksysteem Powerbrowser voor VTH- werkzaamheden. Met het oog op de veranderende regelgeving is de module record management voor het zaaksysteem Powerbrowser aangeschaft. In deze module kunnen rechten worden toekennen, zodat niet iedereen alle documenten kan inzien of mutaties in Powerbrowser kan doen. De module wordt het eerste kwartaal 2023 geïmplementeerd.module record management voor het zaaksysteem Powerbrowser aangeschaft. In deze module kunnen rechten worden toekennen, zodat niet iedereen alle documenten kan inzien of mutaties in Powerbrowser kan doen. De module wordt het eerste kwartaal 2023 geïmplementeerd.
BIG-8
Eén van onze strategische doelen is een goede implementatie van de BIG-8 op de afdeling VenL en bij de betrokkenen van de VTH-taken, zoals adviseurs en ketenpartners. De BIG-8 is een basis om op een andere wijze te werken: meer focus in de dagelijkse praktijk (waar werken we aan?), meer eenduidigheid (hoe doen we ons werk?) en een richting voor ontwikkeling (waar willen we verbeteren?). Papier is geduldig en de praktijk soms weerbarstig. Daarom starten we in 2023 met een concrete vertaalslag van BIG-8 naar de dagelijkse werkelijkheid, samen met betrokkenen zodat zij zich meer bewust worden van de rol die ze hebben om te komen tot deze nieuwe werkwijze.
Andersom kan vanuit de dagelijkse praktijk de nieuwe werkwijze nog verder gespecifieerd of aangepast worden.
HOOFDSTUK 1 STRATEGISCHE DOELEN
Gemeente Breda heeft haar strategische doelen voor de fysieke leefomgeving vast gelegd in de Omgevingsvisie Breda 2040 (vastgesteld in 2021). Met VTH-taken dragen we bij aan deze doelen.
Taken
- •
Bij vergunningaanvraag beoordelen we of het binnen de gestelde regels past of dat een afwijking nodig is om een initiatief mogelijk te maken.
- •
Per kwartaal analyseren we of de verleende vergunningen binnen de beleidskaders vallen.
- •
Bij afwijkingen bekijken we de achterliggende reden en of dat er een aanpassing nodig is.
- •
Denk bij aanpassing bijvoorbeeld aan: wijziging beoordelingsproces, inhoudelijke update beleidskader/ omgevingsplan of in de wijze van afstemming/ besluitvorming.
Wat willen we bereiken?
Strategisch beleidskader |
Missie |
We verbeteren continu onze diensten, samenwerking en onszelf om steeds beterbij te dragenaan mooie, veiligeen leefbare wijken en dorpen. Samen met collega’s, partners, organisaties en inwoners. |
|||
Doelen |
Bijdragen aan strategische doelenBreda |
Implementatie BIG-8 |
Werken binnen termijnen Omgevingswet en Wkb |
Goede kwaliteit dienstverlening |
Operationeel beleidskader |
Subdoelen |
Data leveren voor monitoring Omgevings- visiedoelen Upgrade uitvoerings- programma 2024 met beleidsmedewerkers |
In onderstaande tabel staat wat we meten om informatie te leveren voor de gestelde doelen.
Doelen Omgevingsvisie 2040 |
Raakvlak VTH |
Watmeten we? (indicatoren) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Komende jaren wordt er gewerkt aan één omgevingsplan voor de hele Gemeente Breda. Hiervoor zullen verschillende beleidsterreinen nieuw beleid maken, die invloed hebben op deze strategische doelen, zoals een toekomstbestendige stad. Met de beleidsafdelingen wordt dit afgestemd en worden strategische doelen en indicatoren aangescherpt. Voor het Uitvoeringsprogramma VTH 2024 bekijken we hoe de VTH-taken nog beter kunnen aansluiten en daarmee meer waardevolle bijdrage kunnen leveren.
Met wie gaan we dit doen?
De capaciteit binnen vergunningverlening en toezicht bouw worden afgestemd op de kostendekkendheid van de leges. We werken met een vaste kern medewerkers en vullen deze aan met een flexibele schil. Deze kosten dekken we vanuit de legesopbrengsten. De grootte van de flexibele schil hangt af van het aantal aanvragen. Per kwartaal wordt gecheckt of de aantallen en de leges nog in lijn lopen met de prognose en of bijstelling nodig is. Doordat de Omgevingswet in 2023 in werking treedt en hier een nieuwe legesverordening onder hangt, is het nog meer van belang om dit goed te monitoren.
Procesvertegenwoordiging en handhaving worden uit algemene middelen betaald. Ook hier werken we met een vaste kern en een flexibele schil. Met de komst van de Omgevingswet vindt er waarschijnlijk zal de dekking van deze kosten wijzigen van ‘toezicht onder leges’, naar handhaving.
De benodigde inzet wordt per kwartaal gemonitord en waar nodig wordt de flexibele schil gewijzigd.
Cluster Omgevingswet |
In vaste dienst |
Inhuur |
Totaal bezet |
Juridisch adviseur vergunningen |
3 |
|
3 fte |
Juridisch adviseur handhaving |
3,22 |
1,67 |
4,89 fte |
Bestemmingsplantoetsers |
4,37 |
|
4,37 fte |
Adviseur Erfgoed |
1,67 |
|
1,67 fte |
Secretaris commissie Ruimtelijke kwaliteit |
0,88 |
|
0,88 fte |
Assistent secretaris CRK |
0,88 |
|
0,88 fte |
Administratie CRK |
1,61 |
|
1,61 fte |
Coördinator OMWB |
1,53 |
|
1,53 fte |
Adviseur Groen |
1 |
|
1 fte |
Wabo-regisseur |
6,61 |
5,5 |
12,11 fte |
Constructeur |
2,5 |
1,33 |
3,83 fte |
Adviseur bouwbesluit |
1 |
1 |
2 fte |
Inspecteur nieuwbouw |
4 |
1 |
5 fte |
Inspecteur bestaande stad |
4 |
|
4 fte |
Procescoördinator Omgevingswet |
2 |
|
2 fte |
Administratie |
3 |
|
3 fte |
Teamleider |
2 |
|
2 fte |
Naast de medewerkers uit het cluster Omgevingswet, geven adviseurs van de verschillende beleidsafdelingen en ketenpartners adviezen voor aanvragen en handhavingszaken.
HOOFDSTUK 2 PLANNING EN CONTROL, MONITORING EN KWALITEIT
Taken
- •
Per kwartaal rapporten over de uitvoering van programma VTH
- •
Voldoen aan de kwaliteitscriteria
- •
Verwerken van aantal zaken in overeenstemming met verwachtingen (zowel vergunningen, toezicht en handhaving)
- •
Inhoudelijk correct afwikkelen van vergunningen/ handhavingszaken
- •
Kostendekkende leges
Wat willen we bereiken?
Strategisch beleidskader |
Missie |
We verbeteren continu onze diensten, samenwerking en onszelf om steeds beterbij te dragenaan mooie, veiligeen leefbare wijken en dorpen. Samen met collega’s, partners, organisaties en inwoners. |
|||
Doelen |
Bijdragen aan strategische doelenBreda |
Implementatie BIG-8 |
Werken binnen termijnen Omgevingswet en Wkb |
Goede kwaliteit dienstverlening |
Operationeel beleidskader |
Subdoelen |
Data leveren voor monitoring Omgevings- visiedoelen |
Borgen indicatoren in systemen en processen |
Het tijdigbeantwoorden van klantvragen |
|
|
|
Goede vertaling BIG-8 in Beleidskader |
|
||
|
|
Uitvoeringsprogramma en Jaarverslag VTH |
|
||
|
|
Vertaling BIG-8in dagelijkse praktijk |
|
Wat gaan we doen? Met wie gaan we dit doen?
De regie voor onderstaande activiteiten ligt bij de kwaliteitsmedewerker en de procescoördinator.
Planning en control
Jaarlijks maken we een prognose over het aantal aanvragen, meldingen, toezicht- en handhavingszaken en opbrengst van de leges. Door het monitoren van de aantallen en opbrengsten kan tijdig ingegrepen worden als de werkelijkheid afwijkt van de prognose. Deze aantallen en opbrengsten zijn ook input voor de kostendekkendheid van de leges. Zeker door de invoering van de Omgevingswet dit jaar is dit een belangrijk aspect, aangezien er nog geen ervaring is met het werken onder de Omgevingswet, wat de exacte aantallen zullen zijn en wat de legesopbrengsten zullen gaan worden.
Prognoses 2023
Prognose aantallen per jaar |
||
Vergunningen en toezicht nieuwbouw |
Verwacht aantal omgevings- vergunningsaanvragen |
1700 |
Verwacht aantal toezichtzaken (bouw) |
200 |
|
Verwacht aantal Wkb meldingen |
25 |
|
Verwachte legesopbrengst vergunningen |
5 miljoen |
|
Toezicht bestaande stad en handhaving |
Verwacht aantalmeldingen illegale bouw/gebruik |
250 |
Verwacht aantalverzoek om handhaving |
85 |
|
Verwacht aantal eigenconstateringen |
20 |
Monitoring
Door het cluster Omgevingswet wordt exclusief gebruik gemaakt van het zaaksysteem Powerbrowser voor VTH- werkzaamheden. Om te bepalen of we onze doelen halen, monitoren we al onze activiteiten. Zo borgen we onze kwaliteit. Dankzij de applicatie Powerbrowser is deze informatie inzichtelijk voor de medewerkers en het management. We monitoren onze strategische en operationele doelen, maar ook zaken m.b.t. management en inhoud.
Kwaliteitscriteria en kwaliteitsborging
Het realiseren van de verbeter- en maatschappelijke doelen van de Omgevingswet is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van de overheden. Het vraagt om een goede en uniforme borging van de uitvoeringskwaliteit. In paragraaf 18.3 van de Omgevingswet staat de kwaliteitsbevordering en afstemming van de uitvoering en handhaving genoemd. Hieronder vallen onder andere de kwaliteitscriteria. Dit zijn onder meer eisen aan de capaciteit, de kennis, de ervaring en het opleidings- niveau van de medewerkers. We onderzoeken jaarlijks in het vierde kwartaal of we voldoen aan de kwaliteitscriteria. Als uit de analyse van 2022 knelpunten naar voren komen, pakken we deze in het eerste kwartaal van 2023 op.
Frequentie kwaliteitscheck |
|
Analyse kwaliteitscriteria |
1 keerper jaar, 4e kwartaal |
Audit op inhoud |
12 vergunningen / 12 verzoeken handhaving en/of meldingen |
Analyse strategische doelen |
1 keer per jaar |
Audit
Steekproefsgewijs worden vergunningen en verzoeken om handhaving (beide aanvragen op grond van artikel 1:3, derde lid Awb) via een audit gecontroleerd. Het doel van de audit is een oordeel te kunnen geven over de rechtmatigheid/ getrouwheid (waaronder tijdigheid, juistheid en volledigheid) van de uitgaven/opbrengsten. De volgende sub-processen maken onderdeel uit van de audit:
- •
Het registreren van ingekomen een aanvragen
- •
Het behandelen van een aanvraag
- •
Het besluiten op een aanvraag
- •
Het invoeren van tarieven leges bij een vergunning
- •
Het aansluiten van Powerbrowser met de financiële administratie bij een vergunning
HOOFDSTUK 3 VERGUNNINGVERLENING
Taken
- •
Het behandelen van initiatiefplannen
- •
Het verlenen, weigeren, wijzigen of intrekken van vergunningen
- •
Het afhandelen van meldingen
- •
Het verlenen van ontheffingen en afwijkingen
- •
Vragen beantwoorden van initiatiefnemers en bewoners
Wat willen we bereiken?
Strategisch beleidskader |
Missie |
We verbeteren continu onze diensten, samenwerking en onszelf om steeds beterbij te dragenaan mooie, veiligeen leefbare wijken en dorpen. Samen met collega’s, partners, organisaties en inwoners. |
|||
Doelen |
Bijdragen aan strategische doelenBreda |
Implementatie BIG-8 |
Werken binnen termijnen Omgevingswet en Wkb |
Goede kwaliteit Dienstverlening |
|
Operationeel beleidskader |
Subdoelen |
Vergunningenverlenen die passen binnen Omgevingsvisie 2040 |
Vertaling BIG-8 in dagelijkse praktijk |
Tijdige verlening van omgevings- vergunningen en conform regelgeving Afhandeling van meldingen binnen de wettelijke termijn |
Instandhouding omgevings- vergunningen en handhavingsbesluiten. Het tijdig beantwoorden van klantvragen |
Aandachtspunten
- •
Vergunningverlening is een wettelijke taak, dit betekent dat alle aanvragen behandeld moeten worden.
- •
Voor de toetsing van de technische bouwactiviteit is een prioritering aangebracht, deze prioritering geeft aan welke plannen we op welk onderdeel volledig toetsen en welke plannen we op een lager niveau toetsen (Beleidskader VTH 2023-2026).
- •
Een goede integrale afweging bij vergunningverlening, helpt om bij bezwaar en beroep de vergunning in stand te houden.
- •
Voor complexere plannen adviseren we voor het aanvragen van een vergunning een initiatiefplan in te dienen, zodat vooraf, met verschillende in- en externe partijen het plan besproken kan worden aan de intake- en/of omgevingstafel.
- •
Mocht een vergunning toch geen stand houden, dan wordt deze nieuwe informatie gedeeld met de betreffende adviseurs.
- •
- •
Er zijn werkafspraken gemaakt met de interne adviseurs en met de ketenpartners met betrekking tot advisering.
Wat gaan we doen? Met wie gaan we dit doen?
Aangezien de activiteit onder de Wabo anders is dan onder de Omgevingswet, zijn twee tabellen opgenomen, waarin de activiteiten uitgewerkt zijn.
Activiteiten onder Wabo
Activiteiten onder Omgevingswet
HOOFDSTUK 4 TOEZICHT EN HANDHAVING
Taken
- •
Toezicht houden op nieuwe en bestaande bouwwerken en gebruik, inclusief rapporteren
- •
Het beoordelen/afhandelen van meldingen/ eigen constateringen
- •
Het toewijzen, afwijzen of buiten behandeling stellen van verzoeken om handhaving
- •
Het opstarten van een handhavings- procedure naar aanleiding van een melding/eigen constatering
- •
Vragen beantwoorden van bewoners en bedrijven met betrekking tot handhaving
Wat willen we bereiken?
Strategisch beleidskader |
Missie |
We verbeteren continu onze diensten, samenwerking en onszelf om steeds beterbij te dragenaan mooie, veiligeen leefbare wijken en dorpen. Samen met collega’s, partners, organisaties en inwoners. |
|||
Doelen |
Bijdragen aan strategische doelenBreda |
Implementatie BIG-8 |
Werken binnen termijnen Omgevingswet en Wkb |
Goede kwaliteit Dienstverlening |
|
Operationeel beleidskader |
Subdoelen |
|
Vertaling BIG-8 in dagelijkse praktijk |
Afhandeling van meldingen binnen de wettelijke termijn |
Instandhoudingomgevingsvergunningen en handhavingsbesluiten Borgen van bouwen volgensverleende vergunning/melding Toezicht en handhaving bouw/gebruik van gebouwen cf. regelgeving. Hettijdig beantwoorden van klantvragen |
Aandachtspunten
- •
Het uitoefenen van toezicht op de stad op het gebied van de fysieke leefomgeving is, behalve een wettelijke taak, noodzakelijk om de in het beleidskader gestelde doelen te bereiken.
- •
Het is verplicht om bij overtredingen handhavend op te treden, dus alle zaken worden opgepakt. Zoals bij vergunningverlening, is ook voor het toezicht en de handhaving een prioritering aangebracht (Beleidskader VTH 2023- 2026). Met deze prioritering wordt een keuze gemaakt welke zaken voorrang hebben. Hierbij speelt met name de wijze van ingrijpen door toezichthouders en he tijdspad bij de juridische afhandeling een rol.
- •
Bij formele handhavingsverzoeken is de wettelijke termijn van toepassing voor de besluitvorming (ongeacht de gestelde prioriteit in beleidskader). Indien het risico bestaat dat de afhandeling van handhavingsverzoeken, voor onderwerpen met een lage prioriteit, buiten de termijn gaat lopen, wordt ingezet, in overleg met de verzoeker, op afspraken maken over de wijze van afhandeling van het verzoek.
- •
Het formeel juridisch handhaven wordt gezien als uiterste middel om in te zetten. Binnen de fysieke leefomgeving ligt bij handhaving de nadruk op herstel van de situatie. Anders dan bij strafrechtelijke handhaving zijn vaak meerdere toezicht momenten noodzakelijk en nemen handhavingsprocedures veel tijd in beslag. Met het oog op de inwerkingtreding van de Omgevingswet zal worden ingezet om juridische handhaving zoveel mogelijk te voorkomen. De nadruk zal steeds meer komen te liggen op voorlichting en het aangaan met de dialoog met betrokkenen.
- •
In het licht van de Omgevingswet is het meer van belang om te signaleren en reageren op wat er speelt in de wijken en dorpen. Mogelijk is iets bij ons laag geprioriteerd, maar vinden inwoners van een bepaalde wijk dit juist wel heel belangrijk. De toezichthouders hebben hierin een belangrijke rol: zij horen of zien welke specifieke onderwerpen extra aandacht vragen, in afwijking van de gestelde prioritering. Dergelijke zaken bespreken we en bepalen hoe ze worden opgepakt, eventueel projectmatig of toch afwijking van de prioritering.
- •
Projectmatig oppakken is een vorm van uitgesteld handhaven. Dit heeft als voordeel dat toezicht en handhaving wordt gebundeld en daardoor efficiënter kan worden uitgevoerd. Daarnaast kan een onderwerp breder worden bezien en bewuster worden vastgelegd in beleid. In 2023 gaan we enkele zaken de eerste keer op deze wijze aanpakken.
Wat gaan we doen? Met wie gaan we dit doen?
Eigen constateringen en meldingen: bouwen in afwijking van vergunning/melding, |
Doelomschrijving |
Resultaat |
Door wie |
Watmeten we? |
In behandeling nemen van eigenconstateringen/ meldingen |
Tijdig in behandelen nemeneigen constatering/meldingen |
|
Indicator: doorlooptijd en aantal eigenconstateringen/ meldingen. |
|
Verzoek om handhaving |
Inhoudelijk behandeling verzoek om handhaving |
Binnen de termijn van 8 wekenbeslissen op een verzoek om handhaving en het handhavingsbesluit (verdagen van de beslistermijn is mogelijk). |
|
Indicatoren: doorlooptijd en aantal verzoeken om handhaving en handhavingsbesluiten |
Bezwaar en beroep |
Procesvertegenwoordiging bij bezwarencommissie, rechtbank en Raad van State |
Omgevingsvergunningen en aanschrijvingen doorstaan de gerechtelijke toets |
|
Indicatoren: aantal bezwaren gegrond verklaard |
Klantvragen |
Beantwoorden van klantvragen |
Tijdig antwoord geven op gestelde vragen |
|
Indicatoren: doorlooptijd vande klantvragen |
Ondertekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl