Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR694983
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR694983/1
Gemeente Nijkerk – Beleidsregels Verlengd Privaat Aansluitpunt (VPA)
Geldend van 22-04-2023 t/m heden
Intitulé
Gemeente Nijkerk – Beleidsregels Verlengd Privaat Aansluitpunt (VPA)Het college van burgemeester en wethouders van Nijkerk;
gelet op:
- •
Artikel 2:10 en 2:11 van de Algemene plaatselijke verordening Nijkerk 2021; en
- •
De Integrale laadvisie 2030.
b e s l u i t :
vast te stellen de Beleidsregels VPA gemeente Nijkerk
Artikel 1 Begripsbepaling
CPO: Charge Point Operator (CPO) / Laadpuntexploitant: De CPO is verantwoordelijk voor beheer, onderhoud en exploitatie van laadpalen zowel technisch als administratief. De CPO is primair verantwoordelijk voor geplaatste laadinfrastructuur en eerste aanspreekpunt voor gebruikers en de gemeente Nijkerk ten aanzien van de laadstations. De CPO kan zowel als een aanvrager of beheerder optreden.
EV-rijder / Gebruiker: De EV-rijder wordt ook wel elektrisch rijder genoemd. Dit is de gebruiker van de elektrische auto, die de auto op moet kunnen laden om ermee te kunnen rijden.
Elektrische voertuigen / EV / EV’s: alle voertuigen die op de openbare weg mogen rijden, geheel of gedeeltelijk op elektriciteit kunnen rijden en voorzien zijn van een stekker om op te laden, uitgezonderd fietsen en snor/bromfietsen/Lichte Elektrische Voertuigen. In dit beleid richt de gemeente zich primair op het laden van elektrische personenvoertuigen.
Gemeente / College : Gemeente Nijkerk en het college van B en W van de gemeente Nijkerk.
(Op)laadinfrastructuur: het geheel van oplaadstations, aansluitingen op het elektriciteitsnet en andere voorzieningen in de openbare ruimte op of aan de weg bestemd voor het opladen van elektrische voertuigen.
VPA: Verlengde privé aansluitingen komen voor wanneer een particulier geen eigen parkeerterrein heeft en dus afhankelijk is van een openbare parkeerplek, maar wel een eigen laadvoorziening wenst te realiseren. Dit kan op de volgende manier 1) laadpunt aan de woning, waarbij de laadkabel over/door/onder het trottoir naar de openbare parkeerplaats wordt gelegd om op te laden.
Artikel 2 Wettelijke basis
Onderhavige beleidsregel is tot stand gekomen met als kader de vastgestelde Laadvisie Nijkerk.
Artikel 3 Reikwijdte
Deze beleidsregel is van toepassing op alle openbare wegen, rijbanen, fietspaden, parkeerplaatsen, groenvoorzieningen en voetpaden binnen de gemeente Nijkerk.
Artikel 4 Verlengd Privé Aansluitpunt (VPA)
De gemeente heeft alternatieven voor inpassing van laadpunten zoals de VPA uitvoerig bestudeert. Bij de afweging op dit punt zijn bevindingen uit een rapport van Afwegingskader-VPA_DEF en Notitie VPA een belangrijke bron geweest. De gemeente biedt op basis van deze afweging geen ruimte voor VPA’s omdat het wil voorkomen dat:
- -
er enige schijn wordt gewekt dat een openbare parkeerplaats voor privégebruik zou zijn (zelfs als het laadpunt publiek toegankelijk is voor EV-rijders);
- -
een CPO niet op gelijke voet kan concurreren met een particuliere “exploitant” van een VPA;
- -
levering van energie via deze infrastructuur door private personen in de openbare ruimte mogelijk conflicteert met de Elektriciteitswet;
- -
verzekerbaarheid van het object voor particulieren problematisch is. Aansprakelijkheid daardoor snel bij de gemeente komt te liggen en dat zou tot onverantwoorde financiële risico’s voor de gemeente leiden.
- -
door de mogelijkheid van bi directioneel laden de primaire functie van een parkeerplaats, namelijk het parkeren van een voertuig, onder druk komt te staan. Parkeerplaatsen zullen langer bezet gehouden worden door voertuigen die tevens dienst doen als thuisbatterij/accu.
- -
vanuit de provincie Gelderland worden VPA’s en kabelgoten niet gezien als een robuuste en toekomstbestendige oplossing, die onderdeel uit maken van het netwerk van laadinfrastructuur.
Het gebruik van een Verlengd Privé Aansluiting (VPA) is derhalve niet toegestaan.
Artikel 5 Kabels over/in/onder openbare grond in eigendom van de gemeente
Het laden van een voertuig met elektriciteit van de particuliere/bedrijf (huis)installatie via een kabel die op, in, over of onder openbare grond wordt gelegd die door de gemeente wordt beheerd en/of in eigendom is, is niet toegestaan.
Artikel 6 Inwerkingtreding
Dit besluit wordt bekendgemaakt in het gemeenteblad en treedt in werking de dag na bekendmaking
Artikel 7 Citeertitel
Deze beleidsregel kan worden aangehaald als: ‘Beleidsregel VPA gemeente Nijkerk’.
Ondertekening
Aldus besloten in de collegevergadering van 21 maart 2023,
Burgemeester en wethouders van Nijkerk,
de secretaris,
de heer D. J. van Huizen
de burgemeester,
de heer mr. drs. G.D. Renkema
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl