Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR694963
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR694963/1
Regeling vervallen per 29-08-2023
Beleidsregel Parkeren Bunschoten 2023
Geldend van 20-04-2023 t/m 28-08-2023
Intitulé
Beleidsregel Parkeren Bunschoten 20231. Inleiding
Parkeernormen spelen een belangrijke rol bij gebieds- en locatieontwikkelingen. Zij zorgen immers voor de aanleg van een passend aantal parkeerplaatsen bij nieuwbouwplannen. Te lage parkeernormen kunnen overlast veroorzaken als er te weinig parkeerplaatsen worden aangelegd. Bij toepassing van te hoge parkeernormen daarentegen worden onnodig veel parkeerplaatsen gerealiseerd wat ten koste gaat van de openbare ruimte. Of wordt daardoor het aantal woningen onnodig beperkt.
De tot nu toe gehanteerde parkeernormen , dateren uit 2014 waardoor een actualisatie wenselijk is. Daarnaast komen er de afgelopen jaren steeds meer geluiden dat de parkeernormen die bij nieuwbouwontwikkelingen van woningen worden toegepast, te hoog zijn. Dit leidt vaak tot discussies, stagnatie in planvorming bij inbreidingsplannen en tot vermindering van woningaantallen. Aan de andere kant is de aanleg van (te) veel parkeerplaatsen soms ook zichtbaar in het straatbeeld in grote stenige parkeerkoffers die slechts gedeeltelijk worden gebruikt. Het is dan ook belangrijk dat de parkeernormen goed aansluiten bij de daadwerkelijke behoefte.
Het college heeft daarom het gespecialiseerde adviesbureau Goudappel BV gevraagd om objectief te beoordelen in hoeverre de vigerende parkeernormen aansluiten bij de daadwerkelijke behoefte aan parkeerplaatsen en om hierover advies uit te brengen. Goudappel heeft hiertoe namelijk een specifieke onderzoeksmethodiek ontwikkeld om dit gedegen in beeld te brengen. Daarbij richt het onderzoek zich uitsluitend op de parkeerbehoefte vanuit woonfuncties en spreekt het zich niet uit over andere functies.
2. Onderzoeksresultaten
Tijdens het onderzoek is allereerst het autobezit in Bunschoten per buurt in beeld gebracht. Daarnaast is met behulp van een scanauto inzicht verkregen in de aantallen grijze kentekens (bedrijfsbussen) en buitenlandse kentekens (als gevolg van bijvoorbeeld arbeidsmigranten) per woonbuurt. Hierbij is heel Bunschoten meegenomen. Ook is er rekening gehouden met trends, bezoekersaantallen en de groei van het autobezit.
Bij het hanteren van de normen kan conform de aanbevelingen van de CROW ook onderscheid gemaakt worden in buurtindelingen zoals “centrum” en “rest bebouwde kom”. Uit dit onderzoek blijkt echter dat het autobezit van bewoners in het centrum van Bunschoten niet lager is. Het is dan ook niet verdedigbaar om voor woningen in het centrum een lagere normen toe te passen dan in de rest van de bebouwde kom. In de bijlage 2 vindt u de rapportage van Goudappel met daarin de conclusies en het advies.
Uit het onderzoek komt naar voren dat het (blijven) aanhouden van de algemene CROW-normen met onderscheid tussen het centrum en de rest van de bebouwde kom voor woningen niet aansluit bij de werkelijke/ plaatselijke situatie in Bunschoten. Het onderzoek maakt het mogelijk om (met feiten onderbouwd) maatwerk toe te passen voor de gemeente Bunschoten.
Het autobezit in het buitengebied is niet onderzocht. Omdat daar op eigen terrein doorgaans meer dan voldoende ruimte is, is het logisch om voor dat gebied uit te blijven gaan van de hoogste norm zoals aangegeven in de bandbreedte van de CROW.
3. Parkeernormering overige functies (niet zijnde woningen)
Het onderzoek heeft zich uitsluitend gericht op woningen. De parkeerbehoefte van de overige functies zijn derhalve niet in beeld gebracht of geanalyseerd. Daarom blijven we daar de geldende normen gewoon hanteren zoals ze nu ook bestaan. Daarvoor geldt dat we net als nu uit blijven gaan van de hoogste norm zoals aangegeven in de bandbreedte van de CROW. Ook blijft de gebiedsindeling zoals ie nu is ongewijzigd in stand.
Gebiedsindeling Centrum (rode lijn)
4. Aanpassingen
Op grond van het onderzoek en de analyse heeft het college besloten om:
- 1.
De door Goudappel BV voorgestelde parkeernormen te gaan hanteren voor nieuwe woningbouwplannen in Bunschoten conform bijlage 1;
- 2.
Bij het hanteren van normen voor woningbouw geen onderscheid meer te maken tussen de buurtindelingen “centrum” en “rest bebouwde kom”.
- 3.
Het parkeerbeleid uit 2014 in te trekken
De normen en uitgangspunten voor de overige (niet woon)functies blijven daarbij ongewijzigd.
De normen treden in werking na bekendmaking van de aanpassing van de beleidsregel parkeernomen. En gaan vanaf dat moment fungeren als toetsingskader voor de vergunningaanvragen
Ondertekening
Bijlage 1
Overzicht van de te hanteren parkeernormen met beschouwing van Bunschoten-Spakenburg als sterk stedelijk gebied
Categorie |
|
Kencijfers |
|
Opmerkingen |
|
Centrum |
Rest bebouwde kom |
Buitengebied |
|
Woningbouw |
|
|
|
|
Koop, vrijstaand |
2.4 |
2.4 |
2,8 |
Per woning |
Koop, twee onder een kap |
2.1 |
2.1 |
2,6 |
Per woning |
Koop, rijwoning tussen/hoek |
1.8 |
1.8 |
2,4 |
Per woning |
Koop, appartement > 100m2 gbo) |
1.7 |
1.7 |
2,5 |
Per woning |
Koop, appartement 75-100m2 gbo) |
1.4 |
1.4 |
2,3 |
Per woning |
Koop, appartement 35-100m2 gbo) |
1.2 |
1.2 |
2,0 |
Per woning |
Huurhuis, vrije sector |
1.4 |
1.4 |
2,4 |
Per woning |
Huurhuis, sociale huur |
1.3 |
1.3 |
2,0 |
Per woning |
Huur, appartement vrije sector |
1.2 |
1.2 |
2,3 |
Per woning |
Huur, appartement sociale sector |
1.0 |
1.0 |
1,8 |
Per woning |
Tiny house, < 35m2 |
0.8 |
0.8 |
0.8 |
Per woning |
Kamerverhuur, zelfstandig |
0.7 |
0.7 |
0,8 |
Per kamer |
Kamerverhuur, studenten |
0.3 |
0.3 |
0,3 |
Per kamer |
Aanleunwoning/serviceflat |
1.0 |
1.0 |
1,4 |
Per woning |
Werken |
|
|
|
|
Kantoor, zonder baliefunctie |
1,4 |
1,9 |
2,8 |
Per 100 m2 bvo |
Kantoor, met baliefunctie |
1,8 |
2,5 |
3,8 |
Per 100 m2 bvo |
Bedrijf, arbeidsint. / bezoekersext. |
1,6 |
2,4 |
2,6 |
Per 100 m2 bvo |
Bedrijf, arbeidsext. / bezoekersext. |
0,9 |
1,2 |
1,3 |
Per 100 m2 bvo |
Bedrijfsverzamelgebouw |
1,3 |
1,8 |
2,2 |
Per 100 m2 bvo |
Winkelen/boodschappen |
|
|
|
|
Buurtsupermarkt |
2,9 |
4,4 |
|
Per 100 m2 bvo |
Discountsupermarkt |
4,3 |
7,5 |
|
Per 100 m2 bvo |
Supermarkt, (middel)laag prijsniveau |
4,1 |
6,4 |
|
Per 100 m2 bvo |
Supermarkt, (middel)hoog prijsniveau |
4,5 |
5,9 |
|
Per 100 m2 bvo |
Grote supermarkt |
6,9 |
8,7 |
|
Per 100 m2 bvo |
Groothandel (levensmiddelen) |
|
7,4 |
|
Per 100 m2 bvo |
Binnenstad (20.000 – 30.000 inw) |
3,8 |
|
|
Per 100 m2 bvo |
Buurt- en dorpscentrum |
|
4,7 |
|
Per 100 m2 bvo |
Wijkcentrum (klein) |
|
5,5 |
|
Per 100 m2 bvo |
Wijkcentrum (gemiddeld) |
|
6,1 |
|
Per 100 m2 bvo |
Wijkcentrum (groot) |
|
6,7 |
|
Per 100 m2 bvo |
stadsdeelcentrum |
|
7,3 |
|
Per 100 m2 bvo |
Kringloopwinkel |
|
1,9 |
2,5 |
Per 100 m2 bvo |
Bruin- en witgoedzaken |
4,4 |
8,1 |
10,0 |
Per 100 m2 bvo |
Woonwarenhuis/woonwinkel |
1,4 |
1,9 |
2,2 |
Per 100 m2 bvo |
Woonwarenhuis (zeer groot) |
|
5,5 |
5,9 |
Per 100 m2 bvo |
Meubel- /woonboulevard |
|
2,5 |
|
Per 100 m2 bvo |
Winkelboulevard |
|
4,2 |
|
Per 100 m2 bvo |
Outletcentrum |
|
10,6 |
11,4 |
Per 100 m2 bvo |
Bouwmarkt |
|
2,5 |
2,7 |
Per 100 m2 bvo |
Tuin- /groencentrum |
|
2,8 |
3,1 |
Per 100 m2 bvo |
Sport, cultuur en ontspanning |
|
|
|
|
Bibliotheek |
0,7 |
1,3 |
1,6 |
Per 100 m2 bvo |
Bioscoop |
4,2 |
12,0 |
14,7 |
Per 100 m2 bvo |
Filmtheater |
3,6 |
8,7 |
10,9 |
Per 100 m2 bvo |
Theater/schouwburg |
8,8 |
11,3 |
13,5 |
Per 100 m2 bvo |
Musicaltheater |
3,4 |
4,4 |
5,6 |
Per 100 m2 bvo |
Casino |
6,2 |
7,0 |
8,5 |
Per 100 m2 bvo |
Bowlingcentrum |
2,1 |
3,3 |
3,3 |
Per 100 m2 bvo |
Biljart- /snookercentrum |
1,1 |
1,6 |
2,0 |
Per 100 m2 bvo |
Dansstudio |
2,0 |
5,9 |
7,9 |
Per 100 m2 bvo |
Fitnesstudio/sportschool |
1,9 |
5,2 |
7,0 |
Per 100 m2 bvo |
Fitnescentrum |
2,2 |
6,7 |
7,9 |
Per 100 m2 bvo |
Wellnesscentrum |
|
9,8 |
10,8 |
Per 100 m2 bvo |
Sauna |
3,0 |
7,1 |
7,8 |
Per 100 m2 bvo |
Sporthal |
1,7 |
2,9 |
3,7 |
Per 100 m2 bvo |
Sportzaal |
1,3 |
2,9 |
3,8 |
Per 100 m2 bvo |
Tennishal |
0,4 |
0,6 |
0,6 |
Per 100 m2 bvo |
Squashhal |
1,7 |
2,8 |
3,3 |
Per 100 m2 bvo |
Zwembad (overdekt) |
|
12,5 |
14,3 |
Per 100 m2 bassin |
Zwembad (open lucht) |
|
13,9 |
16,8 |
Per 100 m2 bassin |
Sportveld |
27,0 |
27,0 |
27,0 |
Per ha netto terrein |
Stadion |
0,2 |
0,2 |
|
Per zitplaats |
Jachthaven |
0,7 |
0,7 |
0,7 |
Per ligplaats |
Golfoefencentrum |
|
52,7 |
58,2 |
Per centrum |
Indoorspeeltuin (gemiddeld) |
5,4 |
6,9 |
7,6 |
Per 100 m2 bvo |
Indoorspeeltuin (groot) |
6,0 |
7,8 |
8,6 |
Per 100 m2 bvo |
Indoorspeeltuin (zeer groot) |
5,2 |
7,0 |
7,9 |
Per 100 m2 bvo |
Manege |
|
|
0,5 |
Per box |
Volkstuin |
|
1,5 |
1,6 |
Per 10 tuinen |
Horeca en (verblijfs)recreatie |
|
|
|
|
Kampeerterrein |
|
|
1,3 |
Per standplaats |
Bungalowpark |
|
1,7 |
2,2 |
Per bungalow |
1* hotel |
0,5 |
2,4 |
4,6 |
Per 10 kamers |
2* hotel |
1,6 |
4,1 |
6,5 |
Per 10 kamers |
3* hotel |
2,5 |
5,2 |
7,3 |
Per 10 kamers |
4* hotel |
3,7 |
7,3 |
9,5 |
Per 10 kamers |
5* hotel |
5,8 |
10,9 |
13,4 |
Per 10 kamers |
Café/bar/cafetaria |
6,0 |
7,0 |
|
Per 100 m2 bvo |
Restaurant |
10,0 |
14,0 |
|
Per 100 m2 bvo |
Discotheek |
8,1 |
20,4 |
22,8 |
Per 100 m2 bvo |
Evenementenhal/beurs- of congresgebouw |
5,0 |
10,0 |
|
Per 100 m2 bvo |
Gezondheidszorg en sociale voorzieningen |
|
|
|
|
Huisartsenpraktijk |
2,3 |
3,2 |
3,5 |
Per behandelkamer |
Apotheek |
2,5 |
3,4 |
|
Per vestiging |
Fysiotherapiepraktijk |
1,5 |
2,0 |
2,2 |
Per behandelkamer |
Consultatiebureau |
1,5 |
2,1 |
2,4 |
Per behandelkamer |
Consultatiebureau voor ouderen |
1,4 |
2,0 |
2,3 |
Per behandelkamer |
Tandartsenpraktijk |
1,8 |
2,6 |
2,9 |
Per behandelkamer |
Gezondheidscentrum |
1,8 |
2,4 |
2,7 |
Per behandelkamer |
Begraafplaats |
|
36,6 |
36,6 |
Per gelijktijdige plechtigheid |
Religiegebouw |
0,2 |
0,2 |
|
Per zitplaats |
Verpleeg- en verzorgingstehuis |
0,7 |
0,7 |
|
Per wooneenheid |
Onderwijs |
|
|
|
|
Kinderdagverblijf |
1,0 |
1,3 |
1,6 |
Per 100 m2 bvo |
Basisonderwijs |
1,0 |
1,0 |
1,0 |
Per leslokaal |
Middelbare school |
4,3 |
5,3 |
5,9 |
Per 100 leerlingen |
ROC |
5,2 |
6,2 |
6,9 |
Per 100 leerlingen |
Avondonderwijs |
5,0 |
7,0 |
11,5 |
Per 10 studenten |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl