Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR694881
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR694881/1
Regeling vervallen per 23-04-2024
Uitvoeringsregeling tegemoetkoming onvermijdbaar medisch afval 2023
Geldend van 20-04-2023 t/m 22-04-2024
Intitulé
Uitvoeringsregeling tegemoetkoming onvermijdbaar medisch afval 2023burgemeester en wethouders van de gemeente Hengelo;
gelet op de Verordening tegemoetkoming onvermijdbaar medisch afval;
overwegende dat:
de gemeenteraad van Hengelo heeft besloten om per 1 januari 2012 diftar in te voeren, waarbij het aantal aanbiedingen van restafval invloed heeft op de hoogte van de afvalstoffenheffing;
het niet wenselijk is dat belastingplichtigen vanwege een chronische ziekte of medische beperking door invoering van gedifferentieerde tarieven (diftar) met bovengemiddeld hoge afvalkosten worden geconfronteerd;
het college daarom in de in deze uitvoeringsregeling omschreven gevallen een tegemoetkoming kan toekennen;
voor de toepassing van deze uitvoeringsregeling aansluiting wordt gezocht bij de begripsomschrijvingen neergelegd in artikel 1 van de Verordening tegemoetkoming onvermijdbaar medisch afval;
besluiten:
vast te stellen de Uitvoeringsregeling tegemoetkoming onvermijdbaar medisch afval 2023
Artikel 1 Aanvraag
-
1. De belastingplichtige die in aanmerking wil komen voor de tegemoetkoming dient door middel van het door het college vastgestelde formulier een aanvraag te doen bij het college.
-
2. Aanvragen kunnen worden ingediend tussen 1 mei en 1 november van het kalenderjaar waarvoor de tegemoetkoming wordt aangevraagd.
-
3. Een aanvraag voor tegemoetkoming wordt elk jaar gedaan.
Artikel 2 Voorwaarden
-
1. Een tegemoetkoming kan uitsluitend worden toegekend aan een belastingplichtige.
-
2. Een tegemoetkoming wordt toegekend indien de belastingplichtige bij de aanvraag een factuur van een apotheek, ziektekostenverzekeraar of leverancier overlegt, of een medische verklaring van een ter zake deskundige, waaruit blijkt dat voorzieningen worden afgenomen die leiden tot extra medisch afval.
-
3. In geval van incontinentie wordt enkel een tegemoetkoming toegekend indien sprake is van het gebruik van luiers en/of luierbroekjes met een indicatie van 5 druppels of meer.
-
4. De hoogte van de tegemoetkoming wordt als volgt bepaald:
Drempel
Tegemoetkoming
Voor eigen rekening
30 liter OC
1 t/m 24
25 t/m 128
129 en verder
140 zorg minicontainer
1 t/m 5
6 t/m 24
25 en verder
240 zorg minicontainer
1 t/m 3
4 t/m 14
15 en verder
-
5. Het gemiddelde aantal aanbiedingen ten behoeve van het vaststellen van de drempel wordt jaarlijks door het college bepaald.
-
6. Het recht op tegemoetkoming ontstaat na overschrijding van de drempel zoals opgenomen in de eerste kolom van de bovenstaande tabel.
-
7. De tegemoetkoming bedraagt maximaal € 135,20
Artikel 3 Uitbetalen tegemoetkoming
De tegemoetkoming wordt uiterlijk in april uitbetaald van het jaar volgend op het jaar waarvoor de tegemoetkoming is toegekend.
Artikel 4 Hardheidsclausule
-
1. Het college kan in bijzondere gevallen ten gunste van de belanghebbende afwijken van de bepalingen in deze regeling, indien toepassing ervan naar het oordeel van het college onredelijke gevolgen heeft.
-
2. In gevallen waarin deze regeling niet voorziet, beslist het college.
Artikel 5 Overige bepalingen
-
1. Deze regeling kan worden aangehaald worden als: “Uitvoeringsregeling tegemoetkoming onvermijdbaar medisch afval”.
-
2. Deze regeling treedt in werking op de dag nadat deze is bekendgemaakt.
-
3. De ‘Uitvoeringsregeling tegemoetkoming medisch afval 2022’ komt hiermee te vervallen.
Ondertekening
Burgemeester en wethouders van Hengelo,
de secretaris, de burgemeester,
J. Eshuis, S.W.J.G. Schelberg
Aanvraagformulier tegemoetkoming kosten medisch afval 2023
U kunt in aanmerking komen voor deze tegemoetkoming als u door een langdurige ziekte of handicap veel medisch afval weggooit in de grijze container aan huis of in de ondergrondse verzamelcontainer. Leest u voor het invullen van dit aanvraagformulier eerst zorgvuldig de folder door.
Verantwoording
Om uw aanvraag te kunnen beoordelen, hebben wij (opnieuw) een bewijs nodig waaruit blijkt dat u inderdaad materiaal gebruikt dat valt onder ‘medisch afval’. Jaarlijks wordt de regeling tegemoetkoming kosten medisch afval vastgesteld door het college. Voor de uitbetaling van de tegemoetkoming wordt er gemeenschapsgeld gereserveerd. Daardoor is het noodzakelijk dat u elk jaar opnieuw een bewijs moet toevoegen aan uw aanvraag. De gemeente Hengelo moet zich verantwoorden voor deze uitgaven. Wij snappen dat u dit als vervelend ervaart. Maar het is wel noodzakelijk om deze regeling goed uit te voeren.
Dit kunt u op twee manieren aantonen
- •
U haalt uw materiaal bij een Hengelose apotheek. In dat geval vraagt u of de apotheek een verklaring of bon af wil geven bij het aanvraagformulier. Daarop staat welke materialen u gebruikt.
- •
Vanwege uw privacy vragen wij u om de bon niet op het aanvraagformulier te plakken.
- •
U haalt uw materiaal ergens anders, bijvoorbeeld via internet. In dat geval voegt u een aankoop- of pakbon bij het aanvraagformulier, met daarop vermeld uw naam en de aangeschafte materialen.
Gegevens aanvrager
man / vrouw |
|
voorletters |
|
naam |
|
adres |
|
huisnummer |
|
postcode en woonplaats |
|
telefoonnummer |
|
geboortedatum |
|
burgerservicenummer |
|
bankrekeningnummer incl. IBAN |
|
hebt u eerder een tegemoetkoming ontvangen? |
Ja / Nee |
datum aanvraag |
|
handtekening aanvrager |
|
Terugsturen
Voor het terugsturen van uw aanvraag en bewijsmateriaal gebruikt u de antwoordenvelop.
Hebt u geen antwoordenvelop? Dan zet u op uw envelop: STRIKT VERTROUWELIJK, NIET OPENEN, Gemeente Hengelo, SBO – team Stad en Regie, mevrouw C. Brugge, Antwoordnummer 168, 7550 AA Hengelo.
UW AANVRAAG MOET UITERLIJK 1 november 2023 BINNEN ZIJN BIJ DE GEMEENTE HENGELO.
Vragen?
Bel de gemeente Hengelo: 14 074 of mail naar afval@hengelo.nl
DEZE ZIJDE WORDT INGEVULD DOOR DE GEMEENTE HENGELO
Toetsen aanvraag |
|
Bijzonderheden |
|
Datum akkoord |
|
Handtekening akkoord |
|
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl