Verkeersbesluit “Verlenging van de stremming van de Gekanaliseerde Hollandsche IJssel te Montfoort”

Geldend van 15-04-2023 t/m heden

Intitulé

Verkeersbesluit “Verlenging van de stremming van de Gekanaliseerde Hollandsche IJssel te Montfoort”

Het college van dijkgraaf en hoogheemraden van het Hoogheemraadschap De Stichtse

Rijnlanden,

Gelet op

  • het bepaalde in de Scheepvaartverkeerswet, het Binnenvaartpolitiereglement, het Besluit administratieve bepalingen scheepvaartverkeer en de Algemene wet bestuursrecht;

  • de in het overleg met gemeente Montfoort, Waterrecreatie Nederland, Verbond Nederlandse Motorbootsport en Projectteam KooyMont (VolkerWessels en Rijkswaterstaat), uitgebrachte adviezen en verzoeken;

Overwegende dat

  • 1.

    op grond van het bepaalde in artikel 2, lid 3, van de Scheepvaartverkeerswet in samenhang met artikel 4.42 lid 4 van de Interim Omgevingsverordening Provincie Utrecht d.d. 10 maart 2021, het college van dijkgraaf en hoogheemraden het nautisch beheer voor de Gekanaliseerde Hollandsche IJssel uitvoert;

    • a.

      dit besluit van toepassing is op de Gekanaliseerde Hollandsche IJssel en de sluis Montfoort te Montfoort;

    • b.

      in opdracht van Rijkswaterstaat de Draaibrug Montfoort wordt gerenoveerd en dat de uitvoering hiervan is begonnen op 10 oktober 2022 en volgens de planning van Projectteam Kooymont zou eindigen op 1 april 2023;

    • c.

      vanwege een onvoorziene verslechtering van de staat van de kademuur tussen de Draaibrug Montfoort en de Sluis Montfoort, een veiligheidsrisico is ontstaan waardoor de renovatiewerkzaamheden aan de Draaibrug Montfoort zullen uitlopen tot en met 17 mei 2023;

  • 2.

    voor de renovatiewerkzaamheden aan de Draaibrug Montfoort:

    • op 14 februari 2022 een aanvraag BPR-toestemming van Projectteam KooyMont, Locomotiefstraat 50, 3534 BK Utrecht, namens VolkerWessels en Rijkswaterstaat, is ontvangen dat is gebruikt als input voor de bepalingen in het besluit “Tijdelijke wijziging scheepvaartverkeersregels voor de Gekanaliseerde Hollandsche IJssel te Montfoort” van 13 september 2022 en als input voor de bepalingen in dit besluit;

  • voor de uitloop van de renovatiewerkzaamheden aan de Draaibrug Montfoort:

    • op 12 januari 2023 een aanvraag BPR-toestemming van Projectteam KooyMont, Locomotiefstraat 50, 3534 BK Utrecht, namens VolkerWessels en Rijkswaterstaat, is ontvangen dat naast de aanvraag BPR-toestemming van 14 februari 2022 is gebruikt als input voor de bepalingen in dit besluit;

  • 3.

    het in het belang van het voorkomen of beperken van schade door het scheepvaartverkeer aan het aquatisch leefmilieu, oevers, waterkeringen en ter verzekering van een veilig en vlot verloop van het scheepvaartverkeer noodzakelijk is om:

    • a.

      voor het vaarverkeer op de Gekanaliseerde Hollandsche IJssel en bij de sluis Montfoort verbodsbepalingen vast te stellen en een aantal bestaande lig- en wachtplaatsen die zijn opgenomen in het verkeersbesluit UT 2007/250 van Rijkswaterstaat d.d. 25 januari 2007, tijdelijk uit gebruik te nemen (zie situatietekening 1);

    • b.

      om op de Gekanaliseerde Hollandsche IJssel gedurende de uitloop van de renovatiewerkzaamheden aan de Draaibrug Montfoort (2 april 2023 tot en met 17 mei 2023) de doorvaart van het scheepvaartverkeer te stremmen tussen IJsselplein 2A, Montfoort en IJsselkade 46, Montfoort (zie situatietekening 1);

    • c.

      om gedurende de uitloop van de renovatiewerkzaamheden aan de Draaibrug Montfoort (2 april 2023 tot en met 17 mei 2023) de doorvaart van het scheepvaartverkeer bij de sluis Montfoort te stremmen (zie situatietekening 1);

    • d.

      dit besluit in combinatie met de maatregelen in het verkeersbesluit Tijdelijke wijziging scheepvaartverkeersregels voor de Doorslag te Nieuwegein (DM 1847426) er toe leidt dat vaartuigen op de Gekanaliseerde Hollandsche IJssel tussen de Doorslag en de ‘Draaibrug Montfoort’, gedurende de renovatie van de Draaibrug Montfoort en de renovatie van de Doorslagsluis in Nieuwegein, uitsluitend kunnen varen tussen de Geinbrug in Nieuwegein en de ‘Draaibrug Montfoort’;

    • e.

      om de overlast die voortkomt uit de periode van stremming te beperken, booteigenaren in het gebied er door het waterschap op attent zijn gemaakt dat men gedurende deze periode het gebied niet in of uit kan varen;

    • f.

      het waterschap zich heeft ingezet om de overlast voor het vaarverkeer te minimaliseren door een zo kort mogelijke periode van stremming aan te houden en de stremming zoveel mogelijk buiten het vaarseizoen te laten plaatsvinden maar dat het door onvoorziene omstandigheden niet mogelijk blijkt om de stremming voor 17 mei 2023 te beëindigen;

    • g.

      het belang van Rijkswaterstaat voor het renoveren van de ‘Draaibrug Montfoort’ en het belang van het waterschap voor het renoveren van de Doorslagsluis opwegen tegen de in het vaarseizoen optredende, nadelige gevolgen voor de doorvaart op de Gekanaliseerde Hollandsche IJssel en de Doorslag die voortkomen uit de maatregelen in dit verkeersbesluit;

    • h.

      op grond van het bepaalde in artikel 2 van het Besluit administratieve bepalingen scheepvaartverkeer het bevoegd gezag slechts verkeerstekens aanbrengt die opgenomen zijn in de bijlagen 7 en 8 behorende bij het Binnenvaartpolitiereglement.

  • 4.

    de aan te brengen verkeerstekens verbodsborden betreffen zoals genoemd onder A1 en A5 in bijlage 7 van het Binnenvaartpolitiereglement;

    • a.

      aan de verkeerstekens een nadere aanduiding kan worden toegevoegd;

    • b.

      bij dit besluit een gewaarmerkte situatietekening (situatietekening 1: kenmerk _202216061430 d.d. 16-06-2022) is gevoegd waarop de locaties van de vervallen ligplaatsen en van de verkeerstekens zijn weergegeven.

  • 5.

    over dit besluit overleg heeft plaatsgevonden met betrokken overheden en instanties als bedoeld in de artikelen 6 en 14 van het Besluit administratieve bepalingen scheepvaartverkeer;

  • 6.

    dit besluit van 27 februari 2023 tot en met 13 maart 2023 ter inzage heeft gelegen;

BESLUIT:

  • I. voor de periode van 2 april 2023 tot en met 17 mei 2023 verboden voor alle vaartuigen op de Gekanaliseerde Hollandsche IJssel te Montfoort vast te stellen zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening 1;

  • II. de tijdelijke verboden voor alle vaartuigen op Gekanaliseerde Hollandsche IJssel te Montfoort worden kenbaar gemaakt middels de verkeerstekens die worden weergegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening 1;

  • III. bij de verkeerstekens onder II zijn ter verduidelijking van deze verkeerstekens, bijkomende tekens geplaatst, zoals is aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening 1;

  • IV. voor de periode van 2 april 2023 tot en met 17 mei 2023 de lig- en wachtplaatsen langs de Gekanaliseerde Hollandsche IJssel op te heffen zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening 1;

  • V. dit besluit wordt aangehaald als "Verkeersbesluit verlenging van de stremming van de Gekanaliseerde Hollandsche IJssel te Montfoort";

  • VI. dit besluit treedt in werking met ingang van de achtste dag na bekendmaking van de definitieve vaststelling van het besluit.

Bezwaar

Tegen dit besluit kan binnen zes weken na de dag waarop dit besluit is bekendgemaakt door belanghebbenden een gemotiveerd bezwaarschrift worden ingediend bij het college van Hoogheemraadschap

De Stichtse Rijnlanden, Postbus 550, 3990 GJ te Houten. Dit kan schriftelijk of digitaal, voor meer informatie zie onze website Bezwaar en beroep - HDSR

Tevens bestaat de mogelijkheid de voorzieningenrechter van de rechtbank Midden Nederland, locatie Utrecht (postbus 16005, 3500 DA te Utrecht) om een voorlopige voorziening te verzoeken.

Voor meer informatie kunt u kijken op onze website Varen - HDSR

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de collegevergadering van 28 maart 2023

Dijkgraaf, J.C.H. Haan

Secretaris, F.H.M. Apeldoorn

Bijlage: Situatietekening 1

afbeelding binnen de regeling