Regeling vervallen per 29-03-2024

Subsidieregeling Gezondheid gemeente Krimpenerwaard 2024

Geldend van 06-04-2023 t/m 28-03-2024

Intitulé

Subsidieregeling Gezondheid gemeente Krimpenerwaard 2024

Burgemeester en wethouders van de gemeente Krimpenerwaard;

gezien het voorstel van 28 maart 2023;

gelet op:

  • -

    artikel 3 van de Algemene subsidieverordening Krimpenerwaard, zoals vastgesteld tijdens de vergadering van de gemeenteraad van 13 december 2022,

  • -

    het op 20 april 2021 vastgestelde Integraal beleidskader sociaal domein gemeente Krimpenerwaard 2021-2025 (Vooruitgang door verbinding),

  • -

    de Maatschappelijke Agenda Krimpenerwaard 2021-2025 (Van ambities naar uitvoering),

  • -

    titel 4.2. van de Algemene wet bestuursrecht en de artikelen 149 en 156 van de Gemeentewet;

overwegende dat het wenselijk is om activiteiten te ondersteunen die zich richten op het versterken van het vermogen van inwoners van Krimpenerwaard, om met fysieke, emotionele en sociale levensuitdagingen om te gaan. Daarbij wordt ingezet hun eigen kracht en mogelijkheden met inachtneming van hun ziekten, beperkingen of aandoeningen.

met inachtneming van de beleidsraderen:

  • Veerkracht (het bieden van een kansrijke start) en/of het normaliseren van het gewone leven,

  • Leefstijl (het bieden van activiteiten die zich richten op het ontwikkelen, stimuleren en behouden van een gezonde leefstijl,

  • Mentale gezondheid (vroegsignalering en preventie bij psychische/psychiatrische problematiek),

  • Sociale leefomgeving (het bieden van activiteiten om eenzaamheid aan te pakken),

  • Fysieke leefomgeving (het bieden van gratis reanimatiecursussen),

  • Sociaal economische status (het bieden van activiteiten die gezondheidsverschillen, ontstaan door een laag inkomen, verminderen),

  • Lichamelijke gezondheid (verhogen gebruik basisgezondheidszorg en vaccinatiemogelijkheden);

besluiten tot het vaststellen van de Subsidieregeling Gezondheid gemeente Krimpenerwaard 2024.

Artikel 1 Grondslag

Deze subsidieregeling vindt zijn grondslag in artikel 3 van de Algemene subsidieverordening Krimpenerwaard 2023. De ASV geldt onverkort, tenzij daarvan expliciet wordt afgeweken.

Artikel 2 Subsidiesoort

Deze subsidieregeling heeft betrekking op de in artikel 1 lid h ASV vermelde jaarlijkse subsidies.

Artikel 3 Begripsomschrijvingen

In het bij of krachtens deze subsidieregeling bepaalde wordt verstaan onder:

  • a.

    Aanvrager: een organisatie zoals vermeld; artikel 1 lid L

  • b.

    ASV: Algemene subsidieverordening gemeente Krimpenerwaard 2023;

  • c.

    college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Krimpenerwaard;

  • d.

    IBK: Integraal beleidskader sociaal domein gemeente Krimpenerwaard 2021-2025 (Vooruitgang door verbinding);

  • e.

    initiatief: een voorgenomen activiteit die bijdraagt aan de doelstellingen in het IBK en de MAG;

  • f.

    jeugdMATCH: een digitaal hulpmiddel voor professionals. Een professional is een hulpverlener of een beroepskracht, bijvoorbeeld een psychiater, maatschappelijk werker of de intern begeleider van school;

  • g.

    MAG: De maatschappelijke agenda waarmee het college op 30 november 2021 heeft ingestemd;

  • h.

    preventie in het sociaal domein: het voorkomen van problemen bij inwoners in het opgroeien of zelfredzaam zijn en normaliseren van problemen in een vroeg stadium. Investeren in preventie loont doordat maatschappelijke doelen behaald worden maar ook bespaard wordt op zwaardere zorg;

  • i.

    Radermodel: onderverdeling van de gemeentelijke beleidsdoelen in 8 op elkaar afgestemde maatschappelijke (sub)doelen.

  • j.

    Jaarlijkse subsidie: subsidie voor activiteiten met een structureel karakter die voor een of meerdere kalenderjaren wordt verstrekt.

Artikel 4 Uitgangspunten van het gemeentelijke gezondheidsbeleid

De aanpak gaat uit van het model van de positieve gezondheid: In dit model wordt gezondheid niet meer gezien als de af- of aanwezigheid van ziekte, maar als het vermogen van mensen om met de fysieke, emotionele en sociale levensuitdagingen om te gaan en daarbij zoveel mogelijk eigen regie te voeren. In deze visie is gezondheid niet meer het domein van de zorgprofessionals, maar van ons allemaal.

De gemeentelijke benadering hanteert de volgende uitgangspunten:

  • a.

    iedereen doet naar vermogen mee,

  • b.

    op sub a afgestemde ondersteuning wordt geboden wanneer dat nodig is.

Artikel 5 Gemeentelijke doelen

De activiteiten moeten, middels preventie en vroegsignalering, een bijdrage leveren aan een of meerdere van onderstaande doelen:

  • a.

    Verantwoord middelengebruik

    • -

      het verminderen van het gebruik van tabak, alcohol en drugs onder jongeren, volwassenen en ouderen;

  • b.

    Mentaal welbevinden

    • -

      Het verminderen van angst, depressie en suïcide,

    • -

      Het verminderen van eenzaamheid,

    • -

      Het stimuleren dat inwoners met dementie zo lang mogelijk mee kunnen doen;

  • c.

    Gezond gewicht

    • -

      Het stimuleren van een gezonde leefstijl op het gebied van voeding en beweging;

  • d.

    Gezond en kansrijk opgroeien

    • -

      Kansrijke start (ieder kind verdient de best mogelijke start van zijn/haar leven),

    • -

      Het verhogen van de vaccinatiegraad;

  • e.

    Gezonde leefomgeving

    • -

      De omgeving stimuleert en/of draagt bij aan een gezonde leefstijl,

    • -

      Inwoners wonen Hartveilig.

Artikel 6 Maatschappelijk rendement

Deze subsidieregeling streeft naar meer fysiek en mentaal gezonde inwoners, door

  • a.

    Verantwoord middelengebruik

    • -

      Een rookvrije generatie in 2040,

    • -

      Meer rookvrije kind omgevingen,

    • -

      Meer sportverenigingen en organisatoren van evenementen voeren een rookvrij beleid,

    • -

      Daling van het aantal rokers,

    • -

      Daling van het gebruik van alcohol en drugs;

  • b.

    Mentaal welbevinden

    • -

      Minder inwoners hebben stress, angst/depressie en suïcidale gedachten,

    • -

      Minder inwoners zijn (ernstig) eenzaam,

    • -

      Meer inwoners met dementie kunnen meedoen,

  • c.

    Gezond gewicht

    • -

      Meer inwoners behalen de beweegrichtlijn,

    • -

      Minder inwoners (met name jeugdigen en volwassenen) hebben overgewicht,

  • d.

    Gezond en kansrijk opgroeien

    • -

      Meer jeugdigen hebben een kansrijke start,

    • -

      Meer inwoners zijn gevaccineerd;

  • e.

    Gezonde leefomgeving

    • -

      Meer initiatieven die uitnodigen tot bewegen, zoals fiets- en wandelroutes en beweegtuinen,

    • -

      Meer burgerhulpverleners.

Artikel 7 Algemene toekenningscriteria

  • 1. De aanvrager :

    • a.

      heeft volledige rechtsbevoegdheid;

    • b.

      is een organisatie zonder winstoogmerk;

  • 2. Het initiatief waarvoor een aanvraag wordt gedaan kan geen aanspraak maken op financiering:

    • a.

      vanuit de wet, verzekering of een fonds;

Artikel 8 Aanvullende criteria

  • 1. Professionals moeten samenwerken en zijn indien mogelijk aangesloten en maken gebruik van jeugdMATCH. Uit de aanvraag blijkt met wie wordt samengewerkt voor de uitvoering van de activiteiten. De samenwerking moet een concreet doel beogen.

  • 2. Locaties waar veel kinderen komen, zoals jeugd- en jongerenwerk, sportverenigingen en evenementen, voeren een rookvrij beleid.

  • 3. Aanvrager spant zich in om vermeld te staan in de sociale kaart Krimpenerwaard. De gegevens zijn actueel en op Krimpenerwaard en zo mogelijk op de kernen in Krimpenerwaard toegespitst.

  • 4. Voor initiatieven die uitnodigen tot bewegen, zoals fiets- en wandelroutes en beweegtuinen (gezonde leefomgeving) is per initiatief maximaal € 20.000,- beschikbaar.

Artikel 9 Subsidieplafond en begrotingsvoorbehoud

  • 1. Het subsidieplafond voor het subsidiëren van activiteiten, zoals bedoeld in deze subsidieregeling, wordt jaarlijks door de raad vastgesteld. Het subsidieplafond bedraagt voor 2024 € 40.751,-.

  • 2. De maximale hoogte van de individuele subsidie is gekoppeld aan de hoogte van de door de raad vast te stellen begroting en subsidieplafond. Dat betekent dat verlaging van het subsidieplafond kan leiden tot verlaging van de individueel te verlenen subsidie.

Artikel 10 Beoordelingskader

Het recht op subsidie wordt als volgt vastgesteld:

  • 1.

    De aanvraag wordt getoetst aan de doelstellingen zoals opgenomen in het IBK1 en de MAG.

  • 2.

    Indien er geen vooraf vastgestelde beperking is in het aantal subsidieontvangers: aan elk initiatief dat het daartoe vereiste minimum aantal punten verzamelt.

  • 3.

    Bij de beoordeling van de aanvragen wordt gebruik gemaakt van het in de Toelichting op dit artikel opgenomen afwegingskader.

  • 4.

    Indien meerdere aanvragen zich richten op hetzelfde doel (in resultaat en doelgroep): aan dat initiatief dat het hoogste aantal punten verzamelt bovenop het in het afwegingskader opgenomen minimum aantal punten.

  • 5.

    Indien meerdere aanvragen voldoen aan de subsidievereisten waardoor de som van de aangevraagde subsidie het in artikel 9 lid 1 vermelde subsidieplafond te boven gaat, wordt de subsidie naar rato over de betreffende aanvragers verdeeld tot het moment dat het plafond bereikt wordt volgens de in de Toelichting opgenomen berekening.

  • 6.

    Voor initiatieven die uitnodigen tot bewegen, zoals fiets- en wandelroutes en beweegtuinen (gezonde leefomgeving) geldt een subsidiedrempel van 57 punten.

Artikel 11 Indicatoren

Het college kan aan de hand van indicatoren nagaan of de met de gesubsidieerde activiteit beoogde resultaten zijn bereikt. Omdat de indicatoren afhankelijk zijn van de aard, inhoud en doelstelling van de concrete activiteit, worden ze in de beschikking toegesneden op de individuele subsidieontvanger.

Artikel 12 Aanvraagtermijn(en)

Artikel 7 lid 1 ASV is van overeenkomstige toepassing.

Artikel 13 Aanvraag subsidie

  • 1. Voor de aanvraag wordt gebruik gemaakt van het formulier dat via de gemeentelijke website beschikbaar is.

  • 2. De aanvraag bevat aanvullend op artikel 6 van de ASV:

    • a.

      naam, adres, telefoonnummer, e-mailadres en (e-)handtekening van de contactpersoon;

    • b.

      een beschrijving van doel, doelgroep, inhoud, planning en wijze van uitvoering van het initiatief.

    • c.

      eventuele andere inkomstenbronnen;

  • 3. Het college kan naast het vermelde in deze subsidieregeling van de aanvrager aanvullende informatie verlangen.

  • 4. Indien meerdere aanvragen, naar het oordeel van het college, dermate overeenkomen dat zij kunnen worden samengevoegd (naar inhoud en bereik) kan het college de aanvragers verzoeken om de aanvragen tot 1 samen te voegen.

  • 5. Indien de aanvraag niet de volledige informatie bevat krijgt de aanvrager maximaal twee weken de gelegenheid om de aanvraag te completeren. Indien de gegevens dan nog niet compleet zijn wordt de aanvraag buiten behandeling gesteld.

Artikel 14 Weigeringsgronden

Naast de in artikel 11 ASV genoemde weigerings-, intrekkings- en terugvorderingsgronden wordt de subsidie geweigerd (en/of):

  • a.

    voor zover het activiteiten betreft die dezelfde zijn als de activiteiten die wij via inkoop hebben gecontracteerd;

  • b.

    indien de aanvraag zich onvoldoende specifiek richt op de voor deze subsidieregeling van toepassing zijnde raderen, kernwaarden of maatschappelijke doelen;

  • c.

    indien de activiteiten waarvoor subsidie wordt gevraagd niet primair een gemeentelijke verantwoordelijkheid is;

  • d.

    indien de kosten van de activiteit in verhouding tot het te behalen resultaat onevenredig hoog zijn;

  • e.

    indien het initiatief voornamelijk betrekking heeft op privébelangen van de aanvrager;

  • f.

    voor zover deze niet wordt/kan worden aangewend voor de uitvoering van het initiatief;

  • g.

    indien de aanvraag eerder is gehonoreerd op grond van deze of van een andere regeling;

  • h.

    indien niet het daartoe vereiste aantal minimum punten is verzameld;

  • i.

    indien de aanvraag niet voldoet aan de overige eisen van deze subsidieregeling;

  • j.

    indien de subsidie dient voor het dekken van een financieel tekort op de reguliere exploitatie;

  • k.

    indien de activiteiten meer bijdragen aan doelen uit andere subsidieregelingen en dan aan de doelen uit deze subsidieregeling.

Artikel 15 Verplichtingen van de aanvrager

Aanvullend op het in bepaalde in hoofdstuk 4 ASV 2023

  • 1.

    Indien bijzondere maatschappelijke omstandigheden2 de uitvoering belemmeren, doet de aanvrager hiervan onverwijld, maar uiterlijk bij zijn aanvraag tot vaststelling van de subsidie melding aan de gemeente.

  • 2.

    Indien tijdig voldaan is aan lid 1 worden afspraken gemaakt over het alsnog (gedeeltelijk) realiseren van het gesubsidieerde initiatief waarbij het college als uitgangspunt hanteert dat het initiatief uiterlijk op 31 december van het opvolgende subsidiejaar uitgevoerd moet zijn.

  • 3.

    Indien aanvrager, verwijtbaar, niet tijdig heeft voldaan aan lid 1 wordt de subsidie vastgesteld als ware er geen bijzondere maatschappelijke omstandigheden.

Artikel 16 Wijze van uitbetalen

Voor subsidies met een hoogte van een bedrag tot en met 10.000 euro geldt dat het bedrag in één termijn wordt uitgekeerd.

Voor subsidies met een hoogte van een bedrag vanaf 10.000 euro tot 50.000 euro geldt dat het bedrag in twee termijnen wordt uitgekeerd.

Op verzoek kan hiervan worden afgeweken.

Artikel 17 Hardheidsclausule

Burgemeester en wethouders kunnen artikel 7 lid 1, artikel 14 onder e, en artikel 15 van deze subsidieregeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover toepassing leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.

Artikel 18 Inwerkingtreding en looptijd

  • 1. Deze subsidieregeling treedt in werking de dag na publicatie.

  • 2. Lid 1 onder gelijktijdige intrekking van de Subsidieregeling Gezondheid gemeente Krimpenerwaard 2023.

  • 3. Aanvragen die zijn ingediend op basis van de Subsidieregeling Gezondheid Krimpenerwaard 2023 worden volgens die regeling afgehandeld.

Artikel 19 Tenaamstelling

Deze subsidieregeling wordt aangehaald als Subsidieregeling Gezondheid gemeente Krimpenerwaard 2024.

Ondertekening

Krimpenerwaard, 28 maart 2023

Burgemeester en wethouders van Krimpenerwaard,

De secretaris,

J. Hennip

De burgemeester,

P.J. Bouvy-Koene

TOELICHTING

Artikel 6 Maatschappelijk rendement

 

Beleidsrad

 

1

Veerkracht

Activiteiten richten zich op het ondersteunen van inwoners bij het :

  • -

    omgaan met stress, tegenslag, trends (prestatiedruk, eenzaamheid, corona-somberheid onder jongeren, armoede, geestesziekte),

  • -

    het invullen van de hulpvraag op eigen kracht en in het eigen netwerk,

  • -

    gebruikmaking van informele en sociale steun,

  • -

    het realiseren van een kansrijke start.

2

Leefstijl

Activiteiten richten zich op het ontwikkelen, stimuleren en behouden van een gezonde leefstijl:

  • -

    bewegen,

  • -

    gezond gewicht en eetpatroon,

  • -

    niet roken of drugs gebruiken,

  • -

    verantwoord middelengebruik,

  • -

    gebruik sociale media.

3

Mentale gezondheid3

Activiteiten richten zich er op dat meer mensen een goede mentale gezondheid hebben en zich gelukkig en minder eenzaam voelen door:

  • -

    terugdringen eenzaamheid,

  • -

    vroegsignalering en preventie bij psychische/psychiatrische problematiek,

  • -

    meer begrip voor inwoners met een psychische kwetsbaarheid zoals eenzaamheid, dementie en depressie.

Ingezet wordt op:

  • -

    kennisdeling en onderlinge ontmoeting.

4

Sociale leefomgeving

Activiteiten richten zich op sociale veiligheid en emotionele en sociale eenzaamheid:

  • -

    de onderlinge verbondenheid van onze inwoners versterken door in te zetten op gerichte maatschappelijke voorzieningen,

  • -

    versterking van informele netwerken tegen eenzaamheid, angst en depressie,

  • -

    preventieve aanpak opvoed- en opgroeiondersteuning,

  • -

    verminderen aantal overbelaste mantelzorgers.

5

Fysieke leefomgeving

Activiteiten leveren een bijdrage aan de prettige leefomgeving, het nieuwe wonen en aan het realiseren van multifunctionele sport- en cultuurvoorzieningen. Daarbij wordt ingespeeld op de trends zoals extramuralisering, langer zelfstandig thuis wonen en uitstroom uit opvang en zorginstelling. Doel:

  • -

    meer inwoners wonen zo lang en/of zelfstandig mogelijk in de eigen omgeving,

  • -

    inwoners wonen in een gezonde en cultuurrijke leefomgeving,

  • -

    meer voorzieningen zijn voor iedereen fysiek toegankelijk.

6

SES (Sociaal economische status)

Activiteiten richten zich er op dat iedereen naar vermogen aan de slag is/gaat. De activiteit is er op gericht dat:

  • -

    meer inwoners zich naar wens en vermogen kunnen ontplooien,

  • -

    meer inwoners hebben betaald werk of participeren naar vermogen,

  • -

    minder inwoners ervaren financiële belemmeringen om mee te doen in de samenleving

  • -

    meer inwoners beheersen basisvaardigheden en hebben kennis van de Nederlandse samenleving

  • -

    meer mensen maken gebruik van minimaregelingen waar zij recht op hebben.

7

Lichamelijke gezondheid

De gemeente zet in op het faciliteren van een gezonde leefstijl door sport en bewegen laagdrempelig toegankelijk te maken voor alle inwoners. Activiteiten richten zich op het versterken van de eigen verantwoordelijkheid van de inwoner. Doel is:

  • -

    dat meer inwoners zo lang als mogelijk de dagelijkse activiteiten kunnen uitvoeren,

  • -

    dat meer inwoners gebruik maken van de basisgezondheidszorg en vaccinatiemogelijkheden.

  • -

    dat meer inwoners de veerkracht hebben om zich aan te passen aan wat zich in het leven voordoet (benadering vanuit positieve gezondheid).

8

Zorggebruik

Zorggebruik richt zich op het gebruik van Jeugdhulp, Wmo, Participatiewet, Schuldhulpverlening en op de mate waarin inwoners ervaren dat de geboden zorg het gewenste effect heeft. Voornaamste doel binnen deze beleidsregel is dat meer inwoners gebruik maken van alternatieven voor professionele ondersteuning:

  • -

    vroegtijdige en gerichte informatie,

  • -

    vroegsignalering en preventie, gebruikmaking voorveld,

  • -

    informele netwerkversterking.

Artikel 10 Beoordelingskader

Variabele

Beoordeling

 

toe te kennen score per variabele.

vul hier per onderwerp 1 cijfer in

 

Subsidie

drempel

67

punten

35%

 
 

De activiteit is gericht op het realiseren van:

  • -

    een opgelegde wettelijke verplichting en/of 1 of meerdere beleidsdoelstelling(en)

Het gaat om het realiseren van een noodzakelijke doelstelling.

De activiteit is noodzakelijk

10

 

x3,5

35

 
 

De activiteit is dringend gewenst

7

 

x3,5

24,5

 
 

De activiteit is gewenst

3

 

x3,5

10,5

 
 

niet

0

 
 
 

 
 

15%

 
 

Concreet resultaat / maatschappelijk effect

De activiteit voldoet aan geformuleerde maatschappelijke effecten

volledig

10

 

x1,5

15

 
 

grotendeels

7

 

x1,5

10,5

 
 

op onderdelen

3

 

x1,5

4,5

 
 

niet

0

 
 
 

 
 
 
 
 
 

15%

 
 

Activiteit is conform doelen radermodel

 

volledig

10

 

x1,5

15

 
 

grotendeels

7

 

x1,5

10,5

 
 

op onderdelen

3

 

x1,5

4,5

 
 

niet

0

 
 
 

 
 
 
 
 
 

10%

 
 

Verhouding prijs/kwaliteit/inzet middelen

Goede kwaliteit tegen relatief lage kosten

volledig

10

 

x1

10

 
 

op de meeste onderdelen

7

 

x1

7

 
 

op enkele onderdelen

3

 

x1

3

 
 

niet

0

 
 
 

 
 
 
 
 
 

15%

 
 

Samenwerking

Bij het realiseren van het initiatief wordt door meerdere partners samengewerkt

volledig

10

 

x1,5

15

 
 

op onderdelen

7

 

x1,5

10,5

 
 

marginaal

3

 

x1,5

4,5

 
 

niet

0

 
 
 

 
 
 
 
 
 

10%

 
 

Betrekken doelgroep

De doelgroep is bij de organisatie of uitvoering betrokken

volledig

10

 

x1

10

 
 

op onderdelen

7

 

x1

7

 
 

marginaal

3

 

x1

3

 
 

niet

0

 
 
 

Artikel 10 lid 4 Berekening bij overschrijden plafond

Voorbeeldberekening bij overschrijden plafond

 

Beschikbaar

€ 1.000

Aangevraagd door

Berekening

A € 200

200/1.100*1.000 = 182

B € 500

500/11.00*1.000 = 454

C € 400

400/1.100*1.000 = 364

Totaal aangevraagd € 1.100

Te verlenen € 1.000

Artikel 17 Hardheidsclausule

De financiële positie van de aanvrager is nooit aanleiding voor het toepassen van de hardheidsclausule. Deze is op alleen inhoud gericht.


Noot
1

Zie paragraaf 6 van bijlage 1 IBK

Noot
2

Zoals corona

Noot
3

gezondheid wordt benaderd vanuit de ‘positieve gezondheidsgedachte’, zie begripsbepaling