Regeling vervalt per 01-07-2026

Subsidieregeling activiteiten winkelgebieden en bedrijventerreinen Rotterdam 2023-2025

Geldend van 06-04-2023 t/m 30-06-2026

Intitulé

Subsidieregeling activiteiten winkelgebieden en bedrijventerreinen Rotterdam 2023-2025

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rotterdam,

gelezen het voorstel van de concerndirecteur van het cluster Stadsontwikkeling van 28 maart 2023, M2302-4490,

gelet op artikel 3, derde lid, artikel 4, tweede lid, artikel 5, tweede lid, en artikel 6, derde lid, van de Subsidieverordening Rotterdam 2014;

overwegende dat:

  • de subsidieregeling is bedoeld als stimulans voor de economische ontwikkeling, verlevendiging in een winkelgebied of op een bedrijventerrein en om de samenwerking tussen de ondernemers te bevorderen waardoor er een sterker ondernemerscollectief ontstaat;

  • de subsidieregeling voorts bijdraagt aan het weerbaarder maken van de Rotterdamse mkb door haar digitaler en duurzamer te laten ondernemen;

besluit:

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • eigenarencollectief: een vereniging, stichting of BIZ-stichting van vastgoedeigenaren in een winkelgebied of op een bedrijventerrein;

  • gebiedspromotie en -profilering: alle activiteiten die tot doel hebben het bezoekersaantal naar het gebied te bevorderen en de identiteit van het gebied te versterken;

  • innovatie, digitalisering, duurzaamheid en circulariteit: collectieve investeringen van maatregelen op het gebied van innovatie, duurzaamheid, digitalisering of circulariteit;

  • ondernemerscollectief: een vereniging van ondernemers of winkeliers, een stichting of BIZ-stichting van gebruikers of een stichting of BIZ-stichting van gebruikers en vastgoedeigenaren in een winkelgebied of op een bedrijventerrein in Rotterdam;

  • uitstraling panden of buitenruimte: alle activiteiten die in de uitstraling van de winkelpanden en de buitenruimte van het gebied verbeteren.

Artikel 2. Toepassingsbereik

Deze subsidieregeling is uitsluitend van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college van burgemeester en wethouders voor de in artikel 3 bedoelde activiteiten.

Artikel 3. Activiteiten

  • 1. Een subsidie kan worden verstrekt voor de uitvoering van de activiteiten, genoemd in bijlage 1 bij deze regeling, die bijdragen aan:

    • a.

      innovatie, digitalisering, duurzaamheid of circulariteit;

    • b.

      gebiedspromotie;

    • c.

      uitstraling panden of buitenruimte;

    • d.

      administratieve ondersteuning van besturen van ondernemers- of eigenarencollectieven.

  • 2. Deze activiteiten komen uitsluitend voor subsidie in aanmerking, indien:

    • a.

      de activiteiten realistisch en haalbaar zijn;

    • b.

      de activiteiten aantoonbaar kunnen rekenen op draagvlak in het gebied waar de activiteiten plaatsvinden; en

    • c.

      voorafgaand aan de subsidieaanvraag is overlegd met de vertegenwoordiger van het college, in dit geval de Bedrijfscontactfunctionaris, over de subsidieerbaarheid van de activiteiten.

  • 3. Niet voor subsidie in aanmerking komen activiteiten die bestuurders zelf ontplooien.

Artikel 4. Doelgroep

Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan een eigenarencollectief of een ondernemerscollectief in de gemeente Rotterdam.

Artikel 5. Kosten

  • 1. Kosten die voor subsidie in aanmerking komen:

    • a.

      de redelijk gemaakte kosten die direct verbonden zijn met de uitvoering van een activiteit als bedoeld in artikel 3;

    • b.

      onderhoudskosten, huur- en leasecontracten die worden aangegaan voor activiteiten als bedoeld in artikel 3, mits de looptijd niet langer duurt dan één jaar.

  • 2. Kosten die niet voor subsidie in aanmerking komen:

    • a.

      huur- en leasecontracten voor vervoersmiddelen;

    • b.

      advies- en ontwerpkosten;

    • c.

      de btw over de gesubsidieerde kosten.

Artikel 6. Hoogte van de subsidie

  • 1. De totale subsidie bedraagt niet meer dan € 24.999 per kalenderjaar.

  • 2. De subsidie voor activiteiten als bedoeld in artikel 3, eerste lid, onderdelen a tot en met c, bedraagt voor de eerste € 5000 van de subsidiabele kosten 100%. Subsidiabele kosten boven € 5000 worden voor 50% gesubsidieerd.

  • 3. De subsidie voor artikel 3, eerste lid, onderdeel d, bedraagt 50% van de kosten met een maximum van € 5.000.

Artikel 7. Subsidieplafond en wijze van verdeling

  • 1. Het totale subsidieplafond voor de looptijd van deze regeling bedraagt €1.050.000.

  • 2. Het subsidiedeelplafond bedraagt per kalenderjaar € 350.000. Het jaarlijkse budget wordt voor aanvang van het kalenderjaar vastgesteld.

  • 3. Verstrekking van subsidie vindt plaats op volgorde van ontvangst van complete aanvragen, totdat het voor de betrokken subsidie vastgestelde subsidieplafond is bereikt.

  • 4. Als de aanvrager krachtens artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, geldt als datum van ontvangst van de aanvraag de datum waarop de aangevulde aanvraag is ontvangen.

Artikel 8. Regels rond de aanvraag

  • 1. In dit artikel wordt onder eigen bijdrage verstaan: door ondernemers of eigenaren ingelegde middelen voor het uitvoeren van de subsidiabele activiteiten, die vrij zijn van enige vorm van overheidssteun.

  • 2. De subsidieaanvraag wordt via www.rotterdam.nl/subsidies ingediend onder gebruikmaking van E-herkenning met het vastgestelde digitale aanvraagformulier.

  • 3. Aanvragen kunnen worden ingediend van 1 januari tot en met 30 november van het betreffende kalenderjaar, met uitzondering van het jaar van inwerkingtreding van de subsidie. In dat geval kunnen aanvragen worden ingediend vanaf het moment van inwerkingtreding van de regeling tot en met 30 november.

  • 4. Met het aanvraagformulier wordt in ieder geval de volgende gegevens overgelegd:

    • a.

      een transparante en gedetailleerde begroting voorzien van een dekkingsplan en offertes van de uit te voeren activiteiten met gebruikmaking van het in bijlage 2 opgenomen format;

    • b.

      indien de aanvraag wordt ingediend door een BIZ-stichting overlegt zij tevens haar jaarplan en -begroting;

    • c.

      indien het college dit nodig acht, een document waaruit blijkt dat de aanvrager over voldoende middelen beschikt om aan de verplichte eigen bijdrage te voldoen;

    • d.

      wanneer in een winkelgebied of op een bedrijventerrein zowel een ondernemers- als een eigenarencollectief aanwezig is, dan stemt de aanvrager de subsidieaanvraag vooraf met deze partijen af. Bij de subsidieaanvraag dient de aanvrager een schriftelijk akkoord van andere in het winkelgebied of bedrijventerrein aanwezige ondernemers- en eigenarencollectieven in.

Artikel 9 Aanvullende weigeringsgronden

  • 1. In dit artikel wordt onder vitaal kerngebied verstaan: een van de 47 gebieden benoemd in de gebiedskoersen, winkelgebieden die ernaartoe werken een gebied te worden met een levendig en aantrekkelijk verblijfs- en voorzieningenklimaat met een mix aan functies.

  • 2. De subsidieverlening wordt geweigerd als:

    • a.

      voor dezelfde activiteiten, op hetzelfde adres of in hetzelfde vitaal kerngebied, vanuit deze of een andere regeling van de gemeente Rotterdam reeds subsidie is verleend;

    • b.

      de aanvraag van een subsidie niet is ingediend vóór de start van de uitvoering van de activiteiten waarvoor de subsidie wordt aangevraagd.

Artikel 10. Inwerkingtreding

Deze subsidieregeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het gemeenteblad waarin zij wordt geplaatst en vervalt met ingang van 1 juli 2026, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op subsidies die op grond van deze regeling voor laatstgenoemde datum zijn verstrekt of aangevraagd.

Artikel 11. Citeertitel

Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling activiteiten winkelgebieden en bedrijventerreinen Rotterdam 2023-2025.

Ondertekening

Aldus vastgesteld op 28 maart 2023

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rotterdam,

De secretaris,

V.J.M. Roozen

De burgemeester,

A. Aboutaleb

Bijlage 1: Categorieën activiteiten en kosten als bedoeld in artikel 3, eerste lid, van de Subsidieregeling activiteiten winkelgebieden en bedrijventerreinen Rotterdam

Activiteiten als bedoeld in artikel 3, eerste lid, onderdeel a, b en c: Innovatie, digitalisering, duurzaamheid of circulariteit; gebiedspromotie of -profilering, uitstraling panden of buitenruimte

Activiteiten als bedoeld in artikel 3, eerste lid, onderdeel d: Administratieve ondersteuning collectieven

  • 1.

    winkelstraatapp;

  • 2.

    gezamenlijke afvalstromen;

  • 3.

    duurzaamheidsscan;

  • 4.

    workshops digitalisering, circulariteit; innovatie en duurzaamheid;

  • 5.

    digitaal samenwerkings-platform;

  • 6.

    bouwen of vernieuwen van website;

  • 7.

    opbouwen social media kanalen;

  • 8.

    realisatie gemeenschappelijke stroomvoorziening;

  • 9.

    evenementen;

  • 10.

    marketing en reclame;

  • 11.

    promotionele acties klantenbinding;

  • 12.

    brancheringsplan;

  • 13.

    bestickeren of aankleden leegstaande panden;

  • 14.

    uniforme uitstraling buitenreclame aan panden;

  • 15.

    duurzaam aanlichten panden;

  • 16.

    duurzame sfeerverlichting aanschaf;

  • 17.

    plantenschalen aanschaf;

  • 18.

    plantenschalen vernieuwen beplanting;

  • 19.

    banieren;

  • 20.

    muurschildering;

  • 21.

    opplussen of vergroenen buitenruimte;

  • 22.

    aanschaf openbaar toegankelijke AED’s.

  • 1.

    schrijven en rondsturen nieuwsbrieven, uitnodigingen van vergaderingen, agenda en notulering;

  • 2.

    ondersteuning van inning van verenigingscontributie;

  • 3.

    produceren en bijhouden van mailbestand van deelnemende ondernemingen;

  • 4.

    aanvragen van subsidies;

  • 5.

    organiseren van evenementen.

Bijlage 2: Begrotingsformulier als bedoeld in artikel 8, vierde lid, onderdeel a, van de Subsidieregeling activiteiten winkelgebieden en bedrijventerreinen Rotterdam

Naam ondernemers-/eigenarencollectief:

Afgestemd met Bedrijfscontactfunctionaris:

Categorie a: Innovatie, digitalisering, duurzaamheid en circulariteit; gebiedspromotie en -profilering, uitstraling panden en buitenruimte (maximaal tot € 20.000 of € 25.000 afhankelijk van de subsidieaanvraag in categorie b).

Winkelstraatapp, gezamenlijke afvalstromen, duurzaamheidsscan, workshops digitalisering, circulariteit, innovatie en duurzaamheid, digitaal samenwerkings-platform, bouwen of vernieuwen van website, opbouwen socialemediakanalen, realisatie gemeenschappelijke stroomvoorziening. Evenementen, marketing en reclame, promotionele acties klantenbinding, brancheringsplan, bestickeren of aankleden leegstaande panden, uniforme uitstraling buitenreclame aan panden, duurzaam aanlichten panden, duurzame sfeerverlichting aanschaf, plantenschalen aanschaf, plantenschalen vernieuwen beplanting, banieren, muurschildering, opplussen of vergroenen buitenruimte, aanschaf openbaar toegankelijke AED’s.

Welke activiteit, datum activiteit en offerte nr.

Kosten,

excl. btw

Subsidie

Totaal

 
 
 

 
 
 

 
 
 

 
 
 

 
 
 

 
 
 

Totaal categorie a (maximaal € 20.000 tot €25.000 subsidie)

 
 
 

Categorie b: Administratieve ondersteuning collectieven (maximaal € 5.000).

Schrijven en rondsturen nieuwsbrieven, uitnodigingen van vergaderingen, agenda en notulering, ondersteuning van inning van verenigingscontributie, produceren en bijhouden van mailbestand van deelnemende ondernemingen, aanvragen van subsidies, organiseren van evenementen.

Welke activiteit, datum activiteit en offerte nr.

Kosten,

excl. btw

Subsidie

Totaal

 
 
 

 
 
 

 
 
 

 
 
 

 
 
 

 
 
 

 
 
 

 
 
 

 
 
 

Totaal categorie b (maximaal € 5.000 subsidie)

 
 
 

 
 
 

Totaal categorieën a en b

 
 
 

NB: Omzetbelasting is niet subsidiabel.

BIZ-stichtingen moeten tevens hun jaarplan en -begroting bij de aanvraag indienen.

De subsidieaanvrager is verantwoordelijk voor het verkrijgen van de voor de gesubsidieerde activiteiten benodigde vergunningen.

Ondergetekende verklaart:

  • minimaal de eigen bijdrage te bekostigen dat aan de subsidie is gesteld. Bij twijfel kan de aanvrager worden verplicht een transactieoverzicht te overleggen.

  • de aanvraag vooraf te hebben afgestemd met andere ondernemers- en/of eigenarencollectieven, voor zover deze aanwezig zijn in het betreffende winkelgebied en/of het bedrijventerrein.

  • dit formulier volledig en naar waarheid te hebben ingevuld

Datum:

Naam:

Handtekening:

Algemene toelichting

Het mkb is een economische sector dat van groot belang is voor de Rotterdamse samenleving. Naast dat het een keten van economische activiteiten aan de stad bindt is het een grote werkgever. Zo biedt het bijvoorbeeld, met 18.000 bedrijven, 60% van de totale lokale werkgelegenheid. Onder praktisch geschoolden vindt zelfs een groter percentage in het mkb hun baan.

In de afgelopen jaren heeft de sector over het algemeen uitdagingen ondervonden in de covid- en energiecrisis. In sommige sub-branches is de financiële veerkracht van bedrijven behoorlijk in het geding gekomen. Daarbovenop kent het mkb dezelfde uitdagingen van de toekomst als de rest van de stad; de noodzaak van duurzamer ondernemen en meekomen met de processen van digitalisering.

Ondernemen in de retail en op bedrijventerreinen is het aangaan van uitdagingen en het pakken van kansen. In de afgelopen jaren zijn de uitdagingen fors geweest. Voor het eigen bedrijf staat de ondernemer zelf aan het roer. Door de jaren heen is gebleken dat dáár waar ondernemers zich verenigen zij kansen creëren voor álle ondernemers. In hun winkelgebied, op hun bedrijventerrein, voor zichzelf als ondernemer, voor hun bezoekers en de bewoners van Rotterdam.

Gemeente Rotterdam onderkent het belang van deze collectieven. Deze subsidie is bedoeld als stimulans voor de economische ontwikkeling, verlevendiging in een winkelgebied of op een bedrijventerrein en om de samenwerking tussen de ondernemers te bevorderen waardoor er een sterker ondernemerscollectief ontstaat. Het draagt bij aan een aantrekkelijke bedrijfsomgeving, een prettiger verblijf en een veiliger gevoel, maar ook aan een veerkrachtig en toekomstgericht mkb.

Deze regeling is, met enkele aanpassingen, een voortzetting van het stimuleringsbeleid dat de gemeente Rotterdam met succes al vijf jaar voert.

Artikelsgewijze toelichting

Activiteiten artikel 3, eerste lid, onderdelen a,b en c

Onder de activiteiten die bijdragen aan innovatie, digitalisering, duurzaamheid of circulariteit, gebiedspromotie of uitstraling verstaan we;

opbouwen winkelstraatapp;

evenementen;

plantenschalen, aanschaf;

gezamenlijke afvalstromen;

marketing en reclame;

plantenschalen, vernieuwen beplanting;

duurzaamheidsscan;

promotionele acties klantenbinding;

Aanschaf banieren;

workshops digitalisering; circulariteit; innovatie en duurzaamheid;

brancheringsplan;

muurschildering;

digitaal samenwerkings-platform;

bestickeren of aankleden leegstaande panden;

opplussen of vergroenen buitenruimte;

bouwen of vernieuwen van website;

uniforme uitstraling buitenreclame aan panden;

aanschaf openbaar toegankelijke AED’s

opbouwen social media kanalen;

duurzaam aanlichten panden;

 

realisatie gemeenschappelijke stroomvoorziening

duurzame sfeerverlichting, aanschaf;

 

Artikel 3, eerste lid, onderdeel d

Onder de activiteiten die vallen onder administratieve ondersteuning collectieven verstaan we;

schrijven en rondsturen nieuwsbrieven, uitnodigingen van vergaderingen, agenda en notulering

produceren en bijhouden van mailbestand van deelnemende ondernemingen

organiseren van evenementen

ondersteuning van inning van verenigingscontributie

aanvragen van subsidies

 

Artikel 3, tweede lid, onderdeel c

Het vooraf betrekken van de Bedrijfscontactfunctionaris is relevant om te voorkomen dat er onjuiste aanvragen worden ingediend. Tijdens het overleg kan de Bedrijfscontactfunctionaris nagaan of alle voorgestelde kostenposten subsidiabel zijn. In het overleg kan ook worden gekeken of er wellicht zaken zijn waarvoor geen subsidie wordt aangevraagd, maar wel subsidiabel zijn. Ook kan worden nagegaan of er juist een andere subsidieregeling aan te spreken is die voor een specifieke investering profijtelijker uitpakt voor de aanvrager. Ook kan de Bedrijfscontactfunctionaris desgevraagd nagaan of er eventuele vergunningen nodig zijn voor de beoogde activiteit.

Artikel 5, eerste lid, onderdeel a

De redelijkheid van gemaakte kosten wordt door middel van onderling vergelijken van verschillende subsidieaanvragen door de Bedrijfscontactfunctionarissen vastgesteld.

Artikel 8, vierde lid, onderdeel a

Door gebruik van het genoemde format wordt de subsidieaanvraag gestandaardiseerd wat de werkdruk op het gemeentelijk apparaat reduceert en de kans op fouten in het proces minimaliseert.

Artikel 8, vierde lid, onderdeel c

Door een eventuele check op de financiële middelen wordt voorkomen dat het aanvraagproces in gang wordt gezet zonder dat een daadwerkelijke concretisering van de beoogde activiteit waarschijnlijk is.

Artikel 8, vierde lid, onderdeel d

Hiermee voorkomen we een subsidiëring van activiteiten die de onderlinge samenwerking en of belangen van collectieven in de weg staan.

Artikel 9, tweede lid, onderdeel a

Hiermee voorkomen we dat meerdere subsidies worden aangevraagd voor één en dezelfde activiteit.

Dit gemeenteblad ligt ook ter inzage bij het Concern Informatiecentrum Rotterdam (CIC): 010-267 2514 of bir@rotterdam.nl