Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR694200
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR694200/1
Verordening Fonds Windpark Zeewolde 2023
Geldend van 01-04-2023 t/m heden
Intitulé
Verordening Fonds Windpark Zeewolde 2023De raad van de gemeente Zeewolde,
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 14 februari 2023;
gehoord de commissie Bestuur, Ruimte en Samenleving d.d. 9 maart 2023;
gelet op titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht en het bepaalde in de Algemene Subsidieverordening;
overwegende dat:
- -
de raad in zijn vergadering van 29 september 2022 het Kaderdocument Fonds Windpark Zeewolde heeft vastgesteld;
- -
dit Kaderdocument dient als basis voor en toelichting bij deze verordening;
- -
in het Kaderdocument de criteria waaraan subsidieaanvragen worden getoetst zijn beschreven en uitgewerkt;
- -
voor zover daarvan niet expliciet wordt afgeweken in deze verordening het bepaalde in de Algemene Subsidieverordening tevens van toepassing is;
- -
in het Kaderdocument voorzien is in een periodieke evaluatie;
Besluit
vast te stellen de Verordening Fonds Windpark Zeewolde 2023.
Artikel 1. Definities
In deze verordening wordt verstaan onder:
- a.
Awb: Algemene wet bestuursrecht;
- b.
Asv: Algemene subsidieverordening gemeente Zeewolde;
- c.
Beoordelingscommissie: Adviescommissie als bedoeld in het Kaderdocument Fonds Windpark Zeewolde;
- d.
College: het college van B&W;
- e.
Duurzameontwikkeling: ontwikkeling die tegemoetkomt aan de levensbehoeften van de huidige generatie, zonder die van toekomstige generaties tekort te doen, waarbij het gaat om economische, sociale en leefomgevingsbehoeften;
- f.
FondsWindparkZeewolde (Fonds): fonds dat gevoed wordt uit de gebiedsgebonden bijdrage van het Windpark Zeewolde als bedoeld in het Regioplan Windenergie Zuidelijke en Oostelijk Flevoland van 13 juli 2016;
- g.
Gemeente: gemeente Zeewolde;
- h.
GrondgebiedZeewolde: gehele grondgebied van de gemeente Zeewolde;
- i.
Initiatief: plan van een groep inwoners, dan wel één of meer organisaties, gericht op kwaliteitsverbetering binnen de gemeente Zeewolde ten aanzien van duurzaamheid, leefbaarheid en landschap, waarvoor subsidie op grond van de onderhavige regeling wordt aangevraagd;
- j.
Kaderdocument: Kaderdocument Fonds Windpark Zeewolde van 10 augustus 2022 als vastgesteld bij besluit van de gemeenteraad van Zeewolde op 29 september 2022;
- k.
Kwaliteitsverbetering: verbetering van de kwaliteit van leven en welzijn van mens en natuur;
- l.
Landschap: gebied zoals dat wordt waargenomen en waarvan het karakter bepaald wordt door natuurlijke en/of menselijke factoren en de interactie daartussen;
- m.
Leefbaarheid: het geheel van kwaliteitskenmerken van een woonomgeving, waaronder de aantrekkelijkheid en de geschiktheid om te wonen, te werken of te recreëren;
- n.
Samenwerkingsverklaring: schriftelijke en door alle partijen ondertekende verklaring, waarin bewoners aangeven zich te zullen inzetten voor het initiatief;
- o.
Subsidiabelekosten: de kosten van het initiatief die voor subsidiëring in aanmerking komen;
- p.
Subsidieplafond: het jaarlijks maximaal beschikbare subsidiebedrag als bedoeld in de Asv en de Awb;
Artikel 2. Relatie met de Algemene subsidieverordening (Asv)
-
1. De Asv is van toepassing, tenzij daarvan in deze verordening uitdrukkelijk wordt afgeweken.
-
2. De subsidies die op grond van deze verordening worden verleend zijn aan te merken als eenmalige subsidies.
-
3. Als het een activiteit betreft die zich uitstrekt over meerdere jaren kan subsidie eenmalig worden toegekend voor de periode van maximaal drie jaar.
Artikel 3. Doel en doelgroep
-
1. De doelstelling van het Fonds Windpark Zeewolde is het bevorderen van de duurzame ontwikkeling en de leefbaarheid in de gemeente Zeewolde en het landschappelijk aantrekkelijker maken van de gemeente Zeewolde.
-
2. De doelgroep bestaat uit maatschappelijke organisaties, geen overheidsorganisatie zijnde, en uit bewonersinitiatieven zonder commercieel oogmerk. Andere organisaties kunnen zich hierbij aansluiten, mits commerciële doelstellingen bij deze aansluiting geen rol van betekenis spelen.
Artikel 4. Aanvraag tot subsidieverlening en vereisten aanvraag
-
1. De aanvraag tot subsidieverlening wordt ingediend door middel van een aanvraagformulier dat digitaal beschikbaar wordt gesteld.
-
2. In afwijking van de Asv wordt de aanvraag gedaan uiterlijk op 31 augustus van het jaar voorafgaand aan het jaar waarvoor de subsidie is bedoeld. Aanvragen die op of na 1 september worden ingediend worden beschouwd als aanvragen voor het daaropvolgende kalenderjaar;
-
3. De aanvraag voldoet aan de eisen als opgenomen in de Asv en deze verordening.
-
4. Bij de aanvraag overlegt de aanvrager alle gegevens en bescheiden zoals opgenomen in het aanvraagformulier.
-
5. Bij de aanvraag overlegt de aanvrager een kopie van de benodigde vergunningen.
-
6. Aanvullende informatie kan worden opgevraagd, voor zover noodzakelijk voor de beoordeling van de subsidieaanvraag.
-
7. Het aanvraagformulier dient volledig te zijn ingevuld, te zijn ondertekend en te zijn voorzien van de in het aanvraagformulier genoemde bijlagen.
Artikel 5. Subsidiabele activiteiten
-
1. De beoordelingscommissie adviseert het college over de subsidieaanvragen.
-
2. Het college verleent subsidie voor activiteiten die passen binnen de doelstelling zoals genoemd in artikel 3 lid 1, met inachtneming van de volgende criteria:
- a.
kwaliteitsverbetering op basis van kernbestedingsdoelen;
- b.
resultaten in Zeewolde;
- c.
borging;
- d.
eigen bijdrage;
- e.
redelijke verhouding tussen de bijdrage van het initiatief aan kwaliteitsverbetering versus de totale projectkosten;
- f.
projectorganisatie;
- g.
projectkosten en dekking;
- h.
participatie;
- i.
communicatie;
- j.
het toetsen of het initiatief past binnen de ruimtelijke kaders van het Omgevingsplan/bestemmingsplan;
- k.
het toetsen of de aangevraagde subsidie al dan niet past binnen een eventuele subsidierelatie die de aanvrager al heeft met de gemeente;
- l.
de (meerjarige) financiële consequenties voor de gemeente.
- a.
Artikel 6. Subsidiabele kosten
-
1. Wanneer een activiteit subsidiabel wordt geacht, zijn de volgende daarmee samenhangende kosten subsidiabel:
- a.
loon- en daaraan verwante overheadkosten;
- b.
afschrijvingskosten;
- c.
de geldelijke waarde van bijdragen in natura, zoals (maar niet beperkt tot) geleverde of te leveren eigen arbeid;
- d.
overige kosten.
- a.
-
2. Bij de beoordeling, bedoeld in het eerste lid, wordt onder meer beoordeeld, maar niet uitsluitend, of de kosten:
- a.
redelijk zijn;
- b.
in voldoende rechtstreekse mate te relateren zijn aan de activiteit;
- c.
zijn gemaakt door of toe te rekenen aan de aanvrager;
- d.
in voldoende mate en overtuigend zijn onderbouwd.
- a.
Artikel 7. Niet-subsidiabele kosten
Niet-subsidiabel zijn in elk geval de volgende kosten:
- a.
administratieve en financiële sancties en boetes;
- b.
kosten van fooien en geschenken;
- c.
representatiekosten en -vergoedingen;
- d.
kosten van personeelsactiviteiten;
- e.
kosten van overboekingen en annuleringen;
- f.
kosten van gratificaties en bonussen;
- g.
kosten van een outplacementtraject;
- h.
debetrente;
- i.
verrekenbare btw;
- j.
exploitatiekosten;
- k.
overige kosten.
Artikel 8. Subsidieplafond en verdeelregels
-
1. Het subsidieplafond voor het jaar 2023 bedraagt € 340.000,00.
-
2. Voor zover door honorering van aanvragen het voor dat jaar beschikbare budget wordt overschreden, worden subsidies gedeeltelijk toegekend.
-
3. Als in enig jaar de in het Fonds voor dat jaar beschikbare middelen niet volledig worden besteed, blijft het resterend budget beschikbaar voor daaropvolgende jaren.
-
4. In voorkomende gevallen kan het subsidieplafond voor enig jaar met in achtneming van de daarvoor geldende procedures worden verhoogd.
Artikel 9. Hoogte van de subsidie en betalen voorschot
-
1. De subsidie bedraagt maximaal € 50.000 (inclusief BTW). De subsidie bedraagt maximaal 50% van de totale subsidiabele kosten van de activiteit(en).
-
2. Het college kan een voorschot verlenen tot ten hoogste 50% van de subsidiabele kosten.
-
3. Voor zover de financiële ruimte binnen het Fonds dit toelaat kan het college, in afwijking van het bepaalde in het eerste lid, een hoger bedrag toekennen.
Artikel 10. Verplichtingen subsidieontvanger
In aanvulling op het bepaalde in de Asv gelden voor de subsidieontvanger de volgende verplichtingen:
- a.
de activiteiten waarvoor de subsidie is verleend, worden uitgevoerd binnen twee jaar na het verlenen van de subsidie. Het college kan deze termijn eenmalig verlengen;
- b.
de aanvraag tot vaststelling van de verleende subsidie wordt binnen dertien weken na afronding van de activiteiten ingediend.
Artikel 11. Weigeringsgronden, intrekkingsgronden en terugvorderingsgronden
-
1. Onverminderd het bepaalde in artikel 4:25 en 4:35 Awb en het bepaalde in de Asv weigert het college in ieder geval de aanvraag tot subsidieverlening als:
- -
de aanvraag niet voldoet aan de criteria zoals gesteld in de Asv;
- -
de subsidieaanvrager niet alle door het college verlangde documenten of toelichtingen daarop verstrekt;
- -
het initiatief niet of onvoldoende bijdraagt aan de doelstelling;
- -
het initiatief zich niet of onvoldoende richt op de gemeente Zeewolde;
- -
de aanvrager in staat van faillissement verkeert, dan wel aan hem surséance van betaling is verleend, dan wel een aanvraag voor faillissement of surséance loopt, of aan hem een uitstaand bevel tot terugvordering van staatssteun is gegeven;
- -
er al is gestart met de activiteiten voor het indienen van de aanvraag;
- -
voor het initiatief elders subsidie kon of kan worden verkregen die naar het oordeel van het college in substantiële mate voorziet in de subsidiebehoefte.
- -
-
2. De subsidie wordt in ieder geval ingetrokken, indien achteraf komt vast te staan dat zich een weigeringsgrond als omschreven in het eerste lid heeft voorgedaan.
-
3. De subsidie wordt teruggevorderd als de subsidie is ingetrokken.
Artikel 12. Inwerkingtreding, looptijd en overgangsbepaling
Deze verordening treedt in werking op de dag na publicatie van deze verordening.
Artikel 13. Citeertitel
Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening Fonds Windpark Zeewolde 2023.
Ondertekening
Aldus besloten door de raad van de gemeente Zeewolde in zijn openbare vergadering van 23 maart 2023.
de griffier,
B. de Winter
de voorzitter,
G.J. Gorter
Toelichting
Algemeen
Het Fonds Windpark Zeewolde richt zich op kwaliteitsverbetering door het duurzamer, leefbaarder en landschappelijk aantrekkelijker maken van de gemeente Zeewolde. In het Kaderdocument Fonds Windpark Zeewolde, vastgesteld door de Raad bij besluit van 29 september 2022 worden de begrippen duurzaamheid, leefbaarheid en landschap gedefinieerd en toegelicht. Ook worden in het Kaderdocument de criteria waaraan aanvragen zullen worden getoetst, beschreven en uitgewerkt. Zoals wij in het door de Raad vastgestelde Kaderdocument hebben aangegeven is het Kaderdocument bedoeld als basis voor de nu voorliggende Verordening Fonds Windpark Zeewolde. Kaderdocument en Verordening moeten daarom in samenhang worden gelezen. Naar onze mening komt dit de duidelijkheid, zowel voor de aanvragers van subsidie als voor de beoordelingscommissie die ons college adviseert, ten goede1.
De drie kernbestedingsdoelen duurzaamheid, leefbaarheid en landschap zijn in de Kadernota nader omschreven. Ons college is zich ervan bewust dat er desondanks ruimte blijft voor interpretatie. In de Kadernota hebben we dat ook onderkend. En dat is ook niet erg gezien de doelstelling van het Fonds dat ruimte wil bieden aan vernieuwende projecten. Ook de criteria als vermeld in de Kadernota, waaraan aanvragen zullen worden getoetst zijn in de verordening opgenomen. Ook hier blijft ruimte voor interpretatie. Wij kiezen daar bewust voor. Wij willen voorkomen dat ‘innovatieve’ projecten ‘sneuvelen’ omdat zij niet voldoen aan vooraf te stringent geformuleerde toetsingscriteria. Dit hoeft de rechtszekerheid van aanvragers niet aan te tasten. Zowel de beoordelingscommissie in haar advies als het college in zijn uiteindelijk besluit zullen duidelijk moeten motiveren hoe in het gegeven geval de criteria zijn gehanteerd en waarom aanvragen worden gehonoreerd of afgewezen. Dat daardoor in de loop der tijd ‘jurisprudentie’ wordt opgebouwd is alleen maar goed.
Wij zijn voornemens dit voorjaar bijeenkomsten te organiseren voor bewoners en maatschappelijke organisaties waarin toelichting zal worden gegeven op achterliggende doelstelling van het Fonds, de voorliggende verordening en daarbij geldende procedures. Wij willen op deze manier bereiken dat het Fonds niet alleen zo breed mogelijk bekend wordt bij onze inwoners maar ook dat het Fonds inspireert om gezamenlijk projecten te ondernemen die bijdragen aan de nagestreefde kwaliteitsverbetering.
Artikelsgewijze toelichting
Artikel 4
In artikel 4, vijfde lid is bepaald dat de aanvrager een kopie van benodigde vergunningen dient te verstrekken. Deze voorwaarde is opgenomen om te bereiken dat een project binnen een jaar nadat de aanvraag is gehonoreerd, kan worden gerealiseerd. Dit is weer van belang omdat wij onderuitputting van het beschikbare budget willen voorkomen. Wij realiseren ons dat in bepaalde gevallen meer tijd met een vergunning aanvraag kan zijn gemoeid en het toch wenselijk wordt gevonden de aanvraag te honoreren. Aanvragers zullen in dat geval gemotiveerd moeten aangeven waarom aan deze voorwaarde (nog) niet kan worden voldaan en wanneer dit redelijkerwijs naar verwacht wel het geval is. Het is aan de beoordelingscommissie en het college om hierin bij de beoordeling van de aanvraag een afweging te maken.
Artikel 5
In de Kadernota is opgenomen dat “de beoordelingscommissie ons college een bindend advies geeft. Daar waar de beoordelingscommissie bestaat uit vertegenwoordigers van of namens de gemeente en WPZ kan het advies als gedragen advies beschouwd worden.”2 Juridisch gezien kan echter geen sprake zijn van bindende advisering aangezien ons college een eigen verantwoordelijkheid heeft. Past het initiatief binnen de ruimtelijke kaders van het Omgevingsplan/bestemmingsplan en binnen een eventuele subsidierelatie die de aanvrager al heeft met de gemeente? Ook eventuele (meerjarige) financiële consequenties voor de gemeente en andere beleidsmatig relevante overwegingen moeten door ons college bij de besluitvorming worden meegenomen. Wij gaan er overigens van uit dat de beoordelingscommissie met deze factoren rekening houdt in haar uiteindelijk aan ons uit te brengen advies. Daarom volstaan wij in de verordening met de bepaling dat de beoordelingscommissie ons college adviseert. Dit neemt niet weg dat wij, als hiervoor aangegeven, het advies van de beoordelingscommissie als een gedragen advies beschouwen.
Artikel 8
Voor het Fonds is voor 2023 een bedrag van €340.000,00 beschikbaar. In de verordening is dit bedrag voor 2023 als subsidieplafond opgenomen. Voor de jaren daarna zal het subsidieplafond jaarlijks opnieuw worden vastgesteld. Met het Windpark Zeewolde BV zijn afspraken gemaakt over indexering gedurende de looptijd van het Fonds. Gekozen is voor optie 1 (zie bijgaande tabel).
Artikel 9
In artikel 9 is bepaald dat de subsidie maximaal €50.000,00 bedraagt. Echter, hiervan kan incidenteel worden afgeweken indien, als gevolg van onderbesteding, in enig jaar meer financiële ruimte binnen het Fonds beschikbaar is en zich een omvangrijker project aandient dat past binnen de doelstellingen van het fonds.
14-2-2023
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl