Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR694154
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR694154/1
Beleidsregel parkeernormen Helmond 2020
Geldend van 30-03-2023 t/m heden
Intitulé
Beleidsregel parkeernormen Helmond 2020Het college van burgemeester en wethouders van Helmond
besluit
- I.
vast te stellen de Beleidsregel parkeernormen Helmond 2020
- II.
in te trekken de Beleidsregel Parkeernormen Helmond 2017
1. INLEIDING
Bij de toetsing van nieuwe ontwikkelingen in Helmond wordt beoordeeld of er in voldoende parkeergelegenheid wordt voorzien. De Beleidsregel Parkeernormen Helmond is hiervoor voornamelijk het toetsingskader.
Vanwege de ambities voor het centrum, wat is verwoord in het Centrumperspectief (raad, 2017) en de Visie Bereikbaarheid en Parkeren Centrum (raad, 2019), is de Beleidsregel Parkeernormen Helmond 2017 gedeeltelijk aangepast. Om de positie van het centrumgebied te versterken en een stevige impuls te geven aan de bestrijding van leegstand is het wenselijk om nieuwe ontwikkelingen in het bestaand vastgoed te stimuleren. Dit vormt de aanleiding voor gedeeltelijke herziening van deze beleidsregel. De aanpassing beoogt nieuwe centrumontwikkelingen in bestaand vastgoed te stimuleren.
Deze voorlopige stimuleringsregeling geldt voor een specifiek (zie bijlage 1.2) aangewezen gedeelte van het centrum- en schilgebied.
De inhoud van deze voorlopige stimuleringsregeling is in ‘hoofdstuk 3 onder h’ opgenomen en houdt kortgezegd in dat voor functiewijzigingen in het centrumgebied, inclusief wonen, geen parkeereis gesteld wordt. De pilot voor andere functies in het centrum, niet wonen en wat in 2017 is vastgesteld worden verlengd en blijven onderdeel uitmaken van deze Beleidsregel Parkeernormen Helmond 2020.
De parkeernormen uit de Beleidsregel Parkeernormen Helmond 2017 zijn verder één op één overgenomen.
In 2021 zal geëvalueerd worden of de tijdelijke regelingen worden omgezet in permanent beleid en zullen de parkeernormen in zijn geheel geactualiseerd worden
2. JURIDISCH KADER
Bij alle bouwinitiatieven en functiewijzigingen wordt er getoetst op het aspect parkeren. Indien de parkeernormen in het ter plaatse geldende bestemmingsplan zijn opgenomen, wordt op basis van die parkeernorm bepaald hoeveel parkeerplaatsen er benodigd zijn. In de paraplunota, vastgesteld door de raad in 2018, is benoemd in welke bestemmingsplannen wordt verwezen naar de actuele beleidsregels voor het vaststellen van het aantal benodigde parkeerplaatsen.
In deze Beleidsregel parkeernormen Helmond 2020 wordt aangegeven aan welke parkeereis in die gevallen moet worden voldaan.
Voor de automotive campus gelden aparte Beleidsregels parkeernormen: (https://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Historie/Helmond/CVDR613916/CVDR613916_1.html).
3. UITGANGSPUNTEN
Uitgangspunten bij het opstellen en toepassen van de parkeernormen zijn:
- a.
De CROW publicatie 182 "parkeerkencijfers - Basis voor parkeernormering" van juni 2003 en de CROW uitgave "ASVV 2004" van april 2004 vormen, net zoals in 2017, de leidraad. Binnen de door de CROW gehanteerde categorie-indeling wordt Helmond als "sterk stedelijk" beschouwd.
- b.
De parkeernormen zijn afhankelijk van de locatie waar de functie zich bevindt en van de aard en omvang van de functie.
- c.
Voor de bepaling van de parkeernorm van een project moet een parkeer-balans voor het project opgesteld worden. Hierbij kan het noodzakelijk zijn om voor de parkeerbalans ook het direct aanliggende gebied mee te nemen.
- d.
De uit de parkeerkencijfers te bepalen parkeernormen zijn minimum normen waaraan voldaan moet worden, met uitzondering van het onder h bepaalde.
- e.
Het is onder voorwaarden en in overleg toegestaan om meer parkeerplaatsen dan de aangegeven norm te realiseren.
- f.
Afhankelijk van de locatie waarvoor de parkeernormen vastgesteld moeten worden, wordt de volgende driedeling gehanteerd: centrumgebied, schil en de rest van Helmond (zie bijlage 1)
- g.
Het in de parkeernormen aangegeven aandeel voor bezoekers moet altijd toegankelijk en beschikbaar zijn en blijven ten behoeve van het parkeren van bezoekers van het betreffende object met uitzondering van het onder h bepaalde. Het is dus niet noodzakelijk dat de parkeernorm voor bezoekers daarmee automatisch op gemeentelijk terrein gerealiseerd moet worden. De parkeernorm voor bezoekers kan dus bijvoorbeeld niet in een afgesloten parkeerkelder gerealiseerd worden welke niet vrij toegankelijk is voor bezoekers.
- h.
Binnen het gebied zoals aangegeven in bijlage 1.2, geldt in afwijking van het in hoofdstuk 4 gestelde het volgende:
- •
Indien de locatie binnen het aangegeven gebied ligt, gold voor functiewijzingen met uitzondering van wonen, kamerbewoning en short stay facilities tot 31-12- 2019 dat het op grond van de parkeernorm vereiste aantal parkeerplaatsen, niet werd geëist.
- •
Vanaf datum 01-01-2020 geldt eveneens de parkeereis niet voor functiewijzigingen naar wonen, kamerbewoning en short stay facilities en wanneer er sprake is van maximaal 6 woonéénheden op één adres.
- •
Indien een functiewijziging gepaard gaat met bijvoorbeeld de uitbreiding van het gebouw dan gelden voor de uitbreiding wel de aangegeven parkeernormen.
- •
Er zullen geen parkeervergunningen verstrekt worden aan bewoners van deze wooninitiatieven voor de duur van tenminste 15 jaar. Na 15 jaar zal het college heroverwegen, passend bij de situatie van die tijd. Mocht het college niet hebben besloten over 15 jaar, zal automatisch een jaar worden verlengd.
- •
als voorwaarde voor het niet toepassen van de parkeernorm in bovenstaande gevallen geldt dat er met initiatiefnemer een vooroverleg plaats vindt over het faciliteren van alternatieve mobiliteitsvormen.
- •
4. PARKEERNORMEN NAAR CATEGORIE
De te hanteren parkeernormen zijn afhankelijk van de functie van het gebouw/ project. Per functie/ categorie zijn de te hanteren parkeernormen onderstaand weergegeven.
4.1 Parkeernormen Categorie Wonen
|
Centrum** |
Schil |
Rest |
Aandeel bezoekers |
Opmerkingen |
Koopwoningen:
|
1,2 1,4 1,5 |
1,4 1,6 1,7 |
1,6 1,8 2,0 |
0,3 pp per woning |
Per woning Op eigen terrein moet minimaal 1 parkeerplaats gerealiseerd worden. |
Huurwoningen:
|
1,2 1,5 |
1,4 1,7 |
1,6 2,0 |
0,3 pp per woning |
Per woning Op eigen terrein moet minimaal 1 parkeerplaats gerealiseerd worden. |
Serviceflat/ aanleunwoning |
1,0 |
1,0 |
1,0 |
0,3 pp per woning |
Per woning |
Verpleegtehuis/ verzorgingstehuis |
0,7 |
0,7 |
0,7 |
60% |
Per wooneenheid |
Studentenhuisvesting (kamers) |
0,6 |
0,6 |
0,6 |
0,2 pp per woning |
Per kamer |
**Uitzonderingen gelden in delen van het centrum zoals bij hoofdstuk 3, punt h. is beschreven.
Tabel 1: Indeling prijssegmenten koopwoningen voor 2019:
Goedkoop |
< € 165.000,- |
Middenklasse |
€ 165.000,- tot€ 290.000, |
Duur |
> € 290.000,- |
Toelichting: Een indeling naar b.v. duur/middenklasse/goedkoop is flexibel in de tijd. Deze indeling gaat met de tijd mee. Cluster mobiliteit maakt aanpassingen zodra andere wezenlijke indeling plaats vindt tussen de indeling van prijssegmenten.
Tabel 2: Indeling huurwoningen voor 2019
Goedkoop |
≤ € 720,42 per maand |
Overig |
> € 720,42 per maand |
Toelichting: De indeling van de huurwoningen is vastgesteld op basis van de maximale huursubsidiegrens, vastgesteld door het Ministerie van BZ. Dit wordt jaarlijks geïndexeerd.
Sociale koop- en huurwoningen vallen altijd in de klasse ‘goedkoop’. De parkeernorm voor de bewoners moet op eigen terrein gerealiseerd worden met een minimum van 1 parkeerplaats per woning. Het aangegeven "aandeel bezoekers" moet minimaal gerealiseerd worden ten behoeve van bezoekers. Deze parkeerplaatsen moeten zodanig gerealiseerd worden dat deze altijd toegankelijk en beschikbaar zijn en blijven voor bezoekers. In de praktijk worden de beschikbare parkeergelegenheden op eigen terrein niet altijd als zodanig gebruikt. Voor parkeervoorzieningen op eigen terrein worden daarom de rekenwaarden gehanteerd uit tabel 3.
Tabel 3: rekenwaarden parkeervoorzieningen op eigen terrein
Type voorziening |
Theoretisch aantal pp |
Berekenings- aantal pp |
Opmerkingen |
Oprit zonder garage (carport) |
1 |
1,0 2 |
Diepte oprit ≥ 6,00m. Breedte oprit ≥ 3,00m. |
Tuinparkeerplaats1 ) |
1 |
0,85 3 |
Diepte ≥ 6,00m. Breedte ≥ 3,00m. |
Lange oprit zonder garage |
2 |
1,30 2 |
Diepte oprit ≥ 11,00m. Breedte oprit ≥ 3,00m. |
Dubbele parkeerplaats zonder garage 2 ) |
2 |
2,0 2 |
Breedte oprit ≥ 4,5m. Diepte oprit ≥ 6,00m. |
Garage4) zonder oprit (bij woning) |
1 |
0,40 2 |
Diepte oprit < 6,00m. |
Garage4) (box), niet aan huis |
1 |
0,50 2 |
|
Garage4) met enkele oprit |
2 |
1,0 2 |
Diepte oprit ≥ 6,00m. Breedte oprit ≥ 3,00m. |
Garage4) met lange oprit |
3 |
1,60 2 |
Diepte oprit ≥ 11,00m. Breedte oprit ≥ 3,00m. |
3 |
2,0 2 |
Breedte oprit ≥ 4,5m. Diepte oprit ≥ 6,00m. |
|
Eén parkeerplaats deel uitmakend van een grotere gebouwde parkeergarage / -kelder |
1 |
1,0 |
|
Eén parkeerplaats deel uitmakend van een groter parkeerterrein (b.v. van een afgesloten binnenterrein) |
1 |
1,0 |
|
4.2 Parkeernormen Categorie Winkels:
|
Centrum (zie 3.h.) |
Schil |
Rest |
Aandeel bezoekers |
Opmerkingen |
Binnensteden / |
3,5 |
|
|
85% |
Per 100 m2 bvo |
hoofdwinkelgebieden |
|
|
|
|
|
Stadsdeel-, wijk- en |
4 |
4 |
4 |
85% |
Per 100 m2 bvo |
buurtcentra |
|
|
|
|
|
Supermarkt (wijkverzorgend) |
6 |
6 |
6 |
|
Per 100 m2 bvo |
Supermarkt (stad /streekverzorgend) |
10 |
10 |
10 |
|
Per 100 m2 bvo |
Grootschalige detailhandel |
|
6,5 |
7,5 |
85% |
Per 100 m2 bvo |
Bouwmarkt/ tuincentra |
|
2,7 |
2,7 |
|
Per 100 m2 bvo |
(Week)Markt |
4 |
4 |
4 |
85% |
1 kraam = 6 m2 bvo (indien geen parkeren achter kraam dan + 1 pp per standhouder) |
Showroom |
0,8 |
1 |
1,4 |
85% |
Per 100 m2 bvo |
Grootschalige detailhandel: winkel formules die vanwege de omvang en aard van het assortiment een groot oppervlak nodig hebben en welke bij voorkeur gelegen zijn op perifere locaties, bijvoorbeeld verkooppunten van auto's, boten en caravans, keukens en sanitair , woninginrichting en meubels, bovenregionale bouwmarkten.
Perifeer:alle terreinen of locaties binnen de bebouwde kom, in of nabij bedrijventerreinen, met een goede autobereikbaarheid, die niet binnen of nabij een bestaand of gepland winkelgebied liggen.
Showroom:autoverkoop (excl. garage deel), meubelverkoop e.d.
Toelichting Winkels:
De parkeernormen moeten volledig op eigen terrein gerealiseerd worden.
In het centrum kan hiervan afgeweken worden om zodoende dubbelgebruik van de parkeerplaatsen mogelijk te maken.
De parkeerplaatsen ten behoeve van bezoekers moeten altijd toegankelijk en beschikbaar blijven als zodanig.
Bij voorzieningen in deze categorie moet ook nagegaan worden of er van de te realiseren parkeerplaatsen één of meer parkeerplaatsen aangewezen moeten worden als Gehandicaptenparkeerplaats (GPP), waarbij de afmetingen van de GPP ook aangepast is.
4.3 Parkeernormen Categorie Kantoren:
|
Centrum (zie 3.h.) |
Schil |
Rest |
Aandeel bezoekers |
Opmerkingen |
(Commerciële) dienstverlening (kantoren met baliefunctie) |
2,0 |
2,5 |
3,0 |
20% |
Per 100 m2 bvo |
Kantoren (kantoren zonder baliefunctie) |
1,5 |
1,7 |
1,9 |
5% |
Per 100 m2 bvo |
Toelichting Kantoren:
De parkeernormen moeten volledig op eigen terrein gerealiseerd worden. De parkeerplaatsen ten behoeve van bezoekers moeten altijd toegankelijk en beschikbaar blijven als zodanig.
Bij voorzieningen in deze categorie moet ook nagegaan worden of er van de te realiseren parkeerplaatsen één of meer parkeerplaatsen aangewezen moeten worden als Gehandicaptenparkeerplaats (GPP), waarbij de afmetingen van de GPP ook aangepast is.
4.4 Parkeernormen Categorie Bedrijven:
|
Centrum (zie 3.h.) |
Schil |
Rest |
Aandeel bezoekers |
Opmerkingen |
Arbeidsextensieve/ bezoekersextensieve bedrijven (loods, opslag, groothandel, transportbedrijf e.d.) |
0,5 |
0,6 |
0,8 |
5% |
Per 100 m2 bvo |
Arbeidsintensieve / bezoekersextensieve bedrijven (industrie, garagebedrijf, laboratorium, werkplaats) |
1,5 |
2,0 |
2,5 |
5% |
Per 100 m2 bvo |
Bedrijfsverzamelgebouw |
1,7 |
1,7 |
1,7 |
10% |
Per 100 m2 bvo |
Toelichting Bedrijven:
De parkeernormen moeten volledig op eigen terrein gerealiseerd worden. De parkeerplaatsen ten behoeve van bezoekers moeten altijd toegankelijk en beschikbaar blijven als zodanig.
4.5 Parkeernormen Categorie Recreatie:
|
Centrum (zie 3.h.) |
Schil |
Rest |
Aandeel bezoekers |
Opmerkingen |
Café I bar/ discotheek / cafetaria |
6,0 |
6,0 |
7,0 |
90% |
Per 100 m2 bvo |
Restaurant |
10,0 |
10,0 |
14 |
80% |
Per 100 m2 bvo |
Museum / Bibliotheek |
0,5 |
0,7 |
1,0 |
95% |
Per 100 m2 bvo |
Bioscoop/ theaters/ schouwburg |
0,2 |
0,2 |
0,3 |
|
Per zitplaats |
Sporthal (binnen) |
2,0 |
2,2 |
2,5 |
|
Per 100 m2 bvo. Gymlokalen met alleen school- functie hebben geen extra parkeervraag |
Sportveld (buiten) |
27 |
27 |
27 |
95% |
Ha. Netto terrein * J |
Dansstudio |
3,0 |
3,0 |
4,0 |
95% |
Per 100 m2 bvo |
Sportschool |
3,0 |
3,0 |
4,0 |
95% |
Per 100 m2 bvo |
Squashhal/-banen |
2,0 |
2,0 |
2,0 |
90% |
Per baan |
Tennisbanen |
3,0 |
3,0 |
3,0 |
90% |
Per baan |
Golfbaan |
|
|
8,0 |
95% |
Per hole |
Bowlingbaan / biljartzaal |
2,5 |
2,5 |
2,5 |
95% |
Per baan/tafel |
Stadion |
0,2 |
0,2 |
0,2 |
95% |
Per zitplaats |
Evenementenhal / beursgebouw/ congresgebouw |
5,0 |
7,0 |
10,0 |
99% |
Per 100 m2 bvo |
Zwembad |
9,0 |
10,0 |
11,0 |
90% |
Per 100 m2 opp.bassin |
Themapark / pretpark |
12,0 |
12,0 |
12,0 |
99% |
Ha. Netto terrein ** J |
Overdekte speeltuin/ -hal |
12,0 |
12,0 |
12,0 |
90% |
Per 100 m2 bvo |
Manege |
|
|
0,5 |
90% |
Per box |
Sociaal cultureeel centrum/ wijk- of verenigingsgebouw |
3,0 |
3,0 |
3,0 |
90% |
Per 100 m2 bvo |
Casino/ gokhal |
3,0 |
4,0 |
5,0 |
85% |
Per 100 m2 bvo |
Sexinrichting |
3,5 |
4,0 |
5,0 |
90% |
Per 100 m2 bvo |
|
* Ha. Netto terrein : Het betreft hier de sportvelden zelf inclusief de kantine, maar niet het bijbehorende parkeerterrein.
**Ha. Netto terrein: Het betreft hier de ruimte voor de attracties waar de bezoekers ook voor komen. Het is excl. het parkeerterrein, evt. wandelbossen, grote vijvers (zonder attractie erbij) e.d. waar bezoekers niet specifiek voor komen.
Toelichting Recreatie
Richtlijn is dat de parkeernormen volledig op eigen terrein gerealiseerd worden. Per functie en locatie is een afweging hiervan noodzakelijk.
In het centrum kan hiervan afgeweken worden om zodoende dubbelgebruik van de parkeerplaatsen mogelijk te maken.
De parkeerplaatsen ten behoeve van bezoekers moeten altijd toegankelijk en beschikbaar blijven als zodanig.
Bij voorzieningen in deze categorie moet ook nagegaan worden of er van de te realiseren parkeerplaatsen ook één of meer parkeerplaatsen aangewezen moeten worden als Gehandicaptenparkeerplaats (GPP), waarbij de afmetingen van de GPP ook aangepast is.
4.6 Parkeernormen Categorie Zorgvoorzieningen:
|
Centrum (zie 3.h.) |
Schil |
Rest |
Aandeel bezoekers |
Opmerkingen |
Ziekenhuis |
1,7 |
1,7 |
1,7 |
|
Per bed. Bij vaste bezoek bovengrens hanteren. |
Arts / Maatschap / Kruisgebouw / Therapeut |
2,0 |
2,0 |
2,0 |
65% |
Per behandelkamer Met minimum van 3 parkeerplaatsen / praktijk |
Toelichting Zorgvoorzieningen:
De parkeernormen moeten volledig op eigen terrein gerealiseerd worden. De parkeerplaatsen ten behoeve van bezoekers moeten altijd toegankelijk en beschikbaar blijven als zodanig.
Bij voorzieningen in deze categorie moet ook nagegaan worden of er van de te realiseren parkeerplaatsen één of meer parkeerplaatsen aangewezen moeten worden als Gehandicaptenparkeerplaats (GPP), waarbij de afmetingen van de GPP ook aangepast is.
4.7 Parkeernormen Categorie Onderwijsvoorzieningen:
|
Centrum (zie 3.h.) |
Schil |
Rest |
Aandeel bezoekers |
Opmerkingen |
WO /HBO-dag/ |
20,0 + 7,0 |
20,0 + 7,0 |
20,0 + 7,0 |
|
Per collegezaal. Per leslokaal. |
MBO (ROC) |
|||||
|
|||||
|
|
|
|
|
Totale parkeervraag = collegezalen + leslokalen (collegezaal = ±150 zitplaatsen; leslokaal = ±30 zitplaatsen) |
Voorbereidend beroepsonderwijs (VWO, HAVO.Vbo)- dag |
1,0 |
1,0 |
1,0 |
|
Per leslokaal Leslokaal = ± 30 zitplaatsen |
Avondonderwijs |
1,0 |
1,0 |
1,0 |
|
Per student |
Basisonderwijs |
1,0 |
1,0 |
1,0 |
|
Per leslokaal. Excl. Kiss & Rides J Leslokaal = ± 30 zitplaatsen |
Crèche/ Peuterspeelzaal/ Kinderdagverblijf |
0,8 |
0,8 |
0,8 |
|
Per arbeidsplaats. Excl. Kiss & Ridea J |
De parkeernorm bij nieuwbouw of uitbreiding van basisscholen/kinderdagverblijven e.g. bestaat uit twee componenten:
- •
De aangegeven norm per leslokaal t.b.v. personeel.
- •
Een norm van het aantal parkeerplaatsen wat nodig is voor het wegbrengen en halen van kinderen.
Toelichting Onderwijsvoorzieningen:
Bij kinderdagverblijven is kenmerkend dat bijna alle kinderen met de auto worden gebracht en gehaald. Ook bij basisscholen worden veel kinderen met de auto gebracht en gehaald. Er is hierbij wel sprake van een zekere spreiding, niet iedereen brengt of haalt zijn/haar kind op hetzelfde tijdstip. Voor de bepaling van het aantal parkeerplaatsen voor het halen en brengen bij basisscholen en kinderdagverblijven wordt de rekenmethode van bijlage 2 gehanteerd.
Voor een school met een regionale functie moet bij de dimensionering van de parkeervakken rekening gehouden worden met het feit dat ook personenbusjes gebruikmaken van de parkeervoorzieningen.
De parkeernormen moeten volledig op eigen terrein gerealiseerd worden. De parkeerplaatsen ten behoeve van bezoekers moeten altijd toegankelijk en beschikbaar blijven als zodanig.
Bij voorzieningen in deze categorie moet ook nagegaan worden of er van de te realiseren parkeerplaatsen één of meer parkeerplaatsen aangewezen moeten worden als Gehandicaptenparkeerplaats (GPP), waarbij de afmetingen van de GPP ook aangepast is.
Arbeidsplaats = maximaal gelijktijdig aanwezige werknemers.
4.8 Parkeernormen Categorie Overige voorzieningen:
|
Centrum Schil Rest Aandeel Opmerkingen |
||||
(zie 3.h.) |
|
|
bezoekers |
|
|
Hotel |
1,5 |
1,5 |
1,5 |
|
Per kamer |
Volkstuin |
|
|
0,3 |
|
Per perceel |
Religiegebouw |
0,2 |
0,2 |
0,2 |
|
Per zitplaats |
Begraafplaats / crematorium |
30 |
30 |
30 |
|
Per gelijktijdige begrafenis / crematie |
Toelichting Overige voorzieningen:
De parkeernormen moeten volledig op eigen terrein gerealiseerd worden.
De parkeerplaatsen ten behoeve van bezoekers moeten altijd toegankelijk en beschikbaar blijven als zodanig.
Bij voorzieningen in deze categorie moet ook nagegaan worden of er van de te realiseren parkeerplaatsen één of meer parkeerplaatsen aangewezen moeten worden als Gehandicaptenparkeerplaats (GPP), waarbij de afmetingen van de GPP ook aangepast is.
Voor functies waarvan hier geen parkeernormen beschreven bepaalt het college de te hanteren parkeernorm
5 Vaststelling Parkeernorm
Werkwijze vaststellen parkeernorm voor bouwactiviteiten en functiewijzigingen:
- a.
De regiegroep, en indien deze er niet is, het projectteam van de betreffende ontwikkeling en indien deze er niet zijn, het team Expertise en Ontwerp doet een voorstel over de parkeernorm en het aantal vereiste parkeerplaatsen.
- b.
Op grond van eigenschappen van de parkeersituatie (onder andere aantrekkelijkheid, kwaliteit en invloedgebied van de functie) in verhouding tot concurrenten of alternatieven en op grond van mobiliteitskenmerken van de gebruikers / bezoekers kan er gekozen worden om een lagere parkeernorm te hanteren. In bijlage 3 staat voor een groot aantal functies de parkeernorm met een bandbreedte aangegeven. De geldende parkeernorm is de hoogste waarde binnen deze bandbreedte.
De regiegroep, en indien deze er niet is het projectteam van de betreffende ontwikkeling, motiveert of binnen de bandbreedte een lagere parkeernorm dan de maximale norm toegepast kan worden. Het projectteam doet hiervoor een voorstel aan de regiegroep.
- c.
Indien er geen projectteam is om een voorstel te doen voor de te hanteren parkeernorm zal het team Expertise en Ontwerp een voorstel doen.
- d.
Alleen Burgemeester & Wethouders kunnen tot een lagere parkeernorm besluiten dan volgens de aangegeven bandbreedte in bijlage 3 noodzakelijk is.
- e.
e. Afronding van de parkeernormen binnen de op te stellen parkeerbalans vindt als volgt plaats: < 0,5 = 0 en 0,5 = 1. De afronding vindt plaats in de allerlaatste fase bij de bepaling van het totaal noodzakelijke aantal parkeerplaatsen.
6 PARKEERBALANS
Voor het vaststellen van het aantal te realiseren parkeerplaatsen op basis van de parkeernorm kan gebruik gemaakt worden van een parkeerbalans. Met een parkeerbalans kan de (on)balans tussen parkeervraag en parkeeraanbod binnen een bepaald gebied worden berekend. Vaak valt de parkeervraag van functies niet samen in de tijd. Gecombineerd gebruik van parkeerplaatsen is dan mogelijk. De mogelijkheid tot gecombineerd gebruik binnen een gebied hangt af van de mate van openbaarheid en de locatie van de parkeervoorzieningen en van de loopafstanden naar de bestemming.
De opgenomen parkeernormen en aanwezigheidspercentages geven een indicatie van de omvang van de benodigde aantal parkeerplaatsen. De te hanteren aanwezigheidspercentages voor de verschillende periodes van de dag/week zijn weergegeven in tabel 4.
Tabel 4: Aanwezigheidspercentages
|
Werkdag overdag |
Werkdag middag |
Werkdag Avond |
Koop- avond |
Zaterdag middag |
Zaterdag Avond |
Zondag Middag |
Woningen |
50 |
60 |
100 |
90 |
60 |
60 |
70 |
Detailhandel |
30 |
70 |
20 |
100 |
100 |
0 |
0 |
Kantoor |
100 |
100 |
5 |
10 |
5 |
0 |
0 |
Bedrijven |
100 |
100 |
5 |
10 |
5 |
0 |
0 |
Sociaal cultureel |
10 |
40 |
100 |
100 |
60 |
90 |
25 |
Sociaal medisch |
100 |
100 |
30 |
15 |
15 |
5 |
5 |
Ziekenhuis |
85 |
100 |
40 |
50 |
25 |
40 |
40 |
Dagonderwijs |
100 |
100 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Avondonderwijs |
0 |
0 |
100 |
100 |
0 |
0 |
0 |
Bibliotheek |
30 |
70 |
100 |
70 |
75 |
0 |
0 |
Museum |
20 |
45 |
0 |
0 |
100 |
0 |
90 |
Restaurant |
30 |
40 |
90 |
95 |
70 |
100 |
40 |
Café |
30 |
40 |
90 |
85 |
75 |
100 |
45 |
Bioscoop, theater |
15 |
30 |
90 |
90 |
60 |
100 |
60 |
Sport |
30 |
50 |
100 |
90 |
100 |
90 |
85 |
Het kan ook zijn dat één gebouw meerdere functies heeft. De parkeernorm voor het gebouw wordt dan bepaald door een parkeerbalans voor het gebouw op te stellen. Voor alle functies binnen het gebouw wordt de parkeernorm vastgesteld en wordt nagegaan of gecombineerd gebruik van parkeerplaatsen mogelijk is.
7 ALTERNATIEVE OPLOSSING PARKEERNORMEN
Indien het voor een bouwplan werkelijk onmogelijk is om aan de gestelde parkeernormering te kunnen voldoen worden er enkele oplossingen aangegeven om het afgeven van een bouwvergunning toch mogelijk te maken. De parkeermogelijkheden op eigen terrein moeten daarbij wel altijd maximaal ingevuld worden. De aangegeven oplossingen dienen dus alleen voor de nog ontbrekende parkeerplaatsen.
- 1.
Alternatieve oplossing buiten openbaar gebied.
De initiatiefnemer komt zelf met een oplossing, waardoor het parkeren niet in openbaar gebied hoeft te gebeuren. De parkeerplaatsen worden op een terrein gerealiseerd dat op zeer korte loopafstand is gelegen. Hierbij moet schriftelijk vastgelegd worden dat deze parkeerplaatsen bij het betreffende bouwplan horen en als zodanig gehandhaafd moeten blijven.
Burgemeester & Wethouders van de gemeente moet deze constructie goedkeuren.
- 2.
Alternatieve oplossing in openbaar gebied.
De gemeente ziet mogelijkheden om in de directe omgeving de parkeerplaatsen te realiseren in openbaar gebied (al dan niet in een parkeergarage) en acht dit ook wenselijk. De lasten, inclusief de beheerslasten, van deze parkeerplaatsen moeten opgenomen worden in de exploitatieovereenkomst met de initiatiefnemer. Beide partijen moeten akkoord gaan met deze constructie.
- 3.
Toepassen van een afkoopsom.
De parkeerplaatsen worden afgekocht met een afkoopsom per parkeerplaats, als beide partijen hiermee schriftelijke akkoord gaan.
Alleen Burgemeester & Wethouders kunnen tot het toepassen van bovenstaande mogelijkheden besluiten.
8. IN WERKING TREDING BELEIDSREGEL
Deze beleidsregel treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het gemeenteblad waarin zij wordt geplaatst. Tegelijk met deze inwerkingtreding vervalt de Beleidsregel Parkeernormen Helmond 2017.
De nieuwe Beleidsregel zal gelden voor alle nieuwe en lopende initiatieven waarvoor nog geen omgevingsvergunning is verleend of bestemmingsplanwijziging in procedure is gebracht?
Ondertekening
Besloten in de vergadering van 17 december 2019.
De burgemeester,
De gemeentesecretaris ,
Bijlage 1.1
Gebiedsindeling
De indeling van de gebieden is conform de Statistische gebiedsindeling van de gemeente Helmond.
Centrumgebied |
Schil |
Overige buurten/wijken |
|
1000 Centrum 1004 Stationsgebied |
1003 Heipoort 1005 Vossenberg 1006 Annabuurt/Suytkade 1007 Steenweg e.o. 1500 West |
Overig |
Bijlage 1.2
Aanduiding gebied behorende bij 3.h.
Bijlage 2
Rekenmethode voor halen en brengen bij basisscholen en kinderdagverblijven.
groepen 1 t/m 3:
aantal leerlingen x % leerlingen met auto x 0,51 x 0,752
+
groepen 4 t/m 8:
aantal leerlingen x % leerlingen met auto x 0,251 x 0,852
+
kinderdagverblijf
aantal leerlingen x % leerlingen met auto x 0,251 x 0,752
=
het totaal aantal parkeerplaatsen voor halen en brengen
= reductiefactor parkeerduur
- -
groepen 1 t/m 3 gemiddeld 10 minuten in periode van 20 minuten = 0,5
- -
groepen 4 t/m 8 gemiddeld 2,5 minuten in periode van 10 minuten = 0,25
- -
kinderdagverblijf gemiddeld 15 minuten in periode van 60 minuten = 0,25
2 = reductiefactor aantal kinderen per auto
- -
groepen 1 t/m 3 = 0,75
- -
groepen 4 t/m 8 = 0,85
- -
kinderdagverblijf= 0,75
het percentage leerlingen dat wordt gebracht en gehaald ligt tussen de 1% en 60%. Dit is onder meer afhankelijk van:
stedelijksheidsgraad;
stedelijke zone;
de gemiddelde afstand naar school
Gemiddeld ligt het percentage op:
- -
groepen 1 t/m 3: 30 - 60%
- -
groepen 4 t/m 8: 5 - 40%
- -
kinderdagverblijf: 50 - 80%
Bij gescheiden aanvangs- en eindtijd van de groepen 1 t/m 3 en 4 t/m 8 mag het aantal parkeerplaatsen voor halen en brengen met maximaal 40% worden gereduceerd.
Bron: CROW; publicatie 182; Parkeerkencijfers- Basis voor parkeernormering; juni 2003.
Bijlage 3.1 BANDBREEDTE PARKEERNORMEN NAAR CATEGORIE
In hoofdstuk 4 staan de te hanteren parkeernormen naar functie/ categorie uitgesplitst. Op grond van eigenschappen van de parkeersituatie (onder andere aantrekkelijkheid, kwaliteit en invloedsgebied van de functie) in verhouding tot alternatieven en op grond van mobiliteitskenmerken van de gebruikers kan worden overwogen om een lagere parkeernorm te hanteren.
Onderstaand staat per functie / categorie de bandbreedte aangegeven waar binnen er mogelijk afgeweken kan worden van de geldende parkeernorm. De geldende parkeernorm is de hoogste waarde binnen deze bandbreedte.
De regiegroep, en indien deze er niet is de projectgroep, kan gemotiveerd bepalen of binnen de bandbreedte een lagere parkeernorm dan de maximale norm toegepast kan worden. Het projectteam doet hiervoor een voorstel aan de regiegroep.
Bandbreedte parkeernormen Categorie Wonen:
|
Centrum |
Schil |
Rest |
Aandeel bezoekers |
Opmerkingen |
Koopwoningen:
|
1.2 – 1.4 1,2 - 1,4 1,3 -1,5 |
1,2 - 1,4 1.4 - 1,6 1,5 -1,7 |
1,3 -1,6 1,6 -1,8 1,7 - 2,0 |
0,3 pp per woning |
Per woning Op eigen terrein moet minimaal 1 parkeerplaats gerealiseerd worden. |
Huurwoningen:
|
1,2 1,2 - 1,5 |
1,2 - 1,4 1,4-1,7 |
1,3 -1,6 1,6 - 2,0 |
0,3 pp per woning |
Per woning Op eigen terrein moet minimaal 1 parkeerplaats gerealiseerd worden. |
Serviceflat/ aanleunwoning |
0,5 - 1,0 |
0,5 - 1,0 |
0,5 - 1,0 |
0,3 pp per woning |
Per woning |
Verpleegtehuis/ verzorgingstehuis |
0,5 - 0,7 |
0,5 - 0,7 |
0,5 - 0,7 |
60% |
Per wooneenheid |
Studentenhuisvesting ( kamers) |
0,2 - 0,6 |
0,2 - 0,6 |
0,2 - 0,6 |
0,2 pp per woning |
Per kamer |
Bandbreedte parkeernormen Categorie Winkels:
|
Centrum |
Schil |
Rest |
Aandeel bezoekers |
Opmerkingen |
Binnensteden / |
2,5 - 3,5 |
|
|
85% |
Per 100 m2 bvo |
hoofdwinkelgebieden |
|
|
|
|
|
Stadsdeel-, wijk- en |
2,5 -4 |
2,5 -4 |
2,5 -4 |
85% |
Per 100 m2 bvo |
buurtcentra |
|
|
|
|
|
Supermarkt |
4-6 |
4-6 |
4-6 |
|
Per 100 m2 bvo |
(wijkverzorgend) |
|
|
|
|
|
Supermarkt (stad- |
4 -10 |
4 -10 |
4 -10 |
|
Per 100 m2 bvo |
/streekverzorgend) |
|
|
|
|
|
Grootschalige detailhandel 5) |
|
4,5 - 6,5 |
5,5 - 7,5 |
85% |
Per 100 m2 bvo |
Bouwmarkt/tuincentra |
nvt |
2,2 - 2,7 |
2,2 - 2,7 |
|
Per 100 m2 bvo |
(Week)Markt |
2,5 -4 |
2,5 -4 |
2,5 -4 |
85% |
Per 100 m2 bvo 1 m1 = 6 m2 bvo (indien geen |
|
|
|
|
|
parkeren achter kraam dan + |
|
|
|
|
|
1 pp per standhouder) |
Showroom* 1 |
0,6 - 0,8 |
0,8 - 1 |
1,2 - 1,4 |
85% |
Per 100 m2 bvo 1 |
Bandbreedte parkeernormen Categorie Kantoren:
|
Centrum |
Schil |
Rest |
Aandeel bezoekers |
Opmerkingen |
(Commerciële) dienstverlening (kantoren met baliefunctie) |
1,5 - 2,0 |
2,0 - 2,5 |
2,5 - 3,0 |
20% |
Per 100 m2 bvo |
Kantoren (kantoren zonder baliefunctie) |
0,8 - 1,5 |
1,0 - 1,7 |
1,2 - 1,9 |
5% |
Per 100 m2 bvo |
Bandbreedte parkeernormen Categorie Bedrijven:
|
Centrum |
Schil |
Rest |
Aandeel bezoekers |
Opmerkingen |
Arbeidsextensieve / bezoekersextensieve bedrijven (loods, opslag, roothandel, transportbedrijf e.d.) |
0,4 - 0,5 |
0,5 - 0,6 |
0,7 - 0,8 |
5% |
Per 100 m2 bvo |
Arbeidsintensieve / bezoekersextensieve bedrijven (industrie, garagebedrijf, laboratorium, werkplaats) |
1,0 - 1,5 |
1,5 - 2,0 |
2,0 - 2,5 |
5% |
Per 100 m2 bvo |
Bedrijfsverzamelgebouw |
0,8 - 1,7 |
0,8 - 1,7 |
0,8 - 1,7 |
10% |
Per 100 m2 bvo |
Bandbreedte parkeernormen Categorie Recreatie:
|
Centrum |
Schil |
Rest |
Aandeel bezoekers |
Opmerkingen |
||
Café I bar/ discotheek / cafetaria |
4,0 - 6,0 |
4,0 - 6,0 |
5,0 - 7,0 |
90% |
Per 100 m2 bvo |
||
Restaurant |
8,0 -10,0 |
8,0 -10,0 |
12 -14 |
80% |
Per 100 m2 bvo |
||
Museum / Bibliotheek |
0,3 - 0,5 |
0,5 - 0,7 |
0,9 -1,0 |
95% |
Per 100 m2 bvo |
||
Bioscoop/ theaters/ schouwburg |
0,1 - 0,2 |
0,1 - 0,2 |
0,2 - 0,3 |
|
Per zitplaats |
||
Sporthal (binnen) |
1,5 - 2,0 |
1,7 - 2,2 |
2,0 - 2,5 |
|
Per 100 m2 bvo. Gymlokalen met alleen school- functie hebben geen extra parkeervraag |
||
Sportveld (buiten) |
13 - 27 |
13 - 27 |
13 - 27 |
95% |
Ha. Netto terrein 6 |
||
Dansstudio |
2,0 - 3,0 |
2,0 - 3,0 |
3,0 - 4,0 |
95% |
Per 100 m2 bvo |
||
Sportschool |
3,0 |
3,0 |
4,0 |
95% |
Per 100 m2 bvo |
||
Squashhal/-banen |
1,0 -2,0 |
1,0 - 2,0 |
1,0 - 2,0 |
90% |
Per baan |
||
Tennisbanen |
2,0 - 3,0 |
2,0 - 3,0 |
2,0 - 3,0 |
90% |
Per baan |
||
Golfbaan |
|
|
6,0 - 8,0 |
95% |
Per hole |
||
Bowlingbaan / biljartzaal |
1,5 - 2,5 |
1,5 - 2,5 |
1,5 - 2,5 |
95% |
Per baan/tafel |
||
Stadion |
0,04 - 0,2 |
0,04 - 0,2 |
0,04 -0,2 |
95% |
Per zitplaats |
||
Evenementenhal / beursgebouw/ congresgebouw |
3,0 - 5,0 |
4,0 - 7,0 |
5,0 - 10,0 |
99% |
Per 100 m2 bvo |
||
Zwembad |
7,0 - 9,0 |
8,0 - 10,0 |
9,0 -11,0 |
90% |
Per 100 m2 opp.bassin |
||
Themapark / pretpark |
4,0 - 12,0 |
4,0 - 12,0 |
4,0 -12,0 |
99% |
Ha. Netto terrein7 |
||
Overdekte speeltuin/ -hal |
3,0 - 12,0 |
3,0 - 12,0 |
3,0 -12,0 |
90% |
Per 100 m2 bvo |
||
Manege |
|
|
0,3 - 0,5 |
90% |
Per box |
||
Soc. Cultureel centrum / wijk-/verenigingsgebouw |
1,0 - 3,0 |
1,0 - 3,0 |
1,0 - 3,0 |
90% |
Per 100 m2 bvo |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bandbreedte parkeernormen Categorie Zorgvoorzieningen:
|
Centrum |
Schil |
Rest |
Aandeel bezoekers |
Opmerkingen |
Ziekenhuis |
1,5 - 1,7 |
1,5 - 1,7 |
1,5 -1,7 |
|
Per bed. Bij vaste bezoek- bovengrens hanteren. |
Arts / Maatschap / Kruisgebouw / Therapeut |
1,5 - 2,0 |
1,5 - 2,0 |
1,5 - 2,0 |
65% |
Per behandelkamer Met minimum van 3 parkeerplaatsen / praktijk |
Bandbreedte parkeernormen Categorie Onderwijsvoorzieningen:
|
Centrum |
Schil |
Rest |
Aandeel bezoekers |
Opmerkingen |
WO /HBO-dag/ MBO (ROC) |
20,0 + 5,0 - 7,0 |
20,0 + 5,0 - 7,0 |
20,0 + 5,0 - 7,0 |
|
Per collegezaal. Per leslokaal. Totale parkeervraag = collegezalen + leslokalen (collegezaal = ±150 zitplaatsen; leslokaal=± 30 zitplaatsen) |
Voorbereidend beroepsonderwijs (VWO, HAVO, Vbo)- dag |
0,5 -1,0 |
0,5 -1,0 |
0,5 -1,0 |
|
Per leslokaal Leslokaal = ± 30 zitplaatsen |
Avondonderwijs |
0,5 -1,0 |
0,5 -1,0 |
0,5 -1,0 |
|
Per student |
Basisonderwijs |
0,5 -1,0 |
0,5 -1,0 |
0,5 -1,0 |
|
Per leslokaal. Excl. Kiss & Rides J Leslokaal = ± 30 zitplaatsen |
Crèche/ Peuterspeelzaal/ Kinderdagverblijf |
0,6 - 0,8 |
0,6 - 0,8 |
0,6 - 0,8 |
|
Per arbeidsplaats. Excl. Kiss & Ride aJ |
Bandbreedte parkeernormen Categorie Overige voorzieningen:
|
Centrum ** Schil ** Rest Aandeel Opmerkingen |
||||
|
|
|
bezoekers |
|
|
Hotel |
0,5 -1,5 |
0,5 -1,5 |
0,5 -1,5 |
|
Per kamer |
Volkstuin |
|
|
0,3 |
|
Per perceel |
Religiegebouw |
0,1 - 0,2 |
0,1 - 0,2 |
0,1 - 0,2 |
|
Per zitplaats |
Begraafplaats / crematorium |
15 - 30 |
15 - 30 |
15 - 30 |
|
Per gelijktijdige begrafenis / crematie |
Noot
1Voor een tuinparkeerplaats wordt een lagere norm dan 1 aangehouden omdat de ervaring leert dat in een aantal gevallen na verloop van tijd een deel van de tuinparkeerplaatsen verwijderd worden en de ruimte bij de tuin wordt gevoegd. Als het niet juridisch vastligt dat de parkeerplaats ook altijd een parkeerplaats moet blijven is dit niet te voorkomen.
Noot
2Indien juridisch is vastgelegd dat de tuinparkeerplaats ook altijd een parkeerplaats moet blijven, kan wel van een berekeningswaarde van 1 , 0 uitgegaan worden in plaats van de aangegeven 0 , 85 . Indien er sprake is van een zeer brede of lange oprit (of in geval van een ruim erf) kan de rekenwaarde opgehoogd worden tot een maximum van de norm die bij de betreffende woning gesteld wordt. Dit moet per situatie beoordeeld worden.
Noot
4Bij ten minste een binnenmaat van 6,00 meter lengte en 3,00 meter breedte is er voor de berekening van de parkeernorm sprake van een garage.
Noot
3Met een "dubbele parkeerplaats" wordt bedoeld een brede oprit (tenminste 4,50m.) op particulier terrein. De inrit vanaf de openbare weg kan smaller zijn als de parkeerplaatsen maar bereikbaar zijn. De breedte van de inrit vanaf de openbare weg wordt bepaald op basis van de "Beleidsregels uitritten" en niet op basis van de breedte van de oprit op particulier terrein.
Noot
5)Grootschalige detailhandel: winkelformules die vanwege de omvang en aard van het assortiment een groot oppervlak
nodig hebben en welke bij voorkeur gelegen zijn op perifere locaties (auto's, boten en caravans, keukens en sanitair, woninginrichting en meubels, bovenregionale bouwmarkten).
Perifeer: alle terreinen of locaties binnen de bebouwde kom die niet binnen of nabij een bestaand of gepland winkelgebied liggen
Showroom: autoverkoop (excl. garage deel), meubelverkoop e.d.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl