Beleidsregels Meeneembare Voorzieningen Gemeente Ommen 2018

Geldend van 29-03-2023 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2018

Intitulé

Beleidsregels Meeneembare Voorzieningen Gemeente Ommen 2018

- de van toepassing zijnde artikelen van de Participatiewet

- het wenselijk is om nadere regels te stellen voor het beleid over en de uitvoering van meeneembare voorzieningen om werknemers met structurele fysieke en/of functionele beperkingen werkzaam te laten zijn;

Artikel 1 Algemene bepalingen

In deze beleidsregels wordt verstaan onder:

  • a. belanghebbende: het lid van de doelgroep dat aanspraak maakt op ondersteuning of aan wie ondersteuning wordt geboden;

  • b. doelgroep: de personen aan wie op grond van artikel 7, eerste lid onder a van de Participatiewet door de gemeente ondersteuning kan worden geboden.

Artikel 2 Recht op aanspraak op meeneembare voorzieningen

  • 2.1 De doelgroep voor deze regeling zijn mensen die in verband met een structurele functionele en fysieke beperking als gevolg van ziekte of gebrek moeilijk hun werk kunnen doen of moeilijk een baan kunnen vinden, en die behoren tot de doelgroep van de Participatiewet .

  • 2.2 De voorziening is naar verwachting minimaal zes maanden nodig.

Artikel 3 Geen recht op aanspraak op meeneembare voorzieningen

Geen recht op aanspraak op meeneembare voorzieningen bestaat wanneer aanvrager

  • 3.1 Recht heeft op een voorziening in het kader van artikel 35 Wet WIA

  • 3.2 Een Wsw-dienstbetrekking heeft (werkzaam is in een Wsw-bedrijf met een Wsw-indicatie; gedetacheerd is bij regulier bedrijf vanuit een Wsw-bedrijf of in het kader van begeleid werken met een Wsw-indicatie bij een reguliere werkgever in dienst is); Aanvrager kan een beroep doen op meeneembare voorzieningen via de Wsw.

  • 3.3 Voorzieningen die vergoed worden via de Zorgverzekeringswet/zorgverzekeraar worden niet vergoed.

Artikel 4 Aard van de voorzieningen en voorwaarden aan de voorzieningen

  • 4.1 De benodigde voorziening is in overwegende mate geschikt om de gevolgen van structurele beperkingen van het werk weg te nemen.

  • 4.2 De voorziening is een meeneembare voorziening indien er sprake is van een middel dat of dienst die met de natuurlijk persoon verplaatsbaar is en die de beperkingen van deze persoon - als gevolg van ziekte en/of gebrek bij het vinden en/of verrichten van inkomensvormende arbeid - wegneemt.

  • 4.3 De verstrekte voorziening is de goedkoopste en meest adequate oplossing.

  • 4.4 De voorziening wordt slechts verstrekt indien deze in overwegende mate op het individu van de aanvrager zijn afgestemd.

Artikel 5 (Geen) vergoeding van voorzieningen

  • 5.1 Voorzieningen worden niet verstrekt indien het (kosten van) een voorziening betreft die algemeen gebruikelijk is. Voorzieningen waarvoor een regeling is getroffen onder verantwoordelijkheid van het Ministerie van VWS of aanvullingen op die voorzieningen waarvoor een eigen bijdrage wordt gevraagd, worden niet vergoed.

  • 5.2 Bij het verstrekken van meeneembare voorzieningen wordt als eerst geput uit de hulpmiddelen die beschikbaar zijn op basis van de Wmo.

  • 5.3 De regeling komt tot stand in een gesprek tussen gemeente, werkgever en belanghebbende. Op basis van dit gesprek komt het nut en noodzaak van de gevraagde voorziening naar voren.

  • 5.4 De regeling komt tot stand in een gesprek tussen gemeente, werkgever en belanghebbende. Op basis van dit gesprek wordt de noodzaak van de voorziening, de mogelijkheden en wensen ten aanzien van de soort voorziening, en de financiering ervan besproken. Uitgangspunt is dat waar een voorziening de verantwoordelijkheid van de werkgever overstijgt de gemeente de meerwaarde vergoedt.

Artikel 6 Bruikleen en eigendom

  • 6.2 Voor de meeneembare voorzieningen wordt een normbedrag voor bruikleen en eigendom gehanteerd. Dit normbedrag sluit aan bij normbedrag L12 van het geldende Besluit beleidsregel UWV normbedragen voorzieningen. Voorzieningen onder de grens van het normbedrag worden in eigendom verstrekt tenzij de aard van de voorziening of de verwachte gebruiksduur zich daartegen verzet. Voorzieningen boven de grens van het normbedrag worden in bruikleen verstrekt.

Artikel 7 Hardheidsclausule

  • 7.2 Het college kan in bijzondere gevallen afwijken van de bepalingen in deze beleidsregel indien toepassing van de beleidsregel tot onbillijkheden van overwegende aard leidt.

Artikel 8 Inwerkingtreding en citeer

  • 1. Deze beleidsregel treedt een dag na bekendmaking in werking en met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2018.

  • 2. Deze beleidsregel wordt aangehaald als: Beleidsregels meeneembare voorzieningen Gemeente Ommen 2018.

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Ommen gelet op:

overwegende dat:

besluit vast te stellen de Beleidsregels Meeneembare Voorzieningen Gemeente Ommen 2018

Ondertekening

Aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van Ommen

Secretaris J.W.H. Blaauw, Burgemeester mr. drs. J.M. Vroomen,

Toelichting

Met de invoering van de Participatiewet hebben gemeente de verantwoordelijkheid gekregen mensen met een arbeidsbeperking én arbeidsvermogen ondersteunen bij het verkrijgen of behouden van werk. Deze ondersteuning kan plaatsvinden via jobcoaching, vervoer, intermediaire voorzieningen of meeneembare voorzieningen.

Mensen met een structurele en functionele beperking kunnen baat hebben bij een meeneembare voorziening om hun werk goed uit te kunnen voeren.

Aard en voorwaarden van de voorziening

Bij de beoordeling of een voorziening al dan niet een meeneembare voorziening is, wordt gekeken naar de volgende aspecten:

  • 1.

    Eenvoudige fysieke meeneembaarheid is geen eis.

Voor de meeneembaarheid van een werkvoorziening is niet vereist dat de werknemer met structureel functionele beperkingen deze zelf fysiek kan optillen en meenemen. Een werkvoorziening is ook meeneembaar als het transport alleen met mechanische ondersteuning mogelijk is, of als deze alleen met hulp van meerdere personen kan worden meegenomen.

  • 2.

    Niet aard- en nagelvast.

Een werkvoorziening is niet meeneembaar als deze aard- en nagelvast is verbonden met het eigendom van de werkgever. Achtergrond van deze gedachte is dat men iets wat zonder schade is los te maken, mee kan nemen en datgene, dat bij verwijdering schade veroorzaakt, moet laten zitten. Dit geldt voor bouwkundige aanpassingen van het bedrijfspand, aanbouwen, opbouwen, verbouwen. Voorbeelden: Rolstoeloprit, een aangepast toilet, elektrische deuren, een extra leuning bij de trap, een video-intercom etc.

  • 3.

    Niet functiegebonden.

De wel/niet meeneembaarheid is niet gekoppeld aan de functie. Een werknemer kan bij de nieuwe werkgever ook een andere functie dan de oude functie gaan vervullen, terwijl hij daarvoor dezelfde voorziening(en) nodig heeft.

Bij de verstrekking van een meeneembare voorziening wordt eerst gekeken of deze beschikbaar is binnen het aanbod van de hulpmiddelen krachtens de WMO.

Voorziening

Er is geen limitatieve lijst van voorzieningen. In principe kan elk product als een voorziening worden beschouwd als de noodzaak en meerwaarde in de werksfeer aantoonbaar zijn. Bij de keuze van voorzieningen voor de doelgroep voor gemeenten wordt aangesloten bij de voorzieningen 2015 van het UWV.

  • 1.

    Werkplekaanpassingen

  • 2.

    Autostoelen

  • 3.

    Bureau- en werkstoelen

  • 4.

    Computervoorzieningen, inclusief brailleapparatuur

Voorbeelden hiervan zijn:

  • Orthopedisch schoeisel;

  • Orthesen t.b.v. extremiteiten;

  • Audiovisuele hulpmiddelen;

  • Hulpmiddelen voor alarmeren/signaleren;

  • Hulpmiddelen bij het lezen (bijv. brailleleesregel, software);

  • Hulpmiddelen bij het schrijven;

  • Hulpmiddelen voor telecommunicatie;

  • Handgereedschap;

  • Meetinstrumenten;

  • ADL-hulpmiddelen (met name voor ernstige gewrichts- en neurologische aandoeningen);

  • Patiëntenliften.

Bij het verstrekken van sommige voorzieningen is het noodzakelijk dat de aanvrager wordt geïnstrueerd over het gebruik van de voorziening. De kosten van de training worden vergoed. De kosten van deze training worden niet getoetst aan het drempelbedrag omdat ze deel uitmaken van de hoofdvoorziening.

Wanneer onze aanbieder voor hulpmiddelen de gewenste meeneembare voorziening niet in het assortiment heeft dan kan gebruik gemaakt worden van de volgende lijst met aanbieders.

Orthopedisch schoeisel

  • Beter Lopen - Elferink Loopcomfort B.V. Krabben Orthopedische Schoentechniek B.V

  • Bronk B.V. Linneweever BV

  • Buchrnhornen B.V.Tilburg B.V. Livit B.V./Livit Orthopedie B.V.

  • Cuppen Orthopedie B.V. Loopcentrum voor Sport en Orthopedie

  • Donkersteeg Orthopedische Schoentechniek Luiten Orthopedie

  • Flipse Orthopedische Schoentechniek B.V. OIM Amersfoort B.V./ Haren/Hoogeveen/Leeuwarden

  • George in der Maur orth.schoentechniek Orth. Schoentechn. Antonius v.d. Linden

  • Graas Orthopedische Schoentechniek Penders Voetzorg Delft B.V. Den Haag/Doetichem/

  • Gouda/Heythuysen/Rotterdam/Tiel/Venlo

  • Grol Orthopedische Schoentechniek B.V. Pom Revalidatietechniek B.V.

  • Hanssen Footcare Roessingh Diensten Groep B.V.

  • Heetkamp Orth. Schoenentechnieken B.V. Roessingh Revalidatie Techniek B.V.

  • Heuvel Orthopedische Schoentechniek B.V. Schonagen Orthopedische Schoentechniek

  • Kaptein Orthopedie B.V. Sjef v. Nieuwenhoven Orthopedische

  • Kemerink Orthopedie B.V. Ton Jansen Orthopedische Schoentechniek

Hulpmiddelen voor blinden en slechtzienden

  • Buyitdirect.com N.V. Lexima Reinecker Vision B.V.

  • Diabolo ICT BV Optelec Nederland B.V.

  • Freedom Scientific Benelux B.V. Roessingh Diensten Groep B.V. • Health2Work B.V. V.O.F. Babbage Automation

  • Iris Huys Van Lent Systems B.V.

Hulpmiddelen voor motorisch gehandicapten (o.a. werkplekonderzoek)

  • Buyitdirect.com N.V. Optelec Nederland B.V.

  • Health2Work B.V. Roessingh Diensten Groep B.V.

  • Lexima Reinecker Vision B.V. Welzorg Open Vervoer

Meubilair en autostoelen

  • Maatwerk Revalidatie Techniek RSR Revalidatieservice B.V.

  • Mercado Medic Nederland B.V. Savas Seating BV (autostoelen)

  • Peereboom B.V./VOF V.O.F. Babbage Automation

  • Pom Revalidatietechniek B.V. Welzorg Open Vervoer

Bruikleen of eigendom

Voorzieningen onder de grens van het normbedrag worden in eigendom overdragen aan belanghebbende tenzij de aard van de voorziening of de verwachte gebruiksduur zich daartegen verzet. Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld een aangepast bureau terwijl de arbeidsduur korter is dan de levensduur van dat bureau. Ook wanneer de verwachting is dat de aandoening van belanghebbende dusdanig progressief is dat er sneller een nieuwe voorziening nodig is dan de verwachte levensduur van de ingezette voorziening. Over het algemeen worden voorzieningen met een kostprijs (exclusief btw) hoger dan het bedrag genoemd in tabel L12 op basis van het op dat moment geldende besluit beleidsregel UWV normbedragen voorzieningen 2015 in bruikleen verstrekt.