Verordening burgerinitiatief gemeente Nuenen c.a. 2023

Geldend van 31-03-2023 t/m heden

Intitulé

Verordening burgerinitiatief gemeente Nuenen c.a. 2023

De raad van de gemeente Nuenen c.a.;

gezien het voorstel van de agendacommissie van 16 februari 2023;

gelet op de desbetreffende bepalingen in de Gemeentewet;

B E S L U I T :

vast te stellen de hierna volgende:

Verordening burgerinitiatief gemeente Nuenen c.a. 2023

Artikel 1

In deze verordening wordt verstaan onder een burgerinitiatiefvoorstel: een voorstel van een initiatiefgerechtigde ter plaatsing op de agenda van de vergadering van de gemeenteraad.

Artikel 2

  • 1. Initiatiefgerechtigd zijn degenen die kiesgerechtigd zijn voor de verkiezing van de leden van de gemeenteraad en met die uitzondering dat voor de indiening van een burgerinitiatief geldt dat zij de leeftijd van zestien jaar moeten hebben bereikt.

  • 2. Voor de beoordeling of aan de vereisten voor initiatiefgerechtigdheid is voldaan, is de toestand op de dag van indiening van het verzoek bepalend.

Artikel 3

  • 1. De agendacommissie plaatst een burgerinitiatiefvoorstel op de agenda van zijn eerstvolgende vergadering.

  • 2. De gemeenteraad neemt in die vergadering een besluit over de geldigheid van het initiatief (procesbesluit).

  • 3. Een verzoek is geldig, wanneer:

    • a.

      Ten minste 75 initiatiefgerechtigden het voorstel ondersteunen;

    • b.

      Het een onderwerp betreft dat als bedoeld in artikel 4;

    • c.

      De indiening voldoet aan de voorwaarde in artikel 5.

  • 4. Wanneer de gemeenteraad een initiatief als geldig heeft beoordeeld, dan stelt de raad het burgerinitiatief in handen van het college van burgemeester en wethouders. Het college krijgt de gelegenheid binnen 30 dagen een advies aan de raad te geven.

  • 5. Met in achtneming van de periode benoemd in lid 4, neemt de agendacommissie een besluit over de agendering van het voorstel voor een raadsvergadering én indien dit wenselijk wordt geacht op de agenda van de beeldvormende en oordeelsvormende sessies.

Artikel 4

Een burgerinitiatief dient betrekking te hebben op een onderwerp dat behoort tot de bevoegdheid van de gemeenteraad, niet zijnde:

  • a.

    Een vraag over het gemeentelijk beleid;

  • b.

    Een klacht in de zin van hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht over een gedraging van het gemeentebestuur;

  • c.

    Een bezwaar in de zin van hoofdstuk 7 van de Algemene wet bestuursrecht tegen een besluit van het gemeentebestuur;

  • d.

    Een onderwerp waarover de gemeenteraad korter dan twee jaar voor de datum van indiening van het verzoek een besluit heeft genomen;

  • e.

    Een onderwerp waarvoor de gemeenteraad al subsidie verleent.

Artikel 5

  • 1. Het verzoek ter plaatsing van een burgerinitiatiefvoorstel op de agenda van de vergadering van de gemeenteraad wordt schriftelijk ingediend bij de voorzitter.

  • 2. Het verzoek bevat tenminste:

    • a.

      een nauwkeurige omschrijving van het burgerinitiatief;

    • b.

      een toelichting op het burgerinitiatiefvoorstel;

    • c.

      de achternaam, de voornamen, het adres, de geboortedatum en de handtekening van de verzoeker en zijn plaatsvervanger, en

    • d.

      een lijst met de voornamen, achternamen, woonplaats, geboortedata en handtekeningen van de initiatiefgerechtigden die het verzoek ondersteunen.

  • 3. Voor de indiening van het verzoek wordt gebruik gemaakt van een formulier dat bij de griffie kan worden aangevraagd door de initiatiefnemer.

  • 4. De griffie zal de initiatiefnemer gedurende de verdere procedure begeleiden.

Artikel 6

  • 1. De initiatiefnemer wordt via de griffier binnen 5 werkdagen na indiening geïnformeerd over de wijze waarop het initiatief behandeld zal gaan worden.

  • 2. Indien de gemeenteraad het verzoek afwijst, omdat dit niet onder de bevoegdheid van de raad, maar van het college van burgemeester en wethouders valt, stuurt de raad het verzoek door aan burgemeester en wethouders.

  • 3. Wanneer de gemeenteraad het initiatief geldig heeft verklaard (procesbesluit), nodigt de voorzitter van de raad de initiatiefnemer schriftelijk uit voor de vergadering waarvoor het burgerinitiatiefvoorstel is geagendeerd (inhoudelijk besluit). De verzoeker heeft tijdens deze vergadering de gelegenheid om zijn burgerinitiatiefvoorstel mondeling nader toe te lichten.

  • 4. Zo spoedig mogelijk nadat de gemeenteraad over het burgerinitiatiefvoorstel een besluit heeft genomen wordt dit besluit bekendgemaakt door kennisgeving van het besluit of van de zakelijke inhoud ervan in een van overheidswege uitgegeven blad of een dag-, nieuwsof huis-aan-huisblad, dan wel op een andere geschikte wijze.

  • 5. Tegelijkertijd met de bekendmaking wordt van het besluit mededeling gedaan aan initiatiefnemer.

  • 6. De initiatiefnemer wordt daarna door de griffier ingelicht over de vervolgstappen voor de uitwerking van het burgerinitiatief.

Artikel 7

  • 1. Deze verordening kan worden aangehaald als “Verordening burgerinitiatief gemeente Nuenen c.a. 2023”.

  • 2. Deze verordening treedt een dag na bekendmaking in werking.

  • 3. De “Verordening Burgerinitiatief 2004” wordt ingetrokken.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in zijn openbare vergadering van 16 maart 2023.

DE RAAD VOORNOEMD,

griffier,

M.J. van IJsseldijk MA MSc

voorzitter,

M.J. Houben MBA