Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR694033
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR694033/1
Nadere regeling mandaat en volmacht gemeente Ommen 2023
Geldend van 27-03-2023 t/m 06-11-2024 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2023
Intitulé
Nadere regeling mandaat en volmacht gemeente Ommen 2023Ondertekening
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Ommen en
de burgemeester van de gemeente Ommen,
ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft,
gelet op artikel 171 van de Gemeentewet, afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht en de artikelen 3:60 tot en met 3:67 van het Burgerlijk Wetboek;
gelet op de Regeling mandaat en volmacht gemeente Ommen 2022;
besluiten:
- 1.
de Nadere regeling delegatie en mandaat gemeente Ommen 2022, vastgesteld op 21 december 2021, ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft, in te trekken;
- 2.
vast te stellen, ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft, de navolgende Nadere regeling mandaat en volmacht gemeente Ommen 2023:
Deze toelichting op de Nadere regeling delegatie en mandaat gemeente Ommen betreffende gemandateerde en in volmacht gegeven bevoegdheden van het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Ommen, gaat vooral in op de praktische kant van de regeling.
Mandaat en volmacht
Een krachtens mandaat of volmacht genomen besluit vermeldt namens welk bestuursorgaan een besluit is genomen. In principe wordt het bestuursorgaan niet vooraf in kennis gesteld van dit besluit. De mandaatregeling voorziet wel in consultatie van de mandaatgever bij twijfel of politiek gevoelige aangelegenheden. De ondertekening ziet er als volgt uit (overigens dient een uitgaande brief met deze ondertekening in de ik-vorm geschreven te worden):
Mandaat
Namens het college van burgemeester en wethouders van Ommen,
Medewerker afdeling…
Mandaat (burgemeester) of volmacht
Namens de burgemeester van de gemeente Ommen
Medewerker afdeling…
Ondertekeningsmandaat
Een bestuursorgaan kan bepalen dat door hem genomen besluiten namens hem kunnen worden ondertekend. In dat geval moet uit het besluit blijken dat het besluit door het bestuursorgaan is genomen. Het tijdstip van dit besluit dient expliciet vermeld te worden. Gelet op de eenheid in procedures en efficiëntie dient deze vorm van mandaat met grote terughoudendheid te worden toegepast.
Werking van de Nadere regeling
In de Nadere regeling wordt specifiek aangegeven welke activiteiten gemandateerd worden.
Uitgangspunt is, waar het bevoegdheden van het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester betreft, dat deze allen worden gemandateerd/c.q. hiervoor volmacht wordt gegeven aan de Algemeen Directeur van de gemeente Ommen. Het is deze door de bestuursorganen toegestaan ondermandaat c.q. ondervolmacht te verlenen. Dit gebeurt in een afzonderlijke ondermandaat- en –volmachtbesluit.
Leeswijzer Nadere regeling
De Nadere regeling heeft een opmaak in kolommen. Aan de hand van het onderstaande model kan één en ander toegelicht worden. In de kolom bevoegdheid wordt een publiekrechtelijke of een privaatrechtelijke bevoegdheid van de gemeente Ommen genoemd. Bij een publiekrechtelijke bevoegdheid is er sprake van mandaat, voor de privaatrechtelijke variant wordt de term volmacht gebruikt.
Bevoegdheid 3.30 is de publiekrechtelijke bevoegdheid om besluiten te nemen. Dit is in dit geval een bevoegdheid van de burgemeester . De onder 3.04 opgenomen bevoegdheden zijn resp. een publiekrechtelijke (van het college) en een privaatrechtelijke (van de burgemeester).
In de laatste kolom zijn eventuele voorschriften, voorwaarden of bijzonderheden opgenomen die bij gebruik van deze bevoegdheid in acht moeten worden genomen
- 3.
daar waar mandaten zijn verleend aan de Algemeen Directeur, deze toestemming te verlenen om ondermandaat te verlenen;
- 4.
te bepalen dat dit besluit in werking treedt op 1 januari 2023.
Dit besluit kan worden aangehaald als "Nadere regeling mandaat en volmacht gemeente Ommen 2023" en treedt in werking op 1 januari 2023.
Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van Ommen, gehouden op 20 december 2022
de secretaris, J.W.H. Blaauw
burgemeester, mr. drs. J.M. Vroomen
Aldus vastgesteld door de burgemeester van Ommen op 20 december 2022
de Burgemeester voornoemd,
mr. drs. J.M. Vroomen
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl