Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR694026
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR694026/1
Beleidsregel Lief en Leedpotje - Buurtkamers/Huiskamers
Geldend van 30-03-2023 t/m heden
Intitulé
Beleidsregel Lief en Leedpotje - Buurtkamers/HuiskamersArtikel 1 Algemeen
Deze beleidsregel is gebaseerd op de "Algemene Subsidieverordening Vrijwilligersorganisaties gemeente Kerkrade 2017" en de afdelingen 4.2. en 4.3 van de Algemene wet bestuursrecht. Onverminderd het vermelde in deze subsidieverordening en de Algemene wet bestuursrecht heeft deze beleidsregel betrekking op verlening van een financiële tegemoetkoming in het in gang zetten van acties over 'Lief- en Leed' door Buurt- en Huiskamers.
Artikel 2 Reikwijdte
-
1. Op grond van artikel 3.2 van de "Algemene Subsidieverordening Vrijwilligersorganisaties gemeente Kerkrade 2017" wordt deze subsidie verleend aan natuurlijke personen die woonachtig zijn in Kerkrade. De in deze verordening opgenomen bepalingen vinden - voor zover mogelijk - overeenkomstige toepassing plaats.
-
2. Deze beleidsregel heeft betrekking op de subsidiëring van acties, gericht op Lief- en Leed, die door Buurt- of Huiskamers in Kerkrade worden geïnitieerd.
-
3. Een Buurtkamer/Huiskamer is een gemeenschappelijke ontmoetingsplaats in een wooncomplex of straat waar bewoners samen kunnen komen, elkaar op een laagdrempelige manier kunnen ontmoeten en waar kleinschalige sociale activiteiten kunnen worden georganiseerd.
Artikel 3 Indienen aanvraag
-
1. Aanvragen voor subsidiëring van acties, zoals bedoeld in deze regeling, dienen aangevraagd te worden in de periode 1 april tot 1 juli van elk jaar. In bijzondere gevallen kan het college van deze termijn afwijken.
-
2. Het indienen van een aanvraag dient te geschieden door middel van het door het college ter beschikking gesteld aanvraagformulier.
-
3. De aanvraag dient door minimaal 1 persoon, die net als de aanvrager verbonden is aan de Buurt-of Huiskamer, te worden ondersteund.
Artikel 4 Hersteltermijn
Wanneer een aanvraag niet binnen de gestelde aanvraagtermijn is ingediend, kan het college besluiten deze buiten behandeling te laten. Dit geldt ook ten aanzien van aanvragen die weliswaar tijdig maar niet volledig zijn ingediend. Het college geeft de aanvrager een termijn waarbinnen men het verzuim kan herstellen. Als daaraan binnen de gestelde termijn niet is voldaan, kan het college besluiten het verzoek niet in behandeling te nemen.
Artikel 5 Algemene uitgangspunten voor het verstrekken van subsidie
-
1. Subsidie is uitsluitend bestemd voor Buurt- of Huiskamers gelegen in Kerkrade.
-
2. De aanvrager dient woonachtig te zijn in Kerkrade en als zodanig te staan ingeschreven in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en daarnaast dient deze persoon woonachtig te zijn in het wooncomplex of de straat waar de Buurt- of Huiskamer is gelegen.
-
3. De middelen mogen uitsluitend worden besteed aan het bieden van aandacht voor lief & leed van bewoners in het wooncomplex of de straat waar men woont ((bloemetje bij ziekte, kaartje bij verjaardag, enzovoorts).
-
4. De aanvrager bedenkt zelf een manier om het lief & leed van bewoners te signaleren, zodat op het juiste moment een attentie gegeven kan worden.
-
5. De aanvrager zorgt dat medebewoners van het wooncomplex of de straat op de hoogte zijn van het bestaan van een Lief & Leedpotje (bijvoorbeeld met flyers, posters, sociale media of mond tot mondreclame).
-
6. De aanvrager houdt de uitgaven uit het Lief & Leedpotje bij zodat deze, indien gewenst, door medebewoners gecontroleerd kunnen worden.
Artikel 6 Hoogte van de subsidie
Een subsidie ten behoeve van 'lief- en leedacties' bedraagt € 250,00; deze wordt maximaal 1 keer per jaar toegekend.
Artikel 7 Inwerkingtreding
-
1. Deze beleidsregel treedt drie dagen na bekendmaking in werking;
-
2. Deze beleidsregel wordt aangehaald als Beleidsregel 'Lief en Leedpotje -Buurtkamers/Huiskamers'.
Ondertekening
Aldus vastgesteld door het college in zijn vergadering van 21 maart 2023.
De burgemeester, de secretaris
dr. T.P. Dassen-Housen R.M.J.S. Stijns
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl