Besluit beperking openbaarheid archiefbescheiden gemeente Midden-Groningen

Geldend van 25-03-2023 t/m heden

Intitulé

Besluit beperking openbaarheid archiefbescheiden gemeente Midden-Groningen

Het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Midden-Groningen;

Heeft overwogen dat:

De gemeente Midden-Groningen meerdere archieven beheert van gemeenten die als gevolg van herindelingen nu (deels) bij de gemeente Midden-Groningen behoren;

Zich in deze archieven bescheiden bevinden waarvan de openbaarheid in verband met de persoonlijke levenssfeer, beperkt dient te houden

Gelet op artikel 15, eerste lid, onder a van de Archiefwet 1995, artikel 10 van het Archiefbesluit 1995

Gehoord het advies van de heer R. Janssen, beheerder van de gemeentelijke archiefbewaarplaats;

BESLUIT:

Beperkingen te stellen aan de openbaarheid van archiefbescheiden met het oog op de bescherming van de persoonlijke levenssfeer, uit de volgende archieven:

Archiefblokken

Opmerkingen

Gemeente Hoogezand-Sappemeer 1986-1993

Gemeente Meeden (1785) 1811-1989 (1990)

Gemeente Muntendam (1762) 1811-1948 (1957)

Gemeente Muntendam (1906) 1949-1989 (1990)

Gemeente Noordbroek 1808-1965

Gemeente Zuidbroek 1798-1965

Gemeente Oosterbroek 1965-1989

Gemeente Slochteren 1808-1939

Gemeente Slochteren 1940-1972

Gemeente Slochteren 1973-1982

Gemeente Slochteren 1983-1988

Gemeente Slochteren 1989-1998

Artikel 1 Beperking ter bescherming van persoonlijke levenssfeer

  • 1.

    Met het oog op de bescherming van de persoonlijke levenssfeer zijn de inventarisnummers in de tabel opgenomen in lid 5 beperkt openbaar tot 1 januari van het jaar genoemd in de laatste kolom.

  • 2.

    De beperking op de openbaarheid van de inventarisnummers eindigt bij overlijden van de betrokkene.

  • 3.

    Bij verzameldossiers kan het oudste stuk eerder openbaar zijn dan het jongste stuk afhankelijk van de datering van het stuk

  • 4.

    In de archieven van de Burgerlijks Stand zijn de geboorteakten jonger dan 100 jaar, huwelijks- en echtscheidingsakten jonger dan 75 jaar en overlijdensakten jonger dan 50 jaar niet openbaar

  • 5.

    Tabel met inventarisnummers

Archief

Inventaris-

nummer

Omschrijving

Openbaar op

1 januari

Gemeente Hoogezand-Sappemeer 1986-1993

322-418

Personeelsdossiers houdende stukken betreffende benoeming, ontslag en pensionering van het personeel, 1946 -1994.

2070

419-429

Juridische procedures inzake diverse functies, 1987-1994. Met bijlagen 1980-1986

2070

442-444

Totstandkoming van functieboeken inhoudende de formatieplaatsbeschrijving binnen de sektoren “Bestuursdienst”, “Welzijn" en “Ruimte", 1992-1993.

2069

496-498

Behandeling van klachten over het optreden van de gemeentepolitie, alfabetisch op naam geordend, 1986-1993.

2069

539

Sollicitatie en benoeming van politiepersoneel, 1986-1992.

2068

582-589

Functiewaardering en functie inventarisatie bij de dienst gemeentewerken, 1982-1990

2066

616

Benoeming en ontslag van het personeel van de reserve politie, 1960-1993.

2069

628-629

Verslagen van vergaderingen van teamleiders, afdelingen en secties van de sociale dienst, 1983-1993.

2069

-.-

Registers van akten van geboorte, huwelijk-echtscheiding en overlijden, 1986-1993.

N.B. Zie (overgebrachte) Archieven van de gemeente Hoogezand-Sappemeer (1868) 1949 - 1985 (1998).

Na 100, 75 of 50 jaar.

651-652

Verzoeken tot en adviseren over naamswijzigingen van burgers van de gemeente Hoogezand-Sappemeer, 1986-1993.

2069

653

Benoeming en ontslag van de ambtenaren van de burgerlijke stand, 1987-1993.

2069

-.-

Persoonskaartenregister, alfabetisch geordend op persoonsnaam, 1938-1994

N.B. Zie (overgebrachte) Archieven van de gemeente Hoogezand-Sappemeer (1868) 1949 - 1985 (1998).

2070

-.-

Woningkaartenregister, alfabetisch geordend op straatnaam, 1941-1994.

N.B. Zie (overgebrachte) Archieven van de gemeente Hoogezand-Sappemeer (1868) 1949 - 1985 (1998).

2070

656

Kennisgevingen inzake het verkrijgen en het verlies van het Nederlanderschap, 1985-1987.

2063

657

Verkrijging van Nederlanderschap door naturalisatie, aanvragen alfabetisch op naam, 1985-1993.

2069

663

Verstrekking van inlichtingen uit het bevolkingsregister alsmede de vorming van beleid daarin, 1987-1993.

2069

999

Aanstelling van een onbezoldigd ambtenaar van de Rijkspolitie, 1987.

2063

1162

Benoeming en ontslag van brandweerpersoneel, 1942-1993.

2069

1894-1895

Verleende koninklijke onderscheidingen, alfabetisch op naam geordend, 1986-1993.

2069

2028-2034

Inschrijvingsregisters dienstplichtigen lichtingen 1986-1992

2068

2036

Afhandeling van gratieverzoeken, 1986

2062

Gemeente Meeden

(1785) 1811-1989 (1990)

612-615

Stukken betreffende benoeming en het ontslag van burgemeesters, 1923 - 1989.

2065

630

Stukken betreffende de benoeming, beëdiging, bezoldiging en ontslag van ambtenaren van de Burgerlijke Stand, 1946 - 1988.

2064

1028

Stukken betreffende het toekennen van koninklijke onderscheidingen, 1957 - 1988.

2064

1106-1171

Archief Ambtenaar van de Burgerlijke Stand, 1812-1989

Na 100, 75 of 50 jaar.

1178-1180

Gezinskaarten, 1900-1940

2041

1181-1183

Gezinskaarten, 1910-1940

2041

1184-1198

Bevolkingsregister van persoonskaarten van vertrokken en overleden personen, 1939-1989

2090

1200-1206

Register van ingekomen personen, 1912-1989

2090

1207-1213

Registers van vertrokken personen, 1912-1989

2090

1214-1220

Registers van huisnummering en bewoning,1880-1975

2051

1221-1223

Woningkaarten, 1939-1983

2058

Gemeente Muntendam

(1762) 1811-1948 (1957)

1212

Registers van ontvangen en verzonden persoonskaarten, 1942-1950

2051

1468-1532

Registers van geboorten, huwelijk en echtscheiding en overlijden, 1812-1940

Na 100, 75 of 50 jaar.

1533-1540

Registers van akten van geboorte, 1941-1989

2090

1541-1548

Registers van akten van huwelijk en echtscheiding, 1941-1989

2065

1549-1556

Registers van akten van overlijden, 1941-1989

2040

1557-1567

Alfabetische tafels op de akten van geboorte, huwelijk en echtscheiding en overlijden, 1812-1989

Na 100, 75 of 50 jaar.

1568-1621

Registers van huwelijksaangiften, 1933-1989

2065

1622-1673

Registers van huwelijkstoestemmingen 1933-1985

2061

1674-1691

Registers van huwelijksafkondigingen, 1933-1950

2026

1692-1709

Bijlagen behorende bij de huwelijksakten en echtscheidingen, 1933-1950

2026

1732

Bevolkingsregister met dienstboden register, 1918-1928

2029

1733-1734

Gezinskaarten, 1926-1939

2040

1735-1736

Alfabetische verwijzing naar plaatsing op de gezinskaarten, 1928-1939

2040

1737-1767

Bevolkingsregister van persoonskaarten, 1939-1979

2080

1768-1795

Afschriften van persoonskaarten van vertrokken en overleden personen, 1980-1989

2090

1796-1811

Ingekomen en vertrokken personen, 1883-1933

2035

1812-1815

Registers van ingekomen personen, 1934-1941

2042

1816-1817

Registers van vertrokken personen, 1933-1938

2039

1818

Register van verblijf, 1923-1936

2037

1819-1827

Registers van huisnummers 1880-1948

2024

1828-1830

Vervallen woningkaarten 1948-1989

2065

Gemeente Muntendam

(1906) 1949-1989 (1990)

425

Stukken betreffende de benoeming en het ontslag van wethouders 1949-1986

2062

426

Stukken betreffende de waarneming plaatsvervanging en nevenfuncties van de burgemeester 1950-1988

2064

434-440

Stukken betreffende de benoeming en het ontslag van burgemeesters (1946) 1949-1989

2065

441-442

Stukken betreffende de benoeming en het ontslag van de gemeente- secretaris (1939) 1949-1989 (1990)

2065

443

Lijst van gemeenteambtenaren over de periode (1946) 1949-1989

2065

466

Stukken betreffende de benoeming, beëdiging en ontslag van ambtenaren van de burgerlijke stand 1946-1989

2065

502

Rapporten betreffende politionele aangelegenheden met betrekking tot de openbare orde, personeel, gebeurtenissen en buitengewone voorvallen 1949-1989

2065

518

Stukken betreffende de benoeming, ontslag en honorering van de gemeentelijke lijkschouwers 1949-1983

2059

711

Stukken betreffende de benoeming en het ontslag van personeel van de brandweer 1955-1982

2058

716

Rapporten inzake branden en ongevallen waarbij de brandweer is uitgerukt 1980-1989

2065

844

Stukken betreffende de benoeming, de werkzaamheden en verslagen van de commissie tot wering van schoolverzuim 1949-1969

2045

850

Stukken betreffende de aanstelling van een leerplichtambtenaar ingevolge de leerplichtwet 1969

2045

942

Stukken betreffende het toekennen van koninklijke- en andere onderscheidingen 1949-1986

2062

943

Stukken betreffende het instellen en verlenen van een gemeentelijke erepenning 1979-1988

2064

Gemeente Noordbroek 1808-1965

800-826

Bevolkingsregisters 1851-1940

2041

841

Woningkaarten, 1931-1985

2061

842

Controle registers van de burgerlijke stand, kantmeldingen, naamswijzigingen en echtscheiding, 1947-1962

2063

843

Stukken betreffende het benoemen en ontslag van ambtenaren

van de burgerlijke stand 1947-1965

2041

845-871

Registers van geboorteakten 1811-1965

2066

873-899

Registers van huwelijksakten 1811-1965

2041

900

Registers van huwelijkstoestemmingen 1933-1965

2041

901

Registers van huwelijksaangiften 1933-1965

2041

903

Stukken betreffende het voltrekken van een huwelijk bij volmacht 1949-1950

2026

933

Stukken betreffende het verlies van de Nederlandse nationaliteit als gevolg van dienstneming in het Duitse leger ten tijde van de tweede wereldoorlog 1947-1957

2058

1232

Stukken betreffende het aanstellen, functioneren, bezoldigen en ontslag van brandweerpersoneel 1918-1965

2041

1235

Brandrapporten 1930-1964

2040

1349

Rapport van de Marechaussee betreffende de opvoeding en verzorging van kinderen van een in de gemeente wonend gezin 1943

2044

1354

Stukken betreffende de opvang en het onderbrengen van evacuees 1945

2046

Gemeente Zuidbroek

1798-1965

696

Persoonsdossier burgemeester L. Steenhuis 1945-1961

2037

697

Persoonsdossier burgemeester F. Tjaberings (waarnemend) 1961-1964

2040

703

Stukken betreffende de benoeming en bezoldiging van de secretaris en de penningmeester van de Instelling Maatschappelijk Hulpbetoon 1952-1964

2040

704

Stukken betreffende het aanstellen van een gemeentelijke lijkschouwer 1960

2036

723

D. Fledderus (gemeentesecretaris) 1920-1959

2035

729

Stukken betreffende het benoemen en het ontslag van ambtenaren van de burgerlijke stand 1921-1965

2041

761

Gezinsregister 1910-1934

2035

762

Gezinsregister 1934-1940

2041

764-785

Registers geboorteakten 1811-1965

2066

786

Registers van huwelijksaangiften 1933-1965

2041

787

Registers van huwelijkstoestemmingen 1933-1965

2041

788

Registers van huwelijksafkondigingen 1933-1950

2026

790-811

Registers van huwelijksakten 1811-1965

2041

860

Dienstbodenregister 1910-1936

2037

861

Woningkaartregister 1896-1986

2062

1054

Politierapporten (dagrapporten, maandrapporten en melding bijzondere voorvallen) 1942-1965

2066

1396

Stukken betreffende de opvang en het onderbrengen van evacuees 1942-1945

2046

1525

Stukken betreffende het aanstellen en bezoldiging van het personeel 1930-1956

2032

Gemeente Oosterbroek 1965-1989

184-185

Stukken betreffende de benoeming en het ontslag van burgemeesters, 1965 - 1989.

2065

186-187

Stukken betreffende de benoeming en het ontslag van de gemeentesecretaris, 1965 - 1983.

2058

200

Stukken betreffende de benoeming, beëdiging en het ontslag van ambtenaren van de burgerlijke stand, 1965 -1989.

2065

420

Stukken betreffende het personeel van de brandweer, 1965 - 1987.

2063

608

Stukken betreffende het toekennen van koninklijke- en andere onderscheidingen, 1969 - 1989.

2065

Gemeente Slochteren

1808-1939

-.-

Registers van akten van geboorte, huwelijk-echtscheiding en overlijden, 1808-1939.

Na 100,75

of 50 jaar.

-.-

Persoonskaartenregister, alfabetisch geordend op persoonsnaam, 1808-1939

2040

Gemeente Slochteren

1940-1972

0001

Uitsluiting/niet uitoefening van het kiesrecht 1946-1950

2026

0009

Opgave gegevens t.a.v. gemeente verband houdende met Duitse bezetting/bevrijding 1945

2046

0446

Wethouders- benoeming e.a. persoonlijke correspondentie 1943-1990

2066

0448

Toekenning wethouderspensioen 1966

2042

0507

Rapporten gemeentepolitie en marechaussee 1941-1945

2046

0509

Gemeentepolitie (veldwacht)-personeel algemeen 1940-1946

2047

0511

A. Veltman-Buining 1940-1973

2049

0512

H. Buitenkamp 1933-1984

2060

0513

S. Buitenkamp 1941-1954

2029

0514

G.S.X. Garrelts 1920-1988

2064

0524

H. Tuin 1956-1963

2039

0539

Bevordering 1947-1962

2038

0542

Ontslag personeel van Joodse bloede 1941-1942

2043

0544

Zuivering van personeel

2047

0548

Tewerkstelling personeel in Duitsland/krijgsgevangenschap 1943-1944

2045

0552

Formatie personeel gemeentesecretarie, verzorgingshuis “Rusthoeve” en kantoor gemeenteontvanger Gemeentewerken en Sociale Zaken 1929-1972

2048

0565

Werkclassificatie en verdienstebeloning 1958-1964

2040

0591

Geneeskundig onderzoek voor pensioen 1947-1965

2041

0601

Geneeskundige verzorging 1948-1972

2048

0614

Beheer van bedrijven en roerende goederen van vijandelijke onderdanen, N.S.B.-ers e.a. landverraders 1945

2046

0682

Overtreding regeling aanbrengen vanwege gemeente gestempelde aanplakbiljetten 1943

2044

-,-

Woningkaartenregister, alfabetisch geordend op straatnaam

2048

0711

Naamsverandering 1948-1972

2073

0717

Geboorte, erkenning, wettiging, adoptie 1930-1972

2073

0718

Dispensatie van het huwelijksverbod ex. art. 68 Burgerlijk Wetboek 1965

2041

0724

Overlijden van personen in concentratiekampen, door oorlogshandelingen en executie 1945-1961

2062

0729

Opneming in en afvoer uit de bevolkingsregisters 1940-1971

Na 100, 75 of 50 jaar.

0743

Maatregelen tegen, arrestatie van en vervolging van joden 1940-1984

2085

0745

Arrestatie / afvoer naar en verblijf in concentratiekampen van ingezetenen en onderduikers 1943-1945

2046

0747

Maatregelen tegen vervolging van en toezicht op N.S.B.-ers e.a. landverraderlijke personen 1945-1948

2049

0748

Maatregelen tegen vervolging van en toezicht op N.S.B.-ers e.a. landverraderlijke personen - persoonscorrespondentie A t/m L 1945-1948

2049

0749

Maatregelen tegen vervolging van en toezicht op N.S.B.-ers e.a. landverraderlijke personen - persoonscorrespondentie M t/m Z 1945-1948

2049

0752

Verkrijging en verlies van Nederlanderschap 1947-1964

2040

0758

Verkrijging van het Nederlanderschap 1965-1971

2047

0759

Geregistreerde personen van vreemde nationaliteit/staatloos 1951-1957

2033

0761

Aanmelding en registratie van vreemdelingen 1940

2041

0762

Vestiging, verblijf en vertrek van vreemdelingen I 1949-1972

2048

0763

Vestiging, verblijf en vertrek van vreemdelingen II 1949-1972

2048

0764

Toelating en vestiging van buitenlandse pleegkinderen 1972

2048

0767

Zwarte lijst 1949-1964

2065

0777

Vermissing persoonsbewijzen, distributiebescheiden en gelden door gedetineerden

2046

0780

Personeel reserve politie, nationale reserve en reserve grensbewaking 1984-1971

2047

0785

Bewakingsdienst tegen sabotage 1943-1944

2045

1109

Luchtbeschermingsdienstpersoneel (benoeming en opgaven), instructies, functieverdeling, indeling bij diensten, ongevallenfonds, daglonen, telefoon 1941-1944

2045

1112

Luchtbeschermingsdienst – Blokploegen 1942-1944

2045

1116

Luchtbeschermingsdienst – maatregelen / controle verduistering 1940-1944

2045

1123

Bescherming bevolking – aanwijzing jaarklassen, inschrijving, keuring, inlijving en afvoering noodwachtplichtigen 1954-1974

2050

1160

Zuivering bestuursleden waterschappen 1945

2046

1357

Verslag vergadering landbouwvereniging Harkstede-Scharmer (houdende o.m. gang van zaken betr. royement van zwarte handel verdacht lid) 1945

2046

1416

Lijst wegens zwarte handel gestrafte personen

2073

1419

Distributiedienst – benoeming / ontslag personeel en andere personeelscorrespondentie 1939-1953

2029

1425

Jacht 1952-1967

2068

1427

Arbeid 1940-1972

2073

1430

Nederlandse arbeidsdienst 1941-1944

2045

1432

Plaatsing van personen op sociale werkplaatsen 1953-1973

2049

1519

Inkwartiering van en verdere zorg voor wegens oorlogshandelingen gevluchte / geëvacueerde Nederlandse en Duitse onderdanen en N.S.B.-ers I 1940-1949

2050

1520

Inkwartiering van en verdere zorg voor wegens oorlogshandelingen gevluchte / geëvacueerde Nederlandse en Duitse onderdanen en N.S.B.-ers I 1940-1949

2050

1521

Lijst leden NSB (niet openbaar)

2046

1531

Politieke delinquenten

2049

1625

Toelating van leerlingen 1946-1973

2049

1871

Aanvragen en uitreiking Koninklijke e.a. onderscheidingen / eretekenen 1940-1960

2036

1872

Aanvragen en uitreiking Koninklijke e.a. onderscheidingen / eretekenen 1961-1972

2047

1880

Register verleende vrijstellingen 1939-1941

2042

1881

Aanvraag kostwinnersvergoeding lid landstorm (waffen-SS) 1944

2045

1886

Inkwartiering 1941-1960

2061

1888

Desertie leden Duitse Germaanse SS 1944

2045

1890

Opsporing, aanhouding en voorgeleiding 1943-1945

2046

1891

Opsporing personen, verdacht van verduistering goederen 1944

2045

1894

Overzichten verzorgde arrestanten (en gepleegde delicten) 1945-1949

2025

1897

Terechtstelling van door Duitse politie-standrecht ter door veroordeelde ingezetenen 1943-1949

2050

1899

Gratieverzoeken 1948-1972

2048

Gemeente Slochteren

1973-1982

0005

Uitsluiting en niet uitoefening Kiesrecht 1966-1981

2057

0324

Wethouders, personeelsdossiers bestuurders 1966-1982

2058

0328

Burgemeester, personeelsdossier 1973-1977

2053

0329

Personele zaken gemeentesecretarie 1980-1982

2058

0344-0358

Personeelsdossiers oud- medewerkers/bestuurders

2058

0366

Benoeming en tewerkstelling personeel 1975-1981

2057

0367

Functiewaardering 1974-1983

2059

0368

Bevorderingen personeel 1974-1981

2057

0370

Verhindering vervulling dienstbetrekking 1981-1982

2058

0376

Personeelsbezetting/formatie

2058

0377

Ambtelijke bevoegdheden personeel 1968-1982

2058

0416

Rijkspolitie rapporten 1973-1982

2059

0449

Naamsverandering 1973-1982

2083

-.-

Registers van akten van geboorte, huwelijk-echtscheiding en overlijden, 1973-1982.

Na 100,75

of 50 jaar.

-.-

Persoonskaartenregister, alfabetisch geordend op persoonsnaam, 1973-1982

2083

-.-

Woningkaartenregister, alfabetisch geordend op straatnaam.

2058

0452

Adoptie 1974-1982

2083

0457

Vermelding, aanvulling en wijziging op persoonskaarten 1973-1982

2083

0459

Inlichtingen bevolkingsregister 1976-1981

2081

0466

Vreemdelingen in de gemeente woonachtig 1975-1981

2057

0468

Naturalisatie, verkrijging Nederlanderschap 1973-1982

2058

0469

Nationaliteit/identiteit 1982

2058

0712

Personeel vrijwillige brandweer

2058

1235

Eretekens en eervolle onderscheiding 1973-1982

2058

1243

Behandeling van verzoeken om gratie 1973-1980

2056

Gemeente Slochteren

1983-1988

0002

Uitsluiting en niet uitoefening kiesrecht 1983

2059

0215

Besloten raadsvergadering 1983-1986

2062

0236

Wethouders, personeelsdossier Bestuurders 1985-1986

2062

0256-0266

Personeelsdossiers oud- medewerkers/bestuurders 1983-1988

2064

0287-0288

Personeel en personele bevoegdheden 1983-1988

2064

0317

Rijkspolitierapporten 1983-1988

2064

-.-

Registers van akten van geboorte, huwelijk-echtscheiding en overlijden, 1983-1988.

Na 100, 75 of 50 jaar.

-.-

Persoonskaartenregister, alfabetisch geordend op persoonsnaam, 1983-1988

2089

-.-

Woningkaartenregister, alfabetisch geordend op straatnaam

2064

0469

Naamsverandering 1983-1988

2089

0473

Adoptie 1986-1988

2089

0476

Register persoonsregistraties 1985-1988

2089

0478

Opneming in, afvoer uit, verbetering en aanvulling bevolkingsregister 1983-1988

2089

0479

Voogdij/curatele 1983-1988

2089

0481

Nationaliteit/ingezetenschap 1983-1988

2064

0491

Aanstelling onbezoldigd ambtenaar Rijks- of gemeentepolitie 1983-1986

2062

0594

Brandweerrapporten 1988

2064

0863-0866

Personeel basisonderwijs, benoeming en beloning1983-1988

2064

1002

Eretekens en eervolle onderscheiding 1983-1988

2064

1243

Beëindiging/vermindering straf 1983-1987

2063

Gemeente Slochteren

1989-1998

0425

Aanpassing ambtelijke organisatie, personele aangelegenheden 1996-1998

2074

0456

Notulen besloten vergaderingen Gemeenteraad 1990

2066

0477

Wethouders 1989-1998

2074

0482

Wethouders jaarwedde 1989-1998

2074

0512-0522

Personeelsdossiers 1989-1998

2074

0543

Vervulling dienstbetrekking 1989-1998

2074

0552-0558

Personeelsbezetting/formatie 1989-1998

2074

0567-0568

Functiewaardering en bevorderingsvoorstellen 1989-1998

2074

0600-0602

Ziekte/besprekingsverslagen Bedrijfs-Geneeskundige Dienst 1989-1998

2074

-.-

Registers van akten van geboorte, huwelijk-echtscheiding en overlijden, 1989-1998.

Na 100, 75 of 50 jaar.

-.-

Persoonskaartenregister, alfabetisch geordend op persoonsnaam, 1989-1998

2099

-.-

Woningkaartenregister, alfabetisch geordend op straatnaam

2070

0905

Naamsverandering 1989-1998

2099

0925

Voogdij/curatele 1997-1998

2099

1214-1216

Brandweerrapporten 1989-1998

2074

1713-1716

Onderwijzend personeel 1989-1998

2074

2009-2010

Eervolle(koninklijke) onderscheidingen 1989-1998

2074

Artikel 2 Inzage en reproducties

  • 1.

    Raadpleging, gebruik of het vervaardigen van reproducties van de in artikel 1 genoemde inventarisnummers is tot het moment van openbaarmaking uitsluitend mogelijk na voorafgaande schriftelijk toestemming van de medewerker DIV/beheerder.

  • 2.

    De medewerkers DIV/Beheerder verlenen uitsluitend toestemming na een schriftelijk verzoek tot raadpleging in het geval:

  • a.

    het archiefbescheiden de verzoeker zelf betreft;

  • b.

    de verzoeker kan aantonen dat de betrokke(n) wiens archiefbescheiden hij wil raadplegen is (zijn) overleden;

  • c.

    de verzoeker een verklaring kan overleggen waaruit blijkt dat de betrokkene(n) wiens archiefbescheiden hij wil raadplegen ondubbelzinnig toestemming geeft (geven) voor inzage;

  • d.

    het voor verzoeker onmogelijk is of het onevenredige inspanningen kost vast te stellen dat betrokkene(n) is (zijn) overleden of toestemming heeft gegeven voor raadpleging.

  • 3.

    Aan de toestemming kunnen voorwaarden worden verbonden. Bij instemming met deze voorwaarden, maakt verzoeker dit kenbaar door ondertekening van de verklaring die daarvoor is vastgesteld.

Artikel 3 Inwerkingtreding

  • 1.

    Dit besluit treedt in werking de dag volgende op de bekendmaking in het Gemeenteblad.

  • 2.

    Dit besluit wordt als bijlage gevoegd bij de Verklaring van Overbrenging van de in dit besluit genoemde archieven.

Toelichting

1. Beperkingen op grond van de bescherming van de persoonlijke levenssfeer

Deze beperking van de openbaarheid houdt in dat de archiefbescheiden niet openbaar zijn, behoudens enkele uitzonderingsgevallen (=slechts beperkt openbaar). Wanneer een verzoeker inzage vraagt in een dossier dat betrekking heeft op hem- of haarzelf, dan kunnen de desbetreffende archiefbescheiden door verzoeker worden geraadpleegd. Raadpleging is ook mogelijk indien degene die inzage vraagt kan aantonen dat de persoon in wiens dossier hij inzage wil hebben is overleden of een verklaring kan overleggen waaruit blijkt dat de persoon op wie het dossier betrekking heeft ondubbelzinnig toestemming geeft voor inzage.

Voor wie archiefbescheiden wil inzien waarin bijzondere persoonsgegevens (seksuele geaardheid, religieuze overtuiging, medische en strafrechtelijke gegevens) vermeld staan, gelden uitgebreidere voorwaarden. Men moet een schriftelijk gemotiveerd verzoek doen, waarin men aantoont dat

  • degene wiens bijzondere persoonsgegevens men wil raadplegen is overleden of

  • men de uitdrukkelijke toestemming van de betrokkene heeft of

  • raadpleging noodzakelijk is als juridisch bewijsstuk of

  • raadpleging noodzakelijk is ter voldoening aan een volkenrechtelijke verplichting of

  • raadpleging plaatsvindt ten behoeve van wetenschappelijk onderzoek of statistiek.

In dit laatste geval gelden er ook voorwaarden waaraan de aanvrager moet voldoen.

De aanvrager moet dan

  • aantonen dat het onderzoek een algemeen belang dient

  • aantonen dat de verwerking van persoonsgegevens voor het betreffende onderzoek of statistiek noodzakelijk is

  • berichten van overlijden of een uitdrukkelijke toestemming overhandigen (als de onderzoeker kan aantonen dat het vragen van uitdrukkelijke toestemming onmogelijk blijkt of een onevenredige inspanning kost, vervalt deze eis)

  • aantonen dat bij de uitvoering in zodanige waarborgen is voorzien dat de persoonlijke levenssfeer van de betrokkene niet wordt geschaad.

De beperking op basis van eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer eindigt dus bij het overlijden van de betrokken persoon.

2. Beperkingen op grond van het belang van de Staat of zijn bondgenoten

Wanneer archiefbescheiden beperkt openbaar zijn op de grond van het belang van de Staat of zijn bondgenoten, vindt een beoordeling van het verzoek tot raadpleging altijd plaats door de zorgdrager. Dit gebeurt op grond van de regelingen inzake het recht op informatie die zouden gelden indien de archiefbescheiden niet naar een archiefbewaarplaats waren overgebracht. In veel gevallen, maar niet uitsluitend, zal dit de Wet openbaarheid van bestuur zijn.

3.Beperkingen op grond van het anderszins voorkomen van onevenredige bevoordeling of benadeling van betrokken natuurlijke personen of rechtspersonen danwel derden

Onder de Wet openbaarheid van bestuur is dit de algemene uitzonderingsgrond. Onder de Archiefwet moet bij de toepassing van deze uitzonderingsgrond worden bedacht dat het historische karakter van het materiaal aan openbaarheid extra belang toekent. Slechts bij hoge uitzondering zal het belang van geheimhouding doorslaggevend kunnen zijn. Een eventuele beperking dient het resultaat dient te zijn van een toetsing van het te beschermen belang aan het publieke belang van de openbaarheid van archiefbescheiden. Het individuele belang van eventuele raadplegers speelt hierbij geen rol.

De bepaling mag er niet toe leiden dat overheidsorganen gegevens achterhouden omdat publicatie daarvan mogelijk een ongunstig licht zou werpen op het door hen gevoerde beleid.

4. Advies

Indien de zorgdrager afwijkt van het advies betreffende de openbaarheidsbeperkingen dat is verstrekt door de beheerder van de archiefbewaarplaats, dan moet dat schriftelijk worden gemotiveerd. Het heeft de voorkeur deze motivatie op te nemen bij het besluit.

Ondertekening