Mandaatbesluit gemeente Oost Gelre

Geldend van 29-03-2023 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2023

Intitulé

Mandaatbesluit gemeente Oost Gelre

De burgemeester van de gemeente Oost Gelre en burgemeester en wethouders van de gemeente Oost Gelre en de ambtenaar als bedoeld in artikel 231 van de Gemeentewet van de gemeente Oost Gelre, ieder voor zover het zijn c.q. hun bevoegdheid betreft;

Overwegende:

  • -

    dat er een Organisatieverandering heeft plaatsgevonden en het college van burgemeester en wethouders de nieuwe Organisatiestructuur heeft vastgesteld d.d. 22 november 2022;

  • -

    dat het wenselijk is het Mandaatbesluit aan te passen aan deze Organisatiestructuur;

  • -

    dat in dit Mandaatbesluit is gekozen voor de toekenning van alle wettelijke bevoegdheden van het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester aan behandelend medewerkers in de organisatie, met uitzondering van de bevoegdheden die specifiek voorbehouden zijn, het college van burgemeester en wethouders aan de burgemeester, aan afdelingshoofden en aan teamleiders.

Gelet op de Gemeentewet en afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht;

Besluiten:

Vast te stellen het Mandaatbesluit gemeente Oost Gelre

Artikel 1 Definities

In deze regeling en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:

  • a.

    Algemeen directeur/gemeentesecretaris: de medewerker die door het college is aangesteld en eindverantwoordelijk is voor de ambtelijke organisatie en die als secretaris, als bedoeld in artikel 100 Gemeentewet, functioneert.

  • b.

    Afdelingshoofd: degene die is belast met de integrale aansturing van de afdeling en behoort tot het managementteam.

  • c.

    Apv: Algemene plaatselijke verordening.

  • d.

    Awb: Algemene wet bestuursrecht.

  • e.

    Besluit: een schriftelijke beslissing van een bestuursorgaan, inhoudende een publiekrechtelijke rechtshandeling.

  • f.

    Bijlage: een bijlage behorende bij dit Mandaatbesluit.

  • g.

    Burgemeester: de burgemeester van de gemeente Oost Gelre.

  • h.

    CAO gemeenten: arbeidsvoorwaardenregeling gemeenteambtenaren.

  • i.

    College: het college van burgemeester en wethouders van Oost Gelre.

  • j.

    Gemeentebestuur: het college, de gemeenteraad en de burgemeester.

  • k.

    Gemeenteraad: de gemeenteraad van Oost Gelre.

  • l.

    Machtiging: de bevoegdheid om namens het bevoegde bestuursorgaan handelingen te verrichten die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn.

  • m.

    Mandaat: de bevoegdheid om namens het bestuursorgaan besluiten te nemen, als bedoeld in afdeling 10.1.1. van de Algemene wet bestuursrecht.

  • n.

    Mandaatgever: het bestuursorgaan dat de oorspronkelijke wettelijke bevoegdheid heeft en deze bevoegdheid aan een ander overdraagt.

  • o.

    Mandaathouder: de medewerker die namens het bestuursorgaan een bevoegdheid uitoefent.

  • p.

    Medewerker: degene die is belast met een taak of uitvoering van wet- en regelgeving en/of beleid onder verantwoordelijkheid van het gemeentebestuur.

  • q.

    Portefeuillehouder: het lid van het college dat bestuurlijk verantwoordelijk is voor een bepaald onderwerp.

  • r.

    Teamleider: degene die is belast met de integrale aansturing van een team.

  • s.

    Volmacht: de bevoegdheid om namens het bevoegde bestuursorgaan privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten, als bedoeld in artikel 160 Gemeentewet.

Artikel 2 Schakelbepaling mandaat, volmacht, machtiging

Op grond van artikel 10:12 van de Awb zijn de mandaatregels overeenkomstig van toepassing op het verlenen van een volmacht en op het verlenen van een machtiging. In dit Mandaatbesluit wordt daarom alleen gesproken over mandaat.

Artikel 3 Inhoud mandaat

Lid 1: De bevoegdheid om krachtens mandaat besluiten te nemen omvat tevens de bevoegdheid tot het stellen van voorschriften en beperkingen en het verrichten van voorbereidings- en uitvoeringshandelingen aangaande het besluit.

Lid 2: De mandaathouder heeft naast de bevoegdheid het in het eerste lid genoemde besluit te nemen ook de bevoegdheid het desbetreffende besluit te ondertekenen.

Artikel 4 Algemene bepalingen

Lid 1: Het college en de burgemeester verlenen de medewerker het mandaat om alle besluiten te nemen en alle overige (rechts)handelingen te verrichten, waaronder de vertegenwoordiging in rechte, die in het kader van een goede uitoefening van zijn taken en bevoegdheden nodig zijn.

Lid 2: Het gestelde in het eerste lid geldt uitsluitend wanneer is voldaan aan de voorwaarden en uitzonderingen zoals genoemd in artikel 5 en 6.

Artikel 5 Voorwaarden algemeen

Lid 1: De mandaathouder kan zijn bevoegdheid alleen toepassen wanneer het mandaat overeenstemt met de taken en verantwoordelijkheden die passen binnen het taakveld van zijn werkzaamheden zoals verwoord in bijlage 7.

Lid 2: De in bijlage 1 genoemde bevoegdheden blijven voorbehouden aan het college.

Lid 3: De in bijlage 2 genoemde bevoegdheden blijven voorbehouden aan de burgemeester.

Lid 4: De in de bijlage 3 genoemde bevoegdheden blijven voorbehouden aan de algemeen directeur/gemeentesecretaris.

Lid 5: De in bijlage 4 genoemde bevoegdheden blijven voorbehouden aan de afdelingshoofden.

Lid 6: De in bijlage 5 genoemde bevoegdheden blijven voorbehouden aan de teamleiders.

Lid 7: Ten aanzien van bevoegdheden met financiële consequenties geldt dat deze moeten passen binnen een door het college vastgestelde productbegroting.

Lid 8: Naast de mandaten die op basis van deze algemene mandaatregeling worden verleend kunnen er ook individuele mandaten worden verleend.

Artikel 6 Voorwaarden financieel

Lid 1: Een mandaathouder kan van zijn mandaat gebruikmaken wanneer dit mandaat past binnen het vastgestelde budget.

Lid 2: Bij de uitoefening van de bevoegdheden in mandaat moeten de regels van de Financiële verordening en eventueel daarop gebaseerde regelingen in acht genomen worden.

Lid 3: In geval van strijdigheid tussen het Mandaatbesluit en de Financiële verordening en eventueel daarop gebaseerde regelingen, gaan de laatsten voor.

Artikel 7 Specifieke mandaten aan derden

Lid 1: Verlening van mandaat aan een derde die niet werkzaam is onder verantwoordelijkheid van het gemeentebestuur behoeft de instemming van het gemeentebestuur en de instemming van degene onder wiens verantwoordelijkheid die derde werkt.

Lid 2: Mandaat tot het uitoefenen van bevoegdheden en taken die aan een gemeenschappelijke regeling zijn opgedragen valt niet onder dit Mandaatbesluit.

Lid 3: De algemene bepalingen zoals genoemd in dit mandaatbesluit zijn ook van toepassing op specifieke mandaten aan een derde.

Artikel 8 Overeenkomsten

Lid 1: De bevoegdheid tot het aangaan van overeenkomsten valt onder de mandaatverlening, tenzij er uitzonderingen in de bijlagen staan vermeld.

Lid 2: De mandaathouder die bevoegd is tot het aangaan van een overeenkomst is ook bevoegd deze te ondertekenen.

Lid 3: De portefeuillehouder is bevoegd om namens de gemeente overeenkomsten te ondertekenen voor zover burgemeester en wethouders besloten hebben de overeenkomsten aan te gaan en voor zover deze portefeuillehouder eveneens portefeuillehouder is voor het onderwerp in het kader waarvan de overeenkomst wordt aangegaan.

Artikel 9 Plaatsvervanging

Lid 1: Indien het mandaat aan een bepaalde medewerker is verleend, is het mandaat eveneens verleend aan een hiërarchisch hoger geplaatste.

Lid 2: Bij afwezigheid van een afdelingshoofd kan deze worden vervangen door een ander afdelingshoofd of de algemeen directeur/gemeentesecretaris.

Artikel 10 Wijze van ondertekenen

Een krachtens mandaat genomen besluit vermeldt namens welk bestuursorgaan het besluit is genomen, als volgt:

Met vriendelijke groet/ Hoogachtend,

Namens het college van burgemeester en wethouders/ namens de burgemeester/ heffingsambtenaar,

Handtekening,

Naam mandaathouder,

Naam afdeling.

Artikel 11 Onvoorziene gevallen

In de gevallen waarin dit Mandaatbesluit niet voorziet, beslist het college.

Artikel 12 Inwerkingtreding

Lid 1: Dit Mandaatbesluit treedt met terugwerkende kracht in werking vanaf 1 januari 2023.

Lid 2: Het Mandaatbesluit 2018 vastgesteld in de vergadering van 24 juli 2018 wordt per 1 januari 2023 ingetrokken.

Artikel 13 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Mandaatbesluit gemeente Oost Gelre.

Ondertekening

Lichtenvoorde, 21 maart 2023

Burgemeester en wethouders,

Jeroen Heerkens

Secretaris

Annette Bronsvoort

burgemeester

Lichtenvoorde,

De burgemeester van Oost Gelre

Annette Bronsvoort

Burgemeester

Lichtenvoorde,

Heffingsambtenaar

Bijlage 1 Bevoegdheden voorbehouden aan het college

Algemeen

  • 1.

    Een bevoegdheid die in een wettelijke regeling expliciet wordt uitgezonderd van mandaat en daarom geacht wordt voorbehouden te zijn aan het desbetreffende orgaan aan wie het is toebedeeld.

  • 2.

    Als het college heeft aangegeven zelf te willen besluiten.

  • 3.

    Het nemen van besluiten en het nemen van besluiten tot het aangaan van overeenkomsten waar geldbedragen mee gemoeid zijn vanaf € 500.000,--.

  • 4.

    Het nemen van een besluit tot het aangaan van een vaststellingsovereenkomst in verband met het beëindigen van een arbeidsovereenkomst vanaf een bedrag van € 50.000,--.

Publiekrecht

  • 1.

    Het doen van voorstellen aan de gemeenteraad, het informeren van de gemeenteraad en het beantwoorden van schriftelijke vragen van (leden) van de gemeenteraad.

  • 2.

    Het nemen van een besluit op een bezwaarschrift gericht tegen een besluit van het college.

  • 3.

    Het besluiten op een verzoek in te stemmen met rechtstreeks beroep bij de bestuursrechter, als bedoeld in artikel 7:1a Awb.

  • 4.

    Het vaststellen van algemeen verbindende voorschriften en beleidsregels.

  • 5.

    Het instellen van commissies als bedoeld in de artikelen 83 en 84 Gemeentewet.

  • 6.

    Het benoemen van personen in adviesorganen van het college.

  • 7.

    Het benoemen van personen als vertegenwoordiger van de gemeente in organen van publiekrechtelijke en privaatrechtelijke rechtspersonen.

  • 8.

    Het vaststellen van het inkoopbeleid voor leveringen, werken en diensten.

Privaatrecht

  • 1.

    Het nemen van besluiten tot het aangaan van convenanten, intentieovereenkomsten en bestuursovereenkomsten.

  • 2.

    Het nemen van besluiten betreffende het al dan niet instellen van civielrechtelijke (spoed)procedures.

  • 3.

    Het aangaan van een vaststellingsovereenkomst naar aanleiding van een alternatieve geschillenbeslechting.

  • 4.

    Het nemen van besluiten tot het aangaan van overeenkomsten die niet in de bijlage 4 zijn genoemd.

  • 5.

    Het afgeven van borgstellingen.

  • 6.

    Het verstrekken van kapitaal aan instellingen en ondernemingen.

  • 7.

    Het aanvragen van surseance van betaling of faillissement van contractspartijen.

Personele aangelegenheden

Het nemen van besluiten inzake benoeming, schorsing, ontslag van en overige besluiten over de algemeen directeur/gemeentesecretaris.

Bijlage 2 Bevoegdheden voorbehouden aan de burgemeester

  • 1.

    Besluiten op grond van de artikelen 151b (openbare orde), 151c (cameratoezicht), 154a (ophouden personen), 154b (bestuurlijke boete) en 172 (openbare orde) tot en met 176a Gemeentewet (ophouding).

  • 2.

    Alle overige in de Gemeentewet, Hoofdstuk XI, aan de burgemeester toegekende bevoegdheden op het gebied van openbare orde en veiligheid, tenzij uitdrukkelijk gemandateerd.

  • 3.

    Als de burgemeester heeft aangegeven zelf te willen besluiten.

  • 4.

    Het besluit op een ingediende klacht op grond van hoofdstuk 9 Awb (klachtbehandeling) indien het een gedraging van een lid van het college van burgemeester en wethouders of een gedraging van de gemeentesecretaris/directeur betreft.

  • 5.

    Een besluit op grond van de Wet tijdelijk huisverbod.

  • 6.

    Het opleggen van een last onder bestuursdwang op een woning, lokaal of daarbij behorend erf (artikel 13b Opiumwet).

  • 7.

    Het besluit inhoudende een last tot inbewaringstelling (psychiatrisch ziekenhuis) in het kader van de Wet zorg en dwang (Wzd) en de Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg (Wvggz).

  • 8.

    Het verlenen van mandaat betreffende bevoegdheden van de burgemeester aan externen die niet werkzaam zijn onder directe verantwoordelijkheid van het college of de burgemeester.

  • 9.

    Alle bevoegdheden op grond van de Wet veiligheidsregio’s.

  • 10.

    Het sluiten van een horeca-inrichting en/of de intrekking van een vergunning.

  • 11.

    Het nemen van een aanwijzingsbesluit op grond van de APV, indien het een bevoegdheid van de burgemeester betreft.

  • 12.

    Het afleggen van verantwoording aan, het informeren en raadplegen van de gemeenteraad.

  • 13.

    Het nemen van een besluit op een bezwaarschrift gericht tegen een besluit van de burgemeester.

Bijlage 3 Bevoegdheden voorbehouden aan algemeen directeur/ gemeentesecretaris

  • 1.

    Het aangaan, wijzigen, ontbinden van arbeidsovereenkomsten van afdelingshoofden en het aangaan van vaststellingsovereenkomsten in verband met het beëindigen van arbeidsovereenkomsten tot een bedrag van € 50.000,--, inclusief het ondertekenen van deze overeenkomsten

  • 2.

    Het besluit op een ingediende klacht op grond van hoofdstuk 9 Awb (klachtbehandeling) indien het een gedraging van een ambtenaar betreft.

  • 3.

    Het vaststellen, wijzigen of intrekken van lokale regelingen die gaan over arbeidsvoorwaarden.

Bijlage 4 Bevoegdheden voorbehouden aan afdelingshoofden

  • 1.

    Het ondertekenen van overeenkomsten waar het college heeft besloten om de overeenkomst aan te gaan.

  • 2.

    Alle bevoegdheden op grond van de Cao-Gemeenten en de daarop gebaseerde regelingen, voor zover niet toegewezen aan de algemeen directeur/gemeentesecretaris.

  • 3.

    Het aangaan, wijzigen, ontbinden van arbeidsovereenkomsten en het aangaan van vaststellingsovereenkomsten in verband met het beëindigen van arbeidsovereenkomsten tot een bedrag van € 50.000,--, inclusief het ondertekenen van de overeenkomsten, van hiërarchisch ondergeschikte medewerkers en teamleiders.

  • 4.

    Het nemen van besluiten en het nemen van besluiten tot het aangaan van overeenkomsten, waar geldbedragen mee zijn gemoeid vanaf € 100.000,- tot € 500.000,- (met inachtneming van artikel 6 van het Mandaatbesluit).

  • 5.

    Het aanwijzen van de secretaris van de Adviescommissie voor bezwaarschriften.

Bijlage 5 Bevoegdheden voorbehouden aan teamleiders

  • 1.

    Het aangaan, wijzigen van arbeidsovereenkomsten, inclusief het ondertekenen van overeenkomsten, van hiërarchisch ondergeschikte medewerkers.

  • 2.

    Het ontbinden van arbeidsovereenkomsten tijdens de proeftijd van hiërarchisch ondergeschikte medewerkers.

  • 3.

    Het aanwijzen van toezichthouders en afgifte van legitimatiebewijzen toezichthouder.

  • 4.

    Het verlenen van subsidies boven een bedrag van € 30.000,--.

  • 5.

    Het aangaan en opzeggen van verwerkersovereenkomsten.

  • 6.

    Het aangaan van (deelnemers) overeenkomsten in het kader van afvalinzameling.

  • 7.

    Voor zover het de Teamleider Financiën betreft de volgende bevoegdheden:

    • a.

      Het aangaan van overeenkomsten van geldleningen ten behoeve van de totale financieringsbehoefte van de gemeente;

    • b.

      Het nemen van besluiten inzake het geheel of gedeeltelijk doorhalen van hypothecaire rechten;

    • c.

      Het besluiten tot en het instellen van rechtsmiddelen ter invordering van geldschulden van (rechts-)personen aan de gemeente.

Bijlage 6 Toelichting Mandaatbesluit gemeente Oost Gelre

Uitgangspunt bij het omgekeerde mandaat is dat alle bevoegdheden zijn gemandateerd aan medewerkers tenzij de bevoegdheden zijn genoemd in de Bijlagen 1 tot en met 5.

De voorwaarden voor de uitvoering van het mandaat worden in het mandaatbesluit genoemd.

De medewerkers ontvangen alleen mandaat voor de taakvelden die specifiek worden uitgevoerd door de afdeling waarvoor ze werkzaam zijn. (Bijlage 8).

Bijlage 3

Artikel 1

Hierbij gaat het specifiek om vaststellingsovereenkomsten met betrekking tot de beëindiging van een arbeidsovereenkomst. Het college is in andere gevallen bevoegd om een vaststellingsovereenkomst aan te gaan.

Bijlage 4

Artikel 1

Dit betreft specifiek de tekenbevoegdheid. Het college is in deze gevallen bevoegd om de overeenkomsten aan te gaan.

Artikel 3

Hierbij gaat het specifiek om vaststellingovereenkomsten met betrekking tot de beëindigen van een arbeidsovereenkomst van teamleiders en hiërarchisch ondergeschikten. Het college is in andere gevallen bevoegd om een vaststellingsovereenkomst aan te gaan.

Artikel 4

Het afdelingshoofd is bevoegd om een besluit of een besluit tot het aangaan van een overeenkomst te nemen waar bedragen mee gemoeid zijn tussen de € 100.000,-- en € 500.000,--.

Het kan zijn dat er budget beschikbaar gesteld moet worden of dat er budget al beschikbaar is. In beide gevallen tekent het afdelingshoofd.

Betreft het een besluit of een besluit tot het aangaan van een overeenkomst waarbij het een bedrag betreft boven de € 500.000,--, dan tekent het college. Het maakt hierbij niet uit of er al een bedrag beschikbaar is gesteld. Uitgangspunt is de hoogte van het bedrag.

Bijlage 5

Artikel 1

De ontbinding van arbeidsovereenkomst is een bevoegdheid van het afdelingshoofd. Alleen in het geval van punt 2 is de teamleider bevoegd.

Bijlage 7 Organisatiestructuur

afbeelding binnen de regeling

Bijlage 8 Taakvelden afdelingen

De opsomming in deze bijlage is niet uitputtend bedoeld.

Als er wordt gesproken over uitvoering van wetgeving dan worden hier werkzaamheden in de meest ruime zin van het woord mee bedoeld.

Generiek voor alle afdelingen

  • -

    Algemene wet bestuursrecht

  • -

    Wet open overheid

  • -

    Algemene verordening gegevensbescherming

  • -

    Aanbestedingswet

  • -

    Algemene subsidieverordening

Specifiek

Mens en Samenleving

Sociaal Team Wmo en Loket:

  • -

    Wet maatschappelijke ondersteuning en de hierop gebaseerde regelingen

  • -

    Wet Kinderopvang en hierop gebaseerde regelingen

  • -

    Verordening Sociaal Domein

Sociaal Team Jeugd, cliëntondersteuning, zorg en veiligheid

  • -

    Jeugdwet en de hierop gebaseerde regelingen

  • -

    Wet verplichte geestelijke gezondheid

  • -

    Wet op primair onderwijs en de hierop gebaseerde regelingen

  • -

    Wet voortgezet onderwijs en de hierop gebaseerde regelingen

  • -

    Wet educatie en beroepsonderwijs en de hierop gebaseerde regelingen

  • -

    Verordening Sociaal Domein

Beleid en projecten

  • -

    Wet Kinderopvang en hierop gebaseerde regelingen

  • -

    Leerplichtwet en hierop gebaseerde regelingen

  • -

    Onderwijshuisvesting

  • -

    Verordening Sociaal Domein

  • -

    Ingebruikgeving gemeentelijke (sport)accommodaties

Ruimte en Economie

Beleid en projecten

  • -

    Wet algemene bepalingen omgevingsrecht/Omgevingswet en de hierop gebaseerde regelingen

  • -

    Wet op de ruimtelijke ordening / Omgevingswet en de hierop gebaseerde regelingen

  • -

    Monumentenwet en de hierop gebaseerde regelingen

  • -

    Wet geluidhinder

  • -

    Energietransitie en regelingen op het gebied van energie(besparende) maatregelen

  • -

    Erfgoedwet en hierop gebaseerde regelgeving

  • -

    Woningwet en hierop gebaseerde regelgeving

Veiligheid vergunningverlening en handhaving

  • -

    Wet algemene bepalingen omgevingsrecht/ Omgevingswet en hierop gebaseerde regelingen

  • -

    Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (toekomstig)en hierop gebaseerde regelingen

  • -

    Monumentenwet en hierop gebaseerde regelingen

  • -

    Wet Milieubeheer en hierop gebaseerde regelingen

  • -

    Algemene plaatselijke verordening

  • -

    Vuurwerkbesluit en hierop gebaseerde regelingen

  • -

    Wet wapens en munitie en hierop gebaseerde regelingen

  • -

    Alcoholwet en hierop gebaseerde regelingen

  • -

    Wet op de Kansspelen en hierop gebaseerde regelingen

  • -

    Winkeltijdenwet en hierop gebaseerde regelingen

  • -

    Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens

  • -

    Wet politiegegevens

  • -

    Wegenverkeerswet en hierop gebaseerde regelingen

  • -

    Zondagswet en hierop gebaseerde regelingen

Infrastructuur beheer en onderhoud

  • -

    Wegenverkeerswet en de hierop gebaseerde regelingen

  • -

    Algemene plaatselijke verordening

  • -

    Wet algemene bepalingen omgevingsrecht/ Omgevingswet en hierop gebaseerde regelingen

  • -

    Uitvoering infrastructuur, (groen)beheer

Dienstverlening en bedrijfsvoering

Burgerzaken

  • -

    Wet Basisregistratie personen

  • -

    Wegenverkeerswet voor zover het de aanvraag en uitgifte rijbewijzen betreft

  • -

    Wet algemene bepalingen Burgerservicenummer en hierop gebaseerde regelingen

  • -

    Paspoortwet en hierop gebaseerde regelingen

  • -

    Besluit verkrijging en verlies Nederlanderschap en hierop gebaseerde regelingen

  • -

    Wet op de lijkbezorging en hierop gebaseerde regelingen

KCC

  • -

    Telefoon, receptie, sociale media

Facilitair

  • -

    Ingebruikgeving gemeentelijke accommodaties en gebouwen

  • -

    Onderhoud gebouwen

  • -

    Onderwijshuisvesting

Personeel en organisatie

  • -

    Advisering personeel en organisatie

  • -

    Uitvoering van regelingen omtrent arbeidsvoorwaarden

Communicatie

  • -

    Communicatie in de ruimste zin van het woord

  • -

    Kabinetszaken

Juridische zaken

  • -

    Het nemen van besluiten over gemandateerde bevoegdheden.

  • -

    Voeren van verweer in civiele procedures en administratieve/bestuursrechtelijke procedures en het instellen van bezwaar, beroep en hoger beroep.

  • -

    Wet Bevordering integriteitsbeoordelingen openbaar bestuur

Financiën en belastingen

  • -

    Heffen van belastingen en leges

  • -

    Doen van betalingen namens gemeente

  • -

    Verzekeringen

Informatiemanagement

  • -

    ICT

  • -

    Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen onroerende zaken en hierop gebaseerde regelgeving

  • -

    Wet basisregistratie Grootschalige Topografie en hierop gebaseerde regelgeving

  • -

    Verordening naamgeving en nummering

  • -

    Archiefwet en daarop gebaseerde regelingen