Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR693934
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR693934/1
Regeling vervalt per 31-12-2029
Oproep voor het indienen van Lokale ontwikkelingsstrategieën in het kader van LEADER GLB-NSP
Geldend van 24-03-2023 t/m 30-12-2029
Intitulé
Oproep voor het indienen van Lokale ontwikkelingsstrategieën in het kader van LEADER GLB-NSPGedeputeerde Staten van provincie Zuid-Holland;
Gelet op:
- -
Verordening (EU) 2021/2115 van het Europees Parlement en de Raad van 2 december 2021 tot vaststelling van voorschriften inzake steun voor de strategische plannen die de lidstaten in het kader van het gemeenschappelijk landbouwbeleid opstellen (strategische GLB-plannen) en die uit het Europees Landbouwgarantiefonds (ELGF) en het Europees Landbouwfonds voor plattelandsontwikkeling (ELFPO) worden gefinancierd, en tot intrekking van Verordeningen (EU) nr. 1305/2013 en (EU) nr. 1307/2013 (PbEU 2021, L 435);- Verordening (EU) 2021/2116 van het Europees Parlement en de Raad van 2 december 2021 inzake de financiering, het beheer en de monitoring van het gemeenschappelijk landbouwbeleid en tot intrekking van Verordening (EU) nr. 1306/2013 (PbEU 2021, L 435);
- -
Verordening (EU) 2021/1060 van het Europees Parlement en de Raad van 24 juni 2021 houdende gemeenschappelijke bepalingen inzake het Europees Fonds voor regionale ontwikkeling, het Europees Sociaal Fonds Plus, het Cohesiefonds, het Fonds voor een rechtvaardige transitie en het Europees Fonds voor maritieme zaken, visserij en aquacultuur en de financiële regels voor die fondsen en voor het Fonds voor asiel, migratie en integratie, het Fonds voor interne veiligheid en het Instrument voor financiële steun voor grensbeheer en visumbeleid (PbEU2021, L 231);
- -
Regeling van de Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit van 19 december 2022, nr. WJZ/ 21206194, tot uitvoering van verordening (EU) 2021/2115 en verordening (EU) 2021/2116 inzake het Gemeenschappelijk landbouwbeleid (Regeling uitvoering NSP GLB 2023–2027);
Overwegende dat het wenselijk is dat er Lokale ontwikkelingsstrategieën worden ingediend in het kader van LEADER ten behoeve van het tegengaan van klimaatverandering, efficiënt beheer van natuurlijke hulpbronnen, bescherming van biodiversiteit en de sociaal economische ontwikkeling van plattelandsgebieden in de provincie Zuid-Holland;
Besluiten vast te stellen de volgende regeling:
Oproep voor het indienen van Lokale ontwikkelingsstrategieën in het kader van LEADER GLB-NSP
Artikel 1 Begripsbepaling
In dit besluit wordt verstaan onder:
- -
LEADER: Afkorting voor Liaison Entre Actions de Développement de l’Économie Rurale;
- -
LEADER-groep: Lokale groep van lokale publieke en private sociaaleconomische belangengroepen, met dien verstande dat niet één belangengroep de besluitvorming domineert, als bedoeld in artikel 31, tweede lid 2, onder b, en artikel 33 van verordening (EU) 2021/1060;
- -
NSP: Nationaal Strategisch Plan;
- -
Selectiecomité: selectiecomité als bedoeld in artikel 32, tweede lid, van Verordening (EU) 2021/1060;
- -
Strategie: Lokale ontwikkelingsstrategie als bedoeld in artikel 32 van Verordening (EU) nr. 2021/1060;
- -
Verordening (EU) 2021/1060: Verordening (EU) 2021/1060 van het Europees Parlement en de Raad van 24 juni 2021 houdende gemeenschappelijke bepalingen inzake het Europees Fonds voor regionale ontwikkeling, het Europees Sociaal Fonds Plus, het Cohesiefonds, het Fonds voor een rechtvaardige transitie en het Europees Fonds voor maritieme zaken, visserij en aquacultuur en de financiële regels voor die fondsen en voor het Fonds voor asiel, migratie en integratie, het Fonds voor interne veiligheid en het Instrument voor financiële steun voor grensbeheer en visumbeleid (PbEU2021, L 231;
- -
Verordening (EU) 2021/2115: Verordening (EU) 2021/2115 van het Europees Parlement en de Raad van 2 december 2021 tot vaststelling van voorschriften inzake steun voor de strategische plannen die de lidstaten in het kader van het gemeenschappelijk landbouwbeleid opstellen (strategische GLB-plannen) en die uit het Europees Landbouwgarantiefonds (ELGF) en het Europees Landbouwfonds voor plattelandsontwikkeling (ELFPO) worden gefinancierd, en tot intrekking van Verordeningen (EU) nr. 1305/2013 en (EU) nr. 1307/2013 (PbEU 2021, L 435);- Verordening (EU) 2021/2116 van het Europees Parlement en de Raad van 2 december 2021 inzake de financiering, het beheer en de monitoring van het gemeenschappelijk landbouwbeleid en tot intrekking van Verordening (EU) nr. 1306/2013 (PbEU 2021, L 435).
Artikel 2 Doelstelling
-
1. LEADER draagt bij aan de volgende doelen uit het NSP:
- a.
Klimaatverandering en duurzame energie: bijdragen tot matiging van en aanpassing aan klimaatverandering, onder meer door de uitstoot van broeikasgassen terug te dringen en meer koolstof vast te leggen, duurzame energie te bevorderen en de ontwikkeling van weerbare teeltsystemen;
- b.
Efficiënt beheer van natuurlijke hulpbronnen: bevordering van de duurzame ontwikkeling en het efficiënte beheer van natuurlijke hulpbronnen zoals water, bodem en lucht, onder meer door de afhankelijkheid van chemische middelen te verkleinen;
- c.
Bescherming van de biodiversiteit: bijdragen tot het tot staan brengen en ombuigen van biodiversiteitsverlies, tot versterking van ecosysteemdiensten en tot de instandhouding van habitats en landschappen;
- d.
Ontwikkeling in plattelandsgebieden: bevorderen van de werkgelegenheid, groei, gendergelijkheid, sociale inclusie en lokale ontwikkeling in plattelandsgebieden, met inbegrip van bio-economie en duurzame bosbouw.
- a.
-
2. Iedere strategie draagt bij aan ten minste één van de doelen, als bedoeld in het eerste lid, onder a, b of c, en aan het doel, als bedoeld in het eerste lid, onder d.
-
3. Ter uitvoering van artikel 32 van verordening (EU) nr. 2021/1060 en de artikelen 44 en 45 van verordening (EU) nr. 2021/2116 selecteren gedeputeerde staten maximaal vier strategieën.
Artikel 3 Indiening
-
1. De strategie wordt ingediend bij gedeputeerde staten in de periode die loopt tot 11 mei 2023. Deze omvat ten minste de elementen, genoemd in artikel 32, eerste lid, van Verordening (EU) nr. 2021/1060 en wordt opgesteld volgens het format in bijlage 1.
-
2. Een strategie is tijdig ingediend indien deze voor de in het eerste lid genoemde datum is ontvangen.
Artikel 4 Selectievereiste
Om voor selectie in aanmerking te komen voldoet de strategie aan de criteria als bedoeld in artikel 32, eerste lid, van verordening (EU) 2021/1060, met op de plaatselijke doelstellingen en behoeften afgestemde concrete acties die bijdragen aan de verwezenlijking van de strategie van de Europese Unie voor slimme, duurzame en inclusieve groei en wordt ontworpen en uitgevoerd door een lokale actiegroep.
Artikel 5 Beoordeling
-
1. Het selectiecomité beoordeelt de strategieën aan de hand van de in bijlage 2 opgenomen selectiecriteria.
-
2. Per criterium wordt een cijfer toegekend van 0 (niet of zeer slecht) tot 5 (uitmuntend) en wordt een weging toegepast. Een strategie behaalt ten minste de per criterium opgegeven minimale score én in totaal ten minste 66 punten om voor een positief advies in aanmerking te komen.
-
3. Het selectiecomité kan de indieners van de strategieën na een eerste beoordeling aanvullingen adviseren.
-
4. Het selectiecomité beoordeelt, indien van toepassing, de aanvullingen en stelt de definitieve score vast.
-
5. De strategieën worden gerangschikt op basis van de definitieve score. De vier strategieën met de hoogste definitieve score worden geselecteerd.
-
6. Indien voor één gebied meerdere strategieën worden ingediend, dan wordt voor dat gebied de strategie met de hoogste definitieve score voorgedragen voor goedkeuring door gedeputeerde staten.
-
7. Indien toepassing van de voorgaande leden ertoe leidt dat strategieën op een gelijke definitieve score eindigen, wordt de onderlinge rangorde van de strategieën bepaald door de hoogst behaalde definitieve score voor de selectiecriteria met de hoogste wegingsfactor.
-
8. Indien toepassing van het zevende lid ertoe leidt dat strategieën op een gelijke definitieve score eindigen, wordt de onderlinge rangorde van die strategieën bepaald door de hoogst behaalde definitieve score voor de selectiecriteria met de op een na hoogste wegingsfactor.
-
9. Indien toepassing van het achtste lid ertoe leidt dat strategieën op een definitieve gelijke score eindigen, wordt de onderlinge rangorde van die strategieën bepaald door loting.
-
10. Het selectiecomité brengt een selectieadvies uit aan gedeputeerde staten voor verdere besluitvorming ten behoeve van de goedkeuring.
-
11. Gedeputeerde staten besluiten uiterlijk 22 weken na sluitingsdatum op de ingediende strategieën, bedoeld in artikel 3, eerste lid.
-
12. Gedeputeerde Staten kunnen de termijn genoemd in het elfde lid verlengen met maximaal 30 weken.
Artikel 6 Inwerkingtreding
Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het provinciaal blad waarin dit besluit wordt geplaatst.
Artikel 7 Werkingsduur
Dit besluit vervalt op 31 december 2029.
Artikel 8 Citeertitel
Dit besluit kan worden aangehaald als: Oproep voor het indienen van Lokale ontwikkelingsstrategieën in het kader van LEADER GLB-NSP
Ondertekening
Den Haag, 14 maart 2023
Gedeputeerde staten van Zuid-Holland
Drs. M.J.A. van Bijnen MBA, secretaris
drs. J. Smit, voorzitter
Bijlage 1 Format inhoudsopgave Ontwikkelingsstrategie LEADER 2023-2027
Deel I Beschrijving van de strategie (maximaal 25 pagina’s)
- 1.
Totstandkoming en status Ontwikkelingsstrategie
- •
Beschrijving van het proces om de gemeenschap bij de ontwikkeling en uitwerking van de strategie te betrekken
- •
Beschrijving van de belangengroepen die zijn betrokken bij het eerder beschreven proces
- •
- 2.
Gebied
- 2.1
Begrenzing
- •
Beschrijving/kaart van het geografische gebied
- •
Beschrijving van de bevolking waarop de strategie betrekking heeft
- •
- 2.2
Gebiedsanalyse
- •
Analyse van de ontwikkelingsbehoeften en de mogelijkheden van het gebied (SWOT, krachtenveldanalyse)
- •
Aansluiting met “Needs” zoals opgenomen in NSP
- •
- 2.1
- 3.
Strategie
- 3.1
Strategie, NSP-doelen en algemene doelstellingen, inclusief visie daarop en hoe deze aansluit bij de onder 2.2 genoemde “Needs”
- 3.2
Afrekenbare doelstellingen en meetbare resultaten (inclusief aansluiting bij Resultaatindicatoren zoals opgenomen in NSP)
- 3.1
- 4.
Activiteitenplan
- 4.1
Uitvoering van projecten, met aandacht voor:
- •
De doelen waaraan LEADER bij moet dragen zoals beschreven in artikel 2 van deze oproep
- •
Gemotiveerde beschrijving van gewenste/verwachte omvang van projecten en de wijze van subsidiëring (zie toelichting)
- •
Gemotiveerde beschrijving van subsidiepercentages per type activiteit, zoals beschikbaar binnen de kaders van Verordening (EU) 2021/2115
- •
Gemotiveerde beschrijving van de mogelijkheid voor aanvragers om een voorschot aan te vragen (maximaal 50% van verleende subsidie)
- •
Beschrijving van de voorwaarden waaronder geen steun zal worden verstrekt
- •
- 4.2
Samenwerking
- 4.3
Aanjaagactiviteiten in het gebied
- 4.4
Deskundigheidsbevordering
- 4.5
Communicatie
- 4.6
Administratie
- 4.1
- 5.
Organisatie
- 5.1
Positie, taken en bevoegdheden LAG
- 5.2
Profiel en samenstelling LAG
- 5.3
Organisatie van de uitvoering
- •
Beschrijving van de werkwijze voor het openstellen van LEADER-subsidie, inclusief het bepalen van het plafond
- •
de regelingen voor het beheer, de monitoring en de evaluatie waarmee kan worden aangetoond dat de plaatselijke actiegroep de capaciteit heeft om de strategie uit te voeren
- •
- 5.1
- 6.
Financiering
- 6.1
Begroting
- 6.2
Dekkingsplan
- •
Een financieel plan, met daarin begrepen de geplande toewijzing uit elk betrokken fonds, en tevens, indien van toepassing, de geplande toewijzing uit het ELFPO, en elk betrokken programma
- •
- 6.1
Deel II Reglement (maximaal 10 pagina’s)
- 7.
Beheer- en toezichtregeling/ beschrijving van de openstellings- en selectieprocedure
- 7.1
Werkwijze LEADER groep
- 7.2
Wijze van openstellen en plafond bepalen
- 7.3
Selectiecriteria en selectieprocedure steunaanvragen
- 7.4
Monitoring
- 7.5
Effectmeting en evaluatie
- 7.1
Eventuele bijlagen (maximaal 5 pagina’s)
Bijlage 2 Selectiecriteria
Kenmerk |
Criteria zoals opgenomen in de maatregelfiche |
Criteria voor scoring |
Weging |
Minimale score |
Gebied |
Een definitie van het gebied. Een beschrijving van de populatie waarop de strategie betrekking heeft. De kernen met meer dan 30.000 inwoners zijn uitgesloten van het LEADER-gebied; |
|
1 |
3 |
Probleem-analyse |
Een analyse van de ontwikkelingsbehoeften en mogelijkheden met een analyse van de sterke en zwakke punten, kansen en bedreigingen (een SWOT-analyse). |
|
3 |
9 |
Strategie |
Een beschrijving van de strategie en de doelstellingen ervan, een beschrijving van de samenhangende en innovatieve kenmerken van de strategie en een hiërarchie van doelstellingen met meetbare streefdoelen voor outputs of resultaten. De strategie moet aansluiten bij het NSP en, in voorkomend geval, de programma’s van de betreffende ESI-fondsen. De strategie moet aansluiten op de lokale SWOT-analyse en de SWOT-analyse voor het NSP. Uit de strategie moet blijken of er voldoende focus is in de themakeuze door die te beperken tot rond de drie. |
|
4 |
12 |
Bottom-up gebieds- proces |
Een beschrijving van het proces waaruit blijkt dat de lokale gemeenschap betrokken is bij de ontwikkeling van de strategie. Een beschrijving waaruit blijkt hoe het bottom-up proces is geborgd tijdens de uitvoering van de strategie. |
|
4 |
12 |
Activiteiten-plan |
Uit het activiteitenplan moet blijken hoe de doelstellingen van de ontwikkelingsstrategie in acties worden omgezet. |
|
2 |
6 |
Beheer- en toezicht-regelingen |
Er moet een beschrijving van de beheer- en toezichtregelingen van de strategie zijn waaruit blijkt dat de LEADER groep in staat is de strategie uit te voeren tot en met 2027. Daarin is omschreven hoe monitoring en evaluatie tijdens de uitvoeringsperiode van de ontwikkelingsstrategie tot en met 2027 gaat plaats vinden. Middels een uitgewerkt reglement waarin de taken en verantwoordelijkheden van de LEADER groep zijn omschreven i.v.m. de selectie van projecten moet blijken dat de LEADER groep een transparante werkwijze beoogt bij de selectie en toekenning van steun en in staat is belangenverstrengeling te voorkomen. De LEADER groep zal inclusief zijn waarmee wordt bedoeld: een vertegenwoordiging van lokale publieke en private sociaal- economische belangengroepen. |
|
3 |
9 |
Financiering en begroting |
De strategie moet een financieel plan omvatten met een geplande toewijzing uit elk van de betrokken financiële bronnen (Europa, provincie, gemeenten, waterschappen, privaat). De begroting moet zijn uitgesplitst en aansluiten op de strategie en het activiteitenplan. Uit het financieringsplan blijkt dat er sprake is van een breed financieel draagvlak en voldoende inbreng van private middelen. |
|
3 |
9 |
Bestuurs-kracht |
De mate waarin de deskundigheid van de leden van de LEADER groep aansluit bij de gekozen thema’s. De mate waarin de LEADER groep in staat is om het programma financieel en administratief te besturen en in stand te houden tot en met 2027. De mate waarin de LEADER groep in staat wordt geacht om samenwerking te zoeken met andere partnerschappen en/of LEADER groepen met het oog op synergie. |
|
2 |
6 |
Aan de hand van de criteria wordt per kenmerk een cijfer gegeven tussen de 0 en 5, waarbij 0 staat voor “niet of zeer slecht” en 5 voor “uitmuntend”.
Dit cijfer wordt vermenigvuldigd met de wegingsfactor. Alle cijfers worden vervolgens opgeteld.
De maximale score is 110 en de minimale score 66.
Algemene toelichting
De uitvoering in Nederland van het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB) voor de periode 2023 tot en met 2027 is vastgelegd in het Nationaal Strategisch Plan (NSP). Daarin is LEADER als verplichte interventie opgenomen van het Europees Landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling (ELFPO). LEADER valt onder artikel 77 van EU VO 2021/2115. Nadere bepalingen voor de uitvoering van LEADER zijn uitgewerkt in EU VO 2021/1060. LEADER is een vanuit de gemeenschap geleide lokale ontwikkeling en het beoogt bij te dragen aan de lokale ontwikkeling van plattelandsgebieden. Innovatie, samenwerking en integrale projecten zijn sleutelwoorden voor LEADER. Provincies zijn verantwoordelijk voor de uitvoering van LEADER. Dit is vastgelegd in de ministeriële regeling, nr. WJZ/ 21206194.
De Europese Commissie schrijft voor dat er een “Call for proposal” moet worden uitgeschreven. Sub regionale gebieden kunnen daarop hun Lokale Ontwikkelingsstrategie (LOS, hierna strategie) indienen.
Ten behoeve van de duidelijkheid en uniformiteit van de strategieën, is een format opgesteld (bijlage 1 en toelichting bijlage 1). Tevens zijn uniforme selectiecriteria opgesteld op basis waarvan de strategieën worden beoordeeld (bijlage 2 en toelichting bijlage 2).
LEADER wordt tijdens het NSP ingezet voor de volgende doelen van het NSP:
- •
doel D (SO4) Klimaatverandering en duurzame energie: bijdragen tot matiging van en aanpassing aan klimaatverandering, onder meer door de uitstoot van broeikasgassen terug te dringen en meer koolstof vast te leggen, duurzame energie te bevorderen en de ontwikkeling van weerbare teeltsystemen;
- •
doel E (SO5) Efficiënt beheer van natuurlijke hulpbronnen: bevordering van de duurzame ontwikkeling en het efficiënte beheer van natuurlijke hulpbronnen zoals water, bodem en lucht, onder meer door de afhankelijkheid van chemische middelen te verkleinen;
- •
doel F (SO6) Bescherming van de biodiversiteit: bijdragen tot het tot staan brengen en ombuigen van biodiversiteitsverlies, tot versterking van ecosysteemdiensten en tot de instandhouding van habitats en landschappen;
- •
doel H (SO8) Ontwikkeling in plattelandsgebieden: bevorderen van de werkgelegenheid, groei, gendergelijkheid, sociale inclusie en lokale ontwikkeling in plattelandsgebieden, met inbegrip van bio-economie en duurzame bosbouw.
De inzet op de doelen D, E en F is een landelijke afspraak. Over de inzet op deze doelen is besloten dat alle LEADER-gebieden in voldoende mate (bijvoorbeeld ten minste 20%) moeten bijdragen aan ten minste één van de doelen D, E, F én tevens in voldoende mate (bijvoorbeeld ten minste 20%) aan doel H. Dit betekent dat ieder gebied zich moet inzetten voor zowel de doelen D en/of E en/of F als doel H. Wel kan een gebied kiezen om zich bijvoorbeeld hoofdzakelijk te richten op bijvoorbeeld de doelen D en/of E en/of F, met als verplichting dat een deel van de strategie ook betrekking heeft op doel H. Naast focus op deze doelen, mag een LEADER-gebied zich uiteraard ook op één van de andere doelen van het NSP richten.
De strategie omvat onder meer een gebiedsstrategie, waarin op basis van een gebiedsproces (bijvoorbeeld een SWOT-analyse) de ambitie voor het gebied is beschreven voor de programmaperiode 2023-2027. Uit dit gebiedsproces moet blijken dat er een breed draagvlak is onder alle belangengroepen in het gebied. Ook bevat de strategie een beschrijving van de LEADER groep, die verantwoordelijk is voor de uitvoering van de strategie. Alleen een LEADER groep (in oprichting) of een rechtspersoon in naam van de LEADER groep (in oprichting) kan een strategie indienen. De samenstelling van de LEADER groep dient een goede weerspiegeling te zijn van de samenstelling van het gebied, met extra aandacht voor kwetsbare groepen. De Europese verordening vereist dat lokale besturen deelnemen aan de LEADER groep, samen met vertegenwoordigers van private belangen, waarbij niet één van de belangengroepen de besluitvorming domineert.
De ingediende strategieën worden beoordeeld door een selectiecomité. Deze geeft de strategie punten op basis van de beschreven selectiecriteria. Het totaal aantal punten dat ontstaat na toepassing van de wegingsfactoren dient 66 of meer te zijn. Alleen dan komt de strategie in aanmerking voor goedkeuring door GS. Voldoet een strategie na de eerste beoordelingsronde nog niet aan de minimale vereisten, dan wordt dit onderbouwd teruggekoppeld aan het gebied. Deze krijgt dan de kans de strategie op de aangegeven punten te versterken, waarna de punten opnieuw gegeven worden. De strategie die na deze twee beoordelingsronden 66 punten of meer hebben behaald worden gerangschikt en komen voor goedkeuring in aanmerking. Na goedkeuring van de strategie door GS kan met de uitvoering van de strategie worden gestart.
Ten behoeve van de duidelijkheid en uniformiteit van de strategieën, is een format opgesteld. Deze is als bijlage 1 bij dit besluit gevoegd.
De criteria op basis waarvan het selectiecomité de beoordeling uitvoert zijn opgenomen in bijlage 2 van dit besluit. Zowel op bijlage 1 als bijlage 2 is hierna een toelichting opgenomen.
In Zuid-Holland is voor de uitvoering van de goedgekeurde strategieën in totaal € 4.000.000 Europese middelen beschikbaar. Dit wordt aangevuld met € 4.000.000 provinciale cofinanciering. De totale ELFPO-subsidie voor de activiteiten van de strategie bestaat daarmee uit 50% Europese middelen en 50% provinciale cofinanciering.
Al naar gelang het aantal goedgekeurde strategieën wordt het beschikbare budget bij latere openstellingen verdeeld.
LEADER gebieden kunnen wat betreft de subsidie voor de uitvoering van de strategie uitgaan van een indicatief bedrag van € 2.2 mln. voor de gehele periode, bestaande uit € 1.1 mln.
Europese middelen en € 1.1 mln. middelen van de provincie.
Toelichting Artikel 5, lid 11 en 12 betreffende de termijn waarop GS besluiten over de strategieën
Gedeputeerde Staten hebben een termijn van 22 weken om de vier strategieën die voldoende punten hebben behaald goed te keuren. Zij kunnen deze termijn met maximaal 30 weken verlengen, waarmee de termijn uitkomt op de duur van één jaar. Deze termijn is gekozen om de initiatiefgroepen die een strategie ontwikkelen voldoende mogelijkheid te geven om eventuele adviezen van het selectiecomité te verwerken. Het moment van definitieve beoordeling van het selectiecomité is afhankelijk van de tijd die de initiatiefgroepen nodig hebben voor het definitief maken van de strategieën. Gedeputeerde Staten zijn op hun beurt afhankelijk van het definitieve oordeel van het selectiecomité. Ondanks deze ruime termijn is het streven wel om zo snel mogelijk na indiening van de strategieën bij de oproep te komen tot goedkeuring van het college, zodat kan worden gestart met de uitvoering van de goedgekeurde strategieën.
Toelichting Bijlage 1 (Format inhoudsopgave Ontwikkelingsstrategie LEADER 2023-2027)
Op basis van de artikelen over LEADER in Verordening (EU) 2021/1060 (artikelen 31-34) en het over LEADER bepaalde in het NSP programma, is een indeling voor de Lokale Ontwikkelingsstrategie voor LEADER NSP bepaald. In onderstaande tabel worden de onderdelen met hulpvragen en aandachtspunten toegelicht. De inhoudsopgave in bijlage 2 is verplicht. Let op: De onderstaande toelichting in tabelvorm is geen invultabel.
De strategie mag maximaal 40 pagina’s (inclusief bijlagen) omvatten, waarbij deel I uit 25 pagina’s bestaat, deel II uit 10 pagina’ en de bijlagen uit maximaal 5 pagina’s. Op basis hiervan zal een selectiecomité de strategie beoordelen op basis van de criteria en weging in bijlage 2 van deze oproep. Gedeputeerde Staten (GS) van de provincies keuren uiteindelijk de strategie goed.
Hoofdstuk/paragraaf |
Toelichting en hulpvragen |
|
Deel I Beschrijving van de Lokale Ontwikkelingsstrategie (LOS, hierna strategie) |
||
1 |
Totstandkoming en status Ontwikkelingsstrategie |
CHECK : Is hiermee voldoende aangetoond dat er een breed draagvlak voor deze strategie onder de bevolking in het gebied is? |
2.1 |
Gebiedsbegrenzing |
TIP: Denk aan de relatie met omliggende (LEADER) gebieden. |
2.2 |
Gebiedsanalyse |
|
3.1 |
Strategie, ’NSP-doelen en algemene doelstelling |
Doelstelling:
LEADER NSP-doelen: Is het NSP is opgenomen dat LEADER in Nederland wordt ingezet voor de doelen:
Daarnaast heeft ieder gebied de keuze om ieder van de andere doelen van het NSP bij te dragen:
Advies is om niet aan alle doelen van het NSP bij te willen dragen. Dan verliest de strategie focus en daarmee mogelijk uitvoerbaarheid. Mate van integraliteit en vernieuwing:
Aansluiting bij (beleid)context:
OPTIE: Afhankelijk van keuze van de LEADER groep: Beschrijf in hoeverre de strategie bijdraagt aan de thematische doelstelling van andere fondsen (EFRO, ESF, EFMV) en horizontale doelstellingen op overkoepelende thema’s innovatie, milieu en klimaatverandering. TIPS:
CHECK:
|
3.2 |
Meetbare doelstellingen |
INFO: Resultaatindicatoren Bij rapportage aan de Europese Commissie dient vooral aandacht te worden besteedt aan de behaalde resultaten. Dit gebeurd aan de hand van vooraf bepaalde Resultaatindicatoren (R). Voor LEADER zijn de R’s die van toepassing zijn opgenomen in het NSP. Dit zijn:
In de strategie dient onderbouwd te zijn opgenomen welke resultaten verwacht worden op ieder van deze indicatoren. De voortgang in het behalen van deze resultaten zal gedurende de uitvoering van de strategie onderdeel zijn van de evaluatie die de LEADER groep uitvoert. Output-doelstellingen zijn doelstellingen op het gebied van de prestaties die je als LEADER groep wilt leveren. Zij hebben daarmee een directe relatie met de inspanningen die je als LAG levert. Met andere woorden: de prestaties zijn door de LEADER groep direct stuurbaar. Het voordeel van dergelijke doelstellingen is dat de LEADER groep zichzelf duidelijke normen kan opleggen en daarop afgerekend kan worden. Outcome-doelstellingen zijn doelstellingen op het gebied van de maatschappelijke effecten die je als LEADER groep wil bereiken. Het voordeel hiervan is dat je gaat meten of je beleid het gewenste effect heeft gehad. Deze mogen zowel gekwantificeerd worden als in kwalitatieve termen uitgedrukt worden. Meer informatie hierover volgt. CHECK: Zijn de doelstellingen SMART geformuleerd zodat monitoring en evaluatie in de uitvoering en verantwoording ook eenvoudig en transparant kan plaats vinden? TIP: Voor de overzichtelijkheid kan gebruik worden gemaakt van een doelenboom of een DIN (doelen- inspanningennetwerk). |
4 |
Activiteitenplan |
Activiteitenplan
Meerjaren planning Maak hiervoor een grove (meer-jaren)planning. INFO: De wijze waarop de LEADER groep het activiteitenplan beschrijft is niet voorgeschreven. Indien in het kader van een project onder de strategie (mede) investering(en) worden gedaan, dan worden het subsidiepercentage en de subsidievoorwaarden conform de interventietypes voor Investeringen toegepast (Artikel 68(4b) SPR) zoals voor investeringen (art 73):
Het percentage wordt door de LAG bepaald in de strategie waarbij voor enige uniformiteit gekozen kan worden voor 40, 60, 80 of 100%; Subsidiëring kan plaatsvinden op basis van vergoeding van gemaakte kosten of vereenvoudigde kostenopties, te weten: vaste (vooraf bepaalde) bedragen of vaste (vooraf vastgelegde) percentages. Indien opgenomen in de strategie kan ook worden gewerkt met subsidieverlening op basis van begrotingssubsidies, dat wil zeggen: Op basis van begroting van de aanvrager wordt de prestatie en lumpsum vastgesteld (prestatieverantwoording); Afhankelijk van de hoogte van het subsidiebedrag en de doelgroep-risico-analyse zal worden aangegeven welke stukken nodig zijn ter onderbouwing. Indien opgenomen in de strategie zijn voorschotten mogelijk tot maximaal 50%; TIP: De LAG kan bijvoorbeeld de volgende basisactiviteiten onderscheiden:
Ad. 1 Dit zijn de projecten die de LEADER groep in het gebied wil (laten) uitvoeren. Het kunnen projecten zijn die de LEADER groep zelf initieert maar ook projecten die door andere partijen worden uitgevoerd. Ad. 2 Dit betreft activiteiten die zijn gericht op voorbereiding (haalbaarheidsstudies, technische uitwerking, administratie en uitvoering) en uitvoering van samenwerkingsactiviteiten met andere gebieden. Voorwaarde is dat de LEADER groep kan aantonen van plan te zijn een concreet project uit te voeren. Ad. 3 Hierbij kan het gaan om specifieke ‘’aanjaagactiviteiten’’ en ‘’capaciteitsopbouw’’: bijvoorbeeld bijeenkomsten organiseren, trainingen aanbieden voor deskundigheidsbevordering en ter ondersteuning van aanvragers om kwalitatief goede projecten te kunnen ontwikkelen, uitvoeren en verantwoorden, en ervaringen over te kunnen dragen. Ad. 4 Bestuur en organisatie van de LEADER groep: de vergaderingen, projectbeoordelingen, verslaglegging bijeenkomsten, openbare bijeenkomsten, deelname aan andermans activiteiten (congressen, trainingen), projectmonitoring en effectbeschrijving (link met M&E) etcetera Ad. 5 Communicatieactiviteiten: Beschrijf op hoofdlijnen welke doelgroepen en communicatiemiddelen de LEADER groep wil ontwikkelen ter ondersteuning van het behalen van de doelen. Ad. 6 Administratie: financiële administratie, beheer dossiers, handhaving reglement etc TIP: Voor eenvoud in de uitvoering en tussen aanvragers in het gebied, kan de LEADER groep ervoor kiezen voor alle projecten hetzelfde subsidiepercentage te hanteren. Rekening houdend met alle wettelijke voorwaarden (zoals staatssteun en de-minimis) kan de LEADER groep daarvoor een subsidiepercentage kiezen tussen 40% en 65%. Daar kan in de strategie al een keuze voor beschreven worden, maar deze kan ook worden uitgesteld tot de fase van openstelling. Beschrijf de geprefereerde werkwijze in de strategie. |
5.1 |
Positie, taken en bevoegdheden LEADER groep |
INFO:
|
5.2 |
Profiel en samenstelling LEADER groep |
INFO: Met Inclusiviteit wordt bedoeld dat de LEADER groep een goede weerspiegeling moet zijn van de bevolking in het gebied, waarbij extra aandacht is voor kwetsbare groepen. CHECK: Voor de toetsingscriteria op ‘’Bestuurskracht’’ moet de LEADER groep kunnen aantonen:
TIPS:
|
5.3 |
Organisatie van de uitvoering |
Hier geef je op hoofdlijnen aan hoe je e.e.a. organiseert. De precieze uitwerking volgt in deel II het reglement.
CHECK: Leg een link met het activiteitenplan en de communicatie. |
6.1 |
Begroting |
De strategie moet een financieel plan omvatten met een geplande toewijzing uit elk van de betrokken Europese Structuur- en Investeringsfondsen (ELFPO voor LEADER in Nederland). De begroting moet zijn uitgesplitst en aansluiten op de strategie en het activiteitenplan. Stel de begroting zo op dat het inzicht geeft in eventuele submaatregelen doe de LEADER groep onderscheid, zoals bijvoorbeeld:
|
6.2 |
Dekkingsplan |
TIP: Omdat het lastig is om vooraf private bijdragen geregeld te krijgen, kun je bijvoorbeeld in de selectiecriteria en bepaling van de hoogte van de bijdrage, een ‘’sleutel’’ opnemen voor private bijdragen. |
Hoofdstuk/paragraaf |
Toelichting |
|
Deel II Beheer- en toezichtregeling (reglement LEADER groep) Hier moet een beschrijving van de beheer- en toezichtregelingen van de strategie zijn waaruit blijkt dat de LEADER groep in staat is de strategie uit te voeren tot en met 2027. Geef een controleerbare en verifieerbare omschrijving van wat de LAG gaat doen om toezicht op de uitvoering te houden. |
||
7.1 |
LEADER groep Werkwijze en verantwoording |
Werkwijze:
Verantwoording
En wat de LEADER groep nog meer wil regelen voor een transparante, niet-discriminatoire en aanjagende werkwijze en professionele organisatie. |
7.2 |
Wijze van openstellen en plafond bepalen |
|
7.3 |
Selectiecriteria en -procedure voor steunaanvragen bij de LEADER groep |
Laat zien hoe je komt tot beoordeling van ‘’de beste’’ (innovatieve) projecten! Selectiecriteria en bepaling hoogte bijdrage:
Aanvraag en besluitvormingsprocedure:
CHECK:
De selectiecriteria moeten eerlijk en logisch zijn, de selectie moet zijn gebaseerd op consistente en relevante criteria. CHECK: Projecten moeten bijdragen aan:
|
7.4 |
Monitoring |
|
7.5 |
Effectmeting en evaluatie |
TIP: Zoek andere LEADER groepen op om hierover kennis te delen. In de vorige LEADER-periode hebben enkele LEADER groepen enkele korte onderzoeken gedaan naar de effecten van hun programma’s. Zie site www.netwerkplatteland.nl. |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl