Beleidsregels ten behoeve van het creëren van gelijke kansen om in aanmerking te komen voor een vergunning om een seksbedrijf te exploiteren 2023

Geldend van 22-03-2023 t/m heden

Intitulé

Beleidsregels ten behoeve van het creëren van gelijke kansen om in aanmerking te komen voor een vergunning om een seksbedrijf te exploiteren 2023

De burgemeester en het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Gorinchem

overwegende dat de Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Gorinchem 2021 (hierna: APV) en de beleidsnota prostitutie – en seksbranche gemeente Gorinchem (hierna: prostitutiebeleid) het mogelijk maken een seksbedrijf te exploiteren;

overwegende dat op grond van artikel 3:3, tweede lid van de APV maximaal één vergunning voor het exploiteren van een seksbedrijf wordt verleend;

overwegende dat de vergunning om een seksbedrijf te exploiteren een zogeheten ‘schaarse vergunning’ betreft, dat derhalve een passende mate van openbaarheid en voldoende gelijke kansen geboden moeten worden om in aanmerking voor de vergunning te komen;

gelet op het bepaalde in art. 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb);

BESLUIT

vast te stellen de navolgende:

‘Beleidsregels ten behoeve van het creëren van gelijke kansen om in aanmerking te komen voor een vergunning om een seksbedrijf te exploiteren 2023’

Artikel 1. Bekendmaking te vergeven schaarse vergunning

  • 1. De burgemeester maakt bekend dat een vergunning voor het exploiteren van een seksbedrijf is vrijgekomen dan wel vrijkomt.

  • 2. De bekendmaking vindt in elk geval plaats:

    • a.

      in het elektronisch gemeenteblad van de gemeente Gorinchem;

    • b.

      op de gemeentelijke website, www.gorinchem.nl/bekendmakingen onder het kopje gemeenteblad.

  • 3. In de bekendmaking wordt vermeld:

    • a.

      de termijn waarbinnen een aanvraag om een vergunning moet worden ingediend;

    • b.

      de indieningsvereisten waaraan een aanvraag moet voldoen;

    • c.

      de procedure hoe de vergunning wordt verleend;

    • d.

      de geldigheidsduur van de vergunning.

Artikel 2. Indieningstermijn aanvraag

  • 1. Een aanvraag om een vergunning dient binnen een tijdvak van acht weken gerekend vanaf de in de bekendmaking, als bedoeld in artikel 1, genoemde datum te zijn ontvangen door de gemeente.

  • 2. Een aanvraag die buiten het tijdvak is ontvangen, wordt geweigerd tenzij:

    • a.

      binnen het tijdvak geen aanvraag is ontvangen, of:

    • b.

      na afloop van de vergunningsprocedure de vergunning alsnog te vergeven is.

  • 3. Als binnen het tijdvak geen aanvragen zijn ontvangen dan wel na afloop van de vergunningsprocedure de vergunning alsnog te vergeven is, wordt een na afloop van het tijdvak ontvangen aanvraag op volgorde van binnenkomst in behandeling genomen.

Artikel 3. Indieningsvereisten aanvraag

  • 1. De aanvraag, inclusief de bijlagen, wordt conform artikel 4:1 en 4:2 van de Awb schriftelijk bij de burgemeester ingediend. De elektronische weg is, behoudens voor het aanleveren van ontbrekende gegevens, niet geopend voor het indienen van een aanvraag.

  • 2. Bij een aanvraag om vergunning worden in ieder geval de volgende gegevens en bescheiden overgelegd:

    • a.

      de gegevens en bescheiden als bedoeld in artikel 3:4 van de APV;

    • b.

      een ondertekende (intentie) huur- of koopovereenkomst waaruit blijkt dat de aanvrager over de locatie beschikt of kan gaan beschikken;

    • c.

      een ingevuld Bibob-vragenformulier.

  • 3. Een aanvraag die niet voldoet aan de indieningsvereisten wordt, na toepassing van artikel 4:5 van de Awb, buiten behandeling gesteld.

  • 4. Een aanvrager die een aanvraag indient die niet voldoet aan de indieningsvereisten, zal hier per brief van op de hoogte worden gesteld. In deze brief zal aangegeven worden dat de aanvrager éénmaal, met toepassing van artikel 4:5 van de Awb, in de gelegenheid wordt gesteld de aanvraag binnen twee weken na dagtekening van de brief aan te vullen. De aanvraag dient uiterlijk op de laatste dag van de in dit lid gestelde termijn volledig te zijn aangevuld en ontvangen door de burgemeester.

Artikel 4. Procedure vergunningverlening

  • 1. De verlening van de vergunning vindt plaats via het doorlopen van vier fasen, waarbij de vergunning wordt verleend aan de aanvrager die als eerste alle vier fasen heeft voldaan:

    • a.

      fase 1: toetsing van de exploitant(en) en leidinggevende(n) aan de criteria genoemd in artikel 3:5, van de APV en in het prostitutiebeleid;

    • b.

      fase 2: loting tussen de overgebleven aanvragen, waarna de in de loting getrokken aanvragen in volgorde van trekking de volgende fasen doorloopt;

    • c.

      fase 3: toetsing van de locatie aan de criteria genoemd in artikel 3:5, van de APV en in het prostitutiebeleid;

    • d.

      fase 4: toetsing aan de Beleidslijn Wet Bibob gemeente Gorinchem juncto de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur, waarbij in elk geval een gemeentelijk eigen Bibob-onderzoek plaatsvindt en een adviesaanvraag bij het Landelijk Bureau Bibob kan worden gedaan.

  • 2. Als een aanvraag niet voldoet aan één van de fasen, wordt de vergunning geweigerd en behoeven de overige fasen niet te worden doorlopen.

  • 3. Er worden in fase 2 drie aanvragen getrokken, die in volgorde van trekking in aanmerking komen voor een inhoudelijke toetsing aan fase 3 en fase 4.

  • 4. Als bij toetsing in fase 3 blijkt dat afwijking van het bestemmingsplan noodzakelijk is, is de exploitant verplicht binnen twee weken na dagtekening nadat dit schriftelijk aan hem is medegedeeld, de daarvoor benodigde omgevingsvergunning aan te vragen. Indien de exploitant daar geen gehoor aan geeft, wordt de vergunning geweigerd.

  • 5. In afwijking van fase 4 kan de burgemeester besluiten de vergunning te verlenen in het geval advisering door het Landelijk Bureau Bibob is vertraagd en deze vertraging de exploitant niet is te verwijten.

  • 6. In het geval toepassing is gegeven aan het zesde lid, kan de burgemeester de vergunning intrekken als het advies van het Landelijk Bureau Bibob daar alsnog aanleiding toe geeft.

  • 7. Als na de verdelingsprocedure een verleende vergunning op grond van het zevende lid wordt ingetrokken, komen de bij de loting getrokken exploitanten in volgorde van trekking alsnog in aanmerking voor de toets in fase 3 en fase 4 en bij positieve uitkomst voor vergunningverlening.

Artikel 5. Wijze van loting

  • 1. De in artikel 4, eerste lid onder b. genoemde loting wordt uitgevoerd door de burgemeester.

  • 2. De loting is openbaar.

  • 3. Binnen twee weken na de loting, worden de deelnemende exploitanten geïnformeerd over de uitkomst van de loting voor wat betreft hun aanvraag.

Artikel 6. Geldigheidsduur vergunning

Een vergunning voor het exploiteren van een seksbedrijf wordt voor een periode van maximaal tien jaar verleend.

Artikel 7. Legeskosten

Voor iedere aanvraag is de aanvrager leges verschuldigd krachtens de Legesverordening en de daarbij vastgestelde tarieventabel, die geldig was op het moment dat de aanvraag is ingediend.

Artikel 8. Afwijkingsbevoegdheid

De burgemeester kan afwijken van deze beleidsregels in het belang van de openbare orde, de openbare veiligheid, het woon- en leefklimaat of bij onvoorziene omstandigheden die, in redelijkheid, een correcte en/of eerlijke uitvoering van de beleidsregels in de weg staat.

Artikel 9. Inwerkingtreding beleidsregels

Deze beleidsregels treden in werking op de dag na bekendmaking.

Artikel 10. Citeertitel

Deze beleidsregels wordt aangehaald als: ‘Beleidsregels verdeling exploitatievergunning seksbedrijf Gorinchem 2023.

Ondertekening

Ondertekening

Aldus vastgesteld door de burgemeester en het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Gorinchem, ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft, op 7 maart 2023.

de burgemeester,

R. Melissant-Breine

het college van burgemeester en wethouders,

de secretaris,

H. Kromkamp

Bijlage 1: artikelsgewijze toelichting op de Beleidsregels verdeling exploitatie-vergunning seksbedrijf Gorinchem 2023

Artikel 1. Bekendmaking te vergeven schaarse vergunning

Lid 1

De start van de procedure om een vergunning voor de exploitatie van een seksbedrijf te verlenen, vangt aan met het doen van een bekendmaking dat een vergunning is vrijgekomen dan wel vrij komt.

Bij het vrijkomen van een vergunning kan worden gedacht aan het aflopen van de geldigheidsduur van een eerder verleende vergunning. Voorts is het bijvoorbeeld mogelijk dat een vergunning wordt ingetrokken, de vergunning van rechtswege vervalt of de vergunninghouder de vergunning vrijwillig teruggeeft (door deze op zijn verzoek in te trekken).

De burgemeester heeft een actieve informatieplicht. Jurisprudentie laat zien dat elke potentiële gegadigde moet kunnen meedingen naar een beschikbare schaarse vergunning. Door de bekendmaking worden gegadigden voor de vergunning onder andere gewezen op de indieningsvereisten en de procedure. Hiermee geeft de burgemeester een passende mate van openbaarheid inzake de betreffende schaarse vergunning.

Lid 2

In het tweede lid wordt bepaald via welke kanalen de burgemeester de bekendmaking doet.

Hierbij wordt aansluiting gezocht bij de Verordening elektronische bekendmaking gemeente Gorinchem 2012. Daarin is bepaald dat de gemeente een elektronisch gemeenteblad uitgeeft. Het gemeenteblad wordt uitgegeven op www.officielebekendmakingen.nl. Bekendmaking vindt tevens plaats op de gemeentelijke website, via www.gorinchem.nl/bekendmakingen onder het kopje gemeenteblad. Uiteraard staat het de burgemeester vrij om meer kanalen te gebruiken.

Lid 3

Het derde lid beschrijft welke informatie de burgemeester moet geven in zijn bekendmaking. De informatie moet zodanig worden verwoord, dat voor een exploitant duidelijk is waar hij zijn aanvraag naartoe moet schrijven en wanneer zijn aanvraag volledig is.

Artikel 2: Indieningstermijn aanvraag

Lid 1

Het eerste lid schrijft de duur van de periode voor waarbinnen de aanvraag door de gemeente dient te zijn ontvangen. Een aanvraag om een vergunning dient binnen een tijdvak van acht weken, gerekend vanaf de in de bekendmaking, als bedoeld in artikel 1, genoemde datum te zijn ontvangen door de gemeente.

Lid 2

Het tweede lid beschrijft wat er gebeurt met een aanvraag die buiten het tijdvak wordt ontvangen. Deze wordt in principe geweigerd. Daardoor kan de exploitant niet meedingen naar de vergunning en zal hij moeten wachten tot het volgende moment dat een vergunning beschikbaar komt.

Er zijn twee uitzonderingen:

  • -

    als er binnen de formele indieningstermijn geen aanvraag is ontvangen, wordt een aanvraag die buiten de formele indieningstermijn is ontvangen alsnog in behandeling genomen en getoetst aan de reguliere indieningscriteria en zal de procedure van vergunningverlening (met uitzondering van fase 3: de loting) worden doorlopen;

  • -

    als er na afloop van de vergunningsprocedure nog een vergunning te vergeven is, kan een aanvraag die buiten de formele indieningstermijn is ontvangen alsnog in behandeling genomen worden. De aanvraag zal worden getoetst aan de reguliere indieningscriteria en voorts zal de procedure van vergunningverlening (met uitzondering van fase 3: de loting) worden doorlopen.

Lid 3

Als binnen het tijdvak geen aanvragen zijn ontvangen dan wel er na afloop van de vergunningsprocedure nog een vergunning te vergeven is, wordt een buiten het tijdvak ontvangen aanvraag op volgorde van binnenkomst in behandeling genomen.

Artikel 3: Indieningsvereisten aanvraag

Lid 1

In het eerste lid is opgenomen dat de elektronische weg niet geopend is voor het indienen van een aanvraag. Dit betekent dat aanvragen per post worden ingediend. In het kader van de snelheid van de procedure is de elektronische weg voor het aanleveren van ontbrekende gegevens wel geopend.

Lid 2

Het tweede lid bevat een opsomming van alle documenten, plannen en bewijsstukken die een exploitant in ieder geval moet indienen bij zijn aanvraag. Het betreft informatie en documentatie die noodzakelijk is om te beoordelen of de belangen, die de vergunning dient te beschermen, niet onevenredig en onacceptabel worden benadeeld. Ook wordt de informatie en documentatie opgevraagd om te beoordelen of de exploitant(en) en leidinggevende(n) van goed levensgedrag zijn.

De (intentie) huur- of koopovereenkomst moet voldoende waarborgen bieden om vast te kunnen stellen of de exploitant daadwerkelijk over de opgegeven locatie beschikt of kan gaan beschikken. Als het gaat om een intentieovereenkomst moet deze concreet zijn en ten minste inhouden de huur- of koopprijs, de algemene en bijzondere voorwaarden, de looptijd en de ondertekening door alle betrokken partijen.

Lid 3 en lid 4

Het derde en vierde lid geven aan op welke wijze wordt omgegaan met onvolledige aanvragen. Een aanvraag die de vereiste informatie en/of documentatie, genoemd in het tweede lid, niet bevat, is niet volledig. Onder onvolledig wordt verstaan een aanvraag waarbij gegevens en/of bescheiden ontbreken, niet volledig of niet ondertekend zijn of anderszins niet voldoen aan de formele indieningsvereisten. Bij constatering daarvan krijgt de aanvrager de gelegenheid zijn aanvraag éénmaal aan te vullen en volledig te maken. Wordt daar geen of onvoldoende gebruik van gemaakt, dan wordt de aanvraag buiten behandeling gesteld. De aanvraag wordt dan inhoudelijk niet beoordeeld, wat betekent dat de exploitant niet langer meedingt naar de vergunning. De verplichting tot het bieden van gelijke kansen aan potentiële gegadigden verdraagt zich niet met het bieden van een langere hersteltermijn dan genoemd in artikel 3, vierde lid.

Artikel 4: Procedure vergunningverlening

Ten aanzien van schaarse vergunningen dient het bestuur verdelingscriteria vast te stellen om de beschikbare vergunning te verdelen. Jurisprudentie laat zien dat verschillende criteria worden erkend. Gorinchem heeft gekozen de volgende verdelingscriteria te hanteren:

Fase 1: toetsing van de exploitant(en) en leidinggevende(n) aan de criteria genoemd in artikel 3:5, van de APV en in het Prostitutiebeleid. Als zij hier niet aan voldoen, zal de vergunning worden geweigerd. Deze aanvraag zal niet meegenomen worden in de verdere procedure. Voorts wordt in fase 1 bekeken of het op basis van de door de exploitant(en) ingeleverde documenten, plannen en bewijsstukken aannemelijk is dat met de exploitatie door deze specifieke exploitant(en) een gevaar zal ontstaan voor de openbare orde, openbare veiligheid, volksgezondheid, het milieu en/of de woon- en leefsituatie. Indien dit het geval is, zal de vergunning worden geweigerd. Ook dan wordt de aanvraag niet meegenomen in de verdere procedure.

Fase 2: loting tussen de overgebleven aanvragen. Er zullen in totaal drie aanvragen worden getrokken. De getrokken aanvragen komen in volgorde van trekking in aanmerking voor een inhoudelijke toetsing als bedoeld in fase 3 en fase 4. Zodra in volgorde van getrokken aanvragen een aanvraag in aanmerking komt voor de vergunning, gaan de andere aanvragen niet verder in de procedure. Deze aanvragen zullen worden geweigerd.

Fase 3: toetsing van de locatie aan de criteria genoemd in artikel 3:5, van de APV en in het Prostitutiebeleid. In fase 3 zal onder andere worden getoetst aan het bestemmingsplan. Als blijkt dat afwijking van het bestemmingsplan noodzakelijk is, is de exploitant verplicht binnen twee weken na dagtekening, nadat dit schriftelijk aan hem is medegedeeld, de daarvoor benodigde omgevingsvergunning aan te vragen. Indien de exploitant daar geen gehoor aan geeft, wordt de vergunning geweigerd. De omgevingsvergunning dient enkel te worden aangevraagd door de exploitant wiens aanvraag op dat moment in behandeling is. De tweede getrokken aanvrager dient pas een omgevingsvergunning aan te vragen wanneer de eerst getrokken aanvrager niet door de toetsing in fase 3 en/of fase 4 komt. De derde getrokken aanvrager dient pas een omgevingsvergunning aan te vragen wanneer de eerste en tweede getrokken aanvragers niet door de toets in fase 3 en/of fase 4 komen. Ook zal in fase 3 getoetst worden of de locatie op korte termijn gesloopt zal worden. Indien hier sprake van is, zal de vergunning worden geweigerd. Indien tijdens de fase 3 toets sprake is van een weigeringsgrond, wordt de vergunning geweigerd. Die aanvraag zal niet meegenomen worden in de verdere procedure.

Fase 4: toetsing van de getrokken aanvraag aan de Beleidslijn Wet Bibob gemeente Gorinchem 2021 juncto de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur en eventueel het vragen van advies aan het Landelijk Bureau Bibob. Dit betekent dat de gemeente allereerst een eigen Bibob-toets uitvoert. Afhankelijk van de uitkomsten van dat onderzoek, kan advies worden gevraagd aan het Bureau.

Naar aanleiding van deze toetsing dan wel het advies van het Landelijk Bureau Bibob kan de exploitatievergunning worden geweigerd. De exploitant(en) komt/komen hierdoor niet meer in aanmerking voor vergunningverlening. Indien het advies van het Landelijk Bureau Bibob wordt ontvangen nadat de exploitatievergunning is verleend, kan deze alsnog worden ingetrokken. Dat betekent dat de exploitatie onmiddellijk na ontvangst van de schriftelijke kennisgeving daarvan dient te worden gestaakt, zonder dat aanspraak kan worden gemaakt op enige vorm van financiële compensatie.

De aanvragen die resteren, nadat door toepassing van de verdelingsprocedure de vergunning is toegekend, worden geweigerd. Deze komen niet in aanmerking voor de vergunning. De enige mogelijkheid dat deze aanvragen toch nog in aanmerking zouden kunnen komen voor een vergunning is wanneer een verleende vergunning alsnog wordt ingetrokken naar aanleiding van het eigen Bibob-onderzoek of een Bibob-advies van het Bureau. Deze bepaling is opgenomen ter voorkoming van het scenario dat een in een later stadium gegeven Bibob-advies ertoe leidt dat de hele procedure van voor af aan moet worden gestart.

Artikel 5: Wijze van loting

De loting zal worden uitgevoerd door de burgemeester en zal openbaar zijn. Onder voorbehoud van de op dat moment geldende coronamaatregelen, zal de loting fysiek plaatsvinden. Binnen twee weken na de loting, worden de deelnemende aanvragers geïnformeerd over de uitkomst van de loting voor wat betreft hun aanvraag.

Artikel 6: Geldigheidsduur van de vergunning

Een exploitatievergunning voor een seksbedrijf wordt voor een periode van maximaal tien jaar verleend. Voor deze geldigheidsduur is gekozen omdat een exploitant de kans moet krijgen zijn seksbedrijf op te bouwen, bekendheid te krijgen bij klanten en goed contact en een vertrouwensrelatie op te bouwen met eventuele omwonenden en omliggende bedrijven alsmede met politie en gemeente.

Bovendien moet een exploitant investeringen doen en verplichtingen (vaak voor langere tijd) aangaan waarvoor een redelijke termijn geboden moet worden om deze terug te verdienen en winst te kunnen maken. Een te snelle roulatie brengt bovendien minder stabiliteit met zich mee. In individuele gevallen kan een kortere geldigheidsduur worden bepaald, als daar bijzondere redenen voor zijn.

Artikel 7: Legeskosten

Voor de aanvragen die inhoudelijk beoordeeld worden, zijn leges verschuldigd. Het tarief wordt bepaald op basis van de datum van het moment dat de aanvraag werd ingediend en de op dat moment geldende Legesverordening.

Artikel 8: Afwijkingsbevoegdheid

In dit artikel is aangegeven dat de burgemeester kan afwijken van deze beleidsregels in het belang van de openbare orde, veiligheid, het woon- en leefklimaat en/of bij onvoorziene omstandigheden (hardheidsclausule).

Artikel 9: Inwerkingtreding nieuwe regels

Vanaf het moment van inwerkingtreding hebben de beleidsregels rechtskracht en treedt de burgemeester conform deze beleidsregels op.

Artikel 10: Citeertitel

De beleidsregels mogen in de praktijk aangehaald worden als de ‘Beleidsregels verdeling exploitatievergunning seksbedrijf Gorinchem 2023’. Deze verkorte naam is gebruiksvriendelijker dan de volledige naam van de beleidsregels. Daarnaast behoudt de verkorte naam zijn duidelijkheid ten aanzien van het onderwerp (seksbedrijven) waarop de beleidsregels van toepassing zijn.