Uitvoeringsprogramma Uitvoerings- en Handhavingstaken (U&H-taken) 2023 Gemeente Dijk en Waard

Geldend van 18-03-2023 t/m heden

Intitulé

Uitvoeringsprogramma Uitvoerings- en Handhavingstaken (U&H-taken) 2023 Gemeente Dijk en Waard

Op 7 februari 2023 heeft het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Dijk en Waard besloten:

  • 1.

    De Uitvoerings- en Handhavingsstrategie 2023-2026 gemeente Dijk en Waard en bijhorende bijlage A tot en met D, F en G vast te stellen.

  • 2.

    Het Uitvoeringsprogramma Uitvoerings- en Handhavingstaken (U&H-taken) 2023 gemeente Dijk en Waard vast te stellen;

  • 3.

    Het Beleidsplan Vergunningen, Toezicht & Handhaving 2020-2022 gemeente Langedijk in te trekken op de datum van inwerkingtreding van de Uitvoerings- en Handhavingsstrategie 2023-2026 gemeente Dijk en Waard;

  • 4.

    Het Beleidsplan Vergunningen, Toezicht & Handhaving 2020-2022 gemeente Heerhugowaard in te trekken op de datum van inwerkingtreding van de Uitvoerings- en Handhavingsstrategie 2023-2026 gemeente Dijk en Waard.

Voor u ligt het Uitvoeringsprogramma 2023 behorend bij de op 7 februari 2023 door het college van burgemeester en wethouders vastgestelde Uitvoerings- en Handhavingsstrategie 2023 – 2026 gemeente Dijk en Waard (hierna U&H-strategie). Net als de U&H-strategie richt ook het Uitvoeringsprogramma zich op alle U&H-activiteiten die vallen onder de Omgevingswet (voorheen de Wabo), de APV en bijzondere wetten. Met het opstellen van een jaarprogramma voor de Omgevingswet (Wabo) U&H-taken wordt voldaan aan de wettelijke verplichting zoals opgenomen in artikel 13.8 van het Omgevingsbesluit (artikel 7.3 Besluit omgevingsrecht). Met het vaststellen van de U&H-strategie 2023-2026 en voorliggend Uitvoeringsprogramma 2023 start een nieuwe beleidsperiode. Een terugblik over 2022 en een evaluatie van de oude VTH-beleidsplannen van de gemeente Heerhugowaard en de gemeente Langedijk volgt in het Jaarverslag VTH 2022. In de nieuwe beleidsperiode zetten we de werkwijze met betrekking tot het opstellen van het jaarlijkse Uitvoeringsprogramma voort, namelijk dat we er voor kiezen om geen uitgebreid tekstueel document op te stellen, maar aan sluiten bij het interne A3-werkplan van Dijk en Waard.

In dit Uitvoeringsprogramma worden (1) de algemene (vierjarige) visie, missie/ambities voor de uitvoering van onze U&H-taken weergegeven, (2) de te monitoren indicatoren, (3) op te pakken actiepunten en (4) een overzicht (van de verwachte) uitvoering van de reguliere (wettelijke) U&H-taken. Aangevuld met (5) capaciteit & middelen en (6) kwaliteitsborging. De prioriteiten voor 2023 staan weergegeven in de Omgevingsanalyse, bijlage C van de U&H-strategie 2023-2026.

  • 1

    Visie, missie/ambities U&H-strategie 2023-2026

Met de uitvoering van onze U&H-taken wordt bijgedragen aan een veilige leefomgeving door erop toe te zien dat bestaande regels en voorschriften worden nageleefd. In de figuur hieronder worden de (sub)doelen en de gewenste resultaten voor de komende beleidsperiode weergegeven.

afbeelding binnen de regeling

  • 2

    (Meetbare) indicatoren

Gedurende de beleidsperiode worden de gestelde ambities gemonitord. Hiervoor zijn per ambitie (meetbare) indicatoren opgesteld.

* Eén op 25 ‘As buid’ dossiers wordt inhoudelijk beoordeeld; (1a)

* Aanvragen voor grote evenementen toetsen we altijd integraal incl. adviezen van onze partners; (1b)

* * Het bouwtechnisch toetsen van aanvragen om omgevingsvergunningen en ons toezicht voeren we uit conform het Toets- en Toezichtprotocol; (1b)

* In 60%-80% leidt vooroverleg of principeverzoek tot een volledige en juiste aanvraag; (1c)

* Max.10% gegronde bezwaren t.o.v. totaal aantal ingediende bezwaren; (2a)

* Max. 2% gegronde beroepen t.o.v. totaal aantal ingediende beroepen; (2a)

* Brand- en constructieve veiligheid: alle risico 1 gebouwen (gebouwen met minder zelfredzame mensen) worden minimaal eens per jaar gecontroleerd. Het betreft 150 objecten per jaar; (3a)

* Binnen 21 dagen wordt een volledig constateringsrapport gereed gemaakt; (4a)

* Op alle vergunningen en handhavings-beschikkingen passen we het 4-ogen principe toe; (4a)

* Jaarlijks wordt gerapporteerd over de Kwaliteitscriteria 2.3; (4b)

* ≥ 90% van de evenementenvergunningen worden minimaal 3 weken van te voren verstrekt; (5a)

* We streven om 100% van de aanvragen binnen de wettelijke beslistermijn te verlenen; (5a)

* ≤ 8 weken wordt gereageerd op een verzoek om handhaving. (5a)

Naast de (meetbare) indicatoren zijn er ook (per jaar) een aantal actiepunten geformuleerd. Deze staan onder nummer 3. Een nadere uitwerking van de indicatoren en actiepunten staan in het Doelen en resultatenoverzicht, zie bijlage B van de U&H-strategie.

  • 3

    Actiepunten 2023

* (door)ontwikkeling vooroverleggen. (1a)

* Nader uitwerken van het faciliteren bij participatie onder de Omgevingswet. (1a)

* Bepalen open- en/of gesloten normen in het omgevingsplan. (1a)

* Thema- en gebiedsgerichte handhaving: (3b)

  • -

    bouw:inventariseren of meldingen, klachten of verzoeken gebundeld afgedaan kunnen worden.

  • -

    boa’s: o.b.v. data (frequente) acties capaciteit inzetten op een bepaald thema in een specifiek(e) wijk of gebied (zie ook 2b.).

* Bevorderen interne processen: beschikbaarheid (wekelijks bijgehouden) evenementenlijst voor interne en externe partners, optimaliseren en vastleggen werkprocessen voor APV en bijzondere wetten.(4a)

* Onderzoek doorontwikkeling Omgevingsloket (i.r.t. Programma Dienstverlening)

* In kaart brengen competentie- en functieprofielen VTH i.v.m. nieuwe wetgeving

  • 4

    (Verwachte) uitvoering van de reguliere (wettelijke) U&H-taken 2023

Vergunningverlening

* Aantal af te geven vergunningen wordt geschat op 1100

* Aantal APV/Aw vergunningen: 350

Toezicht & Handhaving

* Aantal controles totaal wordt geschat op: 2700

* Aantal controles inhalen achterstand brandveiligheidscontroles: PM

* Aantal controles ondermijning en veilige huisvesting arbeidsmigranten: PM

* Aantal controles illegale bouw: PM

Onze handelswijze bij overtredingen met een:

* ´(Zeer) Hoog´ risico worden direct opgepakt.

* ‘Gemiddeld’ risico worden binnen 15 werkdagen opgepakt.

* ´(Zeer) Laag´ risico worden alleen opgepakt indien er een formeel verzoek om handhaving is ingediend.

Tijdens de beoordeling van een ontvangen klacht, melding of verzoek om handhaving wordt gekeken naar de aard en de ernst van de onder ogen gebrachte situatie. Indien uit de boordeling blijkt dat de situatie ernstiger, onveiliger en/of gevaarlijker dan wel minder ernstig, minder onveilig en/of minder gevaarlijk blijkt kan er een herprioritering plaatsvinden dan wel dat handhaving wordt uitgesteld tot een nader te bepalen moment.

  • 5

    Capaciteit & Middelen

Voor de in dit uitvoeringsprogramma beschreven ambities, actiepunten en verwachte reguliere taken is in de begroting voor de afdeling VTH voldoende beschikbare capaciteit (ca 77 medewerkers) en financiële middelen (€5.312.000) veiliggesteld. Een gedeelte hiervan (€1.174.000) is beschikbaar voor inhuur van een flexibele schil indien dit nodig blijkt voor de uitvoering van dit uitvoeringsprogramma. Tijdens de uitvoering wordt de capaciteit en de financiële middelen constant bewaakt. In het jaarverslag U&H-taken wordt de uitvoering van voorliggend uitvoeringsprogramma geëvalueerd en indien nodig worden de ambities en activiteiten uit de U&H-strategie bezien/herijkt.

  • 6

    Kwaliteitsborging

In 2023 wordt de Zelfevaluatie naar de kwaliteit van de organisatie en de medewerkers geactualiseerd en wordt een nieuwe (geharmoniseerde) Kwaliteitsverordening vastgesteld. Vanaf 2024 wordt in het Uitvoeringsprogramma aangegeven of voldaan wordt aan de geldende Kwaliteitscriteria dan wel waar (en waarom) gemotiveerd wordt afgeweken.

Ondertekening

Toelichting:

De Wabo en straks de Omgevingswet vereist dat het college van burgemeester en wethouders een uitvoerings- en handhavingsbeleid vaststelt. De voorliggende Uitvoerings- en Handhavingsstrategie 2023-2026 bevat een weergave van hoe het college van burgemeester en wethouders de komende vier jaar zijn uitvoerings- (vergunningen) en handhavingstaken (toezicht en handhaving) uitvoert en hoe de interpretatieruimte die de wetgeving biedt, wordt ingevuld. De invulling van de interpretatieruimte heeft met name betrekking op de in het beleid geformuleerde ambities/doelen en activiteiten, de gehanteerde prioritering en genoemde uitgangspunten. Het betreft de uitvoerings- en handhavingstaken op grond van de Wabo (straks de Omgevingswet), de APV en bijzondere wetten zoals de Alcoholwet en de Wet op de Kansspelen.