Verordening vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester van Ommen 2023

Geldend van 17-03-2023 t/m heden

Intitulé

Verordening vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester van Ommen 2023

Intitulé

Verordening vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester van Ommen 2023

De raad van de gemeente Ommen;

gelezen het voorstel van het presidium d.d. 23 februari 2023;

gelet op de artikelen 61 a, 61 c, 84, 86, 147 en 149 van de Gemeentewet, de artikelen 12, 15, eerste lid sub a en 31 van de Archiefwet 1995 en artikel 9 van het Archiefbesluit 1995;

gelet op de circulaire benoeming, klankbordgesprekken en herbenoeming burgemeester van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties van 13 november 2017;

overwegende dat:

  • -

    de ambtstermijn van de burgemeester eindigt op 18 december 2023;

  • -

    de burgemeester kenbaar heeft gemaakt dat hij in aanmerking wenst te komen voor herbenoeming als burgemeester van Ommen;

  • -

    de gemeenteraad uiterlijk vier maanden voor de eerste dag van de maand waarin de herbenoeming dient in te gaan een aanbeveling stuurt aan de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties inzake de herbenoeming;

  • -

    de voorbereiding voor de aanbeveling wordt opgedragen aan een vertrouwenscommissie uit het midden van de gemeenteraad;

Besluit vast te stellen de Verordening vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester van Ommen 2023.

Hoofdstuk 1: Procedureel

Artikel 1 Taak

Er is een commissie die tot taak heeft de aanbeveling tot herbenoeming van de burgemeester voor te bereiden.

Artikel 2 Samenstelling commissie

  • 1.

    De commissie bestaat uit maximaal 7 leden, waaronder een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter.

  • 2.

    De commissie kiest uit haar midden een plaatsvervangend voorzitter.

  • 3.

    De commissie kent geen plaatsvervangende leden.

  • 4.

    Het lidmaatschap van de commissie vervalt bij het verlies van het raadslidmaatschap. In dat geval blijft het bepaalde in artikel 4 van deze verordening van overeenkomstige toepassing.

Artikel 3 Ambtelijke ondersteuning

  • 1.

    De griffier is secretaris van de commissie.

  • 2.

    De secretaris geeft ambtelijke ondersteuning aan de commissie.

  • 3.

    De secretaris is geen lid van de commissie en heeft geen stemrecht.

Artikel 4 Geheimhouding

  • 1.

    Op alle informatie van de commissie rust ingevolge de Gemeentewet de verplichting tot geheimhouding, welke zich uitstrekt tot eenieder die van de informatie kennis draagt.

  • 2.

    De vergaderingen van de commissie zijn ingevolge de Gemeentewet besloten. De voorzitter van de commissie wijst in elke vergadering op de geheimhoudingsplicht.

  • 3.

    Stukken die van de commissie uitgaan worden onder vermelding van "geheim" door de voorzitter en de secretaris ondertekend en verstuurd. Stukken bestemd voor de commissie worden onder vermelding van "geheim" gezonden aan de secretaris en aldaar bewaard tot het moment van archivering. De secretaris ziet erop toe dat de geheimhouding in deze procesgang wordt gegarandeerd.

  • 4.

    Aan degenen die geen lid zijn van de commissie wordt ingevolge de Gemeentewet geen informatie verstrekt omtrent de inhoud van de stukken of het behandelde ter vergadering of in het gesprek.

  • 5.

    De commissie treft een voorziening met betrekking tot de wijze waarop de geheimhouding blijft gewaarborgd bij het beheer van bescheiden, het voeren van correspondentie en bij de bepaling van plaats en tijdstip van de gesprekken.

  • 6.

    De geheimhoudingsplicht blijft na ontbinding van de commissie van kracht.

  • 7.

    Het in dit artikel bepaalde is van overeenkomstige toepassing op de secretaris.

Artikel 5 Vergaderingen

  • 1.

    De commissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter of tenminste drie leden dit noodzakelijk achten.

  • 2.

    De voorzitter bepaalt dag, uur en plaats van de vergadering. De voorzitter doet van elke vergadering zo mogelijk vierentwintig uur tevoren aankondiging aan:

    • a

      de leden van de commissie en;

    • b

      de burgemeester, indien het gesprek met hem plaatsvindt

    • 3.

      De commissie vergadert als ten minste de helft van het aantal leden aanwezig is.

    • 4.

      De commissie regelt haar eigen werkwijze binnen de kaders van de wet- en regelgeving en de ministeriële circulaire.

Artikel 6 Stemming

De commissie besluit over de vaststelling van een conceptaanbeveling bij meerderheid van stemmen, waarbij elk lid één stem heeft (inclusief de voorzitter). Indien de stemmen staken, wordt het nemen van een beslissing uitgesteld tot de volgende vergadering. Is uitstel van de beslissing niet mogelijk of staken de stemmen ook in die volgende vergadering, dan worden geen bevindingen van de commissie, maar de verschillende meningen in het verslag opgenomen. De commissie streeft naar unanimiteit. Het gevoelen van de minderheid wordt desgewenst in het verslag tot uitdrukking gebracht.

Artikel 7 Bijzondere bepalingen over de herbenoemingsprocedure

  • 1.

    De commissie formuleert de informatiebronnen op basis waarvan zij zich een oordeel vormt over het functioneren van de burgemeester. Deze informatiebronnen maakt zij vooraf kenbaar aan de burgemeester en de commissaris van de Koning.

  • 2.

    Voor haar verslag van bevindingen te zenden aan de gemeenteraad en commissaris van de Koning, bespreekt de commissie dit met de burgemeester. Van het gesprek wordt een verslag gemaakt dat niet openbaar wordt gemaakt.

  • 3.

    Indien over het functioneren van de burgemeester in de, in het tweede lid bedoelde overleg, afspraken zijn gemaakt tussen de commissie en de burgemeester, worden deze in het verslag van bevindingen vermeld. De commissie zendt het verslag ook aan de burgemeester.

Artikel 8 Verslag

  • 1.

    De commissie brengt over haar werkzaamheden ter zake van de voorbereiding van de aanbeveling verslag uit aan de gemeenteraad en de commissaris van de Koning. Dit schriftelijke en geheime verslag bevat ten minste:

  • a.

    een weergave van de wijze waarop de commissie haar werkzaamheden heeft verricht;

  • b.

    een conceptaanbeveling met een gemotiveerde weergave van de bevindingen van de commissie;

  • c.

    de vermelding of er sprake is van unanimiteit binnen de commissie;

  • d.

    het verslag van het gesprek met de burgemeester over het conceptverslag van bevindingen als bijlage.

  • 2.

    Van de gesprekken, bedoeld in artikel 7, eerste lid, worden korte samenvattende verslagen gemaakt welke als bijlagen bij het verslag van bevindingen worden meegezonden naar de commissaris van de Koning. De bedoelde verslagen liggen voor raadsleden tijdens de besloten raadsvergadering waarin over het verslag van bevindingen wordt gesproken bij de griffier ter inzage.

Hoofdstuk 2: Slotbepalingen

Artikel 9 Onvoorziene gevallen

In alle gevallen waarin deze verordening dan wel de circulaire niet voorziet, beslist de commissie.

Artikel 10 Ontbinding van de commissie

De commissie is ontbonden met ingang van de dag volgende op die waarop door de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties aan de gemeenteraad is bekend gemaakt dat voordracht van de minister door een Koninklijk besluit is gevolgd.

Artikel 11 Archivering

  • 1.

    De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er bij de herbenoemingsprocedure zorg voor dat na ontbinding van de commissie alle archiefbescheiden onverwijld in een verzegelde envelop en gerubriceerd als "geheim" worden overgebracht naar de op grond van artikel 31 van de Archiefwet door de gemeenteraad aangewezen archiefbewaarplaats.

  • 2.

    De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er bij de herbenoemingsprocedure zorg voor dat van de in het eerste lid bedoelde overbrenging een verklaring van overbrenging als bedoeld in artikel 9 van het Archiefbesluit 1995, wordt opgemaakt. In deze verklaring wordt melding gemaakt van de met toepassing van artikel 15, eerste lid, onderdeel a en c van de Archiefwet 1995 gestelde beperkingen aan de openbaarheid, geldende voor een periode van 75 jaar.

  • 3.

    De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er bij de herbenoemingsprocedure zorg voor dat alle overige bescheiden en alle kopieën van de in dit artikel bedoelde bescheiden onmiddellijk na de overbrenging naar de archiefbewaarplaats worden vernietigd.

Artikel 12 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking.

Artikel 13 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester van Ommen 2023.

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad, gehouden op 9 maart 2023;

S.G.M. Dijk-Horenberg

Griffier

M. Dunnewind

Waarnemend voorzitter