Verordening op het Burgerinitiatief gemeente Valkenswaard 2020

Geldend van 18-03-2023 t/m heden

Intitulé

Verordening op het Burgerinitiatief gemeente Valkenswaard 2020

De gemeenteraad van Valkenswaard;

Gelet op artikel 149 van de Gemeentewet;

Besluit vast te stellen de

Verordening op het Burgerinitiatief gemeente Valkenswaard 2020

Artikel 1 Burgerinitiatief

  • 1. Deze verordening legt het recht op burgerinitiatief vast.

  • 2. Een burgerinitiatief is een voorstel van een initiatiefgerechtigde om een onderwerp of een voorstel op de agenda van de raadsvergadering te plaatsen.

Artikel 2 Geldigheid

  • 1. De agendacommissie plaatst een burgerinitiatief op de agenda van de raadsvergadering, als daartoe door een initiatiefgerechtigde een geldig verzoek is ingediend.

  • 2. Een verzoek is ongeldig, als:

    • a.

      het niet door minimaal dertig (30) initiatiefgerechtigden wordt ondersteund bij verzoeken met een buurtkarakter;

    • b.

      het niet door minimaal vijfenzeventig (75) initiatiefgerechtigden wordt ondersteund bij verzoeken met een wijkgericht karakter;

    • c.

      het niet door minimaal honderdtachtig (180) initiatiefgerechtigden wordt ondersteund bij verzoeken met een gemeentebreed karakter,

    • d.

      niet elke ondersteuningsverklaring is voorzien van een duidelijke omschrijving van:

      • 1.

        het initiatief;

      • 2.

        de globale kosten voor uitvoering van het initiatief en op welke wijze dit bekostigd wordt;

      • 3.

        de locatie(s) waarop het initiatief betrekking heeft;

      • 4.

        de tijdsduur van het initiatief;

      • 5.

        de gewenste vormgeving voor zover het initiatief handelt over een bouwkundige constructie.

    • e.

      het een onderwerp als bedoeld in artikel 4 bevat of

    • f.

      het niet voldoet aan de voorwaarden, gesteld in artikel 5.

  • 3. Voor de definitie van buurt en wijk wordt aangesloten bij de uitgangspunten van het CBS. De wijken en buurten van de gemeente Valkenswaard op grond van deze uitgangspunten zijn opgenomen in bijlage 1 behorende bij deze verordening.

  • 4. De aantallen handtekeningen als bedoeld in het tweede lid onder a, b en c zijn geen bewijs voor voldoende draagvlak, maar het betreft een drempel om een punt op de agenda van de gemeenteraad te krijgen. De gemeenteraad maakt vervolgens een beoordeling welk draagvlak ze nodig vindt.

Artikel 3 Initiatiefgerechtigden

  • 1. Initiatiefgerechtigd zijn ingezetenen van de gemeente Valkenswaard.

  • 2. Ingezetenen zijn die personen die woonachtig zijn in de gemeente Valkenswaard volgens de Basisregistratie Personen.

  • 3. Voor de beoordeling of iemand initiatiefgerechtigd is, is de situatie op de dag van indiening van het verzoek bepalend.

Artikel 4 Onderwerpen die zijn uitgesloten van het burgerinitiatief

  • 1. Een burgerinitiatief kan geen betrekking hebben op:

    • a.

      een onderwerp dat niet behoort tot de bevoegdheid van de gemeenteraad.

    • b.

      een vraag naar informatie over het gemeentelijk beleid of de uitvoering daarvan.

    • c.

      gemeentelijke tarieven en belastingen.

    • d.

      geldelijke voorzieningen voor ambtsdragers, gewezen ambtsdragers of hun nagelaten betrekkingen of hun rechthebbenden.

    • e.

      benoemingen of functioneren van personen.

    • f.

      vaststelling en wijziging van de gemeentebegroting.

    • g.

      een klacht in de zin van hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht.

    • h.

      een bezwaar in de zin van hoofdstuk 7 van de Algemene wet bestuursrecht tegen een besluit van het gemeentebestuur.

    • i.

      een onderwerp waarover tijdens de huidige raadsperiode door de raad al een besluit is genomen, tenzij nieuwe argumenten tot een nieuwe afweging zouden kunnen leiden.

  • 2. Met uitzondering van het bepaalde in het vierde lid zal een burgerinitiatief over een onderwerp of voorstel dat niet behoort tot de bevoegdheid van de raad maar wel van het college of de burgemeester, door de raad - eventueel vergezeld van een advies worden doorgezonden naar het college van burgemeester en wethouders of naar de burgemeester in zijn hoedanigheid van bestuursorgaan.

  • 3. Het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester zal een onderwerp of voorstel zoals bedoeld in lid 2 behandelen als ware het een burgerinitiatief.

  • 4. Indien een burgerinitiatief handelt over een onderwerp of voorstel met een gemeentebreed karakter, dit ter vaststelling door de gemeenteraad, zal door het college of de burgemeester in zijn hoedanigheid van bestuursorgaan een voorstel met advies ter besluitvorming worden doorgezonden naar de gemeenteraad.

Artikel 5 Verzoek

  • 1. Het verzoek tot plaatsing van een burgerinitiatief op de agenda van de raadsvergadering wordt schriftelijk ingediend bij de voorzitter van de raad.

  • 2. Het verzoek bevat ten minste:

    • a.

      een zo nauwkeurig mogelijke omschrijving van het burgerinitiatief,

    • b.

      een toelichting op het burgerinitiatief, inclusief motivering, het doel dat ermee wordt beoogd en - waar dat in redelijkheid kan worden verlangd - een globale kostenraming.

    • c.

      de achternaam, de voornamen, het adres, de geboortedatum en de handtekening(en) van de initiatiefnemer(s) en

    • d.

      een lijst met de achternamen, de voornamen, de adressen, de geboortedata en de handtekeningen van de initiatiefgerechtigden die het verzoek ondersteunen.

    • e.

      een indicatie of het handelt over een initiatief met een buurtkarakter, wijkgericht karakter of gemeentebreed karakter.

  • 3. Een formulier voor indiening van een burgerinitiatief is verkrijgbaar bij de griffie en moet na invulling weer bij de griffie worden ingediend. De griffie is beschikbaar om de initiatiefnemer te adviseren en te begeleiden gedurende de verdere procedure.

Artikel 6 Procedure

  • 1. De agendacommissie agendeert het burgerinitiatief uiterlijk de tweede raadsvergadering na de datum van indiening van het initiatief als het voldoet aan de eisen, zoals gesteld in artikel 5. Tussen de dag van indiening van het burgerinitiatief en de dag waarop de raadsvergadering wordt gehouden, waarin over het burgerinitiatief wordt beslist, moeten minimaal dertien hele dagen verstrijken.

  • 2. In afwijking van het eerste lid kan de agendacommissie besluiten om een burgerinitiatief eerst in de raadscommissie te bespreken.

  • 3. De griffier nodigt de initiatiefnemer(s) uit voor de commissie- en/of raadsvergadering waarvoor het burgerinitiatief is geagendeerd. De initiatiefnemer heeft het recht om tijdens deze vergadering het burgerinitiatief mondeling nader toe te lichten.

  • 4. Zo spoedig mogelijk nadat de raad over het burgerinitiatief een besluit heeft genomen, wordt dit besluit bekendgemaakt door kennisgeving van het besluit of de zakelijke inhoud ervan op de gemeentepagina en op de gemeentelijke website.

  • 5. Voorafgaand aan of uiterlijk tegelijkertijd met de bekendmaking wordt de initiatiefnemer op de hoogte gesteld van het besluit.

  • 6. De initiatiefnemer wordt vervolgens, indien van toepassing, ingelicht over de vervolgstappen voor wat betreft de uitwerking van het burgerinitiatief.

  • 7. Van elk burgerinitiatief wordt bericht via de gemeentelijke communicatiekanalen: het Valkenswaards Weekblad en de gemeentelijke website. Op deze manier kan ervoor worden gezorgd dat er een groot publiek bereikt kan worden. Deze kanalen kunnen niet ingezet worden om handtekeningen op te halen.

Artikel 7 Verslaglegging

De burgemeester brengt elk jaar een verslag uit over de werking van het recht van burgerinitiatief in de praktijk. Hierbij valt te denken aan kwantitatieve gegevens (aantal ingediende, aantal toegewezen en aantal afgewezen burgerinitiatiefvoorstellen), het karakter van de initiatieven alsmede aan een beknopt overzicht van de inhoud van de burgerinitiatiefvoorstellen, de besluiten van de raad, het college of de burgemeester als bestuursorgaan op de burgerinitiatiefvoorstellen en de motivatie op grond waarvan het betreffende bestuursorgaan tot deze besluiten is gekomen. De burgemeester kan er voor kiezen het verslag over burgerinitiatieven op te nemen in het financieel jaarverslag.

Artikel 8 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als 'Verordening op het Burgerinitiatief 2020'.

Artikel 9 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking daags na bekendmaking.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 30 april 2020,

Valkenswaard, de gemeenteraad voornoemd,

de griffier,

de voorzitter,

Bijlage Verordening op het Burgerinitiatief gemeente Valkenswaard 2020

Overzicht buurten en wijken als bedoeld in artikel 2, lid 3 van de verordening

Buurten:

Centrum, Geenhoven, Turfberg Noord, Turfberg Zuid, Hoge Akkers, Kerkakkers, Het gegraaf, industrieterrein Schaapsloop, Verspreide huizen Turfbergse Heide Nederheide, de Belleman, Agnetendal, Schepelweijen, Brouwershof, Keersop, Keersopperbeemden, Dommelen, Borkel, Schaft, Verspreide huizen Klein Borkel en Achterste Brug en Verspreide huizen Malpiebergseen Opperheide

Wijken:

Valkenswaard, Kloosterakkers en Dommelen en Borkel en Schaft