Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR693198
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR693198/1
Regeling vervallen per 01-12-2023
Subsidieregeling verduurzaming MKB en maatschappelijke organisaties
Geldend van 15-03-2023 t/m 30-11-2023
Intitulé
Subsidieregeling verduurzaming MKB en maatschappelijke organisatiesHet college van burgemeester en wethouders van gemeente Renkum;
- •
overwegende dat de gemeente Renkum belang hecht aan het ondersteunen van MKB en maatschappelijke organisaties die geraakt zijn door de gestegen energieprijzen;
- •
overwegende dat het college het van belang acht extra ondersteuning te bieden aan deze geraakte ondernemers en een generieke subsidieregeling die actief en breed wordt ingezet hieraan kan bijdragen;
- •
overwegende het belang dat MKB en maatschappelijke organisaties ondersteund worden bij het toekomstbestendig maken middels verduurzaming van hun onderneming. Met als doel dat zoveel mogelijk ondernemers hun bedrijfsvoering zo gezond en duurzaam mogelijk kunnen inrichten en/of hun onderneming kunnen voortzetten.
gelet op artikel 2 lid 3 van de Algemene subsidieverordening gemeente Renkum 2014 (ASV) en titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht ;
gelezen het voorstel van d.d. 28 februari 2023;
Besluit vast te stellen het volgende ‘Subsidieregeling verduurzaming MKB en maatschappelijke organisaties’.
Artikel 1 Definities
Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:
- a.
Asv: Algemene subsidieverordening gemeente Renkum 2014;
- b.
College: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Renkum;
- c.
MKB: een Midden- en Kleinbedrijf met een vestiging in de gemeente Renkum met maximaal 250 FTE medewerkers waarvan de jaaromzet minder dan €50 miljoen bedraagt óf het balanstotaal minder dan €43 miljoen is;
- d.
Maatschappelijke organisatie: vereniging of stichting die zich binnen de gemeente Renkum bezig houdt met sport- en lichaamsbeweging, kunst- en cultuurbeoefening, jeugd- en jongerenwerk of welzijn;
- e.
Leverancier: het bedrijf dat de activiteiten uitvoert voor het MKB of maatschappelijke organisatie;
- f.
Wet: Algemene wet bestuursrecht.
Artikel 2 Doelstelling en reikwijdte van de subsidieregeling
- 1.
Het college kan op aanvraag een eenmalige subsidie verstrekken voor de activiteiten die gericht zijn op het besparen van energie en/of verduurzaming van de organisatie, anders dan inkomensondersteuning.
- 2.
Subsidiabel zijn alleen de kosten van professioneel advies, begeleiding, aanschaf van materiaal en realisatie die in verband met de in het eerste lid genoemde activiteiten worden gemaakt.
- 3.
Op de subsidieverstrekking op grond van deze regeling zijn de bepalingen van de Asv van toepassing voorzover daarvan in deze regeling niet is afgeweken.
Artikel 3 Eisen
- 1.
Om aanspraak te kunnen maken op subsidie ingevolge deze regeling dient het MKB ingeschreven te staan bij de Kamer van Koophandel in de gemeente Renkum als B.V., N.V., een v.o.f. of een eenmanszaak.
- 2.
Om aanspraak te kunnen maken op de subsidie ingevolge deze regeling dient de maatschappelijke organisatie ingeschreven te staan bij de Kamer van Koophandel in de gemeente Renkum als vereniging of stichting.
- 3.
Om werkzaamheden te kunnen leveren waar de subsidie ingevolge deze regeling in voorziet, dient de leverancier bij de Kamer van Koophandel te zijn geregistreerd.
- 4.
De activiteiten vinden plaats en worden afgerond binnen 12 maanden na verstrekking van de subsidie.
Artikel 4 Aanvraag
- 1.
De subsidieaanvraag kan vanaf de datum van inwerkingtreding van deze regeling tot uiterlijk 1 december 2023 uitsluitend digitaal ingediend worden via duurzaam@renkum.nl en met gebruikmaking van het daartoe bestemde aanvraagformulier.
- 2.
Bij de aanvraag worden de volgende gegevens overlegd:
- a.
Een duidelijk gespecificeerde offerte van de werkzaamheden met de daarbij horende kosten van de leverancier die de werkzaamheden gaat uitvoeren. Op deze offerte moet het KvK nummer van de leverancier zijn vermeld, of;
- b.
een duidelijk gespecificeerd overzicht van de te verwachten kosten voor materialen, of;
- c.
een duidelijk gespecificeerd overzicht of factuur van de gemaakte kosten.
- a.
Artikel 5 Subsidieplafond
- 1.
Voor subsidieverlening aan het MKB op grond van deze regeling geldt voor de periode vanaf de datum van inwerkingtreding van de regeling tot 1 december 2023 een subsidieplafond van € 74.025.
- 2.
Voor subsidieverlening aan een maatschappelijke organisatie op grond van deze regeling geldt voor de periode vanaf de datum van inwerkingtreding van de regeling tot 1 december 2023 een subsidieplafond van € 24.025.
Artikel 6 Rangschikking subsidieaanvragen
- 1.
Ontvankelijke subsidies worden – gelet op het subsidieplafond – verdeeld op volgorde van datum en tijdstip van ontvangst van de subsidieaanvragen.
- 2.
Als een subsidieaanvraag nog niet volledig is, geldt voor het bepalen van de onderlinge rangschikking voor de verdeling van de subsidie de dag waarop de subsidieaanvraag volledig is als datum van ontvangst.
- 3.
Een subsidieaanvraag is volledig als het ingediende aanvraagformulier volledig is ingevuld en ondertekend en vergezeld gaat van de in het formulier aangegeven stukken.
- 4.
Als het subsidieplafond op enige dag overschreden dreigt te worden dan vindt rangschikking van de op die dag binnengekomen volledige subsidieaanvragen plaats door middel van loting.
Artikel 7 Subsidiebedrag
- 1.
Voor subsidie op grond van deze regeling komen in aanmerking: de kosten van professioneel advies, begeleiding, aanschaf van materiaal en realisatie tot een maximum van in totaal € 1.000.
- 2.
Enkel de kosten die zijn gemaakt vanaf 22 december 2022 komen voor vergoeding in aanmerking.
- 3.
Per MKB of maatschappelijke organisatie wordt maximaal één keer subsidie toegekend.
Artikel 8 Verplichtingen
- 1.
Aan de verstrekking van de subsidie zijn de volgende verplichtingen verbonden:
- a.
Het MKB of de maatschappelijke organisatie meldt wijzigingen ten opzichte van de gegevens die bij de gemeente bekend zijn, onmiddellijk;
- b.
Het MKB of de maatschappelijke organisatie overlegt de factuur na uitvoering van de werkzaamheden;
- c.
Het MKB of de maatschappelijke organisatie werkt mee aan de steekproefsgewijze controle of de subsidie is/wordt besteed aan het doel waarvoor deze is verstrekt;
- d.
Het is voor het MKB of de maatschappelijke organisatie en leveranciers niet toegestaan om de logo's van de gemeente Renkum te gebruiken in communicatie-uitingen, anders dan dat op grond van andere afspraken reeds is toegestaan.
- a.
Artikel 9 Weigeringsgronden
- 1.
De verstrekking van de subsidie kan naast de in artikel 4 ASV en artikel 4:25 en 4:35 van de wet genoemde gevallen in ieder geval geweigerd worden indien gegronde reden bestaat aan te nemen dat:
- a.
de geoffreerde prijzen voor werkzaamheden niet realistisch en/of marktconform zijn;
- b.
door verstrekking van de subsidie het subsidieplafond zou worden overschreden;
- c.
de aanvrager het maximale subsidiebedrag heeft ontvangen.
- a.
Artikel 10 Intrekking en wijziging
Het college kan de subsidie – naast de in de wet genoemde gevallen - intrekken of ten nadele van de ontvanger wijzigen voor zover deze leidt tot ongeoorloofde staatssteun.
Artikel 11 Vaststelling subsidie
Overeenkomstig de ASV wordt de subsidie bij verlening direct vastgesteld. Daarom hoeft geen verzoek om vaststelling te worden ingediend.
Artikel 12 Overgangsregeling
- 1.
Aanvragen, die zijn ingediend onder deze subsidieregeling, waarop nog niet is beslist op de datum waarop deze regeling vervalt, worden afgehandeld krachtens deze regeling.
- 2.
Op bezwaarschriften tegen een besluit op grond van deze subsidieregeling wordt beslist met inachtneming van deze regeling.
Artikel 13 Inwerkingtreding en citeertitel
- 1.
Deze regeling treedt in werking op de dag van bekendmaking op overheid.nl en komt op 1 december 2023 te vervallen.
- 2.
Deze regeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling verduurzaming MKB en maatschappelijke organisaties.
Ondertekening
Aldus besloten op 28 februari 2023 te Oosterbeek.
Burgemeester en wethouders voornoemd,
de secretaris,
P.U.L.M. (Karen) Coesmans
de burgemeester,
A.M.J. (Agnes) Schaap
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl