Nadere regel subsidie stijging energielasten 2023

Geldend van 07-03-2023 t/m heden

Intitulé

Nadere regel subsidie stijging energielasten 2023

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Valkenswaard;

Gelet op de Algemene subsidieverordening 2016-gewijzigd van de gemeente Valkenswaard en de Algemene wet bestuursrecht.

Besluit vast te stellen de volgende nadere regel:

Nadere regel subsidie stijging energielasten 2023

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

  • 1. Alle begrippen die in deze subsidieregeling worden gebruikt en die niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis zoals gedefinieerd in de Algemene subsidieverordening 2016-gewijzigd van de gemeente Valkenswaard.

  • 2. In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:

    • a.

      ASV: Algemene subsidieverordening 2016-gewijzigd van de gemeente Valkenswaard;

    • b.

      Weerstandsvermogen: het weerstandsvermogen is de stand van de egalisatiereserves (eigen vermogen exclusief bestemmingsreserves), verminderd met de waarde van de materiële vaste activa per 1 januari van het jaar waarin de subsidie wordt aangevraagd. Indien het weerstandsvermogen niet kan worden berekend geldt het totaal van banksaldo en kasgeld;

    • c.

      Surplus weerstandsvermogen: het surplus weerstand vermogen is het de organisatie over het jaar waarover de subsidie wordt aangevraagd. Het surplus weerstandsvermogen kan nooit meer zijn dat 10% van de kosten bedragen inclusief de verleende subsidie;

    • d.

      Energielasten/energiekosten: kosten van elektriciteit- en/of gasverbruik voor gebruik van de accommodatie.

    • e.

      subsidieplafond*: het bedrag dat maximaal beschikbaar is voor deze regeling (*op=op).

Artikel 2 Doel

Met deze subsidieregeling wordt beoogd te voorkomen dat maatschappelijke partners in surseance van betalingen komen en/of failliet gaan als gevolg van de stijgende energielasten en daardoor niet in staat zijn aan hun betaalverplichtingen te voldoen. Met deze regeling wil de gemeente de sociaal maatschappelijke/culturele infrastructuur voor Valkenswaard behouden.

Artikel 3 Subsidieaanvrager

  • 1. Voor subsidie komt in aanmerking een vereniging of maatschappelijke organisatie die onder de volgende (subsidie)clusters valt:

    • I.

      Cultuur

    • II.

      Meedoen makkelijker maken

    • III.

      Opgroeien opvoeden

    • IV.

      Sociale cohesie

    • V.

      Sport

    • VI.

      Volksgezondheid/zorg

    • VII.

      Vorming/ontwikkeling

    • VIII.

      Evenementen

  • 2. Deze aanvrager is gevestigd in de gemeente Valkenswaard;

  • 3. Een aanvrager (rechtspersoon) komt voor deze aanvullende subsidie in aanmerking als de aanvrager een reeds bestaande subsidierelatie met de gemeente Valkenswaard heeft of door een door de gestegen energiekosten ontstane verslechterde vermogenspositie in aanmerking komt voor een subsidierelatie met de gemeente Valkenswaard op grond van de Algemene subsidieverordening 2016-gewijzigd.

Artikel 4 De te subsidiëren activiteiten en subsidiabele kosten

  • 1. Een eenmalige subsidie kan worden verleend als tegemoetkoming in de energielasten over kalenderjaar 2023 zolang passend binnen het beschikbare subsidieplafond.

  • 2. Als subsidiabele kosten worden aangemerkt de kosten voor energie die als gevolg van de prijsstijgingen in 2023 niet vanuit de eigen exploitatie kunnen worden voldaan, niet zijnde een verhoogd verbruik. Het gaat hierbij om kosten die direct gerelateerd kunnen worden aan de activiteiten, rekening houden met andere inkomstenbronnen.

Artikel 5 Subsidie weigering

  • 1. Subsidie wordt (deels) geweigerd voor zover de aanvrager over een surplus aan weerstandsvermogen beschikt.

    Het weerstandsvermogen van de organisatie mag in het jaar waarover de subsidie wordt aangevraagd, maximaal 10% van de eigen begrote/gerealiseerde kosten zijn.

  • 2. Subsidie wordt geweigerd indien de aanvraag afkomstig is van een commerciële partij met winstoogmerk.

  • 3. Subsidie wordt geweigerd wanneer er sprake is van dubbele compensatie vanuit bijvoorbeeld landelijke maatregelen. Als een subsidie aanvullend is, is dat geen weigeringsgrond. Als een Rijksregeling geen compensatie van andere instanties toestaat, dan dient gebruik te worden gemaakt van de Rijksregeling en wordt een gemeentelijke subsidie geweigerd.

  • 4. Subsidie wordt geweigerd wanneer het subsidieplafond ad € 259.000,- is bereikt en er geen nieuwe middelen beschikbaar zijn.

  • 5. Natuurlijke personen zijn uitgesloten van deze regeling.

Artikel 6 Subsidievereisten

Om in aanmerking te komen voor subsidie wordt voldaan aan de volgende vereisten:

  • a.

    de subsidieaanvrager toont aan gestuurd te hebben op het beperken van de energiekosten en/of andere maatregelen genomen te hebben om de financiële consequenties van de gestegen energiekosten op te vangen.

  • b.

    door de gestegen energiekosten kan aanvrager de hoofdactiviteit niet of slechts gedeeltelijk uitvoeren en is aanvrager in financiële problemen geraakt dan wel dreigt deze in financiële problemen te geraken met continuïteitsproblemen tot gevolg.

Artikel 7 Subsidieplafond/de verdeling van de subsidie

  • 1. Het subsidieplafond voor het subsidiëren van energiecompensatie, zoals bedoeld in deze subsidieregeling, wordt vastgesteld door het college.

  • 2. Bij de verdeling van de beschikbare middelen wordt rekening gehouden met toename van de stijging van de lasten in verhouding tot het weerstandsvermogen.

  • 3. Aanvragers met de meest ongunstige financiële situaties als genoemd in lid 2 krijgen voorrang op de beschikbare middelen.

  • 4. Bij de verdeling van de beschikbare middelen komt uitsluitend het verschil van de prijs in Kwh of kubieke meter (m3) van 2023 ten opzichte van 2021 en het laatste kwartaal van 2022 voor (gedeeltelijke) vergoeding in aanmerking.

Artikel 8 Bij aanvraag in te dienen gegevens

In afwijking op het bepaalde in artikel 6, tweede lid van de ASV levert de aanvrager de volgende gegevens aan:

  • a.

    een specificatie van de afgesloten contracten en jaarnota(’s) van 2021, 2022 en 2023 voor energielasten in relatie tot eerdere contracten zodat inzicht ontstaat in de prijsontwikkeling en stijging van de lasten of een specificatie van de verhuurder van onroerend goed wanneer (hogere)energielasten belast worden in de huurverhoging;

  • b.

    een specificatie van de inkomsten uit subsidiegelden en/of betalingen uit geleverde diensten ter uitvoering van wettelijke gemeentelijke taken;

  • c.

    een specificatie van het eigen vermogen, nader onderverdeeld in algemene reserve en bestemmingsreserve(s)

  • d.

    afschriften van de jaarrekening van de 3 voorafgaande kalenderjaren, inclusief specificatie van de huisvestingskosten waaronder energiekosten.

Artikel 9 Aanvraagtermijn

In afwijking van het bepaalde in artikel 8 van de ASV met betrekking tot de aanvraagtermijn kan een aanvraag voor subsidie worden ingediend van 1 maart tot en met 30 april 2023 voor compensatie van energiekosten in het jaar 2023.

Aanvragen die ná 30 april 2023 worden ingediend worden niet in behandeling genomen.

Artikel 10 Beslistermijn (en wijze van besluitvorming)

  • 1. In afwijking van het bepaalde in artikel 9 in de ASV met betrekking tot de beslistermijn, beslist het college binnen 8 weken na de uiterste indieningsdatum (25 juni 2023).

  • 2. Deze termijn kan door het college eenmaal met ten hoogste 4 weken worden verdaagd.

  • 3. De subsidieadviescommissie adviseert niet over de ingediende aanvragen met betrekking tot voorliggende Nadere regel.

Artikel 11 Betaling en vaststelling subsidie

  • 1. In afwijking van en in aanvulling op het bepaalde in de ASV met betrekking tot de vaststelling van subsidie dienen alle subsidieontvangers op basis van deze subsidieregeling, ook voor subsidie(s) tot en met € 5.000,- vóór 1 april 2024 een aanvraag tot subsidievaststelling in te dienen. De vaststelling mag alleen betrekking hebben op deze energie subsidie. Het verzoek om vaststelling van een reguliere structurele subsidie moet afzonderlijk worden ingediend vóór 1 mei 2024.

  • 2. In afwijking van het bepaalde in artikel 14, lid 1 van de ASV kan de uiterste termijn voor inzending van de aanvraag tot vaststelling op verzoek van aanvrager worden opgeschort tot 2 weken na ontvangst (dagtekening) van de energie eindafrekening(en) door subsidieontvanger.

  • 3. In afwijking van het bepaalde in de ASV met betrekking tot de vaststelling van subsidie dient de eindverantwoording te bestaan uit tenminste een financieel verslag of jaarrekening waarin de energielasten expliciet naar voren komen en worden toegelicht, een specificatie van de in rekening gebrachte voorschotbedragen en een afschrift van de eindafrekening over de subsidieperiode.

  • 4. In afwijking van en in aanvulling op het bepaalde in de ASV met betrekking tot de vaststelling van de subsidie kan de subsidie lager of op nihil worden vastgesteld als bij de verantwoording blijkt dat deze subsidie niet (geheel) nodig was om de stijging van energiekosten te dragen.

  • 5. Deze subsidie wordt als voorschot uitbetaald. Dit houdt in dat als op grond van lid 4 blijkt dat de subsidie lager of op nihil wordt vastgesteld, het teveel uitbetaalde bedrag moet worden terugbetaald.

Artikel 12 Inwerkingtreding

  • 1. Deze subsidieregeling treedt in werking met ingang van de dag volgend op haar bekendmaking en geldt voor het kalenderjaar 2023.

  • 2. Het college kan voor 31 december 2023 besluiten de looptijd van deze subsidieregeling te verlengen.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders in de vergadering van 28 februari 2023.

secretaris,

drs. W.J.S.A. Weeterings MBA.

burgemeester,

drs. A.B.A.M. Ederveen.