Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR693142
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR693142/1
Definitief besluit Verordening systematische toezichtinformatie (PS2022-934)
Geldend van 09-03-2023 t/m heden
Intitulé
Definitief besluit Verordening systematische toezichtinformatie (PS2022-934)Bekendmaking van het besluit van 7 februari 2023- zaaknummer 2022-015925 tot vaststelling van een regeling
Provinciale Staten van Gelderland
Gezien de Statenbrief van Gedeputeerde Staten van Gelderland van 6 december 2022 over de Verordening systematische toezichtinformatie provincie Gelderland;
Gelet op artikel 143 van de Provinciewet, artikel 124h van de Gemeentewet, artikel 2, tweede lid, van het Besluit verstrekking systematische toezichtinformatie, de artikelen 38 juncto 40, derde lid, van de Archiefwet 1995 en artikel 5.2a, tweede lid, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;
Overwegende dat Gedeputeerde Staten in het kader van interbestuurlijk toezicht een toezichthoudende rol vervullen naar gemeenten, waterschappen en gemeenschappelijke regelingen en in dit verband systematische informatie nodig hebben waarvan de regelmaat en omvang van tevoren worden bepaald;
Overwegende dat deze verordening de informatieverstrekking ten behoeve van die toezichttaken regelt.
Besluiten
Vast te stellen de Verordening systematische toezichtinformatie provincie Gelderland.
HOOFDSTUK 1 ALGEMEEN
Artikel 1 Begripsbepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
- a.
Aw:
Archiefwet 1995;
- b.
Ab:
Archiefbesluit 1995;
- c.
Ar:
Archiefregeling;
- d.
Barro:
Besluit algemene regels ruimtelijke ordening;
- e.
Bor:
Besluit omgevingsrecht;
- f.
Ob
Omgevingsbesluit - Besluit van 3 juli 2018, houdende procedurele regels en regels over algemene onderwerpen over het beschermen en benutten van de fysieke leefomgeving;
- g.
PRV:
Ruimtelijke Verordening provincie Gelderland;
- h.
Toetsingsjaar:
periode waarover toezichtinformatie moet worden verstrekt, lopend van 1 januari tot en met 31 december van het jaar voorafgaand aan het jaar van verstrekking;
- i.
Toezichtinformatie:
systematische toezichtinformatie als bedoeld in artikel 1, onder d, van het Besluit verstrekking systematische toezichtinformatie;
- j.
Wabo:
Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;
- k.
Wro:
Wet ruimtelijke ordening.
Artikel 2 Aanleveren toezichtinformatie
-
1. Burgemeester en wethouders, dijkgraaf en heemraden en het dagelijks bestuur van een gemeenschappelijke regeling in de provincie Gelderland verstrekken toezichtinformatie aan Gedeputeerde Staten van Gelderland in overeenstemming met het bepaalde in deze verordening.
-
2. De toezichtinformatie wordt conform de tijdstippen, genoemd in artikelen 3 en 4 jaarlijks aan Gedeputeerde Staten verstrekt.
-
3. Toezichtinformatie over specifieke thema’s wordt, indien dit door Gedeputeerde Staten als risico wordt gezien, opgevraagd door en aangeleverd aan Gedeputeerde Staten binnen de in de uitvraag gestelde tijdstippen.
-
4. De toezichtinformatie geeft inzicht in de gevraagde gegevens per gemeente of waterschap en per toezichtveld, bedoeld in hoofdstuk 2.
-
5. De toezichtinformatie wordt schriftelijk of digitaal aan Gedeputeerde Staten verstrekt, tenzij Gedeputeerde Staten reeds over de toezichtinformatie beschikken. Toezichtinformatie die voor meerdere jaren is vastgesteld en aan Gedeputeerde Staten is verstrekt, hoeft niet opnieuw te worden verstrekt als deze toezichtinformatie nog actueel is.
HOOFDSTUK 2 TOEZICHTVELDEN
Artikel 3 Archiefwet 1995
-
1. Burgemeester en wethouders, dijkgraaf en heemraden en het dagelijks bestuur van een gemeenschappelijke regeling in de provincie Gelderland verstrekken aan Gedeputeerde Staten de toezichtinformatie conform het Aanvullend beleidskader voor het interbestuurlijk archieftoezicht (Nieuwe schoenen), zoals genoemd in de bijlage bij deze verordening, over de uitvoering van de Aw en de op deze wet gebaseerde regelgeving.
-
2. De gegevens, bedoeld in het eerste lid, worden jaarlijks voor 1 maart aan Gedeputeerde Staten verstrekt.
Artikel 4 Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
-
1. Burgemeester en wethouders en de dijkgraaf en heemraden in de provincie Gelderland verstrekken aan Gedeputeerde Staten toezichtinformatie over de naleving van bij het Bor gestelde regels in het belang van een doelmatige uitvoering, toezicht en handhaving.
-
2. De volgende toezichtinformatie wordt verstrekt:
- a.
Het uitvoerings- en handhavingsbeleid en de besluiten tot vaststelling of wijziging daarvan, bedoeld in artikel 7.2 van het Bor;
- b.
Het uitvoeringsprogramma en de besluiten tot vaststelling of wijziging daarvan, bedoeld in artikel 7.3. van het Bor;
- c.
De rapportage, bedoeld in artikel 7.7, eerste lid, van het Bor;
- d.
de evaluatie, bedoeld in artikel 7.7, tweede lid, van het Bor.
- a.
-
3. De informatie bedoeld in het vorige lid onder a. en b. wordt verstrekt aan Gedeputeerde Staten vóór 1 maart van het lopende kalenderjaar.
-
4. De informatie bedoeld in het tweede lid onder c en d. wordt verstrekt aan Gedeputeerde Staten vóór 1 maart van het jaar dat volgt op het toetsingsjaar.
Artikel 5 Delegatiebepaling
Gedeputeerde Staten kunnen regels vaststellen ter uitvoering van deze verordening.
HOOFDSTUK 3 SLOTBEPALINGEN
Artikel 6 Evaluatiebepaling
Gedeputeerde Staten zenden tenminste eenmaal in de vier jaar een verslag aan Provinciale Staten inzake de werking van deze verordening in de praktijk. Het eerste verslag zenden Gedeputeerde Staten binnen vier jaar na de inwerkingtreding van deze verordening.
Artikel 7 Overgangsbepaling.
In het jaar 2023 worden de gegevens en de informatie bedoeld in artikel 3, tweede lid en artikel 4, derde en vierde lid verstrekt voor 1 juni.
Artikel 8 Inwerkingtreding
Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Provinciaal Blad waarin het wordt geplaatst.
Artikel 9 Citeertitel
Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening systematische toezichtinformatie provincie Gelderland.
Ondertekening
Provinciale Staten van Gelderland
voorzitter
griffier
Gepubliceerd te Arnhem
namens Gedeputeerde Staten van Gelderland,
Els Broekman
Afdelingsmanager Kwaliteit Openbaar Bestuur
Bijlage als bedoeld in artikel 3 van deze verordening Toezichtinformatie Archiefwet
De toezichtinformatie die op grond van artikel 3 van deze verordening wordt verstrekt, geeft informatie over de volgende toezichtcriteria op het terrein van de Archiefwet:
1e. er is een actuele archiefverordening of, bij gemeenschappelijke regelingen, een voorziening betreffende de zorg voor archiefbescheiden die voldoet aan de vigerende wet- en regelgeving en is gemeld aan Gedeputeerde Staten op grond van de artikelen 30.1, 32.2, 37.2 en 40 Aw;
2e. er is een voorziening getroffen betreffende de archiefbescheiden (de informatiehuishouding) ingeval van opheffing, samenvoeging of splitsing van overheidsorganen, bij (gedeeltelijke) overdracht van taken aan een ander overheidsorgaan of bij oprichting van een tijdelijk overheidsorgaan op grond van artikel 4 Aw;
3e. het beheer van archiefbescheiden voldoet aan toetsbare eisen van een door de zorgdrager toegepast kwaliteitssysteem op grond van artikelen 3 Aw, 11 en 12 Ab en 16 Ar;
4e. de in gebruik zijnde archiefruimte of archiefruimten voldoet aan de wettelijke normen van de artikelen 21 Aw, 13 Ab, hoofdstukken 4 tot en met 7 en artikel 59 Ar;
5e. de in gebruik zijnde archiefbewaarplaats of archiefbewaarplaatsen voldoet aan de wettelijke normen van de artikelen 21 Aw, 13 Ab, hoofdstukken 4 tot en met 7 en artikel 59 Ar;
6e. er is een archiefbewaarplaats aangewezen door de zorgdrager op grond van de artikelen 31 en 36Aw;
7e. de door de zorgdrager benoemde archivaris is in bezit van het diploma archivistiek en functioneert conform het bepaalde in de artikelen 32, 37 en 40 Aw;
8e. de archieven, ongeacht hun vorm, bevinden zich in goede materiële staat; ten aanzien van niet vernietigbare (permanent te bewaren) archieven, digitaal of papier, zijn zodanige maatregelen getroffen dat bij het raadplegen na ten minste honderd jaar geen noemenswaardige achteruitgang zal zijn te constateren, zie de artikelen 1, 3 en 21 Aw, 11 Ab, hoofdstuk 2 Ar;
9e. de archieven, ongeacht hun vorm, zijn geordend en toegankelijk conform de artikelen 1, 3 en 21 Aw, 12 Ab, hoofdstuk 3 Ar;
10e. de authenticiteit of context van de archiefbescheiden is voldoende gewaarborgd; er is een samenhangend overzicht van archiefbescheiden, ongeacht hun vorm, en er is een metadata schema conform de artikelen 17 tot en met 19, 23 en 24 Ar;
11e. de zorgdrager heeft archiefbescheiden, ongeacht hun vorm, die niet voor vernietiging in aanmerking komen en ouder zijn dan twintig jaar, naar een archiefbewaarplaats overgebracht; er is een verklaring van overbrenging opgesteld of de overbrenging is opgeschort met machtiging verleend door Gedeputeerde Staten, zie de artikelen 12 tot en met 17 Aw, 9 en 10 Ab;
12e. de overgebrachte archieven zijn openbaar, buiten het bepaalde in de artikelen 15 tot en met 17 Aw;
de openbaarheid is slechts op wettelijke gronden beperkt;
beperking van de openbaarheid langer dan 75 jaar is verkregen met machtiging van Gedeputeerde Staten;
beperkingen van de openbaarheid zijn opgenomen in de verklaring van overbrenging;
de overgebrachte archieven zijn voor een ieder kosteloos raadpleegbaar;
de overgebrachte archieven zijn voor ieder reproduceerbaar;
een of meer van de volgende besluiten van algemene strekking van zorgdragers zijn conform wet- en regelgeving en het algemeen belang:
- -
besluit tot openbaarheidsbeperkingen inclusief het ter beschikking stellen van reproducties vanwege de materiële staat van de archiefbescheiden, en
- -
besluiten tot het regelen van kosten van reproducties en uitleningen, zie de artikelen 12 tot en met 18 en 19 Aw.
13e. de vervanging van archiefbescheiden door reproducties, onder vernietiging van het origineel, is juist en volledig gebeurd; er is een verklaring van vervanging opgesteld, zie de artikelen 7 Aw, 6 en 8Ab, hoofdstuk 3a en artikel 59a Ar;
14e. selectie en vernietiging vindt plaats conform het bepaalde in de regelgeving en er worden verklaringen van vernietiging opgesteld conform de artikelen 3, 5en 9 Aw, 2 tot en met 5 en 8 Ab;
15e. archiefbescheiden zijn vervreemd conform het bepaalde in de regelgeving; er wordt een verklaring van vervreemding opgesteld op grond van de artikelen 3, 8 en 10 Aw, 7 en 8 Ab;
16e. archiefbescheiden zijn uitgeleend conform het bepaalde in de artikelen 3,18 en 19 Aw.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl