Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR692883
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR692883/1
Financiële verordening gemeente Leudal 2023
Geldend van 28-02-2023 t/m 31-12-2023 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2023
Intitulé
Financiële verordening gemeente Leudal 2023DE RAAD DER GEMEENTE LEUDAL;
Gezien het voorstel van het college van Gelet op artikel 212 van de Gemeentewet;
Gelet op het Besluit accountantscontrole provincies en gemeenten;
BESLUIT:
Vast te stellen de hierna volgende
“Financiële verordening Gemeente Leudal 2023”
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsbepaling
In deze verordening wordt verstaan onder:
- 1.
administratie: het systematisch verzamelen, vastleggen, verwerken en verstrekken van informatie ten behoeve van het besturen, functioneren en beheersen van de organisatie van de gemeente Leudal en de verantwoording die daarover moet worden afgelegd.
- 2.
afdeling: iedere organisatorische eenheid binnen de gemeentelijke organisatie met een eigen rechtstreekse verantwoordelijkheid aan het college.
- 3.
bruto schuld: het totaal van langlopende leningen, kortlopende schulden, crediteuren en overlopende passiva.
- 4.
geldelijke bezittingen: het totaal van leningen aan deelnemingen, leningen aan overige verbonden partijen, leningen aan derden, langlopende uitzettingen, kortlopende uitzettingen, debiteuren, liquide middelen en overlopende activa;
- 5.
inkomsten: totaal van de baten voor toevoegingen en onttrekkingen van reserves;
- 6.
netto schuld per inwoner: bruto schuld minus de omvang van de geldelijke bezittingen gedeeld door het aantal inwoners op 31 december van het begrotingsjaar.
- 7.
onbenutte belastingcapaciteit onroerende zaakbelasting: verschil tussen de opbrengst onroerende zaakbelasting bij de tarieven die minimaal nodig zijn voor toegang tot de procedure van artikel 12 van de Financiële-verhoudingswet en de (geraamde) opbrengst onroerende zaakbelasting.
- 8.
overheidsbedrijf: onderneming met privaatrechtelijke rechtspersoonlijkheid, niet zijnde een personenvennootschap met rechtspersoonlijkheid, waarin de gemeente, al dan niet tezamen met een of meer andere publiekrechtelijke rechtspersonen, in staat is het beleid te bepalen of een onderneming in de vorm van een personenvennootschap, waarin een publiekrechtelijke rechtspersoon deelneemt.
- 9.
rechtmatigheidsverantwoording: de rapportage van het college waarbij aangegeven wordt in welke mate de totstandkoming van de financiële beheers handelingen en de vastlegging daarvan overeenstemmen met de relevante wet- en regelgeving.
Hoofdstuk 2 Begroting en verantwoording
Artikel 2 Programma-indeling
De raad stelt de programma-indeling van de programmabegroting inclusief de bijbehorende taakvelden vast.
Artikel 3 Inrichting begroting en jaarstukken
-
1. Bij de begroting en de jaarstukken wordt onder elk van de programma’s, algemene dekkingsmiddelen en het overzicht van de overhead tenminste het totaal van de baten en lasten weergegeven.
-
2. Bij de uiteenzetting van de financiële positie in de begroting wordt van de nieuwe investeringen per investering het benodigde investeringskrediet weergegeven.
-
3. In de jaarrekening wordt van de investeringen de uitputting van de geautoriseerde investeringskredieten en de actuele raming van de totale uitgaven en inkomsten weergegeven.
Artikel 4 Kaders begroting
Het college biedt de raad jaarlijks voor 1 augustus een kadernota/-brief ter vaststelling aan met een voorstel voor de (financiële - en niet financiële) kaders van de begroting voor het volgende begrotingsjaar en de
meerjarenraming.
Artikel 5 Autorisatie begroting en investeringskredieten
-
1. De raad autoriseert met het vaststellen van de begroting de baten en de lasten per programma.
-
2. Bij de begrotingsbehandeling worden nieuwe investeringsvoornemens enkel voor kennis aangenomen. Indien een investering een definitief karakter krijgt, wordt op een later tijdstip een apart voorstel voor autorisatie van het investeringskrediet aangeboden.
-
3. Bij de behandeling van de tussenrapportages in de raad bedoeld in artikel 6, lid 1, doet het college voorstellen voor het wijzigen van de geautoriseerde baten en lasten, het wijzigen van de geautoriseerde investeringskredieten en het bijstellen van het beleid.
-
4. Voor een investering waarvan het investeringskrediet niet met het vaststellen van de begroting is geautoriseerd, doet het college voorafgaand aan het aangaan van verplichtingen een investeringsvoorstel aan de raad.
-
5. Investeringskredieten die gedurende een periode van twee jaar niet volledig zijn benut worden afgevoerd, tenzij dit een majeur project betreft of hiervoor een deugdelijke onderbouwing is aangeleverd.
Artikel 6 Tussentijdse rapportage
-
1. Het college informeert de raad door middel van tussentijdse rapportages over de realisatie van de begroting van de gemeente over het lopende boekjaar.
-
2. De tussenrapportages bevatten een uiteenzetting over de uitvoering en het bijstellen van het beleid en een overzicht met de bijgestelde raming van:
- a.
de baten en de lasten;
- b.
de (beoogde) toevoegingen en onttrekkingen aan reserves;
- c.
het resultaat, volgend uit de onderdelen a en b;
- d.
de investeringskredieten.
- a.
-
3. In de tussenrapportages worden afwijkingen op de vastgestelde ramingen van de baten en lasten groter dan € 25.000 toegelicht.
-
4. Iedere raadsrapportage rapporteert het college over de investeringskredieten waarop het genoemde uit artikel 5 lid 5 van toepassing is.
Hoofdstuk 3 Rechtmatigheidsverantwoording
Artikel 7 Verantwoordings- en rapportagegrens rechtmatigheidsverantwoording
-
1. De raad stelt vast op welke wijze hij door middel van de paragraaf bedrijfsvoering van de begroting en de jaarstukken, naast de verplichte onderdelen van deze paragraaf, wil worden geïnformeerd over rechtmatigheid.
-
2. In de rechtmatigheidsverantwoording bij de jaarrekening rapporteren burgemeester en wethouders aan de raad over afwijkingen met een verantwoordingsgrens van 1% van de omvangsbasis. De omvangsbasis wordt voor de gemeente Leudal gedefinieerd als de totale lasten van de gemeenten inclusief dotaties aan de reserves.
-
3. In de paragraaf bedrijfsvoering worden de geconstateerde afwijkingen (fouten of onduidelijkheden) nader toegelicht.
Artikel 8 Voorwaardencriterium
-
1. Het voorwaardencriterium is het criterium van rechtmatigheid, dat betrekking heeft op de eisen die worden gesteld bij de uitvoering van de financiële beheers handelingen. De eisen/voorwaarden zijn afkomstig uit diverse wet- en regelgeving en hebben betrekking op aspecten als doelgroep, termijn, grondslag, administratieve bepalingen, normbedragen, bevoegdheden, bewijsstukken, recht, hoogte en duur.
-
2. Burgemeester en wethouders bieden de raad jaarlijks uiterlijk 15 juli ter vaststelling een normenkader rechtmatigheid aan. Dit kader bestaat uit alle relevante (interne) wet- en regelgeving waaruit financiële beheers handelingen kunnen voortvloeien.
Artikel 9 Begrotingscriterium
-
1. Het begrotingscriterium is een criterium van rechtmatigheid dat betrekking heeft op de grenzen van de baten en lasten in de door de raad geautoriseerde begroting van exploitatie en investeringskredieten en de hiermee samenhangende programma’s, waarbinnen de financiële beheers handelingen tot stand moeten zijn gekomen.
-
2. De begrotingsrechtmatigheid wordt beoordeeld op het niveau waarop de begroting door de raad is geautoriseerd, zoals is opgenomen in artikel 5.
-
3. Bij investeringsprojecten wordt de begrotingsrechtmatigheid beoordeeld op het niveau van het totaal gevoteerde kredietbedrag. Een overschrijding van het jaarbudget, passend binnen het totaal bedrag van het krediet, wordt daarmee als rechtmatig beschouwd.
-
4. Uitgangspunt is dat iedere afwijking van de begroting als onrechtmatig wordt beschouwd. Afwijkingen worden als acceptabel aangemerkt in de volgende situaties:
- a.
Er is sprake van een overschrijding waarbij direct gerelateerde inkomsten de overschrijding compenseren.
- b.
Er is sprake van een overschrijding op een open-einde regeling.
- c.
De overschrijding is geautoriseerd door middel van de vaststelling van een tussentijdse rapportage.
- a.
-
5. Begrotingsonrechtmatigheden die passen binnen het bestaande beleid van de raad, worden opgenomen in de rechtmatigheidsverantwoording (voor zover de verantwoordingsgrens voor afzonderlijke fouten of onduidelijkheden is overschreden), maar worden niet nader toegelicht in de paragraaf bedrijfsvoering.
Artikel 10 Misbruik en oneigenlijk gebruik-criterium
-
1. Het misbruik en oneigenlijk gebruik-criterium is het criterium van rechtmatigheid, dat betrekking heeft op het voorkomen, detecteren en corrigeren van misbruik en oneigenlijk gebruik van overheidsgelden en gemeentelijke eigendommen bij financiële beheers handelingen.
-
2. Burgemeester en wethouders zorgen voor en leggen vast de regels voor het voorkomen van misbruik en oneigenlijk gebruik van gemeentelijke regelingen en eigendommen.
Hoofdstuk 4 Financieel beleid
Artikel 11 Waardering en afschrijving vaste activa
-
1. Een vast actief met een verkrijgings-/vervaardigingsprijs van minder dan € 10.000 wordt niet geactiveerd.
-
2. Gronden en terreinen en financiële vaste activa, met uitzondering van activa in eigendom van derden, worden onafhankelijk van de waarde geactiveerd.
-
3. Het saldo van agio en disagio kan lineair in 5 jaar afgeschreven worden.
-
4. Kosten voor het afsluiten van geldleningen komen direct ten laste van de exploitatie.
-
5. Activa waarvan het voornemen is dat deze vervreemd gaan worden en die niet meer in gebruik zijn worden niet meer afgeschreven.
-
6. Activa waarbij sprake is van financiële lease, worden geactiveerd. De som van de gedurende de resterende looptijd jaarlijks te betalen leasetermijnen worden als schuld opgenomen op de balans.
-
7. De immateriële en materiele vaste activa worden afgeschreven overeenkomstig de bij deze verordening in bijlage 1 opgenomen afschrijvingstabel.
-
8. Afschrijving van een vast actief vangt aan in het jaar volgend op het jaar van oplevering, in gebruik name of aanschaf van het actief.
-
9. Indien een vast actief wordt afgeschreven, wordt als restwaarde nihil gehanteerd.
Artikel 12 Reserves en voorzieningen
-
1. Het college stelt een nota reserves en voorzieningen op en biedt deze aan de raad aan. Deze nota wordt door de raad vastgesteld en behandeld:
- a.
de vorming en besteding van reserves;
- b.
de vorming en besteding van voorzieningen.
- a.
-
2. De nota reserves en voorzieningen wordt éénmaal per raadsperiode geëvalueerd en waar nodig herzien.
-
3. Bij een voorstel voor de instelling van een bestemmingsreserve wordt minimaal aangegeven:
- -
Specifieke doel van de reserve;
- -
De voeding van de reserve;
- -
De maximale hoogte van de reserve; en
- -
De maximale looptijd van de reserve.
- -
-
4. Als een bestemmingsreserve voor een investeringsvoornemen binnen de aangegeven maximale looptijd niet heeft geleid tot een investering, valt de bestemmingsreserve vrij en wordt deze aan de algemene reserve toegevoegd.
Artikel 13 Voorziening voor oninbare vorderingen
Voor de vorderingen op verbonden partijen en derden wordt een voorziening wegens oninbaarheid gevormd. De basis van deze voorziening is een individuele beoordeling op inbaarheid van de openstaande vorderingen.
Artikel 14 Kostprijsberekening
-
1. Voor het bepalen van de geraamde kostprijs van rechten en heffingen waarmee kosten in rekening worden gebracht, en van goederen, werken en diensten die worden geleverd aan overheidsbedrijven en derden, wordt een extracomptabel stelsel van kostentoerekening gehanteerd. Bij de kostentoerekening worden naast de directe kosten alleen die indirecte kosten betrokken, die samenhangen met de door de gemeente verleende diensten.
-
2. Bij de (indirecte) kosten worden betrokken de bijdragen aan en onttrekkingen van voorzieningen voor de noodzakelijke vervanging van de betrokken activa en de kapitaallasten (bestaande afschrijvings- en rentelasten) van de in gebruik zijnde activa. Voor de rechten en heffingen waarmee kosten in rekening worden gebracht wordt daarbij ook de compensabele belasting over de toegevoegde waarde (btw) betrokken en de kosten van het kwijtscheldingsbeleid.
-
3. De toerekening van overheadkosten aan rechten en heffingen vindt jaarlijks plaats door middel van een opslag op de directe productieve formatie-uren conform onderstaande berekening:Voor de toerekening van de overheadkosten aan de kostprijs wordt uitgegaan van een aandeel in de totale overheadkosten ter grootte van de geraamde directe kosten van de economische categorieën 1.1 Salarissen en sociale lasten en 3.5.1 Ingeleend personeel die worden besteed aan de desbetreffende goederen, werken, diensten en heffingen, gedeeld door de totale geraamde directe kosten van de economische categorieën 1.1 Salarissen en sociale lasten en 3.5.1 Ingeleend personeel.” De berekening die hieruit volgt is als volgt: totale overheadkosten x (door verdeelde salariskosten en inhuur product / totale salariskosten en inhuur) = overheadkosten in de kostprijs.
-
4. Voor de inzet van materiële activa worden naast directe kosten, indirecte kosten en afschrijvingskosten, de rente voor de financiering van het actief toegerekend. Deze rente is een vergoeding voor de inzet van vreemd vermogen en van eigen vermogen. Het rentepercentages voor deze vergoeding wordt jaarlijks bij de behandeling van de begroting vastgesteld.
-
5. Voor de kostprijsberekening wordt de methodiek voor de integrale kostentoerekening (directe en indirecte kosten) gehanteerd.
-
6. Het college doet jaarlijks een voorstel aan de raad voor de hoogte van de gemeentelijke tarieven voor belastingen en rechten.
-
7. Het college is bevoegd tot het vaststellen van tarieven en prijzen voor een gemeentelijke dienst of de levering van goederen of werken die niet krachtens de Gemeentewet aan de raad zijn voorbehouden.
Artikel 15 Prijzen economische activiteiten
-
1. Voor het bepalen van de geraamde prijzen van economische activiteiten wordt door de gemeente aan overheidsbedrijven en derden ten minste de geraamde integrale kostprijs in rekening gebracht. Economische activiteiten zijn leveringen van goederen, diensten of werken waarbij de gemeente in concurrentie treedt met andere ondernemingen.
-
2. Het verstrekken van garanties en leningen is vastgelegd in het treasurystatuut.
Artikel 16 Vaststelling hoogte belastingen, rechten, heffingen en prijzen
Het college doet jaarlijks voorstellen aan de raad inzake de uitgangspunten van de belastingen, rioolheffingen, de afvalstoffenheffing, rechten en leges.
Artikel 17 Financieringsfunctie
Alle zaken met betrekking tot de financieringsfunctie zijn vastgelegd in het treasurystatuut. Dit statuut wordt, indien dit noodzakelijk geacht wordt, geëvalueerd en herzien. Het statuut wordt vastgesteld door de raad.
Hoofdstuk 5 Paragrafen
Artikel 18 Paragrafen
-
1. Bij de begroting en de jaarstukken neemt het college ten minste de verplicht gestelde paragrafen op, zoals gesteld in art. 9 van het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten.
-
2. Het college zorgt ervoor dat bij de uitwerking van de paragrafen minimaal aan de wettelijke eisen wordt voldaan.
-
3. Het college biedt de raad ten minste eens in de vier jaar een onderhoudsplan openbare ruimte aan. Het plan geeft het kader weer voor het beoogde onderhoudsniveau, de planning van het onderhoud en de kosten van het onderhoud voor het openbaar groen, water, wegen, kunstwerken en straatmeubilair. De raad stelt het plan vast.
-
4. Het college biedt de raad ten minste eens in de vijf jaar een rioleringsplan aan. Het plan geeft het kader weer voor het beoogde onderhoudsniveau, de planning van het onderhoud, de uitbreiding van de riolering en de kosten van het onderhoud en de eventuele uitbreidingen. De raad stelt het plan vast.
-
5. Het college biedt de raad ten minste eens in de vier jaar een onderhoudsplan gebouwen aan. Het plan bevat voorstellen voor het te plegen onderhoud en de bijbehorende kosten aan de gemeentelijke gebouwen. De raad stelt het plan vast.
-
6. Het college biedt de raad een overzicht van en toelichting op niet-financiële onrechtmatigheden in verband met het niet naleven van bepalingen in de Wet financiering decentrale overheden en de bijbehorende ministeriële regelingen, als deze voorkomen;
Hoofdstuk 6 Financiële organisatie en financieel beheer
Artikel 19 Administratie
De administratie is zodanig van opzet en werking, dat zij in ieder geval dienstbaar is voor:
- a.
het sturen en het beheersen van activiteiten en processen in de gemeente;
- b.
het verstrekken van informatie over ontwikkelingen in de omvang van de vaste activa, voorraden, vorderingen, schulden en contracten;
- c.
het verschaffen van informatie over uitputting van de toegekende budgetten en investeringskredieten en voor het maken van kostencalculaties;
- d.
het verschaffen van informatie over indicatoren met betrekking tot de gemeentelijke productie van goederen en diensten en de maatschappelijke effecten van het gemeentelijke beleid;
- e.
het afleggen van verantwoording over de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gevoerde bestuur in relatie tot de gestelde beleidsdoelen, de begroting en relevante wet- en regelgeving en
- f.
de controle van de registratie van gegevens als zodanig en van de daaraan ontleende informatie, alsmede voor de controle op de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gevoerde bestuur in relatie tot de gestelde beleidsdoelen, de begroting en relevante wet- en regelgeving
Artikel 20 Financiële organisatie
Het college draagt zorg voor:
- a.
een eenduidige indeling van de gemeentelijke organisatie en een eenduidige toewijzing van de gemeentelijke taken;
- b.
een adequate scheiding van taken, functies, bevoegdheden en verantwoordelijkheden;
- c.
de verlening van mandaten en volmachten voor het aangaan van verplichtingen ten laste van de toegekende budgetten en investeringskredieten;
- d.
de interne regels voor taken en bevoegdheden, de verantwoordingsrelaties en de bijbehorende informatievoorziening van de financieringsfunctie;
- e.
de te maken afspraken met de organisatorische eenheden over de te leveren prestaties, de daarvoor beschikbare middelen en de wijze en frequentie van rapportage over de voortgang van de activiteiten en uitputting van middelen;
- f.
de kostenverdeelsleutels voor het eenduidig toewijzen van baten en lasten aan de taakvelden;
- g.
het beleid en de interne regels voor de inkoop en de aanbesteding van goederen, werken en diensten;
- h.
het beleid en de interne regels voor de steunverlening en de toekenning van subsidies aan ondernemingen en instellingen en
- i.
het beleid en de interne regels voor het voorkomen van misbruik en oneigenlijk gebruik van gemeentelijke regelingen en eigendommen, opdat aan de eisen van rechtmatigheid, controle en verantwoording wordt voldaan.
Artikel 21 Interne controle
-
1. Het college draagt zorg voor de jaarlijkse interne toetsing van de getrouwheid van de informatieverstrekking en de rechtmatigheid van de beheers handelingen. Bij afwijkingen rapporteert het college daarover in de rechtmatigheidsverantwoording, zoals beschreven in artikel 7. Daarnaast informeert het college de raad over genomen maatregelen tot herstel van de tekortkomingen.
-
2. Het college draagt zorg voor een adequaat organisatiereglement, alsmede voor een mandaatregeling en budgethouders regeling.
Hoofdstuk 7 Slotbepalingen
Artikel 22 Intrekken oude verordening en overgangsrecht
De financiële verordening gemeente Leudal 2018 wordt ingetrokken, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de jaarrekening en het jaarverslag en bijbehorende stukken van het begrotingsjaar voorafgaand aan het jaar waarin deze verordening in werking treedt en op de begroting, jaarrekening en jaarverslag en bijbehorende stukken van het begrotingsjaar dat samenvalt met het jaar waarin deze verordening in werking treedt.
Artikel 23
-
1. Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na de datum van de bekendmakingen werkt terug tot 1 januari 2023.
-
2. Deze verordening wordt aangehaald als: Financiële verordening Gemeente Leudal 2023.
Ondertekening
Aldus besloten in de openbare raadsvergadering van de gemeente Leudal, 14 februari 2023.
DE RAAD VAN DE GEMEENTE LEUDAL,De griffier,De voorzitter,
Drs. W.A.L.M. CornelissenD.H. Schmalschläger
Bijlage 1 Afschrijvingstabel
OVERZICHT AFSCHRIJVINGSMETHODEN EN -TERMIJNEN |
|
|
Omschrijving investering |
Methode |
Termijn (jaren) |
Immaterieel actief |
|
|
Kosten van onderzoek en ontwikkeling van een actief |
Lineair (voorkeur niet activeren) |
Maximaal 5 |
Materieel actief |
|
|
Aanleg/herinrichting speelplaatsen |
Lineair |
10 |
Aanleg/uitbreiding begraafplaatsen |
Lineair |
20 |
Aardgasvoorziening |
Lineair |
30 |
Ademluchtapparatuur |
Lineair |
7 |
Banken toeristische routes |
Lineair |
10 |
Beveiligingsmaatregelen onderwijs |
Lineair |
10 |
Brandkranen |
Lineair |
20 |
Brandweervoertuigen |
Lineair |
15 |
Bruggen en andere civiel technische kunstwerken |
Lineair |
25 |
Dienstbus brandweer |
Lineair |
15 |
Diverse voorzieningen gebouwen (onderwijs) |
Lineair |
10 |
Gebouwen (permanent),niet ten behoeve van onderwijs |
Lineair |
45 |
Gebouwen (leegstaand), met verkoopintentie |
Geen afschrijving |
Geen |
Geluidschermen |
Lineair |
25 |
Gronden |
Geen, wel activeren |
Geen |
Groot onderhoud gebouwen (renovatie) |
Lineair |
25 |
Grote groenelementen (waaronder bomen en bosplantsoen) |
Lineair |
25 |
Gymlokalen |
Lineair |
35 |
Hardware (servers kantoorautomatisering, -telefonie, toegangsbeveiliging, kassa, klantgeleidingssysteem, printers, switches, PC's, tablets) |
Lineair |
4 |
telefonie of data installatie (vast, mobiel, wifi, patchkasten) |
Lineair |
7 |
Hydropomp/hydraulisch gereedschap |
Lineair |
7 |
Inrichting, inventaris etc. (w.o. materialen / inrichting t.b.v. bedrijfsvoering, meubilair, beveiliging) |
Lineair |
10 |
Inventaris gymlokalen |
Lineair |
10 |
Kleinschalige verkeersvoorzieningen, incl. bewegwijzering/bebording |
Lineair |
10 |
Materieel/machine |
Lineair |
7 |
Mobiele telefoontoestellen |
Lineair |
3 |
Monumenten |
Lineair |
25 |
Niet permanente huisvesting |
Lineair |
25 |
Onderwijshuisvesting (permanent) |
Lineair |
45 |
Onderwijsleerpakket |
Lineair |
10 |
Openbare verlichting |
Lineair |
20 |
Parkeerplaatsen |
Lineair |
25 |
Riolering (1e aanleg) |
Lineair |
50 |
Riolering (technische installaties) |
Lineair |
15 |
Software |
Lineair |
5 |
Sporthallen/accommodaties |
Lineair |
35 |
Sportterreinen |
Lineair |
15 |
Stemcomputers |
Lineair |
7 |
Straatmeubilair (incl. Abri’s) |
Lineair |
10 |
Technische installaties (gebouwen/accommodaties) |
Lineair |
10 |
Tennisbanen |
Lineair |
15 |
Uitgaansuniformen brandweer |
Lineair |
7 |
Verharde paden begraafplaatsen |
Lineair |
20 |
Verkeerslichten (VRI) |
Lineair |
20 |
Wegen, straten en pleinen (inclusief fiets- en voetpaden) |
Lineair |
25 |
Woonwagens |
Lineair |
25 |
Financieel actief |
|
|
Investeringssubsidies |
Afhankelijk van het doel |
10 |
Leningen aan woningbouwcorporaties |
Afhankelijk van het doel |
div. |
Overige langlopende leningen |
Afhankelijk van het doel |
div. |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl