Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR692790
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR692790/1
Ondermandaatbesluit Directie Economische Zaken Gemeente Groningen 2023
Geldend van 28-02-2023 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-02-2023
Intitulé
Ondermandaatbesluit Directie Economische Zaken Gemeente Groningen 2023Gelet op de bepalingen van de Gemeentewet, op hoofdstuk 10 van de Algemene wet bestuursrecht, het Algemeen mandaatbesluit gemeente Groningen 2022 en het Directiemandaat en aanwijzingsbesluit(en) Economische Zaken gemeente Groningen 2022, draagt de directeur van Economische Zaken, de uitvoering van onderstaande voorschriften en taken op aan de functionarissen zoals genoemd in de derde kolom. Daar waar landelijke voorschriften worden genoemd, moeten daar ook onder worden verstaan de daarop gebaseerde gemeentelijke voorschriften.
1. Algemeen deel
Belangrijk (het fingerspitzengefühl voor politiek/bestuurlijke besluiten)
Bij gevoelige zaken (politiek, bestuurlijk, publicitair etc.) dient er alvorens te besluiten overleg met de directeur plaats te vinden. Deze kan dan besluiten of er in mandaat besloten kan worden of dat het een burgemeesters of collegebesluit dient te worden.
Nadrukkelijk is dat in artikel 2 en 3 van het Algemeen Mandaatbesluit 2022 uitgewerkt. Een verkorte inhoud staat hieronder:
Artikel 2 van het “Algemeen Mandaatbesluit 2022” geeft in lid 1 aan dat als het beleid van college en/of burgemeester bij een besluit is betrokken of een besluit op overige wijze beleidsmatige aspecten kent, zo’n besluit aan de burgemeester of het college voorgelegd dient te worden.
In lid 2 staat dat lid 1 in ieder geval van toepassing is:
- a.
indien het besluit leidt tot afwijking van of aanvulling op het tot dan toe gevoerde beleid;
- b.
indien te verwachten valt dat de burgemeester of het college of een portefeuillehouder op zijn verantwoordelijkheid voor het te nemen besluit zal worden aangesproken;
- c.
indien uit het besluit financieel, juridisch, organisatorisch, politiek/bestuurlijk en/of publicitair belangrijke consequenties kunnen voortvloeien;
- d.
indien het college, de burgemeester, een verantwoordelijke portefeuillehouder of de gemeentesecretaris dit kenbaar heeft gemaakt;
- e.
indien het onderwerp een brief, mail of andere schriftelijke boodschap met een persoonlijk karakter betreft jegens een bestuurder.
Dit artikel geeft de belangrijkste (politieke)randvoorwaarden voor mandaatverlening weer.
Artikel 3 van het “Algemeen Mandaatbesluit 2022” geeft aan dat ook besluiten waarbij een ander organisatieonderdeel geraakt wordt, dit besluit aan dit organisatieonderdeel wordt voorgelegd en voor de besluitvorming wordt afgestemd. Mocht over het te nemen besluit geen overeenstemming worden bereikt, dan wordt het besluit aan de Concerndirectie en/of betreffende concerndirecteur(en) voorgelegd.
Plaatsvervanging afdelingshoofd/teamleider
Indien er geen specifieke vervangingsregeling is of als deze in bepaalde situaties niet voorziet, geldt de volgende algemene vervangingsregeling: bij afwezigheid van een (afdelings)hoofd kunnen de andere (afdelings)hoofden (binnen de directie) als plaatsvervanger optreden. Binnen de directie kunnen teamleiders elkaar vervangen.
Afwezigheid
De in dit ondermandaatbesluit gebezigde term afwezigheid behoeft niet eng geïnterpreteerd te worden. Het niet direct beschikbaar zijn van een geondermandateerde op enig moment is voldoende.
Aangifte strafbaar feit
Onder de uitvoering van een regeling wordt ook verstaan het doen van aangifte van een strafbaar feit ingeval overtreding van de betreffende regeling strafbaar is gesteld. Ook aangifte in verband met door de dienst ondervonden schade valt daaronder. De aangifte dient namens de burgemeester plaats te vinden (zie voor de ondertekening hieronder bij Privaatrecht).
Wet dwangsom
Onder de in dit ondermandaatbesluit ge(onder)mandateerde bevoegdheden valt ook de uitvoering van de wet Dwangsom. Per 1 oktober 2009 is in de Awb de mogelijkheid van de dwangsom bij termijnoverschrijding opgenomen. Besluiten naar aanleiding van ingebrekestellingen vanwege termijnoverschrijding (dus de vaststelling van de hoogte van de dwangsom) kunnen door de betreffende afdeling worden genomen.
PRIVAATRECHT
Zoals o.a. koop/verkoop, huur/verhuur, inhuur/uitlening/detachering, aanbesteding, opdrachtverlening/wijziging en meerwerk etc. (leasebesluiten zijn uitgezonderd van het mandaat en mogen dus alleen door het college zelf worden genomen).
(Publiekrechtelijke) besluiten tot het aangaan van privaatrechtelijke overeenkomsten:
Het gaat dan om publiekrechtelijke besluiten waarbij de ondergemandateerde besluit met een private partij een overeenkomst te willen sluiten. Deze publiekrechtelijke besluiten worden genomen door (of namens) het college van B&W. Het kan bijvoorbeeld gaan over het aangaan van een convenant. De ondertekening van een brief waarin dat wordt medegedeeld luidt dan:
“burgemeester en wethouders van Groningen, namens hen, directeur <naam directie>, namens deze, de <naam en functie ondergemandateerde>”.
De privaatrechtelijke ondertekening
De ondertekening van de overeenkomst zelf en ook de ondertekening van andere privaatrechtelijke stukken dient als volgt te geschieden: “de burgemeester van Groningen, namens hem, directeur Economische Zaken, namens deze de <naam en functie ondergemandateerde>”.
Ondertekening van brieven met een externe werking
Met vriendelijke groet,
burgemeester en wethouders van Groningen,
namens hen,
directeur Economische Zaken,
namens deze,
[NAAM ondergemandateerde],
[FUNCTIE EN AFDELING]
of:
Met vriendelijke groet,
burgemeester van Groningen,
namens hem,
directeur Economische Zaken,
namens deze,
[NAAM ondergemandateerde],
[FUNCTIE EN AFDELING]
2. Ondergemandateerde bevoegdheden en taken
Bevoegdheid directeur (oorspronkelijk): |
Vindplaats bevoegdheid: |
Onder-mandaat aan functionaris: |
Bijzonderheden/ Beperkingen/ Voorwaarden: |
|
Artikel 11 Algemeen Mandaatbesluit |
|
|
1.1 besluiten tot privaatrechtelijke rechtshandelingen voor zover hierbij geen gemeentelijke middelen worden aangewend; |
|
Afdelingshoofd |
|
1.2 besluiten tot privaatrechtelijke rechtshandelingen voor zover daarbij wel gemeentelijke middelen worden aangewend, tot een maximumwaarde in geld uitgedrukt van € 100.000, -; |
|
Budgethouders |
In artikel 11, lid 5, van het Algemeen mandaatbesluit zijn de volgende maximumbesragen als uitgangspunt genoemd: € 2.500 medewerker €25.000 teamleider/-projectleider € 50.000 afdelings-hoofd/programma-leider |
|
|
|
|
|
Artikel 12 Algemeen Mandaatbesluit |
|
|
voeren van verweer in bestuursrechtelijke, strafrechtelijke en civielrechtelijke procedures, inclusief de bevoegdheid tot het verrichten van alle, het belang van de gemeente dienende proceshandelingen, inclusief de eis in reconventie bij een kort geding. |
|
Juridisch adviseurs SSC |
Vertegenwoordiging door SSC Juridische Zaken evt ondersteund door medewerkers EZ. |
|
|
|
|
|
Artikel 13 Algemeen Mandaatbesluit |
|
|
3.1 Het bij of krachtens de Algemene verordening gegevensbescherming bepaalde met betrekking tot de uitvoering van taken en bevoegdheden ten aanzien van de verwerking van persoonsgegevens (Privacy). |
|
Alle medewerkers |
Het gaat bijvoorbeeld om het afhandelen van verzoeken om recht op inzage persoonsgegevens of correctie persoonsgegevens |
3.2 Het identificeren van de gemeente bij het aangaan van dienstverleningscontracten overeenkomstig de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme. |
|
Afdelingshoofd |
Het o.a. uitvoeren van de verplichte identificatie door de gemeente. |
|
|
|
|
|
Artikel 14 Algemeen Mandaatbesluit |
|
|
4.1 Het uitvoeren van de gemeentebegroting, voor wat betreft het financiële beleid en beheer zoals die nader zijn omschreven in concern-richtlijnen. Daaronder is te verstaan het aangaan van verplichtingen ten laste van de posten van de gemeentebegroting. |
|
Budgethouders |
Budgethouders zijn verantwoordelijk voor het beheer van hun budget en moeten formeel de betreffende facturen paraferen. Hoewel het aanwijzen van budgethouders geen enkele formele relatie heeft met het verlenen van mandaten zijn aan de budgethouders wel de ondermandaten verleend voor het aangaan van privaat-rechtelijke rechtshandelingen voor zover deze betrekking hebben op het hen in beheer gegeven budget. |
4.2 Het uitvoeren van betalings- en invorderingshandelingen, waaronder het nemen van beschikkingen, ten behoeve van bestuursrechtelijke en civielrechtelijke geldschulden. |
|
Afdelingshoofd SSC-financiën |
De achterliggende besluiten voor het ontstaan van de betalings- en terugvorderingsverplichtingen worden in het algemeen binnen de beleids- en uitvoerende afdelingen/directies genomen. |
|
|
|
|
|
Artikel 15 Algemeen Mandaatbesluit |
|
|
|
|
|
|
5.1 Algemeen |
|
|
|
5.1.1 Wijziging formatie |
|
Programmamanager Afdelingshoofd |
Bevoegdheid van programmamanager betreft zowel een wijziging die buiten de formatieomvang gaat (structurele wijziging) als de wijziging van de formatie binnen het vastgestelde personeelskostenbudget en de vastgestelde formatie Bevoegdheid van afdelingshoofd indien het betreft het aanbrengen van wijzigingen binnen het vastgestelde personeelskostenbudget en de vastgestelde formatie |
5.1.2 Openstellen vacature |
|
Programmamanager Afdelingshoofd |
Bevoegdheid van programmamanager indien het een wijziging betreft die buiten de formatieomvang gaat (structurele wijziging) Bevoegdheid van afdelingshoofd indien het betreft het openstellen van een vacature binnen het vastgestelde personeelskotenbudget en de vastgestelde formatie. |
5.1.3 Aangaan arbeidsovereenkomst tot schaal 12 |
|
Direct leidinggevende |
|
5.1.4 Werving en aanname stagiaires, vrijwilligers etc. |
|
Direct leidinggevende |
|
5.2. Inschaling medewerker |
|
|
|
5.2.1 Regulier |
|
Direct leidinggevende |
|
5.3. Vergoedingen |
|
|
|
5.3.1 Toekennen van een overwerkvergoeding |
|
Direct leidinggevende |
|
5.3.2 Toekennen van een vergoeding voor wacht-en storingsdiensten (semafoondiensten) |
|
Direct leidinggevende |
|
5.3.3. Toekennen van een vergoeding voor dienstreizen |
|
Direct leidinggevende |
|
5.3.4 Toekennen toelage onregelmatige dienst |
|
Direct leidinggevende |
|
5.3.5 Toekennen vergoeding voor dienstkleding |
|
Direct leidinggevende |
|
5.3.6 Toekennen EHBO-/BHV-toelage |
|
Hoofd BHV |
|
5.4. Opleiding en studiefaciliteiten |
|
|
|
5.4.1 Toekenning |
|
Direct leidinggevende |
Op basis van vastgesteld opleidingsplan directie |
5.5. Uitzendkrachten |
|
|
|
5.5.1 Inhuren |
|
Direct leidinggevende |
Binnen raamcontract en alleen met toestemming van programmamanager mobiliteit. |
5.5.2 Ondertekenen urenbrieven tijdelijk personeel |
|
Direct leidinggevende |
|
5.6. Verlof |
|
|
|
5.6.1 Verlenen van calamiteitenverlof, kraamverlof |
|
Direct leidinggevende |
|
5.6.2 Verlenen van onbetaald verlof |
|
Direct leidinggevende |
|
5.6.3 Verlenen van ouderschapsverlof |
|
Direct leidinggevende |
|
5.6.4 Verlenen van zwangerschaps- en bevallingsverlof |
|
Direct leidinggevende |
|
5.6.5 Verlenen van zorgverlof, adoptie- en pleegzorgverlof |
|
Direct leidinggevende |
|
5.6.6 Vervallen verklaren ADV wegens arbeidsongeschiktheid |
|
Direct leidinggevende |
|
5.6.7 Het verkopen van verlof |
|
Direct leidinggevende |
|
5.6.8 Uitvoering lopende afspraken spaarovereenkomst |
|
Direct leidinggevende |
|
5.6.9 Het goedkeuren van verlofaanvragen |
|
Direct leidinggevende |
|
5.7. Overig |
|
|
|
5.7.1 Opdracht tot inhouding voor:
|
|
Direct leidinggevende |
|
|
|
|
|
|
Artikel 16 Algemeen Mandaatbesluit |
|
|
6.1 Aanvragen van subsidies voor zover die dienstbaar kunnen zijn aan de gemeentelijke taakuitoefening. |
|
Afdelingshoofd |
|
6.2 De uitvoering van de Algemene subsidieverordening gemeente Groningen en de daarbij horende Nadere regels voor zover het subsidieverzoeken betreft op het beleidsterrein van het betreffende directie. |
|
Afdelingshoofd |
|
|
|
|
|
|
Artikel 17 Algemeen mandaatbesluit |
Afdelingshoofd |
Opschalen in bijzondere gevallen zoals: een hausse aan klachten over een bepaalde medewerker of over een bepaald(e) team/afdeling of bij publicitair gevoelige zaken |
|
|
|
|
|
Artikel 18 Algemeen Mandaatbesluit |
|
|
Uitvoering Algemene inspraakverordening waaronder met name
|
|
Afdelingshoofd |
|
|
|
|
|
|
Artikel 19 Algemeen Mandaatbesluit |
Afdelingshoofd |
|
|
|
|
|
|
Directie-mandaat en aanwijzings-besluiten economische zaken |
|
|
10.1 Uitvoeren APVG |
|
Medewerkers |
|
10.2 Uitvoering Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Groningen met betrekking tot exploitatievergunning voor prostitutie, coffeeshops en horecabedrijven, terrassen en de paracommerciële voorwaarden, beperkingen verstrekking sterke dranken en het semi-horecabedrijf (hoofdstuk 1, 2 en 3) |
|
Afdelingshoofd |
|
10.3 Uitvoering Alcoholwet, gewijzigde naam voor de Drank- en horecawet m.i.v. 1 juli 2021 |
|
Afdelingshoofd |
|
10.4 Uitvoering Wet op de kansspelen en Kansspelverordening 2002 |
|
Afdelingshoofd |
|
10.5 Uitvoering Winkeltijdenwet en Winkeltijdenverordening inzake de winkelsluiting (Openingstijden winkels en verlenen ontheffingen) |
|
Afdelingshoofd |
|
10.6 Voeren van correspondentie |
|
Medewerkers |
Voor alle officiële correspondentie geldt dat namens het college dan wel namens de burgemeester wordt ondertekend. Het gaat vooral om voorbereidende correspondentie |
10 7 Brieven met politiek bestuurlijke betekenis waarin wordt afgeweken van bestaand beleid |
|
|
Geen mandaat omdat dit exclusief een bevoegdheid is van het college. |
10.8 Brieven met meer dan alledaagse betekenis |
|
Afdelingshoofd |
Bijv. publicitair, politiek, financieel risico; zo nodig opschalen |
Bijlagen behorende bij dit ondermandaatbesluit:
- 1.
Vervangingsregeling
- 2.
Lijst budgethouders
Datum vaststelling: 14 februari 2023
Deze regeling treedt in werking 1 dag na publicatie en is met terugwerkende kracht geldend vanaf 1 februari 2023.
Bekendmaking: via overheid.nl
Ondertekening
Aldus vastgesteld, ter vervanging van het Ondermandaatbesluit Economische zaken 2018, door
D. Koolman
Directeur Economische Zaken
Bijlage 1: Model vervangingsregeling
Vervangingsregeling directie Economische Zaken
Bij afwezigheid van de directeur Economische Zaken treedt het hoofd Economische Zaken op als plaatsvervangend directeur Economische Zaken. Bij afwezigheid van het Hoofd Economische Zaken wordt opgeschaald en treedt de directeur Economische Zaken in de bevoegdheden van het hoofd Economische Zaken.
Bij afwezigheid van de directeur Economische Zaken is het hoofd Economische Zaken gerechtigd alle handelingen te verrichten die aan de functie van directeur zijn verbonden.
Wanneer sprake is van ondertekening door de plaatsvervangend directeur Economische Zaken, wordt dat in de ondertekening tot uitdrukking gebracht door vermelding van de naam van de vervanger en de functie die hij vervangt. De ondertekening komt dan als volgt te luiden:
……………… (handtekening)
……………… (naam vervanger)
plaatsvervangend directeur Economische Zaken.
Functionaris |
Vervanger |
Opmerkingen |
Directeur Economische Zaken |
Hoofd Economische Zaken |
|
Hoofd Economische Zaken |
Directeur Economische Zaken |
|
|
|
|
|
|
|
Bijlage 1 behorende bij Ondermandaatbesluit directie Economische Zaken. 2023
Vastgesteld op 14 februari 2023 door D Koolman directeur Economische Zaken
Bijlage 2: Lijst budgethouders Directie Economische Zaken
Functionaris |
Bevoegd tot bedrag van |
Opmerkingen |
1. Hoofd Economische Zaken |
50.000 euro |
|
2. Secretaresse |
2.500 euro |
|
3. |
|
|
4. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bijlage 2 behorende bij Ondermandaatbesluit directie Economische Zaken 2023
Vastgesteld op 14 februari 2023 door D. Koolman, directeur Economische Zaken
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl