Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR692717
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR692717/1
Nota Reserves en Voorzieningen 2023 Gemeente Velsen
Geldend van 01-01-2023 t/m heden
Intitulé
Nota Reserves en Voorzieningen 2023 Gemeente VelsenInleiding
1.1 Aanleiding
In de financiële verordening van de gemeente Velsen staat opgenomen dat in de nota Reserves en voorzieningen de vorming en besteding van reserves en voorzieningen wordt behandeld. Conform het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) en de daarmee samenhangende financiële verordening ex. art. 212 van de gemeentewet wordt eens in de vier jaar een nota reserves en voorzieningen ter vaststelling aan de Raad voorgelegd. De meest recente nota reserves en voorzieningen van de gemeente Velsen is in 2012 vastgesteld en wordt ingetrokken na vaststelling van deze nota.
1.2 Doel
Het doel van deze nota is het beleid voor reserves en voorzieningen helder vast te leggen en is primair bedoeld als kaderstellend instrument van de raad.
In deze nota zijn de kaders erop gericht de raad zoveel mogelijk transparantie en grip te bieden.
Door een juist inzicht in de reserves en de voorzieningen wordt beleidsruimte beter zichtbaar.
Door te streven naar zo weinig mogelijk bestemmingsreserves, blijven middelen breed inzetbaar. De kaders zijn erop gericht het budgetrecht van de raad zo optimaal mogelijk tot zijn recht te laten komen. Dat betekent dat de raad bepaalt of reserves worden ingesteld en hoe deze worden ingezet.
1.3 Opzet en leeswijzer
Hoofdstuk 2 van deze nota gaat nader in op het wettelijk kader van de reserves en voorzieningen en behandelt de diverse definities, functies, categorieën. In hoofdstuk 3 worden de diverse beleids- en beheersregels weergegeven. De verschillen tussen reserves en voorzieningen worden in hoofdstuk 4 toegelicht. De consequenties van de geactualiseerde reserves en voorzieningen komen in hoofdstuk 5 aan bod. In bijlage 1 en 2 wordt een overzicht van de herziene reserves en voorzieningen weergegeven.
Inwerkingtreding
Deze nota treedt in werking op 1 januari 2023 en vervangt de Nota Reserves en Voorzieningen van 2012.
2. Wettelijk kader
2.1 Algemeen
In dit hoofdstuk worden de wettelijke kaders en beleidsuitgangspunten met betrekking tot de reserves en voorzieningen geformuleerd. Het BBV bevat verschillende artikelen die ingaan op reserves en voorzieningen.
2.2 Reserves
Artikel 42 en 43 van het BBV gaan in op het eigen vermogen en de reserves.
Eigen vermogen
Volgens artikel 42 van het BBV bestaat het eigen vermogen uit de reserves en het gerealiseerde resultaat volgend uit het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening.
Algemene reserve en bestemmingsreserves
In artikel 43 wordt vervolgens aangegeven dat de reserves worden onderverdeeld in de algemene reserve en de bestemmingsreserves. Een bestemmingsreserve is een reserve waaraan de raad een bepaalde bestemming heeft gegeven. De algemene reserve dient ter afdekking van risico’s, terwijl de bestemmingsreserves een bepaald doel hebben meegekregen.
Negatieve reserves
Een reserve mag in principe niet negatief zijn. Zodra een reserve negatief dreigt te worden moeten er maatregelen worden genomen om dit tegen te gaan. Door een extra storting of door bijstelling van de bestemming, of door andere dekking te zoeken.
Functies van reserves
Het BBV maakt geen nader onderscheid tussen bestemmingsreserves. Reserves hebben verschillende functies:
- a.
Financieringsfunctie
Reserves maken onderdeel uit van het totale vermogen van de gemeente. Hierdoor hebben alle reserves de financieringsfunctie. Door investeringen of andere uitgaven hiermee te financieren hoeft er minder extern geld aangetrokken te worden. De gemeente “leent” van zichzelf in plaats van derden.
- b.
Bufferfunctie
-
Dit is de belangrijkste functie van het eigen vermogen. Reserves maken het mogelijk om tegenvallers op te vangen. Dit geldt in het bijzonder voor de algemene reserve maar ook voor de bestemmingsreserves.
- c.
Bestedingsfunctie
-
Op het moment dat de gemeente spaart via de bestemmingsreserve en dit later uit geeft aan incidentele uitgaven spreken we over de bestedingsfunctie.
- d.
Inkomensfunctie
-
Er wordt geen rente betaald over het eigen vermogen. Op het moment dat de bespaarde rente over het eigen vermogen structureel gebruikt wordt als dekkingsmiddel dan praten we over de inkomensfunctie. De gemeente Velsen berekent alleen rente over de bestemmingsreserve dekking kapitaallasten activa, voor dit deel is er sprake van de inkomensfunctie.
- e.
Egalisatiefunctie
-
Reserves kunnen worden ingesteld om schommelingen in het begrotingssaldo/ resultaat te verkleinen.
2.3 Voorzieningen
Artikel 44 en 45 van het BBV gaan in op de voorzieningen. Voorzieningen behoren tot het vreemd vermogen van de gemeente. Voorzieningen worden gevormd voor verplichtingen, verliezen en risico’s waarvan de omvang redelijkerwijs is in te schatten. Ook worden voorzieningen gevormd voor verplichte besteding van geoormerkte gelden. Daarnaast kunnen voorzieningen worden gevormd voor onregelmatige kosten over de jaren heen, zoals groot onderhoud. De criteria om deze te vormen betreffen de beleidsvrijheid rondom de onregelmatige kosten. De voorziening dient de omvang te hebben van de desbetreffende verplichting of het geschatte risico. Voor jaarlijks terugkerende arbeidskosten (zoals pensioenverplichtingen) kan geen voorziening worden gevormd.
Een onderhoudsvoorziening mag alleen gevormd worden voor cyclisch (terugkerend) onderhoud van kapitaalgoederen zoals wegen en gebouwen. Het vormen van een voorziening is niet verplicht; lasten kunnen ook ongelijkmatig in de exploitatie worden genomen. Een onderhoudsvoorziening kan alleen gevormd worden indien een meerjaren- (onderhoud)plan (minimaal vier jaar) beschikbaar is. Dit dient periodiek geactualiseerd te worden. Het groot onderhoud en de vervanging kunnen worden gedekt uit de voorziening. De paragraaf “Onderhoud kapitaalgoederen” in de begroting en jaarrekening geeft inzicht in het bestuurlijk vastgestelde onderhoudsniveau.
In artikel 44 van het BBV is aangegeven:
1. Voorzieningen worden gevormd wegens:
a) Verplichtingen en verliezen waarvan de omvang op de balansdatum onzeker is, doch redelijkerwijs te schatten;
b) op de balansdatum bestaande risico's ter zake van bepaalde te verwachten verplichtingen of verliezen waarvan de omvang redelijkerwijs is te schatten;
c) kosten die in een volgend begrotingsjaar zullen worden gemaakt, mits het maken van die kosten zijn oorsprong mede vindt in het begrotingsjaar of in een voorafgaand begrotingsjaar en de voorziening strekt tot gelijkmatige verdeling van lasten over een aantal begrotingsjaren;
d) de bijdragen aan toekomstige vervangingsinvesteringen, waarvoor een heffing wordt geheven als bedoeld in artikel 35, eerste lid, onder b.
2. Tot de voorzieningen worden ook gerekend van derden verkregen middelen die specifiek besteed moeten worden, met uitzondering van de voorschotbedragen, bedoeld in artikel 49, onderdeel b.
3. Voorzieningen worden niet gevormd voor jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume.
3. Beleid en beheer
3.1 Algemeen
Het beleid ten aanzien van de reserves en voorzieningen vormt geen op zichzelf staand beleid maar sluit aan op de financiële verordening (ex artikel 212 van de Gemeentewet) en maakt onderdeel uit van het algemeen financieel beleid van de gemeente. In dit hoofdstuk wordt ingegaan op het instellen, muteren en opheffen van reserves en voorzieningen.
3.2 Reserves
3.2.1 Instellen reserves
a) Bestemmingsreserves worden gevormd als er geen andere reële mogelijkheid is om specifiek aangewezen of incidenteel beschikbare middelen in meerdere begrotingsjaren aan een bepaald doel te besteden;
b) Reserves worden gevormd voor een concreet door de raad vast te stellen doel;
c) Het uitgangspunt is dat bestemmingsreserves worden gevormd vanaf een bedrag van € 100.000.
d) Een reserve wordt niet gevormd ter dekking van structurele lasten met een min of meer gelijkblijvend terugkeerpatroon en omvang. Als uitgangspunt geldt hierbij in beginsel een periode van drie jaar;
e) De raad stelt bestemmingsreserves in via expliciete besluiten die onderdeel zijn van raadsvoorstellen. In het raadsvoorstel komen de volgende punten aan de orde:
i. Naam van de reserve;
ii. omschrijving van het doel waarvoor de reserve wordt gevormd;
iii. minimale en maximale omvang van de reserve en de voeding;
iv. bestedingsplan;
v. het instellingsjaar en indien van toepassing het jaar van opheffing;
vi. eventuele externe regelgeving;
vii. eventuele specifieke werkwijze van dotaties en onttrekkingen.
3.2.2 Mutaties op reserves
Het rechtstreeks boeken van lasten op reserves is niet toegestaan. Hierdoor worden de werkelijke lasten per programma verantwoord op de regel “Totaal saldo baten en lasten”. Vervolgens wordt via de “toevoegingen en onttrekking aan reserves” de betreffende reserve gemuteerd. Uiteindelijk komen we dan uit bij het Gerealiseerde Resultaat.
Alle mutaties (zowel stortingen als onttrekkingen) vereisen goedkeuring door de raad. Dit gebeurt vooraf bij de vaststelling van de begroting of via een begrotingswijziging bij de tussentijdse rapportages. Bij de jaarrekening worden de werkelijke stortingen en onttrekkingen verantwoord en worden verschillen toegelicht. Daarnaast worden de mutaties vastgesteld doordat de jaarrekening wordt vastgesteld.
Bij de reserves met een egalisatie-functie zullen er altijd verschillen ontstaan tussen de begrote mutaties en de werkelijke mutaties bij de jaarrekening. Deze verschillen ontstaan doordat de werkelijke inkomsten en uitgaven af zullen wijken van de begroting. Daarom zullen deze mutaties en verschillen altijd pas achteraf geaccordeerd worden bij het vaststellen van de jaarrekening.
3.2.3 Jaarlijkse beoordeling
Bij de jaarrekening worden de bestemmingsreserves beoordeeld op toereikendheid, nut en noodzaak. Reserves die niet meer nodig zijn vallen via resultaatbestemming vrij ten gunste van de algemene reserve.
3.2.4 Wijzigen doel of bestemming reserves
De raad kan altijd het doel of de bestemming van de bestemmingsreserves wijzigen. Hiervoor is altijd een raadsbesluit nodig.
3.2.5 Opheffen van reserves
Als het doel van een bestemmingsreserve op enig moment vervalt, wordt de reserve door middel van een raadsbesluit opgeheven. De vrijkomende middelen komen via resultaatbestemming ten gunste van de algemene reserve.
Ook besluit de raad over het eerder opheffen of het verlengen van de instellingsduur van een bestemmingsreserve. Als er gedurende twee opeenvolgende jaren geen onttrekkingen aan een bestemmingsreserve hebben plaatsgevonden, maar deze wel begroot waren, neemt de raad een expliciet besluit over het in standhouden van de bestemmingsreserve.
3.3 Voorzieningen
3.3.1 Instellen van voorzieningen
Voorzieningen hebben een verplicht karakter en kennen daardoor vrijwel geen beleidsvrijheid bij het instellen. Het college besluit tot het instellen van een voorziening. Vanwege het verplichte karakter van voorzieningen, hebben het college en de raad geen keuze bij het al dan niet instellen ervan. De raad dient de betreffende lasten wel te autoriseren. Dit kan via de normale P&C cyclus.
Bij de jaarrekening wordt inzichtelijk gemaakt welke (nieuw gevormde) voorzieningen zijn opgenomen. Hiermee komt de bevoegdheid tot het doen van uitgaven te liggen bij het college. Via de jaarrekening legt het college vervolgens verantwoording af aan de raad. Het instellen van voorzieningen, welk een rechtstreeks gevolg is vanuit de bedrijfsvoering en wettelijke regelingen, kan achteraf bij de vaststelling van de jaarrekening (toelichting op de balans) worden geformaliseerd.
3.3.2 Beoordelen van voorzieningen
Een voorziening dient de omvang te hebben van de desbetreffende verplichting of het geschatte risico. De omvang van de voorziening moet toereikend te zijn voor verplichtingen en risico’s. Om deze reden mogen ze niet groter of kleiner zijn dan de risico’s of verplichtingen waarvoor ze zijn gevormd. Als de voorziening een omvang heeft bereikt die hoger is dan het noodzakelijke niveau, valt het meerdere vrij ten gunste van de exploitatie. Als de omvang van de voorziening te laag is moet deze worden aangevuld.
Andere onttrekkingen dan het doel waarvoor de voorziening is ingesteld zijn niet toegestaan.
Wanneer de kans bestaat dat een risico zich zal voordoen en de omvang van het risico niet goed valt in te schatten, kan geen voorziening worden getroffen. Dit risico moet dan worden opgenomen in de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing. Deze paragraaf is een vast onderdeel van de begroting en jaarrekening.
3.3.3 Mutaties voorzieningen
Toevoegingen aan voorziening komen ten laste van de exploitatie. Hierdoor zijn toevoegingen resultaatbepalend. Als de voorziening wordt gebruikt komen deze lasten (de aanwending) direct op de voorziening (de balans) tot uiting. Deze lasten zien we daardoor niet meer terug in de exploitatie.
3.3.4 Opheffen van voorzieningen
Een voorziening wordt opgeheven als de verplichting of het risico waarvoor de voorziening is ingesteld, is komen te vervallen. Voor het opheffen van een voorziening is geen raadsbesluit nodig. Wanneer een voorziening wordt opgeheven valt een eventueel positief saldo vrij ten gunste van de exploitatie. Als een verplichting of risico waarvoor de voorziening is ingesteld is weggevallen, wordt de voorziening opgeheven en valt een eventueel positief saldo vrij ten gunste van de exploitatie.
3.4 Bijzondere voorzieningen
In deze nota opgenomen voorzieningen staan aan de passivazijde van de balans en behoren tot het vreemd vermogen. Deze moeten niet worden verward met voorzieningen zoals de voorziening dubieuze debiteuren of verliesvoorzieningen voor de grondexploitaties. Dit zijn namelijk geen voorzieningen zoals bedoeld in artikel 44 van het BBV. Deze voorzieningen zijn waardecorrecties op de activaposten. Met andere woorden: een voorziening dubieuze debiteuren wordt in de jaarstukken niet onder de balanspost voorzieningen opgenomen. De voorziening wordt namelijk in mindering gebracht op het totale debiteuren saldo. Het zelfde geld voor verliesvoorzieningen bij grondexploitaties. Deze verliesvoorzieningen zijn waardecorrecties op grondexploitaties. Hierdoor wordt de verliesvoorziening in mindering gebracht op de boekwaarde. Deze voorzieningen vallen buiten het kader van deze nota.
4. Overzicht verschillen tussen reserve en voorzieningen
Omschrijving |
Reserve |
Voorziening |
Instellen |
Bevoegdheid raad |
Bevoegdheid college |
Wijziging bestemming |
Toegestaan via raadsbesluit, vrij besteedbaar |
Niet mogelijk, verplichte besteding |
Onderdeel van het |
Eigen vermogen |
Vreemd Vermogen |
Rente toerekening |
Is wel toegestaan, wordt niet aanbevolen door commissie BBV. In gemeente Velsen wordt aan de bestemmingsreserve Dekking kapitaallasten rente toegerekend. |
Op grond van de BBV (artikel 45) mag er geen rente aan voorzieningen worden toegevoegd, uitgezonderd voorzieningen die tegen contante waarde zijn gewaardeerd. Er zijn geen voorzieningen zoals bedoeld in artikel 44 BBV die tegen contante waarde zijn gewaardeerd. |
Functie |
Financiering, buffer, bestedingsfunctie, egalisatiefunctie |
Afdekken voorzienbare en onvoorzienbare verplichtingen en verliezen afdekken |
Toevoeging |
Via resultaatbestemming. Raadsbesluit is vereist. |
De storting in de voorziening is een last voor de exploitatie. |
Onttrekking |
Via resultaatbestemming. Raadsbesluit is vereist. |
De werkelijke lasten worden direct op de voorziening in mindering gebracht. |
Financiële onderbouwing |
Niet verplicht, wel wenselijk |
Ja, verplichte onderbouwing |
5. Actualisatie reserves en voorzieningen
5.1 Naam wijzigingen reserve
Het voorstel is om van onderstaande reserve de naam te wijzigen:
Oude naam: reserve Beleidsspeerpunten
Nieuwe naam: reserve Budgetoverheveling.
Onderbouwing: Het doel van de reserve Beleidsspeerpunten is:
Het overhevelen van begrotingsposten van een begrotingsjaar naar het opvolgend begrotingsjaar. Dit betreffen (incidentele) begrotingsposten die via besluitvorming beschikbaar zijn gesteld en bij het afsluiten van het boekjaar nog niet of niet volledig uitgegeven zijn.
Door de naamswijziging is beter te zien waarvoor de reserve Budgetoverheveling dient.
5.2 Op te heffen reserves en voorzieningen
Reserve Parkmanagement Middenhavengebied
Deze reserve wordt ultimo 2022 opgeheven; de reserve is dan volledig benut.
Reserve Verkiezingen
De uitgaven voor de reguliere verkiezing-cyclus worden in de meerjarenbegroting opgenomen in de jaren dat er verkiezingen plaatsvinden; bij tussentijdse (onverwachte) verkiezingen zal hiervoor in de P&C-cyclus worden bijgestuurd.
5.3 Toe te voegen reserves en voorzieningen
In deze nota worden geen voorstellen gedaan voor nieuwe reserves of voorzieningen.
Bijlage 1: Overzicht reserves
Naam van de reserve |
Reserve Winkelfonds Velsen |
Doel van de reserve Instellingsbesluit Functie |
Terugdringen leegstand, concentreren winkelgebieden en opknappen lage kwaliteit Begroting 2017 Financiering, besteding |
Voeding |
Conform de verordening Winkelfonds |
Besteding |
Conform de verordening Winkelfonds |
Maximale omvang |
Bij de invoering in 2017 is eenmalig € 250.000 toegevoegd |
Omvang per 1-1-2022 |
€ 160.000 |
Minimale omvang |
algemene regel € 100.000 |
Maximale looptijd |
Conform de verordening Winkelfonds; deze is per 4 nov. 2021 ingetrokken. Het restant van de reserve wordt ingezet tbv een transformatieloods |
Bijzonderheden |
Het restant wordt ingezet tbv een transformatieloods |
Naam van de reserve |
Reserve afvalstoffenheffing |
Doel van de reserve Instellingsbesluit Functie |
Egalisatie van de tarieven van afvalstoffenheffing Jaarstukken 2014 (R15.047) Financiering, egalisatie |
Voeding |
Bij de begroting wordt de beoogde toevoeging vastgesteld. Bij de vaststelling van de jaarrekening wordt de raad geïnformeerd over definitieve berekening. |
Besteding |
zie voeding; een onttrekking kan noodzakelijk zijn voor de egalisatie. |
Maximale omvang |
5% van de opbrengst afvalstoffenheffing (begroting 2023 = 12 mln *5% = € 600.000) |
Omvang per 1-1-2022 |
€ 410.027 |
Minimale omvang |
algemene regel € 100.000 |
Maximale looptijd |
onbeperkt |
Bijzonderheden |
Bij een te hoog saldo van de reserve kan bij de berekening van het tarief een stijging van het tarief gematigd worden door een onttrekking uit deze reserve. |
Naam van de reserve |
Reserve Participatiewet |
Doel van de reserve Instellingsbesluit Functie |
Verevening van tekorten/ overschotten op de BUIG (afkorting voor Bundeling Uitkeringen Inkomensvoorzieningen Gemeenten) en afdekking eigen risico in de vang-net regeling. Leveren van bijdrage aan gemeentelijke doelstelling van begeleiden naar werk 1e bestuursrapportage 2012 is de reserve WWB gevormd. Bij 2e bestuursrapportage 2015 is de naam van de reserve WWB gewijzigd in reserve Participatiewet. Financiering, buffer, besteding, egalisatie |
Voeding |
Bij de begroting wordt de beoogde toevoeging vastgesteld. Bij de vaststelling van de jaarrekening wordt de raad geïnformeerd over het saldo BUIG. |
Besteding |
Bij een tekort op de BUIG-gelden wordt dit vanuit de reserve gedekt. |
Maximale omvang |
22,5% van het BUIG-budget (3 jaar vangnet): budget 2022 = € 21.500.000 *22,5% = € 4.837.500 |
Omvang per 1-1-2022 |
€ 4.460.443 |
Minimale omvang |
algemene regel € 100.000 |
Maximale looptijd |
onbeperkt |
Bijzonderheden |
Bij een tekort op de BUIG-gelden geldt een eigen risico in de vangnet regeling van 7,5% van het budget. |
Naam van de reserve |
Reserve Sociaal Domein |
Doel van de reserve Instellingsbesluit Functie |
alle activiteiten gerelateerd aan de taken van het Sociaal domein. Jaarstukken 2015 (R16.021) Financiering, besteding, egalisatie |
Voeding |
De beoogde toevoeging wordt vastgesteld door de Raad. |
Besteding |
Bij de begroting en jaarrekening stelt de raad de voorlopige en definitieve besteding vast. |
Maximale omvang |
4 x € 350.000 = € 1.400.000 |
Omvang per 1-1-2022 |
€ 1.143.949 |
Minimale omvang |
algemene regel € 100.000 |
Maximale looptijd |
onbeperkt |
Bijzonderheden |
Vanuit de reserve Sociaal Domein is voor de jaren 2019 tm 2023 het innovatiefonds ingesteld voor een bedrag van 4x € 350.000 |
Naam van de reserve |
Reserve beschermd wonen |
Doel van de reserve Instellingsbesluit Functie |
Bekostiging voorzieningen Beschermd Wonen Jaarstukken 2021 Financiering, buffer, egalisatie |
Voeding |
Het overschot op de besteding rijksmiddelen voor Beschermd Wonen |
Besteding |
Een tekort op de rijksmiddelen wordt uit deze reserve bekostigd. |
Maximale omvang |
€ 1.000.000 |
Omvang per 1-1-2022 |
€ 387.000 |
Minimale omvang |
algemene regel € 100.000 |
Maximale looptijd |
onbeperkt |
Bijzonderheden |
De reserve Beschermd Wonen is ingesteld bij de jaarrekening 2021 waarbij het saldo vanuit de opgebouwde regionale reserve is gestort in deze reserve. De invoering van de decentralisatie Beschermd wonen is uitgesteld tot 1-1-2024. |
Naam van de reserve |
Reserve instroom statushouders |
Doel van de reserve Instellingsbesluit Functie |
Bekostiging voorzieningen instromen statushouders Jaarstukken 2015 Financiering, buffer, egalisatie |
Voeding |
Het overschot op de besteding rijksmiddelen voor de Wet Inburgering |
Besteding |
Een tekort op de rijksmiddelen wordt uit deze reserve bekostigd. |
Maximale omvang |
€ 1.000.000 |
Omvang per 1-1-2022 |
€ 454.163 |
Minimale omvang |
algemene regel € 100.000 |
Maximale looptijd |
onbeperkt |
Bijzonderheden |
Via deze reserve worden alle rijksmiddelen voor integratie van statushouders voor dit doel bestemd en over de jaren geëgaliseerd |
Naam van de reserve |
Reserve schuldenfonds |
Doel van de reserve Instellingsbesluit Functie |
Voorkomen van armoede en Schulden bij de bevolking van Velsen 2e bestuursrapportage 2019 Financiering, buffer, egalisatie |
Voeding |
De beoogde toevoeging wordt vastgesteld door de Raad. |
Besteding |
Bij de begroting en jaarrekening stelt de raad de voorlopige en definitieve besteding vast. |
Maximale omvang |
€ 1.000.000 |
Omvang per 1-1-2022 |
€ 195.000 |
Minimale omvang |
algemene regel € 100.000 |
Maximale looptijd |
onbeperkt |
Bijzonderheden |
In de tweede Burap 2022 is een uitgebreid voorstel opgenomen om diverse Corona-middelen toe te voegen aan deze reserve en deze de komende jaren te besteden. |
Naam van de reserve |
Reserve sportaccommodaties |
Doel van de reserve Instellingsbesluit Functie |
Egalisatie groot onderhoud sport-accommodaties Jaarstukken 2014 (R15.047) Financiering, egalisatie |
Voeding |
De toevoeging wordt vastgesteld door de Raad op basis van het meerjarige beheersplan sportaccommodaties |
Besteding |
Een onttrekking wordt vastgesteld door de Raad op basis van het meerjarige beheersplan sportaccommodaties |
Maximale omvang |
Afhankelijk van het beheersplan en de daarin opgenomen uitgaven groot onderhoud |
Omvang per 1-1-2022 |
€ 1.129.331 |
Minimale omvang |
algemene regel € 100.000 |
Maximale looptijd |
opheffing na overdracht sport aan Joint Venture |
Bijzonderheden |
Deze reserve zal (gedeeltelijk) overgedragen worden aan de op te richten Joint Venture waarin de sportactiviteiten van Velsen worden ondergebracht; voor het restant zal een nadere bestemming worden aangegeven. |
Naam van de reserve |
Reserve onderhoud openbare ruimte |
Doel van de reserve Instellingsbesluit Functie |
Egaliseren kosten van groot onderhoud in de openbare ruimte Jaarstukken 2014 Financiering, egalisatie |
Voeding |
De toevoeging wordt vastgesteld door de Raad op basis van het meerjarige onderhoudsplan openbare ruimte |
Besteding |
Een onttrekking wordt vastgesteld door de Raad op basis van het meerjarige onderhoudsplan openbare ruimte |
Maximale omvang |
Afhankelijk van het beheersplan en de daarin opgenomen onderhoudsuitgaven |
Omvang per 1-1-2022 |
€ 5.896.840 |
Minimale omvang |
algemene regel € 100.000 |
Maximale looptijd |
onbeperkt |
Bijzonderheden |
Deze reserve wordt omgezet naar een voorziening zodra het meerjarige onderhoudsplan door de accountant als voldoende wordt bevonden om het planmatig onderhoud te onderbouwen. |
Naam van de reserve |
Reserve voertuigen |
Doel van de reserve Instellingsbesluit Functie |
Egalisatie kosten van vervanging kleinere voertuigen (investering < € 35.000) Jaarstukken 2014 Financiering, egalisatie |
Voeding |
De toevoeging wordt vastgesteld door de Raad op basis van het vervangingsplan voertuigen |
Besteding |
Een onttrekking wordt vastgesteld door de Raad op basis van het vervangingsplan voertuigen |
Maximale omvang |
Afhankelijk van het vervangingsplan en de daarin opgenomen uitgaven |
Omvang per 1-1-2022 |
€ 152.268 |
Minimale omvang |
algemene regel € 100.000 |
Maximale looptijd |
onbeperkt |
Bijzonderheden |
Geen |
Naam van de reserve |
Reserve rioleringstarieven |
Doel van de reserve Instellingsbesluit Functie |
Egalisatie van de tarieven van rioolheffing 2e bestuursrapportage 2014 Financiering, egalisatie |
Voeding |
Bij de begroting wordt de beoogde toevoeging vastgesteld. Bij de vaststelling van de jaarrekening wordt de raad geïnformeerd over definitieve berekening. |
Besteding |
zie voeding; een onttrekking kan noodzakelijk zijn voor de egalisatie. |
Maximale omvang |
Afhankelijk van het vigerende Gemeentelijke Rioleringsplan (GRP) |
Omvang per 1-1-2022 |
€ 2.535.264 |
Minimale omvang |
algemene regel € 100.000 |
Maximale looptijd |
onbeperkt |
Bijzonderheden |
Geen |
Naam van de reserve |
Reserve Stedelijke vernieuwing |
Doel van de reserve Instellingsbesluit Functie |
Vloeit voort uit de werkzaamheden vanuit het Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing (ISV), renovatie Orionweg, de Noostraat ism won.corp.tbv alg.stedelijke vernieuwing Perspectiefnota 2017 Financiering, besteding |
Voeding |
€ 500.000 van het totaal is gelabeld voor van Pont tot Park |
Besteding |
Zie perspectiefnota 2017 en begroting 2021 (blz 8) tbv stedelijke vernieuwing |
Maximale omvang |
€ 1.000.000 |
Omvang per 1-1-2022 |
€ 663.209 |
Minimale omvang |
algemene regel € 100.000 |
Maximale looptijd |
onbeperkt |
Bijzonderheden |
geen |
Naam van de reserve |
Reserve herhuisvesting Pieter Vermeulen Museum |
Doel van de reserve Instellingsbesluit Functie |
Beschikbaar houden van gelden ten behoeve van de herhuisvesting van het Pieter Vermeulen Museum Jaarstukken 2020 Financiering, besteding |
Voeding |
In de jaarrekening 2021 is besloten een bedrag van € 470.000 in de reserve te storten. |
Besteding |
Herhuisvesting Pieter Vermeulen Museum |
Maximale omvang |
€ 500.000 |
Omvang per 1-1-2022 |
€ 470.100 |
Minimale omvang |
algemene regel € 100.000 |
Maximale looptijd |
Opheffing wanneer de herhuisvesting heeft plaatsgevonden. |
Bijzonderheden |
geen |
Naam van de reserve |
Reserve FLO (funtioneel leeftijdsontslag) |
Doel van de reserve Instellingsbesluit Functie |
Verplichtingen voldoen uit rechten van medewerkers inzake FLO te kunnen voldoen Jaarstukken 2017 Financiering, besteding, egalisatie |
Voeding |
Bij de begroting wordt de beoogde toevoeging vastgesteld door de Raad |
Besteding |
Dekking van werkelijke kosten FLO |
Maximale omvang |
€ 700.000 |
Omvang per 1-1-2022 |
€ 593.910 |
Minimale omvang |
Afhankelijk van de rechten van de medewerkers |
Maximale looptijd |
2045 |
Bijzonderheden |
geen |
Naam van de reserve |
Reserve Grote Hout/binnenvaartkade |
Doel van de reserve Instellingsbesluit Functie |
Bijdrage aan saneringskosten/opknappen vd binnenvaartkade 2e bestuursrapportage 2017 Financiering, besteding |
Voeding |
De reserve is ingesteld met het besluit van de 2e Bestuursrapportage 2017 voor 1 mln. |
Besteding |
Uitgaven binnenvaartkade en sanering Grote Hout terrein |
Maximale omvang |
€ 1.000.000 |
Omvang per 1-1-2022 |
€ 249.222 |
Minimale omvang |
algemene regel € 100.000 |
Maximale looptijd |
Tot de sanering gereed is |
Bijzonderheden |
geen |
Naam van de reserve |
Reserve dekking kapitaallasten activa |
Doel van de reserve Instellingsbesluit Functie |
Dekking voor de kapitaallasten van kapitaalgoederen waarvoor in het verleden reserves gevormd zijn Nota Reserves en voorzieningen 2012 Financiering, besteding, inkomen, egalisatie |
Voeding |
Structurele bijdrage uit exploitatie |
Besteding |
Kapitaallasten vd investeringen |
Maximale omvang |
Boekwaarde van de investeringen die uit de reserve gedekt worden |
Omvang per 1-1-2022 |
€ 8.388.037 |
Minimale omvang |
algemene regel € 100.000 |
Maximale looptijd |
onbeperkt |
Bijzonderheden |
geen |
Naam van de reserve |
Reserve Visie op Velsen |
Doel van de reserve Instellingsbesluit Functie |
Dekken uitgaven t.b.v. projecten uit strategische agenda's om flexibel en proactief bestuur mogelijk te maken i.h.k.v. Visie op Velsen 2050 Duurzaam verbonden Begroting 2013 Financiering, besteding, egalisatie |
Voeding |
Onttrekking t.l.v. Algemene Reserve |
Besteding |
Kosten voor diverse impulsprojecten |
Maximale omvang |
niet bepaald |
Omvang per 1-1-2022 |
€ 4.529.890 |
Minimale omvang |
algemene regel € 100.000 |
Maximale looptijd |
tot en met 2030 |
Bijzonderheden |
geen |
Naam van de reserve |
Algemene reserve |
Doel van de reserve Functie |
Buffer niet structurele financiele tegenvallers. Onderdeel weerstandsvermogen Financiering, buffer |
Voeding |
Resultaatbestemming bij vaststellen jaarrekening en overige besluiten |
Besteding |
Resultaatbestemming bij vaststellen jaarrekening en overige besluiten |
Maximale omvang |
onbeperkt |
Omvang per 1-1-2022 |
€ 3.223.811 |
Minimale omvang |
nvt |
Maximale looptijd |
nvt |
Bijzonderheden |
geen |
Naam van de reserve |
Algemene reserve Grondbedrijf |
Doel van de reserve Functie |
Buffer tekorten bouwgrondexploitaties Financiering, buffer, egalisatie |
Voeding |
Resultaten bouwgrondexploitaties |
Besteding |
Explotatietekorten bouwgrondexploitaties |
Maximale omvang |
€ 1.200.000 |
Omvang per 1-1-2022 |
€ 1.058.000 |
Minimale omvang |
algemene regel € 100.000 |
Maximale looptijd |
onbeperkt |
Bijzonderheden |
geen |
Naam van de reserve |
Reserve budgetoverheveling |
Doel van de reserve Instellingsbesluit Functie |
Het overhevelen van begrotingsposten van een begrotingsjaar naar het opvolgend begrotingsjaar. Dit betreffen (incidentele) begrotingsposten die via besluitvorming beschikbaar zijn gesteld en bij het afsluiten van het boekjaar nog niet of niet volledig uitgegeven zijn. Nota Reserves en voorzieningen 2023 Financiering, besteding, egalisatie |
Voeding |
Resultaatbestemming jaarrekening |
Besteding |
Uitgaven exploitatie in het opvolgende begrotingsjaar |
Maximale omvang |
Saldo conform raadsbesluit bij de jaarstukken |
Omvang per 1-1-2022 |
€ 2.996.590 |
Minimale omvang |
algemene regel € 100.000 |
Maximale looptijd |
onbeperkt |
Bijzonderheden |
geen |
Bijlage 2: Overzicht voorzieningen
Naam van de voorziening |
Voorziening Rioolinvesteringen |
Doel van de voorziening |
Egaliseren van onderbesteding (of overbesteding) kapitaallasten als gevolg van vertraging rioolinvesteringen |
Voeding |
O.a. door derden beklemde middelen die in een volgend jaar tot uitgaaf zullen komen. |
Besteding |
Investeringsprogramma vastgestelde GRP |
Maximale omvang |
Afhankelijk van het vastgestelde GRP |
Omvang per 1-1-2022 |
€ 2.915.092 |
Minimale omvang |
algemene regel € 100.000 |
Maximale looptijd |
onbeperkt |
Bijzonderheden |
onbeperkt |
Naam van de voorziening |
Voorziening onderhoud graven |
Doel van de voorziening |
Ontvangen afkooprechten voor onderhoud graven egaliseren en inkomsten dus gelijkmatig verdelen |
Voeding |
Ontvangen afkooprechten |
Besteding |
Onderhoudslasten graven |
Maximale omvang |
Afhankelijk van ontvangen afkooprechten en looptijd afkoop |
Omvang per 1-1-2022 |
€ 850.628 |
Minimale omvang |
algemene regel € 100.000 |
Maximale looptijd |
onbeperkt |
Bijzonderheden |
geen |
Naam van de voorziening |
Voorziening onderhoud Gebouwen |
Doel van de voorziening |
Egaliseren van de jaarlijkse uitgaven o.b.v. planmatig onderhoud van de gemeentelijke gebouwen. |
Voeding |
Structurele bijdrage uit exploitatie |
Besteding |
Onderhoudslasten gemeentelijke Gebouwen o.b.v. Meerjarig onderhoudsplan |
Maximale omvang |
Afhankelijk van het beheersplan en de daarin opgenomen onderhoudsuitgaven |
Omvang per 1-1-2022 |
€ 2.178.435 |
Minimale omvang |
algemene regel € 100.000 |
Maximale looptijd |
onbeperkt |
Bijzonderheden |
geen |
Naam van de voorziening |
Voorziening Groot Onderhoud Westtribune Telstar |
Doel van de voorziening |
Egalisatie onderhoud Westtribune |
Voeding |
Structurele bijdrage uit exploitatie |
Besteding |
Onderhoudslaten o.b.v Meerjarig onderhoudsplan |
Maximale omvang |
Afhankelijk van het beheersplan en de daarin opgenomen onderhoudsuitgaven |
Omvang per 1-1-2022 |
€ 13.361 |
Minimale omvang |
€ 0 |
Maximale looptijd |
onbeperkt |
Bijzonderheden |
Toevoegen aan Voorziening onderhoud gebouwen |
Naam van de voorziening |
Grondbedrijf : Voorziening herstraten |
Doel van de voorziening |
T.b.v. later stadium herstraten van afgesloten projecten. |
Voeding |
Historisch bepaald door bijdrage uit afgesloten grondcomplexen en projecten |
Besteding |
Historisch bepaald door bijdrage uit afgesloten grondcomplexen en projecten |
Maximale omvang |
€ 47.572 |
Omvang per 1-1-2022 |
€ 47.572 |
Minimale omvang |
€ 0 |
Maximale looptijd |
Tot openstaande projecten zijn afgesloten |
Bijzonderheden |
|
Naam van de voorziening |
Voorziening vooruit ontvangen Herinrichting Openbare Ruimte |
Doel van de voorziening |
Reserveren ontvangen bedragen van derden t.b.v. specifiek bestedingsdoel. |
Voeding |
Historisch bepaald door bijdrage uit afgesloten grondcomplexen en exploitatieovereenkomsten |
Besteding |
Uitvoering van werkzaamheden uit overeenkomsten |
Maximale omvang |
Hoogte van ontvangen bedragen van derden |
Omvang per 1-1-2022 |
€ 107.663 |
Minimale omvang |
€ 0 |
Maximale looptijd |
Onbeperkt |
Bijzonderheden |
|
Naam van de voorziening |
Voorziening Grote Hout |
Doel van de voorziening |
Voorziening voor verwacht negatief eindresultaat grondexploitatie Grote Hout |
Voeding |
Bijdrage uit exploitatie |
Besteding |
Bij beëindiging grondexploitatie dekking voor negatief resultaat |
Maximale omvang |
Hoogte van verwacht negatief resultaat grondexploitatie |
Omvang per 1-1-2022 |
€ 7.490.019 |
Minimale omvang |
€ 0 |
Maximale looptijd |
Tot beëindiging grondexploitatie |
Bijzonderheden |
|
Naam van de voorziening |
Voorziening Oud-IJmuiden |
Doel van de voorziening |
Voorziening voor verwacht negatief eindresultaat grondexploitatie Oud IJmuiden |
Voeding |
Bijdrage uit exploitatie |
Besteding |
Bij beëindiging grondexploitatie dekking voor negatief resultaat |
Maximale omvang |
Hoogte van verwacht negatief resultaat grondexploitatie |
Omvang per 1-1-2022 |
€ 1.297.358 |
Minimale omvang |
€ 0 |
Maximale looptijd |
Tot beëindiging grondexploitatie |
Bijzonderheden |
|
Naam van de voorziening |
Voorziening Pensioen wethouders |
Doel van de voorziening |
In de Algemene Pensioenwet Politieke Ambtsdragers is geregeld dat pensioenvoorzieningen getroffen dienen te worden voor gewezen politieke ambtsdragers waaronder voormalig wethouders. De pensioenvoorziening van wethouders van Velsen was de afgelopen jaren ondergebracht bij een verzekeraar. Omdat de dienstverlening niet werd gecontinueerd is de pensioenvoorziening in eigen beheer onder gebracht. De pensioenvoorziening is gevormd op basis van actuariële berekening. |
Voeding |
Bijdrage uit exploitatie |
Besteding |
Pensioenuitkeringen worden uit de voorziening onttrokken |
Maximale omvang |
Conform jaarlijkse actuariële berekening |
Omvang per 1-1-2022 |
€ 0 |
Minimale omvang |
€ 0 |
Maximale looptijd |
Onbeperkt |
Bijzonderheden |
Geen |
Ondertekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl