Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR692021
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR692021/1
Reglement gegevensverstrekking Basisregistratie Personen van de gemeente Diemen 2022
Geldend van 10-02-2023 t/m heden
Intitulé
Reglement gegevensverstrekking Basisregistratie Personen van de gemeente Diemen 2022Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Diemen
Gelet op de:
- -
Wet basisregistratie personen
- -
Verordening basisregistratie personen 2014 van de gemeente Diemen
- -
Algemene Verordening Gegevensbescherming
Besluiten
- 1.
Vast te stellen het ‘Reglement gegevensverstrekking Basisregistratie Personen van de gemeente Diemen 2022’
- 2.
In te trekken het ‘Reglement gegevensverstrekking basisregistratie personen 2014 Diemen’ d.d. 6 januari 2014.
Artikel 1 Verstrekkingen aan organen van de gemeente
-
1. Met inachtneming van het besluit als bedoel in artikel 3.2 van de Wet basisregistratie personen, kunnen gegevens uit de basisregistratie aan organen van de gemeente Diemen worden verstrekt, voor zover deze organen de gegevens nodig hebben voor de uitvoering van de aan hen opgedragen taken;
-
2. De verstrekkingen als bedoeld in lid 1, kunnen plaatsvinden door middel van rechtstreekse raadpleging van de basisregistratie personen (ad hoc verstrekkingen), door spontane verstrekkingen en selectieverstrekkingen;
-
3. De organen van de gemeente aan wie gegevens worden verstrekt, de categorie van personen die het betreft, de gegevensset en de wijze van verstrekken zijn vermeld in bijlage 2.
Artikel 2 Verstrekkingen aan derden
-
1. Met inachtneming van het bepaalde in artikel 3, kunnen over een ingeschrevene die ingezetene is van de gemeente Diemen en over een overledene die op het moment van overlijden ingezetene van de gemeente Diemen was, gegevens uit de Basisregistratie worden verstrekt aan derden die werkzaamheden uitvoeren met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente.
-
2. Over een ingezetene van de gemeente Diemen kunnen gegevens uit de Basisregistratie worden verstrekt aan een derde, die voorafgaande schriftelijke toestemming heeft van de ingezetene wiens gegevens worden verstrekt.
-
3. De verstrekking als bedoeld in lid 1 van dit artikel vindt slechts plaats voor zover deze noodzakelijk is voor de behartiging van het gerechtvaardigde belang van de derde en het belang of de fundamentele rechten en vrijheden van de ingeschrevene niet aan de verstrekking in de weg staan.
-
4. De verstrekking als bedoeld in dit artikel kan uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.
Artikel 3. Aanwijzing gewichtige maatschappelijke belangen en categorieën derden
-
1. Als werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang worden aangewezen de werkzaamheden als genoemd in bijlage 1 van dit reglement.
-
2. Als categorieën derden die de in lid 1 genoemde werkzaamheden uitvoeren, worden aangewezen de categorieën als genoemd in bijlage 1 van dit reglement.
Artikel 4 Inwerkingtreding en citeertitel
-
1. Het ‘Reglement gegevensverstrekking basisregistratie personen 2014 Diemen’ wordt ingetrokken.
-
2. Dit voorliggende reglement treedt in werking met ingang van 15 december 2022.
-
3. Dit reglement kan worden aangehaald als: Reglement gegevensverstrekking Basisregistratie Personen van de gemeente Diemen (Reglement BRP).
Ondertekening
Aldus vastgesteld in vergadering van 20 december 2022
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Diemen,
G. Wildeman
Gemeentesecretaris
E. Boog
Burgemeester
Bijlage 1 behorend bij artikel 3 van het Reglement BRP
Er worden geen gegevens verstrekt als op de persoonslijst een aantekening omtrent beperking van de verstrekking van gegevens aan derden is vermeld, als bedoeld in artikel 3.21, eerste lid van de Wet basisregistratie personen (geheimhouding).
Gewichtig maatschappelijk belang BRP |
Categorie derde BRP |
Bevorderen van culturele en maatschappelijke vaardigheden inwoners. Tegengaan analfabetisme. |
Bibliotheken |
Terugvinden van nabestaanden i.v.m. begraven en cremeren van inwoners van de gemeente |
Niet gemeentelijke crematoria en begraafplaatsen |
Bevorderen cultuur en behoud van cultureel erfgoed |
Cultuurorganisaties die een subsidie van de gemeente ontvangen |
Ondersteunen van organisaties in de gemeente die goede doelen voor de inwoners nastreven |
Fondsverwervende organisaties met erkenning van het CBF |
Maatschappelijke dienstverlening |
Instellingen die genoemde werkzaamheden verrichten op het terrein van |
Algemene en geestelijke gezondheidszorg |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van |
Kinderopvangwerk |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van |
Jeugdwelzijnswerk |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van |
Ouderenzorg |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van |
Gehandicaptenzorg |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van |
Sociale werkvoorziening |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van |
Sociaal - Juridische zorgverlening |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van (waaronder reclassering en verslaafdenzorg) |
Geestelijke en maatschappelijke zorg |
Kerken in de gemeente die geen gegevens ontvangen via de SILA |
Schuldhulpverlening |
Schuldhulpverleningsinstanties |
Bevorderen inburgering |
Niet-gemeentelijke inburgeringbureaus |
Migrantenhulp |
Migrantenorganisaties in de gemeente |
Ouderenondersteuning |
Ouderenorganisaties |
Onderlinge hulp patiënten |
Patiëntenverenigingen |
Bevorderen van sportgezondheid |
Sportverenigingen en organisaties |
Bevorderen van de zelfredzaamheid |
Thuiszorgorganisaties |
Maatschappelijke of filantropische doelen |
Instellingen, verenigingen en stichtingen op het gebied van maatschappelijke of filantropische doelen (waaronder vakorganisaties) |
Bevordering vrouwenwelzijn |
Vrouwenorganisaties |
Eerlijke verdeling van sociale woonruimte en tegengaan woonfraude |
Woningcorporaties en instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van eerlijke verdeling van sociale woonruimte |
Patiëntenzorg, het verlenen van medische zorg en innen van rekeningen i.v.m. de verleende zorg |
Ziekenhuizen |
Uitvoering geven aan een verdrag of een besluit van een volkenrechtelijke organisatie dat in de verstrekking van gegevens voorziet. |
Een overheidsorgaan van, dan wel een persoon of organisatie gevestigd in een land buiten de Europese Unie |
Het dienen van een Nederlands publiek belang |
Een overheidsorgaan van, dan wel een persoon of organisatie gevestigd in een land binnen de Europese Unie |
Het dienen van een Nederlands publiek belang |
Buitenlandse Rechtspersonen voor bijvoorbeeld sociale zekerheid |
Het dienen van een Nederlands publiek belang |
Caribische landen (Aruba, Curaçao en Sint Maarten) en het Caribisch deel van Nederland (Bonaire, Sint Eustatius en Saba) |
FUBijlage 2 behorend bij artikel 1 van het Reglement BRP
Lijst van binnengemeentelijke afnemers met een raadpleegmogelijkheid in de basisregistratie en de GBA-V.
De medewerkers van de volgende organisatieonderdelen van de gemeente Diemen hebben rechtstreekse toegang tot de basisregistratie en tot de GBA-V, voor zover daartoe geautoriseerd op grond van het autorisatiebesluit. De bevoegdheid van rechtstreekse raadpleging van de GBA-V, blijkt uit het feit dat in de kolom Gegevensset GBA-V de benodigde gegevens zijn aangekruist.
Organisatieonderdeel |
Wettelijke kader/ taken |
Gegevensset Basisregistratie |
Gegevensset GBA-V |
Cluster Burgerzaken |
Wet BRP, Kieswet, Besluit Burgerlijke Stand, Burgerlijk Wetboek, Nationaliteitswetgeving, Wet op de lijkbezorging, Wet op de justitiële documentatie, Vreemdelingenwet, Paspoortwet en Regelgeving rijbewijzen. Toekennen van onderscheidingen en huwelijksjubilarissen. Wet 29/09/1815 Instelling van de Orde van de Nederlandse Leeuw Wet 29/9/1815 instelling van de Orde van Oranje-Nassau en het Besluit van 10 mei 1995, nadere regels Orde van de Nederlandse Leeuw Verordening lijkbezorgingsrechten |
Alle gegevens op PL en verwijsgegevens |
idem |
Cluster Vergunningen |
Drank- en horecawet, wabo wetgeving, APV |
Profiel beperkt |
idem |
Cluster Financiën |
Gemeentewet, Invorderingswet, Gemeentelijke WOZ |
Profiel beperkt/ middel |
idem |
Cluster Veiligheid & Handhaving |
Wet milieubeheer, Wet verontreiniging Oppervlaktewater, Woningwet en het BW, Rampenbestrijding, handhaving |
Profiel beperkt |
Idem |
Cluster Informatie & Dienstverlening |
Archiefwet, Postregistratie (Corsa), Vullen Geo informatie |
Profiel beperkt |
idem |
Cluster Personeel & organisatie |
Personele regelingen, Salaris- en personeelsadministratie |
Profiel beperkt |
idem |
Cluster Juridische Zaken |
Juridische ondersteuning alle wettelijke taken, Bezwarencommissie, Aansprakelijkheidsstelling, klachtenafhandeling |
Profiel beperkt |
idem |
Bestuurssecretariaat |
Jubilea huwelijken, leeftijd |
Profiel middel |
Idem |
Cluster Beheer (leefomgeving) |
Meldingen openbare ruimte, Secretariaatwerkzaamheden |
Profiel beperkt |
idem |
Cluster Projecten (leefomgeving) |
Secretariaatwerkzaamheden |
Profiel beperkt |
idem |
Cluster Advies- en ondersteuning (leefomgeving) |
Secretariaatwerkzaamheden |
Profiel beperkt |
idem |
Cluster Maatschappelijke Ondersteuning |
Uitvoering sociale wetgeving en gemeentelijke verordeningen o.a. Regionale leerplicht, leerlingenvervoer, wonen, welzijn, onderwijs, sport, subsidie, cultuur |
Profiel beperkt/middel |
idem |
Cluster Ruimtelijke Ontwikkeling |
Secretariaatwerkzaamheden |
Profiel beperkt |
Idem |
Cluster Projectontwikkeling |
Secretariaatwerkzaamheden |
Profiel beperkt |
Idem |
Loket wonen, welzijn en zorg |
Wet maatschappelijke ondersteuning |
Profiel beperkt/middel |
idem |
Werk en Inkomen |
Bijstandswet, Schuldhulpverlening, Wet inburgering nieuwkomers |
Profiel beperkt/middel |
Idem |
WOZ/Belastingen |
Belasting wetgeving, Gemeentelijke WOZ-verordening |
Profiel middel |
Idem |
Systeem- en applicatiebeheer |
Het waarborgen van een juiste werking van de computer, het netwerk en de applicaties |
Toegang tot alle in het systeem aanwezige gegevens |
idem |
De verantwoordelijk (= het College van B&W) kan, indien noodzakelijk nadere aanwijzingen geven met betrekking tot beveiliging en ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer.
Alle binnengemeentelijke afnemers beschikken hooguit over een beperkte gedeeltelijke inzage.
Lijst van binnengemeentelijke afnemers waar systematisch gegevens aan worden verstrekt uit de basisregistratie personen
Organisatieonderdeel |
Waarvoor |
Gegevensset |
WOZ/belastingen |
Belasting wetgeving, gemeentelijke WOZ verordening |
Mutatiegegevens: actualisatie persoonsgegevens, vervolginschrijvingen, binnenverhuizingen, emigraties, immigraties, overlijdens, vernaming, vernummering |
Cluster financiën |
Gemeentewet, Invorderingswet, Gemeentelijke WOZ |
Mutatiegegevens: vervolginschrijvingen, binnenverhuizingen, vertrekken, emigratie, overlijdens |
Cluster vergunningen |
Drank- en Horecawet, Wabo wetgeving, APV |
Mutatiegegevens: vervolginschrijvingen, binnenverhuizingen, vertrekken, emigratie, overlijdens |
Cluster Veiligheid en handhaving |
Wet milieubeheer, Wet verontreiniging oppervlaktewater, Woningwet en het BW, rampenbestrijding, handhaving |
Mutatiegegevens: vervolginschrijvingen, binnenverhuizingen, vertrekken, emigratie, overlijdens |
Cluster maatschappelijke ontwikkeling |
Uitvoering sociale wetgeving Gemeentelijke verordeningen zoals: Regionale leerplicht Leerlingenvervoer Wonen Welzijn Onderwijs Sport Subsidie Cultuur |
Mutatiegegevens: overlijdens, vervolginschrijvingen, binnenverhuizingen, Lijst van jeugdigen tot 23 jaar (naam, geboortedatum, geslacht, adres en woonplaats) |
Loket wonen, welzijn en zorg |
Wet maatschappelijke ondersteuning |
Mutatiegegevens: vervolginschrijvingen, binnenverhuizingen, emigratie, overlijdens |
Bestuurssecretariaat |
|
Lijst 90, 95, 100+ jarigen + huwelijksjubilea 50, 55, 60, 65, 70 jaar |
Lijst van binnengemeentelijke afnemers waaraan, met het oog op het met elkaar in verband brengen van verwerkingen van persoonsgegevens, gegevens worden verstrekt
Organisatieonderdeel |
Waarvoor |
Gegevensset |
DDS |
Doorverwerking gegevens |
Alle relevante mutatiegegevens |
Toelichting op het Reglement BRP
Algemeen
Sinds 1 januari 2010 zijn alle overheidsorganen, waaronder de gemeenten en haar organisatieonderdelen, verplicht om bij de verwerking van persoonsgegevens, de basisgegevens uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA) te betrekken. Burgers hoeven sindsdien ook niet meer de bij de basisregistratie bekende gegevens opnieuw te verstrekken bij contact met de overheid.
Wetgeving
Met ingang van 6 januari 2014 is het wettelijk kader voor de GBA vervangen door de Wet basisregistratie personen (Wet BRP). In deze wet wordt het verwerken en de bescherming van persoonsgegevens (privacy) geregeld. Dit betreft alleen de gegevens, die juridisch deel uitmaken van de zogenaamde persoonslijst volgens de Wet BRP.
Op 25 mei 2018 is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in werking getreden. Dit betekent dat in de hele Europese Unie dezelfde privacywetgeving geldt. De AVG vervangt de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp). Voor de uitvoering van de AVG is in Nederland de Uitvoeringswet AVG ingevoerd.
De Uitvoeringswet AVG is niet van toepassing op de verwerking van persoonsgegevens voor zover daarop de Wet BRP en de Kieswet van toepassing is. De persoonsgegevens van de BRP vallen zowel onder de werking van de Wet BRP als onder de werking van de Europese algemene verordening gegevensbescherming (AVG).
Dit reglement vloeit voort uit de Verordening basisregistratie personen 2014 van de gemeente Diemen, en voorziet in een nadere invulling aan de verstrekking van gegevens uit de Basisregistratie Personen aan de organen van de gemeente Diemen en de aanwijzing van door derden verrichte werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente Diemen en van de categorieën van derden die dergelijke werkzaamheden verrichten ten behoeve waarvan gegevens uit de basisregistratie kunnen worden verstrekt.
De gemeenteraad heeft besloten de regeling van verstrekking aan de organen van de gemeente en aan derden over te laten aan het college van burgemeester en wethouder. De regeling van verstrekking aan derden heeft de raad gedelegeerd aan burgemeester en wethouders op grond van zijn bevoegdheid genoemd in artikel 156 van de Gemeentewet.
Begripsbepalingen
De begrippen uit de Wet BRP die relevant zijn voor de inhoud van dit reglement, zijn integraal overgenomen van artikel 1 Wet BRP. Het betreft de begrippen basisregistratie, ingeschrevene, ingezetene en derde.
Basisregistratie
Juridisch gezien is sprake van één basisregistratie personen, die vooralsnog bestaat uit centrale door het rijk beheerde en de lokale door de gemeente Diemen beheerde voorzieningen.
Ingeschrevene en ingezetene
De ingeschrevene is een persoon van wie een persoonslijst is opgenomen in de basisregistratie. Dat kunnen personen zijn die niet in Nederland woonachtig zijn, maar wel een relatie hebben met de Nederlandse overheid. De ingezetene is de ingeschrevene die zijn woonplaats heeft in de gemeente Diemen.
Derde
Een derde is elke natuurlijke persoon niet zijnde een overheidsorgaan of een ingeschrevene en elke rechtspersoon die niet krachtens publiekrecht is ingesteld, noch met enig openbaar gezag is bekleed.
Artikelsgewijze toelichting
Artikel 1.Verstrekking aan een orgaan van de gemeente
De minister van BZK verstrekt de gemeente voor de uitvoering van haar taken, gegevens van personen die wel in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Diemen woonachtig zijn. Deze systematische verstrekking van gegevens aan de gemeente is gebaseerd op een autorisatiebesluit van de minister van BZK voor de gemeente Diemen op grond van artikel 3.2 Wet BRP.
Zolang de Wet BRP door de gemeente Diemen wordt uitgevoerd met behulp van de systemen die zij al gebruikte onder het regime van de wet GBA, is er met betrekking tot de eigen inwoners nog geen sprake van systematische verstrekking van persoonsgegevens door de minister van BZK. De gemeente Diemen beschikt immers nog over de persoonsgegevens van haar eigen inwoners.
Voor het gebruik van gegevens van personen die in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Diemen woonachtig zijn, dient de gemeente Diemen het autorisatiebesluit van de minister van BZK in acht te nemen.
Artikel 2 en 3.Gegevensverstrekking aan derden
Derden die werkzaamheden verrichten met gewichtig maatschappelijk belang
De wetgever heeft de verstrekking van gegevens uit de BRP aan een groot aantal derden reeds voorzien in de wet BRP. Desondanks kunnen er lokale maatschappelijke belangen zijn, waarin de wetgever niet heeft voorzien. In die gevallen is het gemeentebestuur bevoegd om werkzaamheden met een maatschappelijk belang, dat samenvalt met een gemeentebelang aan te wijzen als werkzaamheden waarvoor gegevens mogen worden verstrekt over inwoners van de gemeente Diemen. Die gegevens mogen worden verstrekt aan nader te bepalen categorieën derden die die werkzaamheden uitvoeren.
Derden met schriftelijke toestemming
Naast de mogelijkheid tot het verstrekken van gegevens aan derden die werkzaamheden uitvoeren met een maatschappelijk belang, is het ook mogelijk gegevens te verstrekken aan een derde, wanneer deze voorafgaande schriftelijke toestemming heeft verkregen van degene over wie gegevens worden gevraagd.
Beperkt set aan gegevens
Op grond van artikel 3.9, lid 4 van de wet kan de verstrekking uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.
Artikel 4 Inwerkingtreding en citeertitel
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl