Regeling Basisregistratie Personen Nijmegen 2022

Geldend van 07-02-2023 t/m heden

Intitulé

Regeling Basisregistratie Personen Nijmegen 2022

Het college van burgemeester en wethouders gemeente Nijmegen,

Gelet op

• De Wet Basisregistratie Personen (Wet BRP);

• De Algemene verordening gegevensbescherming (AVG, Verordening EU 2016/679 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG) en de Uitvoeringswet AVG;

• Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen Nijmegen 2022

Besluit vast te stellen:

de Regeling Basisregistratie Personen Nijmegen 2022

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

a. Wet: de Wet basisregistratie personen (Wet BRP);

b. BRP: de basisregistratie personen, bedoeld in artikel 1.2 van de wet;

c. Besluit: het Besluit basisregistratie personen;

d. Verordening: Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen Nijmegen 2022;

e. Gegevensbeheerder: de functionaris die op grond van de regeling beheer en toezicht basisregistratie personen (BRP) is belast met de dagelijkse zorg van de BRP.

f. Orgaan van de gemeente: onderdeel van de gemeentelijke organisatie van de gemeente Nijmegen of organen die vallen onder een gemeenschappelijke regeling waaraan de gemeente Nijmegen deelneemt;

g. Overheidsorganen die een gemeentelijke taak uitvoeren: landelijke en regionale overheidsorganen of gemeenschappelijke regelingen waar het college van burgemeester en wethouders een maatschappelijke dienst of taak heeft ondergebracht die onder zijn verantwoordelijkheid valt;

h. Derde: elke natuurlijke persoon niet zijnde een overheidsorgaan of een ingeschrevene en elke rechtspersoon die niet krachtens publiekrecht is ingesteld, noch met enig openbaar gezag is bekleed;

i. GBA-V: de centrale component van de BRP dat een kopie bevat van alle persoonslijsten die in de gemeentelijke voorzieningen aanwezig zijn, bedoeld om online BRP-gegevens te verstrekken aan overheidsorganen op grond van een autorisatiebesluit van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties wat betreft een beperkte groep authentieke gegevens ten behoeve van het uitvoeren van wettelijke taken;

j. Authentiek gegeven: een in de basisregistratie opgenomen gegeven dat op grond van artikel 1.6 van de wet als authentiek wordt aangemerkt.

Artikel 2 Verstrekkingen aan een orgaan van de gemeente

  • 1. Gelet op artikel 3.8 van de wet en gelet op artikel 6, lid 1 sub e AVG, kunnen gegevens uit de basisregistratie personen van de gemeente Nijmegen aan organen van de gemeente Nijmegen worden verstrekt, voor zover deze organen deze gegevens nodig hebben voor de uitvoering van de wettelijke taken.

  • 2. Gelet op artikel 3.8 van de wet en gelet op artikel 6, lid 1 sub e AVG, kunnen gegevens uit de basisregistratie personen van de gemeente Nijmegen aan de afdeling Onderzoek en Statistiek worden verstrekt voor zover deze gegevens nodig zijn voor de aanschrijving van respondenten bij bevolkings- en steekproefonderzoek.

  • 3. Een verstrekking als bedoeld in het eerste lid, kan ad hoc (schriftelijke verstrekking of rechtstreekse raadpleging van de basisregistratie personen), spontaan (mutatieverstrekking) en door middel van een selectie plaatsvinden.

  • 4. In bijlage 1 van deze regeling zijn de organen van de gemeente Nijmegen vermeld aan wie gegevens worden verstrekt, over welke categorieën personen en welke gegevens zij verstrekt krijgen.

  • 5. Via het Data distributiesysteem (DDS) worden gegevens vanuit de BRP rechtstreeks verstrekt aan de aangesloten applicaties van de organen van de gemeente Nijmegen zoals vernoemd in bijlage 1 van deze regeling.

Artikel 3 Authentieke gegevens en verplicht gebruik

Aan organen van de gemeente Nijmegen worden tenminste de authentieke gegevens verstrekt die zij nodig hebben voor de vervulling van hun taken. De organen van de gemeente zijn op grond van artikel 1.7, eerste lid van de wet, verplicht deze gegevens te gebruiken, tenzij sprake is van een in het tweede lid van dat artikel genoemde uitzondering

Artikel 4 Terugmeldplicht

  • 1. Een orgaan van de eigen gemeente dat gerede twijfel heeft over de juistheid van een authentiek gegeven dat het verstrekt heeft gekregen uit de BRP, doet hiervan mededeling aan de Specialist Burgerzaken.

  • 2. De Specialist Burgerzaken regelt de wijze waarop terugmeldingen door organen van de gemeente plaatsvinden en de wijze waarop deze meldingen worden afgehandeld, met inachtneming van het bepaalde in artikel 2.34 van de wet de daaruit voortvloeiende uitvoeringsregelingen.

Artikel 5 Verstrekkingen aan derden

  • 1. Op verzoek van een derde kunnen aan hem, overeenkomstig artikel 3 van de Verordening, persoonsgegevens worden verstrekt over ingezetenen van de gemeente Nijmegen voor zover de derde voorafgaande schriftelijke toestemming heeft van de ingezetene wiens gegevens worden verstrekt.

  • 2. Op verzoek van een derde kunnen aan hem, overeenkomstig artikel 3 van de Verordening, gegevens worden verstrekt over ingeschrevenen van de gemeente Nijmegen, voor zover de derde behoort tot een aangewezen categorie van derden, als bedoeld in artikel 2, lid 3 van de Verordening.

  • 3. De verstrekking als bedoeld in artikel 3 van de Verordening vindt slechts plaats voor zover deze noodzakelijk is voor de behartiging van het gerechtvaardigde belang van de derde en het belang of de fundamentele rechten en vrijheden van de ingeschrevene niet aan de verstrekking in de weg staan.

  • 4. De verstrekking als bedoeld in artikel 3 van de Verordening kan uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.

  • 5. Er worden geen gegevens verstrekt als op de persoonslijst een aantekening omtrent beperking van de verstrekking van gegevens aan derden is vermeld, als bedoeld in artikel 3.21, eerste lid van de wet.

Artikel 6 Aanwijzing werkzaamheden met gewichtig maatschappelijk belang en categorieën derden

  • 1. De in bijlage 2 van deze regeling opgenomen werkzaamheden worden aangewezen als werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang.

  • 2. De in bijlage 2 van deze regeling opgenomen categorieën van derden worden aangewezen als derden die de in lid 1 genoemde werkzaamheden uitvoeren.

Artikel 7 Gegevensverstrekkingen in de vorm van selecties

  • 1. De Specialist Burgerzaken beslist op een verzoek van een overheidsorgaan om een incidentele selectieverstrekking uit de basisregistratie personen op grond van artikel 3.5 van de wet.

  • 2. De Specialist Burgerzaken beslist of op grond van artikel 3.13 van de wet selecties ten behoeve van onderzoeksdoeleinden kunnen worden verstrekt.

Artikel 8 Protocolplicht

  • 1. De applicatiebeheerder houdt gedurende twintig jaren volgend op de verstrekking aantekening van de verstrekking in overeenstemming met artikel 3.11 van de wet.

  • 2. De applicatiebeheerder regelt de wijze waarop de taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de protocolplicht worden uitgevoerd.

Artikel 9 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. Deze regeling kan worden aangehaald als: Regeling Basisregistratie Personen Nijmegen 2022.

  • 2. Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na die van de bekendmaking.

  • 3. ‘Uitvoeringsregeling gegevensverstrekking BRP Nijmegen 2021’ en ‘Reglement basisregistratie personen (Reglement BRP 2019)’ komen bij bekendmaking van dit besluit te vervallen

Deze regeling treedt in werking op de dag na bekendmaking .

Deze regeling kan worden aangehaald als ‘Regeling Basisregistratie Personen 2022’.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van 20 december 2022.

De gemeentesecretaris,

A.P.W. van de Klift

De burgemeester,

Drs. H.M.F. Bruls

Bijlagen

Bijlage 1: Binnengemeentelijke gegevensverstrekkingen BRP

Deze bijlage hoort bij artikel 2 van de Regeling Basisregistratie Personen Nijmegen 2022 en bevat een opgave van de organisatieonderdelen en de taken die deze uitvoeren waarvoor gegevens uit de BRP kunnen worden verstrekt. Gegevensverstrekking kan plaatsvinden door middel van ad hoc, spontaan en/of selectie.

Voor deze bijlage zijn de profielen als opgesteld in Bijlage 1 tot en met 30b hetBesluit GABA-autorisaties 2019 van toepassing.

Op de verstrekkingen genoemd in artikel 2 lid 2 van deze regeling is het profiel

1) Alle taken spontaan van het Besluit GABA-autorisaties 2019 van toepassing.

Profielen zoals in het Besluit GABA-autorisaties 2019:

  • 1.

    Alle taken spontaan

  • 2.

    Gemeentelijke belastingen op verzoek

  • 3.

    Waardering onroerende zaken op verzoek

  • 4.

    Gemeentelijke opsporingsambtenaren

  • a.

    Gemeentelijke opsporingsambtenaren adresverstrekking op verzoek

  • b.

    Gemeentelijke opsporingsambtenaren op verzoek

  • 5.

    Winkeltijden op verzoek

  • 6.

    Drank- en horecabedrijf op verzoek

  • 7.

    Kansspelen op verzoek

  • 8.

    Huisvesting

  • a.

    Huisvesting adresverstrekking op verzoek

  • b.

    Huisvesting op verzoek

  • 9.

    Omgevingsvergunning op verzoek

  • 10.

    APV op verzoek

  • 11.

    Gehandicaptenparkeerkaart op verzoek

  • 12.

    Bijzondere opneming in psychiatrische ziekenhuizen

  • a.

    Bijzondere opnemingen in psychiatrische ziekenhuizen adresverstrekking op verzoek

  • b.

    Bijzondere opnemingen in psychiatrische ziekenhuizen (opgenomen persoon) op verzoek

  • c.

    Bijzondere opnemingen in psychiatrische ziekenhuizen (gerelateerden) op verzoek

  • 13.

    Rampenbestrijding op verzoek

  • 14.

    Gevonden voorwerpen op verzoek

  • 15.

    Volmachtverlening Kieswet op verzoek

  • 16.

    Naturalisatie op verzoek

  • 17.

    Dispensatie niet-openbare archiefstukken op verzoek

  • 18.

    Pensioenen raadsleden en wethouders op verzoek

  • 19.

    Wachtgelden gemeentepersoneel op verzoek

  • 20.

    Burgerlijke stand op verzoek

  • 21.

    Jeugd

  • a.

    Jeugd (jeugdige) op verzoek

  • b.

    Jeugd (ouder/wettelijke vertegenwoordiger) op verzoek

  • 22.

    Aanschrijven zakelijk gerechtigden op verzoek

  • 23.

    Algemene taken op verzoek

  • 24.

    Uitgifte reisdocument aan niet-ingezetenen op verzoek

  • 25.

    Maatschappelijke ondersteuning

  • a.

    Maatschappelijke ondersteuning adresverstrekking op verzoek

  • b.

    Maatschappelijke ondersteuning op verzoek

  • 26.

    Leerplicht (ouders) op verzoek

  • 27.

    Werk en inkomen

  • a.

    Werk en inkomen adresverstrekking op verzoek

  • b.

    Werk en inkomen op verzoek

  • 28.

    Sociale werkvoorziening op verzoek

  • 29.

    Regionale Meld- en Coördinatiefunctie (RMC) op verzoek

  • 30.

    Wet op lijkbezorging

  • a.

    Wet op de lijkbezorging (overleden persoon) op verzoek

  • b.

    Wet op de lijkbezorging (gerelateerden) op verzoek

Bijlage 2: Werkzaamheden met gewichtig belang en aangewezen derden

Bijlage behorende bij artikel 6 van de Regeling Basisregistratie Personen Nijmegen 2022, werkzaamheden met gewichtig maatschappelijk belang en aangewezen derden.

Categorie derde

Gewichtig maatschappelijk belang

Bewindvoerder/bewindvoerderskantoor

Beschermen van het bezit van betrokkenen en het regelen van geldzaken

Bibliotheek (geen onderdeel van de gemeente)

Bevorderen culturele en maatschappelijke vaardigheden van inwoners

Buitenlandse EU-overheidsorganen (met toestemming van de ingeschrevene)

Uitvoering van een verdrag of een besluit van een volkenrechtelijke organisatie dat in de verstrekking van de gegevens voorziet

Buitenlandse niet EU-overheidsorganen (met toestemming van de ingeschrevene)

Uitvoering van een verdrag of een besluit van een volkenrechtelijke organisatie dat in de verstrekking van de gegevens voorziet

Buitenlandse rechtspersonen (o.a. instellingen voor sociale zorg en zekerheid) (met toestemming van de ingeschrevene)

Het dienen van Nederlands publiek belang zoals sociale zekerheid

Overheidsorganen van de Caribische landen (Aruba, Curaçao en Sint Maarten) en het Caribisch deel van Nederland (Bonaire, Sint Eustatius en Saba)

Uitvoering van de wettelijke taken of de uitvoering van algemeen verbindend voorschrift

Crematoria, begraafplaatsen (niet-gemeentelijke)

Bijhouden van begraafplaatsadministratie, uitvoering Wet op de Lijkbezorging en het terugvinden van nabestaanden

Culturele organisaties

Bevorderen van cultuur en behoud van cultureel erfgoed

Fondsenwervende organisaties met een keurmerk van het CBF

Ondersteunen van organisaties met een doelstelling die ten goede komt aan de inwoners

Instellingen of organisaties die werkzaamheden verrichten op de volgende terreinen:

Maatschappelijke dienstverlening

Algemene/geestelijke gezondheidszorg

Kinderopvang

Jeugdwelzijnswerk

Ouderenzorg

Gehandicaptenzorg

Sociale werkvoorziening

Reclassering/verslaafdenzorg

Het bevorderen van maatschappelijke ondersteuning, de publieke gezondheid en het welzijn

Kredietbank (privaatrechtelijk, bijv. een stichting)

Schuldhulpverlening

Migrantenorganisaties (bijv. Stichting VluchtelingenWerk)

Hulp aan migranten

Rechtspersonen die niet in de gemeentelijke verordening benoemd zijn (met toestemming van de ingeschrevene/gezaghouder)

Werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang, waarbij het doel verschillend van aard kan zijn per aanvrager

Onderwijsinstellingen

Een juiste registratie in de leerlingenadministratie en de bevordering van de toegankelijkheid tot onderwijs

Onderzoeksinstellingen die voldoen aan de criteria in art. 3.13 van de wet BRP en art. 44 van het Besluit BRP

Voor het uitvoeren van wetenschappelijk, statistisch of historisch onderzoek

Oorlogsgravenstichting

Contact leggen met nabestaanden over het bijhouden van en administratie over graven.

Ouderenorganisaties

Het geven van hulp en voorlichting aan ouderen

Patiëntenverenigingen

Het geven van hulp en voorlichting en het organiseren van lotgenotencontact

Pensioenfondsen*

Bijhouden administratie

Uitvaartverzorgers

Bevorderen van zorg voor nabestaanden

Thuiszorgorganisaties

Bevorderen van zelfredzaamheid

Vakorganisaties

Behartiging van de belangen van de aangesloten (ex-)werknemers

Verenigingen en stichtingen met maatschappelijk of filantropisch doel, bijvoorbeeld:

Rode Kruis

Longfonds

Liliane Fonds

Nierstichting

Bloedbank

Maatschappelijke of filantropische doelen, zoals het bevorderen van publiek welzijn en gericht op de verbetering van levensomstandigheden

Vrouwenorganisaties

Bevorderen van vrouwenwelzijn

Woningbouwverenigingen

/woningcorporaties

Eerlijke verdeling van sociale woonruimte en tegengaan woonfraude, zoals illegale (spook)bewoning

Ziekenhuizen

Patiëntenzorg, het verlenen van medische zorg en het innen van rekeningen i.v.m. verleende zorg

* Lukt het niet om via de landelijke voorzienig (GBA-V) een adres te raadplegen, dan is het indienen van een schriftelijk verzoek bij de gemeente mogelijk.